Герб України

Постанова від 01.10.2025 по справі 140/12934/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2025 рокуЛьвівСправа № 140/12934/24 пров. № А/857/11208/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача -Шевчук С.Мсуддів -Гуляка В. В. Ільчишин Н. В.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2025 року у справі № 140/12934/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій, скасування рішення,

місце ухвалення судового рішення м.ЛуцькРозгляд справи здійснено за правиламиспрощеного позовного провадження суддя у І інстанціїСорока Ю.Ю.дата складання повного тексту рішенняне зазначена

ВСТАНОВИВ:

І. ОПИСОВА ЧАСТИНА

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2025 року у справі № 140/12934/24 позов Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати, подані Товариством з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП податкові накладні №1 від 08.12.2023, №1 від 05.02.2024, №1 від 18.03.2024, №1 від 30.04.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 9 689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) гривень 60 копійок.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач- Головне управління ДПС у Волинській області звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

В доводах апеляційної скарги вказує, що на письмову вимогу відповідача щодо надання підтверджуючих документів, ТОВ "БЕСТ БУДОВА ГРУП" не скористалось своїм правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, визначеним абз. 6 п.9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 №520 (зі змінами та доповненнями), та не подано до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів.

Враховуючи вищенаведене, комісією Головного управління ДПС у Волинській області правомірно прийняті рішення №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024 згідно абз.9 п.9 Порядку № 520.

З підстав ненадання письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, а зокрема додатково /не надані:

- розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з надання послуг в адресу покупця;

- пояснення та підтверджуючі документи щодо використання трудових ресурсів, залучених до виконання робіт (надання послуг) відповідно до обсягів, зазначених у податковій накладній, сплати податків/зборів із заробітної плати;

- додатки, наявність яких передбачена умовами договору підряду на виконання будівельно - ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024 року;

- акт приймання виконаних робіт за ф.№КБ-2в (із додатками) та довідку про вартість виконаних робіт та витрати за ф.№КБ-3.

Також вказує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З урахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю, а розгляд справи здійснювати за участі представника відповідачів.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги та просить суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, з мотивів аналогічних тим, що викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.

Про розгляд апеляційної скарги відповідачі та позивач повідомлені шляхом надіслання ухвали про відкриття апеляційного провадження та призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалюючи судове рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що подані позивачем документи для реєстрації податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024 підтверджують факт виконання позивачем перед ТОВ Радехівський цукор договору виконання підрядних робіт та перед ПП Торговий дім Салют договору на виконання будівельно-ремонтних робіт, а відтак позивачем правомірно виписано податкові накладні та надіслано їх для реєстрації в ЄРПН.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що основними видами господарської діяльності ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП за КВЕД є код 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів, 23.32 Виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини, 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій, 31.02 Виробництво кухонних меблів, 31.09 Виробництво інших меблів, 32.99 Виробництво іншої продукції, н.в.і.у., 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів, 42.11 Будівництво доріг і автострад, 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у., 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 43.21 Електромонтажні роботи, 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, 43.39 Інші роботи із завершення будівництва, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами, 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у., 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у., 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування, 95.24 Ремонт меблів і домашнього начиння, 41.10 Організація будівництва будівель, 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи.

Судом встановлено, що між ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Радехівський цукор (Замовник) було укладено договір про виконання підрядних робіт №120ПР/23 від 04.12.2023.

Відповідно до п.1.1 Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник зобов`язується власними силами на свій ризик за завданням Замовника виконати в обумовлений термін підрядні роботи (надалі - роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх вартість. Згідно п. 1.2 Договору, Підрядними роботами за даним Договором є роботи, погоджені сторонами у Специфікаціях, які з моменту підписання їх Сторонами є невід`ємними частинами даного Договору. Специфікація та вказані в ній роботи можуть деталізуватися додатками (Проектною документацією, Локальним кошторисом, Графіком виконання робіт, Технічними завданням та ін.) які з моменту підписання їх сторонами є невід`ємними частини даного Договору.

У відповідності до Специфікації №1 від 04.12.2023, Замовник замовляє, а Підрядник зобов`язується виконати наступні роботи - виготовлення та встановлення огорожі на території заводу, Гнідавський підрозділ у сумі 278 300,10 грн., у т.ч. ПДВ 46 383,35 грн; умови оплати 50% - передплата протягом 5-ти банківських днів від дати специфікації, 50% - протягом 5-ти банківських днів від дати підписання акту виконаних робіт; строки виконання робіт 30 робочих днів; місце виконання робіт Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, 3; роботи виконуються з матеріалів Підрядника.

На виконання умов Договору, 08.12.2023 ТОВ Радехівський цукор було здійснено попередню оплату у сумі 139 150,05 грн., що підтверджується банківською випискою за 08.12.2023.

ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №1 від 08.12.2023 на суму 139 150,06 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,68 грн по факту оплати.

Згідно із квитанцією від 04.01.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 08.12.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Крім того, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №1 від 05.02.2024 на суму 139 150,04 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,67 грн. по факту складання акту здачі-приймання виконаних робіт №1 від 05.02.2024 року на суму 278300,10 грн.

Згідно із квитанцією від 29.02.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 05.02.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Як стверджує ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП ним направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Однак, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11649879/44874212 від 19.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 08.12.2023, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

Також, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11649880/44874212 від 19.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 05.02.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП 28.08.2024 було подано до ДПС України скарги на рішення №1649879/44874212 та №11649880/44874212 від 19.08.2024.

Рішенням ДПС України №57319/44874212/2 та №57349/44874212/2 від 04.09.2024 скарги залишено без задоволення, а рішення регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Водночас, судом встановлено, що між Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ (Замовник) та ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП (Підрядник) було укладено договір підряду на виконання будівельно-ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024.

Відповідно до п.1.1 Договору, Підрядник зобов`язується на власний ризик виконати та здати Замовнику в установлений Договором строк закінчені роботи, а саме: вкладання плитки за адресою: бульвар Дружби Народів, 3, Луцьк, Волинська область, 43017, а Замовник зобов`язується прийняти від підрядника закінчені роботи (об`єкт будівництва) та оплатити їх. Згідно п. 1.2. Договору, Підрядник виконує роботи з дотриманням технічних вимог, встановлених законодавством та підзаконними нормативно-правовими актами України, власними силами та засобами. Матеріали для виконання робіт надаються Замовником, для чого останній за відповідним актом приймання-передачі передає їх Підряднику.

Відповідно до п.2.1, 2.2. Договору, підрядник розпочинає виконання робіт на протязі трьох днів після отримання авансу. Підрядник бере на себе зобов`язання та гарантує завершення виконання робіт за цим Договором до 31.03.2024 р.

Згідно п.3.1., 3.2 Договору, договірна ціна робіт визначається відповідно до додаткової угоди про затвердження переліку робіт та розцінок та за актами приймання-передачі виконаних робіт, що є невід`ємною частиною даного Договору. При цьому вартість робіт не може бути вища ніж зазначена відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 Правила визначення вартості будівництва. Замовник сплачує Підряднику аванс в розмірі 50 000,00 грн. (п`ятдесят тисяч гривень) у т.ч. ПДВ шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на поточний рахунок Підрядника.

Остаточні розрахунки за цим Договором здійснюються Замовником на підставі актів приймання передачі виконаних робіт шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на поточний рахунок Підрядника в десятиденний строк з моменту підписання відповідного акту.

Відповідно до п. 3.3 Договору, до ціни Договору входять всі витрати Підрядника, пов`язані з підготовкою та виконанням робіт. Ціни на матеріали, що поставляються Підрядником, підтверджуються первинними документами, за яким вони були придбані, оригінали яких надаються Замовнику.

Згідно договору, Замовником було передано Підряднику товарно-матеріальні цінності згідно акту прийому-передачі ТМЦ №1 від 28.03.2024 у сумі 27 418,20 грн.

На виконання умов договору, 13.02.2024 Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ було здійснено попередню оплату у сумі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою за 13.02.2024; 18.03.2024 було здійснено попередню оплату у сумі 100 000,00 грн, що підтверджується банківською випискою за 18.03.2024.

В подальшому, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №2 від 13.02.2024 на суму 50 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 8 333,33 грн, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №1 від 18.03.2024 на суму 100 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 16 666,67 грн.

Згідно із квитанцією від 01.04.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 18.03.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

За фактом виконання будівельно- ремонтних робіт по бульвару Дружби Народів, м.Луцьк, відповідно до акту здачі приймання виконаних робіт №1 від 01.04.2024 року, акту №2 від 01.04.2024 року у сумі 350527,90 грн, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №1 від 30.04.2024 на суму 200 527,90 грн, в т.ч. ПДВ 33 421,32 грн.

На виконання умов договору Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ проведено оплату 01.04.2024 року у сумі 200527,90 грн.

Згідно із квитанцією від 01.05.2024 про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.04.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Як стверджує позивач ним було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.08.2024 №9112397114/9066786730.

Однак, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11704170/44874212 від 29.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 18.03.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

Також, Комісією Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №11704172/44874212 від 29.08.2024 щодо податкової накладної №1 від 30.04.2024, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/К в ЄРПН, платником податку. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, у рішенні - відсутня.

ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП 06.09.2024 було подано скарги на рішення №11704170/44874212 та №11704172/44874212 від 29.08.2024.

Рішенням ДПС України №59195/44874212/2 та №59194/44874212/2 від 13.09.2024 скарги залишено без задоволення, а рішення регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивач, не погоджуючись із переліченими рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області, звернувся із даним позовом до суду.

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.

Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Податковий кодекс України, далі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац 10 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192тапунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За правилами пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).

Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165 від 11.12.2019 затверджені: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

З матеріалів справи убачається, що відповідно квитанцій про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних причина зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 08.12.2023; №1 від 05.02.2024; №1 від 18.03.2024; №1 від 30.04.2024: «обсяг постачання товару/послуги 43.99, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)».

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що міститься в додатку 3 до Порядку № 1165 обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Отож, з урахуванням вказаного критерію ризиковості про що зазначено у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних позивачу слід було на виконання внесеної пропозиції надати до податкового органу первинні документи, які підтверджували обставини щодо наявності у нього у залишках необхідних обсягах товарів/послуг для здійснення виду та обсягу господарської діяльності, відображеного у поданих на реєстрацію податкових накладних, а зокрема щодо можливості виконання операцій з постачання товарів у заявлених обсягах та за видами товарів.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 5 вказаного Порядку №520 установлено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Дослідивши матеріали справи колегією суддів установлено, що за наслідком отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 08.12.2023, №1 від 05.02.2024 позивач стверджує, що надіслав податковому органу письмові пояснення та копій документів щодо вказаних податкових накладних реєстрацію яких зупинено. Зокрема згідно змісту письмових пояснень які містяться у матеріалах справи (а.с.159), позивач вказав, що між ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» (Замовник) було укладено договір про виконання підрядних робіт №120ПР/23 від 04.12.2023 на суму 278300,10 грн. 08.12.2023 ТОВ «Радехівський цукор» було здійснено попередню оплату у сумі 139 150,05 грн., що підтверджується банківською випискою за 08.12.2023 у зв`язку з чим ТОВ «БЕСТ БУДОВА ГРУП» була виписана податкова накладна №1 від 08.12.2023 на суму 139 150,06 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,68 грн. Крім того, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №1 від 05.02.2024 на суму 139 150,04 грн, в т.ч. ПДВ 23 191,67 грн. по факту складання акту здачі-приймання виконаних робіт №1 від 05.02.2024 року на суму 278300,10 грн.

Крім обумовленого, за наслідком отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 18.03.2024 та №1 від 30.04.2024, позивач стверджує, що надіслав податковому органу письмові пояснення та копій документів щодо вказаних податкових накладних реєстрацію яких зупинено. За змістом письмових пояснень, які містяться в матеріалах справи (а.с. 32) пояснень, позивач вказав, що між Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ (Замовник) та ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП (Підрядник) було укладено договір підряду на виконання будівельно-ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024 на загальну суму 350527,90 грн. На виконання умов договору, 13.02.2024 Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ було здійснено попередню оплату у сумі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою за 13.02.2024 та 18.03.2024 було здійснено попередню оплату у сумі 100 000,00 грн, що підтверджується банківською випискою за 18.03.2024. В подальшому, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана податкова накладна №2 від 13.02.2024 на суму 50 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 8 333,33 грн, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку з надходженням 18.03.2024 року попередньої оплати у розмірі 100000грн ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана спірна податкова накладна №1 від 18.03.2024 на суму 100 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 16 666,67 грн., реєстрація якої зупинена за подією попередньої оплати. В подальшому за фактом виконання будівельно- ремонтних робіт по бульвару Дружби Народів, м.Луцьк, відповідно до акту здачі приймання виконаних робіт №1 від 01.04.2024 року, акту №2 від 01.04.2024 року у сумі 350527,90 грн, ТОВ БЕСТ БУДОВА ГРУП була виписана на решту суми податкова накладна №1 від 30.04.2024 на суму 200 527,90 грн, в т.ч. ПДВ 33 421,32 грн- за першої подією виконання робіт. На виконання умов договору Приватним підприємством ТОРГОВИЙ ДІМ САЛЮТ проведено оплату 01.04.2024 року у сумі 200527,90 грн.

У вказаних поясненнях позивач зазначає про надання відповідачу договорів та актів виконаних робіт.

При цьому, як слідує з матеріалів справи та переліку додатків долучених до матеріалів справи позивач в порушення ч. 1 ст. 77 КАС України не надав ні суду першої, ні апеляційної інстанцій фактичних доказів та переліку направлених відповідачу документів, який би підтверджував наявність у позивача товарних залишків- фактичної можливості здійснювати виконання господарської операції по виконанню приведеного обсягу підрядних робіт за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено.

Крім того судом установлено, що за результатами розгляду наданих ТОВ "БЕСТ БУДОВА ГРУП" документів, комісією прийняті рішення щодо недостатності документів та направлено платнику повідомлення № 11612025/44874212 від 09.08.2024, №11612033/44874212 від 09.08.2024, №11668874/44874212 від 21.08.2024, №11668876/44874212 від 21.08.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування.

У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "БЕСТ БУДОВА ГРУП" запропоновано надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних:

№1 від 08,12.2023, №1 від 05.02.2024 -надати розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з надання послуг в адресу покупця;

№1 від 18.03.2024, №1 від 30.04.2024: - надати пояснення та підтверджуючі документи щодо використання трудових ресурсів, залучених до виконання робіт (надання послуг) відповідно до обсягів, зазначених у податковій накладній, сплати податків/зборів із заробітної

плати; надати додатки, наявність яких передбачена умовами договору підряду на виконання будівельно - ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024 року; надати акт приймання виконаних робіт за ф.№КБ-2в (із додатками) та довідку про вартість виконаних робіт та витрати за ф.№КБ-3.

Натомість, як слідує з матеріалів справи ТОВ "БЕСТ БУДОВА ГРУП" не скористалось своїм правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення, визначеним абз. 6 п.9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 №520 (зі змінами та доповненнями), та не подано до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів.

Згідно пункту 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою складання податкової накладної / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (п. 7 Порядку №520).

На підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 року п. 9 Порядку № 520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції, а зокрема змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК.

Відповідно до пункту 9 Порядку №520 (з урахуванням внесених змін) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно п. 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З урахуванням приведених положень законодавства та фактичних обставин справи комісія Головного управління ДПС у Волинській області правомірно прийняла рішення №11649879/44874212 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 08.12.2023; №11649880/44874212 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 05.02.2024; №11704170/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.03.2024; №11704172/44874212 від 29.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.04.2024 згідно абз.9 п.9 Порядку № 520.

З підстав ненадання письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, а зокрема додатково /не надані:

- розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з надання послуг в адресу покупця;

- пояснення та підтверджуючі документи щодо використання трудових ресурсів, залучених до виконання робіт (надання послуг) відповідно до обсягів, зазначених у податковій накладній, сплати податків/зборів із заробітної плати;

- додатки, наявність яких передбачена умовами договору підряду на виконання будівельно - ремонтних робіт №01/24 від 30.01.2024 року;

- акт приймання виконаних робіт за ф.№КБ-2в (із додатками) та довідку про вартість виконаних робіт та витрати за ф.№КБ-3.

Отож, в ході розгляду справи як в суді першої так і апеляційної інстанцій позивач не довів належними доказами надання відповідачеві документів з яких убачалося, що позивач на дату складання спірних податкових накладних мав реальну можливість (за рахунок трудових та виробничих ресурсів) здійснювати виконання господарської операції, а зокрема підрядних робіт за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено. Крім того, як слідує з матеріалів справи позивач не надав відповідачеві розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з надання послуг в адресу покупця та актів приймання виконаних робіт, а як наслідок не підтвердив обставини щодо виникнення першої події.

Отож зібраними у справі доказами підтверджується наявність правової підстави для ухвалення відповідачем оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, визначеної у абз 1 п.10 Порядку №520 (з приводу ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення).

Крім того надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню колегією суддів ураховано висновки, відображені у постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 у якій Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності поданих платником документів контролюючому органу для її реєстрації.

Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20 та від 02 липня 2024 року у справі №440/5004/23, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

З урахуванням викладеного колегія суддів зазначає, що позивач, як в ході розгляду справи в суді першої інстанції так і в суді апеляційної інстанції не довів, що надані відповідачу документи були достатніми для здійснення реєстрації податкової накладної, позаяк вказаними документами не спростовано обставин з приводу виявленого критерію ризиковості та не підтверджено наявності у позивача (на день здійснення господарської операції) необхідного обсягу трудових та виробничих ресурсів достатніх для здійснення господарської операції по виконанню приведеного обсягу підрядних робіт за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено.

Стосовно ж решти долучених позивачем до матеріалів цієї справи документів, то суд не надає їм правової оцінки позаяк, позивач не довів належними доказами обставин фактичного надання таких документів відповідачам для вирішення питання щодо ухвалення відповідного рішення з приводу реєстрації податкових накладних про які йдеться у цій справі.

За приведених положень законодавства та фактичних обставин справи колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувані рішення є такими, що винесено відповідачем з урахуванням положень до пункту 9 та 10 Порядку №520 на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Законами України з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано та обґрунтовано, а як наслідок підстави для задоволення позову та визнання протиправними і скасування оскаржуваних рішень відсутні.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження, а висновки суду першої інстанції є такими, що зроблені за відсутності повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що оскаржуване рішення суду не відповідає дійсним обставинам справи та нормам матеріального права, а відтак апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду скасувати з прийняттям нового судового рішення про відмову позивачу у задоволенні позову.

Відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент.

Тому за наведених вище підстав, якими обґрунтовано судове рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі.

Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 317, ст. 321, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області задовольнити.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2025 року у справі № 140/12934/24 скасувати.

Ухвалити постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю БЕСТ БУДОВА ГРУП до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій, скасування рішення у справі № 140/12934/24- відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її ухвалення та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Н. В. Ільчишин В. В. Гуляк

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2025
Оприлюднено06.10.2025
Номер документу130704431
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/12934/24

Постанова від 01.10.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 22.07.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 28.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 20.02.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні