Постанова
від 24.02.2025 по справі 400/4978/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 400/4978/24

Перша інстанція: суддя Устинов І. А.,

повний текст судового рішення

складено 29.10.2024, м. Миколаїв

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Миколаївській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

У травні 2024 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Миколаївській області (далі відповідач, УСБУ в Миколаївській області), в якому просив (з урахуванням змін предмету позову):

- визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Миколаївській області щодо оголошення зауваження (накладення дисциплінарного стягнення) старшому оперуповноваженому в особливо важливих справах 2 сектору 1 відділу ГВ ЗНД Управління майору ОСОБА_1 (М-221463) за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у не виконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління (протокол обл. №64/20-1052 від 16.02.2023 року) в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки, відповідно до п.«а» ст.48 Дисциплінарного статуту ЗС України;

- визнати протиправним та скасувати наказу Управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 09.04.2024 року №68-ОС/дск, в частині зміни (зменшення) розміру грошового забезпечення (надбавки з 100% до 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років та преміювання з 560% до 280% посадового окладу) ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Управління Служби безпеки України в Миколаївській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 надбавку та премію, які зменшені згідно з наказом управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 09.04.2024 року №68-ОС/дск.

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що рапорт начальника 1 відділу ГВ ЗНД Управління СБ України в Миколаївській області підполковника ОСОБА_2 від 22.03.2024 року, зареєстрованого за №64/20-2600 від 26.03.2024 року не містить фактів того, як саме позивач не виконав вказівки керівництва, службове розслідування не проводилось та інших матеріалів, які б підтверджували не виконання ним поставлених завдань, не надано. Також, в порушення вимог ст.87, ст.88 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, дисциплінарне стягнення накладено з порушенням строків для притягнення до дисциплінарного стягнення. Відтак, позивач вважає, що накладення дисциплінарного стягнення у вигляді зауваження на ОСОБА_1 за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у не виконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління (протокол обл. №64/20-1052 від 16.02.2023 року) в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки, відповідно до рапорту начальника 1 відділу ГВ ЗНД Управління СБ України в Миколаївській області підполковника ОСОБА_2 від 22.03.2024 року (№64/20-2600 від 26.03.2024 року) є протиправним, таким що здійснено в порушення вимогам Дисциплінарного статуту Збройних сил України та підлягає скасуванню. Також, позивач зазначає, що відповідач протиправно за одними і тими ж обставинами наклав на позивача, і дисциплінарне стягнення, і зменшив розмір грошового забезпечення.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29.10.2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що позивач був призваний на військову службу у Службу безпеки України за абзацом 3 частини 7 статті 23, статті 29 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до наказу Управління Служби безпеки України в Миколаївській області №35-ОС/дск від 06.03.2022 року зараховано до списків особового складу та призначено за пунктом 43 з 05.03.2022 року капітана ОСОБА_1 (М-221463), який прибув із запасу Служби безпеки України, старшим оперуповноваженим (майор).

22.03.2024 року начальником 1 відділу ГВ ЗНД Управління підполковником М. Сандигою за результатами заслуховування 21.03.2024 року особового складу на позивача було накладено дисциплінарне стягнення у вигляді зауваження відповідно до п.«а» ст.48 Дисциплінарного статут Збройних Сил України за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у невиконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки.

Також, начальником регіонального органу СБУ виданий наказ (по особовому складу) від 09.04.2024 року №68-ОС/дск, яким позивачу зменшено розміри надбавки за особливості проходження служби з 100 до 50 відсотків та преміювання з 560 до 80 відсотків.

Відповідно до ст.26-1 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України дисциплінарне стягнення (зауваження) було знято у зв`язку із закінченням строк (один місяць), про що зроблено відповідний запис в особовій справі позивача.

Позивач не погоджуючись з діями відповідача щодо оголошення зауваження та наказом, яким позивачу зменшено розмір додаткових видів грошового забезпечення, звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дії відповідача щодо оголошення зауваження (накладення дисциплінарного стягнення) позивачу за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у не виконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки, відповідно до пункту «а» ст.48 Дисциплінарного статуту ЗС України є правомірними.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність наказу Управління Служби безпеки України в Миколаївській області в частині зміни (зменшення) розміру грошового забезпечення (надбавки з 100% до 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років та преміювання з 560% до 280% посадового окладу) ОСОБА_1 .

Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.

Загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб полку і його підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах визначені Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України» від 24.03.1999 року №548-XIV (далі - Статут).

Дія Статуту поширюється на військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Управління державної охорони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями.

Згідно ст.16 частини 1 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.

Відповідно до статті 26 Статуту, військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення та провини несуть з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України «Про оборону України» дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом.

Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначено Дисциплінарним статутом Збройних Сил України, затвердженим Законом України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України» від 24.03.1999 року №551-XIV (далі Дисциплінарний статут).

Відповідно до ст.ст.1, 2 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України. Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

Відповідно до статті 3 Дисциплінарного статуту військова дисципліна досягається шляхом, зокрема, особистої відповідальності кожного військовослужбовця за дотримання Конституції та законів України, Військової присяги, виконання своїх обов`язків, вимог статутів Збройних Сил України.

Статтею 4 Дисциплінарного статуту передбачено, що військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів.

Відповідно до ст.5 Дисциплінарного статуту стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України «Про оборону України».

Відповідно до ст.48 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (стосовно військовослужбовців строкової військової служби та курсантів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти); ґ) попередження про неповну службову відповідність (крім осіб рядового складу строкової військової служби); д) пониження в посаді; е) пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу); є) пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу); ж) звільнення з військової служби через службову невідповідність (крім осіб, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, а також військовозобов`язаних під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження підготовки та зборів).

Згідно статей 83, 84, 85, 86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення. Прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.

Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.

Під час накладення дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби.

Як вбачається з матеріалів справи та встановленого вище, що 21.03.2024 року відбулось заслуховування особового складу начальником 1 відділу ГВ ЗНД Управління підполковником ОСОБА_3 , зокрема позивача. Під час зазначеного заслуховування позивач (у тому числі) доповів начальнику, що ним не вчиняється підбір кандидатів на службу в Службу безпеки України, що підтверджується протоколом заслуховування від 21.03.2024 року №64/20-2542, з яким позивач ознайомлений під підпис.

22.03.2024 року начальником 1 відділу ГВ ЗНД Управління підполковником ОСОБА_3 за результатами заслуховування 21.03.2024 року особового складу на позивача було накладено дисциплінарне стягнення у вигляді зауваження відповідно до п.«а» ст.48 Дисциплінарного статут Збройних Сил України за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у невиконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки.

Матеріалами справи підтверджено, що посадових обов`язків позивача належить, зокрема участь у роботі з підбору і вивчення кандидатів на службу в Службу безпеки України (витяг з посадової інструкції на період дії воєнного стану №64/93-281/1 від 01.02.2023 року).

При цьому, дисциплінарне стягнення було застосовано відповідачем в межах строку, передбаченого статтею 87 Дисциплінарного Статуту, оскільки рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності приймається з дня виявлення правопорушення, а не як помилково вважає позивач з дня його вчинення. Відтак, про вчинення позивачем дисциплінарного правопорушення відповідачу стало відомо 21.03.2024 року, а дисциплінарне стягнення застосовано 22.03.2024 року.

Враховуючи вищевикладене, матеріалами справи підтверджено, що позивач вчинив дисциплінарне правопорушення, що виразилось у невиконанні ним службових обов`язків, а саме у невиконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки.

За вчинення дисциплінарного правопорушення керівником позивача було накладено дисциплінарне стягнення у вигляді зауваження, що передбачене п.а ст.48 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України.

Таким чином, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що дії відповідача щодо оголошення зауваження (накладення дисциплінарного стягнення) позивачу за неналежне виконання службових обов`язків, що виявилось у не виконанні посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління в частині підбору кандидатів на службу в органах держбезпеки, відповідно до п.«а» ст.48 Дисциплінарного статуту ЗС України є правомірними.

Щодо зміни (зменшення) розмірів додаткових видів грошового забезпечення позивача, судова колегія зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановленого вище, начальником регіонального органу СБУ виданий наказ (по особовому складу) від 09.04.2024 року №68-ОС/дск, яким позивачу зменшено розміри надбавки за особливості проходження служби з 100 до 50 відсотків та преміювання з 560 до 80 відсотків.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі визначає Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ).

За приписами ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

30.08.2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова №704),

Підпунктами 1, 2 пункту 5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати:

посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1-11 за аналогічними посадами;

посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1-5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;

надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

На виконання Постанови №704 СБУ видано наказ від 10.04.2018 року №515/ДСК, яким затверджено Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25.04.2018 року за №513/31964 (далі - Інструкція №515), яка визначає порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовців Служби безпеки України.

Відповідно до пункту 5 глави 2 розділу ІІІ Наказу 515/ДСК у разі несвоєчасного або неналежного виконання завдань, розмір надбавки за особливості проходження служби зменшується або вона скасовується.

Також, відповідно до пункту 5 глави 13 розділу ІІІ Наказу 515/ДСК встановлення премії військовослужбовцям, зменшення її розміру або скасування здійснюються за наказами голови СБУ його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ СБУ. У мотивованих рапортах про зменшення розмірів премії чи її скасування зазначаються конкретні підстави для цього.

Пунктом 6 глави 15 розділу ІІІ Наказу 515/ДСК встановлено, що розмір премії знижується або вона взагалі скасовується за: неналежне виконання службових обов`язків; порушення вимог військових статутів і внутрішнього розпорядку; порушення військової дисципліни.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою ухвалення оскаржуваного наказу про зниження надбавки та премії став Рапорт від 26.03.2024 року №64/20-2599, який містить конкретні причини зниження надбавки та премії, а саме через не виконання посадових інструкцій та вказівок керівництва Управління.

А отже, як вірно вказано судом першої інстанції, наказ Управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 09.04.2024 року №68-ОС/дск, в частині зміни (зменшення) розміру грошового забезпечення (надбавки з 100% до 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років та преміювання з 560% до 280% посадового окладу) ОСОБА_1 , є правомірним, а отже підстави для задоволення позову в цій частині відсутні.

За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2025
Оприлюднено27.02.2025
Номер документу125411118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —400/4978/24

Постанова від 24.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні