ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2025 року справа №200/2341/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомірській області на додаткове рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року (головуючий суддя І інстанції Циганенко А.І.), у справі № 200/2341/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомірській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомірській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача-1 від 16 лютого 2024 року №052530004293 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах згідно з частиною 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та не зарахування до пільгового стажу
періодів перебування у відпустках в зв`язку з навчанням з 02 по 12 червня 2006 року, з 02 по 10 вересня 2006 року, з 02 по 17 січня 2007 року, з 02 по 15 червня 2007 року, з 02 по 13 вересня 2007 року, з 02 по 15 грудня 2007 року, з 02 по 15 квітня 2008 року, з 02 по 16 травня 2008 року, з 02 по 06 жовтня 2008 року, з 02 по 14 лютого 2009 року, з 02 по 07 березня 2009 року, 02 по 16 червня 2009 року, 02 по 10 вересня 2009 року, з 02 по 16 грудня 2009 року, з 03 по 17 квітня 2010 року, з 02 по 03 жовтня 2010 року;
періодів перебування у відпустці без збереження заробітної плати з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року;
періодів проходження військової служби з 20 березня у по 27 листопада 2015 року, з 28 по 30 листопада 2015 року, з 02 по 19 квітня 2016 року, з 30 грудня 2017 року по 29 квітня 2018 року, з 10 травня 2018 року по 31 серпня 2018 року, з 03 жовтня 2018 року по 23 червня 2019 року, з 25 липня 2019 року по 02 січня 2020 року, з 18 січня по 29 червня 2020 року, з 14 липня по 31 жовтня 2020 року, з 01 листопада 2020 року по 28 травня 2021 року із розрахунку один місяць служби за три місяці у відповідності до статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пунктів 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб»;
до страхового та пільгового стажу періоду проходження військової служби з 28 листопада 2015 року по 31 грудня 2015 року;
- зобов`язати відповідача-2 зарахувати до пільгового стажу періоди перебування у відпустках в зв`язку з навчанням з 02 по 12 червня 2006 року, з 02 по 10 вересня 2006 року, з 02 по 17 січня 2007 року, з 02 по 15 червня 2007 року, з 02 по 13 вересня 2007 року, з 02 по 15 грудня 2007 року, з 02 по 15 квітня 2008 року, з 02 по 16 травня 2008 року, з 02 по 06 жовтня 2008 року, з 02 по 14 лютого 2009 року, з 02 по 07 березня 2009 року, 02 по 16 червня 2009 року, 02 по 10 вересня 2009 року, з 02 по 16 грудня 2009 року, з 03 по 17 квітня 2010 року, з 02 по 03 жовтня 2010 року;
періоди перебування у відпустці без збереження заробітної плати з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року;
періоди проходження військової служби з 20 березня по 27 листопада 2015 року, з 28 по 30 листопада 2015 року, з 02 по 19 квітня 2016 року, з 30 грудня 2017 року по 29 квітня 2018 року, з 10 травня 2018 року по 31 серпня 2018 року, з 03 жовтня 2018 року по 23 червня 2019 року, з 25 липня 2019 року по 02 січня 2020 року, 18 січня по 29 червня 2020 року, з 14 липня по 31 жовтня 2020 року, з 01 листопада 2020 року по 28 травня 2021 року із розрахунку один місяць служби за три місяці у відповідності до статті 8 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, пункту 3, 4 постанови КМУ від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб»;
до страхового та пільгового стажу періоду проходження військової служби з 28 листопада 2015 року по 31 грудня 2015 року;
та призначити, нарахувати і виплатити позивачу з дня звернення за пенсією, а саме з 09 лютого 2024 року, пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та при призначенні врахувати статтю 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» у розмірі 80% її середньої заробітної плати, але не менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року (з урахуванням ухвали про виправлення описки в судовому рішенні) позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано рішення про відмову в призначенні пенсії №052530004293, прийняте 16 лютого 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 09 лютого 2024 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Додатковим рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області при повторному розгляді заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, поданої 09 лютого 2024 року, та прийнятті відповідного рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, зарахувати до страхового та пільгового стажу ОСОБА_1 період проходження військової служби з 28 листопада по 31 грудня 2015 року.
З додатковим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати додаткове рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування апеляційної скарги вказано, що управлінням правомірно не зараховано до страхового та пільгового стажу позивача період проходження ним військової служби в особливий період
Сторони в судове засідання не викликались, про дату та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу № 200/2341/24, однак листом суд першої інстанції повідомив, що справа в паперовому вигляді не формувалась. Також повідомлено, що всі документи експортовано в комп`ютерну програму «Діловодство спеціалізованого суду».
Відтак, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».
Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
09 лютого 2024 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , подав заяву на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини3статті114 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
16 лютого 2024 року рішенням №052530004293 Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області відмовило ОСОБА_1 в призначенні пенсії, у зв`язку з недосягненням 50 річного віку та не відповідності заяви до поданих документів.
Згідно з рішенням стаж становить 36 років 1 місяць 29 днів
Пільговий стаж за Списком №1 16 років 6 місяці 14 днів.
Пільговий стаж на роботах підземних професій 20 років 7 місяців 20 днів
Навчання за фахом 1 місяць 4 дні
Вік заявника 40 років.
До страхового та пільгового стажу роботи зараховані всі періоди.
Згідно з реєстром застрахованих осіб зараховано всі періоди трудової діяльності, зокрема з 18.07.2003.
До страхового стажу не зараховано період навчання відповідно до диплому НОМЕР_1 з 01.09.2004 по 30.06.2008, оскільки даний період відсутній в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про сплату страхових внесків.
До страхового стажу не зараховано період проходження військової служби відповідно довідки від 10.05.2016 №820/30-РЕС, виданої Військовою частиною польова пошта НОМЕР_2 з 28.11.2015 по 31.12.2015, у зв`язку з відсутністю відомостей в реєстрі застрахованих осіб загальнообов`язкового соціального страхування з 01.07.2000 по 31.12.2016.
Згідно з формою РС-право страховий стаж ОСОБА_2 обчислений в кількості 20 років 8 місяців 24 дні, робота за Списком №1 16 років 6 місяців 14 днів, в тому числі військова служба з 14.11.2001 по 15.04.2003 1 рік 5 місяців 2 дні, військова служба в особливий період з 20.03.2015 по 30.06.2015 3 місяці 11 днів, військова служба інша з 01.07.2015 по 27.112016 4 місяці 27 днів.
За інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5) датою формування 23 квітня 2024 року) спеціальний стаж Ісаєва Ю.А. облікований
у роботодавця ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "КАПІТАЛЬНА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "МИРНОГРАДВУГІЛЛЯ", ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "СТАХАНОВА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КРАСНОАРМІЙСЬКВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 33504964) за кодом ЗПЗ013А1
у 2006 році в кількості 8 місяців 4 дні,
у 2007 році повних 12 місяців,
у 2008 році повних 12 місяців,
у 2009 році повних 12 місяців,
у 2010 році повних 12 місяців,
у 2013 році повних 12 місяців,
у 2015 році повних 12 місяців,
у 2016 році повних 12 місяців,
у 2017 році повних 12 місяців,
у 2108 році повних 12 місяців,
у 2019 році повних 12 місяців,
у 2020 році повних 12 місяців,
у 2021 році повних 12 місяців,
у 2022 році повних 12 місяців.
у роботодавця ІНФОРМАЦІЯ_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) за кодом ПСД003Г1
у 2020 році з липня по грудень повних 6 місяців.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 11 статті 11 Закону №1058-IV встановлено, що військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової служби), поліцейські, особи рядового і начальницького складу, у тому числі ті, які проходять військову службу під час особливого періоду, визначеного Законами України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та «Про військовий обов`язок і військову службу», є застрахованими особами.
Особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій (стаття 1 Закону України від 21 жовтня 1993 року №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»).
Згідно з частиною 1 статті 2 Закону України від 25 березня 1992 року №2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу», в редакції Закону України №3384-IX від 20.09.2023, яка була чинною на час прийняття спірного рішення, час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Частиною 1 стаття 8 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначено, що Час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно доЗакону України"Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
17 липня 1992 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб» (далі Постанова №393).
На дату прийняття спірного рішення вказана постанова діяла в редакції постанови Кабінету Міністрів України №19 від 09.01.2024.
Постанова №393 визначає порядок обчислення вислуги років для призначення пенсій за вислугу років особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах б-д, ж і з статті 1-2 відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
З 19 лютого 2022 року, дати публікації в газеті «Урядовий кур`єр» №35 постанови Кабінету Міністрів України №119 від 16 лютого 2022 року, якою були внесені зміни до постанови №393, для призначення пенсій приймається до уваги тільки календарна вислуга, тобто вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів, а для визначення розміру пенсії вислуга років розраховується на пільгових умовах, зокрема, один місяць служби за три місяці участь у бойових діях у воєнний час.
З 19 лютого 2022 року відповідно до пунктів 2-1 та 3 Постанови №393 для призначення пенсій приймається до уваги тільки календарна вислуга, тобто вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів, а розрахована на пільгових умовах вислуга років застосовується для визначення розміру пенсії.
В період з 2015 по 2021 роки стаття 119 КЗпП України діяла в редакції, відповідно до якої на час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку. Працівникам, які залучаються до виконання обов`язків, передбачених законами України"Про військовий обов`язок і військову службу"і"Про альтернативну (невійськову) службу","Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", надаються гарантії та пільги відповідно до цих законів. За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно доЗакону України"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Особливий період діє в Україніз17.03.2014, після оприлюдненняУказу Президента України від 17.03.2014 № 303/2014 "Про часткову мобілізацію". Президент України рішення про переведення державних інституцій на функціонування в умовах мирного часу не приймав. Отже, Верховний Суд дотримується правової позиції, згідно з якоюособливий період в Україні діяв станом на 13.07.2018.
Позивач проходив військову службу за мобілізацією в період з 28 листопада по 31 грудня 2015 року, тобто в особливий період, а тому цей період має зараховуватися до його стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, відповідач протиправно не зарахував до страхового та пільгового стажу позивача період проходження ним військової служби в особливий період з 28 листопада по 31 грудня 2015 року, а тому позовна вимога про зарахування до страхового та пільгового стажу вказаного періоду підлягає задоволенню.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції підтримує висновки суду першої інстанції, викладені у спірному додатковому рішенні.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
У справі, що розглядається, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що скаржникові надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин, як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені в апеляційній скарзі не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків суду попередньої інстанції.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.
Керуючись статтями 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомірській області залишити без задоволення.
Додаткове рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року у справі № 200/2341/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 18 лютого 2025 року.
Судді А.В. Гайдар
А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125242798 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні