Постанова
від 17.02.2025 по справі 309/4134/23
ХУСТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа№ 309/4134/23

Провадження № 1-кп/309/257/23

У Х В А Л А

17 лютого 2025 року м. Хуст

Хустський районний суд Закарпатської області

в складі: головуючого судді ОСОБА_1

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2

прокурора ОСОБА_3

обвинуваченої ОСОБА_4

захисника ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м.Хуст клопотання адвоката ОСОБА_5 у кримінальному провадженні № 12023070000000217 стосовно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки села Велятино Хустського району Закарпатської області, мешканки АДРЕСА_1 , громадянки України, фізичної особи підприємця, раніше не судимої, обвинуваченої у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364 та ч.1, ч.3 ст.362 КК України про звільнення її від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності,

В С Т А Н О В И В:

Обвинувачена ОСОБА_4 , державний службовець 14 рангу, у відповідності до наказу № 2-к від 25.01.2013 року переведена з посади головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру міськрайонного управління Держкомзему у місті Хуст і Хустському районі на посаду головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі.

У відповідності до Закону України ч. 2 ст. 9 «Про Державний земельний кадастр» державний кадастровий реєстратор є державним службовцем.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 вказаного Закону та ст. 9 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 державний кадастровий реєстратор здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей, перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства, формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг, здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або про відмову у їх внесенні, присвоює кадастрові номери земельним ділянкам, передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Положенням про відділ державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, затвердженого 23.04.2013 наказом №25, визначено, що відділ державного земельного кадастру є структурним підрозділом управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області. Завданням відділу є реалізація повноважень управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області. Відділ відповідно до покладених на нього завдань: бере участь у розробленні та виконанні галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, веденні державного земельного кадастру, впровадженні географічних інформаційних систем, здійсненні топографо-геодезичної і картографічної діяльності; надає адміністративні послуги відповідно до законодавства; здійснює ведення державного земельного кадастру та отримує інформацію про відведення земельних ділянок; бере участь у здійсненні відповідно до законодавства регулювання у сфері здійснення топографо-геодезичної у картографічної діяльності.

Посадовою інструкцією головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру, на якого покладено функції з ведення державного реєстру земель, управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, передбачено, що державний реєстратор з дотриманням норм законодавства: приймає заяви разом з документами та відомостями необхідними для державної реєстрації земельної ділянки та державного акта на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою або договору оренди (суборенди) землі, обмеження у використанні, які існують на момент державної реєстрації земельної ділянки. Перевіряє комплектність документів та присвоює заяві обліковий номер; перевіряє придатність обмінного файлу до перевірки та переносить обмінний файл з електронного носія інформації заявника на електронний носій інформації територіального органу Держкомзему; веде чергову кадастрову карту в електронній формі та індексну кадастрову карту (план) території; здійснює визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці; здійснює контроль за виконанням кадастрових зйомок.

У зв`язку із вищенаведеним, державний кадастровий реєстратор у розумінні ст. 18 ч. 3 Кримінального кодексу України є службовою особою, тобто суб`єктом владних повноважень, якому державою довірено здійснювати організаційно-розпорядчі функції з ведення Державного земельного кадастру.

Статтею ст. 78 Земельного кодексу України (2768-III в редакції від 05.12.2013 на далі ЗКУ) визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. У відповідності до статті 79 ЗКУ земельна ділянка як об`єкт права власності - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Згідно статтею 79-1 ЗКУ формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Статтею 81 ЗКУ визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності. Крім цього, статтею 84 ЗКУ закріплено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності, право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Також, статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (ідентифікатор 3613-VI в редакції від 27.07.2013) визначено, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, розподіл земель між власниками і користувачами.

Разом з тим, відповідно до вимог вказаної статті Закону державна реєстрація земельної ділянки це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами.

У відповідності до статті 16 Закону «Про державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Згідно до ч.1 ст. 22 Закону України «Про державний земельний кадастр» документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 4 ст. 24 зазначеного Закону, для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку державну реєстрацію, серед іншого, подаються оригінал документації із землеустрою, яка є підставою до формування земельної ділянки та документації із землеустрою, яка є підставою формування земельної ділянки у формі електронного документу.

Відповідно до ч.ч 5, 6 ст. 24 вказаного Закону встановлено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є серед іншого: невідповідність поданих документів вимогам законодавства та знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Державний кадастровий реєстратор у відповідності до Закону України «Про державний земельний кадастр», встановивши знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини повинен прийняти рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» індексна кадастрова карта (план) картографічний документ, що відображає місцезнаходження, межі і нумерацію кадастрових зон і кварталів та використовується для присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану).

Згідно ст. 35 Закону «Про державний земельний кадастр» кадастрова карта (план) ведеться для актуалізованого відображення у часі об`єктів Державного земельного кадастру у межах кадастрового кварталу, кадастрової зони, у цілому в межах території адміністративно-територіальної одиниці (село, селище, місто, район, область, Автономна Республіка Крим). Кадастрова карта (план) ведеться в електронній (цифровій) формі. Зміст та вимоги щодо відображення інформації на кадастровій карті (плані) встановлюються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Складовою частиною кадастрової карти (плану) є індексна кадастрова карта (план), порядок складання якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до п. 31 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (ідентифікатор 1051-2012-п, в редакції від 23.10.2013, надалі Постанови) - документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є індексні кадастрові карти (плани) України, Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селиш, сіл; індексні кадастрові карти (плани) кадастрової зони і кварталу; кадастрові карти (плани) Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селищ, сіл, інші тематичні карти (плани), перелік яких встановлюється цим Порядком; поземельні книги.

Згідно підпунктів 3, 4 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012, на день набрання чинності цією постановою картографічною основою Державного земельного кадастру є ортофотоплани, створені в рамках виконання Угоди про позику (Проект "Видача державних актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру") між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 17 жовтня 2003 р., ратифікованої Законом України від 15 червня 2004 р. № 1776-ІV, та інші картографічні матеріали, виготовлені на замовлення центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або отримані ним від центрального органу виконавчої влади з питань топографо-геодезичної і картографічної діяльності, державного підприємства "Державний картографо-геодезичний фонд України" та інших суб`єктів інформаційної взаємодії; до створення індексних кадастрових карт (планів) відповідно до Порядку присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану) використовуються індексні кадастрові карти (плани), створені в рамках виконання Угоди, зазначеної в підпункті 3 цього пункту, а у разі їх відсутності - інші (створені територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів) індексні кадастрові карти (плани), в яких на момент набрання чинності цією постановою перші вісім цифр номерів кадастрових зон відповідають кодам об`єктів першого - третього рівня класифікації згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України ДК 014-97, а дев`ятою та десятою цифрами є нулі.

Згідно постанови Кабінету міністрів України від 17.11.2004 №1553 «Про затвердження Положення про Державний фонд документації із землеустрою» фонд формується на основі збирання, обробки, обліку матеріалів, отриманих у результаті проведення землеустрою незалежно від місця розташування земельних ділянок та форми власності на них, вся документація із землеустрою зберігається у відповідних відділах Держгеокадастру, матеріали державного фонду надаються у користування за письмовим запитом та частково на платній основі.

Крім цього, досудовим розслідуванням встановлено, що станом на 2013-2014 роки у розпорядженні відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі перебувала індексна кадастрова карта в межах сіл Шаян та Ракош, Вишківської селищної ради, Хустського району, Закарпатської області.

Пунктом 5 розділу VIII Прикінцевих положень Лісового кодексу України, До здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, які до набрання чинності Земельним кодексом України передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Частиною 1 статті 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Відповідно до пункту «ґ» частини 4 статті 84 Земельного кодексу України - до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Враховуючи вищенаведене, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді державного кадастрового реєстратора управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, будучи службовою особою, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, в порушення вимог ст. ст. 55, 78, 81, ч. 4 ст. 84 152, 153, 154 Земельного Кодексу України, ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» та «Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051», діючи в інтересах ОСОБА_6 використала службове становище всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам за наступних обставин.

Так, 23.12.2013 на розгляд головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру, на якого покладено функції з ведення державного реєстру земель, управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області ОСОБА_4 , в паперовому вигляді надійшов розроблений ТОВ «ХУСТ-ЗЕМЛЯ КАРПАТ» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на прізвище ОСОБА_6 , виготовлений на підставі рішення 26 сесії 6 скликання 2-го засідання Вишківської селищної ради Хустського району від 23.12.2013.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства та те, що у матеріалах вищевказаного проекту землеустрою, знаходиться викопіювання з публічної кадастрової карти з визначенням конфігурації та місця розташування земельної ділянки а також схема розташування земельної ділянки здійснена на карті відповідного масштабу, у ході перевірки відповідності документації зазначеного проекту землеустрою вимогам законодавства, кадастровий реєстратор ОСОБА_4 повинна була перевірити чи відповідають дійсності відомості про зазначення категорії земель, з яких виділяється дана земельна ділянка наявним відомостям, які є у її розпорядженні.

Зокрема, у розпорядженні ОСОБА_4 була індексна кадастрова карта сіл Шаян та Ракош Вишківської селищної ради Хустського району Закарпатської області, відповідного масштабу, яка складена у відповідності до законодавства України та яка використовується у роботі кадастрових реєстраторів даного відділу.

У даній кадастровій карті визначені контури земель певних категорій, які позначалися умовними знаками для топографічної карти відповідного масштабу, затверджених Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 254 від 9 липня 2001 року.

Враховуючи вищенаведене, при розгляді зазначеної документації, ОСОБА_4 , знаходячись у приміщенні службового кабінету за адресою: м. Хуст, вул. Карпатської Січі, 21, як державний кадастровий реєстратор, знаючи що у фонді документації із землеустрою управління Держземагенства у Хустському районі, наявні державний акт на право постійного користування І-ЗК №000582 та картографічні матеріали до нього, а також індексна кадастрова карта сіл Шаян та Ракош Вишківської селищної ради Хустського району Закарпатської області, відповідного масштабу, що передбачено її посадовими обов`язками, встановивши, що згідно матеріалів поданого їй проекту землеустрою та вищенаведених матеріалів із землеустрою, земельна ділянка, яка виділялася ОСОБА_6 у приватну власність частково накладається на землі лісового фонду, що перебували у користуванні Хустського державного лісогосподарського підприємства в порушення ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» у точно невствановлений досудовим розслідуванням час, шляхом внесення відомостей до програмного забезпечення Державного земельного кадастру, сформувала земельну ділянку, яка передається у приватну власність, чим здійснила реєстрацію земельної ділянки та відкриття поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 2125355300:03:001:0088, площею 0,2544 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, скріпивши вказану інформацію особистим підписом та особистим цифровим підписом, після чого було надано витяг з Державного земельного кадастру.

В подальшому, на підставі вказаних відомостей з Державного земельного кадастру 28.12.2013 право власності на дану земельну ділянку було зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 259010221253 за ОСОБА_6 .

У зв`язку із викладеним, ОСОБА_4 , будучи службовою особою та займаючи посаду державного кадастрового реєстратора, достовірно знаючи в силу своїх службових обов`язків про порядок та підстави реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, використала службове становище всупереч інтересам служби 23.12.2013, діючи умисно, в інтересах ОСОБА_6 , та в порушення вимог ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051 незаконно здійснила реєстрацію та відкриття поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 2125355300:03:001:0088, площею 0,2544 га., з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка відноситься до земель лісового фонду та розташована на території Хустського державного лісогосподарського підприємства.

Внаслідок вищенаведених умисних дій ОСОБА_4 земельна ділянка, вартість якої 174 264,00 гривень, незаконно вибула із державної власності, що у 250 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та відповідно до ч. 4 ст. 364 КК України є тяжкими наслідками.

З урахуванням вище викладеного, ОСОБА_4 , обґрунтовано обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне в інтересах третіх осіб використання службовою особою службового становища всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам.

Крім цього, ОСОБА_4 , будучи службовою особою та займаючи посаду державного кадастрового реєстратора, достовірно знаючи в силу своїх службових обов`язків про порядок та підстави реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, 23.12.2013, діючи умисно, всупереч вимог ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 в приміщенні службового кабінету за адресою: м. Хуст, вул. Карпатської Січі, 21, у точно невстановлений досудовим розслідуванням час, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, безпідставно здійснила несанкціоновану зміну інформації, яка обробляється в автоматизованій системі, єдиній державній геоінформаційній системі - Державному земельному кадастрі, шляхом реєстрації та відкриття поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 2125355300:03:001:0088, площею 0,2544 га., з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка відноситься до земель лісового фонду та розташована на території Хустського державного лісогосподарського підприємства.

Тобто, в порушення вимог ст. ст. 55, 78, 81, ч. 4 ст. 84 152, 153, 154 Земельного Кодексу України, ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» та «Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051», внаслідок умисних дій службової особи ОСОБА_4 - головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, відомості про земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,2544 га. з кадастровим номером 2125355300:03:001:0088 незаконно внесена до Державного земельного кадастру, таким чином земельна ділянка, загальною вартістю 174 264,00 гривень, незаконно вибула із власності держави.

З урахуванням вище викладеного, ОСОБА_4 , обґрунтовано обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 362 КК України несанкціонована зміна інформації, яка обробляється в автоматизованих системах, вчинене особою, яка має право доступу до неї.

Крім того ОСОБА_4 , державний службовець 14 рангу, у відповідності до наказу № 2-к від 25.01.2013 року переведена з посади головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру міськрайонного управління Держкомзему у місті Хуст і Хустському районі на посаду головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі.

У відповідності до Закону України ч. 2 ст. 9 «Про Державний земельний кадастр» державний кадастровий реєстратор є державним службовцем.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 вказаного Закону та ст. 9 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 державний кадастровий реєстратор здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей, перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства, формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг, здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або про відмову у їх внесенні, присвоює кадастрові номери земельним ділянкам, передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Положенням про відділ державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, затвердженого 23.04.2013 наказом №25, визначено, що відділ державного земельного кадастру є структурним підрозділом управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області. Завданням відділу є реалізація повноважень управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області. Відділ відповідно до покладених на нього завдань: бере участь у розробленні та виконанні галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, веденні державного земельного кадастру, впровадженні географічних інформаційних систем, здійсненні топографо-геодезичної і картографічної діяльності; надає адміністративні послуги відповідно до законодавства; здійснює ведення державного земельного кадастру та отримує інформацію про відведення земельних ділянок; бере участь у здійсненні відповідно до законодавства регулювання у сфері здійснення топографо-геодезичної у картографічної діяльності.

Посадовою інструкцією головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру, на якого покладено функції з ведення державного реєстру земель, управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, передбачено, що державний реєстратор з дотриманням норм законодавства: приймає заяви разом з документами та відомостями необхідними для державної реєстрації земельної ділянки та державного акта на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою або договору оренди (суборенди) землі, обмеження у використанні, які існують на момент державної реєстрації земельної ділянки. Перевіряє комплектність документів та присвоює заяві обліковий номер; перевіряє придатність обмінного файлу до перевірки та переносить обмінний файл з електронного носія інформації заявника на електронний носій інформації територіального органу Держкомзему; веде чергову кадастрову карту в електронній формі та індексну кадастрову карту (план) території; здійснює визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці; здійснює контроль за виконанням кадастрових зйомок.

У зв`язку із вищенаведеним, державний кадастровий реєстратор у розумінні ст. 18 ч. 3 Кримінального кодексу України є службовою особою, тобто суб`єктом владних повноважень, якому державою довірено здійснювати організаційно-розпорядчі функції з ведення Державного земельного кадастру.

Статтею ст. 78 Земельного кодексу України (2768-III в редакції від 05.12.2013 на далі ЗКУ) визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. У відповідності до статті 79 ЗКУ земельна ділянка як об`єкт права власності - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Згідно статтею 79-1 ЗКУ формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Статтею 81 ЗКУ визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності. Крім цього, статтею 84 ЗКУ закріплено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності, право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Також, статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (ідентифікатор 3613-VI в редакції від 27.07.2013) визначено, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, розподіл земель між власниками і користувачами.

Разом з тим, відповідно до вимог вказаної статті Закону державна реєстрація земельної ділянки це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами.

У відповідності до статті 16 Закону «Про державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Згідно до ч.1 ст. 22 Закону України «Про державний земельний кадастр» документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 4 ст. 24 зазначеного Закону, для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку державну реєстрацію, серед іншого, подаються оригінал документації із землеустрою, яка є підставою до формування земельної ділянки та документації із землеустрою, яка є підставою формування земельної ділянки у формі електронного документу.

Відповідно до ч.ч 5, 6 ст. 24 вказаного Закону встановлено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є серед іншого: невідповідність поданих документів вимогам законодавства та знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Державний кадастровий реєстратор у відповідності до Закону України «Про державний земельний кадастр», встановивши знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини повинен прийняти рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» індексна кадастрова карта (план) картографічний документ, що відображає місцезнаходження, межі і нумерацію кадастрових зон і кварталів та використовується для присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану).

Згідно ст. 35 Закону «Про державний земельний кадастр» кадастрова карта (план) ведеться для актуалізованого відображення у часі об`єктів Державного земельного кадастру у межах кадастрового кварталу, кадастрової зони, у цілому в межах території адміністративно-територіальної одиниці (село, селище, місто, район, область, Автономна Республіка Крим). Кадастрова карта (план) ведеться в електронній (цифровій) формі. Зміст та вимоги щодо відображення інформації на кадастровій карті (плані) встановлюються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Складовою частиною кадастрової карти (плану) є індексна кадастрова карта (план), порядок складання якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до п. 31 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (ідентифікатор 1051-2012-п, в редакції від 23.10.2013, надалі Постанови) - документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є індексні кадастрові карти (плани) України, Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селиш, сіл; індексні кадастрові карти (плани) кадастрової зони і кварталу; кадастрові карти (плани) Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селищ, сіл, інші тематичні карти (плани), перелік яких встановлюється цим Порядком; поземельні книги.

Згідно підпунктів 3, 4 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012, на день набрання чинності цією постановою картографічною основою Державного земельного кадастру є ортофотоплани, створені в рамках виконання Угоди про позику (Проект "Видача державних актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру") між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 17 жовтня 2003 р., ратифікованої Законом України від 15 червня 2004 р. № 1776-ІV, та інші картографічні матеріали, виготовлені на замовлення центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або отримані ним від центрального органу виконавчої влади з питань топографо-геодезичної і картографічної діяльності, державного підприємства "Державний картографо-геодезичний фонд України" та інших суб`єктів інформаційної взаємодії; до створення індексних кадастрових карт (планів) відповідно до Порядку присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану) використовуються індексні кадастрові карти (плани), створені в рамках виконання Угоди, зазначеної в підпункті 3 цього пункту, а у разі їх відсутності - інші (створені територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів) індексні кадастрові карти (плани), в яких на момент набрання чинності цією постановою перші вісім цифр номерів кадастрових зон відповідають кодам об`єктів першого - третього рівня класифікації згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України ДК 014-97, а дев`ятою та десятою цифрами є нулі.

Згідно постанови Кабінету міністрів України від 17.11.2004 №1553 «Про затвердження Положення про Державний фонд документації із землеустрою» фонд формується на основі збирання, обробки, обліку матеріалів, отриманих у результаті проведення землеустрою незалежно від місця розташування земельних ділянок та форми власності на них, вся документація із землеустрою зберігається у відповідних відділах Держгеокадастру, матеріали державного фонду надаються у користування за письмовим запитом та частково на платній основі.

Крім цього, досудовим розслідуванням встановлено, що станом на 2013-2014 роки у розпорядженні відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі перебувала індексна кадастрова карта в межах сіл Шаян та Ракош, Вишківської селищної ради, Хустського району, Закарпатської області.

Пунктом 5 розділу VIII Прикінцевих положень Лісового кодексу України, До здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, які до набрання чинності Земельним кодексом України передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Частиною 1 статті 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Відповідно до пункту «ґ» частини 4 статті 84 Земельного кодексу України - до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Враховуючи вищенаведене, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді державного кадастрового реєстратора управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, будучи службовою особою, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, в порушення вимог ст. ст. 55, 78, 81, ч. 4 ст. 84 152, 153, 154 Земельного Кодексу України, ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» та «Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051», діючи в інтересах ОСОБА_7 використала службове становище всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам за наступних обставин.

Так, 04.02.2014 на розгляд головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру, на якого покладено функції з ведення державного реєстру земель, управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області ОСОБА_4 , в паперовому вигляді надійшов розроблений ТОВ «ХУСТ-ЗЕМЛЯ КАРПАТ» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на прізвище ОСОБА_7 , виготовлений на підставі рішення №365 26 сесії 6 скликання Вишківської селищної ради Хустського району від 27.11.2013.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства та те, що у матеріалах вищевказаного проекту землеустрою, знаходиться викопіювання з публічної кадастрової карти з визначенням конфігурації та місця розташування земельної ділянки а також схема розташування земельної ділянки здійснена на карті відповідного масштабу, у ході перевірки відповідності документації зазначеного проекту землеустрою вимогам законодавства, кадастровий реєстратор ОСОБА_4 повинна була перевірити чи відповідають дійсності відомості про зазначення категорії земель, з яких виділяється дана земельна ділянка наявним відомостям, які є у її розпорядженні.

Зокрема, у розпорядженні ОСОБА_4 , була індексна кадастрова карта сіл Шаян та Ракош Вишківської селищної ради Хустського району Закарпатської області, відповідного масштабу, яка складена у відповідності до законодавства України та яка використовується у роботі кадастрових реєстраторів даного відділу.

У даній кадастровій карті визначені контури земель певних категорій, які позначалися умовними знаками для топографічної карти відповідного масштабу, затверджених Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 254 від 9 липня 2001 року.

Враховуючи вищенаведене, при розгляді зазначеної документації, ОСОБА_4 , знаходячись у приміщенні службового кабінету за адресою: м. Хуст, вул. Карпатської Січі, 21, як державний кадастровий реєстратор, знаючи що у фонді документації із землеустрою управління Держземагенства у Хустському районі, наявні державний акт на право постійного користування І-ЗК №000582 та картографічні матеріали до нього, а також індексна кадастрова карта сіл Шаян та Ракош Вишківської селищної ради Хустського району Закарпатської області, відповідного масштабу, що передбачено її посадовими обов`язками, встановивши, що згідно матеріалів поданого їй проекту землеустрою та вищенаведених матеріалів із землеустрою, земельна ділянка, яка виділялася ОСОБА_7 у приватну власність частково накладається на землі лісового фонду, що перебували у користуванні Хустського державного лісогосподарського підприємства в порушення ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» у точно невстановлений досудовим розслідуванням час, шляхом внесення відомостей до програмного забезпечення Державного земельного кадастру, сформувала земельні ділянки, які передаються у приватну власність, чим здійснила реєстрацію земельних ділянок та відкриття поземельних книг на земельні ділянки з кадастровими номерами 2125355300:03:001:0094, площею 0,16 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та з кадастровим номером 2125355300:03:001:0095, площею 0,11 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, скріпивши вказану інформацію особистим підписом та особистим цифровим підписом, після чого було надано витяг з Державного земельного кадастру.

В подальшому, на підставі вказаних відомостей з Державного земельного кадастру 05.03.2014 право власності на дані земельні ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за реєстраційними номерами 306490621253 та 306490521253 за ОСОБА_7 .

У зв`язку із викладеним, ОСОБА_4 , будучи службовою особою та займаючи посаду державного кадастрового реєстратора, достовірно знаючи в силу своїх службових обов`язків про порядок та підстави реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, використала службове становище всупереч інтересам служби 04.02.2014, діючи умисно, в інтересах ОСОБА_7 , та в порушення вимог ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051 незаконно здійснила реєстрацію та відкриття поземельних книг на земельні ділянки з кадастровими номерами 2125355300:03:001:0094, площею 0,16 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства вартістю 112 528,00 гривень та з кадастровим номером 2125355300:03:001:0095, площею 0,11 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства вартістю 76 219,00 гривень, загальною площею 0,27 га., які відноситься до земель лісового фонду та розташовані на території Хустського державного лісогосподарського підприємства.

Внаслідок вищенаведених умисних дій ОСОБА_4 земельні ділянки, загальна вартість яких становить 188 744,00 гривень, незаконно вибули із державної власності, що у 250 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та відповідно до ч. 4 ст. 364 КК України є тяжкими наслідками.

З урахуванням вище викладеного, ОСОБА_4 , обґрунтовано обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне в інтересах третіх осіб використання службовою особою службового становища всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам.

Крім цього, ОСОБА_4 , будучи службовою особою та займаючи посаду державного кадастрового реєстратора, достовірно знаючи в силу своїх службових обов`язків про порядок та підстави реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, несучи персональну відповідальність за внесення даних до Державного земельного кадастру, 04.02.2014, діючи умисно, всупереч вимог ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 в приміщенні службового кабінету за адресою: м. Хуст, вул. Карпатської Січі, 21, у точно невстановлений досудовим розслідуванням час, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, безпідставно здійснила несанкціоновану зміну інформації, яка обробляється в автоматизованій системі, єдиній державній геоінформаційній системі - Державному земельному кадастрі, шляхом реєстрації та відкриття поземельних книг на земельні ділянки з кадастровими номерами 2125355300:03:001:0094, площею 0,16 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства вартістю 112 528,00 гривень та з кадастровим номером 2125355300:03:001:0095, площею 0,11 га. з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства вартістю 76 219,00 гривень, які відноситься до земель лісового фонду та розташовані на території Хустського державного лісогосподарського підприємства.

Тобто, в порушення вимог ст. ст. 55, 78, 81, ч. 4 ст. 84 152, 153, 154 Земельного Кодексу України, ч.1 ст. 22, ч. 6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» та «Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051», внаслідок умисних дій службової особи ОСОБА_4 - головного спеціаліста відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства у Хустському районі Закарпатської області, відомості про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,16 га. з кадастровим номером 2125355300:03:001:0094 та для ведення особистого селянського господарства площею 0,11 га. з кадастровим номером 2125355300:03:001:0095 незаконно внесена до Державного земельного кадастру, таким чином земельні ділянки, загальною вартістю 188 744,00 гривень, незаконно вибули із власності держави.

З урахуванням вище викладеного, ОСОБА_4 , обґрунтовано обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України несанкціонованій зміні інформації, яка обробляється в автоматизованих системах, вчинене особою, яка має право доступу до неї, вчинене повторно.

У сукупності ОСОБА_4 обгрунтовано обвинувачується у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 та 3 ст. 362 КК України.

Захисник обвинуваченої адвокат ОСОБА_5 в судове засідання подав клопотання, у якому просив звільнити його підзахисну від кримінальної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 та 3 ст. 362 КК України у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження закрити.

Обвинувачена ОСОБА_4 підтримала клопотання, заявлене її захисником та просила дане кримінальне провадження закрити у зв`язку із закінченням строків давності.

Прокурор ОСОБА_3 не заперечив проти закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності.

Заслухавши думку прокурора, обвинуваченої, захисника, вивчивши клопотання захисника обвинуваченої, суд приходить висновку про можливість звільнення ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності та закриття кримінального провадження з наступних підстав.

Судом встановлено, що органом досудового розслідування дії обвинуваченої ОСОБА_4 вірно кваліфіковано за ч. 2 ст. 364 КК України зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне в інтересах третіх осіб використання службовою особою службового становища всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам; за ч.1 ст.362 КК України - несанкціоновані зміна, знищення або блокування інформації, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах чи комп`ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї, за ч. 3 ст. 362 КК України несанкціонованій зміні інформації, яка обробляється в автоматизованих системах, вчинене особою, яка має право доступу до неї, вчинене повторно.

Кримінальне правопорушення, передбачене ч.2 ст.364 КК України, у вчиненні якого обвинувачується ОСОБА_4 , відповідно до ст. 12 КК України є тяжким злочином, за вчинення якого передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, зі штрафом від п`ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.362 КК України є нетяжким злочином, за вчинення якого передбачено покарання у виді штрафу від двох тисяч до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років. Кримінальне правопорушення, передбачене ч.3 ст.362 КК України є тяжким злочином, за вчинення якого передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Враховуючи те, що з моменту вчинення вказаних злочинів минуло більше десяти років, у відповідності до ст. 49 ч. 1 пп 3,4 КК України сплинули строки притягнення особи, яка їх вчинила, до кримінальної відповідальності.

Згідно із пп. 3,4 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки: п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини; десять років - у разі вчинення тяжкого злочину.

Згідно ч. 1 ст. 286 КПК України звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадження закривається судом у зв`язку із звільненням особи від кримінальної відповідальності.

За таких обставин суд вважає, що по справі наявні всі підстави для задоволення даного клопотання, виходячи з вимог, передбачених пп 3,4 ч. 1 ст. 49 КК України.

Речових доказів у кримінальному провадженні немає.

Беручи до уваги те, що суд звільняє ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 364 та ч.1, ч.3 ст.362 КК України на підставі ст. 49 цього Кодексу у зв`язку із закінченням строків давності, кримінальне провадження щодо неї закривається, при цьому ініціатором проведення експертизи був орган досудового розслідування, тому відповідно до приписів статей 122, 124 КПК витрати на проведення експертизи в розмірі 19491,30 грн. не підлягають стягненню з обвинуваченої, а їх необхідно віднести на рахунок держави.

Враховуючи наведене та керуючись вимогами ст. 36, п. 2 ч. 1 ст. 283, ст. ст. 284 - 288 КПК України, пп.3,4 ст. 49 КК України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Клопотання адвоката ОСОБА_5 в інтересах обвинуваченої ОСОБА_4 про закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності задовольнити.

Звільнити ОСОБА_4 , яка обвинувачується у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364 та ч.1, ч.3 ст.362 КК України від кримінальної відповідальності на підставі пп 3,4 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, а кримінальне провадження № 12023070000000217 закрити.

Процесуальні витрати, пов`язані із залученням експерта, в розмірі 19491,30 грн. віднести на рахунок держави.

На ухвалу може бути подана апеляція протягом семи діб з моменту її проголошення до Закарпатського апеляційного суду.

Суддя Хустського

районного суду: ОСОБА_1

СудХустський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено27.02.2025
Номер документу125416446
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Зловживання владою або службовим становищем

Судовий реєстр по справі —309/4134/23

Постанова від 17.02.2025

Кримінальне

Хустський районний суд Закарпатської області

Довжанин М. М.

Постанова від 11.06.2024

Кримінальне

Хустський районний суд Закарпатської області

Довжанин М. М.

Постанова від 11.06.2024

Кримінальне

Хустський районний суд Закарпатської області

Довжанин М. М.

Постанова від 04.09.2023

Кримінальне

Хустський районний суд Закарпатської області

Довжанин М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні