БІЛОГІРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ вул. Шевченка, 42, смт Білогір`я, Шепетівський район, Хмельницька область, 30200 тел./факс (03841) 2-14-44, тел. 2-03-97, е-mail: inbox@bg.km.court.gov.ua, web:https://bg.km.court.gov.ua/sud2201/, код ЄДРПОУ 02886947
Справа № 669/677/24
Провадження № 2/669/16/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2025 року смт.Білогір`я
Білогірський районний суд Хмельницької області
в складі:
головуючого судді Вишневського В.О.,
за участю секретаря судового засідання Валігури А.В.,
прокурора Капиці О.Е.,
представника відповідача Рохова О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в с-щі Білогір`я цивільну справу за позовом першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) до Ямпільської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою,
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) звернувся до суду з позовом до Ямпільської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 , в якому просив: усунути перешкоди власнику - державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) (код ЄДРПОУ: 22985083) - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою історико-культурного призначення, площею 0,1908 га, що знаходиться на території Ямпільської селищної територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га, шляхом: визнання недійсним рішення 12 сесії Воробіївської сільської ради 5 скликання від 15 грудня 2007 року № 5 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земельних ділянок громадян для видачі їм державних актів на право власності на землю» в частині передачі у приватну власність ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) на земельну ділянку з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га, припинивши право приватної власності на неї; скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га та зобов`язати ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) повернути державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) (код ЄДРПОУ: 22985083) земельну ділянку історико-культурного призначення, площею 0,1908, що знаходиться на території Ямпільської селищної територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га під пам`яткою археології місцевого значення Городище літописного міста Тихомеля (ІХ-ХІІІ), та стягнути судові витрати.
Позовоні вимоги обґрунтовані тим, що на території Ямпільської селищної територіальної громади виявлено сформовану земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровим номером 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га.
Рішенням 12 сесії 5 скликання Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 № 5, за наслідками розгляду матеріалів ПМП «Інвентарпроект», вирішено затвердити матеріали інвентаризації земельної ділянки ОСОБА_1 площею 0,1908 га для ведення особистого селянського господарства, громадянам здійснити державну реєстрацію державних актів на право приватної власності на землю на підставі якого ОСОБА_1 видано Державний акт на право власності на земельну ділянку та внесено відомості до Державного земельного кадастру 18 травня 2016 року.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02 листопада 2023 року (номер інформаційної довідки 352896689) речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га не зареєстровано.
Водночас, моніторингом відкритих даних земельного кадастру України на інформаційному порталі https://kadastr.live та картографічних веб-сервісів Google maps та Google Earth, відомостей Національної кадастрової системи доступу до відомостей Державного земельного кадастру виявлено, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах території пам`ятки археології - Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст., неподалік пам`ятки історії, архітектури - Вежі-каплиця аріанської (соцініанської), кін. XVI 1 пол. XVII ст.
Городище взято на державний облік як пам`ятку археології понад півстоліття тому, у 1971 році, згідно рішення виконавчого комітету Хмельницької обласної Ради депутатів трудящих від 25 березня 1971 № 84. Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2009 № 928 пам`ятку археології занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією пам`ятки національного значення (охоронний номер 220002-H).
У 1961 році проводилися розвідкові дослідження на території городища, в ході яких виявлено кераміку ХІ-ХІІІ ст., наконечники черенкових стріл, кухонні ножі, трубчасті замки тощо.
Городище має науково-історичну цінність для пізнання історії Південно- Західної Русі, що підтверджується паспортом та обліковою карткою на об`єкт культурної спадщини від 19 червня 2012.
У 2014 році на згадувану пам`ятку археології виготовлено «Проект меж території, зон охорони та режимів їх використання «Городище літописного міста Тихомеля (ІХ-ХІІІ ст.)» з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (без виділення в окреме землеволодіння) на території Воробіївської сільської ради, Білогірського району Хмельницької області, яка розроблена у відповідності до вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини», згідно якої площа території пам`ятки археології становить 6,7436 га, а її охоронної зони 17,7355 га та визначено межі і режими використання території пам`ятки, встановлено обмеження в господарській діяльності у використанні відповідної території (земель).
Водночас, співставлення координат поворотних точок меж земельної ділянки сільськогосподарського призначення 3 кадастровим номером 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га, наведених у поземельній книзі, та координат поворотних точок зовнішніх меж території пам`ятки археології, зазначених у вище вказаному проекті, засвідчило, що ця земельна ділянка сільськогосподарського призначення повністю знаходиться на території пам`ятки археології.
Земельна ділянка з кадастровим номером 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га знаходиться за межами населеного пункту ,що підтверджуються тим, що спірна земельна ділянка межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га, яка у 2019 році сформована органом виконавчої влади в ході інвентаризації земель державної власності під час земельної реформи та децентралізації влади й передана на підставі ст. 117 ЗК України із державної в комунальну власність Ямпільської селищної територіальної громади з урахуванням перспективного плану формування її території на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 29 березня 2019 року № 22-2214-СГ, 18 червня 2019 року № 22-4464-СГпро затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі їх із державної в комунальну власність, у тому числі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га (п. 30 додатку до наказу від 18 червня 2019 року № 22-4464-СГ), в яких чітко зазначено, що ці землі сільськогосподарського призначення державної власності знаходяться за межами населеного пункту.
Спірна земельна ділянка сформована як земля сільськогосподарського призначення на підставі «Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку гр. ОСОБА_1 на території Воробіївської сільської ради», виготовленої ??? «Інвентарпроект» згідно укладеного з ОСОБА_1 договору від 05 грудня 2007 року.
Із пояснювальної записки документації із землеустрою вбачається, що підставою надання ОСОБА_1 земельної ділянки вказано рішення Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 № 5.
Однак, в дійсності цим рішенням не вирішувалося питання про передачу цієї земельної ділянки ОСОБА_1 , а затверджувалися матеріали інвентаризації земельних ділянок громадян для видачі їм державних актів на право власності на землю, а саме ОСОБА_2 загальною площею 0,3647 га, з них 0,25 га для обслуговування житлового будинку, 0,1147 га для ведення особистого селянського господарства та ОСОБА_1 площею 0,1908 га для ведення особистого селянського господарства.
Тобто, презюмувалося, що вказані громадяни, у тому числі відповідач, раніше набули право власності на землю, а в даному випадку лише його оформили.
Водночас, в документації із землеустрою міститься довідка, видана Воробіївською сільською радою від 23 січня 2008 № 11, про те, що згідно погосподарської книги за ОСОБА_1 не рахується земельна ділянка.
Тобто, спірної земельної ділянки у нього в користуванні не було, що виключає таку підставу набуття ОСОБА_1 права власності на неї як приватизація земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні.
Однак, й рішення про передачу йому земельної ділянки із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації не приймалося, відсутні будь-які відомості про відведення йому земельної ділянки за 2005-2007 роки, що підтверджується інформацією Шепетівської районної військової адміністрації від 13 травня 2024 № 10/10-27-536/2024.
Наразі, речове право право власності на землю ОСОБА_1 не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно
Разом з тим, спірна земельна ділянка сільськогосподарського призначення повністю знаходиться в межах території пам`ятки археології національного значення Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст., що підтверджуються збірним кадастровим планом, виготовленим сертифікованим інженером-землевпорядником Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у 2023 році.
Зважаючи на імперативність правової норми, передбаченої у ч. 1 ст. 34 Закону України «Про охорону культурної спадщини», земельна ділянка належить до земель історико-культурного призначення за фактом знаходження на ній пам`ятки археології національного значення, що й зумовлює правовий режим цієї землі.
Оскільки, землі історико-культурного призначення, на яких розташовані пам`ятки археології, є обмежено оборотоздатними об`єктами цивільних прав та не можуть передаватись із державної у приватну власність, а відтак ОСОБА_1 не міг набути право власності на земельну ділянку історико-культурного призначення площею 0,1908 га, на якій знаходиться пам`ятка археології Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.
Таким чином, землі історико-культурного призначення, зокрема ті, на яких розташовані пам`ятки археології, мають спеціальний режим охорони як об`єкти культурної спадщини. Використання цих земель як земель сільськогосподарського призначення такий режим охорони порушує.
Ухвалою Білогірського районного суду Хмельницької області від 24 липня 2024 року позовну заяву було залишено без руху та надано час на усунення недоліків.
Ухвалою Білогірського районного суду Хмельницької області від 08 серпня 2024 року відкрито провадження в справі в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Білогірського районного суду Хмельницької області від 14 січня 2025 року підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду.
08 серпня 2024 року Ухвалою Білогірського районного суду Хмельницької області було задоволено заяву про забезпечення позову та накладено арешт на земельну ділянку з кадастровим № 6820380503:05:006:0002 разом із забороною ОСОБА_1 розпоряджатись, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання вищевказаної земельної ділянки.
Ухвалою Білогірського районного суду Хмельницької області від 14 січня 2025 року підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві відповіді на відзив ((т.1 а.с.227--231) та письмових поясненнях ( т.2 а.с.57-60)
Позивач Хмельницька обласна військової адміністрації (Хмельницька обласна державна адміністрація) повідомлявся своєчасно та належним чином, в судове засідання не з`явився.
Відповідач Ямпільська селищна рада Шепетівського району Хмельницької області, повноважного представника в судове засідання не направила, однак подали до суду клопотання про розгляд справи без їх участі за наявними матеріалами.
Відповідач ОСОБА_1 належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився.
Представник відповідача - адвокат Рохов О.В. в судовому засіданні позовних вимог не визнав, з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву (т.1 а.с.186-195) та запереченнях ( т.2 а.с.10-14), просив застосувати до спірних правовідносин позовну давість та відмовити у задоволенні позовоних вимог.
Третя особа: Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігії Хмельницької обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, будь яких заяв та клопотань суду не надали.
Суд, заслухавши прокурора, представника відповідача дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява та встановивши відповідні до них правовідносини, об`єктивно оцінивши докази, що мають істотне значення для її розгляду і вирішення по суті, приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 05 грудня 2007 року ОСОБА_1 звернувся до ПМП «Інвентарпроект» з метою виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчуються право власності на земельну ділянку, яка розташована на території Воробіївської сільської ради загальною площею 1,1908 га, шляхом укладення договору від 05 грудня 2007 року.
Рішенням 12 сесії 5 скликання Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 року №5 вирішено затвердити матеріали інвентаризації земельної ділянки ОСОБА_1 площею 0,1908 га для ведення особистого селянського господарства та здійснити державну реєстрацію державних актів на право приватної власності на землю
24 березня 2008 року на підставі рішенням 12 сесії 5 скликання Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 року №5 ОСОБА_1 видано державний акт на право власності серії ЯЕ № 029041 на земельну ділянку з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0005 площею 0,1908 га.
Відомості про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0005 площею 0,1908 га було внесено до Державного земельного кадастру від 18 травня 2016 року, що підтверджується поземельною книгою від 18 травня 2016 року та витягом № НВ-6800785192023 з державного земельного кадастру від 11 грудня 2023 року, де власником зазначеної земельної ділянки вказано ОСОБА_1 , а документом, що посвідчує його право власності є державний акт на право власності серії ЯЕ № 029041 від 24 березня 2008 року.
Згідно рішенням першої сесії Ямпільської селищної ради VIII скликання від 29 грудня 2018 року №10 «Про початок реорганізації Воробіївської сільської ради та Миклашівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, шляхом приєднання до Ямпільської селищна рада Білогірського району Хмельницької області», Ямпільська селищна рада Білогірського району Хмельницької області є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Воробіївської сільської ради.
18 червня 2019 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-4464-СГ, на підставі клопотання Ямпільської селищної ради об`єднаної територіальної громади від 11 березня 2019 року, передано останній у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) загальною площею 619,9840 га, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га та підписано акт прийому-передачі вище зазначених земель.
01 липня 2019 року рішенням восьмої сесії Ямпільської селищної ради VII скликання № 2 прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 619,9840 га, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га.
Згідно відомостей Національної кадастрової системи доступу до відомостей Державного земельного кадастру на території Ямпільської селищної територіальної громади Шепетівського району в межах сформованої, за наслідками проведення органом виконавчої влади інвентаризації земель, в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га знаходяться памятка археології Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.» та памятка історії, архітектури Вежа-каплиця аріанська (соцініанська) ,кін . XVI- 1 пол. XVII ст.
14 серпня 2023 року інженером-землевпорядником Хмельницької філії ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» було проведено обстеження земельних ділянок пам`ятки археології, в тому числі «Городища літописного міста Тихомеля», яким встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га знаходиться в межах вищезазначеної пам`ятки археології.
Відповідно до вищезазначеного обстеження слідує, що земельна ділянка з кадастровим номером 6820380500:05:006:0005 площею 6,1381 га, яка знаходиться в межах «Городища літописного міста Тихомеля» є суміжними із спірною земельною ділянкою з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га.
Належність земельної ділянки з кадастровим № 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га до земель історико-культурного призначення через розміщення на ній пам`ятки археології національного значення «Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.» підтверджується присвоєнням пам`ятці охоронного номера № 220002-Н.
Паспортом та обліковою карткою на об`єкт культурної спадщини від 19 серпня 2012 року підтверджується, що городище має науково-історичну цінність для пізнання історії Південно-Західної Русі.
Співставлення координат поворотних точок меж земельної ділянки сільськогосподарського призначення 3 кадастровим номером 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га, наведених у поземельній книзі, та координат поворотних точок зовнішніх меж території пам`ятки археології, зазначених у Проекті меж територій, зон охорони та режимів використання пам`ятки археології національного значення Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст., який виготовлений у 2014 році та затверджений управлінням культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації , підтверджує, що ця земельна ділянка сільськогосподарського призначення повністю знаходиться на території пам`ятки археології.
Рішенням виконавчого комітету Хмельницької обласної Ради депутатів трудящих від 25 березня 1971 № 84 «Городище літописного міста Тихомеля» взято на державний облік як пам`ятку археології
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2009 № 928 пам`ятку археології занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією пам`ятки національного значення.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно ст. 54 Конституції України, культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність , вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.
Згідно з п. "д" ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, однією з категорій земель є землі історико-культурного призначення.
До земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби (стаття 53 ЗК України).
Землі історико-культурного значення, на яких розташовані пам`ятки археології, віднесено до категорії особливо цінних земель ( ч. 1 ст. 150 ЗК України).
Згідно зі ст. 54 Земельного кодексу України, землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Навколо історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, музеїв просто неба, меморіальних музеїв-садиб, пам`яток культурної спадщини, їх комплексів (ансамблів) встановлюються зони охорони пам`яток із забороною діяльності, що шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання таких земель. Порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.
Згідно зі ст. 1 Закону України від «Про охорону культурної спадщини», ( далі- Закон) , об`єкт культурної спадщини визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.
Нерухомий об`єкт культурної спадщини об`єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності.
Пам`яткою культурної спадщини є об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону за видами об`єкти культурної спадщини поділяються , в тому числі, на археологічні до яких належать рештки життєдіяльності людини (нерухомі об`єкти культурної спадщини: городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, а також пов`язані з ними рухомі предмети), що містяться під земною поверхнею та під водою і є невідтворним джерелом інформації про зародження і розвиток цивілізації.
Відповідно до частини другої статті 17 Закону усі пам`ятки археології, в тому числі ті, що знаходяться під водою, включаючи пов`язані з ними рухомі предмети, є державною власністю.
Згідно ч. 7 ст. 17 Закону землі, на яких розташовані пам`ятки археології, перебувають у державній власності або вилучаються (викуповуються) у державну власність в установленому законом порядку, за винятком земельних ділянок, на яких розташовуються пам`ятки археології - поля давніх битв.
За ст. 1 Закону пам`ятка археології - археологічний об`єкт національного або місцевого значення, занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону , землі, на яких розташовані пам`ятки, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, належать до земель історико-культурного призначення, включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної та містобудівної документації.
Частиною 2 статті 24 Закону передбачено, що режими використання пам`яток встановлює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини щодо пам`яток національного значення; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації щодо пам`яток місцевого значення.
Згідно пункту "г" частини четвертої статті 84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
Статтею 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної власності або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з статтею 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно з вимогами статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення підлягають обов`язковій державній експертизі.
Європейською конвенцією про охорону археологічної спадщини від 16 січня 1992 року, ратифікованою Україною 27 серпня 2004 року наголошено, що археологічна спадщина є головним елементом пізнання історії людства та справжнім свідком стародавньої історії. Археологічна спадщина включає споруди, архітектурні ансамблі, розбудовані та облаштовані ділянки території, рухомі об`єкти, інші пам`ятки, а також їхній контекст, незалежно від місця розташування на суходолі або під водою.
Судом встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим № 6820380503:05:006:0002 площею 0,1908 га знаходиться в межах території пам`ятки археології у межах пам`ятки археології «Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.», на території на території Ямпільської селищної територіальної громади. Вказана пам`ятка археології набула свій статус ще від 25 березня 1971 року на підставі рішенням виконавчого комітету Хмельницької обласної Ради депутатів трудящих № 84.Крім того, на означену пам`ятку виготовлено паспорт, та проект меж території, зон охорони та режимів використанням з технічною документацією, відповідно до якого визначено межі пам`ятки, які на місцевості закріплено межовими знаками. На даний час пам`ятку археології «Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.» занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятку національного значення.
Отже, факт існування і позначення пам`ятки археології ще у 1971 році та віднесення цієї території до земель історико-культурного призначення є доведеним.
Проте, 18 червня 2019 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області своїм наказом № 22-4464-СГ, «Про передачу земельних ділянок з державної у комунальну власність» на підставі клопотання Ямпільської селищної ради об`єднаної територіальної громади від 11 березня 2019 року, маючи у своєму розпорядженні переліки пам`яток археології та проекти встановлених меж пам`яток археології, безпідставно здійснило передачу земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка археології «Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.» «Двошарове городище в комунальну власність Ямпільської селищної ради як землю сільськогосподарського призначення.
Відповідно до пункту 3 Прикінцевих положень Закону України "Про охорону культурної спадщини" надання земельних ділянок здійснюється за погодженням відповідних органів культурної спадщини. Проте, як вбачається з матеріалів справи, документація із землеустрою з органом охорони культурної спадщини не погоджувалась, відповідний висновок не видавався. Державна землевпорядна експертиза щодо відведення земельної ділянки всупереч вимог статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" не проводилась, на спростування цих обставин відповідачами не надано жодних належних і допустимих доказів.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, а тому у відповідності до вимог ст. 122 ЗК України в редакції від 20 червня 2007 року, на момент винесення рішення Воробіївської сільською радою від 15 грудня 2007 року №5, повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту належали районним державним адміністраціям , землями історико-культурного призначення - обласним державним адміністраціям.
Таким чином, у Воробіївської сільської ради на момент виникнення спірних правовідносин були відсутні повноваження на розпорядження землями сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту.
Разом з тим, суд звертає увагу, що зазначене рішення стосувалось затвердження матеріалів інвентаризації земельних ділянок громадян для видачі їм державних актів на право власності на землю, а не про передачу земельної ділянки ОСОБА_3 у власність. Будь-яке інше рішення про про передачу ОСОБА_3 земельної ділянки із земель державної і комунальної власності, в тому числі в межах норм безоплатної приватизації не приймалося, відсутні будь-які відомості про відведення йому земельної ділянки за 2005-2007 роки.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Власник земельної ділянки, на якій розташовані пам`ятки археології, може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, вимагаючи повернути таку ділянку.
Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 у справі № 487/10128/14-ц (пункт 143), від 11 вересня 2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 99), від 07 квітня 2020 року у справі № 372/1684/14-ц (пункт 46)).
У справі № 748/1335/20 (постанова КЦС ВС від 17 травня 2023 року) суд установив, що передача у власність особі земельної ділянки відбулася за рахунок земель державної власності історико-культурного призначення без погодження із спеціально уповноваженим органом у сфері охорони культурної спадщини, що суперечить вимогам чинного законодавства та порушує інтереси держави, оскільки спірна земельна ділянка розміщена в межах пам`ятки культурної спадщини місцевого значення. Верховний Суд дійшов висновку, що заволодіння громадянами та юридичними особами землями, на яких розташовані пам`ятки археології (перехід до них права володіння цими землями), є неможливим. Розташування таких земель вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже й нового володільця. Тож зайняття земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка археології, слід розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави, що узгоджується з п. «г» ч. 4 ст. 84 ЗК України, частинами 1, 2, 6 ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини». У такому разі позовну вимогу про те, щоб зобов`язати повернути земельну ділянку, слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки.
Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0005 площею 0,1908 га належить до земель історико-культурного призначення, є державною власністю згідно ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини», перебуває за межами населеного пункту, а відтак повноваження щодо розпорядження нею у відповідності до вимог ст. 122 ЗК України належать Хмельницькій обласній військовій адміністрації (Хмельницькій обласній державній адміністрації).
Судом було враховано доведеність факту знаходження спірної земельної ділянки у межах пам`ятки археології «Городище літописного міста Тихомеля, ІХ-ХІІІ ст.», та яка може перебувати виключно у державній власності. Отримання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки історико-культурного значення, на якій розташована пам`ятка археології, суперечить вимогам законодавства. Заволодіння громадянами та юридичними особами землями, на яких розташовані пам`ятки археології (перехід до них права володіння цими землями), є неможливим. Розташування таких земель вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже і нового володільця.
Отже, суд вважає доведеними позовні вимоги про те, що спірна земельна ділянка з кадастровим № 6820380503:05:006:0005 площею 0,1908 га підлягає поверненню у володіння держави, як така, що незаконно передана у власність фізичній особі ОСОБА_1 органом місцевого самоврядування та визнання недійсним рішення 12 сесії 5 скликання Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 року. Таке повернення переслідує легітимну мету, зокрема, важливість інтересів держави зумовлюється особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель історико-культурного призначення.
Вимоги про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим № 6820380503:05:006:0005 площею 0,1908 з одночасним припиненням усіх речових прав,їх обтяжень, зареєстрованим щодо неї є похідними та такими, що підлягають задоволенню.
У відповідності до положень ч. 3 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Щодо застосування до позовних вимог строку позовної давності, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. ст. 256-257 ЦК України позовна давність - це строк, в межах якого особа може звернутись до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
За змістом ч. 1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або особу, яка його порушила.
Приписи про застосування позовної давності поширюються ,зокрема , на позови про витребування майна з чужого незаконного володіння (віндикаційний позов).
Натомість негаторний позов може бути пред`явлений позивачем упродовж усього часу, поки існує відповідне првопрушення ( п. п. 52,96 постанови Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі № 653/1096/16-ц).
Оскільки судом вище обґрунтовано, що заявлений позов є негаторним, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, підстав для застосування до зазначених позовних вимог строків позовної давності немає.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Позовні вимоги задоволено у повному обсязі. Отже, суд приходить до висновку про необхідність стягнути з відповідачів Ямпільської селищної ради та ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в рівний частках.
Керуючись статтями 3, 4, 10, 13, 56, 76-82, 89, 141, 259, 263-265, 273, 354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позовну заяву першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) до Ямпільської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою задовольнити.
Усунути перешкоди власнику - державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) (код ЄДРПОУ: 22985083) у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою історико-культурного призначення площею 0,1908 га, що знаходиться на території Ямпільської селищної територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, а саме:
- визнати недійсним рішення 12 сесії 5 скликання Воробіївської сільської ради від 15 грудня 2007 року № 5;
- скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером № 6820380503:05:006:0002, площею 0,1908 га з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо неї.
Зобов`язати ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) повернути Хмельницькій обласній військовій адміністрації (Хмельницькій обласній державній адміністрації) (код ЄДРПОУ: 22985083) земельну ділянку історико-культурного призначення, площею 0,1908 га, під пам`яткою археології національного значення Городище літописного міста Тихомеля IX-XIII ст., розташовану на території Ямпільської селищної територіальної громади.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (ідентифікаційний код юридичної особи 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р UA188201720343120002000002814) судовий збір у сумі 6813 гривень.
Стягнути з Ямпільської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області на користь Хмельницької обласної прокуратури (ідентифікаційний код юридичної особи 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р UA188201720343120002000002814) судовий збір у сумі 6813 гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Учасники справи:
позивач - Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911102, місцезнаходження: вул. Драгоманова, 11, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область,;
державний орган в інтересах якого діє прокурор Хмельницька обласна військова адміністрація, місцезнаходження: м. Хмельницький, майдан Незалежності, 2, ЄДРПОУ: 22985083;
відповідач - ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ), зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ;
відповідач - Ямпільська селищна рада Шепетівського району Хмельницької області, код ЄДРПОУ: 04403309, місцезнаходження: вул. Чернавіна, 52А, с-ще Ямпіль, Шепетівський район Хмельницька область;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ: 33902378, майдан Незалежності, Будинок Рад, м. Хмельницький, Хмельницька область.
Суддя Василь ВИШНЕВСЬКИЙ
Суд | Білогірський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125504046 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Білогірський районний суд Хмельницької області
Вишневський В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні