Постанова
від 12.02.2025 по справі 340/11328/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 340/11328/21Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Лукманової О.М., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 в адміністративній справі №340/11328/21 (суддя Брегей Р.І.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоградський завод будівельних матеріалів №1" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень,-

в с т а н о в и В:

У грудні 2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіровоградський завод будівельних матеріалів №1" звернулось до суду з адміністративнм позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській у якому просили суд визнати протиправним та скасувати: податкове повідомлення - рішення № 00033110702 від 11 серпня 2021 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем: податок на додану вартість, код платежу 14010100, на суму 1 014 601 ( один мільйон чотирнадцять тисяч шістьсот одна) грн., з них за основним платежем - 811 681 грн.00 коп., та штрафних ( фінансових) санкцій - 202 920 грн. 00 коп., застосованих за порушення п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями); податкове повідомлення - рішення № 00033120702 від 11 серпня 2021 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем: податок на прибуток код платежу 11021000, на суму 599971,00 (пятсот девяносто девять тисяч девятсот сімдесят одна) грн., з них за основним платежем - 479 977 грн.00 коп., та штрафних ( фінансових) санкцій - 119 994 грн. 00 коп., застосованих за порушення п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст.134 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI (із змінами та доповненнями); податкове повідомлення - рішення № 00033130702 від 11 серпня 2021 року про зменшення суми відємного значення обєкта оподаткування податком на прибуток за 2020 рік на суму 3 261 756,00 (три мільйона двісті шістдесят одна тисяча сімсот пятсесят шість ) грн., застосованих за порушення п.п. 134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI (із змінами та доповненнями); податкове повідомлення - рішення № 00033380710 від 11 серпня 2021 року про застосування штрафних ( фінансових) санкцій ( штрафи) на суму 1020,00 ( одна тисяча двадцять ) грн., застосованих за порушення п.51.1 ст. 51, п.70.16 ст. 70 пп. « б» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI ( зі змінами та доповненнями); податкове повідомлення - рішення № 00033430710 від 11 серпня 2021 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем: податок ца доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітньої плати, код платежу 11010100, на суму 75 923,21 ( сімдесят пять тисяч девятсот двадцять три грн. 21 коп.) грн., з них за основним платежем - 58675 грн. 01 коп., та штрафних ( фінансових) санкцій - 16379 грн. 69 коп., пеня - 868 грн. 51 коп., застосованих за порушення п.п.168.1.1, п.п.168.1.2, 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, абз. «А» п.176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI (зі змінами та доповненнями); податкове повідомлення - рішення № 00033450710 від 11 серпня 2021 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем: військовий збір, код платежу 11011000, на суму 20 040, 98 ( двадцять тисяч сорок гривень 98 коп.) грн., з них за основним платежем - 11155 грн. 01 коп., та штрафних ( фінансових) санкцій - 8379 грн. 49 коп., пеня - 506 грн. 48 коп., застосованих за порушення пп.1.7 п.16-1 підрозділу 10 розділу XX « Інші перехідні положення», п.п.168.1.1, п.п.168.1.2, 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, абз. «А» п.176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI (зі змінами та доповненнями).

09 жовтня 2023 року суд прийняв ухвалу, котрою закрив провадження в частині вимог позову щодо визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень, якими:

- застосовано штрафну санкцію з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами з інших доходів платника податку, аніж заробітна плата, у сумі 1020 грн;

- збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у виді заробітної плати, на 58675,01 грн і накладено штрафну санкцію у сумі 16379,69 грн та нараховано пеню 868,51 грн;

- збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 11155,01 грн і накладено штрафну санкцію у сумі 8379,49 грн та нараховано пеню 506,48 грн.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, оскаржив його до апеляційного суду. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що висновки, викладені в акті документальної планової виїзної перевірки від 13.07.2021 р. № 2295/11-28-07-02/05402789 та прийняті за результатами перевірки податкові повідомлення-рішення від 11.08.2021 року № 00033110702, № 00033120702, № 00033130702, № 00033380710, № 00033430710, № 00033450710 є правомірними та відповідають вимогам чинного законодавства.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 30.04.2021 року працівниками управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Кіровоградській області на виконання наказу № 515-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «КЗБМ № 1»» та на підставі пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п. 77.4 ст. 77 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), плану-графіку проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2021 рік, проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «КЗБМ № 1» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року, валютного законодавства законодавства за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року, з питань правильності нарахування, обчислення єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 31.03.2021 року, іншого законодавства за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року.

За результатами зазначеної перевірки встановлено порушення ТОВ «КЗБМ № 1»:

- пп.134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755- VI (зі змінами та доповненнями), п.5, п.7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» (затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року № 290), в результаті чого підприємством занижено податок на прибуток у періоді, що перевірявся, на загальну суму 479 976 грн., завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податку на прибуток за 2020 рік у загальній сумі 3 261 756 грн. та занижено дохід за 1 квартал 2021 року на суму 287 895 грн. (термін подання звітності з податку на прибуток за 2021 рік не настав);

- п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755 - VI (зі змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством занижено податок на додану вартість всього на суму 811 681 грн.; - п.п. 266.1.1 п. 266.1, п.п. 266.3.3 п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010 р. (зі змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року в загальній сумі 31 289,98 грн.;

- п. 51.1 ст. 51, п. 70.16 ст. 70, пп. «б» п. 176.2 ст.176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), в частині подання Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма 1-ДФ) з недостовірними відомостями, а саме: - не включення до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма 1-ДФ) суми нарахованої та виплаченої поворотної фінансової працівникам Товариства за ознакою доходу « 153» протягом перевіряємого періоду;

- не включення до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма 1-ДФ) суми нарахованих дивідендів за ознакою « 109» за I квартал 2020 року; - пп. 168.1.4 п.168.1 ст.168, пп. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями) в частині неперерахування до бюджету податку на доходи з фізичних осіб в сумі 58 675,01 грн.; - пп. 168.1.1, пп. 168.1.2, п. 168.1.4, п. 168.1 ст. 168, пп. «а» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), в частині несвоєчасного перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб з заробітної плати в сумі 65 518,75 грн.; - п.п. 1.7 п.161 підрозд.10 розд. ХХ «Інші перехідні положення», пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, пп. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), в частині неперерахування до бюджету військового збору в сумі 11 155,85 грн.;

- пп.168.1.1, пп.168.1.2, п.168.1 ст.168, пп. 165.1.18 п. 165. 1 ст.165, п.п. 1.7 п.161 підрозд.10 розд. ХХ «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України в частині несвоєчасного перерахування до бюджету військового збору з заробітної плати за Вересень 2017 року, грудень 2017 року, лютий 2018 року, березень 2018 року, квітень 2018 року, червень 2018 року, вересень 2018 року, листопад 2018 року, лютий 2019 року, березень 2019 року, травень 2019 року, липень 2019 року, вересень 2019 року, грудень 2019 року, березень 2020 року, травень 2020 року, листопад 2020 року, грудень 2020 року (відповідно пп. 129.1.4 п. 129.1 ст. 129 п. 52 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), пеня складає

- 506,48 грн. Проведеною перевіркою встановлено порушення ТОВ «Кіровоградський завод будівельних матеріалів № 1»: - заниження податку на прибуток за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року всього у сумі 479 976,00 грн. та завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податку на прибуток за 2020 рік у загальній сумі 3 261 756 грн., в результаті порушення вимог пп. 134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), п. 5, п. 7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» (затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року № 290); заниження податку на додану вартість за період з 01.07.2017 по 31.03.2021 року всього на суму 811 681 грн. в результаті порушення вимог п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями).

Товариство мало взаємовідносини з ТОВ АКОМ ГРУП, ТОВ ВІОЛАН ТРЕЙД, ТОВ РЕЙЛ КОМПАНІ. У період з липня 2017 року по лютий 2019 року у ТОВ АКОМ ГРУП придбано вугільну фракцію дрібнодисперсної (шламу вуглевмісного) на загальну суму 2666534,40 грн (з урахуванням податку на додану вартість у сумі 444422,40 грн).

Товар доставлявся перевізником (залізничний транспорт) на замовлення постачальника, а розрахунки проведено у безготівковій формі.

У період з липня по грудень 2019 року у ТОВ ВІОЛАН ТРЕЙД придбано вугільну фракцію дрібнодисперсну (шламу вуглевмісного) на загальну суму 705600 грн (з урахуванням податку на додану вартість у сумі 117600 грн).

Товар доставляв перевізник (залізничний транспорт) на замовлення постачальника, а розрахунки проведено у безготівковій формі.

У період з червня по грудень 2020 року у ТОВ РЕЙЛ КОМПАНІ придбано вугільну фракцію дрібнодисперсну (шламу вуглевмісного) на загальну суму 2844051,48 грн (з урахуванням податку на додану вартість у сумі 474008,58 грн).

Товар доставляв перевізник (залізничним транспортом) за кошти покупця, а розрахунки проведено у безготівковій формі.

Податковий орган не заперечує використання товару у господарській діяльності (виробництво цегли), однак стверджує, що його не поставляли ТОВ АКОМ ГРУП , ТОВ ВІОЛАН ТРЕЙД і ТОВ РЕЙЛ КОМПАНІ.

Згідно акту перевірки контрагенти декларували придбання товару, який реалізували ТОВ "Кіровоградський завод будівельних матеріалів №1" .

За приписами п. 189.1 статті 189 ПК України, у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Відповідно до положень пункту 198.1 статті 198 ПК України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Згідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

За положенням 198.5 статті 198 ПК України, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України; б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу); в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах: придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання; придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.

У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Згідно пункту 198.6 статті 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У пункті 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 зазначеного Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-XIV (далі Закон № 996-XIV), активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому; господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; економічна вигода - потенційна можливість отримання підприємством грошових коштів від використання активів; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію; витрати - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками); доходи - збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників); власний капітал - різниця між активами і зобов`язаннями підприємства.

За частиною 1 та 2 статті 3 Закону № 996-XIV, метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Інформація, яка міститься в документах первинного обліку, в силу норми частини 2 статті 3 Закону № 996-XIV, є підставою для податкового обліку лише за умови, що вона відповідає дійсності.

Відповідно до частини 1, 5, 7, 8 статі 9 цього Закону, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Відповідно до пунктів 1.2, 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 2.14, 2.15 Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704 (далі Положення № 88), господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.

Первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи).

Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.

Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Використання при оформленні первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається у порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства.

Повноваження на здійснення господарської операції особи, яка в інтересах юридичної особи або фізичної особи - підприємця одержує основні засоби, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші товарно-матеріальні цінності згідно з договором, підтверджуються відповідно до законодавства. Такі повноваження можуть бути підтверджені, зокрема, письмовим договором, довіреністю, актом органу юридичної особи тощо.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці первинні документи.

Первинні документи підлягають обов`язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов`язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув`язка окремих показників.

Отже, підставою для відображення господарських операцій у податковому обліку є фактичне здійснення таких операцій у межах господарської діяльності та наявність первинних документів, оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства, які розкривають суть та зміст операцій та відображають їх реальне вчинення. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування. Доводи податкового органу про отримання платником необґрунтованої податкової вигоди мають ґрунтуватись на сукупності доказів, що безспірно підтверджують існування обставин, які виключають право платника, зокрема, на декларування показників податків. У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит, сформував витрати тощо, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. За відсутності ж факту придбання товарів чи послуг відповідні суми не можуть включатись до складу податкового кредиту навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів.

У зв`язку з наведеним, недоведеність фактичного здійснення господарської операції (нездійснення операції) позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів, якщо рух коштів не забезпечений зв`язком з господарською діяльністю учасників цих операцій. При цьому відсутність ділової мети також є підставою для відмови у наданні податкової вигоди.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, суб`єкт підприємницької діяльності повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Судом проаналізовано надані сторонами документи на підтвердження здійснення господарських операцій по договорам, що укладені між позивачем та його контрагентами.

Товариство надало усі необхідні первинні документи бухгалтерського обліку, які підтверджують отримання товару, оприбуткування, перевезення, сплату коштів і використання в господарській діяльності, від якої отримано дохід.

Зокрема, таким документами є: видаткові накладні, платіжні доручення, залізничні товарно-транспортні накладні, тощо.

Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області -залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, за винятком наявності підстав передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125207866
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —340/11328/21

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 19.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 12.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні