П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/13816/24
Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 17.10.2024
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Ростдорстрой» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
05.07.2024р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) «Ростдорстрой» звернулося до суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.04.2024р. №787/Ж10/31-00-04-02-04-31, яким за порушення вимог п.201.10. ст.201 ПК України (порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних), на підставі п.120-1.1 ст.120-1 та п.90 підрозділу 2 розділу XX ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції у загальному розмірі 3623301,43грн.
Позивач посилається на відсутність його вини в порушенні граничних термінів реєстрації податкових накладних, оскільки Законом України №2173-Х від 01.04.2022р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» були внесені зміни в підпункт 9.2. пункту 9 Розділу 8 Податкового кодексу України, скориставшись яким, з 01.04.2022р. товариство обрало спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку. 31.07.2022р. позивач повернувся на загальну систему оподаткування, тому у період перебування на єдиному податку товариство не могло проводити реєстрацію податкових накладних з ПДВ, оскільки тимчасово не мало статусу платника податку. Після відновлення статусу платника ПДВ у серпні 2022 року переважна більшість податкових накладних сформованих за період лютий-травень 2022 року вчасно була зареєстрована у відповідності до п.69.39 підрозділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України на протязі 60 днів з моменту відновлення такого статусу.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2024р. позов задоволений частково; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 18.04.2024р. №787/Ж10/31-00-04-02-04-31 в частині застосування штрафу у розмірі 3618497,59грн. за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних; в задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції вважав, що позивач в період перебування на спрощеній системі оподаткування не мав можливості для дотримання правил та норм, за порушення яких його притягнуто до відповідальності, зокрема реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, у строки визначені пунктом 69.1 підрозділу 10 «Перехідні положення» ПК України. Оскільки податкові накладні визначені під №№1 - 359 в додатку №1 до акту від 15 березня 2024 року №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865 вчасно зареєстровані товариством в Єдиному реєстрі податкових накладних в межах 60 календарних днів з дня відновлення реєстрації платником податку на додану вартість, у управління ДПС були відсутні підстави для нарахування штрафу, відповідно до ст.120-1 ПК України. В той же час, оскільки податкові накладні №188 від 29.09.2022, №1 від 21.10.2022, №8 від 23.12.2022, №68 від 20.03.2023, №2 від 09.11.2023; №198 від 10.11.2023, №199 від 15.11.2023, №100 від 29.11.2023, №232 від 04.12.2023, №549 від 21.12.2023, зазначені під №№360 - 369 в додатку №1 до акту, зареєстровані товариством в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням приписів статті 201 ПК України, управлінням ДПС правомірно застосовано до позивача штраф у розмірі 4803,84грн.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просить скасувати рішення суду в частині задоволених позовних вимог та прийняти у цій частині нове про відмову у задоволенні позову.
Апелянт звертає увагу, що згідно пункту 69.1 підрозділу 10 «Перехідні положення» ПК України, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платниками податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року. Разом з тим, податкові накладні за №№1-359 виписані товариством у період лютий-березень 2022 року на загальну суму штрафних санкцій 3618497,59грн., протиправно зареєстровані після 15 липня 2022 року.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Оскільки судове рішення оскаржується в частині задоволених позовних вимог, то перевірка законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог апеляційним судом не здійснюється.
Судом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 16.08.2005 року проведено державну реєстрацію ТОВ «Ростдорстрой» (код ЄДРПОУ 33658865).
З матеріалів справи вбачається, що 30.03.2022 року ТОВ «Ростдорстрой» подано до податкового органу заяву про застосування спрощеної системи оподаткування з 01.04.2022 року. /т.3 а.с.55-58/
13 липня 2022 року ТОВ «Ростдорстрой» подано до податкового органу заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування з 01.08.2022 року. /т.3 а.с.51-54/
Таким чином, в період з 01.04.2022 року по 31.07.2022 року ТОВ «Ростдорстрой» перебувало на спрощеній системі оподаткування та не було платником податку на додану вартість, що не заперечується відповідачем.
15 березня 2024 року Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків складено акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання ТОВ «Ростдорстрой» порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865, яким встановлено порушення п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, внаслідок несвоєчасної реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, перелік яких наведено у Додатку №1 до акту перевірки (який є невід`ємною його частиною).
Згідно додатку №1 до акту від 15 березня 2024 року №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865 ТОВ «Ростдорстрой» порушено строки реєстрації 369 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: №10 від 03.02.2022 року зареєстровано 02.08.2022, №19 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №15 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №27 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №28 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №26 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №16 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №11 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №29 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №13 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №18 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №20 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №12 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №17 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №14 від 03.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №31 від 07.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №32 від 07.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №33 від 07.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №60 від 10.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №83 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №81 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №88 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №82 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №86 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №85 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №84 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №89 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №87 від 14.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №68 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №69 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №71 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №65 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №78 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №66 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №74 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №72 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №77 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №90 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №80 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №76 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №70 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №64 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №75 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №79 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №67 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №73 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №63 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №62 від 15.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №144 від 16.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №143 від 16.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №91 від 16.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №141 від 16.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №92 від 16.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №142 від 16.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №94 від 17.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №95 від 17.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №96 від 17.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №93 від 17.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №180 від 18.02.2022 зареєстровано 02.08.2022, №99 від 18.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №100 від 18.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №98 від 18.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №97 від 18.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №108 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №103 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №106 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №153 від 21.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №107 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №104 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №140 від 21.02.2022 зареєстровано 03.08.2022, №105 від 21.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №109 від 22.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №139 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №148 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №138 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №135 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №134 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №137 від 23.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №150 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №131 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №121 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №145 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №129 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №127 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №147 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №122 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №152 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №124 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №128 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №149 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №133 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №116 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №123 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №130 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №125 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №132 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №118 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №117 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №114 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №113 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №119 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №120 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №115 від 28.02.2022 зареєстровано 04.08.2022, №126 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №146 від 28.02.2022 зареєстровано 05.08.2022, №14 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №15 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №5 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №16 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №10 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №9 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №18 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №17 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №13 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №4 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №8 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №7 від 10.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №76 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №84 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №85 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №86 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №73 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №72 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №78 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №71 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №79 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №87 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №75 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №80 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №82 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №77 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №74 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №83 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №81 від 11.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №20 від 11.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №19 від 11.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №32 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №64 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №69 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №40 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №70 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №45 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №55 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №22 від 11.03.2022 зареєстровано 08.08.2022, №33 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №62 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №30 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №42 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №46 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №49 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №23 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №63 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №25 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №35 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №39 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №57 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №41 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №28 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №56 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №67 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №48 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №44 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №59 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №24 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №65 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №66 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №21 від 11.03.2022 зареєстровано 08.08.2022, №34 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №53 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №60 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №27 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №54 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №52 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №47 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №58 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №61 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №43 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №50 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №26 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №36 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №29 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №51 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №37 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №31 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №68 від 11.03.2022 зареєстровано 09.08.2022, №240 від 15.03.2022 зареєстровано 08.08.2022, №93 від 16.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №6 від 16.03.2022 зареєстровано 05.08.2022, №233 від 16.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №89 від 16.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №91 від 16.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №90 від 16.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №92 від 16.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №211 від 17.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №212 від 17.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №226 від 18.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №213 від 22.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №235 від 25.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №227 від 25.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №214 від 25.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №234 від 25.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №188 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №193 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №197 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №190 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №198 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №195 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №184 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №194 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №158 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №147 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №172 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №148 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №141 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №150 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №164 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №173 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №175 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №169 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №178 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №163 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №180 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №144 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №160 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №174 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №165 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №166 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №183 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №152 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №177 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №170 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №149 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №154 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №140 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №155 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №169 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №189 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №191 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №162 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №151 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №182 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №156 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №157 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №153 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №196 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №161 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №159 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №143 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №145 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №187 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №192 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №185 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №186 від 28.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №96 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №104 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №110 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №124 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №126 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №130 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №101 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №107 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №137 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №105 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №120 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №98 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №132 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №99 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №134 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №133 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №108 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №117 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №136 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №100 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №122 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №94 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №119 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №111 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №97 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №95 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №127 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №128 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №112 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №106 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №128 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №102 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №113 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №121 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №114 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №135 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №115 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №116 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №103 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №129 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №125 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №109 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №131 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №138 від 28.03.2022 зареєстровано 10.08.2022, №146 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №171 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №139 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №181 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №167 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №179 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №142 від 28.03.2022 зареєстровано 11.08.2022, №201 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №219 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №218 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №252 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №209 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №215 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №254 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №225 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №228 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №200 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №208 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №246 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №221 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №247 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №222 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №199 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №205 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №223 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №237 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №224 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №251 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №207 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №253 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №210 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №245 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №220 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №244 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №241 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №229 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №255 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №204 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №216 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №256 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №250 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №231 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №239 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №258 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №230 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №238 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №203 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №202 від 31.03.2022 зареєстровано 12.08.2022, №257 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №243 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №206 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №236 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №232 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №242 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №248 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №217 від 31.03.2022 зареєстровано 15.08.2022, №188 від 29.09.2022 зареєстровано 19.10.2022, №1 від 21.10.2022 зареєстровано 02.12.2022, №8 від 23.12.2022 зареєстровано 19.01.2023, №68 від 20.03.2023 зареєстровано 19.04.2023, №2 від 09.11.2023 зареєстровано 06.12.2023, №198 від 10.11.2023 зареєстровано 20.12.2023, №199 від 15.11.2023 зареєстровано 20.12.2023, №100 від 29.11.2023 зареєстровано 19.12.2023, №232 від 04.12.2023 зареєстровано 15.01.2024, №549 від 21.12.2023 зареєстровано 22.01.2024. /т.1 а.с.20-32/
18 квітня 2024 року Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято податкове повідомлення-рішення №787/Ж10/31-00-04-02-04-31, яким до ТОВ «Ростдорстрой» застосовано штраф у розмірі 3623301,43грн.
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням щодо застосування штрафу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Згідно з п. 75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Порядок проведення камеральної перевірки встановлений статтею 76 ПК України.
Зокрема, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 ПК України.
01.01.2017р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016р. №1797-VIII.
Вищезазначеним законом доповнено підпункт 75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України абзацом другим такого змісту: «Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах».
Таким чином, законодавець конкретизував, що, зокрема, може бути предметом камеральної перевірки, і знову ж звернув увагу на порядок її проведення - виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах контролюючого органу, тобто, без виходу за податковою адресою платника податків та перевірки первісних бухгалтерських документів.
З огляду на вищевикладене, предметом камеральної перевірки, охоплюються питання своєчасності реєстрації податкових накладних. Виявлення контролюючим органом цього порушення не потребує наявності будь-яких документів платника податку або необхідності витребувати такі в останнього, достатніми є дані Єдиного реєстру податкових накладних, дані податкових декларацій та дані системи електронного адміністрування податку на додану вартість.
Камеральна перевірка є одним із способів реалізації контрольної функції податкового органу, шляхом якої здійснюється систематичний контроль за своєчасністю нарахування та відображення всіх відомостей, які впливають на правильність декларування платником податків.
Разом з тим, об`єктом камеральної перевірки є виключно дані, які знаходяться в розпорядженні податкового органу, будь-які інші дані не можуть бути предметом дослідження податковим органом.
Згідно з абзацом 2 п.76.3 ст.76 ПК України камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених ст.102 цього Кодексу, тобто 1095 днів.
Враховуючи викладене, у податкового органу були правові підстави для проведення камеральної перевірки дотримання термінів реєстрації ТОВ «Ростдорстрой» податкових накладних та/або розрахунків корегування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка проводилась у приміщенні контролюючого органу на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Пунктом 201.1 ст.201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 ст.120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої п.201.10 ст.201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18.03.2020р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020р. № 533- IX (надалі - Закон №533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020р. №540-IX та Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 13.05.2020р. №591-ІХ») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 01.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 01.03.2020р. і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023р. № 651 відмінено з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України від 24.02.2022р. №64/2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України продовжується та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022р. №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022р. (надалі - Закон №2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст.46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом №2142-IX від 24.03.2022р. внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022р. №2260-IX (надалі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 року Закону №2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст.46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст.46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022р. до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022р., подання податкової звітності до 20.07.2022р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022р.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом №2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп.112.8.9 п.112.8 ст.112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27.05.2022р. припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом №2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27.05.2022р. пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1, згідно якого платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені пп.69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у пп.69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13.12.2022р. №2836-IX (набрав чинності 03.01.2023р.) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022р.;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними п.198.5 ст.198 та п.199.1 ст.199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20.07.2022р.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин колегія суддів зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01.03.2020р. по 26.05.2022р.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26.05.2022р.), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13.12.2022р. №2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022р.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15.07.2022р., у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 ПК України.
Дана правова позиція викладена у відповідності до постанови Верховного Суду від 30.01.2024р. у справі №280/4484/23.
Як вбачається з додатку №1 до акту від 15 березня 2024 року №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865 податкові накладні за №№1-359 виписані ТОВ «Ростдорстрой» у період лютий-березень 2022 року на загальну суму штрафних санкцій 3618497,59грн., зареєстровані після 15 липня 2022 року.
Разом з тим, як вірно встановлено судом першої інстанції, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» №2120-ІХ від 15 березня 2022 року (набрав чинності 17 березня 2022 року) підрозділ 8 розділу ХХ ПК України доповнено пунктом 9, згідно якого тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу ХІV цього Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Підпунктом 9.5 цього пункту було передбачено, що платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на додану вартість з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно підпункту 9.5 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24 березня 2022 року №2142-ІХ (набрав чинності 05 квітня 2022 року) платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою. Під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов`язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX цього Кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом. Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, вважаються такими, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість. Для осіб, реєстрація яких платником податку на додану вартість є призупиненою відповідно до цього пункту, обрахунок показників, визначених статтею 2001 цього Кодексу, призупиняється на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом. Не враховуються в обрахунку показника суми податку на додану вартість за отриманими платником податку на додану вартість податковими накладними та/або розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, що складені за операціями, дата виникнення податкових зобов`язань за якими припадає (припадала) на період, протягом якого платник податку застосовував спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом.
Відповідно до пункту 9-11 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30 червня 2023 року №3219-ІХ (набрав чинності 01 серпня 2023 року) (далі Закон України №3219-ІХ) тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.
Згідно підпункту 9-1.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Згідно з п.9.8 п.9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими цим пунктом: з 1 квітня 2022 року - у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року.
При цьому, підпункт пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.39, яким перебачено, що для платників податку на додану вартість, якими сформовано податковий кредит за звітні (податкові) періоди лютий - травень 2022 року на підставі первинних документів, отриманих від особи, яка на дату виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до статті 187 була зареєстрована як платник податку на додану вартість та обрала особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 цього розділу, зберігається право на податковий кредит за лютий - травень 2022 року за податковими накладними, складеними такою особою, за умови їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 60 календарних днів з дня відновлення реєстрації платником податку на додану вартість.
Отже, вказаними приписами законодавства України врегульовано порядок виконання приписів ПК України для суб`єктів, які були платникам податку на додану вартість та обрали особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України.
Як вбачається з матеріалів справи, податкові накладні №№1-359 згідно додатку № 1 до акту від 15 березня 2024 року №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865 вчасно зареєстровані позивачем в Єдиному реєстрі податкових накладних в межах 60 календарних днів з дня відновлення реєстрації платником податку на додану вартість, а тому відсутні підстави для нарахування товариству штрафу відповідно до ст.120-1 ПК України.
Пунктом 109.1 ст.109 ПК України визначено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Пунктом 112.2 ст.112 ПК України передбачено, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
В той же час, судом першої інстанції обґрунтовано зазначено, що суб`єктом владних повноважень не доведено, що позивач в період перебування на спрощеній системі оподаткування, мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких його притягнуто до відповідальності, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, зокрема реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, у строки визначені пунктом 69.1 підрозділу 10 «Перехідні положення» ПК України.
Тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині застосування до позивача штрафу за порушення строку реєстрації податкових накладних під №№1 - 359 в додатку №1 до акту від 15 березня 2024 року №528/Ж5/31-00-04-02-04-26/33658865№№1-359 виписані ТОВ «Ростдорстрой» у період лютий-березень 2022 року на загальну суму штрафних санкцій 3618497,59грн., є протиправним і в цій частині підлягає скасуванню.
На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи повно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, правильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України, якою передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст.139, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року залишити без змін.
Судові витрати за подання апеляційної скарги покласти на Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125483643 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні