Герб України

Постанова від 24.02.2025 по справі 420/23799/24

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/23799/24

Перша інстанція: суддя Стефанов С.О.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів - Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2024 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Енергосістемс» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

29 липня 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Енергосістемс» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 14.05.2024 року №11052220/40491310, прийняте за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 09.05.2024 року за № 9122414827;

зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість, подану товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» та зареєстровану 09.05.2024 року за № 912241482 датою її фактичного отримання податковим органом, а саме: 09 травня 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «Енергосістемс» зазначило, що у процесі проведення позивачем господарської діяльності складено та направлено на реєстрацію до податкового органу таблицю даних платника податку на додану вартість. Позивач надав податковому органу письмові пояснення та документальне підтвердження реальності господарської діяльності, однак, відповідачем не враховано надані пояснення та прийнято рішення про неврахування таблиці.

Відповідно до відзиву ГУ ДПС в Одеській області, відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що реєстрація податкових накладних не здійснена, так як на розгляд комісії були надані документи, які складені з порушенням вимог законодавства.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2024 року позовну заяву ТОВ «Енергосістемс» задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано таблицю, яка не відповідала вимогам п.13 Порядку № 1165..

ТОВ «Енергосістемс» подало відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечувало проти її задоволення та просило залишити без змін оскаржуване рішення.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджені наступні обставини.

ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» (ідентифікаційний номер юридичної особи 40491310) зареєстровано 19.05.2016 року за № 155316090027. Основним видом діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» є 43.21 електромонтажні роботи щодо енергетичних об`єктів (підстанції енергетичної системи України до 330 кВ, високовольтних повітряні лінії до 10 кВ, високовольтних кабельних лінії до 35 кВ, сонячних та вітряних електростанції, міських мереж зовнішнього освітлення та зовнішніх мережі електропостачання цивільних і промислових будівель).

09.05.2024 року ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» подало до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області таблицю даних платника ПДВ, пояснення та пакет документів.

Рішенням про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 14.05.2024 року № 11052220/40491310, прийнятим за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 09.05.2024 р. за № 9122414827 не враховано зазначену таблицю.

В рішенні від 14.05.2024 року № 11052220/40491310 про неврахування таблиці даних платника ПДВ, зазначено підстави - наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій із ТОВ «ЛОККАРД» (податковий номер платника податку 44574166) та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (44456421).

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 29.05.2024 року № 223/40491310 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість без змін.

Не погоджуючись з відмовою у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом в оскаржуваному рішенні викладена загальна правова норма, без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

За визначенням, наведеним у пункті 2 вказаного Порядку, таблиця даних платника податку - це зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п.п. 12-14 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Пунктами 15, 16 Порядку №1165 визначено, що Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку; встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування. У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (п.17).

У відповідності до п. 19 Порядку №1165 (у редакції станом на момент прийняття спірних рішень) комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:

стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;

до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.

У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.(п.19)

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення про неврахування Таблиці даних платника податків повинно містити хоча б одну з підстав вказаних у п.19 Порядку №1165.

Відповідач, приймаючи оскаржувані рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, зазначив в якості підстави наявність в органах державної податкової служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій з придбання товарів та послуг у період 03.10.2023 17.04.2024 року, у ТОВ «ЛОККАРД» (податковий номер платника податку 44574166) та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» (44456421), які визнані такими, що відповідають критеріям ризикових контрагентів.

В той же час, участь в господарській операції з контрагентом, який внесений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку не є безумовною підставою для відмови у прийнятті таблиці. У разі наявної у контролюючого органу відповідної податкової інформації, на нього покладається обов`язок доведення, що платник в таблиці зазначив недостовірну інформацію саме у зв`язку з відповідними ризиковими операціями.

Слід вказати, що позивач не може нести відповідальність за ймовірне невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками податкового законодавства, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. Внесення контрагента до переліку ризикових платників не свідчить про вчинення позивачем ризикових операцій.

Однак відповідачем, ні в оскаржуваному рішенні про відмову у врахуванні таблиці, ні в поданих до суду завах по суті позовних вимог не наводить жодної аргументації щодо участі позивач в операціях з ТОВ «ЛОККАРД» та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» та безпосередніми відомостями, які зазначені в поданій таблиці.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» поставило ТОВ «ЛОККАРД» дизпаливо (код УКТЗЕД 2710194300) та виконало на користь ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» послуги з аварійного ремонту пошкоджених повітряних ліній електричних мереж.

Колегія суддів зауважує, що в поданій на реєстрацію таблиці відсутній товар «дизельне паливо» (код УКТЗЕД 2710194300). Також не вбачається взаємозв`язок між наданими позивачем послугами з виконання аварійного ремонту та неможливістю прийняття спірної таблиці даних платника податку.

Таким чином в ході розгляду спростована основна теза відповідача, що спірне рішення прийняте ним на підставах, визначених законодавством, оскільки відсутній буд-який причинний взаємозв`язок між операціями позивача з ТОВ «ЛОККАРД» та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС ПЛЮС» та безпосередніми відомостями, які зазначені в поданій таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 09.05.2024 року за № 9122414827.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 14.05.2024 року № 11052220/40491310 прийнято необґрунтовано, тому підлягає скасуванню.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 02 серпня 2024 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2024 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2025
Оприлюднено26.02.2025
Номер документу125375747
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/23799/24

Ухвала від 12.06.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 27.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 24.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 30.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні