Рішення
від 20.02.2025 по справі 140/12934/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2025 року ЛуцькСправа № 140/12934/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП.

Зобов`язання Державної податкової службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП, датою їх подання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (надалі ПК України) за фактом господарських операцій з ТОВ Радехівський цукор та ПП Торговий дім Салют було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №1 від 08.12.2023 на суму 139 150,06 грн, в тому числі ПДВ 23 191,68 грн; №1 від 05.02.2024 на суму 139 150, 04 грн, в тому числі ПДВ 23 191,67 грн; №1 від 18.03.2024 на суму 100 000,00 грн, в тому числі ПДВ 16 666,67 грн; №1 від 30.04.2024 на суму 200 527,90 грн, в тому числі ПДВ 33 421,32 грн. Згідно із квитанціями від 04.01.2024, 29.02.2024, 01.04.2024, 01.05.2024 реєстрацію податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

З метою реєстрації зупинених податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 позивачем надіслано письмові пояснення (повідомлення) та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції.

Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийняті рішення №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024 в ЄРПН у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операцій, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнала. З приводу цього зазначає, що на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, позивачем не надано платіжні інструкції, які б підтверджували здійснені операції з придбання та продажу молочної продукції, а також у позовній заяві не надано пояснень щодо платіжних інструкцій. Вважає, що контролюючий орган чітко передбачив у повідомленні перелік необхідних документів для підтвердження операції, однак платником таке повідомлення було проігноровано.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 в ЄРПН зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З урахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю, а розгляд справи здійснювати за участі представника відповідачів.

Крім того, представник відповідачів у відзиві на позовну заяву просив розгляд справи проводити за участі сторін.

Суд наголошує, що за змістом статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України.

Отже, заявлене у відзиві представником ГУ ДПС у Волинській області клопотання про розгляд справи за участі сторін не підлягало судом вирішенню по суті.

У відповіді на відзив представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити повністю.

Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Основними видами господарської діяльності ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» за КВЕД є код 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів, 23.32 Виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини, 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій, 31.02 Виробництво кухонних меблів, 31.09 Виробництво інших меблів, 32.99 Виробництво іншої продукції, н.в.і.у., 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів, 42.11 Будівництво доріг і автострад, 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у., 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 43.21 Електромонтажні роботи, 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, 43.39 Інші роботи із завершення будівництва, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами, 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у., 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у., 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування, 95.24 Ремонт меблів і домашнього начиння, 41.10 Організація будівництва будівель, 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи.

Судом встановлено, що між ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» (Замовник) було укладено договір про виконання підрядних робіт №120ПР/23 від 04.12.2023.

Відповідно до п.1.1 Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник зобов`язується власними силами на свій ризик за завданням Замовника виконати в обумовлений термін підрядні роботи (надалі - роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх вартість. Згідно п. 1.2 Договору, Підрядними роботами за даним Договором є роботи, погоджені сторонами у Специфікаціях, які з моменту підписання їх Сторонами є невід`ємними частинами даного Договору. Специфікація та вказані в ній роботи можуть деталізуватися додатками (Проектною документацією, Локальним кошторисом, Графіком виконання робіт, Технічними завданням та ін.) які з моменту підписання їх сторонами є невід`ємними частини даного Договору.

У відповідності до Специфікації №1 від 04.12.2023, Замовник замовляє, а Підрядник зобов`язується виконати наступні роботи - виготовлення та встановлення огорожі на території заводу, Гнідавський підрозділ у сумі 278 300,10 грн., у т.ч. ПДВ 46 383,35 грн; умови оплати 50% - передплата протягом 5-ти банківських днів від дати специфікації, 50% - протягом 5-ти банківських днів від дати підписання акту виконаних робіт; строки виконання робіт 30 робочих днів; місце виконання робіт Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, 3; роботи виконуються з матеріалів Підрядника.

На виконання умов Договору, 08.12.2023 ТОВ «Радехівський цукор» було здійснено попередню оплату у сумі 139 150,05 грн., що підтверджується банківською випискою за 08.12.2023.

ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №1 від 08.12.2023 на суму 139 150,06 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,68 грн.

Згідно із квитанцією від 04.01.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 08.12.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Крім того, ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №1 від 05.02.2024 на суму 139 150,04 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,67 грн.

Згідно із квитанцією від 29.02.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 05.02.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Однак, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11649879/44874212 від 19.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 08.12.2023, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

Також, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11649880/44874212 від 19.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 05.02.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» 28.08.2024 було подано до ДПС України скарги на рішення №1649879/44874212 та №11649880/44874212 від 19.08.2024.

Рішенням ДПС України №57319/44874212/2 та №57349/44874212/2 від 04.09.2024 скарги залишено без задоволення, а рішення регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Водночас, судом встановлено, що між Приватним підприємством «ТОРГОВИЙ ДІМ «САЛЮТ» (Замовник) та ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» (Підрядник) було укладено договір підряду на виконання будівельно-ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024.

Відповідно до п.1.1 Договору, Підрядник зобов`язується на власний ризик виконати та здати Замовнику в установлений Договором строк закінчені роботи, а саме: вкладання плитки за адресою: бульвар Дружби Народів, 3, Луцьк, Волинська область, 43017, а Замовник зобов`язується прийняти від підрядника закінчені роботи (об`єкт будівництва) та оплатити їх. Згідно п. 1.2. Договору, Підрядник виконує роботи з дотриманням технічних вимог, встановлених законодавством та підзаконними нормативно-правовими актами України, власними силами та засобами. Матеріали для виконання робіт надаються Замовником, для чого останній за відповідним актом приймання-передачі передає їх Підряднику.

Відповідно до п.2.1, 2.2. Договору, підрядник розпочинає виконання робіт на протязі трьох днів після отримання авансу. Підрядник бере на себе зобов`язання та гарантує завершення виконання робіт за цим Договором до 31.03.2024 р.

Згідно п.3.1., 3.2 Договору, договірна ціна робіт визначається відповідно до додаткової угоди про затвердження переліку робіт та розцінок та за актами приймання-передачі виконаних робіт, що є невід`ємною частиною даного Договору. При цьому вартість робіт не може бути вища ніж зазначена відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва». Замовник сплачує Підряднику аванс в розмірі 50 000,00 грн. (п`ятдесят тисяч гривень) у т.ч. ПДВ шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на поточний рахунок Підрядника.

Остаточні розрахунки за цим Договором здійснюються Замовником на підставі актів приймання передачі виконаних робіт шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на поточний рахунок Підрядника в десятиденний строк з моменту підписання відповідного акту.

Відповідно до п. 3.3 Договору, до ціни Договору входять всі витрати Підрядника, пов`язані з підготовкою та виконанням робіт. Ціни на матеріали, що поставляються Підрядником, підтверджуються первинними документами, за яким вони були придбані, оригінали яких надаються Замовнику.

Згідно договору, Замовником було передано Підряднику товарно-матеріальні цінності згідно акту прийому-передачі ТМЦ №1 від 28.03.2024 у сумі 27 418,20 грн.

На виконання умов договору, 13.02.2024 Приватним підприємством «ТОРГОВИЙ ДІМ «САЛЮТ» було здійснено попередню оплату у сумі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою за 13.02.2024; 18.03.2024 було здійснено попередню оплату у сумі 100 000,00 грн, що підтверджується банківською випискою за 18.03.2024.

В подальшому, ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №2 від 13.02.2024 на суму 50 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 8 333,33 грн, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №1 від 18.03.2024 на суму 100 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 16 666,67 грн.

Згідно із квитанцією від 01.04.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 18.03.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Крім того, ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №1 від 30.04.2024 на суму 200 527,90 грн, в т.ч. ПДВ 33 421,32 грн.

Згідно із квитанцією від 01.05.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.04.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.08.2024 №9112397114/9066786730.

Однак, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11704170/44874212 від 29.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 18.03.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

Також, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11704172/44874212 від 29.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 30.04.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» 06.09.2024 було подано скарги на рішення №11704170/44874212 та №11704172/44874212 від 29.08.2024.

Рішенням ДПС України №59195/44874212/2 та №59194/44874212/2 від 13.09.2024 скарги залишено без задоволення, а рішення регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивач, не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області, звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10. статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165). Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Як передбачено пунктами 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну /розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як зазначалося вище, у квитанціях від 04.01.2024, 29.02.2024, 01.04.2024, 01.05.2024 реєстрацію податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

З рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024 слідує, що підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідо млення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.

При цьому, у квитанціях від 04.01.2024, 29.02.2024, 01.04.2024, 01.05.2024 про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати документи для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб Комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Суд зазначає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).

Як зазначено у спірному рішенні підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема, у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем надіслано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Вищевказані документи вказують на виконання позивачем перед ТОВ Радехівський цукор договору виконання підрядних робіт та перед ПП Торговий дім Салют договору на виконання будівельно-ремонтних робіт, ці первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, а відтак у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції з ТОВ Радехівський цукор та ПП Торговий дім Салют.

На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарських операцій з ТОВ Радехівський цукор та ПП Торговий дім Салют, які достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.

Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 підтверджують факт виконання позивачем перед ТОВ Радехівський цукор договору виконання підрядних робіт та перед ПП Торговий дім Салют договору на виконання будівельно-ремонтних робіт, а відтак позивачем правомірно виписано податкові накладні та надіслано їх для реєстрації в ЄРПН.

Суд, також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт передачі товару від продавця до покупця і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

З огляду на встановлені судом обставини, підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, відсутні.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У даному випадку відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів законності прийняття спірних рішень, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 в ЄРПН.

На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку, про наявність підстав для визнання протиправними та скасувань рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП, а отже про задоволення позову в цій частині.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, за якими складені спірні податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, вимогу позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 в ЄРПН також належить задовольнити.

Отже, суд задовольняє позов повністю.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 9 689,60 грн, який сплачений відповідно до платіжної інструкції №640 від 30.10.2024.

Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, подані Товариством з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП податкові накладні №1 від 08.12.2023, №1 від 05.02.2024, №1 від 18.03.2024, №1 від 30.04.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 9 689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) гривень 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП (43020, м. Луцьк, вул. Рівненська, 113/231, код ЄДРПОУ 44874212).

Відповідачі: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Суддя Ю.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125303958
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/12934/24

Рішення від 20.02.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні