Ухвала
від 23.01.2025 по справі 910/15023/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА вул. Б.Хмельницького, 44-В, м.Київ, 01054, тел. (044) 334 68 95 e-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua, web: ki.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 05379487

УХВАЛА

м. Київ

23.01.2025Справа № 910/15023/21

Господарський суд міста Києва у складі судді Стасюка С.В., за участю секретаря судового засідання Коваленко М.О., розглянувши заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині грошових вимог до боржника на суму 11 072 158, 48 грн

за заявою 1) Дніпровської міської ради

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр-Траст"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ"

про банкрутство

Представники учасників справи: згідно протоколу судового засідання

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

В провадженні судді Мандичева Д.В. перебуває справа про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ".

Ухвалою попереднього засідання Господарського суду міста Києва від 29.08.2022 розглянуто грошові вимоги до боржника.

Постановою Верховного суду від 04.05.2023 скасовано ухвалу Господарського суду міста Києва від 29.08.2022 в частині розгляду грошових вимог ГУ ДПС у Дніпропетровській області та направлено на новий розгляд.

В результаті автоматизованого розподілу справу № 910/15023/21 було передано судді Паську М.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.08.2023 прийнято справу № 910/15023/21 до провадження в частині розгляду грошових вимог ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Ухвалою Господарського суду міста Києва 14.11.2023 відмовлено ГУ ДПС у Дніпропетровській області у визнанні кредитором Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ" на суму 11.072.158,48 грн.

Постановою Північного апеляційного господарського суду 17.04.2024 ухвалу Господарського суду міста Києва від 14.11.2023 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 31.07.2024 скасовано ухвалу Господарського суду міста Києва від 14.11.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду 17.04.2024 у справі № 910/15023/21 скасовано. Справу № 910/15023/21 направлено на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.

В результаті автоматизованого розподілу справу № 910/15023/21 було передано судді Стасюку С.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.09.2024 прийнято справу № 910/15023/21 в частині розгляду заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині грошових вимог до боржника на суму 11 072 158, 48 грн до свого провадження. Призначено судове засідання з метою розгляду заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині грошових вимог до боржника на суму 11 072 158, 48 грн на 10.10.2024.

10.10.2024 до Господарського суду міста Києва надійшла заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про проведення судового засідання за відсутності представника контролюючого органу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.10.2024 відкладено судове засідання на 07.11.2024.

07.11.2024 до Господарського суду міста Києва надійшли додаткові пояснення Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ" щодо заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з кредиторськими вимогами до боржника в частині грошових вимог на суму 11 072 158, 48 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.11.2024 відкладено судове засідання на 05.12.2024.

22.11.2024 до Господарського суду міста Києва надійшли додаткові пояснення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області у справі.

05.12.2024 до Господарського суду міста Києва надійшли додаткові пояснення Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ" у справі.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.12.2024 відкладено судове засідання на 23.01.2025.

У судовому засіданні 23.01.2025 суд продовжив розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з кредиторськими вимогами до боржника в частині грошових вимог на суму 11 072 158, 48 грн.

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Караван-Дніпропетровськ" надав пояснення щодо поданих додаткових пояснень у справі щодо грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині суми 11 072 158, 48 грн. та заперечив щодо даних грошових вимог.

Представник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради підтримали заяву з кредиторськими вимогами в частині грошових вимог на суму 11 072 158, 48 грн.

Як вбачається із поданої заяви, заявлені кредитором вимоги в частині суми 11 072 158, 48 грн ґрунтуються на податковому повідомленні-рішенні № 0018031404 від 14.06.2019 року та складаються з штрафних санкцій в сумі 7 836 064,51 грн та пені в сумі 3 236 093,97 грн.

Зокрема, в ході розгляду даної заяви судом встановлено, що вимоги кредитора обґрунтовані тим, що за результатом проведеної податковим органом документальної позапланової перевірки ТОВ "Караван-Дніпропетровськ" з питань повноти нарахування плати за землю за земельні ділянки, що перебувають в користуванні ТОВ "Караван-Дніпропетровськ" на підставі укладених договорів оренди землі, площею 20,4710 га (кадастровий номер - 1210100000:03:054:0020) та площею 0,2055 га (кадастровий номер - 1210100000:03:054:0019) за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 (акт перевірки від 15.05.2019 №26627/04-36-14-04/33159964) встановлено, що річна сума орендної плати за землю на 2018 рік складає 19 445 224,24 грн, натомість боржником занижено суму нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок в податковій декларації з плати за землю за 2018 рік на суму 15 672 129,02 грн. Вказане стало підставою для прийняття повідомлення-рішення №0018031404 від 14.06.2019 на загальну 23 508 193,53 грн, з якої: основний платіж за податковими зобов`язаннями - 15 672 129,02 грн, штрафна санкція - 7 836 064,51 грн. На підставі статті 129 Податкового кодексу України податковим органом нараховано в автоматичному режимі на податкове повідомлення-рішення №0018031404 від 14.06.2019 пеню в сумі 3 236 093,97 грн за період з 15.05.2019 по 26.11.2019.

Так, Верховний Суд відправляючи справу № 910/15023/21 на новий розгляд в частині грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області суму 11 072 158, 48 грн (7 836 064, 51 грн - штрафні санкції 3 236 093, 97 грн - пені) у постанові від 31.07.2024 вказав, що під час нового розгляду необхідно оцінити правомірність вимог заявника, надати належну оцінку всім доводам учасників справи із належним обґрунтуванням прийняття або неприйняття відповідних доводів і доказів, а отже, і встановити обставини щодо наявності або відсутності підстав для визнання грошових вимог (п. 54).

Заслухавши представників сторін, розглянувши матеріали справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги та заперечення сторін, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині грошових вимог до боржника на суму 11 072 158, 48 грн, з огляду на наступне.

04.03.2005 між Дніпропетровською (після перейменування - Дніпровською) міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» (орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований в реєстрі за № 1839 (далі Договір), відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: ж/м Сокіл в районі вул.Космічної (Жовтневий район), і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:054:0020.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги) (п.1.2 Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 20,4710га (п.2.1 Договору).

Відповідно до п. 3.1 Договору його укладено на двадцять п`ять років, в тому числі - п`ять років для проектування та будівництва, двадцять років для експлуатації багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з паркінгом (з можливим подальшим викупом земельної ділянки).

Пунктом п. 4.2. Договору передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України.

Згідно п. 5.1., п. 5.2. Договору земельна ділянка передається в оренду для проектування, будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з паркінгом. Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.

Згідно п. 14.1 Договору вказаний договір набирає чинності після підписання сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації.

Вказаний договір зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено відповідний запис від 09.03.2005 за №040510400213.

За довідкою № 517 від 22.05.2005 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:054:0020, Кф (коефіцієнт функціонального використання) 0,5.

Також, між Дніпропетровською (після перейменування - Дніпровською) міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» укладено договір оренди землі від 01.06.2006, зареєстрований в реєстрі за № 4253 (далі Договір), відповідно до пункту 1.1. якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, бульвар Слави, 56-Б, і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кодом 1210100000:03:054:0019.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.14.2 (автомобільний транспорт) (п.1.2 Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2055га (п.2.1 Договору).

Відповідно до п.3.1. Договору він укладений на п`ятнадцять років.

Пунктом п.4.2. Договору передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України.

Згідно п. 5.1., п. 5.2. Договору земельна ділянка передається в оренду по фактичному розміщенню автостоянки. Цільове призначення земельної ділянки: землі автомобільного транспорту.

Початком виникнення права користування земельною ділянкою, що передається згідно з п.1.1. цього договору, вважається дата державної реєстрації договору оренди земельної ділянки. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 5-ти денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п.6.9., п.6.11. Договору).

Згідно п. 14.1 Договору вказаний договір набирає чинності після підписання сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації.

Вказаний договір зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040610400896 від 27.07.2006.

За довідкою №475 від 13.03.2006 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:054:0019, Кф (коефіцієнт функціонального використання) 0,80.

Дніпровською міською радою прийнято рішення №12/18 від 15.02.2017 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста», яким встановлено розмір орендної плати за користування земельними ділянками у розмірі 3%.

19.02.2018 ТОВ "Караван-Дніпропетровськ" подано податкову декларацію з плати за землю за 2018 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) №9025537931, яку прийнято ДПІ у Соборному районі м. Дніпра - 20.02.2018, згідно із квитанцією №2.

Відповідно до вказаної податкової декларації Товариством з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» задекларовано річну суму податкових зобов`язань з орендної плати за звітний 2018 рік у сумі 3773095,22 грн., з яких:

-64638,54 грн. за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:03:054:0019 (площа 0,2055га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 10484759,45грн., розмір орендної плати 3%);

-3708456,68 грн. за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:03:054:0020 (площа 20,4710га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 6038553,20 грн., розмір орендної плати 3%).

ГУ ДПС у Дніпропетровській області від Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради Головним управлінням Держгеокадастру Дніпропетровської області були отримані копії витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019) №0805-3307 та №0805-3308.

Так, згідно з витягом від 08.05.2019 №0805-3307, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 2055кв.м. (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019), що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 56-Б, категорія земель: інформація не внесене до Державного земельного кадастру; цільове призначення: інформація до відомостей Державного земельного кадастру не внесена; за період 2018 рік, станом на 01.07.2018 р. з коефіцієнтом 2,0 складає 5209427,99 грн.

Відповідно до витягу від 08.05.2019 №0805-3308, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 2055кв.м. (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019), що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 56-Б, категорія земель: інформація не внесене до Державного земельного кадастру; цільове призначення: інформація до відомостей Державного земельного кадастру не внесена; за період 2018 рік, станом на 01.01.2019 р. з коефіцієнтом 3,0 складає 7814141,98грн.

Разом з тим, відповідно до витягу від 13.05.2019 №1305-3152, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 204710 кв.м. (кадастровий номер 1210100000:03:054:0020), що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, вулиця Космічна, 1, категорія земель: землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель проектування, будівництва та експлуатації торговельного комплексу; цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); станом на 2018 рік з коефіцієнтом 2,5 складає 641774384,86грн.

У період з 02.05.2019 по 08.05.2019 Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області згідно із пп.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19-1, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, п.п.78.1.1, п.п.78.1.4 п.78.1, ст.79, п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України на підставі наказу ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 27.03.2019 №1911-п, направлення на перевірку від 27.03.2019 №595, проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ», код за ЄДРПОУ 33159964, з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельні ділянки, що перебувають в користуванні ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» на підставі укладених договорів оренди землі, площею 20,4710 га (кадастровий номер - 1210100000:03:054:0020) та площею 0,2055 га (кадастровий номер - 1210100000:03:054:0019) за період з 01.01.2018 року по 31.12.2018 року.

За результатами перевірки складено акт від 15.05.2019 №26627/04-36-14-04/33159964.

З якого вбачається, що за наслідками про веденні перевірки встановлено порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1 п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового Кодексу України зі змінами, внаслідок чого занижено орендну плату за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району, за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 15672129,02 грн.

Виявлені порушення обґрунтовані в акті наступним.

При проведенні перевірки використані наступні документи: договір оренди землі від 01.06.2006, договір оренди землі від 04.03.2005, витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 №0805-3307, від 08.05.2019 №0805-3308, від 13.05.2019 №1305-3152, податкова звітність підприємства за 2018 рік.

Згідно вимог пп.288.5.1 п.288.5 ст. 288 ПК України в редакції станом на 01.01.2018, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку.

Дніпровською міською радою прийнято рішення №12/18 від 15.02.2017 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5/6 «Про місцеві податки і збори на території міста», яким встановлено розмір орендної плати за користування земельними ділянками у розмірі 3%.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік №9025537931 ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» задекларовано податкових зобов`язань за земельну ділянку площею 0,2055га (кадастровий номер №12101000000:03:054:0019), розташовану за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, бульвар Слави, 56-Б за рік у сумі 64638,54грн., та за земельну ділянку за площею 20,4710га (кадастровий номер №12101000000:03:054:0020), розташовану за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, ж/м. Сокіл у районі вул. Космічної, за рік у сумі 3708456,68грн.

ГУ ДФС у Дніпропетровській області від Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради листом від 15.05.2019 №12/12-123 (вх. до ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 15.05.2019 №5554/9) отримано копії витягів по ТОВ «Караван-Дніпропетровськ».

Згідно наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 №162 «Про внесення змін до порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» пункти « 2,0» замінено цифрами « 3,0». Цей наказ набирає чинності з 17.07.2018.

Згідно витягу від 08.05.2019 №0805-3307, сформованого управлінням Держгеокадастру у м. Дніпрі Дніпропетровської області, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2055га (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019) за період 2018 рік з коефіцієнтом 2,0 складає 5209427,99грн.

Згідно витягу від 08.05.2019 №0805-3308, сформованого управлінням Держгеокадастру у м. Дніпрі Дніпропетровської області, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2055 га (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019) за період 2018 рік з коефіцієнтом 3,0 складає 7814141,98 грн.

Згідно витягу від 13.05.2019 №1305-3152, сформованого управлінням Держгеокадастру у м. Дніпрі Дніпропетровської області, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 20,4710 га (кадастровий номер 1210100000:03:054:0020) за період 2018 рік з коефіцієнтом 2,5 складає 641774384,86 грн.

Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» у відповідності до вимог чинного законодавства України на 2018 рік становить 19 445 224,24 грн.

За таких обставин, підприємством занижено суму нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 20,4710га (кадастровий номер 1210100000:03:054:0020) та площею 0,2055га (кадастровий номер 1210100000:03:054:0019) в податковій декларації з плати за землю за 2018 рік на суму 15 672 129,02грн.

14.06.2019 на підставі акту перевірки від 15.05.2019 №26627/04-36-14-04/33159964 Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Р» №0018031404, згідно з яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «орендна плата з юридичних осіб» на загальну суму 23508193,53грн., з яких: 15672129,02грн. за податковими зобов`язаннями та 7836064,51грн. штрафними (фінансовими) санкціями.

Так, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, плата за землю є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII Податкового кодексу України.

За приписами статті 270 ПК України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно п. 286.1 ст. 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 286.2 ст. 286 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно п. 288.2, 288.3 ст. 288 ПК України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

За приписами п. 288.4 ст. 288 ПК України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Підпунктами 288.5.1 - 288.5.3 п. 288.5 ст. 288 ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Відповідно до пп. 271.1.1 п. 277.1 ст. 277 ПК України, базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Пунктом 289.2 ст. 289 ПК України передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

За приписами п. 289.3 ст. 289 ПК України, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Згідно ч. 1 ст. 193 Земельного кодексу України, державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до пп. 14 п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, до Державного земельного кадастру вносяться відомості про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, значення якої розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у пункті 24, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

Отже, виходячи із системного аналізу норм права, базою оподаткування орендною платою за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки проводиться у визначеному законом порядку, підставою для нарахування податку є дані державного земельного кадастру.

Відповідно до ст. 1 Закону України від 11 грудня 2003 року №1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон №1378-IV), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема, земельного податку.

Частиною 1 ст. 15 Закону України від 7 липня 2011 року №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон №3613-VI) передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Згідно ч. 3 ст. 26 Закону №3613-VI, зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону №3613-VI, відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Пункт 4 розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3613-VI передбачає, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Тобто, з 1 січня 2013 року (з моменту запровадження роботи Державного земельного кадастру) відомості щодо цільового призначення земельної ділянки повинні були вміщувати інформацію як про категорію земель, так і вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель.

Відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23 березня 1995 року (у редакції на час спірних правовідносин), дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. При цьому одним з множників у формулі, за якою визначається нормативно грошова оцінка кадастрового метра земельної ділянки населених пунктів відповідно до пункту 21 названої Методики, є Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

З 1 січня 2017 року процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена Порядком №489.

Пунктом 5 розділу ІІ Порядку №489 визначено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Верховний Суд неодноразово у своїх рішеннях звертав увагу на те, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі носить інформаційний характер та є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки і відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто, витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради (постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 20 січня 2021 року у справі №160/2185/20).

У постанові від 12 липня 2021 року у справі № 640/9862/20 Верховний Суд, оцінивши правову природу та порядок формування витягів про нормативну грошову оцінку конкретної земельної ділянки, дійшов висновку, що видача цього документа є способом відображення вартісного показника грошової оцінки цієї земельної ділянки на підставі існуючої у Державному земельному кадастрі інформації щодо неї та із використанням законодавчо встановлених показників.

Про можливість використання податковим органом лише інформації, відображеної в державному земельному кадастрі, Верховний Суд також вказував у постановах від 13 травня 2021 року (справа №826/13362/17), від 18 листопада 2021 року (справа №160/7381/19).

Зміст наведених норм у сукупності свідчить, що нарахування орендної плати повинно здійснюватися на підставі саме актуальних даних державного земельного кадастру. Для цього законодавець відповідним чином врегулював порядок обміну необхідною для цього інформацією між, зокрема, Держгеокадастром (його територіальними органами) і податковими органами.

Відповідний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 12 жовтня 2023 року у справі №640/19134/19.

Кредитором не заперечувався факт того, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Караван-Дніпропетровськ» у періоді, що перевірявся, на підставі нотаріально посвідчених договорів оренди, укладених з Дніпровською міською радою, користувалося наступними земельними ділянками:

1) земельною ділянкою з кадастровим номером 1210100000:03:054:0020, площею 20,4710га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, ж/м Сокіл у районі вул. Космічній (Жовтневий район) на підставі договору оренди від 04.03.2005 зі строком дії оренди - двадцять п`ять років; цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги);

2) земельною ділянкою з кадастровим номером 1210100000:03:054:0019, площею 0,2055га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, бульвар слави, 56-Б (Жовтневий район) на підставі договору оренди від 01.06.2006 зі строком дії оренди - п`ятнадцять років; цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.14.2 (автомобільний транспорт).

Орендну плату за користування вказаними земельними ділянками у 2018 році ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» сплачено відповідно до задекларованих в податковій декларації від 19.02.2018 №№9025537931 зобов`язань в сумі 3773095,22грн., з яких: 64638,54грн. річна сума орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:03:054:0019 (площа 0,2055га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 10484759,45грн., розмір орендної плати 3%); та 3708456,68грн. річна сума за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:03:054:0020 (площа 20,4710га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 6038553,20грн., розмір орендної плати 3%).

На переконання ГУ ДФС у Дніпропетровській області податкові зобов`язання з орендної плати за користування вказаними земельними ділянками за 2018 рік занижено, оскільки, дійсна нормативна грошова оцінка земельних ділянок кадастровий номер 1210100000:03:054:0019 та кадастровий номер 1210100000:03:054:0020 за 2018 рік значно більша.

У свою чергу, підставою для відповідного висновку контролюючого органу стали відомості з витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки: від 08.05.2019 №0805-3307, від 08.05.2019 №0805-3308 та від 13.05.2019 №1305-3152.

Кредитором не було спростовано того, що саме відомості з витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 №0805-3307, від 08.05.2019 №0805-3308 та від 13.05.2019 №1305-3152 були покладені в основу висновку про невірний обрахунок ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» податкових зобов`язань, задекларованих в податковій декларації від 19.02.2018 №№9025537931 за звітний 2018 рік.

Натомість, суд відзначає, що надані витяги сформовані Відділом у м. Дніпро Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради та передані останнім до ГУ ДФС у Дніпропетровській області листом від 15.05.2019 №12/12-123, що зареєстрований в податковій службі 15.05.2019 за вх.5554/9.

Отже, дані, які в подальшому були покладені в основу висновку контролюючого органу про порушення позивачем п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1 п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового Кодексу України та про заниження орендної плати за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 15672129,02 грн., були отримані контролюючим органом поза мажами перевірки ТОВ «Караван-Дніпропетровськ», адже, перевірка проведена у період з 02.05.2019 по 08.05.2019, а отже, такі відомості не могли бути враховані податковим органом, оскільки, на дату закінчення перевірки (08.05.2019) їх не існувало в ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Разом з тим, суд зазначає, що кредитор під час розрахунку податкових зобов`язань з орендної плати за 2018 рік за земельні ділянки (кадастрові номери 1210100000:03:054:0019 та 1210100000:03:054:0020), не мав правових підстав застосовувати відомості, надані відділом Держгеокадастру у 2019 році за попередні роки.

При тому, суд звертає вагу, що додатком 9 до Порядку № 489 визначено форму витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. При цьому, вказана форма витягу не містить жодної графи, яка б визначала відповідний період часу, за який слід надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відтак, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки завжди містить відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на дату його формування, а тому витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 №0805-3307, від 08.05.2019 №0805-3308 та від 13.05.2019 №1305-3152, застосовані відповідачем під час перевірки, не можуть беззаперечно свідчити, що вказана в них інформація про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (кадастрові номери 1210100000:03:054:0019 та 1210100000:03:054:0020) була актуальною станом на дату подання декларації позивачем за звітний 2018 рік.

За приписами п. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України податкове законодавство України ґрунтується на принципі стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Відтак, кредитор під час розрахунку податкових зобов`язань з орендної плати за 2018 рік за земельні ділянки (кадастрові номери 1210100000:03:054:0019 та 1210100000:03:054:0020), цілком безпідставно застосовував відомості, надані відділом Держгеокадастру у 2019 році, крім того, отримані поза межами перевірки.

Так, Верховний Суд у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у постанові від 14.06.2023 у справі № 904/5743/20 дійшов висновку про те, що з огляду на положення статей 45-47 КУзПБ податковий орган, так само як і інші конкурсні кредитори, повинен подати до господарського суду вимоги до боржника щодо його грошових зобов`язань по сплаті податків і зборів, що виникли до дня відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство разом з документами, що ці зобов`язання підтверджують, а господарський суд зобов`язаний розглянути всі вимоги та заперечення проти них на підставі поданих кредитором і боржником документів, оцінити правомірність цих вимог незалежно від наявності в адміністративному суді спору щодо неузгодженого податкового зобов`язання, з якого сформована кредиторська вимога податкового органу.

Таким чином, дослідивши подані кредитором та боржником документи, та надавши їм правову оцінку, оскільки, судом було встановлено, що в основу висновку контролюючого органу про порушення боржником п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1 п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового Кодексу України та про заниження орендної плати за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 15672129,02 грн, які були відображені в акті перевірки від 15.05.2019 №26627/04-36-14-04/33159964 на підставі якого кредитором й було прийнято 14.06.2019 податкове повідомлення-рішення №0018031404, були покладені відомості, які не могли бути враховані податковим органом, оскільки, на дату закінчення перевірки (08.05.2019) їх не існувало в ГУ ДПС у Дніпропетровській області, то за таких обставин, наданий акт не може бути прийнятий судом в якості доказу, який свідчив би про наявність у ТОВ «Караван-Дніпропетровськ» боргу в розмірі 11 072 158, 48 грн, який ґрунтуються на податковому повідомленні-рішенні № 0018031404 від 14.06.2019 та складаються з штрафних санкцій в сумі 7 836 064,51 грн та пені в сумі 3 236 093,97 грн.

Керуючись ст. 41, Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 232 та 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. У задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині грошових вимог до боржника на суму 11 072 158, 48 грн - відмовити.

2. Копію ухвали направити сторонам, розпоряднику майна та кредиторам.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом чи Кодексом України з процедур банкрутства та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції в порядку та строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Дата складання та підписання повного тексту ухвали: 18.02.2025.

Суддя Сергій СТАСЮК

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125223552
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: грошові вимоги кредитора до боржника

Судовий реєстр по справі —910/15023/21

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 23.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні