ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 550/1619/23 Номер провадження 22-ц/814/212/25Головуючий у 1-й інстанції Хоменко Д.Є. Доповідач ап. інст. Триголов В. М.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2025 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
судді-доповідача Триголова В.М.,
суддів: Бутенко С.Б., Пікуля В.П.,
секретар: Пєшков В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Полтавської обласної прокуратури нарішення Чутівського районного суду Полтавської області від 25 квітня 2024 року, та додаткове рішення Чутівського районного суду Полтавської області від 06 травня 2024 року, по справіза позовом Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Чутівської селищної ради Полтавської області до ОСОБА_1 про розірвання договорів оренди земельних ділянок, скасування державної реєстрації та повернення земельних ділянок
В С Т А Н О В И В :
У грудні 2023 року виконувач обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Чутівської селищної ради Полтавської області до ОСОБА_1 в якому просив:
- розірвати договір оренди землі від 09.07.2015 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, Полтавської області) та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5325480400:00:003:0242 площею 29,5611 га розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області) за межами населених пунктів, який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 15.07.2015 за №10423415;
- розірвати договір оренди землі від 24.05.2019 року, укладений між Черняківською сільською радою (код ЄДРПОУ 25156803, вул. Центральна, 38, с. Черняківка, Полтавської області) та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5325484200:00:003:0658 площею 23,1500 га розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області), який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 15.03.2021 за №41038863;
- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242 площею 29,5611 га, розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Войнівської сільської ради) за межами населених пунктів (номер запису 10423415);
- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658 площею 23,1500 га, розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Черняківської сільської ради) (номер запису 41038863);
- зобов`язати ОСОБА_1 повернути Чутівській селищній раді земельну ділянку з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, площею 29,5611, розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області) за межами населених пунктів, шляхом підписання акту приймання - передачі;
- зобов`язати ОСОБА_1 повернути Чутівській селищній раді земельну ділянку з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658, площею 23,1500, розташованої на території Чутівської селищної ради (як правонаступника Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області), шляхом підписання акту приймання - передачі;
- стягнути з відповідача на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 7, р/р № UA118201720343130001000006160, банк ДКСУ м. Київ, код ЄДРПОУ 02910060, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету -2800) понесені витрати по сплаті судового збору.
Позов мотивовано тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №196/о/75-15-СГ від 09.07.2015 ОСОБА_1 передано в оренду строком на 25 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 29,5611 га пасовищ із земель запасу для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, що розташована на території Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області за межами населених пунктів.
09.07.2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, предметом якого була вищевказана земельна ділянка. 15.07.2015 року здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки (номер запису 10423415). Відповідно до п.п.1,2 договору оренди землі від 09.07.2015 року, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5325480400:00:003:0242) для сінокосіння і випасання худоби, що знаходиться за межами населених пунктів на території Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області загальною площею 29,5611 га, у тому числі пасовища 29,5611 га. Однією з умов передачі земельної ділянки в оренду є заборона зміни її цільового призначення.
27.04.2021 року Відділом поліції №3 Полтавського РУП ГУНП в Полтавській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021172020000008 за фактами не цільового використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Чутівської та Скороходівської територіальних громад фізичними, юридичними особами, підприємствами та фермерськими господарствами. Згідно акту від 07.09.2022 року, цього ж дня в присутності орендаря ОСОБА_1 комісією здійснено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Войнівський старостинський округ) на момент обстеження виявлено, що вказана земельна ділянка площею 29,5611 га засіяна соєю, що є прямим порушенням умов договору оренди.
Також, 24.05.2019 року між Черняківською сільською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення для сінокосіння та випасання худоби, загальною площею 23,1500 га, яка знаходиться на території Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області. 15.03.2021 року здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки (номер запису 41038863). Відповідно до п.п.1,2 договору оренди землі від 24.05.2019 року, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для сінокосіння та випасання худоби загальною площею 23,1500 га (кадастровий номер 5325484200:00:003:0658), що знаходиться на території Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області. Однією з умов передачі земельної ділянки в оренду є заборона зміни її цільового призначення. 11.03.2021 року між Чутівською селищною радою (як власником земельної ділянки, правонаступником Черняківської сільської ради) та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 24.05.2019. Крім того, додатковою угодою доповнено п.14 договору та зазначено про можливість "зміни цільового призначення земельної ділянки за згодою землевласника на підставі прийнятого рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (технічної документації) у відповідності доЗакону України "Про землеустрій"таЗемельного кодексу України. Також, додатковою угодою доповнено п.29 договору, а саме зазначено, що орендар земельної ділянки має право "за письмовою згодою орендодавця в установленому законом порядку використовувати земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, змінювати вид використання з сінокосіння і випасання худоби". Відомості про укладення додаткової угоди від 11.03.2021 року внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (номер запису 41038863). Згідно відомостей з Державного земельного кадастру від 08.04.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658 площею 23,1500 га використовується для сінокосіння та випасання худоби.
27.04.2021 року Відділом поліції №3 Полтавського РУП ГУНП в Полтавській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021172020000008 за фактами не цільового використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Чутівської та Скороходівської територіальних громад фізичними, юридичними особами, підприємствами та фермерськими господарствами. Згідно акту від 07.09.2022 року, цього ж дня в присутності орендаря ОСОБА_1 комісією здійснено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Черняківський старостинський округ) на момент обстеження виявлено, що вказана земельна ділянка площею 23,1500 га засіяна соєю, що є прямим порушенням умов договору оренди. Листом Чутівської селищної ради від 17.01.2023 року повідомлено, що селищною радою дозволи на зміну виду використання земельних ділянок з кадастровими номерами 5325480400:00:003:0242 та 5325484200:00:003:0658 не надавалися. Отже вищевказані земельні ділянки, які перебувають в оренді ОСОБА_1 використовуються з грубим порушенням вимог ст.ст.20,22,31,33-37 Земельного кодексу України,ст. 37 Закону України «Про охорону земель»,ст. 25 Закону України «Про оренду землі»та умов укладених договорів оренди землі, у зв`язку з чим прокурор просив розірвати договори оренди землі від 09.07.2015 року та від 24.05.2019 року, скасувати державну реєстрацію права оренди земельних ділянок та повернути Чутівській селищній раді вказані земельні ділянки.
Рішенням Чутівського районного суду Полтавської області від 06 травня 2024 року в задоволенні позову Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Чутівської селищної ради Полтавської області до ОСОБА_1 про розірвання договорів оренди земельних ділянок, скасування державної реєстрації та повернення земельних ділянок відмовлено.
Не погодившись із вказаним рішенням його в апеляційному порядку оскаржила Полтавська обласна прокуратура. Скарга мотивована тим , що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Апелянт вказує, що пунктом 37 договору передбачено , що дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін ; за рішенням суду , на вимогу однієї зі сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків , передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки , яке істотно перешкоджає її використанню , а також з інших підстав визначених законом.
Спірні земельні ділянки надавалися для сінокосіння та випасання худоби. Проте, згідно акту обстеження від 07.09.2022 проведеного Чутівською селищною радою земельних ділянок з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242 та 5325484200:00:003:0658 , встановлено , що вони засіяні соєю.
Згідно листа Чутівської селищної ради від 17.01.2023 вих.№106 селищною радою дозволи на зміну виду використання земельних ділянок з кадастровими номерами 5325480400:00:003:0242 та 5325484200:00:003:0658 не надавалися.
Скаржник зазначає, що розроблений проект землеустрою затверджено ОСОБА_1 12.07.2021. Разом з цим , сама по собі розробка проекту землеустрою , що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, без внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру , навіть за відсутності об`єктивної можливості це зробити , не надає право використовувати земельну ділянку за іншим видом використання.
Розробка проекту землеустрою , що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь не спростовує наявності факту порушення, оскільки при виконанні умов договору оренди землі , для дострокового його розірвання за рішенням суду достатньо встановлення самого факту такого порушення . При цьому подальше його усунення не позбавляє права вимагати розірвання договору у зв`язку із невиконанням його умов.
У свою чергу відповідачем ОСОБА_1 не було ініційовано внесення змін до Державного земельного кадастру в частині зміни виду угідь спірної земельної ділянки.
Прокуратура просить скасувати Чутівського районного суду Полтавської області від 06 травня 2024 року , та ухвалити нове про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Від Чутівської селищної ради надійшов відзив на апеляційну скаргу , у якому селищний голова М.Корольов просить скаргу задовольнити у повному обсязі.
Також, до суду надійшов відзив від представника відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 у якому останній вказує, що суд першої інстанції належно та обґрунтовано вирішив справу та повністю відмовив у задоволенні позову. Представника відповідача просив залишити рішення без змін , а скаргу без задоволення.
Судовим розглядом встановлено, що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №196/0/75-15-СГ від 09.07.2015 року затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для сінокосіння і випасання худоби із земель сільськогосподарського призначення державної власності в адміністративних межах Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області, та передано ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 5325484200:00:003:0242, площею 29,5611 га пасовищ із земель запасу, для сінокосіння і випасання худоби в довгострокову оренду терміном на 25 років на території Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с.16).
09.07.2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі кадастровий номер 5325484200:00:003:0242, для сінокосіння і випасання худоби, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Войнівської сільської ради Чутівського району Полтавської області, строком на 25 років (а.с.13-15).
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право 10423415, дата державної реєстрації договору оренди землі площею 29,5611 га, кадастровий номер 5325484200:00:003:0242, 15.07.2015 (а.с.17-18).
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.07.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5325484200:00:003:0242 площею 29,5611 га використовується для сінокосіння та випасання худоби (а.с.19).
24.05.2019 року між Черняківською сільською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5325484200:00:003:0658, для сінокосіння і випасання худоби, яка знаходиться на території Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області, строком на 25 років (а.с.20-23).
11.03.2021 року між Чутівською селищною радою та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 24.05.2019 року, терміном на 7 років (а.с.24).
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.04.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658 площею 23,15 га використовується для сінокосіння та випасання худоби (а.с.27).
Як вбачається із Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, 27.04.2021 року відкрито кримінальне провадження №42021172020000008 заст. 197-1 ч. 2 КК Україниза фактами не цільового використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Чутівської та Скороходівської територіальних громад фізичними, юридичними особами, підприємствами та фермерськими господарствами (а.с.28).
В ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження Чутівським відділом Диканської окружної прокуратури Полтавської області направлено лист №51/3-3218 Вих-22 від 05.09.2022 року до Чутівської селищної ради (як власника земельної ділянки) щодо проведення перевірки законності використання земельних ділянок за їх цільовим призначенням та дотримання вимог земельного законодавства (а.с.29).
Розпорядженням виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області №115 від 06.09.2022 року, про створення комісії щодо обстеження земельної ділянки, утворено та затверджено склад комісії щодо обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658 в складі: ОСОБА_3 - голова комісії, заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів селищної ради; Гончарук Зоя Володимирівна - начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; Дорошка Сергія Анатолійовича - староста Черняківського старостинського округу; Ковалевської Світлани Володимирівни - спеціаліст 1 категорії відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; ОСОБА_1 - орендар земельної ділянки (а.с.33).
07.09.2022 року комісією проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5325484200:00:003:0658, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Черняківський старостинський округ) про, що 07.09.2022 року складений акт. На момент обстеження встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5325484200:00:003:0658 площею 23,15 га засіяна соєю (а.с.34).
Розпорядженням виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області №116 від 06.09.2022 року, про створення комісії щодо обстеження земельної ділянки, утворено та затверджено склад комісії щодо обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5325484200:00:003:0242 в складі: ОСОБА_3 - голова комісії, заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів селищної ради; Гончарук Зоя Володимирівна - начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; Бублик Тетяна Олександрівна - староста Войнівського старостинського округу; Дмитренко Ірина Олександрівна - спеціаліст 1 категорії відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; ОСОБА_1 - орендар земельної ділянки (а.с.31).
07.09.2022 року комісією проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5325480400:00:003:0242, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Войнівський старостинський округ) про, що 07.09.2022 року складений акт. На момент обстеження встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5325480400:00:003:0242 площею 29,5611 га засіяна соєю (а.с.32).
Листом Чутівської селищної ради від 17.01.2023 року повідомлено, що селищною радою дозволи на зміну виду використання земельних ділянок з кадастровими номерами 5325480400:00:003:0242 та 5325484200:00:003:0658 не надавалися (а.с.35).
12.01.2024 року ОСОБА_1 звернувся до Чутівської селищної ради із заявою про проведення обстеження земельних ділянок для подальшого отримання проекту еколого-економічного обґрунтування сівозміни (а.с.95).
22.01.2024 року комісією в складі в складі: Мартиненко В.П. - голова комісії, заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів селищної ради; Гончарук З.В. - начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; Бублик Т.О. - староста Войнівського старостинського округу; Дмитренко І.О. - спеціаліст 1 категорії відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради, в присутності орендаря земельної ділянки ОСОБА_1 - 22.01.2024 року проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5325480400:00:003:0242, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Войнівський старостинський округ) про, що 22.01.2024 року складений акт. На момент обстеження встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5325480400:00:003:0242 площею 29,5611 га засіяна озимою пшеницею (а.с.94).
22.01.2024 року комісією в складі в складі: Мартиненко В.П. - голова комісії, заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів селищної ради; Гончарук З.В.- начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; Бублик Т.О. - староста Черняківського старостинського округу; Дмитренко І.О. - спеціаліст 1 категорії відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Чутівської селищної ради; в присутності орендаря земельної ділянки ОСОБА_1 - 22.01.2024 року проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5325484200:00:003:0658, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради (Черняківський старостинський округ) про, що 22.01.2024 року складений акт. На момент обстеження встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5325484200:00:003:0658 площею 23,15 га засіяна озимою пшеницею (а.с.95).
За заявою ОСОБА_1 , ТОВ «Регіон експертпроект» було виготовлено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на земельній ділянці площею 23,1500 га, кадастровий номер 5325484200:00:003:0658, яка надана на умовах оренди ОСОБА_1 для сінокосіння та випасання худоби на території Чутівської селищної ради Полтавського району (стара назва Черняківська сільська рада Чутівського району Полтавської області) (а.с.66-92).
Відповідно до частин першої, другої та п`ятоїстатті 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
У частині першійстатті 15 ЦК Українивизначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
За частиною першоюстатті 16 ЦК України, частиною першоюстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Предметом спору у справі, яка переглядається, є розірвання договорів оренди землі, скасування їх державної реєстрації, повернення земельних ділянок у зв`язку із їх використанням не за цільовим призначенням.
Відповідно до частини першоїстатті 93 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно із частиною дев`ятоюстатті 93 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
За змістомстатті 13 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною першоюстатті 15 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки.
Згідно із частиною першоюстатті 24 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній на час звернення до суду з позовом,орендодавець має право вимагативід орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.
За частинами першою, другоюстатті 25 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі та зобов`язаний виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.
Відповідно до частини першоїстатті 19 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Статтею 35 Закону України «Про охорону земель»уредакції, чинній на час звернення до суду з позовом, передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.
Відповідно до пункту «а» частини першої статті91, пункту «а» частини першої статті96 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані забезпечувати використання останніх за цільовим призначенням (пункт «а» частини першої статті91, пункт «а» частини першої статті96 ЗК України). Аналогічний обов`язок визначений в абзаці десятомустатті 35 Закону України «Про охорону земель».
Цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку (абзац чотирнадцятий частини першоїстатті 1 Закону України «Про землеустрій»у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно із частинами першою, другоюстатті 18 ЗК України(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Відповідно до частини першоїстатті 19 ЗК Україниземлі України у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Метою встановлення категорій земель за цільовим призначенням є забезпечення особливого правового режиму для їх охорони і ефективного використання. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі сільськогосподарського призначення; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пункти «а» і «ж» частини першоїстатті 19 ЗК України).
За частиною третьоюстатті 19 ЗК Україниу редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення (абзац другий частини першоїстатті 20 ЗК України). Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.
Користувач земельної ділянки зобов`язаний використовувати її за цільовим призначенням, зокрема для того, щоби забезпечити збереження землі, її ресурсів, надр і їх законне та раціональне використання.
Зміна цільового призначення приватної земельної ділянки з однієї категорії, визначеної частиною першоюстатті 19 ЗК України, на іншу може здійснюватися на підставі замовленого власником проекту землеустрою та з дотриманням відповідної процедури.
Згідно із частиною першою, пунктом «а» частини другоїстатті 22 ЗК України(у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Відповідно до пунктів 1.2, 1.4 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженоїнаказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (чинній на момент виникнення спірних правовідносин), код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. Класифікація видів цільового призначення земель визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
За положеннямистатті 34 ЗК України(у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом) громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Відповідно до частин третьої, четвертоїстатті 31 Закону України «Про оренду землі»у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.
За частиною першоюстатті 32 Закону України «Про оренду землі»у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом, на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірвано за рішенням суду в разіневиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24,25цьогоЗаконута умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначенихЗК Українита іншими законами України.
Згідно ізстаттею 141 Земельного кодексу України(у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом) підставою припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
У справі, яка переглядається, можливість розірвання договору оренди в односторонньому порядку передбачена також і умовами договору оренди землі від 09 липня 2015 року (пункт 38), укладеним міжГУ Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 , предметом якого є земельна ділянка з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, площею 29,5611. Відповідні умови містить і договір оренди від 24 травня 2019 року укладений між Черняківською сільською радою та ОСОБА_1 , який також визначає можливість його розірвання в односторонньому порядку за умови нецільового використання земельної ділянки (пункт 36) предметом якого є земельна ділянка з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658, площею 23,1500.
Районним судом встановлено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, площею 29,5611 та з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658, площею 23,1500 для сінокосіння і випасання худоби, розташовані за межами населених пунктів на території Чутівської сільської ради, орендовані ОСОБА_1 , засіяні соєю.
Позивач у своєму позові та апеляційній скарзі , вказує, що тим самим своїми діями орендар самостійно змінив вид цільового використання вказаних земельних ділянок у межах категорії земель сільськогосподарського призначення, що є підставою для розірвання договорів оренди , скаування їх державної реєстрації та повернення земель державі.
Відповідно достатті 1 Закону України «Про землеустрій»цільове призначення земельної ділянки - використанняземельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Отже, основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і відповідного способу використання. Поділ земельного фонду країни на категорії передбаченоЗК України.
Згідно ізстаттею 19 ЗК Українидо земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Отже, усі землі у межах України мають своє цільове використання, як це передбачено частиною першоюстатті 19 ЗК України(у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом), цільове використання земельних ділянок є одним із принципів земельного законодавства.
Частинами першою, другоюстатті 20 ЗК України(у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом) передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Отже, зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної частиною першоюстатті 19 ЗК Українив іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури.
Згідно з частиною п`ятоюстатті 20 ЗК України(в редакції, чинній на час звернення до суду з позовом)види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Отже, цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель визначається на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії визначається землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо).
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня2010 року № 458 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель (далі - Класифікація). Відповідно до пунктів 1.2, 1.4 цієї Класифікації код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до Класифікації у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, землі сільськогосподарського призначення (секція А 01) (землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей; землі, надані для діяльності у сфері надання послуг у сільському господарстві, та інше):
01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
01.02 - для ведення фермерського господарства;
01.03 - для ведення особистого селянського господарства;
01.04 - для ведення підсобного сільського господарства;
01.05 - для індивідуального садівництва;
01.06 - для колективного садівництва;
01.07 - для городництва;
01.08 - для сінокосіння і випасання худоби;
01.09 - для дослідних і навчальних цілей;
01.10 - для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства;
01.11 - для надання послуг у сільському господарстві;
01.12 - для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції;
01.13 - для іншого сільськогосподарського призначення;
01.14 - для цілей підрозділів 01.01-01.13 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 01 червня 2021 року у справі № 925/929/19 (провадження № 12-11гс21) відступила від висновку, викладеного у постановах Верховного Суду України від 05 березня 2013 року у справі № 21-417а12, від 08 квітня 2015 року у справі № 6-32цс15, Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2018 року у справі № 712/10864/16-а, Верховного Судувід 26 червня 2019 року у справі № 701/902/17-ц, від 03 червня 2019 року у справі № 708/933/17, від 24 лютого 2020 року у справі № 701/473/17, про те, що зміна виду використання землі в межах її цільового призначення повинна проводитися в порядку, встановленому для зміни цільового призначення такої землі.
Отже, земельним законодавством встановлено, що за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури здійснюється зміна цільового призначення земельних ділянок. Для зміни виду використання земельної ділянки без зміни її категорії цільового призначення такої процедури чинним законодавством не передбачено.
Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення та, як наслідок, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо). Зміна використання земельної ділянки з виду «Для сінокосіння і випасання худоби» (розділ секції А01, підрозділ 01.08) на інші види використання, зокрема: «Для ведення фермерського господарства», «Для ведення особистого селянського господарства», «Для ведення підсобного сільського господарства», «Для городництва», «Для надання послуг у сільському господарстві», «Для іншого сільськогосподарського призначення» (розділ секції А01, підрозділи 01.02, 01.03, 01.04, 01.07, 01.11, 01.13) не призводить до зміни цільового призначення земельної ділянки та відбувається у межах однієї категорії земель (землі сільськогосподарського призначення). (Висновок викладений у постанові Верховного Суду від 08 травня 2024 року справа № 527/643/20)
Із доказів по справі убачається , щоземельні ділянки з кадастровими номерами 5325480400:00:003:0242, 5325484200:00:003:0658, які перебували в оренді відповідача, за категорією є землями сільськогосподарського призначення державної власності та мали вид використання «для сінокосіння та випасання худоби», що відповідно до Класифікації входить до виду 01.08 «Для сінокосіння і випасання худоби».
Окрім того, вказані земельні діляки з кадастровими номерами 5325480400:00:003:0242, 5325484200:00:003:0658 для сінокосіння і випасання худоби , були засіяні соєю.
У договорі щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242 :
У пункті 14 договору оренди землі від 09 липня 2015 року визначено, що відповідна земельна ділянка передається для сінокосіння та випасання худоби.
У пункті 16 договору оренди землі від 09 липня 2015 року передбачено умови збереження стану об`єкта оренди, а саме: використання земельної ділянки згідно із цільовим призначенням із дотриманням вимог чинного законодавства.
У пункті 18 договору оренди землі від 09 липня 2015 року встановлено заборону зміни цільового призначення земельної ділянки.
Згідно із пунктом 30 договору оренди землі від 09 липня 2015 року орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, дотримуватися вимог земельного законодавства.
Пункт 36 передбачає, що невиконання орендарем пунктів 18, 30 договору є підставою припинення договору.
Відповідно до пункту 38 договору оренди землі від 09 липня 2015 року у разі нецільового використання землі допускається розірвання договору в односторонньому порядку.
Апелянт посилаючись на порушення орендарем пунктів 18 та 30 договру оренди щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5325480400:00:003:0242, на думку колегії суддів не довів що відбулася саме зміна цільового призначення земельної ділянки, а не зміна виду її використання у межах однієї категорії землі (землі сільськогосподарського призначення), відповідно не доведено й необхідності розроблення проекту землеустрою для відповідних дій , окрім того , не обґрунтовано чому договір не розірвано у односторонньому порядку як це передбачає його п.38 , якщо зміна цілового призначення земельної ділянки дійсно відбулася.
У договорі щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658 :
У пункті 14 договору оренди землі від 24 травня 2019 року визначено, що відповідна земельна ділянка передається для сінокосіння та випасання худоби.
У пункті 16 договору оренди землі від 24 травня 2019 року передбачено умови збереження стану об`єкта оренди, а саме:не допускати порушення земельного законодавства , дотримання умов зняття і збереження родючого шару грунту з подальшим її використання на благоустрій.
У пункті 25 договору оренди землі від 24 травня 2019 року встановлено заборону зміни цільового призначення земельної ділянки.
Згідно із пунктом 30 договору оренди землі від 24 травня 2019 року орендар зобов`язанийвиконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди.
Пункт 34 передбачено підстави припинення дії договору від 24 травня 2019 року , пунктом 35 вкащаного договору передбачено підстави його розірвання.
Відповідно до пункту 36 договору оренди землі від 09 липня 2015 року у разі нецільового використання землі допускається розірвання договору в односторонньому порядку.
Позивач вказуючи на порушення орендарем пунктів 16 та 25 договру оренди щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5325484200:00:003:0658, на думку колегії суддів не довів що відбулася саме зміна цільового призначення земельної ділянки, а не зміна виду її використання у межах однієї категорії землі (землі сільськогосподарського призначення), відповідно не доведено й необхідності розроблення проекту землеустрою для відповідних дій , окрім того , не обґрунтовано чому договір не розірвано у односторонньому порядку як це передбачає його п.36 , якщо зміна цілового призначення земельної ділянки дійсно відбулася.
За вказаних обставин , апеляційний суд не вбачає підстав для задовлення апеляційної скарги та позову з підстав викладених у них.
Наведені в апеляційній скарзі доводи фактично зводяться до переоцінки доказів та незгоди апелянта з висновками суду першої інстанції та з їх оцінкою, а тому не дають підстав для висновку про неправильне застосування місцевим судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Виходячи з наявних у матеріалах справи та досліджених судом першої інстанції доказів, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог є законними і обгрунтованими, відповідають обставинам справи та положенням матеріального закону.
Наведене свідчить,що судпершої інстанціїухвалив судоверішення здодержанням нормматеріального іпроцесуального права,тому відповіднодо ст.375ЦІК Українисуд апеляційноїінстанції залишаєапеляційну скаргубез задоволення,а судоверішення беззмін. Зважаючи на те, що рішення залишено без змін , відсутні й підстави для скасування додатковго рішення.
Керуючись ст.ст. 367, 374 ч.1 п.1, 375, 382 ЦПК України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури залишити без задоволення.
Рішення Чутівськогорайонного судуПолтавської областівід 25квітня 2024року залишити без змін.
Додаткове рішення Чутівського районного суду Полтавської області від 06 травня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, касаційна скарга на неї подається безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Головуючий суддя: В.М. Триголов
Судді: С.Б.Бутенко
В.П.Пікуль
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2025 |
Оприлюднено | 10.03.2025 |
Номер документу | 125670862 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Триголов В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні