Постанова
від 13.02.2025 по справі 420/7334/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/7334/24

Перша інстанція: суддя Аракелян М.М.,

повний текст судового рішення

складено 23.07.2024, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Федусика А.Г.,

суддів: Бойка А.В. та Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Крани України» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Крани України» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

У березні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Крани України» (далі ТОВ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі ГУДПС) та просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.11.2023 року №29484/15-32-04-08-20.

В обґрунтування позову позивач зазначив, 18.10.2023 року позивачем було отримано від відповідача лист з актом «Про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість ТОВ» від 18.10.23 р. №28431/15-32-18-17. 14.11.2023 року відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення №29484/15-32-04-08-20, згідно якого до позивача застосовано штраф у розмірі 606011,97 грн..

Позивач вказує, що оскаржене податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки підставою для прийняття рішення стали висновки ревізора-інспектором про те, що скаржник несвоєчасно сплатив узгоджені грошові зобов`язання по деклараціям з ПДВ за липень-вересень, листопад-грудень 2021 року, травень-червень 2023 року. Але інспектором не було взято до уваги, що у платника податку містилася переплата на дату подання податкових декларацій. Також, не були враховані всі оплати податку на додану вартість з дати подання декларацій по кінцеву дату оплати узгодженого зобов`язання - станом на 30.06.2023 року. Згідно даних кабінету платника податку містилася переплата по ПДВ у розмірі 1196528,67 грн. Отже, сума штрафу, визначена у ППР, є суттєво завищеною та взагалі неправильно порахованою.

Крім того, позивач зазначав, що акт перевірки було складено 18.10.2023 року, отримано позивачем 27.10.2023р., а податкове повідомлення рішення винесено 14.11.2023 року, тобто до встановленого для цього законодавством строку 15 робочих днів (через 12 робочих днів після отримання позивачем акту).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим апелянт просив його скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ є юридичною особою, зареєстрованою 08.10.2021 року, види діяльності: 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва (основний), 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення, 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.10 Складське господарство, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування, 96.09 Надання інших індивідуальних послуг, н.в.і.у..

На підставі п.п.20.1.2 п.20.1 ст.20 розділу І, п.75.1 ст.75 розділу ІІ ПК України контролюючим органом у порядку, визначеному п.76.2 ст.76 розділу ІІ ПК України, проведено камеральну перевірку ТОВ щодо порушення термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів з податку на додану вартість.

За результатами перевірки складений акт перевірки від 18.10.2023 року №28431/15-32-18-17 «Про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість ТОВ».

Відповідно до акту перевірки встановлено, що позивачем порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість протягом строків, визначених у п.51.1, п.203.2 ст.23 ПК України, а саме: несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов`язання з ПДВ по деклараціям за липень 2021 року, серпень 2021 року, вересень 2021 року, листопад 2021 року, грудень 2021 року, травень 2023 року, червень 2023 року в сумі 7221675,72грн..

Акт отриманий позивачем засобами поштового зв`язку 27.10.203 року.

На підставі акту перевірки відповідачем 14.11.2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення №29484/15-32-04-08-20, яким на підставі ст.124, п.129.6 ст.129 ПК України за затримку 2,4,7,8,10,14,15,21,24,25,26,28,30,32,34,35,39,40,41,42,47,53 календарних днів сплати зарахування банком або органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів за несплату (неперерахування) фізичною особою грошового зобов`язання податків/авансових внесків єдиного податку в сумі 7221675,72 грн. зобов`язано сплатити штраф у розмірі 5%, 10% сумі 616011,97 грн.

Згідно розрахунку штрафних (фінансових) санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення 14.11.2023 року №29484/15-32-04-08-20) штрафні санкції складають 606011,98грн. та розраховані наступним чином:

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати - 13.09.2021 року, кількість днів затримки 14, сума податкового боргу 290927,33грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 29092,73грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати - 20.09.2021 року, кількість днів затримки 30, сума податкового боргу 163633,05грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 16366,31грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати - 09.09.2021 року, кількість днів затримки 10, сума податкового боргу 200000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 20000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати - 27.09.2021 року, кількість днів затримки 28, сума податкового боргу100000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 10000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати 14.09.2021 року, кількість днів затримки 15, сума податкового боргу 1500грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 150грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати 14.09.2021 року, кількість днів затримки 15, сума податкового боргу 1500грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 150грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати 07.09.2021 року, кількість днів затримки 8, сума податкового боргу 400000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 40000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9241184179, дата подання документа 20.08.2021 року, граничний термін сплати - 31.08.2021 року, дата фактичної сплати 23.09.2021 року, кількість днів затримки 24, сума податкового боргу 6072,67грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 607,24грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9271651388, дата подання документа 17.09.2021 року, граничний термін сплати 01.10.2021 року, дата фактичної сплати 11.10.2021 року, кількість днів затримки 11, сума податкового боргу 1008789,43грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 100818,43грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9271651388, дата подання документа 17.09.2021 року, граничний термін сплати 01.10.2021 року, дата фактичної сплати 07.10.2021 року, кількість днів затримки 7, сума податкового боргу 200000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 20000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9271651388, дата подання документа 17.09.2021 року, граничний термін сплати 01.10.2021 року, дата фактичної сплати 04.10.2021 року, кількість днів затримки 4, сума податкового боргу 150000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 15000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9271651388, дата подання документа 17.09.2021 року, граничний термін сплати 01.10.2021 року, дата фактичної сплати 07.10.2021 року, кількість днів затримки 7, сума податкового боргу 300000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 30000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9271651388, дата подання документа 17.09.2021 року, граничний термін сплати 01.10.2021 року, дата фактичної сплати 11.10.2021 року, кількість днів затримки 11, сума податкового боргу 272255,62грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 27225,56грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9310753915, дата подання документа 20.10.2021 року, граничний термін сплати 02.11.2021 року, дата фактичної сплати 08.11.2021 року, кількість днів затримки 7, сума податкового боргу 124530,43грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 12453,04грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9310753915, дата подання документа 20.10.2021 року, граничний термін сплати 02.11.2021 року, дата фактичної сплати 08.11.2021 року, кількість днів затримки 7, сума податкового боргу 100000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 10000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9310753915, дата подання документа 20.10.2021 року, граничний термін сплати 02.11.2021 року, дата фактичної сплати 05.11.2021 року, кількість днів затримки 4, сума податкового боргу 100000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 10000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9310753915, дата подання документа 20.10.2021 року, граничний термін сплати 02.11.2021 року, дата фактичної сплати 04.11.2021 року, кількість днів затримки 3, сума податкового боргу 100000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 10000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 08.02.2022 року, кількість днів затримки 40, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 02.02.2022 року, кількість днів затримки 34, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 09.02.2022 року, кількість днів затримки 41, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 24.01.2022 року, кількість днів затримки 25, сума податкового боргу 500000грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 25000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 21.02.2022 року, кількість днів затримки 53, сума податкового боргу 729925,43грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 72992,54грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 15.02.2022 року, кількість днів затримки 47, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 10.02.2022 року, кількість днів затримки 42, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 08.02.2022 року, кількість днів затримки 40, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 07.02.2022 року, кількість днів затримки 39, сума податкового боргу 100000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 10000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 03.02.2022 року, кількість днів затримки 35, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 31.01.2022 року, кількість днів затримки 32, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 25.01.2022 року, кількість днів затримки 26, сума податкового боргу 420610грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 21030,50грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9387089225, дата подання документа 20.12.2021 року, граничний термін сплати 31.12.2021 року, дата фактичної сплати 31.01.2022 року, кількість днів затримки 32, сума податкового боргу 50000грн., розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5000грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9422569730, дата подання документа 20.01.2022 року, граничний термін сплати 01.02.2022 року, дата фактичної сплати 21.02.2022 року, кількість днів затримки 21, сума податкового боргу 420610грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 21030,50грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9144103307, дата подання документа 16.06.2023 року, граничний термін сплати 01.07.2023 року, дата фактичної сплати 24.07.2023 року, кількість днів затримки 24, сума податкового боргу 590945,88грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 29547,29грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9177629590, дата подання документа 19.07.2023 року, граничний термін сплати 01.08..2023 року, дата фактичної сплати 04.08.2023 року, кількість днів затримки 4, сума податкового боргу 0,88грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 0,04грн.;

- реєстраційний номер документу (звітності) 9177629590, дата подання документа 19.07.2023 року, граничний термін сплати 01.08..2023 року, дата фактичної сплати 02.08.2023 року, кількість днів затримки 2, сума податкового боргу 590945грн., розмір штрафу 5%, сума штрафних санкцій 29547,25грн.

За результатами адміністративного оскарження податкове повідомлення-рішення від 14.04.2024 року №29484/15-32-04-08-20 залишено без змін.

Вважаючи оскаржене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду.

Згідно п.п.16.1.4 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно п.36.1-36.3 ст.36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до п.46.1 ст.46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Згідно з п.54.1 ст.54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Згідно п.57.1 ст.57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Матеріалами справи встановлено, що позивачем були подані податкові декларації (номери яких зазначені судом вище у тексті рішення) від 20.08.2021, граничний термін сплати 30.08.2021 року; від 17.09.2021 року граничний термін сплати 30.07.2021 року; від 20.10.2021 року граничний термін сплати 01.11.2021 року, від 20.12.2021 року граничний термін сплати 30.12.2021 року, від 20.01.2022 року граничний термін сплати 30.01.2022 року, від 16.06.2023 року граничний термін сплати 01.07.2023 року та від 19.07.2023 року граничний термін сплати 30.07.2023 року.

Наведені обставини щодо сплати ТОВ 7221675,72 грн. із порушенням граничних строків сплати грошового зобов`язання по податку на додану вартість за названими вище деклараціями позивачем не заперечуються.

Відповідно до п.124.1 ст.124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу. Якщо зарахування коштів з електронного рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в оплату узгодженої суми грошового зобов`язання, визначеного в уточнюючому розрахунку до податкової декларації, здійснюється на наступний операційний день, штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.

Згідно п.129.6 ст.129 ПК України за порушення строку зарахування податків до бюджетів або державних цільових фондів, установлених Законом України "Про платіжні послуги", з вини банку, органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, небанківського надавача платіжних послуг, еквайра, емітента електронних грошей такий банк/орган, небанківський надавач платіжних послуг, емітент електронних грошей сплачує пеню за кожний день прострочення, включаючи день сплати, та штрафи у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Як встановлено матеріалами справи, з чим погоджується колегія суддів, судом першої інстанції перевірено розрахунок штрафних фінансових санкцій до податкового повідомлення-рішення від 14.11.2023 року та вірно встановлено, що він здійснений арифметично правильно, дні затримки розраховані включно із днем сплати зобов`язань, що відповідає приписам п.129.6 ст.129 ПК України.

Ураховуючи наведене, доводи позивача про те, що контролюючим органом неправильно було розраховано кількість днів затримки, зокрема, що кожен розрахунок є більшим на 1 день, не є доречними.

Матеріалами справи також встановлено, що на рахунку ТОВ у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) станом на 23.06.2023 рахувалась переплата у сумі 2846753,67 гривень.

Згідно податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року вiд 16.06.2023 року №9144103307 позивачем задекларовано 1650225,00 грн ПДВ.

24.06.2023 року від позивача зараховано надходження до бюджету коштів з рахунку в системі електронного адміністративного ПДВ (з СЕВ ПДВ) згідно платіжного доручення №517837034 - 1650225,00 грн., з яких:

- 24.06.2023 року 365563,87 грн. було списано за рішенням суду на погашення штрафу по податковому повідомленню-рішенню (форма «Ш») №29681/15-32-18-09-24/40489427;

- 27.06.2023 р. 225382,01 грн. було списано на погашення штрафу по податковому повідомленню-рішенню (форма «Н») від 02.06.2023 р. №12509/15-32-04-08-20/40489427.

Таким чином, станом на 30.06.2023 у позивача виник податковий борг по узгодженому податковому зобов`язанню згідно податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року вiд 16.06.2023 року №9144103307 у сумі 590945,88 грн.

В апеляційній скарзі ключовим аргументом позивача є те, що з коштів, перерахованих з СЕВ ПДВ відбулось списання 590945,88 грн. на штрафи, що на думку ТОВ є неправомірним, оскільки кошти, перераховані з СЕВ ПДВ у розмірі 1650225,00 грн. мали йти на сплату саме податкового зобов`язання по податку на додану вартість, а не штрафів по іншим податковим повідомленням-рішенням.

Таким чином, як зазначає ТОВ, сума штрафу по спірному податковому повідомленню-рішенню мала б складати на 59094,59 грн. менше.

Разом з цим, з матеріалів справи вбачається, що у ТОВ станом на 30.07.23 року рахувався податковий борг у сумі 590945,88 грн. (а.с.108).

Зазначена обставина позивачем не заперечується.

Відповідно до пункту 87.1 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Зокрема, сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.

Так, абзацом першим пункту 87.9 статті 87 ПК України передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Згідно з абзацом другим пункту 87.9 статті 87 ПК України спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Отже, якщо платник сплачує суму грошового зобов`язання, але при цьому має податковий борг із податку, то сплачена сума зараховується в погашення податкового боргу з цього податку у календарній черговості виникнення такого боргу. Тобто, погашення відповідних зобов`язань здійснюється контролюючим органом за таким алгоритмом - основне зобов`язання, штраф, пеня. При цьому, відповідні дії повинні здійснюватися у порядку черговості виникнення податкового зобов`язання.

Верховний Суд у постановах від 31 липня 2024 року по справі N1340/5764/18 та від 26 березня 2019 року у справі №810/315/17 зазначив, що аналіз положень пункту 87.9 статті 87 ПК України свідчить про те, що зарахування сплачених платником коштів в рахунок погашення податкового боргу, всупереч напряму сплати, визначеного платником податків, прямо передбачено нормами чинного податкового законодавства України.

Також, Верховний Суд вказав про правомірність дій податкового органу щодо зарахування сплачених платником податку грошових коштів в якості оплати поточних податкових зобов`язань на погашення податкового боргу минулих податкових періодів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що відповідачем правомірно зараховано сплачені ТОВ кошти на погашення узгодженого податкового зобов`язання згідно податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року вiд 16.06.2023 №9144103307 у сумі 590945,88 грн.

у порядку черговості виникнення податкового боргу, а відтак доводи позивача про те, що кошти були неправомірно спрямовані на погашення штрафних санкцій є безпідставними, оскільки у разі відсутності обставини скасування таких штрафних санкцій вони набувають статусу узгодженого податкового зобов`язання та податкового боргу.

Не є також обґрунтованими твердження позивача про порушення контролюючим органом вимог положень п.86.8 ст.86 ПК України, оскільки як вірно зазначено судом першої інстанції, матеріалами справи підтверджено, що акт від 18.10.2023 року був отриманий позивачем 27.10.2023 року (а.с.65), оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем 14.11.2023 року, а відтак відповідачем дотримано норми податкового законодавства.

Судова колегія не надає оцінку доводам апеляційної скарги щодо стягнення з ТОВ витрат на правничу допомогу, оскільки дане питання не було предметом розгляду в суді першої інстанції.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку стосовно спірних правовідносин.

Доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині рішення, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Крани України» - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2024 року - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, за винятком випадків, перелічених у пункті 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Суддя-доповідач А.Г. ФедусикСудді А.В. Бойко О.А. Шевчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2025
Оприлюднено17.02.2025
Номер документу125144815
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/7334/24

Постанова від 13.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 02.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні