П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/28526/24
Перша інстанція: суддя Єфіменко К.С.,
повний текст судового рішення
складено 31.10.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2024 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (надалі позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (надалі відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (надалі відповідач-2, ДПС), Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (надалі відповідач-3, Комісія), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807494/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807493/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807492/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807491/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807490/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні №6 від 18.01.2023 року, №22 від 31.01.2023 року, №9 від 10.03.2023 року, №19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, №5 від 10.04.2023 року днем їх надходження.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для такого зупинення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції платника. Крім того, під час зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом висловлено неконкретизовану пропозицію, щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, контролюючим органом не наведено, які саме документи необхідно для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Надані позивачем документи підтверджують господарські операції із контрагентом, однак без належних на те підстав не були враховані при винесені рішень про відмову у реєстрації податкових накладних. Представник позивача зазначає, що на адресу комісії ГУ ДПС були подані достовірні та вичерпні, повні відомості, які розкривають зміст та обсяг вчинених господарських операцій, інформація щодо яких відображена у зупинених податкових накладних. Дані відомості свідчать про відсутність ризику порушення норм податкового законодавства з боку позивача під час реєстрації податкових накладних, позивачем вжито усіх передбачених законом дій для належного підтвердження відсутності підстав для відмови в реєстрації податкових накладних.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.10.2024 року позов задоволено повністю.
Дану справу було розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (ідентифікаційний код юридичної особи 36851363) зареєстроване як юридична особа 03.12.2009 року та взяте на податковий облік.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» за КВЕД є: 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення (основний); 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 49.32 Надання послуг таксі; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.10 Складське господарство; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.
ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» володіє дозволом для провадження господарської діяльності за основним КВЕД, на підтвердження чого надає відповідну Ліцензію серії АВ №524755 від 16.03.2010 року, що видана Головною державною інспекцією на автомобільному транспорті Міністерства транспорту та зв`язку України. Строк дії цієї ліцензії є необмеженим.
19.01.2023 року між ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (Виконавець) та акціонерним товариством «УКРПОШТА» (Замовник) (код ЄДРПОУ 22485297) був укладений Договір №001004001-20 від 19.01.2023 року (далі Договір), згідно з п.1.1 якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику послуги з перевезення автомобільним транспортом поштових та інших відправлень, далі - Вантаж, між пунктами поштового обміну Замовника, далі - Пункти обміну, далі - Послуги або Перевезення, а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані Послуги в порядку та на умовах цього Договору.
Вказаний Договір укладено за наслідком участі у відкритих торгах з особливостями, за результатом визначення ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» переможцем публічної закупівлі.
Предметом, відповідно до п.1.2 Договору, є перевезення пошти автомобільним транспортом (перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами) ДК 021:2015-60160000-7.
Відповідно до п.1.3 Договору, обсяг та кількість послуг, що надаються виконавцем визначено в Додатку №1 до цього Договору.
В специфікації, що є Додатком №1 до Договору, сторони узгодили між собою загальну ціну Договору, яка складає 17209510,56 грн. з ПДВ.
Вищевказаною специфікацією сторони узгодили також строк дії Договору (до 31.12.2023 року), вартість послуг, адресу пункту відправлення, орієнтовні напрямки, протяжність маршрутів та адреси пунктів обміну.
Про здійснення перевезень свідчать відповідні маршрутні накладні, які складені та узгоджені обома сторонами Договору.
В межах виконання умов Договору, після виконання послуги перевезення пошти автомобільним транспортом 18.01.2023 року, сторонами було підписано Акт №16 від 18.01.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 393690,34 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена податкова накладна №6 від 18.01.2023 року.
Того ж дня, 18.01.2023 року позивач надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №16 від 18.01.2023 року на загальну суму 393690,34 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 16603 км..
Відповідно до п.4.1 Договору, оплата за надані послуги здійснюється замовником за фактично наданий об`єм послуг відповідно до виставленого рахунку-фактури, який виписується на підставі належним чином оформленого Акту, який оформлюється відповідно до зразка наведеного в Додатку 2 до Договору, що складається на підставі належним чином оформлених супровідних документів, визначених Договором, а також за умови реєстрації виконавцем в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином оформленої податкової накладної та за умови відсутності неусунених виконавцем зауважень замовника до змісту та форми зазначених документів.
Згідно з п.4.7 Договору, якщо у терміни, встановлені ПК України для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, виконавець зареєструє податкову накладну, складену з порушенням діючого порядку її заповнення, оплата за надані послуги здійснюється замовником на умовах визначених Договором, у розмірі 80 відсотків від загальної вартості наданих послуг за звітний період.
Отже, замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок виконавця грошові кошти в сумі 328075,28 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується платіжною інструкцією №305048 від 24.03.2023 року.
Господарська операція із надання адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31.01.2023 року.
Наступні послуги з перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 31.01.2023 року, за фактом чого між сторонами було підписано Акт №34 від 31.01.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 424344,10 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена податкова накладна №22 від 31.01.2023 року.
Того ж дня, 31.01.2023 року виконавець надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №34 від 31.01.2023 року на загальну суму 424344,10 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 13068 км..
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок виконавця грошові кошти в сумі 353620,08 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується платіжною інструкцією №305049 від 24.03.2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31.01.2023 року.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 10.03.2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №67 від 10.03.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 377194,75 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена Податкова накладна №9 від 10.03.2023 року.
Того ж дня, 10.03.2023 року виконавець надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №67 від 10.03.2023 року на загальну суму 377194,75 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 11616 км..
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 314328,96 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією №1252350597401 від 24.04.2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31.03.2023 року.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 20.03.2023 року, за фактом чого між сторонами було підписано Акт №74 від 20.03.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 282896,06 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена Податкова накладна №19 від 20.03.2023 року.
Того ж дня, 20.03.2023 року виконавець надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №74 від 20.03.2023 року на загальну суму 282896,06 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 8712 км..
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 235746,72 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується платіжною інструкцією №12523500604501 від 24.04.2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31.03.2023 року.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 31.03.2023 року, за фактом чого між сторонами було підписано Акт №75 від 31.03.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 424344,10 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена Податкова накладна №31 від 31.03.2023 року.
Того ж дня, 31.03.2023 року виконавець надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №75 від 31.03.2023 року на загальну суму 424344,10 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 13068 км.
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 353620,08 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується платіжною інструкцією №1252350616301 від 24.04.2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31.03.2023 року.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 10.04.2023 року, за фактом чого між сторонами було підписано Акт №90 від 10.04.2023 року до договору №001004001-20 від 20.12.2022 року.
За результатом надання послуг на суму 282896,06 грн. разом з ПДВ ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України була складена податкова накладна №5 від 10.04.2023 року.
Того ж дня, 10.04.2023 року виконавець надіслав на адресу замовника рахунок на оплату №10 від 10.04.2023 року на загальну суму 282896,06 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 8712 км..
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок виконавця грошові кошти в сумі 235746,72 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується платіжною інструкцією №15/05/2023516178 від 15.05.2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена виконавцем в оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 30.04.2023 року.
20.02.2023 року, 04.04.2023 року, 14.04.2023 року та 04.05.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанції: №9029688360 до податкової накладної №6 від 18.01.2023 року, №9029688505 до податкової накладної №22 від 31.03.2023 року, №9068746623 до податкової накладної №9 від 10.03.2023 року, №9080966010 до податкової накладної №19 від 20.03.2023 року, №9081563921 до податкової накладної №31 від 31.03.2023 року, №9100925572 до податкової накладної №5 від 10.04.2023 року, за змістом яких зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом вказаних квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиного реєстрі податкових накладних.
Пояснення з копіями документів на виконання вимог вище вказаних квитанцій було надано позивачем до контролюючого органу 14.03.2024 року.
Однак, рішеннями Комісії від 28.03.2024 року за №10807494/36851363, від 28.03.2024 року за №10807493/36851363, від 28.03.2024 року за №10807492/36851363, від 28.03.2024 року за №10807491/36851363, від 28.03.2024 року за №10807490/36851363, від 28.03.2024 року за №10807489/36851363, було відмовлено у реєстрації податкових накладних №6 від 18.01.2023 року, №22 від 31.01.2023 року, №9 від 10.03.2023 року, №19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, №5 від 10.04.2023 року з підстав того, що платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач належним чином підтвердив реальність господарських операцій з контрагентом, за якими позивачем були оформлені податкові накладні. При цьому в оскаржуваних рішеннях Комісії не зазначено конкретних документів які не надані позивачем для підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних реєстрацію яких зупинено та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Згідно з вимогами пп.пп.а, б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до вимог п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.п.201.1, 201.7 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Також п.201.1 ст.201 ПК України визначені обов`язкові реквізити, які повинна містити податкова накладна.
Згідно з вимогами п.201.10 ст.201 ПК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341), (далі - Порядок №1246).
Відповідно до вимог п.2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з вимогами п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до вимог п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За приписами п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165.
Згідно з вимогами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з вимогами п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з вимогами п.10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 року №520.
Згідно з вимогами п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Тому, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Крім того, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийняті оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №6 від 18.01.2023 року, №22 від 31.01.2023 року, №9 від 10.03.2023 року, №19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, №5 від 10.04.2023 року саме з підстави «платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Надаючи оцінку правомірності оскаржених рішень, колегія суддів зазначає наступне.
Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації вказаних вище податкових накладних.
За отриманими від ДПС України квитанціями позивачу повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена, платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Колегія суддів зазначає, що Критерії ризиковості платника податку на додану вартість є Додатком №1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачено такий критерій:
У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС..
Колегія суддів зауважує, що відповідач жодним чином не конкретизував, яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органах, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних.
Також у квитанціях про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкових накладних позивачем через електронний кабінет направлені до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для підтвердження підстав формування податкових накладних, адже відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Колегія суддів погоджується з наведеними доводами позивача.
Апелянт не заперечував, що, на виконання Порядку №1165, позивачем були подані до контролюючого органу повідомлення з додатками.
Суд апеляційної інстанції виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Як вбачається з матеріалів справи, в надісланій позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 року у справі №560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 року у справі №380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, у постанові від 03.11.2021 року у справі №360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна правова позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 року у справі №380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).
Однак, в свою чергу контролюючий орган після отримання від позивача Пояснення з додатками по вказаним вище податковим накладним надіслав позивачу Повідомлення №10750991/36851363, №10750992/36851363, 10750993/36851363, 10750994/36851363, 10750995/36851363, 10750996/36851363 від 19.03.2024 року про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з цього приводу колегія суддів зазначає наступне.
Пункт 9 Порядку №520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції на підставі наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023 року, яким змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Відповідно до абз.6 п.9 Порядку №520 платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Згідно з абз.9 п.9 Порядку №520 якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Отже, з 08.03.2023 року контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, яких не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК. Також передбачена відповідальність платника податків у разі невиконання зазначених вимог комісії у формі відмови у реєстрації ПН/РК.
Як вже зазначено вище, 18.06.2024 року контролюючим органом складено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У даному повідомленні було зазначено наступне: «У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договір, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (первинні документи щодо постачання, придбання товарів, послуг, зберігання продукції, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції; складські документи; інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури, інвойсів; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності); інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній.».
Тобто, було проставлено відмітку у кожному чекбоксі, біля кожного документу, який був наведений та передбачений у формі такого повідомлення, без будь якої конкретики.
Водночас, у місцях з позначкою «документи, які не надано, підкреслити» - відповідач не здійснив жодного підкреслення відсутніх документів.
У розділі «Додаткова інформація» вказаних Повідомлень податковий орган зазначив, що «у разі неподання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим пункту 9 цього Порядку».
В даному випадку, відповідачем в повідомленнях про надання додаткових пояснень та та/або документів відмічені всі поля для позначок та не заповнено належним чином графу «Додаткова інформація», яка мала б розкрити суть обставин, що унеможливлюють реєстрацію податкової накладної на даному етапі.
Отже, контролюючий орган, за наявної необхідності та можливості конкретизації переліку документів та зазначення відповідних мотивів зупинення реєстрації податкових накладних, не виконав покладений обов`язок, оскільки перелік витребуваних документів є загальним та очевидно визначений без індивідуального застосування п.5 Порядку №520, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів, що виключало можливість позивача належно відреагувати на вимогу суб`єкта владних повноважень.
Однак, як вбачається з матеріалів справи, відповідач на час здійснення відмови у реєстрації податкових накладних поза розумним сумнівом мав належне документальне підтвердження надання позивачем послуг та за результатом вказаних господарських операцій виписані спірні податкові накладні.
На переконання колегії суддів, зазначені пояснення та надані під час процедури реєстрації податкових накладних документи у своїй сукупності були достатніми для здійснення їх реєстрації.
Отже, не надаючи оцінки поданим позивачем поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, податковий орган прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації ПН №6 від 18.01.2023 року, №22 від 31.01.2023 року, №9 від 10.03.2023 року, №19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, №5 від 10.04.2023 року.
При цьому, під час розгляду даної справи у судах з боку контролюючого органу також не було конкретизовано перелік документів, які на переконання контролюючого органу є дефектними чи яких не вистачає.
Колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12.11.2019 року у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 року у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 року у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 року у справі №824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У свою чергу, не виконання відповідачами обов`язку доказування, встановленого ч.2 ст.77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає
Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2024 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125171738 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні