ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 160/11400/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року (суддя Тулянцева І.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» до Державної податкової служби України, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків:
- №10624969/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №377 від 07.11.2023, в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624959/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №788 від 17.11.2023, в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624978/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №905 від 28.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624979/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №889 від 29.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №377 від 07.11.2023, №788 від 17.11.2023, №905 від 28.11.2023, №889 від 29.11.2023 подані Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад», датою її фактичного надходження
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків:
- №10624969/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №377 від 07.11.2023, в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624959/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №788 від 17.11.2023, в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624978/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №905 від 28.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10624979/2393459 6від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №889 від 29.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №377 від 07.11.2023, №788 від 17.11.2023, №905 від 28.11.2023, №889 від 29.11.2023 подані Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад», датою їх фактичного надходження.
Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті виключно в межах діючого законодавства та з дотриманням усіх необхідних критеріїв, що, на думку скаржника, свідчить про їх правомірність та обґрунтованість. Вказує, що прийнявши рішення про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд першої інстанції втрутився в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, натомість належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.11.1995, про що зроблено відповідний запис №12241200000001750, а також 11.01.1996 взято на облік як платника податків у Східному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків, зареєстроване платником податку на додану вартість з 03.07.1997 № 239345904679.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності фірма «Каскад» є: 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (основний); 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у.; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 38.31 Демонтаж (розбирання) машин і устатковання; 38.32 Відновлення відсортованих відходів; 24.20 Виробництво труб, порожнистих профілів і фітингів зі сталі; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.
Адреса місцезнаходження позивача: 49000, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Гаванська, будинок 4 за яким позивача у приватній власності наявні приміщення, в. т.ч. де знаходиться конструкторський відділ, а також приміщення де відбувається виробництво металоконструкцій та обладнання, а саме: виробничий будинок з допоміжними приміщеннями; будівля цеху № 3; адміністративно-побутова будівля; лінія для виробництва сталевих труб та профілей; лінія для виробництва сталевих труб та профілей; лінія повздожного різання; веси кранові; кран мостовий; газорізальна машина; станки; сварочні апарати та полеавтомати; та земельні ділянки, які орендуються ТОВ ФІРМА «КАСКАД».
Вищезазначені відомості про основні засоби, через які проводиться діяльність, а саме: орендовані офісні та складські приміщення відображені у поданому 25.05.2021 року Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (формою 20-ОПП).
ТОВ фірма «Каскад» орендує склад №1 (літ. П) площею 4950 кв.м. за адресою: м.Київ, пров. Мисливський (пров. Охотський), 1б, згідно Договору оренди №01.09.2021 від 01.09.2021 року укладеного з ТОВ «СавВАТС».
Також ТОВ фірма «Каскад» орендує нежитлові приміщення та прилеглу територію площею 1824,4 кв.м. за адресою: м. Вінниця, вул. Київська, 78, згідно Договору оренди майна №03/23а від 29.06.2023 року укладеного з ТОВ «ВІННИЦЯМЕТАЛОПОСТАЧ».
ТОВ фірма «Каскад» для виготовлення продукції, визначеної в податкових накладних, які не були прийняті для реєстрації, були придбані у компанії EREGLI DEMIR VE CELIK FABRIKALARI T.A.S. за контрактом №ОММ.21.092 від 17.12.2021 наступні матеріали: рулон 2,0 х 1000 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 2,0 х 1000 мм DC01 імпорт), 3 рулона х/к 2,0 х 1000 мм DC01 імпорт було виготовлено: труба електрозварна Х/К 60х40х2,0 ст.08ПС/DC01/5м/. У компанії BORCELIK CELIK SANAYII TICARET A.S. згідно контракту BORC-13178-Tur-Ukr від 18.08.2022 року наступні матеріали: 1,0 х 1000 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 1,0 х 1000 мм DC01 імпорт); рулон 0,8 х 1250 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 0,8 х 1250 мм DC01 імпорт); рулон 1,0 х 1250 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 1,0 х 1250 мм DC01 імпорт) було виготовлено: труба електрозварна Х/К 25х1,0 ст.08ПС/DC01/3,08м/, труба електрозварна Х/К 25х1,0 ст.08ПС/DC01/3,3м/, труба електрозварна Х/К 25х1,0 ст.08ПС/DC01/6,65м/, труба електрозварна Х/К 42х1,0 ст.08ПС/DC01/6,3м/; рулон 1,45 х 1250 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 1,45 х 1250 мм DC01 імпорт) було виготовлено: труба електрозварна Х/К 42х1,5 ст.08ПС/DC01/6,3м/; рулон 1,15 х 1250 DC01 х/к імпорт (сталь холоднокатана в рулонах 1,15 х 1250 мм DC01 імпорт) було виготовлено: труба електрозварна Х/К 42х1,2 ст.08ПС/DC01/6,0м/. У компанії COLAKOGLU METALURJI A.S. згідно контракту СМ5223 від 22.03.2023 року наступний матеріал: рулон г/к 1,5 х 1250 мм S235JR імпорт (сталь гарячекатана в рулонах 1,5 х 1250 мм S235JR імпорт) було виготовлено: труба електрозварна Г/К 25х25 х1,5 ст.S235JR 6 м.
Облікова кількість співробітників на підприємстві ТОВ фірма «Каскад» становить 155 працівник, що підтверджуються штатним розписом ТОВ фірма «Каскад» станом на 01.01.2023.
Щодо господарських операцій на підставі яких були виписані податкові накладні: №377 від 07.11.2023, №788 від 17.11.2023, №905 від 28.11.2023, №889 від 29.11.2023, судом встановлено наступне.
Між ТОВ фірма «Каскад» (Продавець) та ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» (Покупець) було укладено Договір купівлі-продажу №КР-1653 від 10.07.2023, відповідно до умов якого поставка Товару проводиться на умовах: 1) EXW - склад «Продавця» самовивозом автомобільним транспортом «Покупця» (адреса складу: 49127, м. Дніпро, вул. Гаванська, 4Л; 08632, м. Київ, Пров. Мисливський, 1б; 21017, м. Вінниця, вул. Гонти, 30; 2) СРТ - склад «Покупця». Умови поставки повинні бути вказані у відповідному рахунку-фактурі і/або відповідній Специфікації (п. 2.1 Договору). При тлумачення термінів цього договору застосовується термінологія Міжнародних правил тлумачення торгових термінів (ІНКОТЕРМС) у редакції 2010 р. (п. 2.2 Договору)
Загальна вартість Товару, що поставляється за цим договором, складається з вартості товару, зазначеної в накладних або в Специфікаціях (п. 3.1 Договору).
За поставлений Товар «Покупець» здійснює попередній платіж у розмірі 100% (сто відсотків) вартості Товару на підставі рахунку фактури (п. 4.1 Договору). Розрахунок проводиться шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок «Продавця», зазначений в цьому договорі (п. 4.2 Договору).
Приймання Товару за кількістю та якістю здійснюється «Покупцем» на складі «Продавця». Після передачі Товару «Покупцеві» претензії по кількості і якості не приймаються (п. 5.1 Договору).
В подальшому, на виконання вимог Договору, ТОВ фірма «Каскад» на адресу свого контрагента було виписано рахунок на оплату по замовленню №КР-3086 від 07.11.2023, а також Сторонами підписано видаткову накладну №РН-0011484 від 13.11.2023 на загальну вартість товару у сумі 205 02,97 грн. в т.ч. ПДВ 34 183,83 грн та видаткову накладну №РН-0011949 від 28.11.2023 на загальну вартість товару у сумі 683 466,91 грн. в т.ч. ПДВ 113 911,15 грн.
За товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» сплатило на рахунок ТОВ фірма «Каскад» - 444 945,00 грн, в т.ч. ПДВ 74 157,50 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №3471 від 07.11.2023 та 444 945,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №3542 від 17.11.2023.
ТОВ фірма «Каскад» поставив товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» 13 листопада 2023 року, що підтверджується товарно-транспортною накладною №0010381 від 13.11.2023 та 28 листопада 2023 року, що підтверджується товарно-транспортною накладною №0010778 від 28.11.2023.
За результатами здійснення господарських операцій з ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» щодо виконання взятих на себе зобов`язань, ТОВ фірма «Каскад» та на виконання вимог чинного законодавства України було складено податкову накладну № 377 від 07.11.2023 на загальну суму 444 945,00 грн в т.ч. ПДВ 74 157,50 грн, та податкову № 788 від 17.11.2023 на загальну суму 444 945,00 грн в т.ч. ПДВ 74 157,50 грн а також направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Про отримання контролюючим органом податкової накладної №377 від 07.11.2023 свідчить квитанція №9324184375 від 29.11.2023, в якій зазначено про те, що «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.8502%, "P"=220890.49 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Про отримання контролюючим органом податкової накладної №788 від 17.11.2023 свідчить квитанція №9342331111 від 15.12.2023, в якій зазначено про те, що «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.8408%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На виконання вимог Договору, ТОВ фірма «Каскад» на адресу свого контрагента було виписано рахунок на оплату по замовленню №КР-3299 від 27.11.2023, а також Сторонами підписано видаткову накладну №РН-0012136 від 07.12.2023 на загальну вартість товару у сумі 808 105,99 грн. в т.ч. ПДВ 134 684,33 грн.
За товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» сплатило на рахунок ТОВ фірма «Каскад» - 472 832,79 грн, в т.ч. ПДВ 78 805,46 грн, шо підтверджується платіжною інструкцією №3615 від 28.11.2023.
07 грудня 2023 року фірма «Каскад» поставив товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» що підтверджується товарно-транспортною накладною №0010942 від 07.12.2023.
За результатами здійснення господарських операцій з ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» щодо виконання взятих на себе зобов`язань, ТОВ фірма «Каскад» та на виконання вимог чинного законодавства України було складено податкову накладну №905 від 28.11.2023 на загальну суму 460 710,31 грн, в т.ч. ПДВ 76 785,05 грн, а також направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
28 листопада 2023 року ТОВ фірма «Каскад» було проведено корегування дебіторської заборгованості перед ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» у сумі 12 122,48, отже податкова накладна № 905 від 28.11.23 на загальну суму 460 710,31 грн була виписана на суму різниці між оплатою (472 832,79 грн) та дебіторською заборгованістю (12 122,48 грн) про що зазначено в картці по рахунку 361 за період з 07.11.2023 по 07.12.2023, сформованої 14.02.2024.
Про отримання контролюючим органом податкової накладної №905 від 28.11.2023 свідчить квитанція №9342340347 від 15.12.2023, в якій зазначено про те, що «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.8408%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На виконання вимог Договору, ТОВ фірма «Каскад» на адресу свого контрагента було виписано рахунок на оплату по замовленню №КР-3314 від 29.11.2023.
За товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» сплатило на рахунок ТОВ фірма «Каскад» - 876 879,96 грн, в т.ч. ПДВ 146 146,66 грн, шо підтверджується платіжною інструкцією №94 від 29.11.2023.
Між Сторонами підписано видаткову накладну №РН-0000536 від 18.01.2024 на загальну вартість товару у сумі 371 387,40 грн, в т.ч. ПДВ 61 897,90 грн та видаткову накладну №РН-0000851 від 29.01.2024 на загальну вартість товару у сумі 682 552,61 грн, в т.ч. ПДВ 113 758,77 грн.
ТОВ ФІРМА «КАСКАД» поставив товар ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» 18 січня 2024 року що підтверджується товарно-транспортною накладною №0011337 від 18.01.2024 та 29 січня 2024 року що підтверджується товарно-транспортною накладною №0011612 від 29.01.2024.
За результатами здійснення господарських операцій з ТОВ «УТД ТЕХПРОМ» щодо виконання взятих на себе зобов`язань, ТОВ фірма «Каскад» на виконання вимог чинного законодавства України було складено податкову накладну №889 від 29.11.2023 на загальну суму 876 879,96 грн, в т.ч. ПДВ 146 146,66 грн, а також направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Про отримання контролюючим органом податкової накладної №889 від 29.11.2023 свідчить квитанція №9342350347 від 15.12.2023, в якій зазначено про те, що «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.8408%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
З метою надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, ТОВ фірма «Каскад» направлено на адресу контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрація яких зупинена №127 від 20.02.2024 з додаванням документів, що підтверджують господарські операції та підстави складання податкових накладних №377 від 07.11.2023, №788 від 17.11.2023, №905 від 28.11.2023, №889 від 29.11.2023, що, на думку позивача, було цілком достатньою підставою для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за конкретним критерієм, підтверджуючих господарську операцію та підстави їх складання.
Проте, спірними рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №10624969/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №377 від 07.11.2023; №10624959/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №788 від 17.11.2023; №10624978/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №905 від 28.11.2023; №10624979/2393459 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №889 від 29.11.2023 складених ТОВ фірма «Каскад» через: «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Додатково повідомлено, що платник відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податків».
Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних та з вимогою вчинити певні дії позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок № 1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За змістом пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних встановлено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для
розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як свідчать обставини справи, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №10624969/23934596 від 27.02.2024, №10624959/23934596 від 27.02.2024, №10624978/23934596 від 27.02.2024 та №10624979/23934596 від 27.02.2024 відмовлено в реєстрації податкових накладних №377 від 07.11.2023, №788 від 17.11.2023, №905 від 28.11.2023, №889 від 29.11.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ФІРМА «КАСКАД».
У Рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних вказано як підставу для відмови: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В графі «додаткова інформація» зазначено: платник відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Аналіз обставин справи та наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації розрахунку коригування. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації розрахунку коригування, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.
Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню.
Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнано судом протиправними, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у контексті спірних правовідносини є правильним обраний судом першої інстанції спосіб захисту порушеного права позивача.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, позовні вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкову накладу/розрахунки коригування, рішення про відмову у реєстрації якої визнано судовим рішенням протиправним, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржених рішень, які були предметом судового розгляду у межах цієї справи.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддяТ.І. Ясенова
суддяА.В. Суховаров
суддяО.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125243740 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні