ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 160/16515/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року (суддя Ніколайчук С.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНЕС-КАПІТАЛ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНЕС-КАПІТАЛ» звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10698984/45304676 від 12 березня 2024 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - податкову накладну №1664 від 31 грудня 2023 року на загальну суму з податком на додану вартість 33360,00 грн, подану ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ», датою її фактичного отримання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10698984/45304676 від 12 березня 2024 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - податкову накладну №1664 від 31 грудня 2023 року на загальну суму з податком на додану вартість 33360,00 гривень, подану ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ», датою її фактичного отримання.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Вказує, що Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачено законодавством надано оцінку тим документам, які були надано платником податку, аде у зв`язку з тими підставами на яких ґрунтується оскаржуване рішення, йому було відмовлено у такій реєстрації, а саме у зв`язку з недоведеністю реальності господарської операції.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» зареєстровано як юридичну особу 19.09.2023, номер запису в ЄДР 1002041020000004280 та взято на податковий облік в Головному управлінні ДПС У Дніпропетровській області, Криворізька ДПІ (Криворізький р-н). Починаючи з 01.10.2023 ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом №2304184500026 з реєстру платників податку на додану вартість. Індивідуальний податковий номер: 453046704185.
ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» здійснює господарську діяльність згідно Статуту підприємства та видам діяльності, які зареєстровані в ЄДРЮО та ФОП.
Основним видом діяльності ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» є Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код КВЄД 46.17). Також підприємство здійснює наступні види діяльності: 46.34 - Оптова торгівля напоями; 46.36 - Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.39 - Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.90 - Неспеціалізована оптова торгівля; 47.19 - Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.24 - Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.25 - Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах; 47.62 - Роздрібна торгівля газетами та канцелярськими товарами в спеціалізованих магазинах; 47.99 - Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 52.10 - Складське господарство; 56.10 - Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 56.30 - Обслуговування напоями; 73.11 - Рекламні агентства; 73.20 - Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 82.99 - Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у..
ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» здійснює діяльності за наступними адресами, в зв`язку з чим підприємство орендує складські, торгівельні та офісні приміщення:
1. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., смт. Широке КРИВОРІЗЬКИЙ Р-Н, вулиця СОБОРНА, буд 97
2. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ДОВГИНЦІВСЬКИЙ Р-Н, вулиця Водоп`янова, буд. 5/А
3. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ МЕТАЛУРГIЙНИЙ Р-Н, вулиця КРИВОРІЖСТАЛІ, буд. 47
4. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., АПОСТОЛIВСЬКИЙ РАЙОН, М. АПОСТОЛОВЕ, вулиця Визволення, буд. 58/а
5. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., АПОСТОЛIВСЬКИЙ РАЙОН, М. АПОСТОЛОВЕ, вулиця Вокзальна, буд. 33/а
6. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., АПОСТОЛIВСЬКИЙ РАЙОН, М. ЗЕЛЕНОДОЛЬСЬК, провулок Молодіжний, буд. 10/Б
7. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ САКСАГАНСЬКИЙ Р-Н, вулиця Володимира Великого, буд. 38/А
8. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ САКСАГАНСЬКИЙ Р-Н, ВУЛИЦЯ ІВАНА АВРАМЕНКА ,буд.3
9. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ІНГУЛЕЦЬКИЙ Р-Н, проспект Перемоги 35,прим.131
10. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ПОКРОВСЬКИЙ Р-Н, мікрорайон 5 -й Зарічний, буд. 20
11. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ САКСАГАНСЬКИЙ Р-Н, вулиця Городищенська, буд. 1/А
12. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ТЕРНІВСЬКИЙ Р-Н, вулиця ТИМІРЯЗЕВА, буд. 2
13. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ДОВГИНЦІВСЬКИЙ Р-Н, вулиця ВІЙСЬКОВЕ МІСТЕЧКО-33, "Будинок побутових послуг "-12,
14. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ САКСАГАНСЬКИЙ Р-Н, вулиця Волгоградська, буд. 26
15. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ЦЕНТРАЛЬНО-МІСЬКИЙ Р-Н, Пушкіна,буд.2,прим.81,
16. УКРАЇНА, ДНIПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛ., М. КРИВИЙ РІГ ТЕРНІВСЬКИЙ Р-Н, вулиця Олексія Солом`яного, буд. 4
У межах вказаного напрямку діяльності ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» отримало ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту) (Реєстраційний № ліцензії 990208202300100, 990209202300085, строк дії до 22.11.2028року), на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами (Реєстраційний № ліцензії Роздрібна торгівля алкогольними напоями: 04140308202307317 (Вокзальна); 04140308202307321 (Визволення); 04860308202306350 (В.Великого); 04810308202307161 (Водоп`янова); 04840308202306410 (Криворіжсталі); 04830308202306977 (Зарічний); 04870308202306963 (Тимірязєва); 04810308202306970 (Військ. Містечко);04340308202307584 (Широке); 04850308202307005 (Інгулець); 04820308202307004 (Пушкіна); 04140305202306263 (Зеленодольськ); 04860308202306256 (Ів. Авраменка); 04860308202306344 (пр. 200-річчя КР); 04870308202306347 (О. Солом`яного), ((Реєстраційний № ліцензії Роздрібна торгівля тютюновими виробами: 04140311202307028 (Вокзальна); 04140311202307033 (Визволення); 04860311202306005 (В. Великого); 04810311202306863 (Водоп`янова); 04840311202403057 (Криворіжсталі); 04830311202306660 (Зарічний); 04870311202306648 (Тимірязєва); 04810311202306653 (Військ. Містечко); 04340311202307353 (Широке); 04850311202306691 (Інгулець); 04820311202306690 (Пушкіна); 04140311202305906 (Зеленодольськ); 04860311202305900 (Ів. Авраменка); 04860311202305998 (пр. 200-річчя КР); 04870311202306000 (О. Солом`яного))
Внесено місце зберігання алкогольних напоїв за наступною адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Волгоградська,26 , що підтверджується довідкою про внесення місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів до Єдиного державного реєстру місць зберігання від 05 грудня 2023 р. за № 04210101222 серії АП №145886.
У межах вказаних напрямків діяльності позивач здійснює такі послуги:
- послуги з логістичного управління товарами, що надається Товариством своїм контрагентам (постачальникам) на консолідовано-центральному місті доставки (складах Товариства) та полягає в адмініструванні та консолідації замовлень на продукцію постачальників; розвантаження вантажних місць продукції постачальника з прибулих транспортних засобів; переміщення та вивантаження вантажних місць продукції постачальника до приймального пункту; розпакування вантажних місць товарів постачальника та розподілення на приймальні одиниці (палета, короб, пляшка тощо); підтримка температурного режиму під час вищевказаних маніпуляцій щодо товарів постачальника та інші необхідні дії;
- маркетингові послуги та послуги з передпродажної підготовки товарів та їх розміщення в місцях продажу, що надається Товариством своїм контрагентам (постачальникам/замовникам) для організації продажу товару, збільшення замовником об`ємів продажу товарів, отримання максимального від цього прибутку, зростання іміджу замовника, а також задоволення попиту споживачів та сприяння просування товарів на ринку аналогічних товарів. Вказані послуги включають в себе вивчення попиту на товар, аналіз динаміки попиту; дослідження кон`юнктури ринку; поширення інформації про товар; впровадження, розвиток та/або аналіз перспективних видів торгових операцій; можливість, доцільність та ефективність проведення рекламних компаній по відношенню до товару; проведення дегустацій та презентацій товару; проведення промоакцій за участю представників замовника; надання інформації про обсяги реалізованого товару, забезпечення відповідної вимогам замовника викладки товару на полицях торгівельної точки; підготовка товару до продажу, а саме його розпакування, розміщення на полицях, контроль за зовнішнім виглядом товару тощо;
- послуги по відповідальному зберіганню, що надається Товариством своїм контрагентам (постачальникам/замовникам) полягає у прийманні на зберігання алкогольну чи іншу продукцію/товар на певний оговорений строк на власних складських площах та відповідає за її збереження до моменту її повернення. Зберігання здійснюється на складах Товариства за наступними адресами: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Вадима Гурова, 42 та Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Городищенська, буд. 1-А;
- послуги з постійного забезпечення в наявності у продажу в торгових точках визначеного асортименту Продукції що надається Товариством своїм контрагентам (постачальникам/замовникам) для організації продажу товару, збільшення замовником об`ємів продажу товарів, отримання максимального від цього прибутку, зростання іміджу замовника, а також задоволення попиту споживачів та сприяння просування товарів на ринку аналогічних товарів. Вказані послуги включають в себе поширення інформації про товар; впровадження, розвиток та/або аналіз перспективних видів торгових операцій; можливість, доцільність та ефективність проведення рекламних компаній по відношенню до товару, забезпечення відповідної вимогам замовника викладки товару на полицях торгівельної точки; підготовка товару до продажу, а саме його розпакування, розміщення на полицях, контроль за зовнішнім виглядом товару тощо.
Між ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» та ТОВ «ФІЛІП МОРРІС СЕЙЛЗ ЕНД ДИСТРИБ`ЮШН» укладено угоду №15ЮСД0376 від 01 жовтня 2023 року.
Згідно із умов вказаної угоди ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ», як роздрібний торговець, зобов`язується надати ТОВ «ФІЛІП МОРРІС СЕЙЛЗ ЕНД ДИСТРИБ`ЮШН», як замовнику, послуги/ проводити (виконувати) торгові програми, що визначені у додаткових угодах до цієї Угоди, Замовник зобов`язується прийняти та оплатити на умовах даної Угоди.
Відповідно до п. 1.2.-2.1 додаткової угоди №№15ЮСД0376/1 від 01 жовтня 2023 року до Договору роздрібний торговець зобов`язується забезпечувати постійну наявність Продукції у продажу в Пунктах торгівлі згідно з Додатком «Асортимент та оптимальний запас Продукції», де міститься декілька варіантів можливого асортименту та опитувального запасу Продукції. Роздрібний торговець зобов`язується розміщувати Продукцію та/або Плакати та/або обладнання у Пунктах торгівлі у відповідності до місця розміщення Продукції, варіанти яких погоджені Сторонами у додатках.
Згідно із п. 5.2. Додаткової угоди №№15ЮСД0376/1 від 01 жовтня 2023 року до Договору оцінка виконання Умов програми у кожному конкретному Пункті торгівлі буде здійснюватися представниками Філіа Морріс на основі звітів, що надаватимуться Роздрібним Торговцем та/або його представником за допомогою Мобільного додатку, після отримання через Мобільний додаток відповідного запиту на це від Філіп Морріс.
Відповідно п. 6.3. Додаткової угоди №№15ЮСД0376/1 від 01 жовтня 2023 року до Договору результати оцінки звітів/оціночних візитів будуть основою для визначення плати Роздрібному Торговцю та складання акта про виконання умов даної Додаткової угоди за Оціночний період. Такий Акт, за умови його підписання уповноваженими представниками Сторін, є основою для здійснення плати Роздрібному Торговцю.
ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» виконало взяті на себе зобов`язання в повному обсязі, що підтверджується підписаними з обох сторін актом приймання-передачі наданих послуг від 31.12.2023.
На підставі вищевказаного акту позивач виписав рахунок на оплату.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України Товариством на підставі бухгалтерських та фінансово-господарських документів за правилом першої події було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі-ЄРПН) податкову накладну №1664 від 31 грудня 2023 року на загальну суму з податком на додану вартість 33360,00 гривень.
Згідно з квитанцією №1 від 16 січня 2024 року в ЄРПН за №9373877262 реєстрацію вищезазначеної податкової накладної зупинено.
Згідно з отриманою квитанцією, податкову накладну збережено, але її реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації стало те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ: «Обсяг постачання товару/послуги 73.20 перевищує величину залишку, встановленого як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
На виконання пропозиції органів ДПС ТОВ «РЕНЕС-КАПІТАЛ» засобами електронного зв`язку у встановленому порядку направило повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, самі письмові пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних.
Відсутність залишку за даними податкового органу такого виду робіт/послуг пояснюється тим, що вказані роботи/послуги не придбаваються Товариством у інших контрагентів, а виконуються ним самостійно та силами власного персоналу, а тому враховуючи, що всі вищевказані послуги здійснюються Товариством самостійно, не залучаючи інших осіб, тобто не здійснює їх придбання, то з цих підстав при порівнянні товарів (послуг) згідно УКТ ЗЕД придбання (отримання) з УКТ ЗЕД постачання (виготовлення) товарів/послуг виникають розбіжності.
Однак, Комісія регіонального рівня 12 березня 2024 року прийняла рішення про відмову в реєстрацію ПН/РК в ЄРПН № 10698984/45304676.
Підставою для відмови у реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних слугувало ненадання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку корегування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацією податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Не погоджуючись з вищевказаним рішенням про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Позивач скористався правом на досудовий порядок вирішення спору і 21.03.2024 ним подано скаргу до Комісії з питань розгляду скарг Державної податкової служби України на вищевказані рішення разом з додатками, які підтверджують реальність господарських операцій.
За результатами розгляду скарги, 28 березня 2024 року Комісія з питань розгляду скарг ДПС України винесла рішення №19039/45304676/2, яким подану скаргу Товариства залишено без задоволення, а вищевказане рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Не погодившись з відмовою відповідача в реєстрації спірної податкової накладної, позивач звернувся з даним позовом до суду.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок № 1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За змістом пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми Кабінетом Міністрів України 11 грудня 2019 року прийнято постанову № 1165, якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з абзацом 1 пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до матеріалів справи, реєстрація податкової накладної №1664 від 31 грудня 2023 року зупинена після подачі її на реєстрацію. У квитанції до податкової накладної причиною зупинення реєстрації зазначено: «Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 31.12.2023 №1664 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 73.20 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=35.4084%, «Рпоточ»=218986.34. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку № 1165, у пункті 1 якого зазначено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Зупинення реєстрації податкової накладної за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов:
- відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається;
- обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки;
- переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Даний висновок узгоджується із висновком зазначеним у постанові Верховного Суду від 27.01.2022 по справі № 380/2365/21.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Судом встановлено, що на виконання вищезазначених вимог, засобами електронного зв`язку у встановленому порядку товариство направило повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, самі письмові пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних.
При цьому, наданий пакет документів був сформований позивачем на власний розсуд, оскільки, як встановлено судом вище, у квитанції від 16.01.2024 про зупинення реєстрації податкової накладної №1664 від 31.12.2023 не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої саме інформації, зазначеної в податковій накладній, потрібно позивачеві надати на розгляд комісії для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з рішенням № 10698984/45304676 від 12 березня 2024 року позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної у зв`язку з не наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
При цьому, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказано про необхідність долучення саме вказаних у вищезазначеному рішенні документів.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що податковий орган, при зупиненні реєстрації податкової накладної №1664 від 31.12.2023, обмежився лише загальними фразами та не вказав конкретно, які ж саме документи необхідно подати, при цьому рішенням № 10698984/45304676 від 12 березня 2024 року позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податків копій документів.
За таких обставин, рішення № 10698984/45304676 від 12 березня 2024 року не є обґрунтованим, вмотивованим та не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1664 від 31.12.2023.
При цьому, надані позивачем документи, складені з дотриманням вимог законодавства, були достатніми для реєстрації податкової накладної №1664 від 31.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
В той же час, оскаржене рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів як актів правозастосування, є обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій та ризиковості платника податку, мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Тобто, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення нормативно-правовим актом та, відповідно, контролюючим органом конкретної підстави віднесення господарської операції чи платника податку до категорії ризикових. Вживання контролюючим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як в цьому випадку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
При цьому рішення контролюючого органу як індивідуальні акти мають відповідати законодавчо встановленим вимогам щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості таких індивідуальних актів, а зворотне призводить до протиправності таких актів.
Таким чином, суд визнає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Зазначення відповідачем в апеляційній скарзі, що повноваження контролюючого органу в контексті спірних правовідносин є дискреційними, жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції.
Не заперечуючи компетенцію контролюючого органу у питанні реєстрації податкових накладних, суд вказує, що у будь-якому випадку у разі виникнення спору саме на суд покладено компетенцію з перевірки правомірності рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень. Відповідно, скасувавши рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, суд першої інстанції не втрутився у дискрецію відповідача.
Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визнано судом протиправними, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.
У спростування доводів заявника, що зобов`язавши зареєструвати податкову накладу, суд першої інстанції втрутився у дискреційні повноваження ДПС, суд зазначає, що у контексті спірних правовідносини є правильним обраний судом першої інстанції спосіб захисту порушеного права позивача.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, позовні вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкову накладу/розрахунки коригування, рішення про відмову у реєстрації яких визнані судовим рішенням протиправними, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржених рішень, які були предметом судового розгляду у межах цієї справи.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддяТ.І. Ясенова
суддяО.В. Головко
суддяА.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125144021 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні