Ухвала
від 24.02.2025 по справі 440/5029/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

24 лютого 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/5029/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у порядку письмового провадження звіт Полтавської міської ради про виконання рішень суду на виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 у справі №440/5029/20,

В С Т А Н О В И В:

05.07.2022 ОСОБА_1 до Полтавського окружного адміністративного суду подано заяву на підставі ст. 382 КАС України з проханням зобов`язати Полтавську міську раду подати суду звіт про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 і постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі № 440/5029/20 протягом 30 днів з дня отримання ухвали суду.

В обґрунтування даної заяви зазначав, що вищезазначене рішення суду Полтавською міською радою залишається невиконаним.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.07.2022 в задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у справі за позовом ОСОБА_1 до Бричківської сільської ради Полтавського району, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.05.2023 ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 06.07.2022 по справі № 440/5029/20 скасовано; справу №440/5029/20 за позовом ОСОБА_1 до Бричківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії направлено Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 02.08.2023 заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю у справі №440/5029/20 задоволено. Зобов`язано Полтавську міську раду подати до Полтавського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 упродовж одного місяця з дня отримання копії цієї ухвали суду.

13 вересня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов звіт Полтавської міської ради про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 в прийнятті звіту Полтавської міської ради про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20, - відмовлено. Встановлено Полтавській міській раді новий строк в три місяці з дня набрання даною ухвалою законної сили для подання звіту про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у даній справі.

18 березня 2024 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява Полтавської міської ради про виконання ухвали суду від 16.10.2023 у справі №440/5029/20.

Ухвалою суду від 10.04.2024 в прийнятті заяви Полтавської міської ради про виконання ухвали суду від 16.10.2023 у справі №440/5029/20, - відмовлено. Встановлено Полтавській міській раді новий строк в три місяці з дня набрання даною ухвалою законної сили для подання звіту про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у даній справі.

04 липня 2024 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заяви Полтавської міської ради про виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 та ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі №440/5029/20.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.07.2024 призначено розгляд заяви Полтавської міської ради про виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 та ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі №440/5029/20 у судове засідання на 31.07.2024.

Ухвалою суду від 31.07.2024 в прийнятті заяв Полтавської міської ради про виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 та ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі №440/5029/20, - відмовлено. Встановлено Полтавській міській раді новий строк в три місяці з дня набрання даною ухвалою законної сили для подання звіту про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у даній справі.

04.11.2024 року до суду надійшла заява ОСОБА_1 про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень у справі № 440/5029/20.

Ухвалою суду від 11.11.2024 заяву ОСОБА_1 про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень у справі № 440/5029/20 за позовом ОСОБА_1 до Бричківської сільської ради Полтавського району, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.

Зобов`язано Полтавську міську раду подати до Полтавського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 упродовж трьох місяців з дня отримання копії цієї ухвали суду із чітким зазначенням вжитих керівником суб`єкта владних повноважень дій направлених на виконання рішення суду у цій справі із наданням належних та допустимих доказів в підтвердження неможливості виконати рішення суду; належних та допустимих доказів в підтвердження відсутності недобросовісності у діях керівника суб`єкта владних повноважень, які свідчать про його ухилення від виконання рішення суду і виконання відповідачем своїх повноважень в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, згідно клопотань від 02.03.2018, від 11.06.2018, від 22.07.2020.

У задоволенні іншої частини заяви відмовлено.

11.02.2025 Полтавською міською радою надано до суду звіт про виконання рішень суду на виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 у справі №440/5029/20.

Відповідач у звіті зазначив, що розпорядженням Полтавського міського голови від 12.12.2022 року № 60-р «Про скликання двадцять першої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд двадцять першої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання внесено питання № 85 «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади». За результатами поіменного голосування двадцять першої сесії Полтавської міської ради VIII скликання від 23.12.2022 року за питання № 85 «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського СО ПМТГ» рішення не прийнято, з 43 депутатів голосувало 29, було відсутніх 14 депутатів, з них: За 2; Проти 0; Утрималося 20; Не голосувало 7.

Розпорядження міського голови від 31.08.2022 № 43-р «Про скликання шістнадцятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд шістнадцятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 25 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади». Сесію скликано 09.09.2022 о 10-й годині в режимі відеоконференції (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

09.09.2022 шістнадцята сесія Полтавської міської ради восьмого скликання не була проведена за відсутності кворуму депутатів, що підтверджується протоколом сесії.

Розпорядження міського голови від 12.12.2022 № 60-р «Про скликання двадцять першої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд двадцять першої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 85 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади». Сесію скликано 23.12.2022 року о 10-й годині в залі засідань Полтавської міської ради (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

Згідно витягу з протоколу двадцять першої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 23.12.2022 за результатами розгляду 85 питання порядку денного «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади» рішення не прийнято. За результатами поіменного голосування двадцять першої сесії Полтавської міської ради VIII скликання від 23.12.2022 року, копія додається, за питання № 85 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського СО ПМТГ» з 43 депутатів проголосувало 29, було відсутніх 14 депутатів, з них: За - 2; Проти - 0; Утрималося - 20; Не голосувало - 7.

Згідно листа Департаменту земельних і водних ресурсів та земельного кадастру від 09.01.2024 року № 01-04-01.2-14/45 щодо виконання ухвали суду на виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 року у справі № 440/5029/20 Департаментом підготовлений проєкт рішення про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі її в оренду з цільовим призначенням «сінокосіння» ОСОБА_1 . Та зазначено, що даний проєкт рішення підготовлений для розгляду на засіданні чергової комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування з подальшим винесенням на чергову сесію Полтавської міської ради.

Згідно витягу з протоколу засідання постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради від 24.01.2024 року при розгляді пропозицій щодо включення додаткових питань до порядку денного сорок дев`ятої сесії Полтавської міської ради, а саме питання: про виконання ухвали суду від 16.10.2023 року щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади, вирішили:

1. Юридичному управлінню виконавчого комітету Полтавської міської ради оскаржити у встановленому законом порядку рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 року у справі № 440/5029/20.

2. Рекомендовано не виносити на розгляд сорок дев`ятої сесії Полтавської міської ради проєкт рішення міської ради «Про виконання ухвали суду від 16.10.2023 року щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади».

В подальшому розпорядженням міського голови від 17.04.2024 року № 35-р «Про скликання п`ятдесят третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд п`ятдесят третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 46 «Про виконання ухвали суду від 16.10.2023 щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади». Сесію скликано 26.04.2024 року о 10-й годині в залі засідань Полтавської міської ради (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

24.04.2024 року постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради попередньо розглянула проєкт рішення «Про виконання ухвали суду від 16.10.2023 щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади», взяла його до відома, погодила зазначений проєкт рішення та рекомендувала розглянути його на сесії Полтавської міської ради.

За результатами поіменного голосування п`ятдесят третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 26.04.2024 року за питання № 46 «Про виконання ухвали суду від 16.10.2023 щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади» рішення не прийнято, усього проголосувало 30 депутатів, з них: За - 5; Проти - 0; Утрималося - 5; Не голосувало - 20.

Розпорядженням міського голови від 22.05.2024 року № 45-р «Про скликання п`ятдесят п`ятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд п`ятдесят п`ятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 41 «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади». Сесію скликано 31.05.2024 року о 10-й годині в режимі відеоконференції із застосуванням системи електронного голосування «Голос» (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

30.05.2024 року постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради попередньо розглянула проєкт рішення «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади», взяла його до відома та рекомендувала розглянути проєкт рішення на сесії Полтавської міської ради.

За результатами поіменного голосування п`ятдесят п`ятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 31.05.2024 року за питання «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування громадянину ОСОБА_1 на території Бричківського старостинського округу Полтавської міської територіальної громади» рішення не прийнято, з 42 депутатів: За -3; Проти - 0; Утрималося - 3; Не голосували - 27. Відсутні 6; Не обрано 3.

В подальшому розпорядженням міського голови від 12.07.2024 року № 57-р «Про скликання п`ятдесят состої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд п`ятдесят шостої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 42 «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Сесію скликано 23.07.2024 року о 10-й годині в режимі відеоконференції із застосуванням системи електронного голосування «Голос» (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

19.07.2024 року постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради попередньо розглянула проєкт рішення «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», взяла його до відома, погодила проєкт рішення та рекомендувала розглянути його на сесії Полтавської міської ради.

За результатами поіменного голосування п`ятдесят шостої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 23.07.2024 року за питання «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» рішення не прийнято, з 42 депутатів: За -3; Проти - 0; Утрималося - 3; Не голосували - 26. Відсутні 7; Не обрано 3.

В подальшому розпорядженням міського голови від 30.10.2024 року № 75-р «Про скликання шістдесятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд шістдесятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 51 «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Сесію скликано 08.11.2024 року о 10-й годині в режимі відеоконференції із застосуванням системи електронного голосування «Голос» (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

07.11.2024року постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради попередньо розглянула проект рішення «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», взяла його до відома, погодила проект рішення та рекомендувала розглянути його на сесії Полтавської міської ради.

За результатами поіменного голосування шістдесятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 08.11.2024 року за питання «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» рішення не прийнято, з 42 депутатів: За-2; Проти - 0; Утрималося - 4; Не голосували - 23. Відсутні -10; Не обрано-3.

Розпорядженням міського голови від 18.12.2024 року № 86-р «Про скликання шістдесят четвертої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання» на розгляд шістдесят четвертої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання винесено питання № 28 «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Сесію скликано 27.12.2024 року о 10-й годині в режимі відеоконференції із застосуванням системи електронного голосування «Голос» (м. Полтава, вул. Соборності, 36).

26.12.2024року постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування Полтавської міської ради попередньо розглянула проект рішення «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки».

За результатами поіменного голосування шістдесят четвертої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 27.12.2024 року за питання «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» рішення не прийнято, з 42 депутатів: За-6; Проти - 0; Утрималося - 0; Не голосували - 23. Відсутні -10; Не обрано - 3.

Згідно листів Департаменту земельних і водних ресурсів та земельного кадастру Полтавської міської ради від 16.12.2024 № 01-04-01.2-14/3331 та від 14.01.2025 № 01-04-01.2-14/81 проект рішення «Про надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» буде винесено на чергову сесію Полтавської міської ради.

Суд, розглянувши поданий звіт, виходить з наступного.

Відповідно до ст. 129-1 суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно з ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України, суд, який розглянув адміністративну справу як суд першої інстанції і ухвалив судове рішення, за письмовою заявою особи, на користь якої ухвалено судове рішення і яка не є суб`єктом владних повноважень, або за власною ініціативою може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 у справі №440/5029/20 скасовано в частині зобов`язання Бричківської сільської ради Полтавського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.03.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з урахуванням висновків суду. У цій частині прийнято постанову, якою позов ОСОБА_1 до Бричківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено: зобов`язано Бричківську сільську раду Полтавського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, згідно клопотань від 02.03.2018, від 11.06.2018, від 22.07.2020, з урахуванням висновків суду. У іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 у справі №440/5029/20 залишено без змін.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У відповідності до частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Згідно частин восьмої-десятої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду може бути оскаржена до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку (частина одинадцята вказаної статті).

Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вказане питання відповідач вирішує за наслідками розгляду відповідного проекту на пленарному засіданні, шляхом прийняття відповідного рішення.

Частина 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 1, 5 ст. 46 цього ж Закону сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Ст. 12 ЗК України передбачає, що до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Таким чином, враховуючи вказані законодавчі приписи, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпоряджатися землями, які перебувають у комунальній власності.

З наведених норм законів слідує висновок, що в місячний строк на пленарному засіданні сесії рада розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, якщо такий проект відсутній, та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Суд зауважує, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 у справі №440/5029/20 набрало законної сили ще 06.04.2021, постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 набрала законної сили 06.04.2021, тобто задовго до введення на території України воєнного стану. Матеріали справи не містять будь-яких доказів щодо встановлення простою у роботі міської ради у період після набрання рішенням суду у справі №440/5029/20 законної сили та до моменту введення в Україні воєнного стану.

Водночас, суд вважає за необхідне звернути увагу, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 №2145-ІХ, який набрав чинності 07.04.2022 року внесено зміни, в тому числі до розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України.

Відповідно до підпункт 5 пункту 27 розділу Х зазначеного вище закону України під час воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", який затверджений Законом України від 24.02.2022 року № 2102-IX, з 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан.

Отже, воєнний стан запроваджено в Україні з 24.02.2022 року та на даний час - продовжено.

Згідно статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Дана норма діє з 07.04.2022 року, а правовідносини щодо виконання рішення суду, яке набрало законної сили, виникли раніше.

При розгляді поданого звіту та підстав, зазначених у такому звіті, судом враховується, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 зобов`язано Бричківську сільську раду Полтавського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, згідно клопотань від 02.03.2018, від 11.06.2018, від 22.07.2020, з урахуванням висновків суду. У іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 у справі №440/5029/20 залишено без змін.

30.06.2021 Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист про зобов`язання Бричківської сільської ради Полтавського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, згідно клопотань від 02.03.2018 року, від 11.06.2018 року, від 22.07.2020 року з урахуванням висновків суду.

Таким чином Полтавська міська рада на виконання судового рішення по даній справі зобов`язана надати суду відповідне рішення Полтавської міської ради, яке прийнято відповідно до ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 382-3 КАС України, за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень суд постановляє ухвалу про прийняття або відмову у прийнятті звіту, яку може бути оскаржено в апеляційному порядку за правилами частини п`ятої статті 382-1 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2, 3 ст. 382-3 КАС України, суд відмовляє у прийнятті звіту, якщо суб`єктом владних повноважень не наведено обґрунтовані обставини, які ускладнюють виконання судового рішення, або заходи, які вживаються ним для виконання судового рішення, на переконання суду, є недостатніми для своєчасного та повного виконання судового рішення.

Суд також відмовляє у прийнятті звіту, якщо звіт подано без додержання вимог частин другої та/або третьої статті 382-2 цього Кодексу.

У разі постановлення ухвали про відмову у прийнятті звіту суд накладає на керівника суб`єкта владних повноважень штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також додатково може встановити новий строк подання звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу або за власною ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.

Відповідно до ч. 11 ст. 382-3 КАС України якщо суд прийняв звіт про виконання судового рішення, але суб`єктом владних повноважень відповідне судове рішення виконано не в повному обсязі, суд одночасно встановлює новий строк для подання звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу.

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 на момент подання відповідачем звіту не виконана.

Суд врахував, що відповідач на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 п`ять разів вирішував на пленарних засіданнях міської ради питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, однак не було прийнято рішення, передбаченого ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України.

Згідно правової позиції, висловленої в рішенні Європейського Суду з прав людини від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України», принцип «належного урядування», зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.

У зв`язку з цим суд на підставі ч. 11 ст. 382-3 КАС України не приймає звіт про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 та встановлює новий строк для подання звіту протягом трьох місяців.

Керуючись статтями 248, 256, 382-3823 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Відмовити у прийнятті звіту Полтавської міської ради про виконання рішень суду на виконання ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 у справі №440/5029/20.

Встановити Полтавській міській раді новий строк для подання звіту про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20.

Зобов`язати Полтавську міську раду в тримісячний строк з моменту отримання копії цієї ухвали подати до суду звіт про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 у справі №440/5029/20 у повному обсязі.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2025
Оприлюднено26.02.2025
Номер документу125372488
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —440/5029/20

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні