Рішення
від 17.02.2025 по справі 906/1336/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" лютого 2025 р. м. Житомир Справа № 906/1336/24

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження справу без повідомлення учасників

за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу

до Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача - Житомирської міської ради

про стягнення 837704,25 грн .

Зміст позовних вимог та заперечень.

Позивач звернувся з позовом до суду та просить стягнути з Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради на користь держави завдану навколишньому природному середовищу шкоду внаслідок забруднення земель в розмірі 837 704 гривень 25 коп.

Позовні вимоги грунтуються на тому, що відповідач здійснюючи господарську діяльність не дотримується встановлених вимог екологічного законодавства, що негативно впливає на навколишнє природне середовище та призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки.

У відзиві на позовну заяву Комунальне підприємство "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради позов не визнає з посиланням на недоведеність вини відповідача чи його працівників у забрудненні земельних ділянок, відсутністю причинно-наслідкового зв`язку між завданою шкодою та діяльністю відповідача, невстановленням факту перетікання фільтратних вод за межі дамби фільтратних відстійників (а.с.125).

У поясненнях Житомирська міська рада зазначила, що надані позивачем матеріали не доводять дій чи бездіяльності відповідача , що спричинили виникнення збитків заподіяних навколишньому природному середовищу, не дають можливості встановити час забруднення земельних ділянок, а також не містять інформації щодо періоду розпаду забруднюючих речовин в грунті, не встановлено фактів перетікання фільтратних вод за межі полігону ТПВ.

У відповіді на відзив Державна екологічна інспекція Поліського округу зазначила , що Інспекцією встановлено забруднення земельних ділянок та водних об`єктів, протоколами відбору проб (протокол вимірювання складу та властивостей ґрунтів від 18.03.2024 N06-24/1) виявлено перевищення відносно фонової проби та ГДК; за результатами проведених інструментально-лабораторних досліджень у відібраній пробі (місце впадіння безіменного струмка у р. Крошенка) зафіксовано перевищення нормативів ГДК по залізу, в 6разів; ХСК в 6,6рази,- Хлориди в 1,22рази; БСК-5 в 17,3 рази; в додатку до Акту перевірки від 19.03.2024 року N 2 ділянка N1 це ставок - відстійник, ділянки N2 та N3 це забруднені землі внаслідок протікання фільтрату, а ділянка N4 - це береги з двох боків навколо безіменного забрудненого струмка, який впадає в річку Крошенка; обов`язком Інспекції є встановлення факту наявності чи відсутності забруднення, а не встановлення точного часу, коли це було здійснено, а також зважаючи на твердження Відповідача, що просочувань фільтрату не було виявлено з 2021 року виникає питання, чому на початку 2024 року такий високий вміст забруднюючих речовин на прилеглих земельних ділянках біля міського полігону ТПВ; високий вміст забруднюючих речовин на прилеглих земельних ділянках біля міського полігону ТПВ, наявний внаслідок систематичного протікання забруднюючих речовин з вказаного полігону після 2021 року, що підтверджено протоколами відбору проб грунтів; стихійне утворення міського полігону ТПВ в середині минулого століття не дає право Комунальному підприємству КП "АТП 0628" права забруднювати суміжні земельні ділянки, також розширювати свою територію на землі Житомирського лісгоспу; робочий проект землеустрою суб`єктом господарювання під час перевірки не наданий обов`язковість якого передбачено ст. 168 Земельного кодексу України та ст. 52 Закону України "Про охорону земель" (дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву був передбачений діючим законодавством до 28.04.2021). Це означає, що земельний покрив був знятий та перенесений без дозволу, а не про відсутність факту його зняття та перенесення, як твердить Відповідач, адже ним не було надано доказів, що вказують на зворотне, а Інспекцією, це зазначено в Акті перевірки від 19.03.2024 року N2.

Рух справи.

24.12.2024 до суду надійшла вказана позовна заява.

Ухвалою від 26.12.24 суд відкрив провадження у справі №906/1336/24 за вказаною позовною заявою та вирішив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.

09.01.2025 до суду надійшов відзив на позовну заяву від Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (а.с.125).

09.01.2025 до суду надійшли пояснення від Житомирської міської ради (а.с.175).

23.01.2025 до суду надійшла відповідь на відзив від Державної екологічної інспекції Поліського округу (а.с.181).

Встановлені судом обставини.

Державною екологічною інспекцією Поліського округу в межах наданих повноважень було здійснено розгляд звернення громадянина ОСОБА_1 стосовно порушень вимог природоохоронного законодавства, а саме забруднення земель та водних об`єктів (струмка та річки Крошенка) Комунальним підприємством "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (а.с.77).

Спеціалістами Державної екологічної інспекції Поліського округу проведено огляд території в межах Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради Житомирського району Житомирської області, орієнтовно на межі Оліївської та Житомирської територіальних громад, неподалік полігону ТПВ м. Житомира, про що складено відповідний акт від 03.01.2024 року (а.с.63).

За результатами огляду встановлено, що на території Житомирського району, від полігону ТПВ м. Житомира, вздовж гаражного кооперативу "Простір", в напрямку р. Крошенка протікає безіменний струмок. При візуальному обстеженні спостерігається зміна забарвлення води в безіменному струмку (вода має коричневе забарвлення, що не характерне для водного об`єкту).

З метою встановлення ймовірного забруднення водних ресурсів спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю відібрано проби води в місці впадіння безіменного струмка у р. Крошенка, вище та нижче місця впадіння, про що складено відповідний Акт відбору проб вод від 03.01.2024 № 1-24/1 (а.с.95). За результатами проведених лабораторних досліджень (протокол вимірювань складу та властивостей вод від 08.01.2024 № 1-24/1(а.с.97)) встановлено високі концентрації забруднюючих речовин у відібраній пробі з безіменного струмка, а саме: аміаку (по азоту) 3,13 мг/дм3 при ГДК - 2, заліза 3,7 мг/дм3 при ГДК - 0,3, ХСК 364 мгО/дм3 при ГДК - 30, БСК-5 60,6 мгО2 при ГДК - 3,0.

Відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) встановити наявність чи відсутність порушень в діяльності суб`єкта господарювання можливо лише за результатами проведення відповідного позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Відповідно до пункту п`ятого частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Методичних рекомендацій щодо опрацювання матеріалів, які є підставою для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", затверджених наказом Державної екологічної інспекції України від 06.09.2022 № 121 (зі змінами від 26.02.2024 року, затвердженими наказом № 31), Державною екологічною інспекцією Поліського округу 01 лютого 2024 року скеровано пакет документів до Державної екологічної інспекції України для прийняття рішення про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) відносно Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 03328327).

Державною екологічною інспекцією України 21 лютого 2024 року видано Доручення №236 (з врахуванням наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 14.02.2024 № 173) та погодження Держекоінспекції № 2.5/15ПГ від 20.02.2024 року на проведення Державною екологічною інспекцією Поліського округу позапланового заходу державного нагляду (контролю) Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 03328327).

Відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", керуючись Положенням про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №32 від 20.02.2023р. та з метою здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ від 04.03.2024 № 146-ОД "Про здійснення заходу державного нагляду (контролю)", на підставі якого видано направлення від 04.03.2024 № 2 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 03328327)(а.с.100).

Державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу, саме Люлевичем В.В., Войнашем Д.Л., Оніщуком О.П., Цупиком Д.О., Сікан О.В. та Борисюк О.В. в присутності в.о. начальника Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради Харитонова О.В в період з 06.03.2024 по 19.03.2024 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 03328327)(а.с.46,81,82).

В ході перевірки встановлено:

- що Комунальне підприємство "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради для розміщення полігону твердих побутових відходів використовує земельну ділянку площею 21,5670 га, кадастровий номер 1810136300:01:008:0001 на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №076036 від 25.10.2005 та зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договір оренди землі за № 030520900015. Разом з тим, Комунальне Підприємство "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради для облаштування ставка- відстійника (для збирання фільтрату) використовує земельну ділянку за межами земельної ділянки, яка перебуває в користуванні площею 0,26 га, в тому числі 0,20 га із земель лісогосподарського призначення кадастровий номер 1822085600:05:000:0001, та 0,06 га із земель в межах міста Житомира. Проведення даних будівельних робіт по облаштуванню ставка відстійника для збирання фільтрату фактично призвело до вилучення лісогосподарських земель із лісогосподарського виробництва. Статтею 207 Земельного кодексу України передбачено нарахування та сплату втрат лісогосподарського виробництва відповідно до Порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва затвердженого постановою КМУ від 09.06.2023 № 588.

- З інформації наданої філією "КОРОСТЕНСЬКЕ ЛІСОМИСЛИВСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО" ДП "Ліси України", земельна ділянка загальною площею 0,2 га, на якій облаштовано ставок-відстійник для накопичення фільтрату, знаходиться в межах земельної ділянки лісогосподарського призначення з кадастровим номером 1822085600:05:000:0001, яка перебуває в постійному користуванні ДЕРЖАВНОГО СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА "Ліси України", та розташована в кварталі 70 виділ 4.1 (площа 0,18 га) та в кварталі 70 виділ 3.1 (площа 0,02 га) Богунського лісництва ФІЛІЇ "КОРОСТЕНСЬКЕ ЛІСОМИСЛИВСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО" ДП "Ліси України" та відноситься до рекреаційнооздоровчих лісів, бал бонітету ділянки лісових земель і чагарників, становить 1, бал бонітету лісових земель і чагарників по Житомирській області становить 1; коефіцієнт продуктивності лісових земель і чагарників за типами лісорослинних умов в даному випадку дорівнює 1,32. Будь які рішення про передачу вищевказаних земельних ділянок в користування даному суб`єкту господарювання не виносились, що свідчить про факт її самовільного зайняття (ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

- При облаштуванні ставка-відстійника проведені роботи зі зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок. Робочий проект землеустрою суб`єктом господарювання під час перевірки не наданий хоча обов`язковість якого передбачено ст. 168 Земельного кодексу України та ст. 52 Закону України "Про охорону земель" (дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву був передбачений діючим законодавством до 28.04.2021).

- Внаслідок просочування фільтрату з ставків-відстійників полігону ТПВ відбувалося забруднення суміжних земельних ділянок, які розташовані за межами полігону, а саме:

- на площі 0,31 га із земель лісогосподарського призначення (кадастровий номер 1822085600:05:000:0001, на схемі ділянка №1);

- на площі 0,06 га із земель м. Житомир (на схемі ділянка №2);

- на площі 0,36 га із земель лісогосподарського призначення (кадастровий номер 1822085600:05:000:0001) та на площі 0,09 га із земель м. Житомир (ставок- відстійник та прилегла земельна ділянка, на схемі ділянка №3);

- на площі 0,22 га по обидві сторони безіменного струмка у м. Житомир, що впадає в р. Крошенка (забруднення відбувається в наслідок неодноразового потрапляння фільтрату з полігону ТПВ до даного струмка, на схемі ділянка №4).

- З метою встановлення ймовірного факту забруднення земель спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю Інспекції відібрано проби ґрунтів в період здійснення заходу державного нагляду (контролю) за результатами аналізу яких (протокол вимірювання складу та властивостей ґрунтів від 18.03.2024 № 06-24/1) виявлено перевищення відносно фонової проби та ГДК, а саме:

- на площі 600 м2 (проба №1), вміст (масова частка) забруднюючих речовин становить: залізо (рухомі форми) 36,4 мг/кг; мідь (валові форми) 2,9 мг/кг; амоній (обмінний) у перерахунку на азот амонійний N(NH4+) 224,6 мг/кг; хлориди 85,09 мг/ кг;

- на площі 4500,0 м2 (проба №2), вміст (масова частка) забруднюючих речовин становить: залізо (рухомі форми) 48,4 мг/кг; мідь (валові форми) 4,2; цинк (валові форми)

- на площі 3100,0 м2 (проба №3) , вміст (масова частка) забруднюючих речовин становить: залізо (рухомі форми) 22,9 мг/кг; мідь (валові форми)

- на площі 2200,0 (проба №4), вміст (масова частка) забруднюючих речовин становить: амоній (обмінний) 28,8 мг/кг.

Спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю Інспекції відібрано зразки проб води в місці впадіння (вище/нижче місця впадіння) безіменного струмка у р. Крошенка, про що складено Акт від 06.03.24 (а.с.88,90,91).

За результатами проведених інструментально-лабораторних досліджень у відібраній пробі (місце впадіння безіменного струмка у р. Крошенка) зафіксовано перевищення нормативів ГДК по залізу, в 6 разів; ХСК в 6,6 рази; Хлориди в 1,22рази; БСК-5 в 17,3 рази.

Перевіркою виявлено наступні порушення вимог законодавства:

- використання технологічної системи (ставки-відстійники та дренажні канали для збору фільтрату) проводиться за відсутності розроблених та затверджених у встановленому законодавством порядку норм і правил експлуатації (що є порушенням статті 74 Водного кодексу України);

-внаслідок неналежного утримання ставків-відстійників для збору фільтрату з майданчиків складування ТПВ, наявні сліди просочування та дренування з послідуючим потраплянням фільтрату у безіменний струмок, який у подальшому впадає у р. Крошенка.

За результатами інструментальнолабораторного контролю відібраної проби води в місці потрапляння безіменного струмка у р. Крошенка, виконаних Державною екологічною інспекцією Поліського округу (Протокол вимірювань показників складу та властивостей вод від 11.03.2024 № 17-24/1 (а.с.90)), наявні перевищення нормативів ГДК по: залізу в 6 разів; ХСК в 6,6 рази; Хлориди в 1,22рази; БСК-5 в 17,3 рази, що свідчить про забруднення водного об`єкту (що є порушенням статті статтей 44, 70 Водного кодексу України);

- підприємство не веде журнал аварійних ситуацій (що є порушенням статті 44 Водного кодексу України);

- Комунальним Підприємством "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської рад з 2021 по 2024 роки не здійснюються роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води та як впродовж зазначеного періоду періодично відбуваються просочування фільтрату з ставків- відстійників полігону ТПВ у безіменний струмок, притоку р. Крошенка (що є порушенням статті 44, 74 Водного кодексу України);

-Комунальне Підприємство "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради для розміщення полігону твердих побутових відходів використовує земельну ділянку площею 21,5670 га, кадастровий номер 1810136300:01:008:0001 на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 076036 від 25.10.2005 та зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договір оренди землі за № 030520900015.

При цьому для облаштування відстійника для збирання фільтрату Комунальним Підприємством "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради використовує земельну ділянку за межами земельної ділянки, яка перебуває в користуванні площею 0,26 га ( в тому числі 0,20 га із земель лісогосподарського призначення кадастровий номер 1822085600:05:000:0001, та 0,06 га із земель в межах міста Житомира.

Будь які рішення про передачу даної земельної ділянки в користування даному суб`єкту господарювання не представлені, що згідно ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про факт її самовільного зайняття (що є порушенням статті 125 Земельного кодексу України);

- при облаштуванні відстійника проведені роботи зі зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок. Робочий проект землеустрою (дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву, який був передбачений діючим законодавством до 28.04.2021), обов`язковість якого передбачено ст. 168 Земельного кодексу України та ст. 52 Закону України "Про охорону земель" суб`єктом господарювання не представлений (що є порушенням статті 168 Земельного кодексу України, та статті 52 Закону України про охорону земель);

- внаслідок просочування фільтрату з ставків- відстійників полігону ТПВ відбувалося забруднення суміжних земельних ділянок, які розташовані за межами полігону (що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України).

Державною екологічною інспекцією Поліського округу, вищевказані порушення вимог природоохоронного законодавства зафіксовано в Акті перевірки №2 від 19.03.2024. Один примірник акту перевірки від 19.03.2024 № 2 отримано відповідачем 19.03.2024 за вх. №89 (про що наявна відмітка) (а.с.46).

На виконання вимог ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на адресу Комунального Підприємства "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради направлено обов`язковий до виконання Припис від 22.03.2024 № 2/02.4 щодо усунення виявлених порушень (а.с.12).

01.04.2024 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Люлевичем В.В. було притягнуто посадову особу Комунального Підприємства "Автотраспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради Харитонова Олександра Вікторовича до адміністративної відповідальності (адміністративний протокол № 019422, №019512) (а.с.15,16).

08.04.2024 року державним інспектором було винесено Постанову № 363-2.2, Постанову №362-2.4 про закриття справи. Постанови про закриття адміністративної справи були винесені в порядку статті 247 КУпАП у зв`язку з наявністю ознак кримінального правопорушення (а.с.10,11). Вказані адміністративні Постанови Харитонов О. В. не оскаржував.

З метою перевірки виконання вимог виданого припису, Інспекцією було направлено матеріали до Державної екологічної інспекції України для отримання погодження на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради.

На виконання доручення Державної екологічної інспекції України від 18.10.2024 № 1877, Державною екологічною інспекцію Поліського округу (далі - Інспекція) у період з 28.10.2024 по 07.11.2024 здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів відносно Комунальним підприємством "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (код ЄДРПОУ 03328327) щодо стану виконання вимог припису Державної екологічної інспекції Поліського округу № 2/02.4 від 22.03.2024.

Перевіркою встановлено не в повній мірі виконання вимоги припису Державної екологічної інспекції Поліського округу № 2/02.4 від 22.03.2024, а саме: не виконано вимоги п.п. 1, 5, 6 припису. Зокрема:

- п. 1 Розробити та затвердити у встановленому порядку норм і правил експлуатації використання технологічної системи (ставки-відстійники для збору фільтрату);

- п. 5 Забезпечити використання земельних ділянок для ведення господарської діяльності лише за наявності зареєстрованих прав на них;

- п. 6 Припинити та не допускати в майбутньому забруднення фільтратом земельних ділянок суміжних з полігоном ТПВ.

З метою приведення вже забруднених земельних ділянок у попередній стан провести роботи з їх рекультивації відповідно до вимог закону. Даний факт зафіксовано актом перевірки від 07.11.2024 року № 20, складеного за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів дотримання вимог природоохоронного законодавства (а.с.66).

Акт 07.11.2024року отримав Начальник Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради - Колесник С.В.

За результатами здійсненого заходу державного нагляду (контролю) 07.11.2024 року відповідальну посадову особу Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради, притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу за ст. 188-5 КУпАП (постанову про накладення адміністративного стягнення №1054-2.4) у вигляді штрафу в розмірі 765,00 грн. (а.с.21).

18.11.2024 року Колесник С.В. подав позовну заяву про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України 27.10.1997 року за № 171 і зареєстрованої в Мінюсті України 05.05.1998 року за № 285/2725 із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року №149, наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.11.2020 №241, Інспекцією здійснено розрахунок розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів, через порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, загальний розмір якої становить 837 704 грн. 25 коп. ( а.с. 22,29,36,43).

22.04.2024 керуючись ст. 202, 68, 69 Закону України "Про охорону природного середовища", ст. 171, 56 Закону України "Про охорону земель", пунктом б) статті 7 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель, ст. 222 Господарського кодексу України, Державна екологічна інспекція Поліського округу пред`явила претензію до Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради № 67/11-12 та запропонувала в місячний термін відшкодувати заподіяну шкоду в сумі 837 704 грн. 25 коп. шляхом перерахування даної суми на рахунок Житомирської міської територіальної громади (а.с.101), яку відповідач отримав 26.04.24 (а.с.102 зворотний бік). Інформацію про відповідь на вказану претензію чи добровільну сплату шкоди Інспекцією не було отримано.

Висновки суду та норми права.

В силу ст.ст.13,14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно ст.16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України та його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Житомирській області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища на території області.

Частиною 1 ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

У відповідності до ст.2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до ч.4 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Також, нормативними документами, які визначають процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів, є, зокрема, Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. №877 і Порядок організації та проведення перевірок суб`єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. №464, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 15.01.2009р. №18/16034.

Статтею 1 Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 17 Закону України "Про відходи" встановлено обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відповідно до яких вони зобов`язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Згідно ч.2 ст.33 Закону України "Про відходи", на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

У відповідності до ст.96 Земельного кодексу України, землекористувачі при використанні земельних ділянок зобов`язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

За приписами ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель", власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, а також забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.

Згідно ст.ст.46, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються до місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються на виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.

Відповідно до ч.3 ст.56 Закону України "Про охорону земель", шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

За приписами ч.1 ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить: наявність шкоди; протиправну поведінку заподіювача шкоди; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

Стосовно деліктних зобов`язань законодавство передбачає презумпцію вини заподіювача шкоди; якщо в процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди. Доведення відсутності вини у спричиненні шкоди покладено на відповідача

Як свідчать матеріали справи, проведеною Державною екологічною інспекцією у Житомирській області позаплановою перевіркою відповідно до ст.ст.6, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що відповідач здійснюючи свою господарську діяльність не дотримується встановлених вимог екологічного законодавства та негативно впливає на навколишнє природне середовище; факти забруднення (засмічення) земель встановлені уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів вимірювань складу та властивостей проб грунтів та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Зокрема, за результатами аналізу ґрунтів та вод, спеціалістами Державної екологічної інспекції у Житомирській області проведено розрахунок розміру завданої державі шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, що складає 837704,25грн.

Водночас, станом на день прийняття рішення вказана шкода відповідачем не відшкодована, докази на підтвердження сплати якої також у матеріалах справи відсутні.

Враховуючи вище викладене, встановлені обставини порушення вимог природоохоронного законодавства КП "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради підтверджуються складеним за фактом забруднення земельної ділянки актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами (а.с.63), постановою про накладення адміністративного стягнення від 07.11.2024р. №1054-2.4 (а.с.21) та розрахунками розміру шкоди, зумовленої внаслідок забруднення земельних ресурсів - земельних ділянок в сумі 837704,25 грн. (а.с.22,29,36,43).

Посилання відповідача на відсутність вини посадових осіб КАТП 0628 ЖМР в забрудненні полігоном ТПВ прилеглих земель спростовуються складеним за фактом забруднення земельної ділянки актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами (а.с.16-25), постановою про накладення адміністративного стягнення від 17.05.2013р. №02786 (а.с.33).

Джерело забруднення прослідковується та підтверджується доказами.

Водночас, зазначені дії позивача та прийняті ним документи (акти, постанови тощо) відповідач не оскаржував, зокрема докази такого оскарження матеріали справи не містять, а тому вони є чинними та обов`язковими для виконання.

Відповідно до ст. ст. 13,73,74,77 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в сумі 837704,25 грн. обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат.

Оскільки позовні вимоги задоволенні повністю, судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України покладається судом на відповідача.

Керуючись статтями 129, 236,237,238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (10007, м.Житомир, провулок 3-ій Транзитний,65; код 03328327) на користь Державного бюджету України - 837704,05 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.

3. Стягнути з Комунального підприємства "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради (10007, м.Житомир, провулок 3-ій Транзитний,65; код 03328327) на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, м.Житомир, вул.Леха Качинського,12а; код 42163803) - 10052,45грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 17.02.25

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

- учасникам до ЕК

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125188840
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них

Судовий реєстр по справі —906/1336/24

Ухвала від 05.05.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 29.04.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 28.04.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 04.04.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 19.03.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 17.02.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 26.12.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні