П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/9501/24 Головуючий у 1-й інстанції: Петричкович А.І.
Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.
18 лютого 2025 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Драчук Т. О. Смілянця Е. С.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Кам`янець-Подільської міської ради до Департаменту містобудування та архітектури Кам`янець- Подільської міської ради, Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець-Подільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Кам`янець-Подільська міська рада звернулась до суду із позовом, в якому просила:
1) визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва № 1317 від 11.11.2019, назва об`єкта будівництва: реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення площа Польський ринок, 5/1 в м. Кам`янець - Подільському Хмельницької області, відомості про які внесені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером: МU01:9182-3725-0224-2649, виданих Департаментом містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради;
2) визнати протиправним та скасувати Дозвіл на виконання будівельних робіт №ХМ012211130847 від 06.12.2021, виданий відділом Державного архітектурно - будівельного контролю Кам`янець - Подільської міської ради на об`єкт «Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1, м. Кам`янець - Подільський, Хмельницька область.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.10.2024 позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва № 1317 від 11.11.2019, Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення площа Польський ринок, 5/1 в м. Кам`янець - Подільський, які внесені до Єдиної держав ної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером: МU01:9182-3725-0224-2649, виданих Департаментом містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради.
Визнано протиправним та скасовано Дозвіл на виконання будівельних робіт №ХМ012211130847 від 06.12.2021, виданий забудовнику ОСОБА_1 , відділом Державного архітектурно - будівельного контролю Кам`янець - Подільської міської ради на об`єкт "Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1, м. Кам`янець - Подільський, Хмельницька область".
ОСОБА_1 не погоджуючись з даним рішенням суду, подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не взято до уваги, що неподання документів про право власності або користування земельною ділянкою до заяви про видачу містобудівних умов не могла бути підставою для відмови лише за умови, що реконструкція, яку мало намір провести ОСОБА_1 , не передбачала зміну зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані. Апелянт посилається на те, що право власності, яке є відмінним від реєстрації ОСОБА_1 не оспорюється. Надавати оцінку можливості видачі оскаржуваних містобудівних умов та обмежень в аспекті скасування через 4,6 років факту державної реєстрації прав на нерухоме майно суперечить принципу правової визначеності.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як встановлено з матеріалів справи, 12 листопада 2019 року наказом №174 Департаментом містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва», затверджено Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва №1317 від 12.11.2019 року -реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1 м. Кам`янець - Подільський, Хмельницька область (забудовник ОСОБА_1 ), відомості про які внесені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером: MU01:9182-3725-0224-2649.
На підставі вказаних містобудівних умов та побмежень, 06 грудня 2021 року Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець - Подільської міської ради ОСОБА_1 видано Дозвіл на виконання будівельних робіт №ХМ012211130847 - Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область.
24.11.2023 року позивачем було подано скаргу на Міністерство юстиції України щодо рішення № 49540297 від 16.11.2019 року державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_2 щодо незавершеного будівництва, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . (власник ОСОБА_1 )
Наказом Міністра юстиції України №1500/5 від 20.05.2024 року «Про задоволення скарги», яким визнано прийнятим з порушенням Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та анульовано рішення від 06.11.2019 року №49540297 державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_2 стосовно реєстрації права власності на незавершене будівництво, об`єкта житлової нерухомості, загальною площею 550 кв.м. з відсотком готовності будівництва права власності 34017148).
З підстав скасуванням реєстрації права власності за гр. ОСОБА_1 на незавершене будівництво, об`єкта житлової нерухомості, загальною площею 550 кв.м. з відсотком готовності будівництва - 12% за адресою площа Польський ринок, 5/1 м. Кам`янець - Подільський Хмельницька область, позивач звернувся до Департаменту містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради та Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець - Подільської міської ради з вимогою про скасування МОУ та наказу про затвердження МОУ від 11.11.2019 року № І 74.
17 червня 2024 року наказом Департаменту містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради «Про скасування Наказу та зупинення дії містобудівних умов та обтяжень для проектування об`єктів будівництва» - скасовано Наказ Департаменту містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради «Про затвердження містобудівних умов та обтяжень для проектування об`єкта будівництва» від 12.11.2019 року №174 та зупинено дію-містобудівних умов та обтяжень №1317, реєстраційний номер MU0K9182-3725-0224-2649 для проектування об`єкта будівництва - реконструкція незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1, м. Кам`янець - Подільський, Хмельницька область.
З підстав скасування рішення від 06.11.2019 року №49540297 державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_2 стосовно реєстрації права власності на незавершене будівництво, об`єкта житлової нерухомості, загальною площею 550 кв.м. з відсотком готовності будівництва - 12% за адресою площа Польський ринок, 5/1 м. Кам`янець - Подільський (за номером запису права власності 34017148) та скасування державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_1 , Кам`янець-Подільська міська рада звернулась до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для їх задоволення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Так, на думку позивача, у зв`язку із анулюванням рішення від 06.11.2019 року №49540297 державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_2 стосовно реєстрації права власності на незавершене будівництво, об`єкта житлової нерухомості, загальною площею 550 кв.м. з відсотком готовності будівництва - 12% за адресою площа Польський ринок, 5/1 м. Кам`янець - Подільський (за номером запису права власності 34017148) та скасування державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_1 , що було підставою для видачі дозвільних документів з будівельної діяльності, наявні підстави для визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обтяжень №1317, реєстраційний номер MU01:9182-3725-0224-2649 та Дозволу на виконання будівельних робіт №ХМ12211130847 від 06.12.2021 року.
У свою чергу, надаючи оцінку вказаному та висновкам суду першої інстанції про те, що ОСОБА_1 до заяви від 08.11.2019 про надання Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на закінчення незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на площі Польський ринок, 5/1 не було надано копію документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації), судова колегія вважає за необхідне зазначити таке.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Згідно пунктом 8 частини першої статті 1Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до статті 29 цього Закону фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.
Відповідно до абзацу п`ятого частини третьої статті 29 Закону у випадках, визначених частиною четвертою статті 34 цього Закону та частиною першою статті 12-1 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", кадастровий номер земельної ділянки зазначається у заяві за його наявності, а копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію додається до заяви за наявності.
Згідно частиною четвертою статті 34 Закону № 3038-VI реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.
Смислова конструкція абзацу першого частини четвертої статті 34 Закону № 3038-VI дає можливість дійти висновку, що такі підстави для звільнення від обов`язку надавати копію документа про право на земельну ділянку, як (1) реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані та (2) реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, стосуються будь-яких замовників будівництва, які планують виконання одного з видів будівельних робіт, наведених вище, на земельній ділянці, що належить до відповідної категорії земель.
Натомість, такі підстави для звільнення від обов`язку надавати копію документа про право на земельну ділянку, як (3) комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і (4) нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації, стосується лише замовників - органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності.
Такий висновок ґрунтується на тому, що застосований законодавцем у досліджуваній нормі сполучник: «а також», який відповідно до Словника української мови вживається для приєднання однорідних членів речення або цілих речень у значенні: крім того, разом із тим, розділяє речення на дві окремі частини. Перша частина речення містить підстави, які характеризують виключно об`єкт будівництва (будь-який об`єкт без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані або автомобільні дороги, залізничні колії, лінії електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інші лінійні комунікації) та визначають допустимий вид будівельних робіт (реконструкція, реставрація або капітальний ремонт). Водночас, друга частина речення містить підстави, що крім характеристики об`єкта будівництва та видів будівельних робіт також містять вимогу до Замовників будівництва (такими можуть бути тільки органи державної влади або місцевого самоврядування) та форми власності на земельну ділянку (державна або комунальна власність).
Аналіз положень частини четвертої статті 34 Закону № 3038-VI дає підстави для висновку, що право на виконання будівельних робіт без документа, який засвідчує право на земельну ділянку, виникає за наявності чотирьох самостійних підстав:
1) реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані;
2) реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення;
3) комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності;
4) нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності.
Перші дві підстави не залежать від категорії замовника (його приналежності до органів державної влади або місцевого самоврядування) та від форми власності земельної ділянки, а обумовлюються характеристиками самого об`єкта будівництва (це має бути вже існуючий об`єкт, розміщений на землях відповідної категорії) та видами будівельних робіт (реконструкція, реставрація або капітальний ремонт, тобто не нове будівництво). Натомість інші дві підстави (пп. 3, 4) обумовлені передовсім видом замовника, яким може бути лише орган державної влади або орган місцевого самоврядування, та формою власності земельної ділянки, на якій розміщується об`єкт будівництва (державна або комунальна власність).
Крім того, на підтвердження вищенаведеного висновку також певною мірою свідчить те, що у формі повідомлення про початок виконання будівельних робіт, затвердженій додатком 2-1 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 13.04.2011 № 466, у разі відсутності документа, який посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, замовнику пропонується обрати із списку одну із трьох підстав звільнення від обов`язку подавати відповідний документ, а саме:
1) реконструкція або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів у плані;
2) реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення;
3) нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на землях державної чи комунальної власності.
Тобто законодавець виокремив чотири самостійні правові підстави, які дають право замовнику будівництва проводити будівельні роботи без надання копії документа про право на землю: перші дві підстави не залежать від категорії замовника (його приналежності до органів державної влади або місцевого самоврядування) та від належності земельної ділянки до земель державної або комунальної власності, а обумовлюються характеристиками самого об`єкта будівництва та видами будівельних робіт; натомість інші дві підстави також обумовлені видом замовника - орган державної влади або місцевого самоврядування та формою власності земельної ділянки, на якій розміщується об`єкт будівництва, - державна або комунальна власність.
Отже, положення абзацу першого частини четвертої статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» необхідно розуміти так, що вислів: «на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності» слід застосовувати тільки щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду та нового будівництва об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури.
Вказана позиція відображена в постанові Касаційного адміністративного суду у вкладі Верховного Суду від 05 вересня 2024 року при розгляді справи № 600/7509/21-а.
Таким чином, застосовуючи цей висновок в контексті обставин цієї справи, колегія суддів не погоджується із висновком суду першої інстанції щодо не надання ОСОБА_1 копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію, оскільки неподання документів про право власності або користування земельною ділянкою до заяви про видачу містобудівних умов не могла бути підставою для відмови у видачі згаданих Містобудівних умов та обмежень лише за умови, що реконструкція, яку мало намір провести ОСОБА_1 , не передбачала зміну зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані.
Окремо слід звернути увагу, на наказ Міністра Юстиції України № 1500/5 від 20.05.2024 року «Про задоволення скарги». Вказаним наказом задоволено скаргу Кам`янець-Подільської міської ради від 24 листопада 2023 року № 8/02-25-1348 та визнано прийнятим з порушенням Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та анулювати рішення від 06.11.2019 №49540297 державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області Гребенюка Олександра Дмитровича.
Проте аналізуючи даний наказ та висновок центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства Юстиції, можна дійти однозначного висновку, що право власності яке є відмінним від реєстрації права власності ОСОБА_1 не оспорюється.
Відповідно до частини 1 статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Пункт 1 частини першої статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає, що державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За змістом наведеної норми державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.
Суть державної реєстрації прав - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, які вже мали місце на підставі рішень відповідних органів, договорів чи інших правовстановлюючих документів, шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру прав, а не безпосереднє створення таких фактів зазначеними записами.
Подібний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 березня 2019 року у справі № 911/3594/17, постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 24 січня 2020 року у справі № 910/10987/18 а також у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 925/1121/17, від 17 квітня 2019 року у справі № 916/675/15.
Разом з тим, відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.
Наведеною нормою законодавець врегулював правову ситуацію, коли відомості, що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, не відповідають наявним чинним та нескасованим правовстановлюючим документам, на підставі яких проведені реєстраційні дії та які мають пріоритет над записами, що містяться у Державному реєстрі.
Правові висновки щодо статусу відомостей в Державному реєстрі речових прав на нерухоме та необхідності застосування частини другої статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у вирішенні питань, пов`язаних з правом власності на майно, викладені в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.02.2018 у справі №917/553/17, від 03.04.2018 у справі № 922/1645/18.
Виходячи з наведеного, колегія суддів не погоджується із висновком суду інстанції щодо відсутності підстав для видачі Містобудівних умов та обмежень забудов земельної ділянки, так як ОСОБА_1 не мала права власності на розкриті фундаменти у зв`язку із скасуванням державної реєстрації права власності від 06.11.2019 №49540297, оскільки суд першої інстанції не застосував до спірних правовідносин положення зазначеної вище норми та не врахував, що реєстрація права власності в Державному реєстрі за ОСОБА_1 була проведена саме на підставі Декларації про початок будівництва від 11.05.2010 та технічного паспорта від 06.04.2014, які не скасовані та не визнані недійсними.
Висновок суду першої інстанції про те, що ОСОБА_1 не мала права власності на об`єкт нерухомого майна: незавершене будівництво, загальною площею 550 м кв., відсоток готовності - 12%, адреса: АДРЕСА_1 ґрунтується лише відомостях зазначених у наказі Міністерства юстиції України №1500/5 від 20.05.2024 про анулювання рішення від 06.11.2019 року №49540297 державного реєстратора Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_2 , та є передчасним.
Як зазначалось вище, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності.
Право власності ОСОБА_1 на спірне нерухоме майно на підставі правовстановлюючих документів не скасовано та не припинено.
Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає необгрунтованим рішення суду першої інстанції про скасування Містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва № 1317 від 11.11.2019, Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення площа Польський ринок, 5/1 в м. Кам`янець - Подільський, які внесені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером: МU01:9182-3725-0224-2649, виданих Департаментом містобудування та архітектури Кам`янець - Подільської міської ради та вважає, що у задоволенні вказаної вимоги слід відмовити, з наведених вище підстав.
Крім того, встановлено, що відділом державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець-Подільської міської ради зареєстрований Дозвіл на виконання будівельних робіт за №ХМ012211130847 від 06.12.2021, який наданий замовнику ОСОБА_1 на реконструкцію незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення (арк. спр.2, т.2).
Щодо підстав для скасування Дозволу на виконання будівельних робіт за №ХМ012211130847 від 06.12.2021, який наданий замовнику ОСОБА_1 на реконструкцію незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, позивач посилається на те, що Містобудівні умови та вказаний Дозвіл на виконання будівельних робіт були видані ОСОБА_1 з врахуванням площі забудови 550 кв.м за адресою площа Польський ринок, 5/1, м.Кам`янець Подільський, Хмельницька область, та при цьому було враховано площу Житлового будинку (руїни фундаментів) XVІІІ-ХІХ ст. по АДРЕСА_2 , а саме 289,4 кв.м., який в свою чергу є пам`яткою культури спадщини місцевого значення та перебуває на балансі Кам`янець-Подільської міської ради, чим порушуються інтереси територіальної громади у збереженні пам`ятки культурної спадщини місцевого значення.
Надаючи оцінку вказаним аргументам позивача апеляційний суд враховує, що рішенням Кам`янець-Подільської міської ради № 4 від 28 серпня 2013 року «Про затвердження Порядку виконання підготовчих, проектних та будівельних робіт з відбудови (втраченої) історичної забудови, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста № 1, № 2 і № 3 та Типового договору на відбудову (відтворення) та пристосування втраченої історичної забудови » затверджено відповідний Порядок виконання підготовчих, проектних та будівельних робіт з відбудови (втраченої) історичної забудови, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста № 1, № 2 і № 3 (надалі Рішення № 4).
За п. 2.1. Рішення №4 Департамент містобудування та архітектури міської ради визначений уповноваженим органом в частині регулювання діяльності з реконструкції (відтворення) втраченої історичної забудови в межах існуючих фундаментів, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста Кам`янця-Подільського та укладення договорів на реконструкцію (відтворення) втраченої історичної забудови, внесення до них змін і доповнень шляхом укладення додаткових угод та розірвання договорів, у випадку порушення забудовником договірних зобов`язань.
За п. п.2.3.7 «Порядку виконання підготовчих, проектних та будівельних робіт з відбудови (втраченої) історичної забудови, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста № 1, № 2 і № 3», перед початком проведення будівельних робіт отримує дозвіл в установленому порядку згідно з діючим законодавством, а також реєструє Декларації про початок виконання підготовчих робіт в інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області.
За п. 2.5 «Порядку виконання підготовчих, проектних та будівельних робіт з відбудови (втраченої) історичної забудови, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста № 1, № 2 і № 3», до подачі Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, після відшкодування вартості дооцінених фундаментів, Забудовник звертається із заявою про передачу фундаментів у власність. Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста готує проект рішення виконавчого комітету міської ради щодо передачі фундаментів у власність Забудовника.
Описане вказує, що Кам`янець-Подільська міська рада як колишній власник фундаментів, визначила порядок участі в конкурсі, щодо здійснення реконструкції (відтворення) втраченої історичної забудови, та подальший порядок викупу реконструйованого майна.
Рішенням Кам`янець-Подільської міської ради №3 від 28 серпня 2013 року «Про затвердження Порядку проведення конкурсів з набуття права на відбудову (відтворення) втраченої історичної забудови, проведення інших будівельних робіт в межах історичних ареалів міста №1, №2 і №3». Вказаними рішеннями Кам`янець-Подільської міської ради визначено порядок передачі та здійснення реконструкції (відтворення) втраченої історичної забудови на території відповідних історичних ареалів.
Описане свідчить, що Кам`янець-Подільська міська рада в силу своїх повноважень прийняла локальний нормативний акт, за яким визначила порядок участі фізичних, фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб у відбудові втраченої історичної забудови.
Аналогічно згаданим порядком і передбачено обов`язок особи яка здійснює реконструкцію (відтворення) втраченої історичної забудови відшкодувати вартість оцінених у встановлено порядку фундаментів, які передавалась особі.
15 травня 2019 року між виконавчим комітетом Кам`янець-Подільської міської ради та ОСОБА_1 укладено договір на реконструкцію (відтворення) втраченої історичної забудови.
Предметом вказаного договору є: ОСОБА_1 , яка відповідно до рішення виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради від 10.04.2019 № 413 «Про надання права на реконструкцію (відтворення втраченої історичної забудови в межах існуючих фундаментів за адресою площа Польський ринок, 5/1 з пристосуванням під житловий будинок)», залучається виконавчим комітетом Кам`янець-Подільської міської ради з метою участі у реконструкції (відтворенні) втраченої історичної забудови в межах існуючих фундаментів, та благоустрою території в історичному ареалі міста №1, (Історичний центр міста), яка включає площу залишків фундаментів будинків на пл. Польський ринок, 5/1, та АДРЕСА_2 .
За п. 2.2.3. Договору ОСОБА_1 зобов`язана отримати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки в Департаменті містобудування та архітектури Кам`янець-Подільської міської ради, а також технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта в інженерних службах міст.
Рішенням виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради від 27 грудня 2019 року № 1435 «Про надання дозволу ОСОБА_1 на відшкодування вартості фундаментів, що знаходяться за адресою площа АДРЕСА_3 » ОСОБА_1 надано дозвіл на відшкодування вартості фундаментів, що знаходяться за адресою АДРЕСА_3 , на рахунок міського бюджету. Доручено департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста провести процедуру списання фундаментів, що знаходяться за адресою площа Польський ринок, 5/1, вул. П`ятницька, 12 відповідно до законодавства.
10 березня 2021 року між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста та ОСОБА_1 було підписано Акт прийому-передачі майна комунальної власності, а саме: втрачена історична забудова в межах існуючих фундаментів за адресою АДРЕСА_2 ; втрачена історична забудова в межах існуючих фундаментів за адресою площа Польський ринок, 5/1.
В даному акті також зазначено, що відшкодування вартості зазначених у цьому акті втрачених історичної забудови в межах існуючих фундаментів в розмірі 97.093,00 грн. (Дев`яносто сім тис. дев`яносто три грн. 00 коп.) здійснено ОСОБА_1 відповідно до виписки по рахунку Кам`янець-Подільського УДКСУ від 16.01.2020, без урахування податку на додану вартість.
22 листопада 2019 року за № ХМ010193261002 відділом ДАБК Кам`янець-Подільської міської ради було зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт об`єкта, який розміщений по площі Польський ринок, 5/1 м. Кам`янець-Подільський із назвою: Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення.
В подальшому ОСОБА_1 було виготовлено проект, який пройшов відповідні погодження та проведена його експертиза.
Отже, з наведеного вбачається, що об`єкт площею 289,40 кв. м. по АДРЕСА_2 немає жодного відношення до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва № 1317 від 11.11.2019, назва об`єкта будівництва: реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення площа АДРЕСА_1 .
Вказані об`єкти нерухомості є різними. При цьому, об`єкт по АДРЕСА_2 має свою окрему будівельну документацію та укладені договори, які не пов`язані із предметом спору.
Позивачем також не доведено, що у площу забудови 550 м кв. об`єкта будівництва: реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення площа Польський ринок, 5/1 в м. Кам`янець - Подільському Хмельницької області, враховано площу Житлового будинку (руїни фундаментів) ХVІІІ - ХІХ століть по АДРЕСА_2 , а саме 289,4 м кв.
Узв`язку з цим також не підляга' задоволенню позовна вимога про визнання протиправним та скасування Дозвілу на виконання будівельних робіт №ХМ012211130847 від 06.12.2021, виданий відділом Державного архітектурно - будівельного контролю Кам`янець - Подільської міської ради на об`єкт «Реконструкція незавершеного будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення, площа Польський ринок, 5/1, м. Кам`янець - Подільський, Хмельницька область.
Враховуючи викладене, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
Відповідно до пункту 2 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно частин першої та другої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що суд першої інстанції у справі, що розглядається не дав належної оцінки встановленим обставинам, неправильно застосував норми матеріального права, що призвело до ухвалення помилкового рішення, а відтак апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2024 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Кам`янець-Подільської міської ради відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Драчук Т. О. Смілянець Е. С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125245785 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні