Ухвала
від 25.02.2025 по справі 461/3802/24
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 461/3802/24

Провадження № 1-кп/461/182/25

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.02.2025 року. м. Львів.

Галицький районний суд м. Львова

в складі:

головуючого - судді ОСОБА_1

при секретарі ОСОБА_2

за участю:

прокурора ОСОБА_3

обвинуваченого ОСОБА_4

захисника у режимі ВКЗ ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові кримінальне провадження № 461/3802/24 за обвинуваченням

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Сокаль, Червоноградського району, Львівської області, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , працюючого на посаді провідного інспектора відділу технагляду і проектних робіт Управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації, раніше не судимого,-

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Згідно з обвинувальним актом ОСОБА_4 обвинувачується в тому, що 11.12.2019 між управлінням капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації (далі - Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОНУР КОНСТРУКЦІОН ІНТЕРНЕШНЛ» (далі - Генпідрядник), укладено договір про закупівлю робіт за державні кошти №18 (далі - Договір №18), за умовами якого Підрядник зобов`язується власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи: «Капітальний ремонт автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800 - 14+800, Пустомитівського району Львівської області» (коригування)», а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи.

Розділом 3 Договору №18 визначено, що:

- договірна ціна робіт визначається відповідно до вимог нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві, на основі проектно-кошторисної документації, є твердою та дорівнює тендерній пропозиції за результатами проведеного аукціону і становить всього 143 880 000, 00 грн. (сто сорок три мільйони вісімсот вісімдесят тисяч гривень) в тому числі ПДВ та договірна ціна на 2019 рік становить 25 535 646, 60 грн. (двадцять п`ять мільйонів п`ятсот тридцять п`ять тисяч шістсот сорок шість гривень шістдесят копійок) (пункт 3.1. Договору №18).

Фінансування на 2019 рік здійснено за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку 24 000 000, 00 грн., та за рахунок коштів місцевого співфінансування 1 535 646, 60 грн., (пункт 3.3. Договору №18).

Розділом 5 Договору №18 передбачено, що:

- передача виконаних робіт (об`єкта будівництва) Генпідрядником і приймання їх Замовником оформлюється актом про виконані роботи (пункт 5.33. Договору №18);

- право власності на закінчені роботи (об`єкта будівництва) переходить до Замовника з моменту підписання акта про виконані роботи (пункт 5.37. Договору №18).

Окрім того, розділом 6 Договору №18 визначено, що:

- Замовник зобов`язаний, приймати виконані роботи згідно з актом приймання виконаних робіт (пункт 6.1.2. Договору №18);

- Замовник зобов`язаний, забезпечувати здійснення технічного нагляду за будівництвом у порядку, встановленому законодавством, з метою контролю за відповідністю робіт та матеріальних ресурсів установленим вимогам. Замовник перевіряє своєчасність та правильність ведення Генпідрядником виконавчої документації, передбаченої діючими нормами та правилами (пункт 6.1.5. Договору №18);

- Замовник має право, контролювати виконання робіт у строки, встановлені Договором №18 (пункт 6.2.2. Договору №18);

- Замовник має право, здійснювати у будь-який час, не втручаючись у господарську діяльність Генпідрядника (Субпідрядка) контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт відповідно до частини першої статті 849 Цивільного кодексу України та у порядку, передбаченому договором підряду (пункт 6.2.7. Договору №18);

- Генпідрядник зобов`язаний, на вимогу Замовника чи осіб, які відповідно до договорів здійснюють авторський та технічний нагляд, надавати необхідну інформацію та документи для здійснення авторського та технічного нагляду і контролю за виконанням робіт (будівництвом об`єкта) (пункт 6.3.6. Договору №18).

Крім того, пунктом 7.1. розділу 7 Договору №18 передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність, передбачену законами та цим Договором.

12.12.2019 наказом т.в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації №115 «Про призначення відповідальним ОСОБА_6 за здійснення технічного нагляду», ОСОБА_4 - провідного інспектора відділу технагляду і проектних робіт управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації, призначено відповідальним за здійснення технічного нагляду на об`єкті «Капітальний ремонт автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800 - 14+800, Пустомитівського району Львівської області» (коригування)».

Постановою Кабінету Міністрів України № 903 від 11.07.2007 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об`єкта архітектури», затверджено «Порядок здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури» (далі - Порядок), який визначає механізм здійснення технічного нагляду під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств.

Згідно пункту 2 Порядку, технічний нагляд забезпечує замовник (забудовник) протягом усього періоду будівництва об`єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва або зміни (зокрема шляхом знесення) такого об`єкта.

Відповідно до пункту 3 Порядку, технічний нагляд здійснюють особи, що мають виданий відповідно до законодавства архітектурно-будівельною атестаційною комісією кваліфікаційний сертифікат.

Згідно пункту 5 Порядку, особи, що здійснюють технічний нагляд проводять перевірку, відповідності обсягів та якості виконаних будівельно-монтажних робіт проектно-кошторисній документації; виконання підрядником вказівок і приписів, виданих за результатами технічного нагляду, державного архітектурно-будівельного контролю та державного нагляду.

Відповідно до пункту 6 Порядку, особи, що здійснюють технічний нагляд, мають право вимагати від підрядника: виконання робіт відповідно до проектно-кошторисної та іншої технічної документації, дотримання вимог нормативних документів щодо порядку виконання і прийняття робіт; зупинення робіт у разі застосування ним матеріалів, деталей, конструкцій та виробів, які не відповідають вимогам нормативних документів; проведення лабораторних випробувань матеріалів і конструкцій щодо їх відповідності сертифікатам якості, а обладнання - технічним (технологічним) паспортам та своєчасного повідомлення їм про такі випробування; усунення відхилень від проектних рішень, недоліків (дефектів) та недоробок і повторного пред`явлення робіт для здійснення технічного нагляду; зупинення виконання: робіт до оформлення актів огляду прихованих робіт; будівельно-монтажних робіт у разі виявлення понаднормативної деформації об`єкта або загрози обвалу конструкцій та вжиття невідкладних заходів для запобігання виникненню аварії.

Таким чином, «Акти приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в)» засвідчуються особою, підпис якої завіряється гербовою печаткою, після погодження інспектором технічного нагляду, обсягів та якості виконаних будівельних робіт у звітному періоді.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 07.10.2015 ОСОБА_4 , атестаційною архітектурно-будівельною комісією, видано кваліфікаційний сертифікат серії АТ №004500, категорія: інженер з технічного нагляду (будівництво); роботи (послуги), пов`язані із створенням об`єктів архітектури, спроможність виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом: технічний нагляд за будівництвом автомобільних доріг.

Посадовою інструкцією на провідного інспектора відділу технагляду і проєктних робіт управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації ОСОБА_4 , (сертифікат інженера технагляду серія АТ №004500 від 07.10.2015), яка затверджена т.в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації від 09.12.2019, (далі - Посадова інструкція), визначено, що провідний інспектор відділу технагляду і проєктних робіт:

- у своїй роботі керується Конституцією України, Законами України, Постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, Постановами Кабінету Міністрів України, розпорядженнями голови Львівської обласної державної адміністрації, положенням про управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації (далі - управління), наказами і розпорядженнями по управлінню, затвердженою технічною документацією, а також чинним законодавством, що стосується будівництва та цією посадовою інструкцією (пункт 1.1.2. розділу 1);

- для здійснення технічного нагляду особа має мати виданий, відповідно до законодавства, архітектурно-будівельною атестаційною комісією кваліфікаційний сертифікат (пункт 1.3. розділу 1).

Розділом 2 Посадової інструкції передбачено, що провідний інспектор відділу технагляду і проектних робіт управління виконує такі завдання та обов`язки, а саме:

- вивчає технічну документацію по об`єктах після призначення їх наказом начальника управління (пункт 2.1.);

- здійснює технічний нагляд за будівництвом на призначених наказом начальника управління об`єктах, веде контроль за якістю виконаних робіт згідно проектам, технічним умовам і стандартам (пункт 2.2.);

- перевіряє та засвідчує обсяг виконаних будівельно - ремонтних робіт тощо (пункт 2.3.);

- проводить перевірку, відповідності виконаних будівельно-ремонтних робіт, конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання проектним рішенням, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічних умов та інших нормативних документів (пункт 2.6.2.);

- проводить перевірку, якості виконаних будівельно-ремонтних робіт згідно проектно-кошторисної документації (пункт 2.6.3.);

- проводить разом з підрядником огляд та оцінку результатів виконаних робіт, у тому числі прихованих і конструктивних елементів (пункт 2.7.);

- оформляє акти робіт, виконаних з недоліками (пункт 2.9.);

- бере участь у проведенні перевірки, робочою комісією якості окремих конструкцій і вузлів, будівельно-ремонтних робіт усіх видів (пункт 2.10.1.);

- веде контроль за наявністю і правильним веденням первинної виконавчої документації виконання схем інструментальної зйомки змонтованих конструкцій, споруд, інженерних комунікацій, загальних і спеціальних журналів робіт, складання актів на сховані роботи та інше (пункт 2.12.);

- виконує інші функції, пов`язані з технічним наглядом на відповідному об`єкті (пункт 2.15.).

Пунктом 3.1.1. розділу 3 Посадової інструкції, визначено, що провідний інспектор відділу технагляду і проектних робіт управління має право вимагати від підрядника, виконання робіт, відповідно до вимог проектно-кошторисної та іншої технічної документації, дотримання вимог нормативних документів щодо порядку виконання і прийняття робіт.

Розділом 4 Посадової інструкції, передбачено, що провідний інспектор відділу технагляду і проектних робіт управління несе відповідальність відповідно до чинного законодавства, за:

- неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов`язків, передбачених даною посадовою інструкцією (пункт 4.1.);

- якість та об`єми ведення робіт на об`єкті будівництва за яким його призначено (пункт 4.2.);

- порушення вимог чинного законодавства (пункт 4.5.).

Абзацом 12 статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що технічний нагляд - здійснення замовником контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю виконаних робіт та їх обсягами під час будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об`єкта містобудування.

Статтею 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» передбачено, що технічний нагляд забезпечується замовником та здійснюється особами, які мають кваліфікаційний сертифікат. У разі виявлення відхилень від проектних рішень, допущених під час будівництва об`єкта архітектури, та відмови підрядника щодо їх усунення особа, яка здійснює технічний нагляд, повідомляє про це замовника і орган державного архітектурно-будівельного контролю для вжиття заходів відповідно до законодавства. Порядок проведення технічного нагляду установлюється Кабінетом Міністрів України.

Частиною 3 статті 18 КК України визначено, що службовими особами є особи які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також постійно чи тимчасово обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Таким чином, у зв`язку із займаною посадою, провідного інспектора відділу технагляду і проєктних робіт управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації ОСОБА_4 , був службовою особою, наділений організаційно-розпорядчими, адміністративно-господарськими функціями, у тому числі по контролю за відповідністю обсягу та якості виконаних робіт вимогам проектно-кошторисної документації по об?єкту: Капітальний ремонт автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800 - 14+800, Пустомитівського району Львівської області» (коригування)», які здійснював на підставі наказу т.в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації №115 від 12.12.2019.

Відтак, ОСОБА_4 маючи спеціальні знання та досвід роботи, був зобов`язаний перевірити роботи по об`єкту: «Капітальний ремонт автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800 - 14+800, Пустомитівського району Львівської області» (коригування)», які виконувалися згідно Договору №18 від 11.12.2019.

Внаслідок неналежного виконання ОСОБА_4 своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, останнім порушено вимоги нормативно - правових актів, зокрема підпункт 6.4.7 національного стандарту «Правила визначення вартості будівництва» ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, (в редакції від 05.07.2013 чинній на момент вчинення кримінального правопорушення), підпункти 21.1, 21.2 ДБН В.2.3.4:2015 «АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ Частина І. Проектування Частина ІІ. Будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.09.2015 № 234, пункти 1, 2, 3, 5, 6 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 903 від 11.07.2007 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об`єкта архітектури», статтю 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» та будучи відповідальним за здійснення технічного нагляду, обсяги та якість виконаних будівельних робіт, неналежно виконуючи свої посадові обов`язки, передбачені пунктами 2.2, 2.3, 2.6.2, 2.7, 2.9, 4.1, 4.2, 4.5 посадової інструкції на провідного інспектора відділу технагляду і проєктних робіт управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації ОСОБА_4 , що здійснює свою діяльність за адресою: м. Львів, вул. Скорика, 17 (колишня назва вулиці Чайковського), через несумлінне ставлення до своїх обов`язків, у невстановлений досудовим розслідуванням час та спосіб отримав, підписав, скріпив свій підпис відтиском печатки (точний час та місце досудовим розслідуванням не встановлено, але не пізніше 19 грудня 2019 року) акт № 3-18 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2019 року форми №КБ 2в на загальну суму 3 296 063, 42 грн., з яких 295 214, 72 грн. вартість фактично не виконаних робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800 - 14+800, Пустомитівського району Львівської області» (коригування)», а саме: в розділі водоперепускна труба d-1,0 на ПК 52+70: Е30-54-3 укладання ланок одноочкових круглих залізобетонних водопропускних труб отвором 1 м при висоті насипу на залізницях до 3 м, на автомобільних дорогах до 4 м, згідно акту виконаних робіт - 10, 8 м3, виконано фактично - 0 (невиконаний обсяг становить - 10, 8 м3); С1416-8416 варіант 1 труби безнапірні круглі, діаметр умовного проходу 1 000 мм, міцність труб друга, згідно акту виконаних робіт - 12 м, виконано фактично - 0 (невиконаний обсяг становить - 12 м); в розділі ЗБ труба d-0,5 на в`їздах у подвір`я (5м) (з/б труба д=0,5 м на примиканні ПК 41+88 (ліворуч)): Е30-54-1 укладання ланок одноочкових круглих залізобетонних водопропускних труб отвором 0,5 м при висоті насипу на автомобільних дорогах до 0, 9 м, згідно акту виконаних робіт - 60, 32 м3, виконано фактично - 51, 39 м3 (невиконаний обсяг становить - 8, 93 м3); С1416-8395-В1 труби безнапірні круглі, діаметр умовного проходу 500 мм, міцність труб друга, згідно акту виконаних робіт - 520 м, виконано фактично - 443 м (невиконаний обсяг становить - 77 м).

В результаті неналежного виконання ОСОБА_4 своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, згідно платіжного доручення № 23 від 20.12.2019 управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації здійснило перерахування бюджетних коштів Державного фонду регіонального розвитку, в розмірі 3 296 063, 42 грн., в тому числі 295 214, 72 грн. за фактично не виконані роботи Товариству з обмеженою відповідальністю «ОНУР КОНСТРУКЦІОН ІНТЕРНЕШНЛ», внаслідок чого державі, в особі управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Скорика, 17 (колишня назва вулиці Чайковського) заподіяно матеріальну шкоду (збитки) на загальну суму 295 214, 72 грн., яка у 250 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що є тяжкими наслідками.

Таким чином, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні неналежного виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України.

У судовому засіданні захисник обвинуваченого, адвокат ОСОБА_5 , заявив клопотання про його звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України, а саме у зв`язку із закінченням строку давності та про закриття у зв`язку з цим кримінального провадження за ч.2 ст. 367 КК України.

Обвинувачений у судовому засіданні підтримав позицію захисника. Пояснень щодо визнання чи невизнання вини у судовому засіданні не надав.

Прокурор в судовому засіданні не заперечив проти закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строку давності відносно ОСОБА_4 за ч. 2 ст. 367 КК України.

Представник потерпілого у судове засідання не з`явився. 21.01.2025 року представник Управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації ОСОБА_7 подав клопотання про розгляд справи без участі представника потерпілого за наявними в матеріалах справи документами.

Відповідно до положень ч.3 ст.285 КПК обвинуваченому, який може бути звільнений від кримінальної відповідальності, повинно бути роз`яснено суть обвинувачення, підставу звільнення від кримінальної відповідальності і право заперечувати проти закриття кримінального провадження з цієї підстави. У разі якщо обвинувачений, щодо якого передбачене звільнення від кримінальної відповідальності, заперечує проти цього, судове провадження проводиться в повному обсязі в загальному порядку.

Обвинуваченому судом роз`яснені суть обвинувачення, підстави звільнення від кримінальної відповідальності та право заперечувати проти закриття кримінального провадження з цієї підстави.

Заслухавши думку прокурора, захисника та обвинуваченого, які не заперечували проти звільнення обвинуваченого за ч.2 ст. 367 КК України від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності, суд вважає можливим звільнити обвинуваченого від кримінальної відповідальності та закрити це кримінальне провадження.

Відповідно до ч.1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки:

1) два роки - у разі вчинення кримінального проступку, за який передбачене покарання менш суворе, ніж обмеження волі;

2) три роки - у разі вчинення кримінального проступку, за який передбачено покарання у виді обмеження волі, чи у разі вчинення нетяжкого злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк не більше двох років;

3) п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини;

4) десять років - у разі вчинення тяжкого злочину;

5) п`ятнадцять років - у разі вчинення особливо тяжкого злочину.

Вчинене 20.12.2019 року ОСОБА_4 кримінальне правопорушення, передбачене ч.2 ст. 367 КК України, згідно з ст. 12 КК України є нетяжким злочином, оскільки передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого. За таких обставин ОСОБА_4 підлягає звільненню від кримінальної відповідальності за вчинення нетяжкого злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України, оскільки з дня вчинення цього кримінального правопорушення минуло п`ять років.

Відповідно до ч. 4 ст. 286 КПК України, якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, сторона кримінального провадження звернеться до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності обвинуваченого, суд має невідкладно розглянути таке клопотання.

Згідно з ч. 3 ст. 288 КПК України, суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Статтею 285 ч. 1 КПК України визначено, що особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадження закривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду колегії суддів Першої судової палати Касаційного кримінального суду від 29.07.2021 року у справі № 552/5595/18 (провадження № 51-5289км19) за змістом статей 284, 288 КПК підставами для звільнення особи від кримінальної відповідальності при розгляді справи в суді є наявність відповідної норми кримінального закону, яка передбачає таке звільнення, клопотання сторони кримінального провадження про звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності та згода обвинуваченого на закриття кримінального провадження на цих підставах.

Отже, наявність таких умов є правовою підставою для прийняття судом рішення про звільнення підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності. Визнання підозрюваним, обвинуваченим своєї вини у вчиненні кримінального правопорушення як обов`язкової умови такого звільнення кримінальним процесуальним законом не передбачено.

Відповідно до положень ст. 63 Конституції України та ст. 18 КПК жодну особу не може бути примушено визнати свою вину у вчиненні кримінального правопорушення або примушено давати пояснення чи показання, які можуть стати підставою для її підозри або обвинувачення у вчиненні кримінального правопорушення.

Виходячи з цих положень закону визнання винуватості є правом, а не обов`язком підозрюваного, обвинуваченого, а отже невизнання вказаними особами своєї вини у вчиненні кримінального правопорушення за наявності їхньої згоди на звільнення від кримінальної відповідальності не може бути перешкодою в реалізації ними свого права на таке звільнення та правовою підставою для відмови судом у задоволенні заявленого клопотання. Передбачений законом інститут звільнення підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності не пов`язує такого звільнення з визнанням ними своєї вини у вчиненні злочину.

Таким чином, невизнання підозрюваним, обвинуваченим вини у вчиненні кримінального правопорушення за наявності їхньої згоди на звільнення від кримінальної відповідальності у передбачених законом випадках, за умови роз`яснення їм судом суті підозри чи обвинувачення, підстав звільнення від кримінальної відповідальності та права заперечувати проти закриття кримінального провадження не є правовою підставою для відмови в задоволенні клопотання сторони кримінального провадження про таке звільнення.

Після роз`яснення судом обвинуваченому ОСОБА_4 підстав та наслідків звільнення від кримінальної відповідальності, передбачених ст. 49 КК України, а також права заперечувати проти цього і вимагати продовження судового розгляду на підставі обвинувального акту, останній не заперечив проти звільнення від кримінальної відповідальності із зазначених вище підстав і проти закриття у зв`язку з цим кримінального провадження.

Закриття кримінального провадження щодо ОСОБА_4 на підставі ст. 49 КК у зв`язку із закінченням строків давності не є нереабілітуючою підставою.

Вказане узгоджується з позицією Касаційного кримінального суду Верховного Суду, викладеною у постанові від 02.12.2021 року (справа № 449/1689/19).

Таким чином, є всі законні підстави для звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності за ч.2 ст.367 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, а також для закриття кримінального провадження з цих підстав.

Згідно з копією платіжної інструкції № 22979 від 05.03.2024 року завдана шкода на загальну суму 295 214,72 грн. відшкодована .

Відповідно до правового висновку, викладеного в постанові об`єднаної палати Верховного суду від 12.09.2022 у справі №203/241/17, процесуальні витрати - це передбачені кримінальним процесуальним законом затрати, які виникають та пов`язані зі здійсненням кримінального провадження, понесені органами досудового розслідування, прокуратури і суду та іншими учасниками кримінального провадження. Умовно їх можна поділити на витрати, які учасник кримінального провадження несе самостійно, та витрати, які здійснюються за рахунок Державного бюджету України. Компенсація процесуальних витрат особам, які залучаються у кримінальне провадження, перш за все є важливою гарантією повноти встановлення обставин справи, забезпечує реалізацію принципу безпосередності дослідження показань, речей і документів, захищає права осіб, що здійснюють у кримінальному судочинстві покладені на них процесуальні обов`язки. В основі механізму відшкодування процесуальних витрат лежать правовідносини між суб`єктами, що в різних процесуальних статусах залучаються у провадження та несуть у зв`язку з цим витрати, і посадовими особами та органами, які зобов`язані компенсувати зазначені витрати за рахунок публічних або приватних коштів.

При цьому питання розподілу таких витрат повинно вирішуватися індивідуально у кожному кримінальному провадженні з урахуванням всіх обставин їх виникнення, підстав завершення кримінального провадження та судового розгляду.

Разом з цим, кримінальним процесуальним законом прямо не передбачено стягнення процесуальних витрат з особи, кримінальне провадження щодо якої закрито на підставі п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

При цьому звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК є безумовним, оскільки приводом для нього є саме закінчення передбачених законом України про кримінальну відповідальність строків, наданих державі для доведення вини особи у вчиненні кримінального правопорушення та притягнення її до кримінальної відповідальності у встановленому кримінальним процесуальним законом порядку.

Особа звільняється судом від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності незалежно від наявності чи відсутності факту примирення з потерпілим, відшкодування шкоди, щирого каяття тощо, тобто, по суті, від особи взагалі не вимагається визнання своєї винуватості шляхом здійснення будь-яких активних дій.

Крім того, згода особи на звільнення її від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності й відповідно закриття кримінального провадження відносно неї на цій підставі не є тотожною визнанню особою своєї вини у вчиненні інкримінованого кримінального правопорушення, і жодним чином не може підтверджувати винуватість особи, оскільки суперечитиме засадам презумпції невинуватості та доведеності вини (ст. 62 Конституції України, ст. 17 КПК).

Касаційний суд дійшов висновку, що наявність факту понесення органом досудового розслідування матеріальних витрат, пов`язаних зі здійсненням кримінального провадження, не може бути приводом для стягнення з особи, кримінальне провадження стосовно якої закрито у зв`язку зі звільненням її від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України, таких витрат.

За таких обставин, якщо особа звільняється від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, процесуальні витрати, понесені органом досудового розслідування та пов`язані зі здійсненням кримінального провадження, у тому числі й витрати на проведення експертизи, не стягуються з особи, кримінальне провадження щодо якої закрито на цій підставі, а відносяться на рахунок держави, крім витрат, пов`язаних, зокрема, із залученням експерта стороною захисту.

Процесуальні витрати за проведення експертиз у кримінальному провадженні № 42020140000000015 від 24.01.2020 року складають у загальному розмірі 36020,08 грн.: судово-почеркознавча експертиза (висновок експерта №Л/62 від 19.02.2024) - витрати становлять 6436,88 грн.; судово-економічна експертиза (висновок експерта №2886 від 16.11.2021) - витрати становлять 17161,00 грн.; судова будівельно-технічна експертиза (висновок експерта №16/4/74 від 22.01.2021) - витрати становлять 12422,20 грн.

З урахуванням того, що особа звільняється від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, процесуальні витрати за проведення експертиз у кримінальному провадженні № 42020140000000015 від 24.01.2020 року у розмірі 36020,08 грн. слід віднести на рахунок держави.

Запобіжний захід обвинуваченому не обирався.

Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлений.

Долю речових доказів необхідно вирішити згідно з вимогами ст. 100 КПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 49 КК України, ст.ст. 129, 284, 286, 288 КПК України, суд -

УХВАЛИВ :

Закрити кримінальне провадження № 461/3802/24 за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, звільнивши його від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого за ч.2 ст.367 КК України, на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності.

До набрання ухвали законної сили запобіжний захід відносно ОСОБА_4 - не обирати.

Процесуальні витрати у кримінальному провадженні № 42020140000000015 від 24.01.2020 рокуза проведення експертиз у загальному розмірі 36020,08 грн. (судово-почеркознавчої експертизи (висновок експерта №Л/62 від 19.02.2024) - витрати становлять 6436,88 грн., судово-економічної експертизи (висновок експерта №2886 від 16.11.2021) - витрати становлять 17161 грн., судової будівельно-технічної експертизи (висновок експерта №16/4/74 від 22.01.2021) - витрати становлять 12 422, 20 грн.) - віднести на рахунок держави.

Після набрання ухвалою законної сили речові докази у справі, а саме керни із автомобільної дороги місцевого значення С141242 (Київ-Чоп)-Гаї-Острів на ділянці км 4+800- 14+800, Пустомитівського району Львівської області в загальній кількості 12 шт. -знищити.

Ухвала може бути оскаржена протягом семи днів з дня її оголошення до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м. Львова.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, вважається, що ухвала суду не набрала законної сили.

Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію ухвали.

Головуючий суддя ОСОБА_1

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення25.02.2025
Оприлюднено28.02.2025
Номер документу125448503
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість

Судовий реєстр по справі —461/3802/24

Ухвала від 25.02.2025

Кримінальне

Галицький районний суд м.Львова

Радченко В. Є.

Ухвала від 21.01.2025

Кримінальне

Галицький районний суд м.Львова

Радченко В. Є.

Ухвала від 08.05.2024

Кримінальне

Галицький районний суд м.Львова

Радченко В. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні