ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2025 року ЛуцькСправа № 140/13119/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Смокович В. І., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» до Головного управління Держпродспоживслужби у місті Києві про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» (далі ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» звернулося з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби у місті Києві (далі ГУ Держпродспоживслужби у м. Києві, товариство, відповідач) про визнання протиправним та скасування постанови відповідача від 09.10.2024 №17/4833.
Позовні вимоги, обґрунтовані тим, що ГУ Держпродспоживслужби у м. Києві проведено позапланову перевірку ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» за місцем знаходження АЗС: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, 16-Б на предмет дотримання законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
За результатами перевірки складено акт від 27.09.2024 №2755-16, на підставі якого відповідачем винесено постанову від 09.10.2024 №17/4833 про накладення фінансової санкції на суб`єкта господарювання за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, якою до товариства застосовано штраф в сумі 120 000 грн.
Підставою для проведення перевірки на АЗС є скарга споживача від 09.09.2024, у якій зазначається, що на її думку за місцем торгівлі АЗС господарюючий суб`єкт ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» порушує норми Закону №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», оскільки в цьому місці торгівлі присутня заборонена реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів. Просить застосувати відповідальність та не розголошувати персональні дані третім особам.
На переконання сторони позивача, наказом від 17.03.2023 №522 протягом воєнного стану надано Держпродспоживслужбі повноваження на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) зокрема з підстави звернення фізичної особи про порушення, яке спричинило шкоду саме її правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави.
А виходячи зі змісту скарги від 09.09.2024, у ній відсутня будь-яка інформація про те, яку саме шкоду спричинено правам та законним інтересам, життю чи здоров`ю заявнику чи безпеці держави. Крім того, до скарги не додано будь-яких доказів того, що заявник взагалі є споживачем продукції, яка реалізовується на АЗС. З цих підстав, враховуючи наведені вище вимоги законодавства, вважає, що скарга даної особи-заявника, яка слугувала підставою для проведення перевірки, є необґрунтованою, а перевірка, яка проведена на її підставі є незаконною, що у свою чергу не може породжувати будь-яких правових наслідків.
Оскільки докази порушення товариством законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, були отримані контролюючим органом під час проведення перевірки, яка була призначена безпідставно, то такі докази одержані з порушенням порядку, встановленого законом і не можуть братися до уваги.
Відтак, акт перевірки, отриманий в результаті незаконної перевірки не може визнаватися допустимим доказом у справі, якщо він одержаний з порушенням порядку, встановленого законом. Тому, оскаржувана Постанова, прийнята за наслідками такої незаконної перевірки на підставі висновків акту перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатись правомірною та підлягає скасуванню.
Також вказує що висновок в акті перевірки про стимулювання продажу даних виробів з підстав розміщення інформації про тютюнові вироби/пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згорання, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці та цінників на тютюнових виробах є безпідставним, оскільки інформація про ціну, назву, властивості товару, умови використання тощо не відноситься до інформації, результатом якої є стимулювання продажу або вживання тютюнових виробів/пристроїв (арк. спр. 1-5).
У відзиві на позовну заяву від 16.12.2024 представник відповідача позовних вимог не визнала та вказує, що постановою 11.09.2024 за №15.1.3-6/18823 Держпродспоживслужба надала ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині додержання ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 16 Б.
Спеціалістами відповідача було проведено позапланову перевірку, за результатами якої було складено акт від 27.09.2024 №2755-16, в якому зафіксовано ряд порушень, серед яких: 1) у підсвіченому боксі розміщено кольорові елементи та малюнки, фонові вставки, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання і виділяє тютюнові вироби певних торговельних марок з-поміж інших тютюнових виробів, в які вміщено тютюнові вироби та інформацію про них, а саме: тютюнові вироби торговельної марки «blends» з цінами на них; 2) тютюнові вироби різних торговельних марок з інформацією про них, зокрема цінами на тютюнові вироби окремо під кожною пачкою; 3) у окремому боксі на торговельному обладнанні розміщено кольорові елементи тa малюнки, фонові вставки, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання і виділяє тютюнові вироби певних торговельних марок з-поміж інших тютюнових виробів, в які вміщено тютюнові вироби та інформацію про них, а саме: тютюнові вироби торговельних марок «LM» тa «Chesterfield» з цінами на них; 4) розміщено кольоровий елемент підсвіткою, в який вміщено пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IOOS» та інформацію про них, y тому числі: моделі пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IQOS» - «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS» і ціну на ці пристрої, - чим порушено вимоги абзаців 1, 7 частини першої статті 16 та абзаци 1, 7 частини першої статті 16-1, Закону №2899.
Відносно ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» видано обов`язковий до виконання Припис про усунення порушень вимог законодавства від 27.09.2024 №182 та, в подальшому, 09.10.2024 відповідачем винесено Постанову №17/4833 про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» у загальному розмірі 120 000 грн.
У Наказі Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2023 №522 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану» визначено перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану, серед яких значиться і Звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності)
Держпродспоживслужба листом від 11.09.2024 за №15.1.3-6/18833 надала відповідачу погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині додержання ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Зі скарги ОСОБА_1 убачається, що робота магазину ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» порушує законодавство про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення. Вказує, що ОСОБА_1 необов`язково бути споживачем продукції, яка реалізується в магазині ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ», сама наявність порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення уже свідчить про шкідливий вплив на життя та здоров`я населення.
Покупці магазину ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» можуть і не вживати тютюнову, нікотинову продукцію, проте розміщення на торговельному обладнанні: підсвіченого боксу з розміщенням кольорових елементів та малюнків, фонових вставок, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання, в які вміщено тютюнові вироби торговельної марки «blends» з цінами на них; тютюнових вироби різних торговельних марок з цінами окремо під кожною пачкою; окремий бокс з розміщенням кольорових елементів тa малюнків, фонових вставок, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання, в які вміщено тютюнові вироби торговельних марок «LM» тa «Chesterfield» з цінами на них; кольорових елементів з підсвіткою, в який вміщено пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IOOS» та інформацію про них, y тому числі: моделі пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IQOS» - «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS» і ціну на ці пристрої» - діє на їх підсвідомість, зокрема привертає увагу до тютюнової, нікотинової продукції, викликає інтерес до її придбання.
Отже, порушення норм Закону № 2899 чітко передбачає наявність прямої загрози життю та здоров`ю людини у зв`язку із вживанням тютюнових виробів, в свою чергу здійснення рекламних заходів спонукає їх придбанню та вживанню, що є однією з умов для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю).
Використання кольорових елементів, відмінних від кольору торговельного обладнання заборонено на законодавчому рівні, адже зрозуміло, що таким чином привертається увага потенційних покупців до таких товарів та формується інтерес до придбання тютюнових виробів. Таким чином, три пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IOOS» моделі «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS», які вміщено в кольоровий елемент з підсвіткою, та які розміщенні окремо від інших тютюнових виробів, опосередковано мали на меті стимулювати продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IOOS»: «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS», привертати увагу невизначеного кола осіб до таких пристроїв, результатом чого є формування обізнаності споживачів щодо торговельної марки IOOS»: «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS».
Наведені порушення і були підставою для винесення оскаржуваної постанови, яка, на переконання відповідача, винесена відповідно до норм чинного законодавства та відсутні підстави для її скасування (арк. спр. 45-65).
У своїх додаткових пояснення представник позивача підтримав позицію, викладену у позовній заяві та просив суд звернути свою увагу на позицію Верховного Суду від 20.01.2025 у справі №140/1046/24 (арк. спр. 131-132).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 29.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній адміністративній справі та вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частин п`ятої, сьомої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) (арк. спр. 42).
Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» є юридичною особою, яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі підприємств, установ, організацій та фізичних осіб-підприємців. Серед видів економічної діяльності товариства є 47.11 роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 56.10 діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний), тощо.
Громадянкою ОСОБА_1 09.09.2024 подано скаргу до Держпродспоживслужби України, у якій зазначається, що з боку ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» за адресою здійснення господарської діяльності: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 16Б здійснюється порушення норми Закону України №2899-IV «Про заходи попередження зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, оскільки в цьому місці торгівлі присутня заборонена реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів (арк. спр. 86).
Листом Держпродспоживслужби України від 11.09.2024 №15.1.3-6/18823 погоджено проведення позапланового заходу та зобов`язано ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області ретельно і всебічно перевірити наведені у зверненні факти та, у разі виявлення порушень, вжити заходів впливу відповідно до вимог законодавства (арк. спр. 85).
На підставі наказу ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області від 25.09.2024 №2755 (арк. спр. 87), направлення про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 25.09.2024 №511-2755 (зворот арк. спр. 87) у період з 26.09.2024 по 27.09.2024 посадовими особами відповідача був проведений позаплановий захід державного контролю щодо дотримання вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення суб`єктом господарювання ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» за адресою: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 16Б.
За результатами проведення позапланового заходу державного контролю складено акт від 27.09.2024 №2755-16 (арк. спр. 8-27), яким встановлено, що в магазині на торговельному обладнанні розміщено:
1) у підсвіченому боксі розміщено кольорові елементи та малюнки, фонові вставки, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання і виділяє тютюнові вироби певних торговельних марок з-поміж інших тютюнових виробів, в які вміщено тютюнові вироби та інформацію про них, а саме: тютюнові вироби торговельної марки «blends» з цінами на них;
2) тютюнові вироби різних торговельних марок з інформацією про них, зокрема цінами на тютюнові вироби окремо під кожною пачкою;
3) у окремому боксі на торговельному обладнанні розміщено кольорові елементи тa малюнки, фонові вставки, колір яких відрізняється від кольору торговельного обладнання і виділяє тютюнові вироби певних торговельних марок з-поміж інших тютюнових виробів, в які вміщено тютюнові вироби та інформацію про них, а саме: тютюнові вироби торговельних марок «LM» тa «Chesterfield» з цінами на них;
4) розміщено кольоровий елемент підсвіткою, в який вміщено пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IOOS» та інформацію про них, y тому числі: моделі пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння торговельної марки «IQOS» - «IQOS ILUMA PRIME», «IOOS ORIGINALS DUO» тa «BONDS» і ціну на ці пристрої».
Наведеними фактами встановлено порушення вимог абзацу 1, 7 частини першої статті 16 та абзаців 1, 7 частини першої статті 16-1, Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від 22 березня 2005 року №2899- IV (далі Закон №2899-IV).
Також судом здійснено аналіз та дослідження відеозапису, який був долучений відповідачем до відзиву на позовну заяву за допомогою підсистеми «Електронний Суд», відповідно до якого здійснено відеофіксацію позапланового заходу державного контролю.
ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві 27.09.2024 винесено припис про усунення порушень вимог законодавства №182, яким приписано магазину ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» за адресою: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 16-Б, усунути порушення вимог законодавства про попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, що зафіксовано у акті від 27.09.2024 №2755-16 (зворот арк. спр. 111-112).
Відповідачем 09.10.2024 №17/4833 на підставі акта від 27.09.2024 №2755-16, яким встановлено вищевказані порушення, винесено постанови про накладення на позивача стягнень, передбачених статтею 20 Закону №2899- IV за порушення абзацу 1, 7 частини першої статті 16 та абзаців 1, 7 частини першої статті 16-1, Закону №2899-IV у розмірі 120000,00 грн (по 30000,00 грн за кожне порушення) (арк. спр. 28-29).
Не погоджуючись з правомірністю прийнятої відповідачем постанови про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону №2899- IV, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.
Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до «Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 (далі Положення №667) Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, зокрема, у галузі, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
У відповідності до пункту 4 Положення №667, Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює контроль за дотриманням показників вмісту шкідливих для здоров`я людини речовин і інгредієнтів у тютюнових виробах, які реалізуються на території України, та проводить моніторинг ефективності вжитих заходів з попередження і зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V).
Частиною першою статті 2 Закону №877 передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Державний контроль дотримання вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення відбувається відповідно до цього Закону.
Згідно із пунктами 1-3 статті 6 Закону №877 підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 в Україні було введено воєнний стан із 05 год 30 хв 24.02.2022, який неодноразово продовжувався та діяв на час перевірки.
Відповідно до пункту Постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022.
Однак у пункті 2 Постанови № 303 передбачено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Відповідно до статті 7 Закону № 2899-IV державну політику щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення відповідно до закону формує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 90) Міністерство охорони здоров`я України (МОЗ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, а також у сфері попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Отже, на період воєнного стану проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) допускається як виняток і лише за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, яким у спірних відносинах є Міністерство охорони здоров`я.
Таким чином, на період воєнного стану Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів втратила повноваження погоджувати проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
Однак наказом Міністерства охорони здоров`я України «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану» від 17.03.2023 №522 затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану, що додається (пункт 1).
У цьому переліку передбачено такі підстави:
1) подання суб`єктом господарювання письмової заяви до Держпродспоживслужби або головних управлінь Держпродспоживслужби в областях та в місті Києві про здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
2) доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання стосовно дотримання вимог законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини та забезпечення безпеки держави;
3) звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Одночасно Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів наказано забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, затвердженим пунктом 1 цього наказу (пункт 2).
Таким чином, наказом № 522 Міністерство охорони здоров`я України фактично повернуло Держпродспоживслужбі повноваження щодо оцінки наявності підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Таке регулювання суперечить Постанові Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303, яка допускає здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах (у даному випадку Міністерства охорони здоров`я), і не передбачає можливості делегування цього повноваження іншим органам.
Отже, передаючи функцію погодження позапланового заходу нагляду (контролю) Держпродспоживслужбі, Міністерство охорони здоров`я перевищило свої повноваження, що суперечить вимогам частини другої статті 19 Конституції України.
Окрім того, наказ №522 розширює підстави здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), які наведені у пункті 2 Постанові № 303, а отже суперечить цій постанові.
Суд вважає, що «рішенням центрального органу виконавчої влади», про яке йдеться у пункті 2 Постанови № 303 та за наявності якого може бути проведено позаплановий захід контролю (нагляду), є рішення індивідуального (а не нормативно-правового) характеру, яке прийняте відповідним адміністративним органом (у даному випадку Міністерством охорони здоров`я) за наслідком оцінки конкретних обставин, що свідчать про наявність визначених у Постанові підстав для проведення заходу контролю (загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України).
Наказ Міністерства охорони здоров`я № 522 не є індивідуальним правовим актом і не може вважатися рішенням центрального органу виконавчої влади в розумінні, наведеному у пункті 2 Постанови № 303.
Як встановлено судом, призначення заходу державного контролю у ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» на АЗС за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 16-Б, було зумовлене надходженням звернення споживача ОСОБА_1 , а предмет його здійснення - дотримання законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення.
Всупереч вимог пункту 2 Постанови № 303 Міністерство охорони здоров`я не розглядало заяви ОСОБА_1 , не оцінювало підстав та не давало згоди (дозволу) у формі рішення для проведення позапланового захисту.
Водночас лист Держпродспоживслужби України від 11.09.2024 №15.1.3-6/18823, яким погоджено проведення позапланового заходу, не є рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері.
Зазначене свідчить про відсутність у відповідача підстав для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо позивача під час дії воєнного стану.
З огляду на вище викладене, перевірку, результати якої зафіксовано актом від 27.09.2024 №2755-16, призначено з порушенням вимог, передбачених Постановою №303.
Як наслідок незаконної перевірки, незаконними є постанова відповідача від 09.10.2024 №17/4833 про накладення на позивача стягнення, передбаченого статтею Закону №2899- IV.
З огляду на констатацію судом відсутності повноважень у відповідача для проведення позапланового заходу докладний аналіз інших доводів сторін є недоцільним, оскільки на результати розгляду справи не впливає.
Аналогічна позиція викладена і в постанові Верховного Суду від 20.01.2025 у справі №140/1046/24 (арк. спр. 134-137).
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, проаналізувавши обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та відсутності підстав у ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві для здійснення перевірки ТОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» та, в свою чергу, винесення постанови від 09.10.2024 №17/4833.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі двадцять дві гривні, 40 копійок), який сплачений відповідно до платіжної інструкції кредитового переказу коштів від 27.11.2024 №8294229489 (арк. спр. 40) та зарахований до спеціального фонду державного бюджету України, що підтверджується відповідною випискою (арк. спр. 139).
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 257, 260, 262, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Яремчука Назарія, будинок 1, ідентифікаційний код юридичної особи 42663493) до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві (03151, місто Київ, вулиця Волинська, будинок 12, ідентифікаційний код юридичної особи 40414833 про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві від 09 жовтня 2024 року №17/4833.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві судовий збір у розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні, 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.І. Смокович
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125106456 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні