Постанова
від 03.03.2025 по справі 921/278/24
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" березня 2025 р. Справа №921/278/24

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді О.С. Скрипчук

суддів Н.М. Кравчук

О.І. Матущака,

розглянувши у письмовому провадженні матеріали апеляційної скарги філії «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» б/н від 21.10.2024 (вх. № 01-05/2977/24 від 21.10.2024)

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 (повний текст рішення складено 11.10.2024, м. Тернопіль, суддя В.Л. Гевко)

у справі № 921/278/24

за позовом заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури, м. Тернопіль, в інтересах держави в особі Іване-Пустенської сільської ради, с. Іване-Пусте Чортківського району Тернопільської області

до відповідача Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», м. Київ, в особі філії «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», м. Чортків Тернопільської області

про стягнення 235 603,47 грн шкоди, завданої внаслідок порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Іване-Пустенської сільської ради звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» про стягнення 235 603 грн 47 коп шкоди, завданої внаслідок порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

В обгрунтування позовних вимог заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури зазначає, що у ході досудового розслідування кримінального провадження № 42023210000000081 від 19.05.2023 встановлено, що філією «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» видано лісорубний квиток серії ТЕ ЛРК № 006409 від 25.01.2023 № 39 на проведення у кварталі 12 виділ 7 Гермаківського лісництва рубки формування і оздоровлення лісів вибіркової санітарної рубки на строк закінчення заготівлі 31.12.2023.

За інформацією постійного лісокористувача, лісова ділянка, на якій зафіксовано незаконну порубку перебуває у межах земельної ділянки із кадастровим номером 6120882100:01:01:0010, на яку у відповідності до вимог законодавства 21.11.2022 оформлено право постійного користування за ДСПГ «Ліси України».

Розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою становить: за 9 сухостійних дерев 5 844, 25грн; за 59 сироростучих дерев 229 759,22грн.

Оскільки особу, яка здійснила незаконну порубку дерев під час досудового розслідування кримінального провадження не встановлено, відповідальність у вигляді відшкодування збитків, завданих інтересам держави, на переконання прокурора має понести постійний лісокористувач ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство».

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 позовні вимоги задоволено. Стягнуто з Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліcи України» в особі філії Чортківське лісове господарство ДСГП «Ліси України» на користь держави в особі Іване - Пустенської сільської ради 253 603 (двісті п`ятдесят три тисячі шістсот три) грн 47коп шкоди, завданої внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, які перерахувати на наступний рахунок: UA 768999980334159848000019755, отримувач коштів 37977599, банк отримувача 24062100 Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, з подальшим перерозподілом до бюджетів відповідних рівнів.

Судом першої інстанції з матеріалів справи встановлено що, 28.02.2023 лісничим, лісником обходу та старшим майстром лісу філії складено Акт огляду місць заготівлі деревини. В якому зафіксовано, що фактично заготовлено 92,277 куб.м. деревини. Згідно з карткою руху деревини обліковано 85,891 куб.м. зрубаної деревини.

В кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» дубової ділянки площею 5,0 га виявлено незаконну рубку 68 дерев різних діаметрів, з яких 9- сухостійних. Вказане зафіксоване в акті перевірки від 12.04.2023, проведеної працівниками Департаменту безпеки ДП «Ліси України».

Як встановлено місцевим господарським судом, порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, виявлено у лісових насадженнях, користування якими здійснює ДП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство», яке у розумінні статті 17 ЛК України є постійним лісокористувачем.

Старшим слідчим СУ ГУНП в Тернопільській області 13.12.2023 винесено постанову про залучення спеціаліста департаменту безпеки ДП «Ліси України» для проведення розрахунку шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу незаконною порубкою лісових насаджень у кварталі 12 виділ 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України»

Згідно з розрахунком розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою становить: за 9 сухостійних дерев 5 844, 25грн; за 59 сироростучих дерев 229 759, 22грн. Загальний розмір шкоди, заподіяної незаконною порубкою дерев становить 235 603,47грн.

Суд першої інстанції зазначив, що матеріалами справи підтверджується, а відповідачем не заперечується, що філія «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» є постійним лісокористувачем обстежуваних лісових ділянок, а тому обов`язок по охороні лісів від незаконних рубок та обов`язок дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів покладено саме на зазначене підприємство.

Дослідивши всі докази в сукупності, місцевий суд вказав, що відповідач як лісокористувач, не забезпечив охорону і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території, допустивши самовільну вирубку лісу, та заподіявши цим самим шкоду лісовому фонду України в розмірі 235 603,47 грн.

Щодо заперечення відповідача про покладення відповідальності за спричинені незаконною порубкою 68 дерев різних порід на території Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України», на лісника ОСОБА_1 , суд першої інстанції вказав, що оскільки особу, яка здійснювала незаконну порубку дерев під час досудового розслідування кримінального провадження не встановлено, відповідальність у вигляді відшкодування збитків, завданих інтересам держави має понести ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство».

Не погодившись з рішенням Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 філія «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» звернулась до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н від 21.10.2024 (вх. № 01-05/2977/24 від 21.10.2024) у якій просить скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 та винести нове рішення, яким відмовити Заступнику керівника Тернопільської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Іване-Пустенської сільської ради до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» про стягнення 235 603 грн 47 коп. шкоди, завданої внаслідок порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в повному обсязі.

Апелянт зазначає, що відповідачем було звернуто увагу суду на те, що серед доказів позовної заяви є протокол виробничої наради та акт службового розслідування, де встановлено винну особу у здійсненні незаконної рубки. Також матеріали справи містять посадову інструкцію лісника Гермаківського лісництва Зуляка П.М., що встановлює його посадові обов`язки по охороні закріпленого обходу, в якому відбулася незаконна порубка лісу та його відповідальність. Більше того, у справі наявні пояснення лісника ОСОБА_1 в якому він визнає свою вину, розмір спричиненої шкоди та зобов`язується її відшкодувати.

Апелянт вказує, що судом не надано належної правової оцінки зазначеним доказам. Загальною підставою деліктної відповідальності, що має місце за вищеописаних обставин є протиправне, шкідливе, винне діяння завдавача шкоди (цивільне правопорушення). Для настання відповідальності необхідна наявність складу правопорушення, а саме: а) наявність шкоди; б) протиправна поведінка заподіювача шкоди; в) причинний зв` язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; г) вина.

Отже, на переконання скаржника, матеріали кримінального провадження та сформований за ними позов до господарського суду містять усі докази для встановлення винної особи, притягнення її до кримінальної відповідальності та стягнення з неї шкоди.

Заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури, м. Тернопіль, в інтересах держави в особі Іване-Пустенської сільської ради подав до суду відзив на апеляційну скаргу №12-1017вих від 21.11.2024 (вих. №01-04/7995/24 від 21.11.2024), в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Відзиви на апеляційну скаргу мотивовані тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновків місцевого господарського суду не спростовує.

За вимогами частини тринадцятої статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) господарського судочинства відповідно до п.10 ч.3 ст.2 ГПК України.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте, розумним вважається строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому, Європейський Суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України, №4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, №№32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07 від 15.03.2012).

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Як слідує з матеріалів справи, Державним спеціалізованим господарським товариством «Ліси України» в особі «Чортківське лісове господарство» порушено вимоги законодавства у сфері охорони, захисту та використання лісів при веденні лісового господарства, а саме, не здійснено комплекс заходів, спрямованих на збереження лісів, запобігання незаконних порубок.

Зокрема, у ході досудового розслідування кримінального провадження № 42023210000000081 від 19.05.2023 встановлено, що філією «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» видано лісорубний квиток серії ТЕ ЛРК № 006409 від 25.01.2023 № 39 на проведенні у кварталі 12 виділ 7 Гермаківського лісництва рубки формування і оздоровлення лісів вибіркової санітарної рубки на строк закінчення заготівлі 31.12.2023. Вказаний захід передбачений матеріалами лісовпорядкування.

Згідно з даними геопорталу «Ліси України» квартал 12 виділ 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» знаходиться території Іване-Пустенської сільської ради.

За інформацією постійного лісокористувача лісова ділянка, на якій зафіксовано незаконну порубку перебуває у межах земельної ділянки із кадастровим номером 6120882100:01:001:0010, на яку у відповідності до вимог законодавства 21.11.2022 оформлено право постійного користування за ДСГП «Ліси України».

Так, у рубку відведено 433 дерева різних діаметрів та порід, а саме: 262 дерева породи граб, 113 дерев породи дуб, 27 дерев породи бук, 23 дерева породи сосна, 3 дерева породи клен, 2 дерева породи осика та по одному дереву породи ялина, черешня та липа, що підтверджується польовою переліковою відомістю дерев відведених у рубку від 21.12.2022.

28.02.2023 лісничим, лісником обходу та старшим майстром лісу філії складено Акт огляду місць заготівлі деревини, в якому зафіксовано, що фактично заготовлено 92,277 куб. м. деревини. Згідно з карткою руху деревини обліковано 85,891 куб. м. зрубаної деревини.

Водночас, в кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» дубової ділянки площею 5,0 га виявлено незаконну рубку 68 дерев різних діаметрів, з яких 9 - сухостійних. Вказане зафіксовано в Акті перевірки від 12.04.2023, проведеної працівниками Департаменту безпеки ДП «Ліси України».

Старшим слідчим СУ ГУНП в Тернопільській області 13.12.2023 винесено постанову про залучення спеціаліста департаменту безпеки ДП «Ліси України» для проведення розрахунку шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу незаконною порубкою лісових насаджень у кварталі 12 виділ 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство`ДСГП «Ліси України»

Згідно з розрахунком розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою становить:

- за 9 сухостійних дерев 5 844, 25грн;

- за 59 сироростучих дерев 229 759, 22грн.

Загальний розмір шкоди, заподіяної незаконною порубкою дерев становить - 235 603,47грн.

Водночас, наказом директора філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» від 14.04.2023 за № 101 створено комісію з проведення службового розслідування за фактами, виявленими Департаментом безпеки ДП «Ліси України», у тому числі щодо незаконної порубки у кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва.

За результатами службового розслідування складено довідку від 25.04.2024, у якій відображено, що в кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» дубової ділянки площею 5.0га здійснено незаконну рубку 67 дерев різних діаметрів, з яких 9- сухостійних. Аналогічна інформація міститься і в Акті службового розслідування від 27.04.2023.

У протоколі виробничої наради філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» від 28.04.2023 зафіксовано, що виявлені Департаментом внутрішньої безпеки ДСГП «Ліси України» порушення підтверджуються та рекомендовано директору вирішити питання про притягнення винних працівників до дисциплінарної відповідальності.

Надалі, наказами від 28.04.2023 № 110 та від 16.05.2024 № 124 встановлено винних у допущених порушеннях осіб та вирішено питання щодо їх притягнення до дисциплінарної відповідальності.

За наявною інформацією шкода, заподіяна навколишньому природному середовищу залишається невідшкодованою.

Прокурор зазначив, що оскільки особу, яка здійснила незаконну порубку дерев під час досудового розслідування кримінального провадження не встановлено, постійний лісокористувач ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» має понести відповідальність у вигляді відшкодування збитків, завданих інтересам держави.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Предметом позову у даній справі є стягнення шкоди, завданої незаконною порубкою лісу третіми невстановленими особами. Підставою позову є неналежна організація і забезпечення охорони та захисту лісів ДП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство», що передбачає вжиття комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема від незаконних порубок лісу.

Так, матеріалами справи підтверджено, що незаконну рубку виявлено у кварталі 12 виділі 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» у межах земельної ділянки із кадастровим номером 6120882100:01:001:0010, на яку у відповідності до вимог законодавства 21.11.2022 оформлено право постійного користування за ДП «Ліси України».

У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи (ч. 1 ст. 17 ЛК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.2022 № 1003 «Деякі питання реформування управління лісової галузі» прийнято рішення про утворення державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» шляхом злиття спеціалізованих державних лісогосподарських підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, з подальшим перетворенням державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого належать державі.

Згідно Статуту ДСГП «Ліси України» (нова редакція, затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 08.03.2024 № 38, ДСГП «Ліси України») засноване на державній власності та належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.

У відповідності до положень Статуту підприємство створене, зокрема, з метою ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів (п. 2.1 Статуту). Основними напрямками статутної діяльності підприємства є:

- проведення заходів з відновлення лісів, підвищення їх продуктивності, створення насаджень із швидкоростучих і технічноцінних порід;

- здійснення заходів із заміни малоцінних низькопродуктивних насаджень на високопродуктивні, заліснення малопродуктивних земель;

- організація лісонасіннєвої справи і лісових розсадників;

- збереження та посилення захисних властивостей лісів, що виконують захисні, водоохоронні санітарно-гігієнічні, оздоровчі та рекреаційні функції; поліпшення стану і підвищення продуктивності лісів;

- охорона лісів і захисних лісонасаджень від незаконних порубок, пошкоджень, самовільного сінокосіння, випасання худоби в заборонених місцях та інших лісопорушень, притягнення до адміністративної відповідальності лісопорушників та стягнення з них збитків відповідно до чинного законодавства.

Пунктами 3.1, 3.2.2 вказаного Статуту передбачено, що Підприємство створено, зокрема з метою ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання і відтворення лісів. Одним із основних завдань Підприємства є забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу. До обов`язків ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» відносяться, зокрема, виконання норм і вимог щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки (п.6.2 Статуту).

Згідно п. 11 Статуту, утворені Підприємством філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи діють на підставі положень про них, затверджених Генеральним директором Підприємства, та мають поточний рахунок, печатку та штампи із своїм найменуванням, вести первинний (оперативний) та бухгалтерський облік результатів своєї роботи, складати статистичну інформацію, а також подавати відповідно до вимог закону фінансову звітність та статистичну інформацію щодо своєї господарської діяльності, інші дані, визначені законом.

Відповідно до Положення про філію «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» (нова редакція), затвердженого наказом «ДСГП «Ліси України» від 26.12.2023 № 2108 (далі - Положення), філія «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» (далі - Філія) є відокремленим підрозділом ДСГП «Ліси України» (далі - Підприємства), діяльність якого спрямовується, координується та контролюється Подільським лісовим офісом.

Згідно з 2.1. Положення, Філія створена з метою ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів; ведення мисливського господарства, як спеціалізований підрозділ для ведення мисливського господарства; охорони, відтворення та раціонального використання державного мисливського фонду на території мисливських угідь, наданих у користування Підприємству; одержання прибутку від комерційної діяльності; забезпечення потреб держави або територіальних громад на промисловій чи комерційній основі.

Таким чином, ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» є спеціалізованим лісогосподарським підприємством, яке уповноважене на реалізацію правомочностей щодо володіння та користування спірними об`єктами права державної власності з метою забезпечення у процесі лісокористування збереження життєздатності лісового середовища та його біологічного різноманіття, збереження лісів, що становлять природоохоронну цінність, постійне, невиснажливе лісокористування, раціональне та ефективне використання лісових ресурсів.

ДСГП «Ліси України» (код ЄДРПОУ - 44768034) зареєстроване органами державної реєстрації як юридична особа.

Відомості про філію «Чортківське лісове господарство» «Ліси України» 26.10.2022 органами державної реєстрації внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ - 45150708).

Пунктом 2.1. Положення визначено, що Філія створена, зокрема, з метою ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів.

З огляду на вказане, ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» за своїм правовим статусом є постійним лісокористувачем, якому для ведення лісового господарства державою надано у постійне користування ліси.

Відтак, забезпечення охорони та захисту лісів, що передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів, у даному випадку на ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» як постійного лісокористувача.

Матеріалами справи підтверджено, що філією «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» на підставі лісорубного квитка серії ТЕ ЛРК № 006409 від 25.01.2023 № 39 у кварталі 12 виділ 7 Гермаківського лісництва проведено рубку формування і оздоровлення лісів (вибіркову санітарної рубку) з 25.01.2023 по 28.02.2023. Завершення вказаної рубки підтверджено Актом огляду місць заготівлі деревини від 28.02.2023, складеного лісничим, лісником обходу та старшим майстром лісу.

В подальшому, працівниками Департаменту безпеки ДП «Ліси України» у кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» виявлено незаконну рубку 68 дерев різних діаметрів, з яких 9 - сухостійних невстановленими особами, що зафіксовано в Акті перевірки від 12.04.2023.

У ході досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42023210000000081 від 19.05.2023 для проведення розрахунку шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу залучено спеціаліста ДП «Ліси України».

Згідно з розрахунком розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою становить: за 9 сухостійних дерев - 5844,25 грн, за 59 сироростучих дерев -229 759,22 грн. Відтак, загальний розмір шкоди, заподіяної незаконною порубкою дерев становить 235 603,47 гривень.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити те, що відповідач не заперечує факт незаконної порубки дерев третіми невстановленими особами у лісових насадженнях на підвідомчій йому території, не заперечує, що охорону лісових насаджень повинна здійснювати саме ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство», ні кількість дерев, ні їх якість, ні їх діаметри, ні розмір заподіяної шкоди.

Водночас, в апеляційній скарзі відповідач вказує, що відповідальність за здійснення незаконної порубки повинна нести винна посадова особа - а саме лісник ОСОБА_1 . На переконання відповідача, факт і вина ОСОБА_1 у заподіянні шкоди підтверджується протоколом виробничої наради філії від 28.04.2023 та наказами від 28.04.2023 № 110 та від 16.05.2024 № 124 встановлено винних у допущених порушеннях осіб та вирішено питання щодо їх притягнення до дисциплінарної відповідальності.

Щодо таких доводів апеляційної скарги, колегія суддів вказує наступне.

Наказом директора філії «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» від 14.04.2023 за № 101 створено комісію з проведення службового розслідування за фактами, виявленими Департаментом безпеки ДП «Ліси України», у тому числі щодо незаконної прорубки у кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва.

За результатами службового розслідування складено довідку від 25.04.2024. У вказаній довідці відображено, що в кварталі 12 виділу 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» дубової ділянки площею 5,0 га здійснено незаконну рубку 67 дерев різних діаметрів, з яких 9 - сухостійних. Аналогічна інформація міститься і в Акті службового розслідування від 27.04.2023.

У протоколі виробничої наради філії від 28.04.2023 зафіксовано, що виявлені Департаментом внутрішньої безпеки ДП «Ліси України» порушення підтверджуються та рекомендовано директору вирішити питання про притягнення винних працівників філії до дисциплінарної відповідальності. У п. З вказаного протоколу зазначено, що лісничий Гермаківського лісництва ОСОБА_2 повідомив, що вищевказані порушення відбулися через неналежний рівень контролю за виконанням трудових обов`язків ввірених йому працівників.

Надалі, наказами від 28.04.2023 № 110 та від 16.05.2024 № 124 встановлено винних у допущених порушеннях осіб та вирішено питання щодо їх притягнення до дисциплінарної відповідальності.

Зокрема, наказом від 16.05.2023 № 124 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності лісника Гермаківського лісництва ОСОБА_1 » за встановлені порушення при виконанні службових обов`язків лісника ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності шляхом оголошення догани, а також запропоновано у добровільному порядку сплатити шкоду, заподіяну лісу.

Наведеними доказами додатково підтверджено, що посадовими особами та іншими працівниками філії Чортківське лісове господарство ДСГП «Ліси України» не забезпечено належне виконання обов`язків щодо здійснення комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів, у тому числі від незаконних порубок лісу третіми невстановленими особами.

Статтею 63 Лісового кодексу України встановлено, що ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Згідно з пунктом 5 статті 64 Лісового кодексу України, підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.

У відповідності до ст. 19 Лісового кодексу України, постійні лісокористувачі зобов`язані забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості грунтів, вживати інших заходів, відповідно до законодавства, на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створювати сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

Статтею 89 Лісового кодексу України визначено, що охорону і захист лісів на території України здійснює, зокрема, лісова охорона інших постійних лісокористувачів і власників лісів.

До основних завдань державної лісової охорони, як зазначено в ст. 90 Лісового кодексу України, входить здійснення державного контролю за додержанням лісового законодавства та забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, захист від шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.

Відповідно до ч. 1, ч. 5 ст. 86 та ст. 90 Лісового кодексу України організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на органи виконавчої влади з питань лісового господарства та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Основними завданнями державної лісової охорони є здійснення державного контролю за додержанням лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, захист від шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 976 «Про затвердження Положення про державну лісову охорону, лісову охорону інших лісокористувачів та власників лісів», зокрема Додатку до даного Положення, посадовими особами державної лісової охорони, лісової охорони інших постійних лісокористувачів та власників лісів у разі коли лісова охорона діє у складі підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держлісагентства є: Керівник, головний лісничий, головний мисливствознавець, начальник відділу (сектору) лісового господарства та інженери відділу (сектору) всіх категорій, начальник відділу (сектору) охорони і захисту лісу та інженери відділу (сектору) всіх категорій, начальник відділу (сектору), спеціалісти відділу (сектору) мисливського господарства всіх категорій, лісничий, державний районний мисливствознавець, мисливствознавець, помічник лісничого, старший майстер лісу, майстер лісу, начальник лісової пожежної станції, старший єгер та єгер державного лісогосподарського (лісомисливського) підприємства, державного мисливського господарства.

Відповідно до п. 4 вказаного Положення, основними завданнями держлісоохорони є здійснення державного контролю за додержанням всіма лісокористувачами, власниками лісів та іншими юридичними і фізичними особами лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу; запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням у сфері лісового господарства та використання лісових ресурсів.

З наведених норм законодавства вбачається, що саме на постійного лісокористувача філію «Чортківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» покладено обов`язок щодо ведення лісового господарства, яке полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Водночас, уповноважені особи постійних лісокористувачів, а в даному випадку ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство», в першу чергу зобов`язані забезпечувати охорону лісу від незаконних рубок та запобігати злочинам у сфері лісового господарства та наділені рядом повноважень у сфері охорони, захисту лісу, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку ліси, що перебувають у власності чи користуванні громадян і юридичних осіб; складати протоколи та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, про правопорушення у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

Відповідачем не вжито будь-яких необхідних та достатніх заходів для забезпечення охорони лісових насаджень від незаконних рубок, що в свою чергу підтверджує протиправність поведінки у формі бездіяльності, яка полягає у незабезпеченні працівниками підприємства належної охорони і захисту лісів від незаконної порубки на підвідомчій території. Належні, допустимі та достатні докази на підтвердження вжиття необхідних та достатніх заходів відповідачем не подано та матеріали справи не містять.

Подання повідомлення до правоохоронного органу щодо виявлення незаконної порубки не свідчить про вжиття необхідного комплексу заходів щодо охорони лісових насаджень від незаконних порубок, адже вищезазначені норми ЛК України передбачають обов`язок постійного лісокористувача не виключно фіксування факту незаконної порубки, а саме вжиття комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від незаконних рубок.

Разом з цим, працівниками постійного лісокористувача жодних інших дій при виявленні незаконної порубки не вчинено.

Вказане свідчить про невиконання ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» покладених ЛК України обов`язків щодо охорони лісу від незаконних порубок, тобто про його протиправну бездіяльність.

Вказане узгоджується з висновком, викладеним у п. 88 постанови Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 у справі № 9901/93/19. Зокрема вказано, що виходячи з вимог частини другої статті 19, статей 63 і 86 ЛК України, з урахуванням правової позиції, викладеної в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 09.08.2018 та 19.09.2018 у справах № 909/976/17 та № 925/382/17, лісокористувач є не потерпілою, а навпаки, відповідальною особою за шкоду, завдану внаслідок незаконної порубки лісу, перед державою як власником лісових ресурсів. Адже в цьому випадку вина лісокористувача полягає у протиправній бездіяльності щодо невжиття належних заходів захисту й охорони лісових насаджень. Таким чином, право на відшкодування шкоди, завданої самовільним вирубуванням лісу, має держава, цивільно-правову відповідальність перед якою несуть безпосередні винуватці порубки нарівні з лісокористувачами.

Враховуючи викладене, саме постійний лісокористувач - ДСГП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» не забезпечив охорону і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території, допустив самовільну рубку лісу третіми особами, чим спричинено матеріальну шкоду лісовому фонду України, що перебуває під охороною держави, а тому має нести матеріальну відповідальність у повному обсязі.

Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів (у тому числі через бездіяльність).

З наведених норм вбачається, що таку відповідальність можуть нести або постійні лісокористувачі (за порушення вимог щодо ведення лісового господарства у сфері охорони лісів від незаконних порубок) або особи безпосередньо винні у незаконній порубці.

Враховуючи вищевикладені норми законодавства, фактичні обставини справи лісник ОСОБА_1 в розумінні норм Лісового кодексу України не є постійним лісокористувачем та не відноситься до посадових осіб державної лісової охорони, а також не є тією особою, яка безпосередньо здійснила зафіксовану в Акті від 12.04.2023 незаконну порубку дерев.

Враховуючи викладене, судом першої інстанції дотримано вимог ст. 86 ГПК України при дослідженні та оцінці доказів, у тому числі й протоколу виробничої наради, акту службового розслідування, наказу про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

Відповідно до ст. 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Згідно зі статтею 1172 Цивільного кодексу України юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків.

Факт незаконної рубки лісу та наявність у відповідача обов`язків щодо його охорони (лісу), про що відмічено раніше, свідчить про неналежне виконання відповідачем, як лісокористувачем таких обов`язків.

Неналежні/недостатні заходи щодо охорони лісу (свідченням чого є наявність зрубаних дерев) свідчать також і про бездіяльність відповідача (наявність вини), внаслідок чого скоєно незаконне вирубування лісу.

Беручи до уваги висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 24.02.2021 в справі № 906/366/20, де Верховний Суд погодився (вважає правомірними) з судами першої і другої інстанції, що того, що організація і забезпечення охорони та захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів.

Порушення вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених у сфері охорони, захисту та використання лісів, є підставою для покладення на постійного лісокористувача цивільно-правової відповідальності.

При цьому, не важливо, хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев на ділянках лісу, наданих у постійне користування, оскільки визначальним є факт порушення постійним лісокористувачем встановлених правил лісокористування, що спричинило завдання державі збитків внаслідок незаконної рубки дерев третіми особами на підконтрольній постійному лісокористувачу ділянці лісу (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.03.2018 у справі № 909/1111/16).

Таким чином, відповідач, як постійний лісокористувач, допустивши протиправну бездіяльність у вигляді невчинення достатніх дій, направлених на забезпечення охорони і збереження лісу від незаконного вирубування на підвідомчій йому території земель лісового фонду, діяв неправомірно, що призвело до незаконного вирубування невстановленими особами дерев (збитки).

Настання ж цих збитків стало прямим наслідком неналежного виконання відповідачем своїх зобов`язань, встановлених законодавством і Статутом що, безумовно свідчить про причинно-наслідковий зв`язок, між протиправною поведінкою та шкодою, що завдана навколишньому природному середовищу у вигляді порубки дерев.

У даній справі відповідач, як постійний лісокористувач має обов`язок попередити, припинити та/або зафіксувати незаконну порубку дерев на підвідомчій території, водночас належних та достатніх заходів не вжив, що підтверджено належними та допустимими доказами, а також фактично визнавалось у суді першої інстанції та не оспорюється при поданні апеляційної скарги. Вказане підтверджує протиправність поведінки саме постійного лісокористувача - ДСГП «Ліси України» в особі «Чортківське лісове господарство».

Неналежне виконання відповідачем встановлених законодавством обов`язків безумовно свідчить про причинно наслідковий зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою, що завдана навколишньому природному середовищу у вигляді порубки дерев. Шкода у вказаній справі заподіяна навколишньому природному середовищу має подвійну природу: 1) виражається у неконтрольованому та понаднормовому використанні природніх ресурсів, що має наслідком тривале відновлення знищених природних комплексів та ресурсів; 2) має грошовий вираз, розмір якого відповідачем визнається.

Крім того, неналежне виконання відповідачем своїх обов`язків з охорони лісу свідчить про вину завдавача шкоди.

Факт незаконної порубки 68 дерев різних порід у кварталу 12 виділ 7 Гермаківського лісництва філії «Чортківське лісове господарство» ДП «Ліси України» свідчить, що відповідний комплекс заходів щодо збереження таких дерев не здійснено (здійснено не належним чином). Враховуючи, що територія лісу, на якій здійснено порубку належить до відповідальності відповідача, саме ним неналежно виконано обов`язок відносно охорони дерев.

Відтак, вищенаведене свідчить про наявність складу цивільного правопорушення та наявність підстав для відшкодування ДП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство» шкоди, завданої діяннями осіб, які вчинили незаконну порубку лісу.

Разом з тим, колегія суддів вказує, що цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів (пошкодження дерев), а й постійні лісокористувачі, вина яких полягає у протиправній бездіяльності у вигляді невчинення дій щодо забезпечення охорони та збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчих їм ділянках із земель лісового фонду, що має наслідком самовільну рубку (пошкодження) лісових насаджень третіми (невстановленими) особами.

Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 909/976/17, постановах Верховного Суду у справах № 927/1096/16, № 909/1111/16, № 920/1293/16, № 917/1261/17, № 925/382/17, № 906/366/20.

Отже, у даному випадку наявні всі елементи складу цивільного правопорушення вчиненого ДП «Ліси України» в особі філії «Чортківське лісове господарство», передбаченого ст. 1166 Цивільного кодексу України.

У постанові Верховного Суду від 18.05.2023 у справі № 914/669/22 в аналогічних правовідносинах суд дійшов до наступного висновку: « 80. Відносно висновку суду першої інстанції про необхідність винесення вироку у кримінальному провадженні задля підтвердження в судовому порядку факту нанесення службовими особами відповідача шкоди навколишньому природному середовищу, Верховний Суд зауважує, що законодавством про охорону навколишнього природного середовища передбачено дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність за порушення лісового законодавства, які мають різні підстави застосування до особи правопорушника. У цій справі підставою позову є наявність складу цивільного правопорушення у діях лісокористувача щодо незабезпечення ним охорони і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території та допустив самовільну вирубку лісу. Така правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду у постановах від 18.02.2019 у справі № 926/869/18, від 30.11.2021 у справі № 926/2174/20.

81. Отже, наявність вироку у кримінальному провадженні щодо притягнення службових осіб за незаконну порубку лісу не є визначальним для покладення на лісокористувача цивільно-правової відповідальності на підставі ст. 1166 ЦК України.».

Беручи до уваги норми чинного законодавства та наведені висновки Верховного Суду України, колегія суддів вказує, що місцевий суд дійшов вірного висновку про задоволення позову в повному обсязі.

Підсумовуючи все вищевказане, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 у справі №921/278/24.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

З огляду на вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. ст. 86, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -

УХВАЛИВ :

1.Апеляційну скаргу філії «Чортківське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» б/н від 21.10.2024 (вх. № 01-05/2977/24 від 21.10.2024) залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Тернопільської області від 09.09.2024 у справі №921/278/24 залишити без змін.

3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на апелянта.

4. Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Головуючий суддя О.С. Скрипчук

Суддя Н.М. Кравчук

Суддя О.І. Матущак

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.03.2025
Оприлюднено05.03.2025
Номер документу125542013
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —921/278/24

Постанова від 03.03.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Рішення від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні