Рішення
від 17.02.2025 по справі 922/2490/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.02.2025м. ХарківСправа № 922/2490/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Хотенця П.В.

при секретарі судового засідання Гаврильєві О.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Фізичної особи - підприємця Полупанової Зінаїди Миколаївни, м. Маріуполь до Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ", м. Харків про визнання договору укладеним за участю представників сторін:

позивача - не з`явився

відповідача - не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Фізична особа - підприємець Полупанова Зінаїда Миколаївна, м. Маріуполь звернулася до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача - Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ", м. Харків, в якій просить визнати укладеним договір про надання ритуальних послуг. Також просить покласти на відповідача витрати зі сплати судового збору.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 22 липня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін та призначено підготовче засідання на 20 серпня 2024 року о 15:40 годин.

06 серпня 2024 року через систему "Електронний суд", Спеціалізованим комунальним підприємством по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" подано відзив (вхідний № 19757) на позовну заяву, який суд приймає та долучає до матеріалів справи.

Протокольною ухвали суду від 20 серпня 2024 року, на підставі статтей 177, 181, пункту 3 частини 2 статті 183, статті 232 Господарського процесуального кодексу України відкладено підготовче засідання на 09 вересня 2024 року о 14:30 годин.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 09 вересня 2024 року Продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, до 21 жовтня 2024 року та підготовче засідання відкладено на 14 жовтня 2024 року о 13:20 годин.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 14 жовтня 2024 року позов залишено без розгляду.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 26 листопада 2024 року апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця Полупанової Зінаїди Миколаївни (вхідний №2603 Х/1) на ухвалу господарського суду Харківської області від 14 жовтня 2024 у справі № 922/2490/24 задоволено; ухвалу господарського суду Харківської області від 14 жовтня 2024 року у справі № 922/2490/24 скасовано та направлено справу № 922/2490/24 до господарського суду Харківської області для продовження розгляду.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 16 грудня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 20 січня 2025 року о 13:30 годин.

13 січня 2025 року через канцелярію суду, Фізичною особою - підприємцем Полупановою Зінаїдою Миколаївною подано заяву (вхідний № 780) про розгляд справи без її участі, яку суд приймає та долучає до матеріалів справи.

14 січня 2025 року через систему "Електронний суд", Спеціалізованим комунальним підприємством по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" подано додаткові пояснення (вхідний № 941), які суд приймає та долучає до матеріалів справи.

Протокольною ухвалою суду від 20 січня 2025 року на підставі частини 2 статті 216, статті 232 Господарського процесуального кодексу України про перерву у судовому засіданні до 17 лютого 2025 року о 13:20 годин.

Позивач у судове засідання не з`явився, у наданій заяві підтримує заявлені позовні вимоги і просить їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях проти заявлених позовних вимог заперечує, просить відмовити у їх задоволенні.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

19 березня 2024 року Фізична особа - підприємець Полупанова Зінаїда Миколаївна (позивач) направила до Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" (відповідача) лист за №1-24 від 15 березня 2024 року щодо укладення договору про надання ритуальних послуг з посиланням на статті 9, 10, 12 Закону України "Про поховання та похоронну справу", пункту 8 Типового положення про ритуальну службу в Україні" та надавши два примірника Договору №1/2023, засвідчену копію довідки присвоєння ідентифікаційного номера, засвідчену копію Виписки про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16 березня 2024 року щодо реєстрації Фізичної особи - підприємця Полупанової Зінаїди Миколаївни, перелік окремих видів ритуальних послуг, які вона пропонує надавати. Також було наведено номер телефону та зазначено графік роботи .

Відповідно до вимогам пункту 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого Наказом державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19 листопада 2003 року №193 встановлено, що протягом 14 робочих днів з дня отримання заяви територіальна ритуальна служба укладає з суб`єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених цим пунктом. Безпідставна відмова в укладанні договору не допускається, вона повинна бути аргументована.

Зазначений лист був отриманий відповідачем 26 березня 2024 року. Отже у межах встановленого пунктом 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні строку (протягом 14 робочих днів з дня отримання заяви) Спеціалізоване комунальне підприємство по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" на лист №1-24 від 15 березня 2024 року надало відповідь №52 від 11 квітня 2024 року в якій зазначило, що в додатках до заяви відсутня копія свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності, що є невиконанням пункту 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого Наказом державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19 листопада 2003 року №193 та запропоновано пункт 3.2.1 Договору №1/2023 про надання ритуальних послуг викласти в наступній редакції: "подати до ритуальної служби до підписання цього договору (разом із відповідною заявою) перелік ритуальних послуг, їх характеристику та вартість" або запропонувати свій обґрунтований варіант викладення змісту вказаного пункту з метою усунення викладених невизначеностей. Крім цього, з посиланням на статтю 2 Закону України "Про поховання та похоронну справу" та пункт 1.1 Порядку утримання кладовищ та інших місць поховань наголошено на непогодженні з пунктом 3 Переліку окремих видів ритуальних послуг та необхідністю його видаленні.

Враховуючи неукладення Спеціалізованим комунальним підприємством по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" договору, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Судом встановлено, що звернення позивача до Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" з пропозицією укласти договір про надання ритуальних послуг відповідає положенням діючого законодавства. Так, у статті 8 Закону України "Про поховання та похоронну справу" закріплено, що організація діяльності в галузі поховання померлих здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, в межах своєї компетенції: забезпечує формування державної політики у сфері поховання; затверджує необхідний мінімальний перелік вимог щодо порядку організації поховання і ритуального обслуговування населення; затверджує типове положення про ритуальну службу; встановлює вимоги щодо утримання та охорони місць поховань; встановлює порядок реєстрації поховань та перепоховань померлих, а також форму книги реєстрації поховань та перепоховань; 6) здійснює інші повноваження, передбачені законом.

Згідно статті 9 Закону України "Про поховання та похоронну справу" ритуальні служби - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини 2 статті 8 цього Закону. Ритуальні служби можуть також надавати ритуальні послуги, не передбачені необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та реалізації предметів ритуальної належності, виготовляти предмети ритуальної належності. Тарифи щодо оплати таких послуг та предметів ритуальної належності встановлюються в межах, визначених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про поховання та похоронну справу" надання ритуальних послуг відповідно до необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, передбаченого пунктом 2 частини 2 статті 8 цього Закону, здійснюється ритуальними службами або за договором суб`єктами господарювання інших форм власності. Вартість таких послуг встановлюється в порядку і в межах, встановлених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради. Надання ритуальних послуг, не передбачених зазначеним переліком, а також виготовлення предметів ритуальної належності здійснюється за цінами, встановленими за згодою сторін.

Згідно з Типовим положенням про ритуальну службу в Україні, затвердженим наказом Держжитлокомунгоспу України від 19 листопада 2003 року №193, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2004 року за № 1110/9709 ритуальна служба в Україні відповідно до Закону України "Про поховання та похоронну справу" - це спеціалізоване комунальне підприємство, що створюється органом місцевого самоврядування в порядку, установленому Законом і її основним завданнями є здійснення організації поховання померлих і надання передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та ритуальних послуг, не передбачених цим переліком, а також реалізація предметів ритуальної належності.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" (код ЄДРПОУ 19475071) є організування поховань і надання суміжних послуг. Засновником комунального підприємства є Харківська міська рада.

Спеціалізоване комунальне підприємство по наданню соціальної допомоги мешканцям м.Харкова "ЗАПОВІТ" надає ритуальні послуги за встановленими тарифами відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської міської ради "Про встановлення тарифів на ритуальні послуги, які надає Спеціалізоване комунальне підприємство по наданню соціальної допомоги мешканцям м. Харкова "Заповіт".

Згідно пункту 8 Типового положення про ритуальну службу в Україні ритуальна служба забезпечує укладання договорів із суб`єктами господарювання в такому порядку:

пункт 8.1 суб`єкт господарювання, що виявив бажання працювати на ринку ритуальних послуг, має подати до територіальної ритуальної служби відповідну заяву щодо укладання договору про надання ритуальних послуг на ім`я її керівника та долучити до заяви (засвідчені у встановленому порядку копії) такі документи: копію довідки про включення до ЄДРПОУ для юридичної особи або довідки про присвоєння ідентифікаційного номера для фізичної особи; копію свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності; перелік послуг, що пропонуються для надання суб`єктом господарювання; режим роботи та номер телефону.

Протягом 14 робочих днів з дня отримання заяви територіальна ритуальна служба укладає з суб`єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених цим пунктом. Безпідставна відмова в укладанні договору не допускається, вона повинна бути аргументована.

Судом встановлено, що Фізичною особою - підприємцем Полупановою Зінаїдою Миколаївною на виконання пункту 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні були надані: засвідчену копію довідку присвоєння ідентифікаційного номера; засвідчену копію Виписки про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16 березня 2024 року щодо реєстрації Фізичної особи - підприємця Полупанової Зінаїди Миколаївни; перелік послуг, що пропонуються для надання суб`єктом господарювання; номер телефону та графік роботи.

Щодо копії свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності позивачем зазначено, що вказаний документ під час активних бойових дій у місті Маріуполь, де проживав позивач був знищений, а отримати на цей час його немає можливості з урахуванням відповідних змін до законодавства.

Суд зазначає, що у зв`язку з набранням чинності 07 травня 2011 року Законом України від 07 квітня 2011 року N 3205-VI (3205-17) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи - підприємця" (Закон N 3205) запроваджено принцип здійснення діяльності юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців без свідоцтв про державну реєстрацію шляхом внесення змін до деяких законів України, у тому числі до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) (Закон N 755) та Податкового кодексу України (2755-17).

Зокрема, згідно із зміненим Законом N 755 (755-15) юридичним особам та фізичним особам - підприємцям не видаються свідоцтва про державну реєстрацію та замість видачі, заміни або внесення відміток до свідоцтва про державну реєстрацію державний реєстратор видає (надсилає) юридичній особі або фізичній особі - підприємцю виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) у разі проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця.

Відповідно до статті 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Реєстраційна справа формується в паперовій та/або електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця.

Згідно частини 1 статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.

При цьому у статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" визначено, що виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - виписка) - документ в електронній або у випадках, передбачених цим Законом, у паперовій формі, який формується за результатами проведення реєстраційних дій і містить відомості про юридичну особу або її відокремлений підрозділ, фізичну особу - підприємця (у тому числі про взяття на облік в органах державної статистики та податкових органах, видачу ліцензії та документів дозвільного характеру) або громадське формування, що не має статусу юридичної особи, а також про проведену реєстраційну дію.

Отже з урахуванням того, що з вищенаведеними змінами у законодавстві видача свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи-підприємця скасована, належним документом для підтвердження державної реєстрації суб`єкта підприємницької діяльності є виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, яка і була додана позивачем до листа №1-24 від 15 березня 2024 року.

З матеріалів справи вбачається, а також не заперечується відповідачем, що позивачем для пропозиції на укладання договору до листа №1-24 від 15 березня 2024 року були надані два примірники Договору про надання ритуальних послуг №1/2023, умови якого викладені в Додатку 2 до пункт 8.2 Типового положення Типового положення про ритуальну службу в Україні.

Матеріали справи свідчать про те, що позивач правомірно звернувся до відповідача з пропозицією укласти договір про надання ритуальних послуг, тоді як вимога відповідача про внесення змін до пункту 3.2.1 Договору та подання до його підписання додаткових документів, видається немотивованою. Судом не встановлено, а відповідачем не доведено того, що послуги, які пропонувала до надання Фізична особа - підприємець Полупанова Зінаїда Миколаївна, потребують наявності додаткових документів на підтвердження правомірності їх надання.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституцією України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вищевикладені фактичні обставини справи та, зокрема, дії та бездіяльність відповідача не відповідають загальним положенням чинного законодавства, якими врегульовано порядок укладення договорів.

Згідно частини 1 статті 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Відповідно до частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Згідно частини 7 статті 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Згідно частини 1 статті 640 Цивільного кодексу України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.

Відповідно до статті 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

Згідно частини 1 статті 642 Цивільного кодексу України відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною.

Відповідно до статті 649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом. Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору не на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, можуть бути вирішені судом у випадках, встановлених за домовленістю сторін або законом.

Згідно статті 181 Господарського кодексу України закріплено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.

У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).

Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна із сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами Цивільного кодексу України.

Як встановлено судом, отримавши пропозицію позивача, відповідач не надав протоколу розбіжностей, як того вимагають положення Цивільного і Господарського кодексів України та Типове положення про ритуальну службу в Україні, направивши лише необґрунтовану відповідь на лист, у зв`язку з цим Фізична особа - підприємець Полупанова Зінаїда Миколаївна правомірно передала спір про укладення договору на вирішення суду.

В даному випадку, судом встановлено, що має місце волевиявлення позивача на укладення договору та необґрунтована відписка відповідача, яка не містить прямої відмови від укладення договору і в той же час, встановлює і умови, які має виконати позивач, а також поведінка відповідача, яке не відповідає у своїх послідовності загальним положенням законодавства про порядок укладення господарських договорів. Таким чином, ефективним способом захисту права позивача (набути статусу виконавця ритуальних послуг та мати можливість їх надання), з урахуванням суті порушеного права (підстав позову) та специфіки правовідносин з яких виник спір, є саме визнання такого договору укладеним, що і буде спрямовано на його відновлення.

Відповідно до статей 55 Конституції України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з частиною 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, законними, підтвердженими матеріалами справи і такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується статтею 129 Господарського процесуального кодексу України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача; у разі відмови в позові - на позивача; у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином на відповідача покладається судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

На підставі викладеного та керуючись статтями 1-5, 10, 11, 12, 20, 41-46, 73-80, 86, 123, 129, 183, 194, 195, 196, 201, 208-210, 217, 218, 219, 220, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати укладеним договір про надання ритуальних послуг між фізичною особою - підприємцем Полупановою Зінаїдою Миколаївною (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) та Комунальним підприємством "РИТУАЛ" Харківської міської ради в наступній редакції:

ДОГОВІР № 1/2023

про надання ритуальних послуг.

м. Харків " " березня 2024 року

Ми, що нижче підписалися: Спеціалізоване комунальне підприємство по наданню соціальної допомоги мешканцям м. Харкова «ЗАПОВІТ», іменована надалі «Ритуальна служба", з одного боку,

та фізична особа-підприємець Полупанова Зінаїда Миколаївна, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , іменована надалі "Виконавець послуг", що діє на підставі свідоцтва про державну реєстрацію - з іншого боку, а разом - Сторони, уклали цей договір про таке:

1. Предмет договору.

1.1. Предметом договору є надання ритуальних послуг.

1.2. Взаємовідносини між Ритуальною службою і Виконавцем послуг регулюються Конституцією України, Законом України "Про поховання та похоронну справу", Наказом державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19 листопада 2003 року № 193 "Про затвердження нормативно-правових актів щодо реалізації Закону України "Про поховання та похоронну справу" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2004 року за № 1110/9709), іншим законодавством України та цим Договором.

1.3. Господарські відносини між Ритуальною службою та Виконавцем послуг визначаються за згодою сторін.

2. Права сторін.

2.1. Ритуальна служба має право:

2.1.1. Здійснювати організацію та проведення поховання.

2.2. Виконавець послуг має право:

2.2.1. Відповідно до договору-замовлення надавати ритуальні послуги:

- реалізація предметів ритуальної належності;

- копання могили (викопування могили ручним або механізованим способом, опускання труни з тілом померлого в могилу, закопування могили, формування намогильного насипу та одноразове прибирання території біля могили);

- монтаж та демонтаж намогильної споруди при організації підпоховання в існуючу могилу;

- надання послуг катафалка;

- доставка померлого та/або труни за адресою, погодженою із Замовником.

2.2.2. Самостійно, на підставі звернення осіб, які зобов`язалися поховати померлого, виготовляти та реалізовувати предмети ритуальної належності, якщо вони відповідають державним стандартам та затвердженій вартості, передбаченим законодавством (стаття 12 Закону України "Про поховання та похоронну справу").

3. Обов`язки сторін.

3.1. Ритуальна служба зобов`язана:

3.1.1. При зверненні особи, що зобов`язалася поховати померлого, забезпечити укладання договорів-замовлень, урахувавши при цьому побажання Замовника щодо Виконавців послуг.

3.1.2. Відповідно до договору-замовлення забезпечити організацію та проведення поховання померлого у встановленому законодавством порядку, з урахуванням волевиявлення померлого, висловленого при житті, а в разі його відсутності з урахуванням побажання родичів.

3.1.3. У місцях оформлення договорів-замовлень надати Замовникові (виконавцю волевиявлення або особі, яка зобов`язалася поховати померлого) наочну інформацію, передбачену п. 6 Типового положення про ритуальну службу в Україні.

3.1.4. Створити рівні умови для поховання померлих незалежно від їх раси, кольору шкіри, політичних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

3.1.5. Забезпечити безоплатне виділення земельної ділянки для поховання труни з тілом чи урни з прахом померлого на кладовищі.

3.1.6. Створити рівні умови Виконавцям послуг.

3.1.7. Забезпечити своєчасне оформлення договору-замовлення та в термін не більше трьох годин (але до кінця робочого дня) передати інформацію про замовлення Виконавцю послуг за допомогою телефонного зв`язку (телефонограмою, факсом тощо) у випадку, коли особа, що зобов`язалася поховати померлого - Замовник, відповідно із підпунктом 3.1.1. цього Договору, виявив побажання щодо надання ритуальних послуг Виконавцем послуг - Стороною цього Договору.

3.2. Виконавець послуг зобов`язаний:

3.2.1. Подати до ритуальної служби перелік ритуальних послуг, їх характеристику та вартість. У разі внесення змін до вартості ритуальних послуг Виконавець послуг забезпечує доведення нової ціни до Ритуальної служби шляхом передачі документів до ритуальної служби на протязі 10 днів.

3.2.2. При наданні послуги з копання могили на кладовищі гарантувати збереження могил та намогильних споруд, інших елементів благоустрою могил, що розміщені поруч з новими похованнями, та відшкодовувати матеріальні збитки у разі їх пошкодження.

3.2.3. Особи, які задіяні Виконавцем послуг для надання ритуальних послуг, повинні бути ознайомленні зі своїми посадовими обов`язками та проінструктовані в частині знання Закону України "Про поховання та похоронну справу", наказу державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19 листопада 2003 року № 193, ДСанПіН 2.2.028-99 (в частині дотримання санітарно-захисної зони), інших нормативно-правових актів в частині, що стосується здійснення похоронної діяльності.

Приймальники замовлень повинні:

- знати перелік міських кладовищ, на яких дозволено поховання, або підпоховання померлих до родинних могил;

- інформувати Замовника про те, що укладення договору-замовлення на підпоховання померлих до родинних могил проводиться при пред`явленні дозволу від доглядача кладовища.

3.2.4. Видавати працівникам, що задіяні у наданні ритуальних послуг, відповідні посвідчення.

4.Відповідальність сторін.

4.1. Ритуальна служба несе відповідальність:

4.1.1. За ненадання інформації Замовникові про Виконавців послуг та перелік ритуальних послуг, що можуть надаватися ними.

4.1.2. За неякісну та несвоєчасну організацію, оформлення договору-замовлення. За порушення термінів та неякісне надання ритуальних послуг, установлених договором-замовленням, згідно з умовами Закону України "Про захист прав споживачів".

4.1.3. За недотримання положень чинного законодавства, стандартів та технологій при організації поховання померлих.

4.1.4. За безпідставну відмову Замовнику в оформленні договору-замовлення.

4.2. Виконавець послуг несе відповідальність.

4.2.1. За порушення термінів та неякісне надання ритуальних послуг, установлених договором-замовленням, згідно з вимогами Закону України "Про захист прав споживачів".

4.2.2. При недотриманні вимог п.3.2.2. цього договору Виконавець послуг усуває пошкодження, відшкодовує матеріальні збитки.

4.2.3. За недотримання положень чинного законодавства в частині вимог затверджених стандартів та технологій при наданні ритуальних послуг.

5. Порядок вирішення спорів.

5.1. Спори і розбіжності, що можуть виникати внаслідок цього договору, за змогою вирішуватимуться шляхом переговорів між учасниками - Сторонами договору.

У разі не врегулювання спорів і розбіжностей шляхом переговорів, розв`язання спорів здійснюється в судовому порядку.

6. Інші умови.

6.1. Представники Сторін, уповноважені на укладання цього Договору, погодились, що їх персональні дані, які стали відомі Сторонам в зв`язку з укладанням цього Договору, включаються до баз персональних даних Сторін. Підписуючи даний Договір уповноважені представники Сторін дають згоду (дозвіл) на обробку їх персональних даних. Представники Сторін підписанням цього Договору підтверджують, що вони повідомлені про свої права відповідно до ст.8 Закону України "Про захист персональних даних".

7. Прикінцеві положення.

7.1. Договір набирає чинності з дати його підписання обома сторонами і діє, відповідно з приписами пункту 8.2. Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого Наказом державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19 листопада 2003 року №193, на протязі трьох років з моменту фактичного отримання ФОП Полупановою З.М. письмової відповіді при прийняття пропозиції ФОП Полупанової З.М. щодо укладення договору та підписання цього договору Спеціалізованим комунальним підприємством по наданню соціальної допомоги мешканцям м. Харкова «ЗАПОВІТ».

7.2. Договір укладається у двох примірниках (по одному для кожної сторони), які мають однакову юридичну силу.

7.3. Всі зміни та доповнення до цього Договору здійснюються шляхом підписання додаткових угод обома Сторонами. Укладені та належним чином засвідчені уповноваженими представниками Сторін додаткові угоди стають невід`ємною частиною цього Договору.

8. Місцезнаходження сторін

Спеціалізоване комунальне підприємство по наданню соціальної допомоги мешканцям м. Харкова «ЗАПОВІТ» (ЄДРПОУ 19475071), юридична адреса: м. Харків, вул. Двадцять третього серпня, буд.18-А, індекс 61072, тел. 057-340-41-34, електрона адреса: zapovit1993@meta.ua

"___" березня 2024 року


Суб`єкт господарювання ФОП Полупанова Зінаїда Миколаївна, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , фактично мешкаюча та зареєстрована як внутрішньо переміщена особа за адресою: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_2 , електронна адреса: ІНФОРМАЦІЯ_1

15 березня 2024 року

Стягнути з Спеціалізованого комунального підприємства по наданню соціальної допомоги мешканцям м. Харкова "ЗАПОВІТ" (61072, м. Харків, вул. вул. Двадцять третього серпня, буд.18-А, код ЄДРПОУ 19475071) на користь фізичної особи-підприємця Полупанової Зінаїди Миколаївни ( АДРЕСА_3 , фактична адреса: АДРЕСА_4 , код РНОКПП НОМЕР_1 ) 3028,00 грн судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до статей 256, 257 Господарського процесуального кодексу України та з урахуванням пункту 17.5 Перехідних положень Кодексу.

Повне рішення складено "21" лютого 2025 р.

Суддя П.В. Хотенець

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено26.02.2025
Номер документу125342593
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —922/2490/24

Рішення від 17.02.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 20.01.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Постанова від 26.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Постанова від 26.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 20.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні