Рішення
від 03.02.2025 по справі 460/12510/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 лютого 2025 року м. Рівне№460/12510/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ясковець О.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Загребельний В.В.,

відповідача: представники Юхименко Т.В., Єгорова О.Ф.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просив суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 від 01.10.2024, яким скасовані ознаки неприбутковості та відмовлено Приватному закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" у включенні (повторному включенні) до Реєстру неприбуткових установ та організацій;

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 від 08.10.2024, яким виключно Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" з Реєстру неприбуткових установ та організацій;

зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області протягом трьох робочих днів, наступних за днем набрання судовим рішенням законної сили, присвоїти Приватному закладу Дубенська гімназія "Премудрість" ознаку неприбутковості 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України, та включити Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" до Реєстру неприбуткових установ та організацій з 26.09.2024.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що в оскаржуваному рішенні Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 від 08.10.2024 податковий орган не зазначив, вимоги яких нормативних актів порушені, і не вказав, які саме пункти Статуту навчального закладу не відповідають вимогам Податкового кодексу. Зауважує, що позивач відповідає усім вимогам, які передбачені підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу, а тому у податкового органу були підстави для виключення Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Вважає, що спірні рішення є неправомірними, оскільки установчі документи відповідають вимогам Податкового кодексу України та містять положення, які регулюють його діяльність, як неприбуткової організації.

Ухвалою 22.10.2024 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 29.10.2024 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

За змістом відзиву, Головне управління ДПС у Рівненській області позов не визнає. На обґрунтування своєї позиції покликається на те, що відповідно до пункту 8.2 розділу 8 Статуту Приватному закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" одним із джерел фінансування можуть бути, зокрема, плата за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів; кошти, отримані за надання платних послуг, що свідчить про можливість приватного закладу здійснювати господарську підприємницьку діяльність. Наголошує, що установчі документи позивача, засновниками якої є фізичні та юридичні особи, містять ознаки майнового інтересу та можливості використання доходів членами (учасниками) організації. Оскільки комерційна діяльність має на меті отримання прибутку, здійснення навчання в початковій та середній школі на комерційній основі суперечить сутності поняття неприбуткової організації. В задоволенні позову просив відмовити повністю.

Позивачем було подано відповідь на відзив, у якій більш детально конкретизовано доводи та обґрунтування, зазначені у позовній заяві, а також наведено аргументи на спростування тверджень відзиву відповідача.

В підготовчому судовому засіданні 02.12.2024 відкладено судове засідання до 23.12.2024.

В підготовчому судовому засіданні 23.12.2024 закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 13.01.2025.

В судовому засіданні 13.01.2025 відкладено розгляд справи до 27.01.2025.

В судовому засіданні 27.01.2025 оголошено перерву в судовому засіданні до 03.02.2025, допитано свідка - директора Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" ОСОБА_1 .

Свідок показав, що іншими джерелами фінансування закладів середньої освіти можуть бути: доходи від надання платних освітніх послуг, благодійна допомога відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації; гранти; інші джерела фінансування, не заборонені законодавством. Відповідно до норм Податкового кодексу України доходи неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Наголосив, що неприбуткова організація може здійснювати господарську діяльність, в результаті якої отримується дохід, проте, такий дохід може бути використаний виключно для фінансування видатків такої організації та реалізації мети, напрямів діяльності закладу. Звернув увагу суду, що у Статуті Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" передбачена можливість надання платних освітніх послуг.

Ухвалою суду від 27.01.2025 поновлено Головному управлінню ДПС у Рівненській області процесуальний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.

В судовому засіданні 03.02.2025 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши доводи та аргументи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, показання свідка, дослідивши письмові докази, суд встановив та врахував такі фактичні обставини справи.

Дубенська приватна загальноосвітня школа 1 ступеня "Премудрість" була зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.08.2017, номер запису: 16051020000001719.

На момент створення єдиним засновником Навчального закладу була Релігійна громада євангельських християн-баптистів (незалежних) Церква "Віфанія" м.Дубно.

Статут закладу був затверджений Протоколом № 1 від 02.07.2017 Загальних зборів членів Релігійної громади євангельських християн-баптистів (незалежних) Церкви "Віфанія" м. Дубно.

03.08.2017 позивачу присвоєно ознаки неприбутковості, а саме 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Протоколом Засновника № 1 від 08.03.2020 була затверджена нова редакція Статуту Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість".

28.07.2020 була проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, номер запису: 16051050003001719.

Відповідно до п. 1.1 нової редакції Статуту Гімназії Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" є правонаступником Дубенської приватної загальноосвітньої школи 1 ступеня "Премудрість" (код ЄДРПОУ 41496110), створеної за рішенням загальних зборів членів Релігійної громади євангельських християн-баптистів (незалежних) Церкви "Віфанія" м. Дубно протокол № 1 від 02.07.2017, після зміни її типу і найменування згідно з рішенням загальних зборів Релігійної громади євангельських християн-баптистів (незалежних) Церкви "Віфанія" протокол № 1 від 08.03.2020, знаходиться у приватній власності, за організаційно-правовою формою приватна організація (установа, заклад).

Рішенням Дубенського управління Головного управління ДПС у Рівненській області № 2017174600011 від 05.08.2020 Гімназію повторно включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 30.09.2020 № 608 "Про видач ліцензій у сфері повної загальної середньої освіти" було видано ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері повної загальної середньої освіти за рівнем базова освіта приватному закладу «Дубенська гімназія «Премудрість» з ліцензійним обсягом 450 осіб.

Протоколом № 1 Засновника від 11.06.2023 Статут Навчального закладу був викладений у новій редакції.

16.06.2023 була проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, номер запису: 1006051070007001719.

Рішенням Дубенського відділу Головного управління ДПС у Рівненській області № 23171746000007 від 11.07.2023 Гімназії відмовлено у включенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій на підставі підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Протоколом № 2 Засновника від 20.12.2023 Статут Навчального закладу був викладений у новій редакції.

Зокрема, було прийнято рішення про видалення п.8.5 статуту Гімназії, а саме: «8.5. Гімназія має право на придбання та оренду необхідного обладнання та інші матеріальні ресурси, користуватися послугами будь-якого підприємства, установи, організації або фізичної особи, фінансувати за рахунок власних надходжень заходи, що сприяють поліпшенню соціально- побутових умов колективу". У зв`язку із видаленням п.8.5 також була змінена нумерація пунктів 8.6, 8.7 Статуту на пункти 8.5, 8.6 відповідно.

22.12.2023 була проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, номер запису: 1006051070008001719.

Рішенням Дубенського відділу Головного управління ДПС у Рівненській області № 2317174600024 від 28.12.2023 Гімназію повторно включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Протоколом № 1 Загальних зборів Ради засновників приватного закладу «Дубенська гімназія «Премудрість» від 11.07.2024 Статут Навчального закладу був викладений у новій редакції.

Відповідно до питання № 2 порядку денного Протоколу № 1 було ухвалено надати згоду на вступ до складу засновників Гімназії на правах співзасновників наступних осіб, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Некомерційної релігійної корпорації "КОННЕКТ ІНТЕРНЕШЕНАЛ", Релігійної організації "Релігійна громада Євангельських християн-баптистів (незалежних) Церква "Голгофа" с. Семидуби Дубенського району.

10.09.2024 була проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, номер запису: 1006051070009001719.

26.09.2024 позивач подав реєстраційну заяву платника податків за формою №1-РН на виконання Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2016 №440.

01.10.2024 рішенням Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 позивачу відмовили у повторному включенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

08.10.2024 рішенням Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 позивача виключили з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідач зазначив, що підставою прийняття рішення є те, що неприбуткова організація та/або установчі документи організації не відповідають вимогам, установленим п.133.4 ст.133 ПК.

Не погоджуючись із такими рішеннями, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.

Згідно підпункту 133.1.1. пункту 133.1. Податкового кодексу України платниками податку - резидентами є суб`єкти господарювання - юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті. Відповідно до пункту 133.4. Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

За нормами пункту 133.4.1. Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Зареєстровані установи та організації (новостворені), які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та які за результатами розгляду цих документів внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, для цілей оподаткування вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.

Пунктом 133.4.2. Податкового кодексу України визначено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Доходи неприбуткових релігійних організацій використовуються також для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя.

Згідно пункту 133.4.3. Податкового кодексу України у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, а для релігійної організації - вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 цього пункту, така неприбуткова організація зобов`язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов`язання з податку на прибуток.

Податкове зобов`язання розраховується, виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення. За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов`язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток. З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому цим розділом для платників податку на прибуток.

Встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм цього Кодексу. Податкові зобов`язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення. (пункт 133.4.4 Податкового кодексу України)

Відповідно до пункту 133.4.5. Податкового кодексу України порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.

Згідно пункту 133.4.6. Податкового кодексу України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово- будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачнобудівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Порядок ведення Реєстру, включення неприбуткових організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року №440 (далі Порядок №440) зі змінами.

Відповідно до п.14 Порядку 440 у разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) до контролюючого органу подається реєстраційна заява з позначкою зміни, до якої додаються копії документів відповідно до пункту 6 цього Порядку. Заява та копії документів повинні бути подані протягом десять календарних днів з дня державної реєстрації таких змін, а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, протягом десять календарних днів з моменту виникнення зазначених у цьому пункті обставин. Відповідно до п.6 Порядку 440 для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. Неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, відповідно до закону подають разом із реєстраційною заявою за формою 1-РН згідно з додатком 1 засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня.

Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться вподаних документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Відповідно до п.15 Порядку 440 розгляд реєстраційної заяви з позначкою зміни здійснюється контролюючим органом у порядку, визначеному пунктами 7 і 8 цього Порядку.

Відповідно до п.7 Порядку 440 контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру за умови відповідності такої організації вимогам, визначеним підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу. Відповідно до п.8 Порядку 440 за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, або на підставі відомостей, отриманих з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, протягом трьох робочих днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру; виключення неприбуткової організації з Реєстру; зміну ознаки неприбутковості.

Контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених пунктом 6 цього Порядку; невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу. У разі відсутності підстав для відмови у включенні (повторному включенні) до Реєстру, присвоєнні (зміні) ознаки неприбутковості контролюючий орган зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання контролюючим органом реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, або з дня отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, внести до Реєстру відповідний запис про включення (повторне включення) такої неприбуткової організації до Реєстру, присвоєння (зміну) ознаки неприбутковості.

У разі наявності підстав для відмови у включенні (повторному включенні) до Реєстру, присвоєнні (зміні) ознаки неприбутковості або для виключення неприбуткової організації з Реєстру контролюючим органом готується відповідне рішення за формою згідно з додатком 2 у двох примірниках, один з яких вручається такій організації у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, а другий залишається в контролюючому органі.

Після отримання рішення про відмову у включенні (повторному включенні) до Реєстру неприбуткова організація може усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу відповідно до пункту 6 цього Порядку, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається в строки, зазначені в абзаці першому цього пункту.

Відповідно до п.16 Порядку 440 виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб; невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, а для релігійної організації - вимогам, визначеним абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення неприбуткової організації (в результаті її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення); за ініціативою неприбуткової організації.

Рішення про виключення неприбуткової організації з Реєстру надсилається такій організації у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу. Відповідно до абз.2 п.17 Порядку №440 під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується: з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу, а для релігійної організації - вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.

Як вбачається з матеріалів справи 26.09.2024 позивач подав реєстраційну заяву платника податків за формою №1-РН на виконання Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2016 №440, що підтверджується копією квитанції №1 від 26.09.2024.

01.10.2024 рішенням Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 позивачу відмовлено у повторному включенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

В подальшому, 08.10.2024 рішенням Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 позивача виключено з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Підставою для винесення спірних рішень стало те, що неприбуткова організація не утворена та не зареєстрована в порядку визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації а також установчі документи не відповідають вимогам, установленим п.133.4 ст.133 ПК.

Щодо зазначених підстав винесення спірних рішень податковим органом, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.

Як вбачається з останньої редакції Статуту Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" головною метою останнього є забезпечення реалізації права громадян на здобуття початкової та базової середньої освіти, задоволення соціальних, національно-культурних потреб громадян України та виховання високоморальної особистості на християнських засадах.

Гімназія набуває право на ведення освітньої діяльності з моменту видачі їй ліцензії (дозволу) (п.2.3. Статуту Гімназії).

Суд зазначає, що розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 30.09.2020 № 608 "Про видачу ліцензій у сфері повної загальної середньої освіти" було видано ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері повної загальної середньої освіти за рівнем базова середня освіта приватному закладу Дубенська гімназія "Премудрість" з ліцензійним обсягом 450 осіб.

Також, як вбачається із витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" здійснює наступні види економічної діяльності, а саме: 85.31 Загальна середня освіта (основний), 85.20 Початкова освіта, 85.59 Інші види освіти.

Отже, Приватний закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" має статус закладу освіти, основним видом діяльності якої є освітня діяльність.

Відповідно до ч.ч.2, 3, 6 ст.22 Закону України "Про освіту" Заклад освіти як суб`єкт господарювання може діяти в одному з таких статусів: бюджетна установа; неприбутковий заклад освіти; прибутковий заклад освіти. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний. Статус, організаційно-правова форма, тип закладу освіти визначаються засновником і зазначаються в установчих документах закладу освіти.

У відповідності до ч.2 ст.31 Закону України "Про повну загальну середню освіту" Заклад загальної середньої освіти залежно від засновника може бути: державним - заснованим розпорядчим актом органу державної влади; комунальним - заснованим розпорядчим актом сільської, селищної, міської, районної, обласної ради; приватним - заснованим рішенням фізичної (фізичних) та/або юридичної (юридичних) особи (осіб) приватного права; корпоративним - заснованим шляхом укладення засновницького договору кількома засновниками різних форм власності на засадах державно-приватного партнерства.

Відповідно до абз.16 ч.1 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" з метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.

Аналогічна норма визначена ч.2 ст.31 Закону України "Про освіту".

Крім того, абз.16 ч.1 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіти" , ч.2 ст.31 Закону України "Про освіту" передбачає, що релігійну спрямованість освітньої діяльності може визначати виключно приватний заклад освіти.

Тому, як вбачається з матеріалів справи, на етапі створення та реєстрації засновники Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" визначили, що навчальний заклад є приватним та неприбутковим.

Суд зауважує, що і попередні редакції Статутів позивача також передбачали, що Навчальний заклад є приватним та неприбутковим, і у податкового органу не виникало заперечень щодо статусу неприбутковості, організаційно-правової форми та типу, що підтверджується рішеннями податкового органу про включення (повторне включення) до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Слід зазначити, що редакція Статуту, який був затверджений Протоколом № 1 Загальних зборів Ради засновників Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" від 11.07.2024 відрізняється від попередньої редакції Статуту тільки змінами, пов`язаними із появою Ради засновників як найвищого керівного органу. В іншому редакції Статутів є ідентичними та зберегли усі ознаки неприбутковості, які передбачені п. 133.4 ПК.

Попередня редакція Статуту без будь-яких зауважень була прийнята податковим органом, про свідчить його попереднє рішення про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій від 28.12.2023 № 2317174600024, ознака неприбутковості 0048-інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133ПК.

Враховуючи наведене, Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" утворений та зареєстрований в порядку, визначеному Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", що регулють діяльність відповідної неприбуткової організації, що відповідає вимозі пункту 133.4 статті 133 ПК .

Щодо посилання податкового органу про наявність в установчих документах позивача ознак майнового інтересу та можливості використання доходів членами (учасниками) організації, суд зазначає наступне.

Як вбачається з Пункту 4.4 розділу 4 Статуту: Навчання у Гімназії в залежності від поточного фінансового стану проводиться на платній та/або безоплатній основі. Батьки учнів або особи, які їх замінюють можуть надавати Гімназії благодійну допомогу (добровільні внески, пожертви) виключно з власної ініціативи та на добровільних засадах відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації. Рішення про благодійну допомогу батьки можуть приймати як самостійно, так і разом з іншими батьками. Засновник може встановлювати пільги з оплати для окремих учнів, у тому числі для обдарованих дітей і дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.

Відповідно до Пункту 8.2 розділу 8 Статуту: Джерелами фінансування Гімназії можуть бути: кошти Засновника/Засновників; плата за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів; кошти, отримані за надання платних послуг; доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання; гранти вітчизняних і міжнародних організацій; добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від юридичних і фізичних осіб; кредити фінансових установ; кошти державного бюджету; кошти місцевого бюджету; інші джерела, не заборонені законодавством.

Також, відповідно до Пункту 8.3 розділу 8 Статуту: Гімназія може надавати платні освітні та інші послуги, перелік яких затверджує Кабінет Міністрів України або Рада засновників.

У відповідності до Пункту 12.4 розділу 12 Статуту: Після припинення діяльності Гімназії майно, надане їй у користування державними, громадськими організаціями або громадянами, повертається власнику.

Так, відповідно до ч.1 ст.79 Закону України "Про освіту" джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути: державний бюджет; місцеві бюджети; плата за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів; плата за науково-дослідні роботи (послуги) та інші роботи, виконані на замовлення підприємств, установ, організацій, інших юридичних та фізичних осіб; доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання; гранти вітчизняних і міжнародних організацій; дивіденди від цінних паперів, відсотки від депозитів і розміщення коштів спеціального фонду на поточних рахунках банків державного сектору; добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб; інші джерела, не заборонені законодавством.

У відповідності до ч.2 ст.59 Закону України "Про повну загальну середню освіту" іншими джерелами фінансування закладів загальної середньої освіти можуть бути: доходи від надання платних освітніх та інших послуг; благодійна допомога відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації; гранти; інші джерела фінансування, не заборонені законодавством.

Відповідно до підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Аналізуючі вищенаведені норми, суд зазначає, що неприбуткова організація може здійснювати господарську діяльність, в результаті якої отримується дохід (прибуток), проте, такий дохід (прибуток) може бути використаний виключно для фінансування видатків такої організації та реалізації мети (цілей, завдань), напрямів діяльності закладу.

Більше того, суд наголошує, що пункти 4.4., 8.2, 8.3, 12.4 в аналогічній редакції були також передбачені у редакції Статуту, яка була затверджена Протоколом №2 від 20.12.2023. В податкового органу були відсутні зауваження до вказаних норм Статуту, а тому рішенням №2317174600024 від 28.12.2023 позивач був включений повторно до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

За таких умов, суд дійшов висновку, що вимоги пунктів 4.4, 8.2, 8.3 Статуту відповідають вимогам законодавства, а тому твердження податкового органу щодо наявності в установчих документах позивача ознак майнового інтересу не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи.

Також, як вже було зазначено вище згідно пункту 133.4.3. Податкового кодексу України у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, а для релігійної організації - вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 цього пункту, така неприбуткова організація зобов`язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов`язання з податку на прибуток. Податкове зобов`язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення. За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов`язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток. З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому цим розділом для платників податку на прибуток.

Встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм цього Кодексу. Податкові зобов`язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення (пункт 133.4.4 Податкового кодексу України).

Враховуючи наведене, суд зазначає, що підставою для виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій має бути наявність факту порушення вимог підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК.

Однак, досліджуючи зміст спірних рішень суд зазначає про відсутність посилань на встановлення такого факту, також в ході розгляду справи відповідач не надав суду жодного доказу встановлення такого факту порушення.

У зв`язку з наведеним суд дійшов висновку про відповідність позивача визначеним пунктом 133.4 статті 133 ПК України вимогам, що висуваються до неприбуткової організації, а тому не вбачає правових підстав для відмови у включенні позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Беручи до уваги зазначене, суд вважає, що відповідачем, за час розгляду справи, на виконання вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не було доведено правомірності прийнятих ним оскаржуваних рішень.

Відповідно, суд вважає обґрунтованими заявлені позовні вимоги. Крім того, з метою найбільш повного захисту порушених відповідачем таким протиправними рішеннями прав та законних інтересів позивача, суд вважає правомірним зобов`язати відповідача включити Приватний закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" до Реєстру неприбуткових установ та організацій відповідно до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440.

Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наслідком здійснення аналізу оскаржуваних рішень на відповідність встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, суд приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення не відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.

Згідно статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи зазначене, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 6056, 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 від 01.10.2024, яким скасовано ознаки неприбутковості та відмовлено Приватному закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" у включенні (повторному включенні) до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №2417174600017 від 08.10.2024, яким виключено Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області включити Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" до Реєстру неприбуткових установ та організацій з 26.09.2024.

Стягнути на користь Приватного закладу "Дубенська гімназія "Премудрість" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір у розмірі 6056, 00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Приватний заклад "Дубенська гімназія "Премудрість" (вул. Сурмичі, 12,м. Дубно,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35604, ЄДРПОУ/РНОКПП 41496110)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Повний текст рішення складений 10 лютого 2025 року

Суддя С.А. Борискін

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2025
Оприлюднено12.02.2025
Номер документу125042390
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/12510/24

Ухвала від 13.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 03.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 03.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні