УХВАЛА
25 лютого 2025 року
м. Київ
справа №580/2522/24
адміністративне провадження №К/990/28689/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження питання про прийняття звіту Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024
у справі № 580/2522/24
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
У березні 2024 року ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1 , позивач, заявник) звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФ України в Черкаській області, відповідач), в якому просила:
- визнати протиправною відмову ГУ ПФ України в Черкаській області в проведенні перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 , яка оформлена листом від 07.03.2024;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути звернення позивача від 08.02.2024 з урахуванням висновків суду та провести перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з посадовим окладом, розрахованим з прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2021 - 2 270 грн, на 01.01.2022 - 2 481 грн, на 01.01.2023 - 2 684 грн, на 01.01.2024 - 3 028 грн.
Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 17.04.2024, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2024, задовольнив позов частково. А саме:
- визнав протиправними дії ГУ ПФ України в Черкаській області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку її довічного грошового утримання судді у відставці з 01.01.2021 на підставі довідки від 30.01.2024 № 04-351/24, з 01.01.2022 на підставі довідки від 30.01.2024 № 04-352/24, з 01.01.2023 на підставі довідки від 30.01.2024 № 04-353/24;
- зобов`язав ГУ ПФ України в Черкаській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 з 01.01.2021 на підставі довідки Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-351/24, з 01.01.2022 на підставі довідки Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-352/24, з 01.01.2023 на підставі довідки Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-353/24;
- у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
ОСОБА_1 оскаржила зазначені судові рішення у касаційному порядку.
Постановою Верховного Суду від 12.09.2024 скасовано рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2024 в частині відмови у задоволенні позовних вимог, ухвалено в такій частині нове судове рішення, яким позов задоволено. Визнано протиправною відмову ГУ ПФ України в Черкаській області щодо проведення перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з посадовим окладом розрахованим з прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2024 - 3 028 грн; зобов`язано ГУ ПФ України в Черкаській області провести перерахунок та виплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з посадовим окладом розрахованим з прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2024 - 3 028 грн.
В іншій частині зазначені рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі № 580/2522/24 залишені без змін.
30.09.2024 Черкаським окружним адміністративним судом на виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 виданий виконавчий лист, яким ГУ ПФ України в Черкаській області зобов`язано провести перерахунок та виплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з посадовим окладом розрахованим з прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2024 - 3 028 грн.
Ухвалою Верховного Суду від 18.12.2024 частково задоволено заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення та зобов`язано ГУ ПФ України в Черкаській області подати звіт про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 упродовж шістдесяти днів з дати прийняття цієї ухвали.
Від ГУ ПФ України в Черкаській області до Суду надійшов звіт про виконання рішення суду у справі № 580/2522/24, у якому останній, покликаючись на виконання у повному обсязі судового рішення, просить прийняти та затвердити звіт Головного управління про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 у справі № 580/2522/24.
В обгрунтування звіту відповідач зазначає, що на виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 ним вчинені такі дії:
- проведено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 , а саме: з 01.01.2021 згідно з довідкою Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-351/24; з 01.01.2022 згідно з довідкою Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-352/24; з 01.01.2023 згідно з довідкою Територіального управління Державної судової адміністрації України у Черкаській області від 30.01.2024 № 04-353/24; з 12.09.2024 (дати винесення постанови Верховного Суду) - з посадовим окладом 2024 року - 3 028 грн, що становить 154 428,00 грн. Відповідно після перерахунку щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці встановлено з 01.01.2021 в розмірі 67 146,60 грн, з 01.01.2022 в розмірі 73 387,98 грн, з 01.01.2023 в розмірі 90 343,44 грн, з 12.09.2024 - встановлено в розмірі 101 922,48 грн. При цьому щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці в розмірі 90 343,44 грн позивач отримує з жовтня 2024 року, у розмірі 101 922,48 грн - отримуватиме з березня 2025 року.
- у зв`язку із проведенням такого перерахунку ОСОБА_1 було донараховано доплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці за період з 01.01.2021 до 31.08.2024 у сумі 21 624,82 грн, за період з 12.09.2024 до 31.01.2025 - 53 649,55 грн, всього 75 274,37 грн;
- нараховані ОСОБА_1 до виплати згідно з рішенням суду кошти у сумі 75 274,37 грн включені до Реєстру судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою. Проте у зв`язку з відсутністю відповідного фінансування наразі вказану суму доплати позивачу не виплачено;
- направлено електронне звернення (вих. № 2300-0402-5/12150 від 14.02.2025) до Пенсійного фонду України щодо сприяння у вирішенні питання про фінансування коштів для забезпечення виконання рішення суду в частині виплати нарахованої суми доплати в сумі 75 274,37 грн за рішенням суду у справі № 580/2522/24.
Також, відповідач у звіті акцентує увагу суду на тому, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2024 № 1156 затверджено бюджет Пенсійного фонду України на 2024 рік. Згідно з планом доходів і видатків Головного управління на 2024 рік (зі змінами) за рахунок коштів Державного бюджету України на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, з урахуванням витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пенсійних виплат, виділено кошти на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду в сумі 16 308,4 тис. грн. У 2024 році відповідно до Реєстру, Головним управлінням було погашено заборгованість із пенсійних виплат за рішеннями судів до 19.11.2020 у загальній сумі 16 308,4 тис. грн.
Що ж до бюджету Пенсійного фонду України на 2025 рік, то наразі план доходів і видатків Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на 2025 рік не затверджені.
Разом з тим, згідно з Реєстром судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, станом на 01.02.2025 загальна сума заборгованості за рішеннями судів, що надійшли до Головного управління протягом 2020 - 2025 років, становить 1 848 696,5 тис. грн. Наведене свідчить про те, що заборгованість з пенсійних виплат за рішеннями суду, яка виникла у 2020 - 2025 роках, значно перевищила видатки, передбачені бюджетом Головного управління на її погашення.
Тим часом фінансування видатків, пов`язаних з погашенням заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями судів, що здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачено у складі бюджетної програми за КПКВК 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсії, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (далі - програма КПКВК 2506080). Головним розпорядником коштів державного бюджету, що виділяються на забезпечення виплат за вказаною бюджетною програмою, є Міністерство соціальної політики України, Пенсійний фонд України є відповідальним виконавцем та розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня. Головне управління ж є лише одержувачем бюджетних коштів, оскільки відповідно до приписів п. 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 № 28-2, виплати пенсій здійснюються територіальним органом виключно за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством. Тобто, інших фінансових можливостей, окрім зазначених, для здійснення виплат Головне управління не має.
До того ж виділення коштів з державного бюджету на фінансування даної бюджетної програми не залежить від територіального органу Пенсійного фонду України. Так, згідно з абз. 2 п. 7 розд. ІІ Порядку розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 31.08.2009 № 21-2 (в редакції постанови правління Пенсійного фонду України № 35-1 від 09.12.2021) (далі - Порядок) видатки на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду, виданими або ухваленими після набрання чинності Законом України від 05.06.2012 № 4901-VI «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» плануються в межах коштів Державного бюджету України, передбачених у Державному бюджеті України на фінансування пенсійних програм на відповідний рік. Черговість виплат на виконання рішень суду визначається датою набрання ними законної сили.
За змістом норм ст. 23 і 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.
Органи Пенсійного фонду України здійснюють виплату пенсій лише у межах видатків, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України.
Отже, виплата позивачу нарахованої доплати коштів у сумі 75 274,37 грн буде здійснюватися в межах затверджених бюджетних призначень для здійснення відповідних виплат та у порядку черговості, у разі наявності відповідного фінансування з Державного бюджету України. Водночас така фактична невиплата нарахованої доплати щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 зумовлена тим, що виділені бюджетні кошти на виконання судових рішень, боржником у яких є Пенсійний фонд України, спрямовуються на безумовне виконання таких рішень у порядку черговості, що жодним чином не може свідчити про умисне невиконання ГУ ПФ України в Черкаській області чи про його бездіяльність при виконанні постанови Верховного Суду від 12.09.2024.
На підтвердження надав копії рішень про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, протоколів індивідуального перерахунку, скріншотів з екрану комп`ютеру, плану доходів і видатків ГУ ПФ України в Черкаській області на 2024 рік, електронного листа Головного управління вих. № 2300-0402-5/12150 від 14.02.2025, адресованого заступнику Голови правління Пенсійного фонду України з питання сприяння у вирішенні ситуації із фінансуванням 75 274,37 грн для виплати їх ОСОБА_1 та визначення обгрунтувань щодо орієнтовних строків виконання судового рішення в частині виплати нарахованої суми доплати.
Від позивача до суду 05.02.2025 та 18.02.2025 надійшли заяви, в яких позивач з посиланням на не отримання ним від відповідача звіту про виконання судового рішення у справі№ 580/2522/24, просив продовжити строк для подання нового звіту про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024.
Розглянувши звіт про виконання рішення суду, Суд зазначає таке.
З 19.12.2024 набрав чинності Закон України від 21.11.2024 № 4094-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення положень про судовий контроль за виконанням судових рішень» (далі - Закон № 4094-ІХ), яким ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено у новій редакції, а КАС України доповнено ст.ст. 381-1, 382-1, 382-2, 382-3.
Згідно із п. 2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4094-ІХ справи у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цим Законом, розглядаються з урахуванням особливостей, що діють після набрання чинності цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 382-2 КАС України суд розглядає звіт суб`єкта владних повноважень про виконання судового рішення протягом десяти днів з дня його надходження в порядку письмового провадження, а за ініціативою суду чи клопотанням сторін - у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду питання, не перешкоджає судовому розгляду.
Розгляд звіту про виконання судового рішення здійснено судом з урахуванням особливостей, що діють після набрання чинності Законом № 4094-ІХ, в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 2 та 3 ст. 382-2 КАС України звіт суб`єкта владних повноважень про виконання судового рішення має містити: 1) найменування суду першої інстанції, до якого подається звіт; 2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) (для фізичних осіб) особи, яка подає звіт, її місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України, номери засобів зв`язку та електронної пошти (за наявності), відомості про наявність або відсутність електронного кабінету; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) (для фізичних осіб) інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); 4) номер справи, в межах якої ухвалено відповідне судове рішення; 5) відомості про виконання суб`єктом владних повноважень судового рішення, строк, порядок та спосіб його виконання; 6) у разі невиконання судового рішення: орієнтовні строки виконання такого рішення та їх обґрунтування; відомості про обставини, які ускладнюють виконання судового рішення суб`єктом владних повноважень, які заходи вжито та вживаються ним для їх усунення; 7) перелік документів та інших матеріалів, що додаються до звіту та підтверджують обставини, зазначені у ньому.
До звіту додаються: 1) довіреність або інший документ, що посвідчує повноваження представника, якщо звіт поданий представником і такі документи раніше не подавалися; 2) докази направлення копій звіту та доданих до нього матеріалів іншим учасникам справи з урахуванням положень статті 44 цього Кодексу.
Правовий аналіз вказаних положень КАС України дає підстави дійти висновку, що у випадку подання до суду суб`єктом владних повноважень звіту про виконання судового рішення він повинен бути оформлений відповідно до ч. 2 ст. 382-2 КАС України, водночас необхідно додати докази направлення копій звіту та доданих до нього матеріалів іншим учасникам справи.
Як вбачається із поданого звіту, він оформлений та поданий до суду через підсистему Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи «Електронний суд». Однак до заяви не додано доказів надсилання його копії позивачу, який не має електронного кабінету в названій підсистемі.
Крім того, стверджуючи про відсутність необхідного бюджетного фінансування для погашення сформованої за наслідками проведеного перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 заборгованості з доплати у сумі 75 274,37 грн та наявності у Реєстрі судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, певної черговості з виконання судових рішень, що передують виконанню постанови Верховного Суду від 12.09.2024, Головне управління не надало на підтвердження наведеного належних і достатніх документальних доказів.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 382-3 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень суд постановляє ухвалу про прийняття або відмову у прийнятті звіту, яку може бути оскаржено в апеляційному порядку за правилами частини 5 статті 382-1 цього Кодексу. Оскарження ухвали не зупиняє її виконання.
Разом з тим, суд відмовляє у прийнятті звіту, якщо суб`єктом владних повноважень не наведено обґрунтовані обставини, які ускладнюють виконання судового рішення, або заходи, які вживаються ним для виконання судового рішення, на переконання суду, є недостатніми для своєчасного та повного виконання судового рішення.
Суд також відмовляє у прийнятті звіту, якщо звіт подано без додержання вимог частин 2 та/або 3 статті 382-2 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, Суд доходить висновку про відмову у прийнятті звіту про виконання судового рішення у справі № 580/2522/24, з огляду на приписи ч. 2 ст. 382-3 КАС України.
Керуючись ст.ст. 248, 382, 382-2, 382-3 КАС України, Верховний Суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. У прийнятті та затвердженні звіту Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 у справі № 580/2522/24 - відмовити.
2. Встановити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Черкаській області новий строк для подання звіту про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 у справі № 580/2522/24.
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області надати Верховному Суду звіт про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 у справі № 580/2522/24 протягом трьох місяців з дня отримання копії цієї ухвали.
4. Одночасно зі звітом надати до Верховного Суду копію розрахунку заборгованості з виплати перерахованого на виконання постанови від 12.09.2024 щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, документальні докази погашення такої заборгованості або неможливості її сплати.
5. Роз`яснити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Черкаській області, що звіт про виконання постанови Верховного Суду від 12.09.2024 у справі № 580/2522/24 має відповідати вимогам ст. 382-2 КАС України.
Ухвала набирає законної сили з моменту прийняття і оскарженню не підлягає.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суддя С.Г. Стеценко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125447264 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні