УХВАЛА
06 березня 2025 року
м. Київ
cправа № 11/Б-1269
Верховний Суд у складі суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К.М.- головуючого, Жукова С.В., Погребняка В.Я.
перевіривши касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області
на ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024
та на постанову Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025
у справі №11/Б-1269
за заявою ініціюючого кредитора: Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області
до боржника Відкритого акціонерного товариства "Збаразька агропромтехніка"
про визнання банкрутом
В С Т А Н О В И В:
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 затверджено звіт ліквідатора №01-21/102/19 від 20.08.2024 (з врахуванням уточненого №01-21/109/19 від 07.10.2024) Дейнеки В.М. про нарахування та виплату грошової винагороди, відшкодування витрат арбітражного керуючого у справі №10/Б-1269 - частково, в розмірі 635 134,51 грн. Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 472 413,05 грн основної грошової винагороди, відшкодування витрат арбітражного керуючого. Стягнуто з Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 125 375,53 грн основної грошової винагороди, відшкодування витрат арбітражного керуючого. Стягнуто з Тернопільського обласного центру зайнятості на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 18 482,12 грн основної грошової винагороди, відшкодування витрат арбітражного керуючого. Стягнуто з Комунального підприємства теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго" на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 18 863,50 грн основної грошової винагороди арбітражного керуючого. Затверджено звіт ліквідатора №01-21/102/39 від 20.08.2024 та ліквідаційний баланс станом на 31.07.2024 у справі №11/Б-1269 стосовно банкрута - Відкритого акціонерного товариства "Збаразька агропромтехніка". Ліквідовано Відкрите акціонерне товариство "Збаразька агропромтехніка" як юридичну особу з 04.11.2024. Визнано погашеними вимоги кредиторів Відкритого акціонерного товариства "Збаразька агропромтехніка" у зв`язку з недостатністю майнових активів банкрута. Вимоги кредиторів, які не були заявлені у встановлений строк або були відхилені вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню. Постановлено Головному управлінню Державної податкової служби у Тернопільській області як відокремленому підрозділу Державної податкової служби України зняти з обліку Відкрите акціонерне товариство "Збаразька агропромтехніка" як платника податків. Провадження у справі №11/Б-1269 закрито.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції Головне управління ДПС у Тернопільській області звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати ухвалу суду від 04.11.2024 в частині стягнення з ГУ ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу ДПС України на користь ліквідатора Дейнеки В.М. 125 375,53 грн основної грошової винагороди арбітражного керуючого.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025 апеляційні скарги Тернопільського обласного центру зайнятості, Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області залишено без задоволення, а ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 у справі №11/Б-1269 в оскаржуваних частинах без змін.
17.02.2025 через систему «Електронний суд» до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області на ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 та на постанову Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025 у справі №11/Б-1269, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції в частині стягнення з Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 125 375,53 грн основної грошової винагороди; скасувати рішення суду апеляційної інстанції; направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
З аналізу статей 55, 129 Конституції України вбачається, що кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку. Серед основних засад судочинства визначено забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція ЄСПЛ) встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Європейський суд з прав людини у рішенні у справі "Сокуренко і Стригун проти України" від 20.07.2006 вказав, що фраза "встановленого законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність.
Суд зазначає, що право на доступ до суду є одним із аспектів права на суд згідно з пунктом 1 статті 6 Конвенції ЄСПЛ та повинно бути "практичним та ефективним", а не "теоретичним чи ілюзорним" (Рішення ЄСПЛ від 04.12.1995 у справі "Беллє проти Франції"). Це міркування набуває особливої актуальності у контексті гарантій, передбачених статтею 6 Конвенції ЄСПЛ, з огляду на почесне місце, яке в демократичному суспільстві посідає право на справедливий суд. Водночас, право на доступ до суду, закріплене у статті 6, не є абсолютним, воно може бути піддане допустимим обмеженням, оскільки вимагає за своєю природою державного регулювання. Держави-учасниці користуються у цьому питанні певною свободою розсуду. Однак, Суд повинен прийняти в останній інстанції рішення щодо дотримання вимог Конвенції; він повинен переконатись у тому, що право доступу до суду не обмежується таким чином чи такою мірою, що сама суть права буде зведена нанівець. Крім того, подібне обмеження не буде відповідати статті 6 Конвенції ЄСПЛ, якщо воно не переслідує легітимної мети та не існує розумної пропорційності між використаними засобами та поставленою метою (рішення ЄСПЛ від 12.07.2001 у справі "Принц Ліхтенштейну Ганс-Адам II проти Німеччини").
Рекомендацією № R (95) 5 Комітету Міністрів Ради Європи від 07.02.1995 державам-членам рекомендовано вживати заходи щодо визначення кола питань, які виключаються з права на апеляцію та касацію, щодо попередження будь-яких зловживань системою оскарження. Відповідно до частини "с" статті 7 Рекомендації, скарги до суду третьої інстанції мають передусім подаватися щодо тих справ, які заслуговують на третій судовий розгляд, наприклад справ, які розвиватимуть право або сприятимуть однаковому тлумаченню закону. Вони також можуть бути обмежені скаргами у тих справах, де питання права мають значення для широкого загалу.
Розглянувши касаційну скаргу, Суд дійшов до висновку про відмову у прийнятті касаційної скарги Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області, з наступних підстав.
Згідно з ч. 3 ст. 3 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Пункт 8 частини 2 статті 129 Конституції України встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Частиною першою статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства, визначено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Законодавцем у ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства встановлено особливості застосування правил оскарження судових рішень, що ухвалюються місцевими та апеляційними господарськими судами в процесі провадження у справі про банкрутство.
Так, відповідно до ч. 3 ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства (в редакції, чинній на момент звернення скаржника з касаційною скаргою) у касаційному порядку не підлягають оскарженню постанови апеляційного господарського суду, прийняті за результатами перегляду судових рішень, крім: ухвали про відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), ухвали попереднього засідання, ухвал за результатами розгляду грошових вимог кредиторів, поданих після закінчення строку, встановленого для їх подання, ухвали про затвердження плану санації у справі про банкрутство, ухвали про затвердження плану реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність фізичної особи, ухвали про закриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), а також постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або процедури погашення боргів боржника та рішень, прийнятих за результатами розгляду заяв, поданих у межах провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність).
Скарги на постанови апеляційних господарських судів, прийняті за результатами оскарження ухвал господарського суду у справах про банкрутство, які не підлягають оскарженню в касаційному порядку окремо, можуть включатися до касаційної скарги на ухвали, постанови у справах про банкрутство (неплатоспроможність), що підлягають оскарженню.
Наведений перелік судових рішень, що підлягають касаційному оскарженню окремо, є вичерпним, і тому подання касаційних скарг на інші судові рішення (які відсутні у вказаному переліку) виключає можливість здійснення касаційного провадження за такими скаргами.
Предметом касаційного оскарження є постанова Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025 прийнята за результатом апеляційного перегляду ухвали Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 в частині стягнення з Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь ліквідатора Дейнеки В.М. - 125 375,53 грн основної грошової винагороди, відшкодування витрат арбітражного керуючого можливість окремого касаційного оскарження якої не передбачена ч. 3 ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства.
Суд звертає увагу скаржника на те, що ухвала суду першої інстанції щодо закриття провадження у справі про банкрутство не була предметом розгляду в суді апеляційної інстанції в цій частині.
Зазначене відповідає загальновизнаному положенню про дію процесуальних норм у часі, згідно з яким незалежно від часу відкриття провадження у справі, при здійсненні процесуальних дій застосовується той процесуальний закон, який діє на момент здійснення таких дій (частина третя статті 3 ГПК України).
Суб`єкти (учасники спору) завжди повинні мати можливість орієнтувати свою поведінку таким чином, щоб вона відповідала вимогам норми на момент вчинення дії. Європейський суд з прав людини зазначає, що сторони судового провадження повинні мати право очікувати застосування до їхньої справи чинних норм процесуального законодавства (рішення ЄСПЛ у справі "Дія 97 проти України" від 21.10.2010).
За змістом частини третьої ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства при вирішенні питання про можливість касаційного оскарження процесуального документа суду апеляційної інстанції визначальним є саме судовий акт суду першої інстанції, а не результат його перегляду в апеляційному порядку, та відповідно, зміст резолютивної частини процесуального документа суду апеляційної інстанції.
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 293 ГПК України, суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.
У разі прийняття до касаційного провадження касаційної скарги Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області на вказані судові рішення, суд касаційної інстанції буде діяти не як "суд встановлений законом" в розумінні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та прецедентної практики Європейського суду з прав людини, що в сукупності з положеннями норм статті 287 ГПК України, виключає можливість касаційного перегляду.
Законодавець цілком свідомо надав Верховному Суду право використовувати процесуальний фільтр, закріплений у частині першій статті 293 ГПК України, і це повністю узгоджується з положеннями статті 129 Конституції України, завданнями та принципами господарського судочинства.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про відмову у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області на ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 та на постанову Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025 у справі №11/Б-1269 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 293 ГПК України, оскільки вона подана на судове рішення, яке відповідно до ч. 3 ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства не підлягає касаційному оскарженню (на момент звернення скаржника з касаційною скаргою).
Водночас, Верховний Суд зазначає, що вичерпний перелік судових рішень, які можуть бути оскаржені до касаційного суду, жодним чином не є обмеженням доступу особи до правосуддя чи перепоною в отриманні судового захисту, оскільки встановлення законодавцем "розумних обмежень" в праві на звернення до касаційного суду не суперечить практиці Європейського суду з прав людини та викликане виключно особливим статусом Верховного Суду, розгляд скарг яким покликаний забезпечувати формування єдиної правозастосовчої практики, а не можливість перегляду будь-яких судових рішень.
На підставі викладеного та керуючись частинами 1, 3 статті 9 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 3, 234, 235, пунктом 1 частини 1 статті 293 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд, -
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області на ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2024 та на постанову Західного апеляційного господарського суду від 16.01.2025 у справі №11/Б-1269.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
Головуючий, суддя Огороднік К.М.
Судді Жуков С.В.
Погребняк В.Я.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125638011 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Огороднік К.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні