ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
12 лютого 2025 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 728/1597/24
Головуючий у першій інстанції Лобода Н. В.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/266/25
Чернігівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого-судді Висоцької Н.В.,
суддів: Онищенко О.І., Шитченко Н.В.,
із секретарем Піцан В.М.,
учасники справи: позивач ОСОБА_1 ,
відповідач Приватне акціонерне товариства «КРЕМІНЬ»,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження в режимі відеоконференції цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Бахмацького районного суду Чернігівської області від 31 жовтня 2024 року (місце ухвалення м. Бахмач, дата складення повного тексту судового рішення 01.11.2024) у справі за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «КРЕМІНЬ» про стягнення заборгованості з орендної плати, розірвання договорів оренди землі,
В С Т А Н О В И В :
У червні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ПрАТ «КРЕМІНЬ» про стягнення заборгованості з орендної плати, розірвання договорів оренди землі.
В обґрунтування позову посилався, що він є власником двох земельних ділянок: площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 та площею 0.89 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0089, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Рубанської сільської ради і відповідно до укладених між сторонами договорів, перебувають в оренді у Відповідача.
Вказує, що умовами договору оренди земельної ділянки площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 визначено, що з 2015 року орендна плата за землю вноситься орендарем у розмірі 7118.93 грн; обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексації; орендна плата вноситься протягом одного календарного року оренди, але не пізніше 01 квітня наступного року; розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Як зазначає позивач, pа пропозицією, викладеною у листі від 02.02.2016, сторонами було погоджено, що у 2016 році розмір орендної плати за земельну ділянку площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 становитиме 8660.26 грн, у 2017 році 10392.32 грн, у 2018 році 12392.32 грн, у 2019 році 13856.42 грн, у 2020 році 16856.42 грн, у 2021 році 19362.42 грн, у 2022 році 22856.42 грн, у 2023 році 24856.42 грн, у 2024 році 26856.42 грн, у 2025 році 28600.00 грн, проте орендарем за 2016 2019 роки орендна плата виплачена у вищевказаних розмірах, а у 2020-2023 виплачена лише в сумі 13856.42 грн.
Тому вважає, що заборгованість з орендної плати за вищевказану земельну ділянку за 2020-2023 роки становить 28506.00 грн (2020 рік не доплачено 3000.00 грн, 2021 рік не доплачено 5506.00 грн, 2022 рік не доплачено 9000.00 грн, 2023 рік не доплачено 11000.00 грн).
Крім того, посилається, що відповідачем, у порушення умов договору не сплачено суму індексації за 2020 рік 841.53 грн, за 2021 рік 1939.21 грн, за 2022 рік 6080.55 грн та за 2023 рік 1263.65 грн.
За доводами позову, загальний розмір заборгованості з орендної плати за земельну ділянку площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 за 2020 рік становить 3841.53 грн, який не виплачений позивачу і з урахуванням індексів споживчих цін з січня 2021 року по грудень 2023 року включно становить 5622.61 грн.; за 2021 рік 7445.21 грн, який не виплачений позивачу і з урахуванням індексів споживчих цін з січня 2022 року по грудень 2023 року включно становить 9944.69 грн, за 2022 рік 15080.55 грн, який не виплачений позивачу і з урахуванням індексів споживчих цін з січня 2023 року по грудень 2023 року включно становить 15910.60 грн, за 2023 рік 12263.65 грн, що загалом становить 43741.55 грн.
Також позивач вказує, що відповідачем за оренду земельної ділянки площею 0.89 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0089 виплачено узгоджений розмір орендної плати за 2022 та 2023 роки (188.77 грн) без урахуванням індексів інфляції за вказані роки (2022 рік недоплачено 50.22 грн), тому вважає, що, з урахуванням індексу інфляції загалом за 2022 рік підлягає стягненню недоплачену суму у 52.77 грн та за 2023 рік 09.60 грн, що у загальному становить 62.37 грн.
За твердженням позивача, у жовтні 2023 року йому стало відомо, що за згодою відповідача належною позивачу земельною ділянкою площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021, без відома позивача, користується ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО», яке видобуває корисні копалини, тому у зв`язку з порушенням відповідачем умов договорів щодо сплати орендної плати, позивач просить стягнути з Відповідача заборгованість з орендної плати за обидві земельні ділянки на загальну суму 43803.92 грн та розірвати договори оренди земельних ділянок.
Рішенням Бахмацького районного суду від 31.10.2024 в задоволенні позову ОСОБА_1 до ПhАТ «КРЕМІНЬ» про стягнення заборгованості з орендної плати, розірвання договорів оренди землі, відмовлено.
Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що позивачем не доведено та не підтверджено доказами неналежне виконання відповідачем обов`язку щодо сплати позивачу орендної плати за договорами оренди земельних ділянок, укладеними між сторонами, у той час як відповідач надав достатні і достовірні докази того, що товариством нараховувалась та сплачувалась орендна плата у розмірах, які не менші розмірів, що передбачені договорами та з урахуванням індексації, тому суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача орендної плати та розірвання договорів оренди земельних ділянок у зв`язку з неналежним виконанням обов`язку відповідачем щодо сплати орендної плати.
Також за висновком суду, оскільки відповідач не є стороною угоди про розподіл продукції, чи суб`єктом видачі спеціального дозволу на користування надрами щодо частини земельної ділянки з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021, не наділений повноваженнями погоджувати укладання вказаної угоди чи видачу дозволу і інформацією з цього приводу не володіє і жодних вимог до ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» у позові заявлено не було, тому дійшов висновку, що порушень з боку ПрАТ «КРЕМІНЬ», які б вказували на наявність підстав для розірвання договорів оренди земельних ділянок судом не встановлено.
Не погодившись з вказаним рішенням суду, ОСОБА_1 звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Бахмацького районного суду від 31.10.2024 та стягнути з ПрАТ «КРЕМІНЬ» заборгованість з орендної плати у розмірі 43803,92 грн; розірвати договір оренди земельної ділянки, укладений 05.11.2011, Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 05.11.2011 щодо земельної ділянки площею 4,97 га, кадастровий номер 7420387500:11:000:0021; розірвати договір оренди земельної ділянки, укладений 10.11.2015 щодо земельної ділянки площею 0,89 га, кадастровий номер 7420387500:11:000:0089.
За доводами апеляційної скарги рішення суду першої інстанції є незаконним і необґрунтованим у зв`язку з неповнотою встановлення обставин, які мають значення для справи.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги посилається, що 05.11.2011 між ним та ЗАТ «Кремінь» був укладений договір оренди земельної ділянки площею 4,97 га кадастровий номер 7420387500:11:000:0021, а 10.02.2025 була укладена Додаткова угода до договору оренди, якими передбачено, що орендна плата після утримання податку на прибуток фізичних осіб та військового збору випалачується орендодавцю у грошовом вигляді та у вигляді послуг і натуральної продукції. Проте, як зазначає, суд першої інстанції не звернув уваги на те, що орендна пдата має виплачуватись не лише у грошовому вигляді, але і у вигляді послуг та в натуральній продукції, натомість відповідачем жодних послуг надано не було, не була надана і сама продукція, як передбачено умовами договору.
Вказує, що умовами договору встановлено розмір орендної плати, у зв`язку з чим орендарем було узгоджено розмір виплати, що підтверджується листом-пропозицією від 02.02.206 та відомостями з Державного реєтру фізичних осіб платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, проте орендарем орендна плата була виплачена не у повному обсязі, а саме: у 2020 році виплачена 13856,42 грн, недоплачено 3000 грн; у 2021 році виплачено 13856,42 грн, недоплачено 5506 грн; у 2022 році виплачено 13856,42 грн, недоплачено 9000 грн; у 2023 році виплачено 13856, 42 грн, недоплачено 11000 грн; у 2024 році 26856,42 грн; у 2025 році 28600 грн, тому загальний розмір заборгованості з орендної плати складає 28506 грн, а з урахуванням індексу інфляції така заборгованість складає 43741,55 грн (за 2020 рік 5622,61 грн, за 2021 рік 9944,69 грн, за 2022 рік 15910,60 грн, за 2023 рік 12263,65 грн).
Також за доводами скарги, 05.11.2011 з ЗАТ «Кремінь» був укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,89 га, кадастровий номер 7420387500:11:000:0089, умовами якого передбачено розмір орендної плати та порядок її перегляду, призначення земельної ділянки.
Як зазначає заявник, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 0,8817 га з 2015 року і по цей рік є незмінною і становить 5594,80 грн, а 3% складає 167,84 грн, проте після перегляду розмір орендної плати був встановлений на рівні 188,77 грн з переглядом такого розміру кожного року, проте всупереч положенням ст. 25 Закону України «Про оренду землі» відповідач не виплатив узгоджений розмір орендної плати за 2022-2023 роки у розмірі 675,55 грн, який обчислений з урахуванням індексу інфляції і не надав первинних бухгалтерських документів на підтвердження виплати.
За твердженням заявника, відповідно до положень ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення є істотними умовами договору, а також розмір, умови і строки внесення орендної плати за земю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, тому у зв`язку з невиплатою відповідачем орендної плати вважає, що відпвідач належно не виконав умови договорів щодо виплати орендної плати та порушив вимоги ст. 21, 25 Закону України «Про оренду землі», що є підставою для розірвання таких договорів оренди.
Крім того, вказує, що жовтні 2023 року йому стало відомо, що ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» за згодою відповідача користується надрами, тим самим користуючись земельною ділянкою площею 4,97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 для видобутку корисних копалин, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 31.10.2023, проте згоди щодо користування цією земельною ділянкою для видобутку корисних копалин він не надавав.
В обґрунтування доводів скарги заявник посилається на правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 02.05.2018 у справі № 925/549/17, від 20.06.2019 у справі № 383/708/16-ц, Об`єднаної Палати Касаційного цивільного суду, викладені у постанові від 06.03.2019 у справі № 183/262/17.
На виконання вимог ст. 361 ЦПК України учасникам справи було надіслано копії апеляційної скарги та додані до неї матеріали справи, проте відзив на апеляційну скаргу від ПрАТ «Кремінь» не надходив.
Згідно з ч. 3 ст. 360 ЦПК України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Вислухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, обговоривши доводи апеляційної скарги та дослідивши матеріали справи, апеляційний суд приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно з ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №624039 від 20.12.2005, є власником двох земельних ділянок з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Рубанської сільської ради: площею 4.97 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 та площею 0.89 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0089 (а.с.26 т. 1).
ПрАТ «КРЕМІНЬ» є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, основним видом діяльності якої є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.102-103 т. 1).
За матеріалами справи, 05.11.2011 між сторонами у справі був укладений Договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Позивач надав, а Відповідач прийняв у строкове платне користування на 5 років земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 4.97 га, яка знаходиться на території Рубанської сільської ради, який 14.02.2012 був зареєстрований у відділі Держкомзему у Бахмацькому районі за №742030004002824 (а.с.27-28, 29, 31 т. 1).
Положеннями п. 12.1 вищевказаного Договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (а.с.28 т. 1).
Згідно п.12.3.2 Договору оренди визначено, що дія Договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором (а.с.28 т. 1).
Також 10.02.2015 між сторонами була укладена Додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 05.11.2011, реєстраційний №742030004002824, згідно з якою, окрім іншого п. 2.3 Договору був викладений у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 94919.01 грн (станом на 2015 рік)»; п.3.1 в редакції «Договір укладено на 18 (вісімнадцять) років (з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою)»; п.4.1 доповнено реченням «Починаючи з 2015 року орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 7118.93 гривень 93 копійки, із якої вираховується податок з доходів орендодавця згідно Податкового кодексу України та військовий збір. Після утримання податку на прибуток фізичних осіб та військового збору орендна плата виплачується Орендодавцю: в грошовому вигляді, у вигляді послуг та натуральної продукції.»; п.4.2 в редакції «Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Орендна плата вноситься на протязі одного календарного року оренди, але не пізніше 01 квітня наступного року».
Положеннями п.2 вказаної Додаткової угоди визначено, що інші умови Договору не змінені цією угодою, залишаються чинними в тій редакції, у якій вони викладені сторонами раніше і сторони підтверджують їх обов`язковість для себе (а.с. 30 т. 1).
Згідно з пунктом 4.5 Договору оренди, зміни до якого не вносились, сторонами визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: п.4.5.1 - зміни умов господарювання, передбачених договором; п.4.5.2 - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів; п.4.5.3 - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; п.4.5.4 - в інших випадках, передбачених законом (а.с. 27 т. 1).
Також судом встановлено, що 10.11.2015 між сторонами у справі був укладений Договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Позивач надав, а Відповідач прийняв в строкове платне користування на 15 років земельну ділянку площею 0.8817 га з кадастровим номером 7420387500:11:000:0089 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Рубанської сільської ради (а.с. 32-34, 35 т. 1).
Положеннями п.4.3 вказаного Договору від 10.11.2015 визначено, що орендна плата вноситься орендарем у розмірі 98.32 грн. із якої вираховується податок з доходів орендодавця згідно з Податковим кодексом України та військовий збір. Після утримання податку на прибуток фізичних осіб орендна плата виплачується орендодавцю в грошовому вигляді та у вигляді натуральної продукції (а.с. 32 т. 1).
З копії листа № 1735 від 12.11.2015, який Відповідач направив на адресу Позивача, ПрАТ «КРЕМІНЬ», повідомляло, що товариство проводить оформлення додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок; з 2015 року орендна плата виплачуватиметься у розмірі 7.5% від грошової оцінки земельної ділянки; також збільшується термін оренди до 2030 року; для укладання додаткової угоди Позивачу необхідно підписати додаткові угоди (три екземпляри), надати чітку копію паспорта та ідентифікаційного коду (а.с. 37 т. 1).
Згідно з копією листа-пропозиції від 02.02.2016, ОСОБА_1 , з урахуванням положень п.4.5.1 та п.4.5.2 Договору оренди земельної ділянки від 05.11.2011, пропонував переглянути розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером, 7420387500:11:000:0021 на наступні роки у більшому розмірі: у 2016 році 8660.26 грн; у 2017 році 10392.32 грн; у 2018 році 12392.32 грн; у 2019 році 13856.42 грн; у 2020 році 16856.42 грн; у 2021 році 19362.42 грн; у 2022 році 22856.42 грн; у 2023 році 24856.42 грн; у 2024 році 26856.42 грн; у 2025 році 28600.00 грн; зі зміною індексу інфляції договірний розмір орендної плати підлягає нарахуванню окремо (а.с.36 т. 1).
Згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору станом на 12.04.2024, у відношенні ОСОБА_1 , у 2016 році Відповідачем Позивачу був нарахований та виплачений дохід в сумі 8660.26 грн.: у 2017 році в сумі 10392.32 грн; у 2018 році в сумі 10392.32 грн; у 2019 році в сумі 13856.42 грн; у 2020 році в сумі 13856.42 грн; у 2021 році в сумі 13856.52 грн; у 2022 році 13856.42 грн та у 2023 році 13856.42 грн (а.с. 38-41 т. 1).
У повідомленні від 07.12.2023 №1843 ПрАТ «Кремінь» роз`яснило ОСОБА_1 , що згідно з укладеним між ними Договором оренди від 05.11.2011, розмір орендної плати, починаючи з 2015 року визначений у 7118.93 грн, а згідно з Договором оренди від 10.11.2015 - у 98.32 грн, з яких вираховуються податок з доходів та військовий збір; за рішенням керівництва ПрАТ «КРЕМІНЬ» орендна плата Позивачу за 2021 рік була нарахована за обома договорами в сумі 13667.65 грн та 188.77 грн, відповідно, з яких утримано податок з доходів, військовий збір та 21.09.2021 виплачено орендну плату на загальну суму 11155.23 грн; за 2022 рік орендна плата нарахована за обома договорами в сумі 13667.65 грн та 188.77 грн, відповідно, з яких утримано податок з доходів, військовий збір та 31.03.2023 виплачено орендну плату на загальну суму 11154.50 грн; за 2023 рік нарахована орендна плата за обома договорами в сумі 13667.65 грн та 188.77 грн, відповідно, з яких утримано податок з доходів, військовий збір та зазначено, що виплата буде здійснена до 01.04.2024.
Також у вказаному повідомленні роз`яснено позивачу, що на його адресу у 2021-2023 роках надсилались додаткові угоди з пропозицією підвищення орендної плати за землю. У 2022 році Позивач підписав додаткові угоди, однак у їх текст вніс виправлення та закреслення, що унеможливило їх державну реєстрацію відповідно до вимог ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно». Окрім того, Відповідач просив Позивача для підвищення розміру орендної плати, починаючи з січня 2023 року, підписати додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, які йому надсилаються в черговий раз, та повернути їх Відповідачу до 25.12.2023 (а.с. 42 т. 1).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021 від 31.10.2023 стосовно вказаної земельної ділянки наявні відомості про ділянку надр площею 0.34609969888 га, надану у користування відповідно до спеціального дозволу на користування надрами №5281 від 24.09.2021 ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАТРНЕРСТВО»; вид користування надрами виконання робіт за угодою про розподіл продукції; відомості про ділянку надр, що надається у користування Ділянка Софіївська; вид корисної копалини газ природний, газ природний вугільних шахт, газ сланцевих товщ, газ центрально-басейнового типу, конденсат, нафта, вуглеводні; строк дії спеціального дозволу на користування надрами 50 (а.с. 43-53 т. 1).
Як убачається з матеріалів справи, 04.11.2023 ОСОБА_1 звернувся до ПрАТ «Кремінь» із листом-претензією, в якому просив Відповідача надати інформацію та підтверджуючі документи, які свідчать про законність здійснення діяльності ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» на земельній ділянці площею 4.97 га, з кадастровим номером - 7420387500:11:000:0021 для видобутку корисних копалин (а.с. 107 т. 1).
У відповіді від 07.12.2023 №1842 на вищевказаний лист-претензію Відповідач, роз`яснив Позивачу, що ПрАТ «КРЕМІНЬ» орендує земельну ділянку з кадастровим номером - 7420387500:11:000:0021 відповідно до договору оренди; спеціальний дозвіл на користування надрами видається уповноваженим державою центральним органом виконавчої влади (Держгеонадра) суб`єкту господарювання д ля проведення геологічного вивчення, дослідно-промислової розробки та/або видобування корисних копалин і ПрАТ «КРЕМІНЬ» не володіє жодною інформацією та підтверджуючими документами про видачу такого дозволу (а.с.108, 109 т. 1).
Вказані обставини не заперечувались сторонами під час розгляду справи та не спростовані.
Звертаючись до суду з позовом, ОСОБА_1 посилався на те, що ПрАТ «Кремінь» не у повному розмірі сплачувало орендну плату, розмір якої був запропонований ним у листі-претензії від 02.02.2016, що є підставою для розірвання договорів оренди згідно положень 24, 25, 32 Закону України «Про оренду землі».
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено та не підтверджено доказами неналежне виконання відповідачем обов`язку щодо сплати позивачу орендної плати за договорами оренди земельних ділянок, укладеними між сторонами, у той час як відповідач надав достатні і достовірні докази того, що товариством нараховувалась та сплачувалась орендна плата у розмірах, які не менші розмірів, що передбачені договорами та з урахуванням індексації, тому суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача орендної плати та розірвання договорів оренди земельних ділянок у зв`язку з неналежним виконанням обов`язку відповідачем щодо сплати орендної плати.
Також за висновком суду, оскільки відповідач не є стороною угоди про розподіл продукції, чи суб`єктом видачі спеціального дозволу на користування надрами щодо частини земельної ділянки з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021, не наділений повноваженнями погоджувати укладання вказаної угоди чи видачу дозволу і інформацією з цього приводу не володіє і жодних вимог до ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» у позові заявлено не було, тому дійшов висновку, що порушень з боку ПрАТ «КРЕМІНЬ», які б вказували на наявність підстав для розірвання договорів оренди земельних ділянок судом не встановлено.
З такими висновками суду першої інстанції погоджується апеляційний суд, оскільки вони ґрунтуються на матеріалах справи та відповідають вимогам чинного законодавства.
Доводи апеляційної скарги правильних висновків суду першої інстанції не спростовують.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі-ЗК України), Цивільним кодексом України (далі-ЦК України), цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК Українизобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цьогоКодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких вимог та умов - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до вимог статті 124 ЗК України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату відноситься до істотних умов договору оренди землі.
Частинами 1-3 статті 762 ЦК України визначено, що за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення.
Плата за найм (оренду) майна може вноситися за вибором сторін у грошовій або натуральній формі. Форма плати за найм (оренду) майна встановлюється договором найму. Договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за найм (оренду) майна.
У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
За змістом ст. 21, 22, 23 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Орендна плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
За пунктом 1 частини першої статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Частиною першою статті 32 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що на вимогу однієї зі сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених ЗК Українита іншими законами України.
Водночас у пункті д) частини першої статті 141 ЗК України передбачено таку підставу припинення права користування земельною ділянкою як систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Отже, згідно зі статями 13, 21 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. У разі систематичної несплати орендної плати за користування земельною ділянкою, тобто систематичне порушення договору оренди земельної ділянки може бути підставою для розірвання такого договору.
Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що вказані положення закону, які регулюють спірні відносини, вимагають саме систематичної (два та більше випадків) несплати орендної плати, передбаченої договором, як підстави для розірвання договору оренди земельної ділянки, що також є істотним порушенням умов договору, оскільки позбавляє позивача можливості отримати гарантовані договором кошти за те, що його земельну ділянку використовує інша особа.
Згідно зістаттею 531 ЦК України боржник має право виконати свій обов`язок достроково, якщо інше не встановлено договором, актами цивільного законодавства або не випливає із суті зобов`язання чи звичаїв ділового обороту.
Тлумачення пункту д) частини 1 статті 141 ЗК України, частини 2 статті 651 ЦК України свідчить, що «несплата орендної плати» охоплює випадки як невиплати орендної плати в цілому, так і її виплати в розмірі меншому, ніж визначеному договором.
За змістом наведених норм, істотним слід визнавати таке порушення, що тягне за собою для іншої сторони неможливість досягнення мети договору, тобто, вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суди повинні встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати.
Отже, стороною, якою заявлено вимоги про розірвання договору, повинно бути доведено наявність істотного порушення договору та наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, тобто існування цих двох умов у їх сукупності.
Відповідно до положень частини 3 статті 12, частини 1 статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно із частиною 6 статті 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Як встановлено судом першої інстанції та не заперечується учасниками справи, пунктом 4.1 Договору від 05.11.2011 передбачено плату Орендарем у розмірі 9 % та відповідно до додаткової угоди від 10.02.2015, якою доповнено п. 4.1 реченням наступної редакції: «Починаючи з 2015 року вноситься Орендарем у розмірі 7118,93 грн, з якої вираховується податок з доходів орендодавця згідно Податкового кодексу України та військовий збір, .
Згідно п. 4.1. Договору від 10.11.2015 орендна плата за землю вноситься Орендарем у розмірі 98,32 грн, з якої вираховується податок з доходів орендодавця згідно Податкового кодексу України та військовий збір (а.с. 32-33 т. 1), та не містить взначення відсотку від від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, сторони не повязували автоматичну зміну розміру орендної плати, яка встановлена сторонами у договорі, у фіксованому грошовому еквіваленті для її щорічної сплати орендрем орендодавцю, оскільки п. 4.5 4.5.3 Договору від 05.11.2011 року передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках передбачених законом, Додаткова угода не містить зміни чи доповнення цих умов.
Проте, за змістом статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 вказаного Закону. Частинами першою, третьою та четвертою цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Пунктом 271.2 статті 271 ПК України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.
Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05 червня 2024 року усправі N 914/2848/22 (провадження N 12-66гс23) виснувала, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.
З огляду на наведене, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05 червня 2024 року у справі N 914/2848/22 (провадження N 12-66гс23) конкретизувала свій висновок щодо застосування у сукупності статей 5, 13 Закону N 1378-IV, статті 21 Закону N 161-XIV, пункту 271.2 статті 271 ПК України, викладений у постанові від 09 листопада 2021 року у справі N 635/4233/19 (провадження N 14-139цс20), про те, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Апеляційний суд враховує, що індексація проводиться шляхом множення розміру орендної плати на коефіцієнт індексації, що розраховується як добуток індексів інфляції за 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому виплачується плата за користування.
Подібні висновки викладено у постанові Верховного Суду від 26 травня 2021 року у справі № 540/544/18, від 09 червня 2021 року у справі №948/393/20.
З урахуванням принципів цивільного права, зокрема, добросовісності, справедливості та розумності і тлумачення умов договорів оренди землі щодо періоду внесення орендної плати, на користь його дійсності, чинності та виконуваності, коефіцієнт інфляції має обчислюватися для орендної плати за спірний період, як добуток індексів інфляції з 01 січня відповідного року до визначеної сторонами договорів дати виконання зобов`язань зі сплати орендної плати.
Так, розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2020 рік з урахуванням індексації згідно розрахунків відповідача складає 7474,31 грн (7118,93 грн х 104,992/100), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2020 рік з урахуванням індексації складає 103,23 грн (98,32 грн х 104,992/100), а всього 7477,54 грн, тому орендна плата за 2020 рік по вказаним договорам нарахована у розмірі 13856,42 грн.
Розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2021 рік з урахуванням індексації складає 7831,89 грн (7118,93 грн х 110,015/100), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2020 рік з урахуванням індексації складає 108,17 грн (98,32 грн х 110,015/100), а всього 7940,06 грн, тому орендна плата за 20201 рік по вказаним договорам нарахована у розмірі 13856,42 грн.
Розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2022 рік з урахуванням індексації складає 9012,78 грн (7118,93 грн х 126,603/100), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2022 рік з урахуванням індексації складає 124,48 грн (98,32 грн х 126,603/100), а всього 9137,26 грн, тому орендна плата за 2020 рік по вказаним договорам нарахована у розмірі 13856,42 грн.
Розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2023 рік з урахуванням індексації складає 7480,86 грн (7118,93 грн х 105,084/100), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2023 рік з урахуванням індексації складає 103,32 грн (98,32 грн х 105,084/100), а всього 7584,18 грн, тому орендна плата за 2023 рік по вказаним договорам нарахована у розмірі 13856,42 грн.
На підтвердження виплати ОСОБА_1 орендної плати за договорами ПрАТ «Кремінь» відповідачем було надано картку рахунку по виплаті орендної плати ОСОБА_1 за період з січня 2020 року по грудень 2024 року (а.с. 104 т. 1).
Разом з тим, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 р. № 2145-IX, який набув чинності 07.04.2022 визначено особливості регулювання земельних відносин на час дії воєнного стану, серед яких, зокрема: розмір орендної плати за земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може перевищувати 8% нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативно-грошової оцінки площі ріллі по області.
Крім того, умовами вказаних договорів передбачена виплата орендної плати з урахуванням індексу інфляції згідно ч. 3 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», проте відповідно до Закону України « Про державний бюджет України на 2023 рік» від 03.11.22 р. № 2710-ІХ було зупинено на 2023 рік дію Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», отже ПрАТ «Кремінь було звільнено від обов`язку індексації за 2023 рік.
Як встановлено апеляційний судом, розмір нормативно грошової оцінки земельних ділянок становив у 2022 та 2023 році 5323,31 грн та 135716.32 грн відповідно, з врахуванням викладеного суд апеляційної інстанції не погоджується з наведеним позивачем розрахунком, оскільки враховуючи наведені мотиви розмір орендної плати за договором розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2022 рік з урахуванням індексації складає 13745.66 грн (135716.32 грн х 8% х 126,603/100), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2022 рік з урахуванням індексації складає 124,48 грн (98,32 грн х 126,603/100), а всього 13870.14 грн.
Розмір орендної плати по Договору від 05.11.2011 за 2023 рік без урахуванням індексації складає 10857,30 грн (135716.32 грн х 8%), розмір орендної плати по Договору від 10.11.2015 за 2023 рік без урахуванням індексації складає 98,32 грн, а всього 11856,67.
Враховуючи виплату орендної плати за 2020-2023 рік у розмірі 13856,42 грн, за вирахуванням з вказаної суми податку з доходів та військового збору, позивачем не доведено порушення умов укладених договорів і додаткової угоди в частині щодо оплати орендної плати.
Як встановлено судом, позивачем ОСОБА_1 при зверненні до суду з позовною заявою і з апеляційною скаргою були заявлені вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати у зв`язку з тим, що відповідачем не у повному розмірі сплачується орендна плата, розмір якої був запропонований ним у листі-претензії від 02.02.2016, проте апеляційний суд зважає, що виплачений позивачу розмір орендної плати за землю був визначений сторонами у договорах та додатковій угоді, проте сторони не досягли згоди щодо запропонованих умов позивачем та не підписали відповідної угоди щодо внесення змін до існуючих договорів, отже запропоновані позивачем зміни розміру орендної плати належним чином не були оформлені, як це передбачено положеннями укладених між сторонами правочинів та вимогами діючого законодавства.
Також судом першої інстанції було встановлено і не заперечувалось учасниками справи, що позивачу направлялись додаткові угоди з приводу зміни розміру орендної плати за 2021, 2022, 2023 роки, проте вони не були підписані позивачем та поверталися на адресу відповідача із виправленнями та закресленнями, що унеможливлює проведення їх державної реєстрації відповідно до положень ст. 22 ЗУ «Про державну реєстрацію».
Крім того, апеляційний суд враховує, що ОСОБА_1 не звертався ні до відповідача, ні до суду з вимогами про визнання недійсними умов договорів оренди в частині визначення порядку та розміру сплати орендної плати не погоджуючись з виплаченим відповідачем розміром орендної плати, яка виплачувалась на підставі укладених договорів..
Тому не спростовують висновків суду доводи апеляційної скарги в частині неправильного розрахунку відповідачем орендної плати, яка не призвела до порушення прав позивача, якому орендна плата була виплачена не менше ніж передбачено умовами договорів та додаткової угоди, та наявність у зв`язку з цим підстав для розірвання договорів оренди і не можуть бути взяті до уваги апеляційним судом як підстава для скасування рішення суду першої інстанції.
Також, необґрунтованими є доводи скарги про наявність підстав для розірвання договорів оренди у зв`язку з тим, що належною позивачу земельною ділянкою площею 4,97 га без його згоди та за загодою відповідача користується ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» для видобутку корисних копалин, враховуючи, що суд першої інстанції вірно вказав і позивачем не спростовано ні в суді першої інстанції, ні в апеляційному суді, що з урахуванням положень Закону України «Про нафту і газ», Закону України «Про угоди про розподіл продукції» відповідач не є стороною угоди про розподіл продукції, чи суб`єктом видачі спеціального дозволу на користування надрами щодо частини земельної ділянки з кадастровим номером 7420387500:11:000:0021, не наділений повноваженнями погоджувати укладання вказаної угоди чи видачу дозволу і інформацією з цього приводу не володіє, про що позивач повідомлявся у відповіді на його лист-претензію, тому порушень з боку ПрАТ «КРЕМІНЬ», які б вказували на наявність підстав для розірвання договорів оренди земельних ділянок не встановлено.
Крім того, апеляційний суд зважає, що позивачем у заявленому позові жодних вимог до ТОВ «ГЕО АЛЬЯНС ПАРТНЕРСТВО» заявлено не було, а також враховуючи наявність у товариства спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з укладенням угоди про розподіл продукції, відомості про які зазначені у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для розірвання договорів оренди з наведених підстав.
Аналізуючи докази у їх сукупності, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що відсутні підстави про стягнення з ПрАТ «Кремінь» заборгованості з орендної плати та розірвання договорів оренди земельних ділянок у зв`язку з неналежним виконанням обов`язку відповідачем щодо сплати орендної плати, оскільки орендна плата нараховувалась та виплачувалась позивачу згідно умов укладених договорів.
Інші доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи, правильність висновків суду не спростовують.
Суд правильно встановив характер правовідносин сторін у справі та застосував норми матеріального права, які регулюють ці правовідносини, вирішив спір з урахуванням меж заявлених позовних вимог та конкретних обставин справи на підставі наданих сторонами доказів з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не містять передбачених законом підстав для скасування судового рішення.
За таких обставин, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. 367, 368, 374, 375, 381-384, 389,390 ЦПК України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Бахмацького районного суду Чернігівської області від 31 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення і оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених ст. 389 ЦПК України.
Повне судове рішення складено 17.02.2025.
Головуючий Судді:
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125196277 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Висоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні