РІШЕННЯ
Іменем України
10 лютого 2025 року м. Чернігівсправа № 927/959/22
Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, за участю секретаря судового засідання Дубровської В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали позовної заяви за позовом Фермерського господарства «САМ» 15532, с. Боромики Чернігівського району Чернігівської області, вул. Набережна, 10 04211, м. Київ, проспект Володимира Івасюка, 6, корпус 3, офіс 20 (адреса представника адвоката Чернілевського Віталія Григоровича) до: 1. Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області 14000, м. Чернігів, вул. П`ятницька, 11-а 2. Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області 15622, с. Березна Чернігівської області, вул. Свято-Покровська, 2-а про визнання незаконним і скасування наказу, припинення права власності
за участі представників сторін:
від позивача: Чернілевський В.Г. адвокат (ордер серії АІ № 1198810 від 28.01.2022)
від відповідача-1: Бойко Т.М. (в порядку самопредставництва)
від відповідача-2: Галушко Н.А. (в порядку самопредставництва)
В судовому засіданні 10.02.2025, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ВСТАНОВИВ:
01 листопада 2022 року через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Фермерського господарства «САМ» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправним і скасування рішення державного реєстратора.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 07.11.2022 (суддя Ю.В.Федоренко) позовну заяву Фермерського господарства «САМ» залишено без руху; зобов`язано позивача протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви шляхом зазначення позовних вимог до відповідача-2 або ж уточнення суб`єктного складу позову.
12 листопада 2022 року через систему «Електронний суд» Фермерським господарством «САМ» подано заяву про усунення недоліків до якої, серед іншого, було додано уточнену позовну заяву Фермерського господарства «САМ» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування наказу, припинення права власності (з урахуванням заяви позивача від 14.11.2022 про зміну назви позовної заяви) в якій позивач просить:
-визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га у комунальну власність Локнистенської сільської ради Менського району, код ЄДРПОУ 04414193, правонаступником якої є Березнянська селищна рада Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04412366;
-припинити право власності Локнистенської сільської ради Менського району, код ЄДРПОУ 04414193, правонаступником якої є Березнянська селищна рада Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04412366, на земельну ділянку з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що Фермерське господарство «САМ» було створено ОСОБА_1 26.04.1996. Господарство є постійним користувачем земельної ділянки площею 38,2 га на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, яка була надана позивачу для ведення селянського (фермерського) господарства, що посвідчується Державним актом на право постійного користування землею серії ЧН № 00111, про що в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею зроблено запис за № 111.
Відповідно до частини першої статті 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Землекористувачем земельних ділянок, які отримані фізичною особою для створення та діяльності фермерського господарства, є фермерське господарство про що неодноразово вказувалося у рішеннях судів (постановах Верховного Суду від 03 квітня 2019 року у справі № 628/776/18 та від 29 травня 2019 року у справі № 628/774/18, від 13 березня 2018 року у справі № 348/992/16-ц, від 20 червня 2018 року у справі № 317/2520/15-ц, від 12 грудня 2018 року № 388/1103/16-ц, від 20.03.2019 у справі № 615/2197/15-ц, від 15.01.2020 у справі № 695/2632/17), та нормі ст.12 ЗУ «Про фермерське господарство».
Конституційний Суд України в Рішенні від 22.09/2005 № 5-рп/2005 вказав, що стаття 92 ЗК України не обмежує і не скасовує чинне право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках. Раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними та підлягають заміні у разі добровільного звернення осіб.
Таким чином, право постійного користування земельною ділянкою, набуте особою у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не підлягає обов`язковій заміні.
В подальшому позивачем було встановлено, що за чинного, не скасованого, не припиненого його права (права постійного користування землею), без його згоди та відома, за рахунок земель, що перебували у такому постійному користуванні, Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області було сформовано ряд земельних ділянок, які були передані у приватну власність та комунальну власність, що має наслідком вибуття такої землі із державної власності та вибуття її з користування законного користувача ОСОБА_1 в особі Фермерського господарства «САМ». Зокрема, частково за рахунок земель, що перебувають у постійному користуванні Фермерського господарства «САМ», було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером № 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га.
За фактом зловживання службовим становищем службовими особами Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та його відділу у Менському районі під час розпорядження землями державної власності, розпочато кримінальне провадження № 42020271010000340 від 23.12.2020, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України.
На думку позивача, затверджуючи документацію із землеустрою та передаючи у комунальну власність земельну ділянку, за чинного права постійного користування позивача на ці землі, відповідачем-1 було грубо порушено порядок відведення земельних ділянок та видано наказ всупереч ст. 116, 141 Земельного кодексу України, а тому останній підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
В силу приписів ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, відповідні права чи обтяження припиняються. Тому право власності Локнистенської сільської ради Менського району, правонаступником якої є Березнянська селищна рада Чернігівської області, на земельну ділянку з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га підлягає припиненню.
Позивач вважає, що обраний ним спосіб захисту порушеного права є ефективним, оскільки рішення суду про припинення права власності відповідача-2 на спірну земельну ділянку стане підставою для виключення запису про реєстрацію цієї земельної ділянки з Державного земельного кадастру, поверне земельну ділянку у запас та надасть позивачеві можливість завершити процес формування земельної ділянки, переданої йому у постійне користування в 1997 році.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 22.11.2022 (суддя Ю.В.Федоренко) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; встановлено сторонам процесуальні строки для подання заяв по суті справи.
08 грудня 2022 року, у встановлений судом процесуальний строк, відповідачем-1 до Господарського суду Чернігівської області поданий відзив від 07.12.2022 № 9-25-0.6-4126/2-22 на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що управління не погоджується із заявленими позовними вимогами, вважаючи спірний наказ таким, що прийнятий у відповідності з нормами діючого законодавства України.
В обґрунтування своєї позиції відповідач-1 зазначає, що у травні 2019 року Локнистенська сільська рада Менського району Чернігівської області звернулася з клопотанням до Головного управління про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для сінокосіння та випасання худоби (для створення громадського пасовища) для жителів с. Гусавка, за його межами на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
Згідно інформації Відділу у Менському районі Головного управління, викладеної в листі від 27.05.2019 № 528/410/-19, відповідно до статистичної звітності земельна ділянка відносилась до земель державної власності (землі запасу); категорія земель землі сільськогосподарського призначення; склад угідь - пасовища. Розпоряджень голови районної державної адміністрації та рішень органів місцевого самоврядування щодо передачі даної земельної ділянки у власність чи користування не приймалось. Земельна ділянка не сформована та не зареєстрована в Державному земельному кадастрі. У зв`язку з чим Головним управлінням було прийнято рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для сінокосіння та випасання худоби.
В подальшому Локнистенською сільською радою було виготовлено проект землеустрою та подано до Головного управління на затвердження відповідно до приписів статті 186 Земельного кодексу України, а останнім 05.11.2019 прийнято оскаржуваний наказ про затвердження проекту із землеустрою та передачу у комунальну власність Локнистенської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, площею 31,6808 га.
На думку відповідача-1, видання наказів про затвердження документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності є повноваженням Головного управління, а тому оскаржуваний наказ прийнято в межах його повноважень та у спосіб, передбачений законом.
Також відповідач-1 вважає, що доданий позивачем до позовної заяви висновок експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи в кримінальному провадженні № 42020271010000340 від 18.08.2022 року № 2626/2627/21-24 не є доказом в розумінні норм Господарського процесуального кодексу України (ст. 98).
Додатково відповідач-1 звертає увагу на те, що при проведенні земельно- технічної експертизи була використана Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства та копія Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111, однак експертиза мала бути проведена з використанням документації із землеустрою по складанню державного акту. За відсутності в розпорядженні експерта документації із землеустрою, на підставі якої було видано державний акт на право постійного користування землею серії ЧН № 00111, незрозумілим є висновок експерта стосовно того, що межі земельної ділянки на місцевості відповідають державному акту на право постійного користування, оскільки поворотні точки земельної ділянки на місцевості визначаються їх координатами, а державний акт не містить каталогу координат.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 була розроблена без дотримання вимог чинного на той час законодавства та на час проведення експертизи не була затверджена у встановленому законодавством порядку.
Також відповідач-1 ставить під сумнів правильність обрання позивачем способу захисту його прав, адже останнім не було враховано положення ст. 791 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
12 грудня 2022 року, у встановлений судом процесуальний строк, через систему «Електронний суд» відповідачем-2 до Господарського суду Чернігівської області поданий відзив від 09.12.2022 на позовну заяву, яким орган місцевого самоврядування проти позовних вимог заперечив, не визнаючи їх в повному обсязі.
На думку відповідача-2, відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 у комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області, правонаступником якої є Березнянська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області, було здійснено у повній відповідності до вимог Земельного кодексу України в редакції, чинній у відповідний період часу, а право власності зареєстровано згідно вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
В подальшому позивач та відповідач-1 у відповіді на відзив та запереченні підтримали свої позиції, викладені у відповідних заявах по суті справи. Процесуальним правом на подання заперечення відповідач-2 не скористався.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 02.02.2023 (суддя Ю.В.Федоренко) зупинено провадження у справі № 927/959/22 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 927/135/22 за позовом Фермерського господарства «САМ» до Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання недійсним та скасування рішення Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області від 30.07.2021 № 386/10-VIII «Про припинення права постійного користування земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами с. Локнисте на території Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області».
На підставі розпорядження від 14.06.2023 № 02-01/94/23 керівника апарату Господарського суду Чернігівської області «Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справи № 927/959/22» був призначений повторний автоматичний розподіл справи № 927/959/22, внаслідок якого для її розгляду визначено суддю А.С. Сидоренка.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 17.07.2023 справу № 927/959/22 за позовом Фермерського господарства «САМ» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради про визнання незаконним і скасування наказу, припинення права власності прийнято до розгляду судом у складі судді А.С. Сидоренка; поновлено провадження у справі; призначено підготовче засідання з викликом представників сторін.
09 серпня 2023 року через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернігівської області надійшло клопотання від 08.08.2023 позивача про витребування доказів, яке за своїм змістом є ідентичне клопотанню, що надійшло до суду 01.02.2023.
Розглянувши вищевказані клопотання позивача про витребування доказів, суд постановив протокольну ухвалу про залишення їх без задоволення, виходячи з наступного:
за змістом ст. 80, 81, 118 Господарського процесуального кодексу України, учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.
Учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.
Право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
Зважаючи на те, що позовна заява надійшла до Господарського суду Чернігівської області через систему «Електронний суд» 01.11.2022, відповідні клопотання мали бути подані також 01.11.2022.
Оскільки дані клопотання є такими, що подані з пропуском встановленого законом процесуального строку, відсутні підстави для їх задоволення. При цьому, судом враховано, що позивач не обґрунтував неможливість їх подання у встановлений строк з причин, що не залежали від нього, а також те, що клопотання про поновлення встановленого законом процесуального строку на подання клопотань про витребування доказів судом господарством подано не було.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 10.08.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 11 вересня 2023 року з викликом представників сторін.
11 вересня 2023 року господарський суд постановив протокольну ухвалу про відкладення судового засідання на 27 вересня 2023 року. В судовому засіданні 27.09.2023 та 10.10.2023 оголошено перерву до 10.10.2023 та до 19.10.2023 відповідно.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 19.10.2023 постановлено:
повернутися до стадії підготовчого провадження та призначити підготовче засідання на 09.11.2023;
витребувати у Фермерського господарства «САМ», Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради Технічну документацію із землеустрою щодо відведення Самоненку П.І. земельної ділянки площею 38,2 га у постійне користування, на підставі якої був складений Державний акт на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997;
витребувати у Березнянської селищної ради Технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (загальною площею 31,6808 га, кадастровий номер 7423086300:11:000:0423) у комунальну власність для громадських пасовищ Локнистенській сільській раді Менського району, розташованої на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
На виконання вимог ухвали суду від 19.10.2023, у встановлений процесуальний строк, Березнянською селищною радою надано Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність за рахунок земель запасу Локнистенській сільській раді для громадських пасовищ площею 31,6808 га, виконаний ФОП Левковичем О.В.
Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області листом від 31.10.2023 повідомило суд про те, що запитувана документація із землеустрою щодо відведення Самоненку П.І. земельної ділянки площею 38,2 га у постійне користування, на підставі якої був складений Державний акт на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель розробником не передавалася. У зв`язку з чим надати її копію не вбачається можливим.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 09.11.2023 залишено без задоволення клопотання Фермерського господарства «САМ» про продовження строку на подання доказів.
Також, 09 листопада 2023 року суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 28 листопада 2023 року, задовольнивши відповідне клопотання позивача.
В підготовчому засіданні 28.11.2023 оголошено перерву до 07.12.2023. Після закінчення підготовчого засідання 28.11.2023 о 12:50 позивачем через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернігівської області подано клопотання від 27.11.2023 в якому він просив поновити процесуальні строки на подання доказів, подання клопотання про витребування доказів, витребувати докази.
В підготовчому засіданні 07.12.2023 суд постановив протокольну ухвалу про задоволення клопотання позивача про поновлення процесуального строку на подання доказів: Технічного звіту по перенесенню в натуру меж земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для розширення селянського (фермерського) господарства із земель запасу Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, який був отриманий представником позивача від Державного підприємства «Чернігівський науково дослідний та проектний інститут землеустрою».
Обґрунтування підстав задоволення відповідного клопотання позивача наведено в ухвалі Господарського суду Чернігівської області від 07.12.2023.
Цією ж ухвалою від 07.12.2023 поновлено Фермерському господарству «САМ» процесуальний строк на подання клопотання про витребування доказів; клопотання від 27.11.2023 Фермерського господарства «САМ» про витребування доказів задоволено; витребувано у Березнянської селищної ради оригінал (для огляду судом) та належним чином засвідчену копію (для залучення до матеріалів справи) Плану інвентаризації земель Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
У зв`язку з витребуванням доказів в підготовчому засіданні 07.12.2023 постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на тридцять днів та відкладення судового засідання на 21.12.2023.
У встановлений судом процесуальний строк Березнянська селищна рада повідомила суд про неможливість подання витребуваних документів у зв`язку з їх відсутністю.
До початку підготовчого засідання 21.12.2023 через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернігівської області надійшло клопотання від 21.12.2023 позивача про поновлення процесуального строку на подання доказу та залучення до матеріалів справи доказів: копії електронного листа від 15.12.2023 ДП «Чернігівський науково-дослідний інститут землеустрою» та Плану інвентаризації земель Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
В паперовій формі відповідні клопотання та документи надійшли до Господарського суду Чернігівської області 25.12.2023.
Розглянувши дане клопотання, в підготовчому засіданні 21.12.2023 суд постановив протокольну ухвалу про його задоволення.
В підготовчому засіданні 21.12.2023 оголошено перерву до 11.01.2024.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.01.2024, зокрема:
призначено по справі судову земельно технічну експертизу, проведення якої доручено Чернігівському науково дослідному експертно криміналістичному центру МВС України;
на вирішення експерта поставлено питання: чи є порушення меж (або накладання) земельної ділянки площею 31,6808 га з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, переданої в комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність» на земельну ділянку площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування ОСОБА_1 , який є засновником Фермерського господарства «САМ»? Якщо так, то яка площа та координати площини накладання?;
на час проведення судової експертизи провадження у справі зупинено.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 05.03.2024 поновлено провадження у справі, підготовче засідання призначено на 13.03.2024.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 13.03.2024, зокрема:
частково задоволено клопотання судового експерта М.В. Філона Чернігівського науково дослідного експертно криміналістичного центру МВС України;
уточнено поставлене на вирішення експерта питання шляхом викладення його в наступній редакції: «Чи є порушення меж (або накладання) земельної ділянки площею 31,6808 га з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, переданої в комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність» на земельну ділянку площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування ОСОБА_1 , який є засновником Фермерського господарства «САМ», відповідно до документації із землеустрою на ці земельні ділянки? Якщо так, то яка площа та координати площини накладання?»;
визначено коло осіб, які можуть бути присутніми під час огляду земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування ОСОБА_1 , який є засновником Фермерського господарства «САМ», а саме: представники сторін (Фермерське господарстве «САМ», Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Березнянська селищна рада), повноваження яких повинні підтверджуватися документами, визначеними нормами Господарського процесуального кодексу України (ст. 56, 58, 60);
погоджено проведення судової земельно-технічної експертизи, призначеної по даній справі ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.01.2024, в строк понад 30 календарних днів.
клопотання судового експерта М.В. Філона Чернігівського науково-дослідного експертно криміналістичного центру МВС України в частині визначення особи (осіб), яка (які) вкаже (-уть) на місцевості поворотні точки зовнішніх меж земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування Самоненку Петру Івановичу, який є засновником Фермерського господарства «САМ», під час її огляду судовим експертом залишено без задоволення;
на час проведення судової експертизи провадження у справі зупинено.
04 квітня 2024 року до Господарського суду Чернігівської області надійшло повідомлення від 29.03.2024 судового експерта М.В. Філона Чернігівського науково-дослідного експертно-криміналістичногоу центру МВС України про неможливість проведення судової експертизи.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 15.04.2024, зокрема: поновлено провадження у справі; підготовче засідання призначено на 02.05.2024; викликано судового експерта Чернігівського науково-дослідного експертно-криміналістичногоу центру МВС України М.В. Філона для роз`яснення причин повідомлення про неможливість проведення експертизи і надання відповідей на питання суду та учасників справи.
В підготовчому засіданні 02 травня 2024 року господарський суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 10 травня 2024 року.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 10.05.2024, зокрема:
направлено Чернігівському науково дослідному експертно криміналістичному центру МВС України матеріали справи № 927/959/22, оригінал Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність Локнистенській сільській раді, складений ФОП Левкович О.В., диск з електронними файлами Плану інвентаризації земель Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області для проведення судової земельно технічної експертизи, призначеної ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.01.2024 (з урахуванням ухвали Господарського суду Чернігівської області від 13.03.2024 щодо уточнення поставленого на вирішення експерта питання);
зобов`язано Фермерське господарство «САМ» та Березнянську селищну раду забезпечити експерту безперешкодний доступ до об`єктів дослідження для огляду, необхідного для проведення судової експертизи, належні умови його роботи;
залучено для участі в огляді земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування Самоненку Петру Івановичу, який є засновником Фермерського господарства «САМ», спеціаліста фізичну особу підприємця Максимчука Олександра Віталійовича (РНОКПП НОМЕР_1 ), якого зобов`язано з`явитися на місце проведення обстеження об`єкта експертизи, відповідати на поставлені учасниками судового процесу питання, надавати консультації та роз`яснення, у разі потреби надавати іншу технічну допомогу;
зобов`язано позивача Фермерське господарство «САМ» забезпечити прибуття експерта та спеціаліста фізичної особи підприємця Максимчука Олександра Віталійовича для проведення обстеження об`єкта експертизи;
визначено коло осіб, які можуть бути присутніми під час огляду земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування Самоненку Петру Івановичу, який є засновником Фермерського господарства «САМ», а саме: представники сторін (Фермерське господарстве «САМ», Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Березнянська селищна рада), повноваження яких повинні підтверджуватися документами, визначеними нормами Господарського процесуального кодексу України (ст. 56, 58, 60), а також фізична особа підприємець Максимчук Олександр Віталійович;
визначено коло осіб, які вкажуть на місцевості поворотні точки зовнішніх меж земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування Самоненку Петру Івановичу, який є засновником Фермерського господарства «САМ», а саме: представники сторін (Фермерське господарстве «САМ», Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Березнянська селищна рада), повноваження яких повинні підтверджуватися документами, визначеними нормами Господарського процесуального кодексу України (ст. 56, 58, 60), а також фізична особа підприємець Максимчук Олександр Віталійович;
погоджено проведення судової земельно технічної експертизи, призначеної по даній справі ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.01.2024, в строк понад 30 календарних днів;
попереджено експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків;
на час проведення судової експертизи провадження у справі зупинено.
21 листопада 2024 року до Господарського суду Чернігівської області надійшов Висновок експерта від 19.11.2024 № СЕ-19/125-24/6462-ЗТ; одночасно до суду були повернуті матеріали справи № 927/959/22, оригінал Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність Локнистенській сільській раді, складений ФОП Левкович О.В., диск з електронними файлами Плану інвентаризації земель Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2024, зокрема: поновлено провадження у справі; підготовче засідання призначено на 17.12.2024.
Ухвала суду від 02.12.2024 була направлена повноважному представнику позивача адвокату Чернілевському В.Г. до його електронного кабінету в підсистемі Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» та згідно довідки про доставку електронного листа, роздрукованої з комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», доставлена до електронного кабінету 02.12.2024 12:46.
Враховуючи положення ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду від 02.12.2024 є такою, що отримана повноважним представником позивача 02.12.2024.
Процесуальним правом на участь в призначеному на 17.12.2024 судовому засіданні позивач не скористався.
При цьому, за повідомленням Господарського суду Чернігівської області, оприлюдненому на офіційному веб-порталі судової влади України, у зв`язку з проведенням ремонтних робіт у приміщенні суду та відсутністю технічної можливості суд припинив проведення судових засідань в режимі відеоконференції в залі № 306 з 03.12.2024; про дану обставину повноважний представник позивача був повідомлений в телефонному режимі.
До початку підготовчого засідання 17.12.2024 через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернігівської області надійшло клопотання позивача про проведення даного судового засідання за відсутності його повноважного представника; одночасно позивач повідомив про відсутність у нього клопотань, які необхідно вирішити в підготовчому провадженні, а також про можливість закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті в судовому засіданні, проведення якого здійснити в режимі відеоконференції.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 17.12.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 09.01.2025; викликано для участі в судовому засіданні представників сторін.
В судовому засіданні 09.01.2025 суд розпочав розгляд справи по суті. Надалі в судовому засіданні оголошувались перерви до 29.01.2025 та 11.02.2025.
Представник позивача брав участь в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою системи відеоконференцзв`язку «EаsyCon».
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 25.07.2022 по справі № 927/135/22, залишеного без змін постановою Верховного Суду від 30.05.2023, задоволено позов Фермерського господарства «САМ» до Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання недійсним та скасування рішення; визнано недійсним та скасовано рішення десятої сесії Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області восьмого скликання від 30.07.2021 № 386/10-VIII «Про припинення права постійного користування земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами с. Локнисте на території Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області».
Задовольняючи позовні вимоги суд встановив, що 26.04.1996 було зареєстровано Селянське (фермерське) господарство «САМ» (код ЄДРПОУ 22825267) згідно зі свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 687695 (номер запису: 1 060 120 0000 000430).
Відповідно до розпорядження районної державної адміністрації Ради народних депутатів Менського району Чернігівської області від 21.04.1997 № 149 ОСОБА_1 (засновнику ФГ «САМ») на праві постійного користування для розширення селянського/фермерського господарства виділено земельну ділянку площею 38,2 га в межах згідно з планом, що розташована на території Локнистенської сільської ради Менського району, про що 15.05.1997 видано Державний акт на право постійного користування землею серії ЧН № 00111, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 111. Цей акт включає план зовнішніх меж землекористування.
За правилами ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені.
Вищевказані обставини, встановлені стосовно ФГ «САМ» рішенням Господарського суду Чернігівської області від 25.07.2022 по справі № 927/135/22, не були у загальному порядку спростовані Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області під час розгляду даної справи.
Крім того, під час розгляду даної справи позивачем було надано копію Технічного звіту по перенесенню в натуру меж земельної ділянки громадянина ОСОБА_1 для розширення селянського/фермерського/господарства із земель запасу Локнистенської сільської ради Менського району, складеного Чернігівською філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук в 1997 році.
Додатком до цього Технічного звіту є розпорядження Менської районної державної адміністрації від 21.04.1997 № 149 «Про відведення земельних ділянок для розширення селянських/фермерських/господарств із земель районного запасу» зі змісту якого вбачається, що земельна ділянка площею 38,2 га була надана у постійне користування саме Селянському (фермерському) господарству Самоненка П.І.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-3681/14-19-сг від 30.05.2019 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області.
Орієнтовний розмір земельної ділянки 55,00 га; за цільовим призначенням для громадських пасовищ (18.00).
10 жовтня 2019 року Відділом у Менському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області була проведена державна реєстрація земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 31,6808 га, розташованої на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, кадастровий номер 7423086300:11:000:0423 (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-9903966132022 від 28.10.2022).
Державна реєстрація даної земельної ділянки була проведена на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 07.08.2019, складеного ФОП Левкович О.В.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність» було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для громадських пасовищ Локнистенській сільській раді, розташованої на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області; передано у комунальну власність Локнистенській сільській раді земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 31,6808 га, у т.ч. пасовищ 31,6808 га (кадастровий номер 7423086300:11:000:0423) для громадських пасовищ, розташовану на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, за актом приймання передачі.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 26.10.2022, 27.11.2019 державним реєстратором Менської районної державної адміністрації Лісеною Л.Ю. була проведена державна реєстрація права комунальної власності Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області на земельну ділянку площею 31,6808 га, кадастровий номер 7423086300:11:000:0423, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1975003674230.
Березнянська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області є правонаступником Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, що повністю визнається сторонами.
Предметом спору по даній справі є законність наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність», на підставі якого затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для громадських пасовищ Локнистенській сільській раді Менського району, розташованої на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області; передано у комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 31,6808 га, у т.ч. пасовищ 31,6808 га (кадастровий номер 7423086300:11:000:0423) для громадських пасовищ, розташовану на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області, за актом приймання-передачі.
Тобто, позивач ставить під сумнів законність позбавлення його права користування земельною ділянкою площею 38,2 га на території Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області шляхом формування за її рахунок земельної ділянки з кадастровим номером № 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га та передачі її у комунальну власність відповідачу-2, який є правонаступником Локнистенської сільської ради Менського району Чернігівської області; як наслідок зареєстроване за органом місцевого самоврядування право комунальної власності на спірну земельну ділянку позивач вважає таким, що підлягає припиненню.
Також позивач вважає, що обраний ним спосіб захисту порушеного права є ефективним, оскільки рішення суду про припинення права власності відповідача-2 на спірну земельну ділянку стане підставою для виключення запису про реєстрацію цієї земельної ділянки з Державного земельного кадастру, поверне земельну ділянку у запас та надасть позивачеві можливість завершити процес формування земельної ділянки, переданої йому у постійне користування в 1997 році.
В свою чергу відповідачі вважають спірний наказ, а отже і передачу земельної ділянки у комунальну власність такими, що узгоджуються з діючими у відповідний проміжок часу нормами законодавства України.
З огляду на вищевказане, між сторонами існує спір щодо наявності підстав для визнання незаконним та скасування наказу відповідача-1, на підставі якого у комунальну власність відповідача-2 передана земельна ділянка площею 31,6808 га (кадастровий номер 7423086300:11:000:0423). Також спірним є питання чи сформована земельна ділянка площею 31,6808 га (кадастровий номер 7423086300:11:000:0423) за рахунок належної позивачеві на праві постійного користування земельної ділянки площею 38,2 га (координати та поворотні точки яких можуть співпадати).
Згідно ст. 7, 23 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII (чинного на момент передачі земельної ділянки у постійне користування позивачеві), користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.
Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України (справа про постійне користування земельними ділянками) № 1-17/2005 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення:
пункту 6 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III щодо зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення;
пункту 6 Постанови Верховної Ради України «Про земельну реформу» від 18 грудня 1990 року № 563-ХII з наступними змінами в частині щодо втрати громадянами, підприємствами, установами і організаціями після закінчення строку оформлення права власності або права користування землею раніше наданого їм права користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України (в редакції на момент прийняття оскаржуваного наказу), підставами припинення права користування земельною ділянкою є:
а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;
б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;
в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;
г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;
ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;
д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;
е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;
є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини;
ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об`єктом державно-приватного партнерства або об`єктом концесії.
Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 цього Кодексу, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб`єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 Земельного кодексу України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.
Таким чином, на момент прийняття Головним управлінням Держгеокадастру в Чернігівській області оскаржуваного наказу від 05.11.2019, позивачу належала на праві постійного користування земельна ділянка площею 38,2 га, що розташована на території Локнистенської сільської ради Менського району.
У відповідності з ст. 79, 791 Земельного кодексу України, земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації (ч. 1 ст. 107 Земельного кодексу України).
За змістом ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж;
державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Статтями 21, 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема:
на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 791 Земельного кодексу України, при їх формуванні;
на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.
Відомості про речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня 2013 року, вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Відомості про розподіл земель за формами власності і видами речових прав вносяться до Державного земельного кадастру відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Документація із землеустрою і технічна документація з оцінки земель подаються державному кадастровому реєстратору разом з електронним документом, що містить результати робіт із землеустрою та оцінки земель.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема:
особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;
замовника документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування.
Під час розгляду справи було встановлено, що державна реєстрація переданої у постійне користування позивачеві земельної ділянки площею 38,2 га проведена не була.
Згідно п. 2 розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр», земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або їх спадкоємців, або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом, або органу місцевого самоврядування, що затвердив комплексний план просторового розвитку території територіальної громади, генеральний план населеного пункту, детальний план території.
У разі якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом.
Як вбачається із висновку комісійної судової земельно технічної експертизи від 19.11.2024 № СЕ-19/125-24/6462-ЗТ, надати відповідь на запитання «Чи є порушення меж (або накладання) земельної ділянки площею 31,6808 га з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, переданої в комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність» на земельну ділянку площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування ОСОБА_1 , який є засновником Фермерського господарства «САМ», відповідно до документації із землеустрою на ці земельні ділянки? Якщо так, то яка площа та координати площини накладання?» - не представляється за можливе, у зв`язку з тим, що у складі документації із землеустрою на земельну ділянку площею 38,2 га відсутній каталог координат всіх поворотних точок меж земельної ділянки.
В той же час, користуючись правом, визначеним статтями 69 та 98 Господарського процесуального кодексу України, експертами надано відповідь про те, що наявне порушення меж та накладання земельної ділянки площею 31,6808 га з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, переданої в комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність», на земельну ділянку площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування ОСОБА_1 , який є засновником Фермерського господарства «САМ». Площа накладання становить - 7,5611 га, координати площини накладання наведені у додатку 1 до висновку експерта.
Статтями 15, 16 Цивільного кодексу України, передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
В той же час, Велика Палата Верховного Суду неодноразово наголошувала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (такі висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 01.10.2019 у справі № 910/3907/18).
Також Велика Палата Верховного Суду зауважувала, що застосування будь-якого способу захисту цивільного права та інтересу має бути об`єктивно виправданим та обґрунтованим. Це означає, що застосування судом способу захисту, обраного позивачем, повинно реально відновлювати його наявне суб`єктивне право, яке порушене, оспорюється або не визнається; обраний спосіб захисту повинен відповідати характеру правопорушення; застосування обраного способу захисту має відповідати цілям судочинства; застосування обраного способу захисту не повинно суперечити принципам верховенства права та процесуальної економії, зокрема не повинно спонукати позивача знову звертатися за захистом до суду (такі висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц, від 08.02.2022 у справі № 209/3085/20).
Спосіб захисту права є ефективним тоді, коли він забезпечуватиме поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення гарантуватиме можливість отримати відповідну компенсацію. Тобто цей захист має бути повним і забезпечувати у такий спосіб досягнення мети правосуддя та процесуальну економію (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18).
Подібний за змістом висновок наведений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2024 у справі № 910/2592/19, у якій також зазначено, що рішення суду має остаточно вирішувати спір по суті та захищати порушене право чи інтерес. Якщо для реалізації рішення суду необхідно ще раз звертатися до іншого суду й отримувати ще одне рішення, це означає, що обраний спосіб захисту є неефективним. Тож завданням суду є вирішення спору, який виник між учасниками справи, у найбільш ефективний спосіб з метою запобігання ситуаціям, які б спричинили повторне звернення до суду з іншим позовом, або захисту порушеного права в інший спосіб, тобто вирішення спору між сторонами у такий спосіб, щоб учасники правовідносин не мали необхідності докладати зайвих зусиль для врегулювання спору повторно, або врегулювання спору в іншій спосіб, або врегулювання іншого спору, який виник у зв`язку із судовим рішенням тощо.
Позивач, як особа, якій належить право на звернення до суду з позовом за захистом свого права та інтересу, самостійно визначає порушене, невизнане чи оспорюване право або охоронюваний законом інтерес, що потребують судового захисту, та спосіб захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.06.2021 у справі № 334/3161/17).
Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові (постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19).
Як було неодноразово вказано вище, позивач вважає, що обраний ним спосіб захисту порушеного права є ефективним, оскільки рішення суду про припинення права власності відповідача-2 на спірну земельну ділянку стане підставою для виключення запису про реєстрацію цієї земельної ділянки з Державного земельного кадастру, поверне земельну ділянку у запас та надасть позивачеві можливість завершити процес формування земельної ділянки, переданої йому у постійне користування в 1997 році.
Втім, суд не може погодитися з такими доводами позивача, виходячи з наступного:
Згідно ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Таким чином, наслідком задоволення заявлених позивачем вимог про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 га у комунальну власність Локнистенської сільської ради Менського району та припинення права власності Локнистенської сільської ради Менського району, правонаступником якої є Березнянська селищна рада Чернігівської області, на цю земельну ділянку, буде повернення земельної ділянки до державної власності.
Земельна ділянка ж з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423 площею 31,6808 буде продовжувати існувати, як об`єкт цивільних прав, адже ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» чітко визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є, зокрема, знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Оскільки в межах земельної ділянки площею 38,2 га, яка згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 00111 від 15.05.1997, виданого Менською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження № 149 від 21.04.1997, передана у постійне користування позивачеві, знаходиться частина земельної ділянки з кадастровим номером 7423086300:11:000:0423, переданої в комунальну власність Локнистенській сільській раді Менського району Чернігівської області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області № 25-8511/14-19-сг від 05.11.2019 (що підтверджується висновком комісійної судової земельно технічної експертизи від 19.11.2024 № СЕ-19/125-24/6462-ЗТ), позивач не зможе зареєструвати свою земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про неефективність означеного позивачем способу захисту та наявність підстав для відмови в позові.
Належному способу захисту права відповідає вимога про скасування державної реєстрації земельної ділянки 7423086300:11:000:0423 (як основна позовна вимога) з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки (як похідна позовна вимога).
Відповідний спосіб захисту прав передбачений ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» і у випадку наявності підстав для задоволення таких позовних вимог позивач надалі зможе здійснити державну реєстрацію переданої йому у постійне користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
За таких обставин, позовні вимоги Фермерського господарства «САМ» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування наказу, припинення права власності не підлягають задоволенню.
За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно квитанцій від 01.11.2022 та від 12.11.2022 ФГ «САМ» було сплачено 5 380,00 грн судового збору, який повністю покладається на позивача.
Керуючись ст. 123, 129, 233, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов Фермерського господарства «САМ» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Березнянської селищної ради про визнання незаконним і скасування наказу, припинення права власності залишити без задоволення.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 14.02.2025.
Суддя А.С.Сидоренко
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125158634 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Сидоренко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні