Головуючий І інстанції: Кухар М.Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2025 р. Справа № 520/11543/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Ральченка І.М.,
Суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ПОСАД" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.09.2024, по справі № 520/11543/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ПОСАД"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ фірма «ПОСАД» звернулось до суду із позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області про застосування фінансових санкцій № 5422/0901 від 01.02.2024.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 11.09.2024 позов залишено без задоволення.
Позивач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник звертає увагу, що положеннями ч. 3 ст. 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» чітко визначено, що обов`язок подання відповідного звіту обумовлений наявністю у суб`єкта господарювання двох складових: ліцензії (як дозволу) та процесу здійснення дозволеної діяльності. Оптова ліцензія на продаж алкоголю оформлена ТОВ Фірма «ПОСАД» з 01.07.2023, а діяльність розпочата тільки у листопаді 2023 році, про що свідчить довідка про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру серія АП № 145804 від 07.11.2023 року, первині документи на товар та зареєстровані податкові накладні у листопаді. Отже звіти не подавались у зв`язку з відсутністю будь-якої діяльності з продажу алкогольних напоїв.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судовим розглядом, TOB фірма "ПОСАД" отримало ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту) від 26.06.2023 № 990208202300062, термін дії ліцензії з 01.07.2023 до 01.07.2028, щорічний платіж з 01.07.2023 до 01.07.2024, стан ліцензії - дійсна.
01.02.2024 Головним управлінням ДПС у Харківський області винесено рішення про застосування фінансових санкцій № 5422/0901, яким позивача зобов`язано сплатити штраф у розмірі 17000 грн. за неподання звіту про обсяги виробництва та/ або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту та алкогольних напоїв за формою 1-ОА за вересень 2023.
Позивач оскаржив останнє в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 13.02.2024 №1302/2/24 до Державної податкової служби України, за наслідками розгляду якої рішенням від 05.04.2024 № 9744/6/99-00-06-03-02-06 скарга залишена без задоволення, рішення - без змін.
Позивач, не погоджуючись із рішенням відповідача, звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що обов`язок подання до контролюючого органу документу обов`язкової податкової звітності форми 1-ОА виникає у суб`єкта господарювання з календарної дати початку дії ліцензії та не залежить від початку здійснення господарської діяльності за відповідною ліцензією саме у спосіб проведення господарських операцій з продажу алкогольних напоїв.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
Відповідно до підп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до підп. 19-1.1.14 ст. 19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу - контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України врегульовані положеннями Закону України від 19.12.1995 № 481-95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Відповідно до ст. 1 Закону України № 481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Частиною 1 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР визначено, що імпорт, експорт алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності без наявності ліцензії.
Відповідно до ч. 1 , ч. 3 ст. 16 Закону № 481-95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України. Контроль за дотриманням вимог відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.
Положеннями ч. 1 ст. 17 Закону № 481/95-ВР встановлено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
Згідно з абз. 22 ч. 2 ст. 17 Закону № 481/95-ВР, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого КМУ видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень.
Отже, наведені вище норми закріплюють обов`язок суб`єкта господарювання, який отримав ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями та здійснює таку статутну діяльність, подавати до повноважних контролюючих органів звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв за кожний місяць до 10 числа місяця, що настає за звітним.
Процедура заповнення звіту форми №1-ОА визначена Порядком заповнення форми звіту № 1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016 № 49.
Відповідно до п. 1 розд. І Порядку № 49 звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.
Пунктом 6 Порядку № 49 передбачено, що звіт складається окремо за кожний місяць та до 10 числа місяця, що настає за звітним, подається до органів ДФС за основним місцем обліку суб`єкта господарювання.
Згідно з розд. ІІ Порядку № 49:
- у графах 1, 2 зазначаються відповідно код та вид продукції згідно з додатком до наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2016 № 49 Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.03.2016 № 340/28470;
- у графі 3 зазначається залишок алкогольних напоїв на початок звітного місяця;
- у графі 4 зазначається обсяг придбання алкогольних напоїв усього за звітний період суб`єктом господарювання, який здійснює оптову торгівлю алкогольними напоями;
- у графі 5 зазначається обсяг придбання алкогольних напоїв суб`єктом господарювання у виробника алкогольних напоїв у звітному місяці;
- у графі 6 зазначається обсяг придбання алкогольних напоїв суб`єктом господарювання у підприємств оптової торгівлі у звітному місяці;
- у графі 7 зазначається обсяг придбання алкогольних напоїв суб`єктом господарювання за імпортом у звітному місяці;
- у графі 8 зазначається обсяг реалізації алкогольних напоїв усього за звітний період;
- у графі 9 зазначається обсяг реалізації алкогольних напоїв у роздрібну торгівлю у звітному місяці;
- у графі 10 зазначається обсяг реалізації алкогольних напоїв підприємствам оптової торгівлі у звітному місяці;
- у графі 11 зазначається обсяг реалізації алкогольних напоїв на експорт у звітному місяці;
- у графі 12 зазначаються витрати при проведенні внутрішньо-складських операцій, транспортуванні тощо;
- у графі 13 зазначається залишок алкогольних напоїв на кінець звітного місяця;
- у графі 14 надаються необхідні пояснення.
Із матеріалів справи встановлено, що TOB фірма "ПОСАД" отримало ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту) від 26.06.2023 № 990208202300062, зі строком дії з 01.07.2023 до 01.07.2028.
Втім, за вересень 2023 року звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за формою № 1-ОА позивачем не подався.
Заперечуючи наявність такого обов`язку позивач зазначав, що у спірний період господарська діяльність товариством не велась, з огляду на що застосовані податковим органом штрафні санкції є безпідставними.
Отже, спірним у даному випадку є питання обов`язку суб`єкта господарювання складати звіт форми № 1-ОА у разі наявності відповідної діючої ліцензії за відсутності здійснення, у даному випадку, господарських операцій з продажу алкогольних напоїв.
Відповідно до п. 46.1 ст. 46 Податкового кодексу України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
В силу п. 49.2 ст. 49 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Згідно з п. 49.21 ст. 49 Податкового кодексу України платники, визначені підпунктом 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу, а також платники, які мають діючі (у тому числі призупинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов`язані за кожний встановлений цим Кодексом звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.
Отже, Податковий кодекс містить загальне правило про обов`язковість подання учасниками суспільних відносин документів податкової звітності незалежно від наявності або відсутності об`єктів оподаткування (чи інших відомостей, які підлягають декларуванню, тобто відображенню у змісті документів обов`язкової податкової звітності) та безвідносно до фактичного провадження господарської діяльності у звітному періоді.
Водночас, зі змісту розд. ІІ Порядку № 49 встановлено, що суб`єкт господарювання при заповненні звітності форми №1-ОА має зазначати, зокрема, обсяг продукції, яка була придбана та/або реалізована, відомості про залишок алкогольних напоїв на початок звітного місяця та про залишок алкогольних напоїв на кінець звітного місяця, у тому числі із зазначенням кількості продукції « 0».
Таким чином, факт нездійснення ліцензованої господарської діяльності у конкретний звітний період не позбавляє суб`єкта господарювання обов`язку подання звітності за формою № 1-ОА, оскільки остання передбачає також звітування за показником залишків алкогольних напоїв на початок та кінець звітного місяця, у тому числі у разі її незмінності.
Крім того, ні Закон України № 481/95-ВР, ні Порядок № 49 не містять виключень щодо звільнення суб`єктів господарювання, які отримали ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями, від обов`язку подання звітності за формою № 1-ОА.
Отже, за наявності діючої ліцензії суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію має забезпечити виконання усіх обов`язків, у тому числі подання відповідної звітності.
Враховуючи, що ТОВ фірмою «ПОСАД» у вересні 2023 не виконано вимог законодавства щодо подання звіту за формою № 1-ОА, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції щодо правомірного притягнення позивача до відповідальності, передбаченої ст. 17 Закону № 481/95-ВР, з огляду на що підстави для скасування рішення Головного управління ДПС у Харківській області про застосування фінансових санкцій № 5422/0901 від 01.02.2024 відсутні.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ПОСАД" - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.09.2024 по справі № 520/11543/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125207695 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні