Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/26431/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в письмовому провадженні заяву позивача про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом
Об`єднання садоводів "СТЕПОВЕ"
до Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області, виконавчого комітету Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області.
про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання садоводів "СТЕПОВЕ" ( далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області (відповідач-1), в якому просить визнати протиправним, незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області № 93 від 02.08.2024 про демонтаж самовільно встановлених шлагбаумів на території загального користування по вулицям Перша, Друга, Третя, Четверта, П`ята Об`єднання садоводів "Степове" на території Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області.
Ухвалою від 28.08.2024 відкрито провадження у справі, залучено у якості співвідповідача виконавчий комітет Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дороги, розташовані на території садівничого товариства "Степове", а саме вулиці Перша, Друга, Третя, Четверта та П`ята, є внутрішніми шляхами до земельних ділянок членів товариства, побудованими за їхні власні кошти та призначені для їх потреб. Членами об`єднання садоводів "Степове" встановлені шлагбауми по вулицях 1, 2, 3,4, 5. ГО "Одеське об`єднання громадян з інвалідністю" 25.07.2023 звернулося зі скаргою до Красносільської сільської ради, Одеського району Одеської області, в якому просили відкрити проїзди вже по вулицям 1, 2, 3, 4, які розташовані на території ОС "Степове". На зборах уповноважених Об`єднання садівників "Степове", які відбулися 16.12.2023, члени Об`єднання садоводів "Степове" одноголосно висловилися проти прибирання шлагбауму з вказаних вулиць. Підставами для такого рішення є наступні обставини: садівники вимушені за власні кошти здійснювати ремонт доріг на цих вулицях, дороги, які утримуються за рахунок садівників, не призначені для проїзду важкого транспорту, що може призвести до їх пошкодження. Важкий транспорт негативно впливає на стан доріг, особливо тих, які не були спроектовані для таких навантажень. Прибирання шлагбауму та доступ важкого та іншого транспорту на ці вулиці призведе до швидкого руйнування дорожнього покриття, що значно збільшить витрати на його ремонт. У випадку відкриття проїзних доріг, можливі негативні наслідки для довкілля, такі як збільшення рівня шуму, забруднення повітря, погіршення стану зелених насаджень та інші екологічні фактори, які вплинуть на власників будинків, які розташовані по вул. Перша, Друга, Третя, Четверта, а також на інших садівників. Прибирання шлагбаумів призведе до зростання ризиків проникнення на територію товариства осіб, які займаються крадіжками або керують транспортними засобами у стані сп`яніння, що спричинить зростання злочинності на території ОС "Степове". Товариство має право вживати заходів для забезпечення безпеки та охорони жителів ОС "Степове". До того ж 5-та вулиця постійно відкрита для проїзду транспортних засобів (легкових автомобілів та спец техніки: швидкої допомоги, пожежної та ін.), на підставі того, що її ширина дозволяє вільний проїзд та її дорожнє покриття було відремонтовано. Іншим варіантом є об`їзна польова дорога, яка забезпечує доступ до території ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю".
Позивач зазначає, що шлагбауми, які розташовані по вулицях Перша, Друга, Третя, Четверта, не перешкоджають проїзду тому, що за ними немає дороги, вулиці є тупиковими, за ними знаходиться лісосмуга та поле. Насипні дороги, які розташовані по вулицях Перша, Друга, Третя, Четверта та П`ята починаються в межах земельної ділянки площею 262 гектари, яка передана в користування садівничому товариству "Степове" рішенням Одеського міськвиконкому, не є дорогами загального користування, згідно зі статтею 1 Закону України "Про автомобільні дороги" та не відносяться до земель транспорту, які мають окремий код цільового призначення: 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства. Згідно з пунктом 5.1.3 ДБН В.2.3-5:2018 "Споруди транспорту. Автомобільні дороги. Загальні вимоги до проектування і будівництва", дороги повинні відповідати певним технічним вимогам. Шлагбауми та ворота (які є майном ОС "Степове") встановлені за рішенням загальних зборів товариства і з метою забезпечення охорони території та майна членів товариства, повністю відповідає положенням статуту ОС "Степове", яке покликане організовувати охорону території.
12.09.2024 Красносільська сільська рада Одеського району Одеської області подала відзив на позовну заяву, в якому остання заперечує проти позову та просить відмовити в його задоволенні за необгрунтованістю. Розпорядженням голови Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області Архірій Марини Миколаївни від 01.02.2023 , з метою розгляду звернення ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю" від 25.07.2023 №12 зі скаргами на встановлення шлагбаумів на межі ОС "Степове" по вул. 1,2,3 та 4, було створено комісію. 07.08.2023 комісією було здійснено в`їзд на територію ОС "Степове" та встановлено, що дійсно на межі ОС "Степове" по вул. 1, 2, 3,4, 5 встановлені шлагбауми, які закриваються на замок, інформації щодо знаходження місця для зберігання та користування ключів зазначено не було, відсутні дані щодо відповідальної особи у разі нещасного випадку особи, інформація про наявні дозволи на встановлення шлагбаумів відсутня. При забудові ОС "Степове" не передбачалось проектування та будівництва тупикових проїздів і дотримання вказаної норми при існуючій забудові не можливо. У заключенні акту комісії її члени дійшли висновку: шлагбауми встановлені з порушенням чинного законодавства, та підлягають демонтажу.
Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Ділянки вулиць і доріг місї та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації. Питання виробничої діяльності комунальних служб на них, пов`язані із закриттям або обмеженням руху, погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, та відповідним підрозділом Національної поліції. Органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право: вимагати від учасників дорожнього руху виконання вимог нормативно- правових актів України, що регулюють функціонування вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, у тому числі забезпечення їх належного санітарного стану , вимагати відшкодування збитків, завданих діями водіїв, пасажирів та пішоходів вулицям і дорогам міст та інших населених пунктів; вимагати дотримання норм природоохоронного законодавства учасниками дорожнього руху та ініціювати притягнення до адміністративної відповідальності за забруднення та засмічення вулиць і доріг міст та інших населених пунктів; встановлювати за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; вимагати відшкодування збитків, завданих закриттям руху понад встановлені терміни виконання робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.
Згідно п. 1.5 Правил дорожнього руху № 1306 дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху загрожувати життю або здоров`ю громадян, завдавати матеріальних збитків.
Встановлення шлагбаумів також порушує правила протипожежної безпеки, так як згідно норм тупикові проїзди слід передбачати довжиною не більше ніж 150 м. Проїзна частина тупикових проїздів повинна закінчуватись кільцевими об`їздами.
Рішенням виконавчого комітету Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області від 2 серпня 2024 року №93, вирішено провести демонтаж самовільно встановлених шлагбаумів на території загального користування по вулицям Перша, Друга, Третя, Четверта, П`ята ОС "Степове" на території Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області. Рішення виконавчого комітету винесено відповідно до діючого законодавства України.
02.09.2024 до суду надійшла заява позивача про забезпечення позову , яка розглянута та ухвалою від 06.09.2024 відмовлено в задоволенні заяви про забезпечення позову.
Заява громадської організації "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю" про залучення в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача розглянута судом та залишена без задоволення ухвалою від 13.02.2025.
Заява позивача від 12.02.2025 про забезпечення позову розглянута та залишена без задоволення ухвалою суду від 13.02.2025.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Об`єднання садоводів "Степове" є неприбутковою організацією, яка має статус юридичної особи. Місцезнаходженням є село Красносілка, Одеський район, Одеська область.
25.07.2023 громадська організація "Одеське об`єднання громадян з інвалідністю" звернулося зі скаргою до Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області, в якому просила відкрити проїзди вже по вулицям 1, 2,3,4, які розташовані на території ОС "Степове" та перегорожені шлагбаумами.
Розпорядженням голови Красносільської сільської ради Марини Архірій від 01.08.2023 року № 62/2023-3-АР з метою розгляду звернення ГО "Одеське об`єднання громадян з інвалідністю" від 25.07.2023 року №12 на встановлення шлагбаумів на межі ОС "Степове" по вулицям 1, 2, 3, та 4, було створено комісію. Комісійний виїзд на територію ОС "Степове" був здійснений 07.08.2023.
Огляд території проводився у присутності голови ОС "Степове" Недєлєва Віктора Петровича, та інших представників та членів об`єднання, а також представників ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю". За наслідками огляду території складено акт комісії розгляду звернення ГО "Одеське об`єднання громадян з інвалідністю" від 07.08.2023 , в якому було надано висновок, яким при огляді території за участю голови ОС "Степове" було виявлено, що на межі ОС по вулицям 1, 2, 3, 4 встановлені шлагбауми, які закриваються на замок. Інформаційних позначок (табличок) щодо знаходження місця для зберігання та користування ключів не спостерігалось, відсутні дані щодо відповідальної особи у разі нещасного випадку особи, інформація про наявні дозволи на встановлення шлагбаумів відсутня. В акті вказано, що встановлення шлагбаумів порушує правила протипожежної безпеки , так як згідно норм тупикові проїзди слід передбачати довжиною не більше ніж 150м. Проїзна частина тупикових проїздів повинна закінчуватись кільцевими об`їздами. При забудові ОС "Степове" не передбачалось проектування та будівництва тупикових проїздів і дотримання вказаної норми при існуючій забудові не можливо. Комісія запропонувала голові ОС "Степове" у строк до 15.09.2023 вжити заходів та демонтувати шлагбауми по вулицях 1, 2, 3,4, 5, які розташовані на території ОС "Степове".
На зборах Уповноважених Об`єднання садівників "Степове", які відбулися 16.12.2023, члени Об`єднання Садоводів "Степове" одноголосно висловилися проти прибирання шлагбауму з вказаних вулиць. Підставами для такого рішення є наступні обставини: члени ОС "Степове" вимушені за власні кошти здійснювати ремонт доріг на цих вулицях, дороги, які утримуються за рахунок садівників, не призначені для проїзду важкого транспорту, що може призвести до їх пошкодження. Згідно з пунктом 5.1.3 ДБН В.2.3-5:2018 "Споруди транспорту. Автомобільні дороги. Загальні вимоги до проектування і будівництва", дороги повинні відповідати певним технічним вимогам для забезпечення безпеки і тривалого терміну служби. Важкий транспорт негативно впливає на стан доріг, особливо тих, які не були спроектовані для таких навантажень. Таким чином, прибирання шлагбауму та доступ важкого та іншого транспорту на ці вулиці призведе до швидкого руйнування дорожнього покриття, що значно збільшить витрати ОС "Степове" на ремонт. У випадку відкриття проїзних доріг, можливі негативні наслідки для довкілля, такі як збільшення рівня шуму, забруднення повітря, погіршення стану зелених насаджень та інші екологічні фактори, які вплинуть на власників будинків, які розташовані по вул. 1, 2, 3, 4, а також на інших Садівників. Прибирання шлагбаумів призведе до зростання ризиків проникнення на територію товариства осіб, які займаються крадіжками або керують транспортними засобами у стані сп`яніння, що спричинить зростання злочинності на території "ОС Степове". На території сусіднього ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю" немає жодної відремонтованої дороги. Підвищення проїзду транспорту через нашу територію призведе до переносу бруду, чорнозему, болота на територію ОС "Степове", що негативно позначиться на стані доріг. До того ж 5-та вулиця постійно відкрита для проїзду транспортних засобів (легкових автомобілів та спец техніки: швидкої допомоги, пожежної та ін.), на підставі того, що її ширина дозволяє вільний проїзд та її дорожнє покриття було відремонтовано. Також варто зазначити, що шлагбауми, які розташовані по вулицях 1, 2, 3 та 4 не перешкоджають проїзду тому, що за ними немає дороги. Вищевказані вулиці є тупиковими, за ними знаходиться лісосмуга та поле.
15.07.2024 на електрону адресу ОС "Степове" надійшов лист-повідомлення № 1838/05-10/2032 від Красносільської сільської ради, Одеського району, Одеській області, в якому повідомило позивача щодо розгляду питання по демонтажу шлагбаумів по вулицях Першій, Другій, Третій, Четвертій та П`ятій на засіданні виконавчого комітету Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області, на яке запрошує представників ОС "Степове". Про час та дату засідання виконавчого комітету буде повідомлено представників ОС "Степове" у телефонному режимі.
02.08.2024 на електронну адресу Красносільської сільської ради було надіслано письмове пояснення та прохання розглядати питання щодо скарги ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю" щодо демонтажу шлагбаумів по вулицях Перша, Друга, Третя, Четверта та П`ята за відсутністю представників ОС "Степове".
14.08.2024 позивача було повідомлено листом №2051/05-10/2253 від 13.08.2024 Красносільської сільської ради про рішення виконавчого комітету, до листа додано Витяг з рішення виконавчого комітету Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області від 02.08.2024 року №93, яким вирішено:
1. Провести демонтаж самовільно встановлених шлагбаумів на території загального користування по вулицям Перша, Друга, Третя, Четверта, П`ята Об`єднання садоводів "Степове" на території Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області.
2. Рекомендувати Об`єднанню садоводів "Степове" виконати роботи по демонтажу шлагбаумів протягом одного тижня з дати набрання чинності рішення.
3. У разі невиконання п. 2 рішення, комунальному підприємству "Перспектива" виконати роботи з демонтажу самовільно встановлених шлагбаумів на території загального користування по вулицям Перша, Друга, Третя, Четверта, П`ята Об`єднання садоводів "Степове", про що скласти відповідний акт за підписами представників відділу містобудування та архітектури, поліцейського офіцера громади, а також прийняти на зберігання матеріали демонтованих шлагбаумів.
4. Рекомендувати товариству з обмеженою відповідальністю "Агенція Безпеки Центр-91", поліцейському офіцеру громади забезпечити дотримання громадського порядку під час демонтажу шлагбаумів.
5.Контроль за виконанням рішення покласти на першого заступника Красносільського сільського голови.
Рішення було прийнято на засіданні 02.08.2024 , де були присутні 18 членів виконкому та запрошені інші особи. За прийняття рішення про демонтаж шлагбаумів голосувало 13 членів виконкому з 13 присутніх (усього 18 членів виконкому).
Позивач вважає рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, тому звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
За приписами статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально - економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідно до Конституції України систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР ( далі - Закон № 280/97-ВР), яким передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст ( стаття 2 Закону № 280/97-ВР). Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами ( ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР).
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження та делеговані повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень (ч.1 ст. 51 Закону). Основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання.
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради. Зокрема,
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначаються Законом України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 № 2807-ІV, який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Згідно ст. 1 вказаного Закону благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Статтею 5 Закону № 2807-ІV передбачено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Згідно з частиною другою статті 10 Закону № 2807-ІV організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських пал.
Відповідно до частини першої статті 12 Закону № 2807-ІV суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування: парки, рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; пам`ятки культурної та історичної спадщини; майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; пляжі; кладовища; інші території загального користування; прибудинкові території; території будівель та споруд інженерного захисту територій; території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору (ст.13 Закону).
За приписами частин 1, 2, 4 статті 20 Закону № 2807-ІV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста). Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Статтею 38 Закону №2807-IV передбачено, що контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.
Частиною першою статті 14 Закону № 2807-ІV встановлено вимогу, згідно з якою об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Статтею 16 Закону №2807-IV визначено обмеження при використанні об`єктів благоустрою, зокрема, п.6 ч.1 - на об`єктах благоустрою забороняється встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції.
Права громадян у сфері благоустрою передбачені частиною першою статті 17 Закону № 2807-ІV. Разом з цим, дана стаття не наділяє громадян правом встановлювати за власним бажанням та на власний розсуд в довільно визначеному ними місці засоби обмеження руху (шлагбауми) і порушувати при цьому об`єкти благоустрою.
Більше того, за приписами частини другої статті 17 Закону на громадян покладено обов`язок утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію, дотримуватися правил благоустрою території населених пунктів, не порушувати права і законні інтереси інших суб`єктів благоустрою населених пунктів.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є технічні засоби регулювання дорожнього руху (ст. 21 ч. 1 п. 5 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").
У законодавстві України визначення поняття "шлагбаум" міститься в Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.01.2007 № 54 (далі - Інструкція № 54) , пункт 1.4. якої вказує, що це є пристрій, який перекриває проїзну частину автомобільної дороги для припинення руху транспортних засобів через залізничний переїзд.
Отже, функціональним призначенням шлагбауму є обмеження (регулювання) руху транспорту, тобто шлагбауми, що встановлюються з метою обмеження проїзду або контролю за переміщенням транспортних засобів, є засобами організації дорожнього руху і належать до елементів благоустрою.
Разом з тим, п. 1.5 Інструкція № 54 передбачає, що у залежності від способів приведення в дію шлагбауми поділяються на:
автоматичні - переведення загороджувальних брусів шлагбаумів у закрите (горизонтальне) положення здійснюється автоматично через розрахунковий час після вступу поїзда на ділянку наближення і включення червоних вогнів переїзних світлофорів. Переведення у відкрите (вертикальне) положення здійснюється також автоматично після проходження поїзда за переїзд і звільнення переїзду хвостом поїзда. При цьому червоні вогні переїзних світлофорів гаснуть;
напівавтоматичні - переведення загороджувальних брусів шлагбаумів у закрите (горизонтальне) положення здійснюється автоматично через розрахунковий час після вступу поїзда на ділянку наближення чи відкриття світлофора на дозволяюче показання поїзду і замикання маршруту, або натиснення спеціальної кнопки черговим по станції, і включення червоних вогнів переїзних світлофорів. Відкриття загороджувальних брусів шлагбаумів (переведення їх у вертикальне положення) здійснюється черговим по переїзду натисненням спеціальної кнопки;
електричні шлагбауми - загороджувальні бруси шлагбаумів приводяться в закрите (горизонтальне) положення черговим по переїзду після одержання сповіщувального сигналу натисненням спеціальної кнопки. Відкриття загороджувальних брусів шлагбаумів (переведення у вертикальне положення) виконується черговим по переїзду поверненням цієї кнопки у первинне положення після звільнення поїздом переїзду;
механізовані - механічний привід, за допомогою якого черговий по переїзду вручну переводить загороджувальні бруси у відкрите (вертикальне) або закрите (горизонтальне) положення;
горизонтально-поворотні - загороджувальні бруси яких у відкритому положенні розташовуються паралельно проїзній частині автомобільної дороги. Для припинення руху транспортних засобів черговий по переїзду перекриває проїзну частину автомобільної дороги загороджувальними брусами, переміщуючи їх вручну.
Статтею 38 Закону № 2807-ІV передбачено, що контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до частини першої статті 34 Закону № 2807-ІV Правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Частиною четвертою вказаної статті передбачено, що рішення органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Згідно п. 23 Типових правил благоустрою території населеного пункту, затвердж. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.11.2017 № 310, обмеження або заборона дорожнього руху під час виконання робіт на автомобільних дорогах, вулицях, залізничних переїздах здійснюється відповідно до вимог Законів України "Про дорожній рух", "Про автомобільні дороги".
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про дорожній рух" виконання вимог законодавства про дорожній рух і його безпеку, організація дорожнього руху на території міста належить до компетенції міських рад та їх виконавчих органів. Міські ради та їх виконавчі органи мають право розглядати і вирішувати інші питання, які відповідно до чинного законодавства належать до їх відання. Статтею 9 вказаного Закону передбачено, що організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним законодавством належить до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць. За змістом статті 21 Закону автомобільна дорога, вулиця являє собою частину території, в тому числі в населеному пункті, призначену для руху транспортних засобів і пішоходів, з усіма розміщеними на ній спорудами.
Відповідно до положень частини другої статті 27 Закону України "Про дорожній рух" організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад, здійснюється органами місцевого самоврядування.
Ст. 20 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачає, що органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право, зокрема, встановлювати за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; вимагати відшкодування збитків, завданих закриттям руху понад встановлені терміни виконання робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них нормативно-правовими актами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.
Наведені норми законодавства свідчать про те, що уповноваженими органами, до компетенції яких віднесено питання організації дорожнього руху на території населеного пункту та погодження проектів і схем встановлення засобів організації дорожнього руху, є органи місцевого самоврядування та підрозділи Національної поліції. Аналіз наведених норм вказує на обов`язок позивача щодо отримання відповідного дозволу на влаштування блокуючих пристроїв, шлагбаумів, штучних перешкод, і відсутність можливості встановлювати їх за власним бажанням та на власний розсуд в довільно визначеному місці.
Слід зазначити, що функціональним призначенням шлагбауму є обмеження (регулювання) руху транспорту, тобто шлагбауми, що встановлюються з метою обмеження проїзду або контролю за переміщенням транспортних засобів, є засобами організації дорожнього руху і належать до елементів благоустрою.
Отже, встановлення шлагбауму та інших блокуючих пристроїв та перешкод на території села підлягає відповідному погодженню, без отримання якого таке встановлення є самовільним.
Позивач не надав суду жодного доказу, який би підтверджував б погодження питання встановлення засобів організації руху - шлагбаумів з органом місцевого самоврядування (тобто відповідачем) та підрозділом Національної поліції України. Позивач не заперечує факту встановлення шлагбаумів власними силами та власний кошт членів об`єднання.
Також суд приймає до уваги, що загороджувальні конструкції знаходяться на землях комунальної власності, оскільки вулиці і дороги населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. При цьому, органи місцевого самоврядування є особами відповідальними за утримання доріг у межах населеного пункту, який перебуває у їх віданні.
З матеріалів справи вбачається, що на момент обстеження комісією сільської ради шлагбауми знаходились у закритому на замки положенні, відсутня механізація, відсутній будь-який черговий або інша відповідальна особа, яка б регулювала переміщення шлагбаума у закрите та відкрите положення, тобто вказані конструкції навіть не відповідали ознакам поняття "шлагбаум", який наведений в Інструкції № 54, та не підпідають під ознаки жодної різновидності шлагбаумів, є фактично загороджувальними спорудами.
Контроль за шлагбаумами не здійснюється, розміщені шлагбауми порушують право на свободу пересування, ставить під значну загрозу право інших осіб на отримання медичної, протиаварійної та протипожежної охорони, оскільки перешкоджають вільному проїзду санітарного, аварійного та іншого автотранспорту, проїзду та проходу членам ГО "Одеське об`єднання громадян та осіб з інвалідністю", яке розташоване поряд з ОС "Степове".
За таких обставин, розміщення загороджувальних споруд (шлагбаумів) на території загального користування - проїзній частині, є незаконним у зв`язку з відсутністю належного погодження на це від органів місцевого самоврядування - Красносільської сільської ради та органів Національної поліції України.
На підставі аналізу наведених вище положень законодавства слід зробити висновок, що орган місцевого самоврядування мають повноваження приймати рішення про демонтаж об`єктів, якщо такі належать до тимчасових споруд у розумінні Правил благоустрою населеного пункту.
Дороги, розташовані на території садівничого товариства "Степове", а саме вулиці Перша, Друга, Третя, Четверта , не належать на праві власності або постійного користування садівничому товариству, незважаючи на вкладення в їх ремонт та утримання власних коштів членів товариства.
У даній справі, демонтаж самовільно встановлених позивачем шлагбаумів переслідує легітимну мету контролю сільською радою щодо благоустрою населеного пункту.
Демонтаж самовільно встановленої споруди повинен здійснюватися, насамперед, їхнім власником, який зобов`язаний припинити порушення вимог закону, а у разі невиконання вимог уповноважених посадових осіб сільської ради про демонтаж споруди, такий проводиться за рішенням ради та за рахунок ради з подальшим відшкодуванням відповідних витрат, пов`язаним із здійсненням робіт з демонтажу .
Статтею 9 КАС України передбачено що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. ( ч. 2 ст. 77 КАС України).
Відповідно до вимог ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову. Рішення, яке є предметом спору, прийнято на підставі, у межах повноважень та в порядку, що визначені чинним законодавством України. В задоволенні позову суд відмовляє.
Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити Об`єднанню садоводів "СТЕПОВЕ" в задоволенні позову.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст судового рішення виготовлений 14.02.2025.
СуддяВікторія ХОМ`ЯКОВА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125174002 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні