ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.02.2025 Справа № 914/2659/23
За позовною заявою Першого заступника керівника Галицької окружної прокуратури м.Львова
до відповідача - 1: Львівської міської ради, м.Львів
до відповідача - 2: Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м.Львів
до відповідача - 3: Релігійної організації "Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів "Виноградник" у м.Винники Личаківського району м.Львова, м.Винники-Львів
за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_1 , м.Винники-Львів
про: визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, скасування державної реєстрації земельної ділянки
Суддя Ділай У.І.
Секретар Ю.І.Кохановська
За участі представників:
Від позивача: Н.Т.Леонтьєва;
Від відповідача-1: М.В.Ковела - представник;
Від відповідача-2: Ю.П.Баїк - представник;
Від відповідача-3: не з`явився;
Третя особа: ОСОБА_1, Л.Я.-Мельник - представник.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.09.2023, справу №914/2659/24 розподілено судді У.І.Ділай.
Ухвалою від 06.09.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 28.09.2023.
Ухвалою від 28.09.2023 розгляд справи відкадено на 26.10.2023.
Ухвалою від 26.10.2023 залучено до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 . Відкладено підготовче засідання на 16.11.2023.
Ухвалою від 16.11.2023 підготовче провадження закрито. Призначено справу до судового розгляду по суті на 07.12.2023.
У судовому засіданні від 07.12.2023 оголошено перерву до 04.01.2024.
Ухвалами від 04.01.2024, від 18.01.2024, від 06.02.2024 розгляд справи відкладено.
Ухвалою від 22.02.2024 суд вирішив повернутись зі стадії розгляду по суті справи № 914/2659/23 до стадії підготовчого провадження у вказаній справі. Призначено підготовче засідання на 27.02.2024.
Ухвалою від 27.02.2024 провадження у справі №914/2659/23 зупинено до закінчення перегляду справи №925/1133/18 Великою Палатою Верховного суду України.
Ухвалою від 09.09.2024 поновлено провадження у справі, судове засідання призначено на 01.10.2024.
Ухвалами від 26.11.2024, від 19.12.2024, від 21.01.2025 розгляд справи відкладено.
Представник прокуратури в судовому засіданні 04.02.2025 підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві та з посиланням на матеріали справи.
Представники відповідачів-1,2 в судовому засіданні 04.02.2025 заперечили проти позову, просили відмовити в його задоволенні.
У судове засідання 04.02.2025 відповідач-3 явку повноважного представника не забезпечив.
Третя особа та її представник в судовому засіданні 04.02.2025 просили задоволити позов та зазначили, що протягом 5 днів після проголошення мають намір подати заяву про стягнення понесених витрат на професійну (правничу) допомогу.
У процесі розгляду матеріалів справи суд
встановив:
Галицькою окружною прокуратурою міста Львова встановлено, що на підставі заяви пастора Церкви Євангельських Християн Баптистів, виконавчий комітет Винниківської міської ради видав рішення № 1030 від 28.09.2017 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Церкві Євангельських Християн Баптистів у власність для будівництва культової споруди по вул. Кривій у м. Винники», яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Церкві Євангельських Християн Баптистів орієнтовною площею 0,10 га у власність для будівництва культової споруди по вул. Кривій у м. Винники.
Також, на підставі заяви пастора Церкви Євангельських Християн Баптистів виконавчий комітет Винниківської міської ради видав рішення № 1175-9 від 20.12.2017, яким вирішено внести зміни в детальний план території по вул. Яворницького в м. Винники.
24.05.2018 Винниківською міською радою прийнято рішення № 1361 «Про затвердження детального плану території внесення змін в квартал індивідуальної житлової забудови по вул. Яворницького в м. Винники». Також рішення № 1030 від 28.09.2017 визнано таким, що втратило чинність. Також надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки релігійній організації Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова орієнтовною площею 0,1000 га у постійне користування для будівництва культової споруди по вул. Кривій у м. Винники.
Враховуючи рішення № 1364 від 24.05.2018, Винниківська міська рада прийняла рішення № 1658 від 06.12.2018 «Про затвердження релігійній організації Релігійна громада Церкви Євангельських Християн- Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в постійне користування по вул. Кривій у м. Винники», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в постійне користування ділянку з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 площею 0,1000 га для будівництва культової споруди по вул. Кривій у м. Винники за рахунок земель, що не надані у власність або користування віднісши її до земель житлової та громадської забудови. Зобов`язано Релігійну громаду «Виноградник» здійснити реєстрацію речового права на земельну ділянку.
Рішенням виконавчого комітету Винниківської міської ради від 27.12.2018 № 386 «Про видачу будівельного паспорта забудови земельної ділянки на проектування та будівництво громадської споруди на земельній ділянці по вул. Крива (к/н 4610160300:02003:0179) у м. Винники» вирішено видати релігійній організації «Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова (надалі - Релігійна громада «Виноградник») будівельний паспорт забудови земельної ділянки на проектування та будівництво господарської будівлі.
15.03.2019 рішенням Винниківської міської ради № 91, затверджено «Містобудівні умови та обмеження на проектування та будівництво двоповерхової культової споруди з мансардою на земельній ділянці по вул. Крива (к/н 4610160300:02003:0179) у м. Винники».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі № 463/6912/18 визнано протиправним та нечинним рішення Винниківської міської ради від 24.05.2018 № 1361 «Про затвердження детального плану території внесення змін в квартал індивідуальної житлової забудови по вул. Яворницького в м. Винники».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 у справі № 380/16773/22 скасовано Містобудівні умови та обмеження на проектування та будівництво двоповерхової культової споруди з мансардою на земельній ділянці по вул. Крива з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 у м. Винники, затверджені рішенням Винниківської міської ради 15.03.2019 за № 91.
Враховуючи наведене, окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» на адресу Держгеокадастру скеровано запити від 09.05.2023 за № 14.50/99-4830вих-23 та від 01.06.2023 за № 14.50/99-4830вих-23, про надання інформації щодо проведених в межах компетенції перевірок земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 по вул. Крива у м. Винники.
Згідно з інформацією наданою листами Держгеокадастру № 10-13-0.4- 194/90-23 від 22.05.2023 та№ 10-13-0.4-204-90-23 від 08.06.2023 встановлено, що 12.02.2020 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області проводилась перевірка дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 по вул. Крива у м. Винники, що підтверджується актом № 84-ДК/37/АП/09/01/-20 (надалі - Акт). В Акті вказано, що детальним планом території № 112/14 від 2014 року на ділянці по вул. Кривій у м. Виники зазначено про наявність природного ставка та встановлено прибережні захисні смуги. Детальним планом території, затвердженим рішенням Винниківської міської ради 24.05.2018 за № 1361 в районі земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 вже зображено відстійник та струмок, що впадає в нього та перетинає територію земельної ділянки яка перевіряється. 16.05.2019 комісією у складі представників Винниківської міської ради, Басейнового управління водних ресурсів Західного Бугу та Сяну, Дублянського управління водного господарства, департаменту екології та природніх ресурсів Львівської обласної державної адіністрацїї було встановлено, що на території земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 протікає струмок. Повторним обстеженням струмка спеціалістами БУВР Західного Бугу та Сяну виявлено, що струмок частково взятий в колектор та на вказаній території проводились земляні роботи. Зважаючи на той факт, що русло струмка станом на дату комісійного обстеження, тобто 16.05.2019, протікало по території земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179. Тому, рішення Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 у постійне користування для будівництва культової споруди по вул. Кривій у м. Винники за рахунок земель, що не надані у власність або користування, віднісши їх до земель громадської та житлової забудови, було прийняте з порушенням вимог ст. 58,59,60,61 Земельного кодексу України.
За твердженням прокуратури, Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області обмежилось лише внесенням на адресу Винниківської міської ради клопотання № 84-ДК/0003/КВ/06/01/-21 від 21.04.2021 з питань дотримання вимог земельного законодавства, в якому описано порушення вимог Земельного та Водного кодексів України при наданні в постійне користування земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179. Однак, згідно з інформацією Держгеокадастру наданий час відповіді щодо розгляду вищезазначеного клопотання із Винниківської міської ради чи правонаступника - Львівської міської ради, не отримано.
До позову долучено лист від 21.06.2023 Державної екологічної інспекції у Львівській області (надалі - ДЕІ у Львівській області), в якому зазначено щодо результатів залучення спеціалістів у кримінальному провадженні № 12020140040001216 від 19.09.2020. Так, спеціалістами ДЕІ у Львівській області на підставі ухвали слідчого судді Личаківського районного суду м. Львова про дозвіл на огляд місця події, було проведено огляд, обміри території земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 та встановлено наступне. Земельна ділянка з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 по периметру огороджена парканом, з північно-східної її сторони знаходиться ставок, зі східної та південно-східної протікає струмок, в південній частині через вищевказану ділянку також протікає струмок (план- схема території додається). При цьому, встановлено, що ділянка з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 знаходиться в 25-ти метровій прибережній захисній смузі ставку та струмка.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 є територіальна громада в особі Львівської міської ради. При цьому, 17.12.2018 проведена державна реєстрація та зареєстровано за Релігійною громадою «Виноградник» право постійного користування земельною ділянкою площею 0,1000 га з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 по вул. Крива, 37, у м. Винники, Львівського району, Львівської області. Підстава для державної реєстрації: рішення Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1723651746101. Номер запису про право власності / довірчої власності: 29490618.
Прокуратура вважає, що ухвала Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018 суперечить ст. 59 Земельного кодексу України, а відтак, спірна земельна ділянка незаконно передана у постійне користування Релігійній громаді «Виноградник».
Визначаючи відповідачем-1 (Львіську міську раду), прокуратура зазначила, що згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України № 718-р від 12.06.2020 «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області» до Львівської громади включено м. Винники.
Ухвалою Львівської міської ради № 6 «Про функціонування Львівської міської територіальної громади» від 29.12.2020, визначено Львівську міську територіальну громаду правонаступником всього майна прав та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, зокрема Винниківської міської ради.
Пунктом 1 ухвали Львівської міської ради № 7 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» від 29.12.2020, визначено припинити шляхом приєднання до Львівської міської ради код ЄДРПОУ 04055896, місце розташування: пл. Ринок, 1, м. Львів, Львівської області юридичні особи: зокрема Винниківську міську раду код ЄДРПОУ 26256292, місце розташування: вул. Галицька, 20, м. Винники, м. Львів, Львівської області. Пунктом 2 даної ухвали визначено, що Львівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків місцевих рад, зазначених у пункті 1 цієї ухвали, зокрема Винниківської міської ради.
При цьому, за твердженням прокуратури, спір, що виник, порушує права Львівської міської територіальної громади, як законного власника вказаної земельної ділянки, а відсутність належного владного контролю на вказаному напрямі створює сприятливі умови для незаконного використання земель. Так, Винниківською міською радою порушено вимоги законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення та передачі у власність земельної ділянки, що, на думку прокуратури, свідчить про неналежне здійснення захисту інтересів територіальної громади. У зв`язку з тим, що Львівська міська рада як правонаступник та орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, виступає у справі відповідачем, прокурор звернувся до суду за захистом державних інтересів самостійно.
Відповідно до прохальної частини позову, прокуратура просить
1.Визнати недійсною ухвалу Винниківської міської ради від 06.12.2018 № 1658 «Про затвердження релігійній організації Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в постійне користування по вул. Кривій у м. Винники».
2.Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 площею 0,1000 га з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки.
3.Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права постійного користування «Релігійної організації «Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова» ЄДРПОУ: 38582859 земельною ділянкою площею 0,1000 га з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1723651746101.
В обґрунтуванні наявності підстав для захисту інтересів держави прокуратура зазначила, що для звернення Галицької окружної прокуратури міста Львова до суду з даним позовом, в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» виникли після вивчення документів, отриманих 14.06.2023 від Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, а тому позов пред`явлено до суду в межах строків позовної давності, оскільки обчислюється з моменту, коли прокурор дізнався про порушення інтересів держави.
Разом з тим, прокуратура зазначила, що звернення до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності під час передачі земельної ділянки у користування, яке проведене з порушенням вимог чинного законодавства. Прийняттям рішення про надання земельної ділянки в користування з порушенням законодавчо встановлених вимог щодо цільового використання землі, відповідності використання земель генеральному плану міста, іншій містобудівній документації, Винниківською міською радою не тільки порушено низку норм земельного, водного законодавства України, законодавства у сфері містобудівної діяльності, але й підривається авторитет органу місцевого самоврядування та відкрито ігнорується встановлений ст. 19 Конституції України спеціально-дозвільний принцип діяльності органів місцевого самоврядування, що не може залишитись без прокурорського реагування.
Відповідач-1 заперечив проти позову, зазначивши таке.
Заявник - релігійна організація «Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у відповідності до вимог закону подав на затвердження сесії Винниківської міської ради заяву та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Враховуючи правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 05.11.2019 у справі №906/392/18, Львівська міська рада вважає, що дії прокуратури, що спрямовані на позбавлення відповідача - 3 права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у ст. 141 Земельного кодексу України є протиправними.
Разом з тим відповідач-1 звернув увагу, що за наявності у відповідача - 3 права постійного користування спірною земельною ділянкою, отриманою ним для будівництва культової споруди, в останнього цілком виправдано сформувалося відповідне легітимне очікування подальшого безстрокового користування цією земельною ділянкою.
Відповідач-2 заперечив проти позову, покликаючись на положення ч. 10-11 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051. Згідно із зазначеними нормами державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, лише у трьох випадках, а саме у разі:
1)поділу чи об`єднання земельних ділянок;
2)якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;
3)ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
З огляду на зазначене, Головне управління не вбачає правових підстав для скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179, державна реєстрація якої проведена державним кадастровим реєстратором Відділу у м. Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області із дотриманням вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
Відповідач-3 заперечив проти позову, зазначивши, що за наявності суперечливих позицій, документів, рішень тощо, щодо наявності чи відсутності згаданих водних об`єктів на спірній земельній ділянці, й досі не проведено жодного належного експертного дослідження, проведено судову екологічну експертизу з приводу відповідності документації, зокрема детального плану території 2014 року та інших, на предмет відповідності екологічному законодавству.
Також відповідач-3 долучив копію висновку наукового колективу Львівського національного університету ім.І.Франка, в якому зазначено, що за результатами аналізу космознімків у програмі водні об`єкти відсутні.
Третя особа підтримала позов.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Щодо права прокуратури на звернення до суду з даним позовом, суд враховує правову позицію викладену в постанові Великої Палати Верховного суду України від 11.06.2024 у справі №925/1133/18. Зокрема, в пунктах 115-118 постанови вказано, що в разі, якщо державний орган або орган місцевого самоврядування діє або приймає рішення всупереч закону та інтересам Українського народу, прокурор має право діяти на захист порушених інтересів держави шляхом подання відповідного позову до суду. В цьому випадку органи, які прийняли рішення чи вчинили дії, що, на думку прокурора, порушують інтереси держави, набувають статусу відповідача.
Орган державної влади (або місцевого самоврядування), який порушив права держави чи територіальної громади прийняттям незаконного рішення від імені відповідного суб`єкта права, не може (в силу відсутності повноважень на захист) та не повинен (з огляду на відсутність спору з іншим учасником цивільних правовідносин) бути позивачем за позовом прокурора, спрямованим на оскарження незаконного рішення цього ж органу та відновлення порушених прав і законних інтересів держави чи територіальної громади. В процесуальному аспекті орган, який прийняв такий акт, не має зацікавленості у задоволенні позовних вимог, відстоюючи правомірність своїх дій, що суперечить правовому статусу позивача. Водночас доведення правомірності дій, які оспорюються позивачем, забезпечується процесуальними повноваженнями відповідача.
При цьому фактичним позивачем за позовом, поданим в інтересах держави, є держава, а не відповідний орган або прокурор.
Отже з метою реалізації конституційної функції представництва інтересів держави прокурор може звернутися з позовом в інтересах держави у разі зміни органом місцевого самоврядування цільового призначення земельної ділянки (з земель водного фонду на землі житлової та громадської забудови). З огляду на стверджуване порушення Львівською міською радою (правонаступник Винниківської міської ради) інтересів держави прокурор правильно визначив її відповідачем у цій справі.
У пунктах 137-139 постанови Великої Палати Верховного Суду зазначено, що статтею 152 ЗК України, статтею 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», пунктом 51 Положення від 14.01.2015 № 15 також визначено перелік позовів, з якими Держгеокадастр має право звертатись до суду, виконуючи функції державного контролю за використанням та охороною земель.
Отже, органи Держгеокадастру можуть звертатись до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності - у випадках, які визначені у відповідних нормативно-правових актах, що регламентують повноваження Держгеокадастру (зокрема, з позовами щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився).
За обставин цієї справи, органи Держгеокадастру не мають повноважень звертатись з позовом до суду, тому статусом позивача має наділятись прокурор. Зважаючи на викладене вище, прокурор не повинен був попередньо, до звернення до суду, повідомляти про це Львівську міську раду та/або Держгеокадастр.
Узагальнюючи наведені у цій постанові висновки щодо застосування норм права (п. 140 вказаної постанови), Велика Палата Верховного Суду висновувала, що прокурор звертається до суду в інтересах держави як самостійний позивач, якщо:
- відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах;
- орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є учасником спірних відносин і сам порушує інтереси держави.
За обставинами цієї справи ухвала № 1658 Винниківської міської ради від 06.12.2018 не вичерпала своєї дії виконанням, право постійного користування на спірну земельну ділянку зареєстроване за релігійною громадою. Зазначені рішення наразі є чинними та породжують відповідні правові наслідки.
Отже, якщо прокурор вважає що порушення інтересів держави полягає в незаконній передачі земельної ділянки, то вимога про визнання незаконним та скасування ухвала № 1658 Винниківської міської ради від 06.12.2018 є належною та ефективною.
Зважаючи на зазначене, Господарський суд Львівської області доходить висновку, що в цьому випадку прокурор правомірно звернувся до суду в інтересах держави та належним чином обґрунтував порушення інтересів держави, необхідність їх захисту та неналежного здійснення такого захисту позивачами.
Щодо позовних вимог у даній справі, суд враховує наступні положення чинного законодавства України.
Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ч. 1 ст. 172 Цивільного кодексу України).
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст. Територіальним громадам сіл, селищ, міст належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження (ч. З ст. 16, ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 16, ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Статтею 58 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) та ст. 4 Водного кодексу України (надалі - ВК України) визначено склад земель, що відносяться до земель водного фонду, серед них: землі, зайняті морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
Відповідно до ч. 3 ст. 59 ЗК України, землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування: державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо; державним підприємствам для розміщення та догляду за державними об`єктами портової інфраструктури; державним рибогосподарським підприємствам, установам і організаціям для ведення аквакультури; військовим частинам Державної прикордонної служби України у межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони для будівництва, облаштування та утримання інженерно- технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій.
Згідно із ч. 4 ст. 59 ЗК України, громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і внутрішнього водного транспорту в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 85 ВК України, порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
У постійне користування землі водного фонду надаються військовим частинам Державної прикордонної служби України з метою забезпечення національної безпеки і оборони для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій, водогосподарським спеціалізованим організаціям, іншим підприємствам, установам і організаціям, в яких створено спеціалізовані служби по догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами та підтриманню їх у належному стані.
У користування на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об`єднанням суперечать закону. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 317, ч. 2 ст. 319, ч. 1 ст. 321 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не передача з комунальної власності територіальної громади земельної ділянки водного фонду у користування можлива лише на підставі, у випадках та в порядку передбачених законом, за рішенням відповідної ради, прийнятим в межах її компетенції.
Земельний кодекс України чи інші законодавчі акти не передбачають підстав, випадків та порядку передачі земель водного фонду комунальної власності у постійне користування релігійній організації для будівництва. Однак, Винниківською міською радою передано спірну земельну ділянку водного фонду у постійне користування Релігійній громаді «Виноградник» внаслідок чого права територіальної громади м. Львова, як власника спірної земельної ділянки, порушено незаконною передачею ділянки у постійне користування Релігійній громаді.
Велика Палата Верховного Суду зауважує, що рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування за умови його невідповідності закону не тягне тих юридичних наслідків, на які воно спрямоване (постанови Великої Палати Верховного Суду від 21 серпня 2019 року у справі № 911/3681/17 (пункт 39), від 15 жовтня 2019 року у справі № 911/3749/17 (пункт 6.27), від 22 січня 2020 року у справі № 910/1809/18 (пункт 35), від 1 лютого 2020 року у справі № 922/614/19 (пункт 52)).
Нескасований невизнаний недійсним акт породжує негативні правові наслідки, на які вплинула реалізація незаконного акта, а тому оскарження рішення суб`єкта владних повноважень за умови його невідповідності закону спрямоване на захист інтересу в юридичній визначеності на майбутнє (при подальшому розпорядженні спірною ділянкою).
Такий інтерес порушується, допоки існує незаконне рішення (триваюче порушення), тому його можна оскаржити впродовж усього часу тривання порушення.
Дана позиція узгоджується з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, яка викладена у постанові від 15.09.2020 (справа № 469/1044/17) пункт 83.
Як встановлено судом скасування ухвали Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018, оскільки така дія спрямована на захист інтересу в юридичній визначеності на майбутнє.
Способами захисту цивільних прав та інтересів відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, визнання правочину недійсним.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Статтею 152 ЗК України встановлено, що захист прав на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 155 ЗК України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями 16, 21, 393 ЦК України, статтями 152, 155 ЗК України, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
Зважаючи на викладене, ефективним способом захисту інтересів держави у спірних правовідносинах є визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування.
За загальним правилом, визначеним ст. 172 Цивільного кодексу України, ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки, у тому числі і пов`язані із судовим захистом, через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
В той же час, згідно з фактичними обставинами справи та встановленим змістом спірних правовідносин, порушення прав територіальної громади безпосередньо пов`язане із прийняттям незаконного рішення органом місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про Державний земельний кадастр», документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру мають відповідати законодавству.
Як встановлено судом рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі № 463/6912/18 визнано протиправним та нечинним рішення Винниківської міської ради від 24.05.2018 № 1361 «Про затвердження детального плану території внесення змін в квартал індивідуальної житлової забудови по вул. Яворницького в м. Винники». Вказане рішення в апеляційному порядку не оскаржено та набрало законної сили 11.08.2022.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 у справі № 380/16773/22 скасовано Містобудівні умови та обмеження на проектування та будівництво двоповерхової культової споруди з мансардою на земельній ділянці по вул. Крива з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 у м. Винники, затверджені рішенням Винниківської міської ради 15.03.2019 за № 91. Згідно з постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2023 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 у справі № 380/16773/22 залишено без змін.
Слід зазначити, що спірна ухвала Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018 прийнята з врахуванням рішення Винниківської міської ради від 24.05.2018 № 1361 «Про затвердження детального плану території внесення змін в квартал індивідуальної житлової забудови по вул. Яворницького в м. Винники», яке визнано нечинним. При цьому, скасованими є також Містобудівні умови та обмеження на проектування та будівництво двоповерхової культової споруди з мансардою на земельній ділянці по вул. Крива з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179 у м. Винники, затверджені рішенням Винниківської міської ради 15.03.2019 за № 91.
З огляду на зазначене, спірна ухвала Винниківської міської ради № 1658 від 06.12.2018 є такою, що суперечить вимогам законодавства.
Частиною 13 ст. 79-1 ЗК України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Згідно зч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Відповідно до ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 ЗК України).
Згідно з ч. 1,2 ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Зважаючи на обставини справи, господарський суд доходить висновку про наявність правових підстав для скасування державної реєстрації речових прав на спірну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Судовий збір слід покласти пропорційно на відповідачів, оскільки спір виник з їх вини.
Керуючись статтями 4, 7, 8, 73, 76-79, 129, 231, 233, 236, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задоволити.
2.Визнати недійсною ухвалу Винниківської міської ради від 06.12.2018 № 1658 «Про затвердження релігійній організації Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в постійне користування по вул. Кривій у м. Винники».
3.Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4610160300:02003:0179 площею 0,1000 га з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки.
4.Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права постійного користування «Релігійної організації «Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів «Виноградник» у м. Винники Личаківського району м. Львова» ЄДРПОУ: 38582859 земельною ділянкою площею 0,1000 га з кадастровим номером 4610160300:02:003:0179, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1723651746101.
5.Стягнути з Львівської міської ради (79008, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, 1; ідентифікаційний код 04055896) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, Львівська область, місто Львів, проспект Шевченка, будинок 17/19; ідентифікаційний код 02910031) 2684,00 грн судового збору.
6.Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, Львівська область, місто Львів, проспект Чорновола, 4; ідентифікаційний код 39769942) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, Львівська область, місто Львів, проспект Шевченка, будинок 17/19; ідентифікаційний код 02910031) 2684,00 грн судового збору.
7.Стягнути з Релігійної організації "Релігійна громада Церкви Євангельських Християн-Баптистів "Виноградник" у м.Винники Личаківського району м.Львова (79495, Львівська область, місто Винники-Львів, вулиця Яворницького, 23а; ідентифікаційний код 38582859) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, Львівська область, місто Львів, проспект Шевченка, будинок 17/19; ідентифікаційний код 02910031) 2684,00 грн судового збору.
8.Накази видати після набрання рішенням законної сили.
9. ОСОБА_1 надати докази понесених витрат на професійну (правничу) допомогу до 10.02.2025.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки передбачені ст.ст. 241, 256, 257 ГПК України та може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Інформацію по справі, яка розглядається можна отримати за наступною веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua/sud5015.
Повне рішення складено 17.02.2025.
Суддя Уляна ДІЛАЙ
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125190156 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Ділай У.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні