Справа № 186/1979/24
Номер провадження № 2-а/0186/1/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2025 року Першотравенського міського суду Дніпропетровської області Демиденко С.М., розглянувши за правиламиспрощеного позовногопровадження безповідомлення (виклику)учасників справи(уписьмовому провадженні) в м. Шахтарське Дніпропетровської області справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа Петропавлівський відділ державної виконавчої служби у Синельниківському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса), про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Першотравенського міського суду Дніпропетровської області з адміністративним позовом до ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа Петропавлівський відділ державної виконавчої служби у Синельниківському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса), про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.
В обґрунтуванняпозову позивач зазначає, що 02.09.2024 року начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 винесена постанова серії ПР 365 про адміністративне правопорушення передбачене ч.3 ст.210 КУпАП.
Копію вказаної постанови позивач не отримував. Лише 15.11.2024 року ознайомився з нею через портал «Дія» коли йому прийшло сповіщення про відкриття виконавчого провадження про примусове стягнення штрафу.
Згідно постанови ОСОБА_1 не оновив свої військово-облікові дані, чим порушив п.п. 10-1 п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Також в постанові зазначено, що ОСОБА_1 не проводив звірку контактних даних, не проводив звірку даних при особистій явці, не проводив звірку в органах місцевого самоврядування, не проводив звірку даних на підприємствах та вищих навчальних закладах.
Вважає, що вказана постанова є протиправною і незаконною, оскільки насправді він з`являвся в ІНФОРМАЦІЯ_2 щоб оформити виключення з військового обліку у зв`язку з наявністю інвалідності 3 групи, яку він оформив ще в червні місяці. До цього часу ОСОБА_1 мав відстрочку у зв`язку з бронюванням на підприємстві.
Також, позивачем було своєчасно уточнено облікові данні за допомогою застосунку «Резерв+».
Позивач просить суд скасувати постанову про адміністративне правопорушення серії ПР 365 від 02.09.2024 року за ч.3 ст.210 КУпАП та закрити справу за відсутності в його діях складу адміністративного правопорушення.
Відповідач надав суду письмовий відзив в якому зазначив, що заперечує проти задоволення позову. Посилався на те, що позивач порушив вимоги ч. 10 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», , пп. 10-1, п. 1 додатку 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а саме вчасно не уточнив персональні дані. Тобто в діях ОСОБА_1 , присутні ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 210 КУпАП, й відповідно постанова серії ПР № 365 від 02.09.2024 року ухвалена на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України.
Просить суд у позові ОСОБА_1 , відмовити в повному обсязі.
Третя особа - Петропавлівський відділдержавної виконавчої служби у Синельниківському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса) ухвалу про відкриття провадження у справі разом з позовною заявою з додатками отримали, але письмові пояснення не надали.
Справа розглядається відповідно до ч.5 ст.262 КАС України в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що 02 вересня 2024 року начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 за результатами розгляду протоколу серії ПР №365 від 28.08.2024 року, винесена постанова серії ПР №365 про адміністративне правопорушення передбачене ч.3 ст.210 КУпАП відносно ОСОБА_1 та накладено стягнення у виді штрафу в сумі 17000 грн.
В постанові зазначено, що 28.08.2024 року об 08-30 год. прибув громадянин ОСОБА_1 для подачі заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час, мобілізації. Під час перевірки облікових даних у єдиному державному реєстрі військовозобов`язаних встановлено, що ОСОБА_1 не оновив свої військово облікові дані, чим порушив пп. 10-1 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів Додаток 2 до «Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів» затвердженого Постановою КМУ №1487 від 30.12.2022 та ч. 10 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». ОСОБА_1 , на розгляд справи не з`явився. Про дату час та місце розгляду справи був повідомлений шляхом зачитування йому змісту протоколу серії ПР № 365 від 28.08.2024 у присутності свідків. З протоколом ОСОБА_1 не погодився, від пояснень відмовився, від підпису у протоколі також відмовився. Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів по військовозобов`язаному ОСОБА_1 , ідентифікатор 170320200-25078600010, ОСОБА_1 не проводив звірку контактних даних, не проводив звірку контактних даних, не проводив звірку даних при особистій явці, не проводив звірку в органах місцевого самоврядування, не проводив звірку даних на підприємствах та вищих навчальних закладах. Лише 28.08.2024 року з`явився для надання відстрочки як інваліду.
ОСОБА_1 , з 1998 року перебував на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_3 та в подальшому у ІНФОРМАЦІЯ_4 . При постановці на облік надавав усі необхідні документи для перебуванні на обліку, згідно даних паспорту за час перебування на обліку 26.01.2006 року змінив місце реєстрації та фактичне місце проживання.
Згідно з інформації з Резерв + наданої позивачем, вбачається, що ОСОБА_1 , вчасно не оновивсвої данні,а саме:адресу проживання,номера засобівзв`язку,адресу електронноїпошти (за наявності)та іншіперсональні дані.Так,вбачається,що обліковіданні ОСОБА_1 ,були нимоновлені лише18листопада 2024року.
Вирішуючи позовні вимоги суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ч. 2 ст. 254 КУпАП, протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Разом із тим, КУпАП не встановлює жодних наслідків недотримання цього строку особою, яка склала протокол, а тому зазначене процесуальне порушення не тягне за собою протиправності винесеної постанови.
Разом з тим, строк притягнення винної особи до адміністративної відповідальності, встановлений ст. 38 КУпАП, відповідачем дотриманий, а факт правопорушення підтверджується належними в розумінні ст. 251 КУпАП доказами, відтак суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що порушення строку складання протоколу не може слугувати підставою для скасування постанови про адміністративне правопорушення та не може тим самим слугувати підставою для звільнення особи від адміністративної відповідальності.
Стосовно повноважень посадової особи діловода групи документального забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_4 на складання протоколу про адміністративне правопорушення та складання постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, суд зазначає про таке.
Чинний КУпАП не містить приписів щодо визначення відповідальної особи на складання протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 210-1 КУпАП.
Наказом Міністерства оборони України від 01.01.2024 №3 затверджено Інструкцію зі складання територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення.
Згідно п.2 зазначеної вище Інструкції уповноважені посадові особи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, яким надано право складати протоколи про адміністративні правопорушення (додаток 1) (далі - протокол), передбачені статтями 210, 210-1, 211 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), визначаються наказами керівників відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до вказаної Інструкції, протокол складає уповноважена посадова особа територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Протокол підписується уповноваженою посадовою особою, яка його склала, та особою, яка притягується до адміністративної відповідальності. За наявності свідків протокол може бути підписано також і цими особами.
Відповідно до ст. 235 КУпАП територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
У даному випадку постанова винесена начальником ІНФОРМАЦІЯ_4 отже, уповноваженою на те посадовою особою згідно з положеннями ст. 235 КУпАП.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що при прийнятті постанови у справі про адміністративне правопорушення посадові особи діяли в межах повноважень, визначених Законом.
В силу приписів ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Відтак, попри те, що відповідач не надав до суду відзив на адміністративний позов, суд першої інстанції оцінив наявні в матеріалах справи докази, встановив належним чином обставини, та дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Статтею 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Згідно з абзацом 6 частини 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» у редакції Закону України №3633-ІХ від 11.04.2024 року, інші військовозобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов`язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.
Постановою Кабінету міністрів України від 30.12.2022 № 1487 затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі Порядок). Порядок визначає механізм організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, органами військового управління, військовими частинами Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, підприємствами, установами та організаціями, закладами освіти, закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування і форми власності.
За приписами абзацу 3 підпункту 10-1 пункту 1 Додатку 2 до Порядку організації і ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487, призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні у період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії правового режиму воєнного стану уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби здійснюється на підставі Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».
18.05.2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» №3633-ІХ від 11.04.2024 року.
Цим Законом положення частини 10 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу викладено в новій редакції, згідно з якою, зокрема, встановлено, що громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, зокрема: уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки; прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу розвідувальних органів України для оформлення військово-облікових документів, взяття на військовий облік, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Так, абзацом 4 підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» встановлено, що громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані: у разі перебування на території України шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності).
Отже, зазначені норми законодавства передбачають три шляхи, якими громадяни України, які перебувають на території України, та які перебувають на військовому обліку, повинні були уточнити свої персональні дані по 16.07.2024 року (включно), а саме:
-шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання;
-шляхом прибуття самостійно до центру надання адміністративних послуг;
-через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності).
Так,відповідно дочастини 3статті 210КУпАП порушеннявійськовозобов`язаними правилвійськового облікув особливийперіодтягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оборону України», особливий період - це період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, що затверджений Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України введений воєнний стан з 05 год 30 хв 24.02.2022 строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався, і продовжує свою дію на час розгляду справи.
Як вбачається з матеріалів справи, доказів того, що позивачем було до 16.07.2024 року, включно, уточнено військово-облікові дані у встановленому законом порядку до суду не надано, а тому у відповідача були усі наявні підстави для притягнення позивача до адміністративної відповідальності за частиною 3 статті 210 КУпАП.
Аналіз причин та умов, які призвели до вчинення адміністративного правопорушення, свідчать про особисте безвідповідальне ставлення позивача до виконання встановлених законодавством обов`язків громадянина України з правил військового обліку, що оцінюється судом критично в умовах необхідності відсічі агресора під час повномасштабного воєнного вторгнення на територію України.
На підставі викладеного, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Щодо судових витрат.
За змістом ч. 1ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
У відповідності до ч. 1, 3ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на результат вирішення справи, судові витрати відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, та керуючись ст. ст.251,268,280,289 КУпАП, ст.ст.72-79,90,242-246,255,295 КАС України, суд,-
УХВАЛИВ :
В задоволені позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа Петропавлівський відділ державної виконавчої служби у Синельниківському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса), про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 10-денний строк з дня його проголошення, апеляційної скарги.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження відповідно та в порядку і строки, визначені ст. 295 КАС України.
Суддя С.М. Демиденко
Суд | Першотравенський міський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2025 |
Оприлюднено | 21.02.2025 |
Номер документу | 125284584 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Першотравенський міський суд Дніпропетровської області
Демиденко С. М.
Адміністративне
Першотравенський міський суд Дніпропетровської області
Демиденко С. М.
Адміністративне
Першотравенський міський суд Дніпропетровської області
Демиденко С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні