Рішення
від 11.02.2025 по справі 908/2914/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 33/214/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.02.2025 Справа № 908/2914/24

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Мірошниченка М.В.

при секретарі судового засідання Драковцевій В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи № 908/2914/24

за позовом Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Завод дерев`яних виробів (69006, м.Запоріжжя, вул. Портова, буд. 18, ідентифікаційний код 39682799)

про стягнення 452757,88 грн.

за участю представників:

від позивача Білик Н.О. (в залі суду) - витяг з ЄДР;

від відповідача - не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулась Запорізька міська рада з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Завод дерев`яних виробів заборгованості в сумі 452757,88 грн. за договорами оренди землі №040926102217 та №040926102218 від 01.12.2009, укладеними між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Таврійська нерухомість.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 3, 11, 509, 626-629, 632, 638, 648, 651, 652, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 173, 283 Господарського кодексу України, ст.ст. 1, 83, 93, 120, 124, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 14, 270, 271, 287, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 1, 2, 7, 13, 15, 21, 22, 24 Закону України Про оренду землі, ст.ст. 5, 13, 15, 18 Закону України Про оцінку земель.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.11.2024 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 07.11.2024 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

11.11.2024 від позивача надійшла заява про усунення недоліків з поясненнями та доказами на виконання ухвали суду.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 14.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 33/214/24, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 10.12.2024 о 12 год. 00 хв.

Ухвалу суду доставлено до електронного кабінету позивача та представника позивача 14.11.2024 о 19 год. 04 хв., що підтверджується довідками про доставку електронного листа.

Відповідач не має електронного кабінету. У зв`язку з цим копію ухвали суду від 14.11.2024 було надіслано йому поштою та розміщено до відома відповідача на сайті Господарського суду Запорізької області, що підтверджується роздруківкою з даного сайту від 15.11.2024.

03.12.2024 від відповідача повернулась ухвала про відкриття провадження у справі з відміткою поштової установи про закінчення терміну зберігання.

В судовому засіданні 10.12.2024 був присутній представник позивача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Від відповідача повернулась ухвала про відкриття провадження у справі.

Представник позивача не заперечив проти відкладення підготовчого засідання.

З метою дотримання принципу рівності сторін та процесуальних прав усіх учасників справи, суд ухвалив відкласти підготовче засідання на 13.01.2024 о 10 год. 00 хв.

Копію ухвали суду від 10.12.2025 було направлено відповідачу засобами поштового зв`язку на адресу його місцезнаходження згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та розміщено до його відома на сайті Господарського суду Запорізької області, що підтверджується роздруківкою з даного сайту від 13.12.2024.

В судовому засіданні 13.01.2025 був присутній представник позивача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами відеоконференцзв`язку.

Представник позивача заявив про можливість закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Відповідач відзив на позов не надав, свого представника в судове засідання не направив, причин неявки суду не повідомив, про розгляд справи повідомлений належним чином.

Згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України в разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.

Ухвалою суду від 13.01.2025 закрито підготовче провадження у справі №908/2914/24, призначено справу №908/2914/24 до розгляду по суті на 11.02.2025 о 10 год. 00 хв.

Копію даної ухвали було надіслано відповідачу поштою, а також розміщено 22.01.2025 до відома відповідача на сайті Господарського суду Запорізької області, що підтверджується роздруківкою з даного сайту.

Копія ухвали суду від 13.01.2025, яка була надіслана на адресу місцезнаходження відповідача, повернулася до суду 10.02.2025 з відміткою поштової установи про закінчення терміну зберігання.

В судовому засіданні 11.02.2025 був присутній представник позивача, здійснювалося технічне фіксування судового процесу за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку: vkz.court.gov.ua.

Відповідач причин неявки не повідомив, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник позивача просив позов задовольнити.

Суд оголосив про перехід до стадії ухвалення судового рішення та час його проголошення в цьому судовому засіданні.

В судовому засіданні 11.02.2025 суд проголосив скорочене рішення: позов задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

01.12.2009 між Запорізькою міською радою (позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таврійська нерухомість» було укладено договір оренди землі №040926102218 (далі за текстом Договір 1).

Згідно з п. 1 Договору 1, орендодавець, відповідно до рішення тридцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №39/194 від 25 лютого 2009р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування складських приміщень, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул.Портова, 18.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,4023 га, кадастровий номер: 2310100000:05:013:0137, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 12.06.2024.

Відповідно до п. 8 Договору 1, договір укладено до 29.07.2024.

11.02.2010 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таврійська нерухомість» була укладена додаткова угода №041026100558 до договору 1, якою внесено зміни в частині орендної плати за землю та її індексування, а саме: пункт 9 Договору 1 викладено в наступній редакції:

« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 21421 грн. 40 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року із врахуванням часткового звільнення орендаря від сплати орендної плати на 2010 рік, згідно рішення Запорізької міської ради №6 від 19.11.2008 та Запорізької обласної ради №7 від 27.11.2008».

До даної додаткової угоди додано розрахунок 1 та 2. Відповідно до розрахунку 1 розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2010, складає 47 603,10 грн.

01.12.2009р. між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таврійська нерухомість» було укладено договір оренди землі №040926102217 (далі за текстом Договір 2).

Згідно з п. 1 Договору 2, орендодавець, відповідно до рішення тридцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №39/194 від 25.02.2009 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування складських приміщень, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул.Портова, 18.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,0839 га, кадастровий номер: 2310100000:05:015:0075, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 12.06.2024.

Відповідно до п. 8 Договору 2, договір укладено до 29.07.2024.

11.02.2010 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таврійська нерухомість» була укладена Додаткова угода №041026100559 до договору 2, якою пункт 9 Договору 2 виклали в наступній редакції:

« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 4467 грн. 45 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року із врахуванням часткового звільнення орендаря від сплати орендної плати на 2010р., згідно рішення Запорізької міської ради №6 від 19.11.2008 та Запорізької обласної ради №7 від 27.11.2008».

До даної додаткової угоди додано розрахунок 1 та 2. Відповідно до розрахунку 1 розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2010 складає 9927,66 грн.

За таких умов, у Орендаря за результатом підписання Договорів та Додаткових угод виник обов`язок щомісячно, рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельні ділянки:

- кадастровий номер 2310100000:05:013:0137 загальною площею 0,4023 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18;

- кадастровий номер 2310100000:05:015:0075 загальною площею 0,0839 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18, а Орендар прийняв вказані земельні ділянки в оренду, відповідно до акту приймання-передачі земельних ділянок за Договором 1 та Договором 2.

Згідно актуальних даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (№382612052 від 12.06.2024) право власності на об`єкти нерухомого майна, а саме: будівля складу літ. А, загальною площею 515,7 кв.м.; будівля складу літ. В, загальною площею 526,7 кв.м.; будівля складу літ. Б, загальною площею 514,8 кв.м., що розташовані на земельній ділянці загальною площею 0,4023 га, кадастровий номер: 2310100000:05:013:0137, за адресою: м.Запоріжжя, вул. Портова, 18, 06.04.2021р. було набуто Товариством з обмеженою відповідальністю «Завод дерев`яних виробів».

Також згідно актуальних даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (№382608977 від 12.06.2024) право власності на об`єкт нерухомого майна, а саме: сторожка літ. К, загальною площею 5,8 опис: №1, 2 - паркан; №3, 4 - ворота, що розташований на земельній ділянці загальною площею 0,0839 га, кадастровий номер: 2310100000:05:013:0075, за адресою: м.Запоріжжя, вул. Портова, 18, 06.04.2021 було набуто Товариством з обмеженою відповідальністю «Завод дерев`яних виробів» (відповідачем).

Згідно з ч. 4 ст. 120 Земельного кодексу України (далі ЗК України) у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (окрім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в повному обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого майна.

Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається. Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається.

Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (окрім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта на праві оренди, до набувача одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в повному обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) зазначеного об`єкта, розміщеного на земельній ділянці.

На підставі вище викладеного до відповідача перейшли обов`язки Орендаря за Договором 1 та Договором 2.

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення №7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016.

30.06.2015 Запорізька міська рада прийняла рішення №6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)». Відповідно до додатку 3 цього рішення, встановлено розмір орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Земельні ділянки з кадастровими номерами 2310100000:05:013:0137 та 2310100000:05:015:0075 відноситься до категорії земель: землі житлової та громадської забудови, розмір орендної плати яких складає 3% від нормативної грошової оцінки.

28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю», яким було внесено зміни до рішення Запорізької міської ради №6. Зазначеним рішенням Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Відповідно до додатку до вказаного рішення річний розмір орендної плати за земельні ділянки з кадастровими номерами 2310100000:05:013:0137 та 2310100000:05:015:0075, наданих для розташування складських приміщень, які відносяться до категорії земель: землі житлової та громадської забудови і становить 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 №7 та від 28.11.2018 №26 не змінювались та не скасовувались і є чинними.

Згідно з п. 12 Договору 1 та Договору 2, розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; в інших випадках, передбачених законом.

Договором 1 та Договором 2 також встановлені обов`язки Орендаря.

Так, у п. 30 Договору оренди землі зазначено, що Орендарі зобов`язані своєчасно та в

повному обсязі вносити орендну плату.

В даному випадку має місце зміна нормативної грошової оцінки землі, що призвело до зміни розміру орендної плати за Договором 1 та Договором 2. Проте Відповідач не сплачував орендну плату за Договором 1 та Договором 2 у відповідності до нової нормативної грошової оцінки з 2016 року, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість за період з 06.04.2021 по 29.07.2024 у сумі 452757,88 грн. згідно з розрахунком, доданим до позовної заяви.

Відповідно до ч. 1 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, Цивільним кодексом України (далі ЦК України) та іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також Договором оренди землі.

За змістом ч. 9 ст. 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно до ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

У ст. 206 ЗК України та ст. 270 Податкового кодексу України (далі ПК України) визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 ПК України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно ст. 206 ЗК України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі Договору оренди землі.

Відповідно до вимог ст. 124 ЗК України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У ст. 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями ст. 24 Закону України «Про оренду землі» Орендодавець має право вимагати від Орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Виходячи з положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

Відповідно до ч. 1ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 Господарського кодексу України (далі ГК України), в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

За приписами п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

За змістом ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У ч. 3 ст. 22 Закону України «Про оренду землі» визначено, що розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

Для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності базою для обрахунку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України «Про оцінку земель».

Згідно із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За змістом ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, відповідно до абзацу другого ч. 1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений ст. 23 Закону України «Про оцінку земель». Частинами 1, 3-4 цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Положеннями п. 289.1 ст. 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідною сільською, селищною, міською радою, тобто імперативно.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац 2 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням ч. 2 ст. 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Тобто, з моменту початку застосування відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки (вказана правова позиція викладена в п. 103 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2024 у справі №914/2848/22).

Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від Орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми.

Належному способу захисту Орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої Орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності (вказана правова позиція викладена в п. 110 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2024 у справі №914/2848/22).

Отже, належним способом захисту прав позивача в даному випадку є стягнення з відповідача заборгованості зі сплати орендної плати.

Згідно зі ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру листом №6-28-0.222-600/2-24 від 12.01.2024 повідомила значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2023 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Відповідно до Додаткової угоди №041026100558 до Договору 1 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0137, загальною площею 0,4023 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18, становить 1498366,35 грн. (один мільйон чотириста дев`яносто вісім тисяч триста шістдесят шість грн. 35 коп.) у цінах 2010 року.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № НВ-2300081162024 від 14.06.2024, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:015:0075, загальною площею 0,0839 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Портова, 18, становить 1180733,09 грн. (один мільйон сто вісімдесят тисяч сімсот тридцять три грн. 09 коп.) у цінах 2024 року.

За відповідачем за період з 06.04.2021 по 29.07.2024 обліковується заборгованість зі сплати орендної плати за Договором 1 та Договором 2 в загальному розмірі 452757,88 грн.

Виходячи з розрахунку позивача, загальна сума заборгованості з орендної плати розрахована наступним чином: 66806,77 грн. (заборгованість за період з 06.04.2021 по 31.12.2021 по Договору 1) + 99 344,17 грн. (заборгованість за 2022 рік по Договору 1) + 114 245,80 грн. (заборгованість за 2023 рік по Договору 1) + 69222,77 грн. (заборгованість за період з 01.01.2024 по 29.07.2024 по Договору 1) + 20420,87 грн. (заборгованість за період з 01.01.2024 по 29.07.2024 по Договору 2) + 33703,13 грн. (заборгованість за 2023 рік по Договору 2) + 29307,07 грн. (заборгованість за 2022 рік по Договору 2) + 19707,30 грн. (заборгованість за період з 06.04.2021 по 31.12.2021 по Договору 2) = 452757,88 грн.

Листом Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради №06.1-14/1673 від 13.08.2024 та листом ГУ ДПС у Запорізькій області №8288/5/08-01-04-07 від 08.07.2024 підтверджується, що відповідач не звітував та не сплачував земельний податок, орендну плату за землю з юридичних осіб за земельні ділянки кадастрі номери 2310100000:05:013:0137 та 2310100000:05:015:0075.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Позивачем доведено наявність у відповідача заборгованості зі сплати орендної плати за

період з 06.04.2021 по 29.07.2024 за Договором 1 та Договором 2 в загальному розмірі 452757,88 грн.

Відповідач не надав доказів сплати спірної заборгованості або обґрунтованих заперечень проти позову.

Враховуючи викладене, суд ухвалив задовольнити позовні вимоги та стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість за Договором 1 та Договором 2 за період з 06.04.2021 по 29.07.2024 в загальному розмірі 452757,88 грн.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до пп. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Позовна заява подана в 2024 році в системі Електронний суд.

Законом України Про Державний бюджет України на 2024 рік визначено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2024 року в розмірі 3028,00 грн.

Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Таким чином, за розгляд позовної заяви про стягнення 452757,88 грн. належить до сплати судовий збір у розмірі: 452757,88 грн. х 1,5% х 0,8 = 5433,10 грн.

22.12.2023 Запорізькою міською радою прийнято рішення №75 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2024 рік». Згідно з додатком 3 до рішення №75 головним розпорядником бюджетних коштів визначено Виконавчий комітет Запорізької міської ради.

Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах. Головним розпорядником коштів, який здійснює видатки є Виконавчий комітет Запорізької міської ради.

Таким чином, Виконавчий комітет Запорізької міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів в м. Запоріжжі, який здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.

За розгляд позовної заяви Виконавчим комітетом Запорізької міської ради сплачено судовий збір у сумі 5433,10 грн. платіжною інструкцію № 1286 від 16.10.2024.

Враховуючи викладене, оскільки платником судового збору за розгляд даного позову є Виконавчий комітет Запорізької міської ради, відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 5433,10 грн. підлягають стягненню з відповідача на розрахунковий рахунок Виконавчого комітету Запорізької міської ради.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод дерев`яних виробів» (69006, м.Запоріжжя, вул. Портова, буд. 18, ідентифікаційний код 39682799) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) заборгованість за договором оренди землі №040926102218 від 04.11.2009 та за договором оренди землі №040926102217 від 04.11.2009 за період з 06.04.2021 по 29.07.2024 в розмірі 452757,88 грн. (чотириста п`ятдесят дві тисяч сімсот п`ятдесят сім грн. 88 коп.).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод дерев`яних виробів» (69006, м.Запоріжжя, вул. Портова, буд. 18, ідентифікаційний код 39682799) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) витрати на сплату судового збору в розмірі 5433,10 грн. (п`ять тисяч чотириста тридцять три грн. 10 коп.) на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м. Київ, отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено та підписано 21.02.2025.

СуддяМ.В.Мірошниченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.02.2025
Оприлюднено25.02.2025
Номер документу125341709
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/2914/24

Рішення від 11.02.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 13.01.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні