Герб України

Рішення від 26.02.2025 по справі 320/45534/24

Київський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 лютого 2025 року справа №320/45534/24

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом Фарм Терра» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Фрідом Фарм Терра» (далі позивач) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у місті Києві, що міститься в листі про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки, вих. № 504/ЗПІ/26-15-04-10-10 від 01.08.2024;

- зобов`язати Головне управління ДПС у місті Києві поновити ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» (ідентифікаційний код 33704518 місцезнаходження: вул. Сергія Берегового, буд. 14, офіс 5, м. Київ, 03186) в реєстрі платників єдиного податку четвертої групи Державної податкової служби України з дати виключення з реєстру та надати відповідну довідку.

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/45534/24 передана 02.10.2024 до розгляду судді Парненко В.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2024 адміністративну справу №320/45534/24 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2024 відмовлено у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом Фарм Терра» про забезпечення позову у даній справі.

12.11.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач заперечує проти вимог позову у повному обсязі. Так, відповідно до Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва ТОВ «Фрідом Фарм Терра» від 19.02.2024 за реєстраційним номером №9033178338 за попередній (звітний) рік склала 0%, у зв`язку з чим товариству не надано статус платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік. Крім того, наданий позивачем лист Запорізької обласної військової адміністрації №08-48/0979 від 21.04.2024 року та Запорізької обласної ради №01-26/0072 від 21.04.2024 року не можуть засвідчувати обставини непереборної сили.

Також в матеріалах справи наявна відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої позивач підтримує свою правову позицію, викладену у позові.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ТОВ «Фрідом Фарм Терра» є сільськогосподарським підприємством та здійснює господарську діяльність, пов`язану з вирощуванням сільськогосподарської продукції на землях, які розташовані на території Запорізької області, а саме: Якимівської селищної ради та Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області.

З 01 січня 2009 року позивач був зареєстрований як сільськогосподарське підприємство із спеціальним режимом оподаткування податком на додану вартість (платником фіксованого сільськогосподарського податку), а з 2015 року по 31 грудня 2023 року мав статус платника єдиного податку четвертої групи.

19 лютого 2024 року позивачем засобами електронного зв`язку до контролюючого органу була направлена наступна податкова звітність:

1. Загальна нова Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи; реєстраційний номер 9033974319.

2. Додаток 1 Відомості про наявність земельних ділянок, подана код адміністративно-територіальної одиниці за КАТОТТГ UA23080310000097001; реєстраційний номер 9033974319.

3. Додаток 1 Відомості про наявність земельних ділянок, подана код адміністративно-територіальної одиниці за KATOTTT UA23080250000043914; реєстраційний номер 9033974319.

4. Додаток 3 Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання; реєстраційний номер 9033974319.

5. Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, реєстраційний номер 9033178338.

6. Звітна нова Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи; реєстраційний номер 9033974346 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, МЕЛІТОПОЛЬСЬКА ДПІ.

7. Додаток 1 Відомості про наявність земельних ділянок, подана код адміністративно-територіальної одиниці за KATOTTГ UA23080250000043914; реєстраційний номер 9033974346 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, МЕЛІТОПОЛЬСЬКА ДПІ.

8. Додаток 3 Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання; реєстраційний номер 9033974346 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, МЕЛІТОПОЛЬСЬКА ДПІ.

9. Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, реєстраційний номер 9033178350 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, МЕЛІТОПОЛЬСЬКА ДПІ.

10. Звітна Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи; реєстраційний номер 9033178353 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, ЯКИМІВСЬКА ДПІ.

11. Додаток Відомості про наявність земельних ділянок, подана код адміністративно-територіальної одиниці за КАТОТТГ UA23080310000097001; реєстраційний номер 9033178353 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, ЯКИМІВСЬКА ДПІ.

12. Додаток 3 Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання; реєстраційний номер 9033178353 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, ЯКИМІВСЬКА ДПІ.

13. Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, реєстраційний номер 9033178343 до ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, ЯКИМІВСЬКА ДПІ.

Додатково разом з податковою звітністю позивачем засобами електронного зв`язку до контролюючого органу було направлено лист №4 від 22.02.2024р, до якого додавався спільний лист Запорізької обласної військової адміністрації №08-48/0979 від 21.02.2024 року та Запорізької обласної ради №01-26/0072 від 21.02.2024 року, про наявність на території Запорізької області обставин непереборної сили та затверджений перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин у 2023, до якого включено ТОВ «Фрідом Фарм Терра».

04 березня 2024 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» від Головного управління Державної податкової служби у м. Києві було отримано письмове повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації від 21 лютого 2024 року №12624/6/26-15-04-10-08, в якому ГУ ДПС у м. Києві повідомило, що за результатами перевірки наявності та достовірності обов`язкових реквізитів (п.49.8 ст.49 Кодексу) податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, яка була подана 19.02.2024 року за №9033974319, вважається неподаною у зв`язку з порушенням вимог нормативно-правових актів.

ТОВ "ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА", не погоджуючись з рішенням Головного управління ДПС у м. Києві від 21.02.2024 №12624/6/26-15-04-10-08, подало до ДПС скаргу від 14.03.2024 №7 (вх. ДПС від 15.03.2024 №9763/6).

За результатом розгляду скарги ДПС прийнято рішення від 13.05.2024 №13977/6/99-00-06-03-03-06, яким скасовано рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 21.02.2024 №12624/6/26-15-04-10-08 про відмову у прийнятті звітності від 19.02.2024 №9033974319, а скаргу задоволено.

На виконання рішення ДПС від 13.05.2024 №13977/6/99-00-06-03-03-06 Головним управлінням ДПС у м. Києві вжито заходи щодо відновлення в інформаційній системі ДПС загальної нової податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік від 19.02.2024.

29.07.2024 позивач звернувся до відповідача з запитом за №16, в якому просив повідомити про результати розгляду податкової звітності та надати довідку на підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік.

01.08.2024 відповідач прийняв рішення про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та видачі відповідної довідки, яке надіслав у формі листа за вих. №504/31/26-15-04-10-10, згідно якого підставою прийняття такого рішення є те, що позивач не виконав вимоги абз. 4 п. 291.4 ст. 291 Податкового кодексу України.

Вважаючи свою права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Пунктом 291.4 статті 291 ПК України визначено, що суб`єкти господарювання, сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, належать до 4 групи платників єдиного податку.

Відповідно до пп. 295.9.1. п. 295.9. ст. 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи: самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Згідно з пп. 298.8.1. п. 298.8 ст.298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Підпунктом 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 ПК України врегульовано, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений ст. 299 ПК України, відповідно до п. 299.1 якої, реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Так, відповідно до п.299.10 ст.299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

Крім того, пунктом 299.6 статті 299 ПК України встановлено, що підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно:

1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу;

2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації;

3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4. пункту 298.1 статті 298 цього Кодексу.

Судом встановлено, що до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

При цьому, якщо така частка не перевищує 75 відсотків у зв?язку із виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до платника податку в наступному податковому (звітному) році зазначена вимога не застосовується. Такі платники податку для підтвердження статусу платника єдиного податку подають податкову декларацію разом із рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад про наявність обставин непереборної сили та перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин (п.298.8.4 п.298.8 ст. 298 ПК України).

Підпунктом 10.2 п. 10 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України передбачено, що дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 зі змінами та доповненнями.

Частиною третьою статті 10 Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що при утворенні обласної та/ або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації, виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації, відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження.

Враховуючи зазначене, ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА», маючи на меті підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи, в той час як частка власного сільськогосподарського товаровиробництва за 2023 рік була меншою ніж 75 відсотків, разом з податковою звітністю платника єдиного податку четвертої групи було подало копію рішення обласної ради (обласної воєнної адміністрації) про наявність обставин непереборної сили в регіоні, у якому такий платник значиться постраждалим внаслідок проведення на його земельних ділянках, що перебувають у власності або користуванні (у т.ч. на умовах оренди), бойових дій або їх тимчасової окупації збройними формуваннями росії - а саме спільний лист Запорізької обласної військової адміністрації №08-48/0979 від 21.02.2024 року та Запорізької обласної ради №01-26/0072 від 21.02.2024 року, про наявність на території Запорізької області обставин непереборної сили та затверджений перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин у 2023, до якого включено ТОВ «Фрідом Фарм Терра».

Згідно пояснень позивача, 100% активів ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА», в тому числі об`єкти нерухомості, земельні ділянки на території Семенівської сільської ради та Якимівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області (с. Високе 5041,4420 га, с. Якимівка 27,2471 га) загальною площею 5 068.6891 га, які знаходяться в довгостроковому користування ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» згідно договорів оренди, та все інше належне позивачу майно знаходяться на територіях, які були окуповані російською федерацією з перших днів повномасштабного вторгнення, що вбачається із Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові ді або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309.

Також позивач зазначає, що в 2023 році ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» не мало можливості користуватись та обробляти земельні ділянки через обставини непереборної сили, а саме через ризики військових дій та відсутність безпечного доступу та загрозу для здоров`я працівників. В зв`язку з перебуванням вищевказаних активів підприємства на території, на якій ведуться бойові дії та яка знаходиться в окупації, товариство не могло належним чином користуватись зазначеними виробничими потужностями, зібрати та вивезти врожай сільськогосподарських культур, а отже виконати вимоги Податкового кодексу України щодо забезпечення частки сільськогосподарського товаровиробництва не менше 75 відсотків для збереження статусу платника єдиного податку четвертої групи. З травня місяця 2022 року на території підприємства відсутні інтернет, мобільний зв`язок від українських операторів. Продовження виробничої діяльності стало пов`язане з ризиком для життя і здоров`я посадових осіб та працівників. Представники російської федерації проводили обшуки як в офісі підприємства, так і в домівках посадових осіб, шукаючи статутні документи, печатки і доступ до програмного забезпечення.

15 жовтня 2022 року на територію ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Високе, вул. Миру, 1 В, де знаходяться офісні приміщення та виробнича база, увірвалися озброєні особи у військовій формі. Дані особи представились як представники російської федерації, оголосили про націоналізацію всього майна, яке належить Товариству.

Через зазначені незаконні дії засновники та керівництво Товариства не можуть здійснювати розпорядницькі та управлінські функції, а саме господарство не в змозі проводити свою господарську діяльність. Контроль над господарством повністю втрачений, зв`язок з працівниками Товариства відсутній.

За фактом погроз представниками органів окупаційної влади та військовослужбовцями російської федерації застосування зброї, насильства у відношенні працівників ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА», незаконного захоплення господарства, захоплення майна та позбавлення можливості здійснювати господарську діяльність у відповідності до вимог ч. 1 ст. 214 КПК України Вінницьким районним управлінням поліції ГУНП у Вінницькій області 28.10.2022 року було порушене кримінальне провадження №12022020010001236, яке скероване за підслідністю до Управління служби безпеки України в Запорізькій області за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених 1 ст. 438 КК України та розпочато досудове розслідування.

28 вересня 2022 року ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» на адресу Головного управління ДПС в Вінницькій області було направлено заяву про неможливість виконання податкових зобов`язань на підставі розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29 липня 2022 року №225, за результатами розгляду якої 18.11.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області було прийнято рішення №30364/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Крім того, позивачем було направлено повідомлення про неможливість вивезення первинних документів за період з вересня 2005 року по жовтень 2022 року №18 від 26.06.2023 року разом з додатками до ГУ ДПС у Запорізькій області через засоби електронного документообігу через електронний кабінет платника податків позивача на підтвердження відсутності доступу до оригіналів документів через обставини непереборної сили згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідач стверджує, що підставою для ненадання позивачу статусу платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік є недотримання обумовленої пп. 4 п. 291.4 ст. 291 частки сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік, яка має дорівнювати або перевищувати 75%.

Відповідачем при цьому не було враховано, що відповідно до підпункту 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 Податкового кодексу України визначено, що якщо частка сільськогосподарського товаровиробництва не перевищує 75 відсотків у зв`язку із виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до платника податку в наступному податковому (звітному) році вимога щодо анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи не застосовується, і ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» для підтвердження статусу платника єдиного податку своєчасно було подано податкову декларацію разом із рішенням обласних військової адміністрації та обласної ради про наявність обставин непереборної сили та перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин, до якого включено ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА».

В силу приписів підпункту 10.1.2 пункту 10.1 статті 10 та статті 291 ПК України єдиний податок належить до місцевих податків, порядок справлення якого через механізм спрощеної системи оподаткування обліку і звітності регулюється главою 1 Розділу XIV ПК України.

Пунктом 291.3 статті 291 ПК України передбачено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

До четвертої групи платників єдиного податку в силу вимог пункту 291.4 статті 291 цього Кодексу належать, зокрема, сільськогосподарські товаровиробники - юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку четвертої групи є календарний рік (абзац 1 пункту 294.1 статті 294 ПК України).

Відповідно до абзацу 1 підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.8 пункту 298.8 статті 298 ПК України.

Так, підпунктом 298.8.1 пункту 298,8 статті 298 ПК України передбачено, що сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи); розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

Підпунктом 298.8.7 пункту 298.8 статті 298 ПК України визначено, що платники єдиного податку четвертої групи можуть самостійно перейти на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників єдиного податку іншої групи, або відмовитися від спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому подано відповідну заяву у порядку згідно з пунктом 298.2 статті 298 цього Кодексу, за умови сплати податку за поточний рік у розмірі, що розраховується виходячи з 25 відсотків річної суми податку за кожний квартал, протягом якого платник перебував на четвертій групі платників єдиного податку.

Відповідно до підпункту 299.1 статті 299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку (пункт 299.2 статті 299 ПК України).

Цією ж статтею передбачено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу з підстав, чітко визначених пунктом 299.10 статті 299 Податкового кодексу України.

З аналізу наведених вище правових норм вбачається, що вже отриманий платником податків статус платника єдиного податку четвертої групи є безстроковим та може бути змінений:

-за ініціативою самого платника податків у разі переходу на ставку єдиного податку для платників іншої групи або у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, адміністрування яких виключає застосування спрощеної системи оподаткування обліку і звітності;

-за ініціативою самого контролюючого органу.

При цьому, незалежно від суб`єкта такої ініціативи, виключення платника єдиного податку четвертої групи з реєстру здійснюється виключно за умови прийняття контролюючим органом відповідного рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку.

В силу приписів пункту 299.10 статті 299 ПК України анулювання реєстрації платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу відбувається у разі:

1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощено системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

У разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу ІІ цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).

Отже, єдиним законним способом реалізації контролюючим органом владних управлінських функцій є проведення документальної перевірки, під час якої встановлено факт неможливості перебування платника податків на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку) та, як наслідок прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників цього податку.

В свою чергу, відповідачем не надано будь-яких доказів проведення документальної перевірки позивача та прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації позивача як платника єдиного податку у відповідності до вимог ПК України.

Отже приймаючи оскаржуване рішення, оформлене листом про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки за вих. № 504/3П/26-15-04-10-10 від 01.08.2024, відповідач порушив норми Податкового кодексу України, а саме - пункт 299.10 статті 299 Податкового кодексу України, та діяв у спосіб, не передбачений чинним законодавством України.

Крім того суд зазначає, що рішення, оформлене листом про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки за вих. № 504/3П/26-15-04-10-10 від 01.08.2024, не містить належного правового та нормативного обґрунтування.

Також суд звертає увагу, що у відповідач у відзиві на позовну заяву вказує про надання позивачем неналежних документів про засвідчення обставин непереборної сили.

Позиція відповідача обґрунтована тим, що наданий відповідачем лист: «ґрунтується з урахуванням офіційного листа Торгово промислової палати України від 28.02.2022 Nє2024/02.0-7.1 щодо засвідчення форс - мажорних обставин», а у відповідності до висновку викладеного у постановах Верховного суду від 10.12.2020 у справі Nє805/1570/17-а та від 05.03.2021 у справі Nє805/1079/17-а, щодо застосування норм ст. 10 Закону Nє1669-УІ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (який не має відношення до правовідносин, що є предметом даного судового розгляду) «єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс - мажору), що мали місце на території проведення антитерористичних операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово - промислової палати України».

Доводи відповідача про належність застосування до цієї справи висновків, викладених Верховним Судом України у справах №805/1570/17-а та №805/1079/17-а, через ідентичність, подібність їх обставин, підлягають відхиленню, оскільки предметом спору у справі №805/1570/17-а є протиправність проведення камеральної перевірки та, як наслідок, неправомірне нарахування штрафних санкцій, а у справі №805/1079/17-а є вимога визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування пені за платежем « 14010100, податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)», тоді, як у даній справі предметом спору є ненадання статусу платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки, тобто, правовідносини не є подібними чи ідентичними.

Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними, схожими) є предмет спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин. Наведені відповідачем судові рішення у справах №805/1570/17-a та №805/1079/17-a не відповідають зазначеним критеріям, а судові рішення по справам №910/8580/22, №912/750/22, №210/7679/22 взагалі є справами господарського судочинства і стосуються господарських спорів та правовідносин.

Так, Велика Палата Верховного Суду вказала, що подібність правовідносин означає тотожність суб`єктного складу учасників відносин, об`єкта та предмета правового регулювання, а також умов застосування правових норм (зокрема, часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин). До того ж зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності визначається обставинами кожної конкретної справи.

Під час судового розгляду справи встановлено, що позивачем додатково разом з податковою звітністю позивачем засобами електронного зв`язку до контролюючого органу було направлено лист №4 від 22.02.2024р, до якого додавався спільний лист Запорізької обласної військової адміністрації №08-48/0979 від 21.02.2024 року та Запорізької обласної ради №01-26/0072 від 21.02.2024 року, про наявність на території Запорізької області обставин непереборної сили та затверджений перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин у 2023, до якого включено ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА».

Абзацем 2 підпункту 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 ПК України визначено, що, якщо частка сільськогосподарського товаровиробництва не перевищує 75 відсотків у зв?язку із виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до платника податку в наступному податковому (звітному) році зазначена вимога не застосовується. Такі платники податку для підтвердження статусу платника єдиного податку подають податкову декларацію разом із рішенням обласних рад про наявність обставин непереборної сили та перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин.

Відтак, відносно підтвердження обставин непереборної сили з метою обґрунтування невиконання умови щодо частки сільськогосподарського товаровиробництва менш як 75 відсотків діє пряма норма Податкового кодексу України, яка визначає, що саме рішення обласних рад про наявність обставин непереборної сили та перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин, є належним підтвердженням обставин непереборної сили.

Частиною третьою статті 10 Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що при утворенні обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації, виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації, відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження.

Указом Президента від 24.02.2022 №68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» було утворено Запорізьку обласну військову адміністрацію, до якої перейшли повноваження Запорізької обласної ради.

Встановлення факту дії обставин непереборної сили здійснюється ТПП та її регіональними органами відповідно до ЗУ "Про торгово-промислові палати в Україні" шляхом видачі відповідних індивідуальних сертифікатів для конкретного суб`єкта господарювання під конкретну обставину.

За звичайних обставин на підставі таких сертифікатів відповідна обласна рада і приймає рішення про включення платника податків до переліку суб?єктів господарювання щодо яких мали місце обставини непереборної сили.

Однак, з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Так, відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, ТПП засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.

Враховуючи це ТПП України підтвердила, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язкам, виконання яких-то настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Враховуючи введення воєнного стану та перебування всієї країни в стані війни з російською федерацією, на території України діють обставини непереборної сили (форс-мажорні), які дають право сільськогосподарським товаровиробникам не застосовувати положення абз.1 пп. 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 ПК України.

Водночас, відповідно до вимог абзацу другого пп. 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 ПК України для підтвердження статусу платника єдиного податку у 2024 році такі товаровиробники отримують рішення відповідної обласної ради за їх місцезнаходженням про наявність обставин непереборної сили саме в їх регіоні та входять в перелік суб`єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин. Таке рішення приймається на сесії відповідної ради або при утворенні обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації.

За таких обставин позивачем отримано відповідне рішення обласної військової адміністрації, яке, в свою чергу, має посилання на позицію Торгово-промислової палати України, викладену в листі від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1.

При цьому закон не вбачає необхідності обов`язкового звернення за отриманням індивідуальних сертифікатів.

Враховуючи викладене, рішення, оформлене листом про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки, вих. №504/3111/26-15-04-10-10 від 01.08.2024, є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Складовою верховенства права є принцип правової визначеності (п. 61 рішення Європейського суду з прав людини від 28 жовтня 1999 року "Брумареску проти Румунії").

Основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає наявним у суспільстві нормативним приписам.

Принцип правової визначеності вимагає ясності й однозначності правової норми та забезпечення того, щоб ситуації та правовідносини залишалися передбачуваним (правові позиції Конституційного Суду України висловлені у рішеннях від 22 вересня 2005 року №5-рп/2005, від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010, від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010, від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011).

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, згідно якої закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим із достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (п. 109 рішення від 13 грудня 2001 року у справі "Церква Бессарабської Митрополії проти Молдови").

Досліджуючи принцип правової визначеності у вказаних правовідносинах, суд зазначає, що суб`єкт владних повноважень має діяти лише в межах, наданих йому законодавством повноважень.

Застосовуючи механізм захисту порушеного права суд вважає за можливе зобов`язати відповідача поновити позивача у Реєстрі платників єдиного податку четвертої групи Державної податкової служби України, як платника єдиного податку четвертої групи з дати виключення з реєстру.

Суд вважає, що такий спосіб захисту порушеного права позивача є належним та достатнім в даному випадку.

Решта доводів висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Частиною 1 статті 143 КАС України встановлено, що суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.

Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 3028,00 грн. (платіжна інструкція №628410 від 07.08.2024).

Враховуючи наведене, судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень відповідача.

Також в тексті позову вказано, що позивач планує понести витрати на правничу допомогу у розмірі 5000,00 грн. Отже, питання щодо стягнення з відповідача судових витрат на професійну правничу допомогу може бути вирішено після надання представником позивача протягом п`яти днів після ухвалення рішення остаточного розрахунку та докази понесення таких судових витрат у відповідності до ч.7 ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом Фарм Терра» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити;

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у місті Києві, оформлене листом про ненадання статусу платника єдиного податку на 2024 рік та відмову у видачі відповідної довідки за вих. № 504/ЗПІ/26-15-04-10-10 від 01.08.2024;

Зобов`язати Головне управління ДПС у місті Києві поновити ТОВ «ФРІДОМ ФАРМ ТЕРРА» (ідентифікаційний код 33704518 місцезнаходження: вул. Сергія Берегового, буд. 14, офіс 5, м. Київ, 03186) в реєстрі платників єдиного податку четвертої групи Державної податкової служби України з дати виключення з реєстру та надати відповідну довідку;

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом Фарм Терра» понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2025
Оприлюднено28.02.2025
Номер документу125441461
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —320/45534/24

Ухвала від 26.03.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 26.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні