П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/21651/24
Головуючий в І інстанції: Дубровна В.А.
Дата та місце ухвалення рішення: 14.11.2024 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ві-Декор» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправною та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Ві-Декор» звернулось з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 69699 від 27.06.2024 року;
- зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІ-ДЕКОР» з переліку платників податку, що відповідають Критеріям ризиковості платника податку.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №69699 від 27.06.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Ві-Декор» з переліку платників податку, що відповідають Критеріям ризиковості платника податку.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ві-Декор» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2422,40 гривень.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ві-Декор» витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 3 000 гривень.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що оскаржуване рішення про відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято Комісією у зв`язку з тим, що подані товариством документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства. Зокрема, апелянт зазначає, що у рішенні №69699 від 27.06.2024 року зазначено податкові номери платників податків, задіяних в ризикових операціях.
Позивач подав до суду відзив, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.11.2024 року залишити без змін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Ві-Декор» 21.11.2016 року зареєстровано як юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 15561020000060565.
13.06.2024 року Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, прийнято рішення №64464 про відповідність ТОВ «Ві-Декор» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації:
код « 14» постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку;
код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi;
код « 12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого( ких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:
- тип операції - постачання, період здійснення господарської операції - з 16.12.2023 року по 13.06.2024 року, код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 32149000090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 43905307, дата включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 30.01.2024 року.
20.06.2024 року позивачем до ГУ ДПС у Одеській області подано Повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, до якого додані письмові пояснення та додатки у кількості 18 документів.
Так, позивачем надано контролюючому органу наступні документи: платіжна інструкція 803 від 08.12.2023 року, видаткова накладна №54 від 08.12.2023 року, видаткова накладна №3821 від 1210.2022 року, платіжна інструкція №1751 від 12.10.2022 pоку, акт НП №008212188 від 20.10.2022 року, видаткова накладна №2602 від 26.05.2023 pоку, платіжна інструкція №1834 від 26.05.2023 pоку, платіжна інструкція №1865 від 20.06.2023 року, ТТН від 26.05.2023 pоку, видаткова накладна №6648 від 06.12.2023 року, платіжна інструкція №2129 від 06.12.2023 pоку, ТТН від 06.12.2023 року, оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за період з 01.12.2023 року по 13.06.2024 pоку, оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 за період з 01.01.2023 року по 13.06.2024 pоку, договір оренди №07/09-1 від 07.09.2022 pоку, штатний розклад 2-шр від 01.04.2024 pоку.
27.06.2024 року Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від платника податків інформації та копії відповідних документів від 20.06.2024 року №1, прийнято рішення №69699 про відповідність ТОВ «ВІ-ДЕКОР» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації :
код « 14» постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку;
код « 11» - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi;
код « 12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого( ких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:
тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 16.12.2023 року по 13.06.2024 року, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 32149000090, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43905307, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 30.01.2024 року.
У графі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» вказано: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Придбання в період з 22.11.2023 року по 11.06.2024 року у ризикових СГ ТОВ «ІЛНУР» (45338930), ТОВ «НОМАВЕН» (45231378), розрахунковий документ.
Вважаючи неправомірними рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність ТОВ «ВІ-ДЕКОР» критеріям ризиковості платника податку №69699 від 27.06.2024 року, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов, зазначив, що відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача положень пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням підприємства до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №69699 від 27.06.2024 року, яким ТОВ «ВІ-ДЕКОР» було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків, є невмотивованим, необґрунтованим, непідтвердженим жодними доказами, а тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначений такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Приписами пункту 26 Порядку №1165 визначено, що Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені положення Порядку №1165 та, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, колегія суддів зазначає, що розгляду комісією регіонального рівня питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та прийняття одного з визначених Порядком №1165 рішення передує процедура моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Після того, комісією регіонального рівня розглядається питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та приймається рішення про відповідність або невідповідність платника податку таким критеріям.
При цьому, відповідно до положень пункту 40 Порядку №1165, такі рішення приймаються комісією на засіданнях, шляхом проведення відкритого голосування, та результати щодо прийняття рішень фіксуються у протоколах.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що для встановлення відповідність платника податку на додану вартість вказаному критерію ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а саме наявність певної визначеної податкової інформації, що вказує на ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної саме в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунках коригування такого платника.
З матеріалів справи вбачається, що підставою прийняття первинного рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області №64464 від 13.06.2024 року про відповідність ТОВ «Ві-Декор» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку є виявлення обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності за кодами податкової інформації « 11», « 12», « 14».
У той же час, згідно з положеннями Порядку №1165, в якості підстави для віднесення платника податку до ризикових, повинно бути зазначено відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та, у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, розшифровується, яка саме податкова інформація.
Однак, із спірного рішення про відповідність ТОВ «Ві-Декор» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку не можливо встановити, що воно прийнято за наслідками подання позивачем для реєстрації податкової накладної, оскільки відсутня будь-яка інформація про подання податкової накладної, її номеру та дати.
Натомість, у своєму рішенні, контролюючий орган навів лише періоди здійснення позивачем господарської діяльності (16.12.2023 року по 13.06.2023 року) та вказав код ЄДРПОУ платника, задіяного в ризиковій операції ТОВ «КАН ТРАНС ЛОГІСТИК».
Колегія суддів зазначає, що з метою виключення товариства з переліку ризикових платників, позивачем надано контролюючому органу Повідомлення №1 від 20.06.2024 року, до якого додані письмові пояснення та додатки у кількості 18 документів.
Так, у поясненнях позивач зазначив, що ТОВ «Ві-Декор» є юридичною особою, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.11.2016 року, розташоване за адресою м.Одеса, вул.. Балківська,137Г, приміщення 9-Н. Товариство зареєстровано платником податку на додану вартість з 01.01.2017 року. Основним доходом підприємства є торгівля будівельними товарами (фарби, грунтівки та супроводжуючі товари для ремонту та будівництва. Коди УКТ ЗЕД 3209, 3214, 3208, 3212). Згідно штатного розпису, станом на 01.04.2024 року на підприємстві працює 5 осіб. На праві власності ТОВ «Ві-Декор» має основні засоби на загальну суму 11,4 млн. грн., які обліковуються на балансі підприємства. Підприємство має орендовані приміщення: складське та нежитлове приміщення (офіс та склад).
Стосовно взаємовідносин з ТОВ «КАН ТРАНС ЛОГІСТИК» позивач повідомив, що 01.12.2023 року ТОВ «Ві-Декор» було виписано рахунок №26 від на суму 21 570,96 за будівельні матеріали (краска, барвники). 08.12.2023 року отримано оплату від ТОВ «КАН ТРАС ЛОГІСТИК» у сумі 21 570, 96 грн. відповідно до платіжного доручення №830 від 08.12.2023 року. 08.12.2023 року товар було передано ТОВ «КАН ТРАС ЛОГІСТИК» згідно видаткової накладної №54 від 08.12.2023 року. Податкову накладну №6 від 08.12.2023 року на суму 21 570,96 грн. було зареєстровано у ЄРПН 20.12.2023 року.
В свою чергу продані будівельні матеріали були придбані у ТОВ «ЕКС-ТІАРА» (код ЄДРПОУ - 34062515) згідно видаткових накладних:
№3821 від 12.10.2022 року. За товар сплачено 12.10.2022 року, податкова накладна №45 від 12.10.2022 року зареєстрована у ЄРПН 30.10.2022 року;
№2602 від 26.05.2023 року. За товар сплачено 26.05.2023 року та 20.06.2023 року, податкова накладна №108 від 26.05.2023 року, зареєстрована у ЄРПН 15.06.2023 року;
№ 6648 від 06 грудня 2023 року. За товар сплачено 06.12.2023 року, податкова накладна №15 від 06.12.2023 року зареєстрована у ЄРПН 29.12.2023 року.
Транспортування товару здійснювало ТОВ «Нова пошта» та ТОВ «РАБЕН УКРАЇНА».
Крім того, позивач зауважив, що в інформації, за якою встановлено відповідність платника податків критеріям ризиковості, період здійснення господарської операції зазначається з 16.12.2023 року по 13.06.2024 року, однак, господарська операція з ТОВ «КАН ТРАС ЛОГІСТИК» відбулась 08.12.2023 року і з того часу по 13.06.2024 року жодної господарської операції з вказаним контрагентом здійснено не було. Також, товариство зазначає, що контрагента було віднесено до ризикових (30.01.2024 року) вже після завершення останньої господарської операції між ним та ТОВ «ВІ-ДЕКОР».
До вказаних пояснень було надано наступні документи: платіжна інструкція 803 від 08.12.2023 року, видаткова накладна №54 від 08.12.2023 року, видаткова накладна №3821 від 1210.2022 року, платіжна інструкція №1751 від 12.10.2022 pоку, акт НП №008212188 від 20.10.2022 року, видаткова накладна №2602 від 26.05.2023 pоку, платіжна інструкція №1834 від 26.05.2023 pоку, платіжна інструкція №1865 від 20.06.2023 року, ТТН від 26.05.2023 pоку, видаткова накладна №6648 від 06.12.2023 року, платіжна інструкція №2129 від 06.12.2023 pоку, ТТН від 06.12.2023 року, оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за період з 01.12.2023 року по 13.06.2024 pоку, оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 за період з 01.01.2023 року по 13.06.2024 pоку, договір оренди №07/09-1 від 07.09.2022 pоку, штатний розклад 2-шр від 01.04.2024 pоку.
Однак, за результатами розгляду пояснень, 27.06.2024 року Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №69699 про відповідність ТОВ «ВІ-ДЕКОР» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації: « 11», « 12», « 14».
Колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення відповідача за своїм змістом є ідентичним рішенню №64464 від 13.06.2024 року про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
При дослідженні матеріалів справи, відповідачем не було подано до суду документальні докази наявності у Головного управління ДПС в Одеській області податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, що стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що відповідачем не надано відповідних протоколів, які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС в Одеській області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка б свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Також, рішення відповідача, прийнято за наслідками отриманої інформації від платника податків, не містять доказів дослідження поданих платником первинних документів, як і не містять переліку документів, які ним не були надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.
Тобто, спірне рішення не містить мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
Колегія суддів зазначає, що за відсутності чіткого формулювання причин віднесення позивача до ризикових платників податків, товариство не має розуміння своїх майбутніх дій, які можуть призвести до спростування цієї інформації (які саме документи платник податків має подати, щоб спростувати виявлені податковим органом ризики), що ставить платника податків у стан правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний, в розумінні суб`єкта владних повноважень, пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості.
Здійснюючи аналіз податкової інформації по кодах « 11», « 12», « 14» колегія суддів зазначає наступне.
Стосовно коду податкової інформації « 11» - «накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності, колегія суддів зазначає, що позивачем разом з повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, надано інформацію (20-ОПП) про наявність необхідних приміщень для здійснення господарської діяльності.
Також, відповідно, до п. 1.1 Договору №07/09-1 від 07.09.2022 року, укладеного між ФОП ОСОБА_1 (Орендар/ Наймач) та ТОВ «ВІ-ДЕКОР» (Суборендар/Піднаймач), де Наймач передає, а Піднаймач приймає в тимчасове платне користування (в піднайм) для здійснення підприємницької (господарської діяльності частину нежитлового приміщення офісу, площею 198,8 кв.м. (Додаток 2), що складається з трьох окремо зареєстрованих приміщень №8н - площею 97,0 кв.м. (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1437182451101), №9н - площею 91,7 кв.м. (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1437271551101) та №10н - площею 60,1 кв.м. (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 143724885101), всього загальною площею 248,8 кв.м., які розташовані в будинку 137-Г по вулиці Балківська в місті Одеса.
Щодо коду податкової інформації « 12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, колегія суддів зазначає, що відповідачем не спростовано будь-якими доказами доводи позивача щодо дати включення контрагента, як платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 30.01.2024 року, оскільки за позицією позивача господарська операція з його контрагентом - ТОВ «КАН ТРАС ЛОГІСТИК ТОВ «ВІ-ДЕКОР» мала місце 08.12.2023 року, тобто після вчинення вказаної господарської операції.
Разом з тим, суд зазначає, що негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагента, що в свою чергу порушує та не узгоджується з принципом (правилом) індивідуальної відповідальності платника податків, за яким добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом. Виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.
Стосовно коду податкової інформації « 14» - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку, колегія суддів зазначає, що відповідачем не конкретизовано яких саме товарів/послуг позивачем здійснено постачання, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
На підставі наведеного, враховуючи пояснення позивача від 20.06.2024 року та додані до нього документи, колегія суддів дійшла висновку, що контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів, фізичних і технічних можливостей для здійснення операцій та наявністю зв`язку між фактом придбання товару/послуг і подальшою господарською діяльністю, що, в свою чергу, є обов`язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
Колегія суддів вказує, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте, не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскарженого рішення.
Таким чином, враховуючи, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Додатку 4 Порядку № 1165 щодо критеріїв ризиковості, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №69699 від 27.06.2024 про відповідність ТОВ «Ві-Декор» критеріям ризиковості платника податку.
Доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.
За таких обставин та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 17.02.2025 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125244513 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні