Рішення
від 27.02.2025 по справі 320/43457/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 лютого 2025 року Київ № 320/43457/24

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Шевченко А.В., за участю секретаря судового засідання Прокопенко А.І.,

представника позивача не з`явився,

представника відповідача Федоренко А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю « СТАР КОМ УА» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАР КОМ УА» звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в м. Києві, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення відповідача: від 29.04.2024 № 00346300701, від 29.04.2024 № 00346280701, від 09.04.2024 № 00346290701.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити. В обґрунтування зазначає, що оскільки відбулося розірвання договору поставки, то у нього не виникло податкових зобов`язань та не відбулося змін для податкового та бухгалтерського обліку поставленого цукру.

Згідно з ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою суду від 12.12.2024 закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представник відповідача під час судового розгляду справи проти позову заперечував та зазначив, що оскаржувані рішення прийнято відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у відповідному акті перевірки та наданому суду відзиві на позовну заяву. В обґрунтування зазначив, що при проведенні перевірки позивача податковий орган діяв у межах та у спосіб встановлений чинним законодавством України, висновки перевірки зафіксовані належним чином, а отже і прийняті податкові повідомлення-рішення, є законними.

Розглянувши подані представниками сторін документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до наказу Головного управління ДПС у м. Києві про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «СТАР КОМ УА» від 16.02.2024 №971-п та повідомлення від 27.02.2024 №4520/26-15-07-01-01-18 проведено документальну позапланову виїзну перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн.

11.03.2024 року Головним управлінням ДПС у м. Києві було складено Акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «СТАР КОМ УА» №20351/Ж/26-15-07-01-01-20/41213910, в якому встановлено порушення:

- абзацу г пункту 198.5 статті 198, пункту 189.1 статті 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 (із змінами та доповненнями) в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 1 251 813 грн., в тому числі за жовтень 2023 року на суму 1 251 813 гривень;

- абзацу г пункту 198.5 статті 198, пункту 189.1 статті 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 (із змінами та доповненнями) в результаті чого завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації) на загальну суму 1 868 885 грн., в тому числі за грудень 2023 року на суму 1 868 885 гривень;

- абзацу г пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755 (із змінами та доповненнями) відсутність реєстрації податкової накладеної за жовтень 2023 року на суму податкових зобов`язань з податку на додану вартість 3 120 698 гривень.

На підставі акта перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві винесені:

- податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 року №00346300701, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 1 877 720 гривень;

- податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 року №00346280701, яким застосовано штраф у розмірі 3400 гривень за платежем податок на додану вартість;

- податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 року №00346290701, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 1 868 885 гривень.

Не погоджуючись із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, вважаючи їх протиправним та такими, що порушують законні права та інтереси, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, виходячи з положень норм законодавства, які діяли на момент їх виникнення, суд виходив із такого.

Відповідно до частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України), у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до статті 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи (пункт 75.1).

Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок (абзаци перший, другий підпункт 75.1.2 пункту 75.1).

Згідно зі статтею 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень (пункт 78.1.8).

Про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків (крім перевірок, передбачених підпунктом 78.1.22 пункту 78.1 цієї статті) надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки (пункт 78.4).

Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна позапланова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу (пункт 78.5).

Порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу (пункт 78.8).

Як встановлено судом, Головним управлінням ДПС у м.Києві проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «СТАР КОМ УА» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 20223 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень, про що складено акт від 11.03.2024 № 20351/Ж5/26-15-07-01-01- 20/41213910.

Так, відповідно до Декларації з податку на додану вартість від 19.01.2024 №9376117065 за грудень 2023 року, ТОВ «СТАР КОМ УА» задекларовано від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду у розмірі 1 869 334 грн.

Основним чинником виникнення від`ємного значення з ПДВ стало придбання палива дизельного та цукру.

При цьому, в охопленому перевіркою періоді контролюючим органом встановлено, що платник податків оформляв взаємовідносини з ризиковим контрагентом, відображення якого у бухгалтерському і податковому обліку вплинило на визначення у Декларації від`ємного значення з ПДВ:

Згідно з рішенням №58321 від 28.03.2023 контролюючим органом встановлено відповідність платника ПДВ пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: 12 постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку по контрагенту ПП «АГРО-ЕКСПРЕС-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 30132761, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 271012451); 13 придбання товарів (послуг) у платника податку, щодо якого прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку по контрагенту ПП «АГРО-ЕКСПРЕС-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 30132761, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1701991000).

Згідно наданої до перевірки картки рахунку по бухгалтерському рахунку 281 «Товари на складі» по номенклатурі «Цукор» за період з 28.10.2022 по 31.12.2023 встановлено, що Товариством:

- у періоді з 28.10.2022 по 01.01.2023 придбано цукор у кількості 713,7 т. на загальну суму 16 146 458,33 грн.;

- 02.10.2023 здійснено реалізацію цукру у кількості 24 т. на загальну суму 542 966, 23 грн. та з 02.10.2023 обліковується залишок у кількості 689,7 т. на загальну суму 15 603 492,1 грн.

ТОВ «СТАР КОМ УА» придбало цукор в загальній кількості 713,7 т. на загальну суму 19 375 749,99 грн. ( в т.ч. ПДВ - 3 229 291,66 грн.) у наступних контрагентів:

- у ПАП «НИВА» (код ЄДРПОУ 5438020) у кількості 216 т. на загальну суму 5 832 000 грн. ( в т. ч. ПДВ);

- у ПП «АГРО-ЕКСПРЕС-СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 30132761) у кількості 211,7 т. на загальну суму 5 821 750 грн. (в т.ч. ПДВ);

- у ТОВ «ПІДГІРЦІ» (код ЄДРПОУ 30124567) у кількості 118 т. на загальну суму 3 186 000 грн. ( в т.ч. ПДВ);

- у ПП «АГРОФІРМА «ЛУГОВЕ» (код ЄДРПОУ 35263487) у кількості 168 т. на загальну суму 4 536 000 грн. ( в т.ч. ПДВ).

В подальшому, 26.09.2023 року між ТОВ «СТАР КОМ УА» (продавець) та ТОВ «ВІТАМІН 2015» (код ЄДРПОУ 40202117) (покупець) укладено договір поставки №26/09-2023Ц, відповідно до умов якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти сільськогосподарську продукцію зазначену у видаткових накладних та своєчасно здійснити його оплату на умовах договору. Ціна за одиницю товару погоджується сторонами та зазначається у видаткових накладних на кожну окрему партію товару (пункт 2.1 Договору). За умовами оплати покупець здійснює оплату на поточний рахунок продавця, протягом 60 банківських днів з моменту прийму товару.

ТОВ «СТАР КОМ УА» на адресу ТОВ «ВІТАМІН» було виписано видаткові накладні на постачання цукру від 02.10.2023 №2 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн., від 02.10.2023 №3 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн., від 03.10.2023 №4 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 03.10.2023 №5 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 03.10.2023 №6 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 04.10.2023 №7 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 04.10.2023 №8 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 04.10.2023 №9 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 05.10.2023 №10 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №11 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №12 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №13 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №14 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №15 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 16.10.2023 №16 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №17 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №18 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №19 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №20 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №21 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 17.10.2023 №22 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №23 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №24 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №25 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №26 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №27 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 18.10.2023 №28 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 20.10.2023 №29 у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн, від 20.10.2023 №30 у кількості 17,7 т. на загальну суму 495 600 грн.

Також, 02.10.2023 року ТОВ «СТАР КОМ УА» на адресу ТОВ «ВІТАМІН 2015» на підтвердження реалізації цукру у кількості 24 т. на загальну суму 672 000 грн. ( в т.ч. ПДВ 112 000 грн.) та виписано податкову накладу №1 від 02.10.2023 року, статус якої в ЄРПН - реєстрацію зупинено.

У Декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року від 20.11.2023 № 9314007040 податкове зобов`язання у розмірі 112 000 грн. відображено в рядку 1.1 Декларацій «Операції на митній території України, що оподатковуються за ставкою 20%».

Позивачем не заперечується, що відповідно до вказаних видаткових накладних здійснена поставка всього обсягу цукру ТОВ «ВІТАМІН 2015» та виписано лише одну податкову накладну №1 від 02.10.2023 року.

При цьому, Головним управлінням ДПС у м. Києві в рамках проведення комплексної планової виїзної перевірки за період з 15.03.2017 по 30.06.2023 (акт від 06.11.2023 № 71778/ж5/26-15-07-01-01/41213910) вручено запит ТОВ «СТАР КОМ УА» від 16.10.2023 № 33957/1/26-15-07-01-01-27 про проведення інвентаризації фактично наявних товарно-матеріальних цінностей.

Відповідно до наказу від 20.10.2023 № 01-20/10 ТОВ «СТАР КОМ УА» було проведено інвентаризацію товарно-матеріальних цінностей станом на 23.10.2023 та надано інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей, які обліковувались в бухгалтерському обліку на рахунку 281 «Товари на складі» та 10 «Основні засоби» станом на 23.10.2023.

Згідно завірених га підписаних директором ТОВ «СТАР КОМ УА» ОСОБА_1 оборотно-сальдової відомості по рахунку 281 «Товари на складі» та інвентаризаційного опису № 2 станом на 23.10.2023 цукор в бухгалтерському обліку не обліковується, а отже його немає в наявності у Товариства на складі.

В ході проведення перевірки контролюючим органом, зроблено висновки що за період з 03.10.2023 по 22.10.2023 Товариством використано цукор у кількості 689.7 т. на загальну суму 18 724 190.52 грн. (в т.ч. ПДВ 3 120 698,42 грн.) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Проте, податкове зобов`язання у розмірі 3 120 698 грн. Товариством не відображено в Декларації з ПДВ за жовтень 2023 від 20.11.2023 № 9314007040.

Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що господарською діяльністю є діяльність особи, яка полягає у виробництві та/або реалізації товарів, виконанні робіт, наданні послуг, причому таку діяльність провадять із метою отримання доходу вказаною особою або самостійно, та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до пункту 198 5. статті 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо так товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах. необоротних активах:

придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання:

придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Відповідно до пункту 189.1. статті 189 ПК України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Виходячи з вище наведеного ТОВ «СТАР КОМ УА» порушено абзац «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 189.1 статті 198, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) та не нараховано податкові зобов`язання на загальну суму 3 120 698 грн., в тому числі за жовтень 2023 року на загальну суму 3 120 698 гривень.

В позовній заяві позивач зазначає про те що, протягом жовтня 2023 року відбулась реалізація всього обсягу цукру - 689,7 т., що підтверджується видатковими накладними, однак в подальшому, з метою недопущення настання негативних наслідків для сторін, було укладено угоду від 30.10.2023 про розірвання Договору поставки від 26.09.2023 №26/09-2023Ц щодо всього обсягу, окрім першої партії вартістю 672 000.00 ( в т.ч. ПДВ 112 000,0 грн.).

Відповідно до пушту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

- дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

- дата відвантаження товарів, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, і ю надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПКУ).

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної (підпункт 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 ПК України).

Відповідно до частини другої статті 604 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється за домовленістю сторін про заміну первісного зобов`язання новим зобов`язанням між тими ж сторонами.

Отже, якщо постачальником - платником ПДВ на дату отримання попередньої оплати за перший товар були визначені податкові зобов`язання з ПДВ, та надалі за домовленістю сторін зобов`язання з поставки такого товару припиняється, а попередня оплата за такий товар зараховується в рахунок оплати другого товару (без повернення коштів на поточний рахунок покупця), то постачальник - платник ПДВ має право скласти розрахунок коригування до податкової накладної, складеної на дату отримання попередньої оплати за перший товар. Такий розрахунок коригування складається на дату оформлення документа, на підставі якого кошти, отримані як попередня оплата за перший товар, будуть зараховані в рахунок оплати вартості другого товару.

Постачальник може зменшити нараховану суму податкових зобов`язань з ПДВ після реєстрації в ЄРПН покупцем такого розрахунку коригування, а покупець зобов`язаний зменшити суму ПДВ, віднесену до податкового кредиту, на дату оформлення документа про зарахування попередньої оплати за перший товар в рахунок оплати другого товару (незалежно від факту реєстрації в ЄРПН відповідного розрахунку коригування).

Таким чином, з метою оподаткування ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів, оплата за які не відбулась і постачальник не визначає податкові зобов`язання за касовим методом, датою виникнення податкових зобов`язань з ПДВ вважається дата відвантаження таких товарів, тобто дата, на яку припадає початок передачі товару від постачальника або безпосередньо покупцю, або суб`єкту господарювання, який здійснюватиме доставку цього товару.

Так, позивачем надано Угоду від 30.10.2023 року про розірвання Договору від 26.09.2023 №26/09-2023Ц, де підтверджено факт постачання товару: «В рамках виконання Договору від 26/09-2023Ц від 26 вересня 2023 року, Продавцем було поставлено, а Покупцем прийнято цукор в обсягу 689,7 т.».

В пункті 2 даної Угоди зазначено, що з метою недопущення збитків за результатами виконання Договору сторонами приймається рішення про розірвання Договору.

Суд погоджується із доводами відповідача про те, що позивачем не надано жодного підтвердження щодо здійснення ним розрахунку коригувань, не зазначено та нічим не підтверджено факт документального оформлення повернення попередньо реалізованого товару на склад TОВ«СТАР КОМ УА».

Згідно завірених та підписаних директором ТОВ «СТАР КОМ УА» оборотно-сальдової відомості по рахунку 281 «Товари на складі» та інвентаризаційного опису №2 станом на 23.10.2023 цукор в бухгалтерському обліку не обліковується, що означає що його немає в наявності на складі.

Суд критично оцінює доводи позивача про те, що у нього не виникло не змінили податкові зобов`язання через те, що відбулося розірвання договору поставки та укладення договору зберігання, оскільки постачання товару відбулося раніше, аніж розірвання договору поставки та укладення договору зберігання, а тому позивач мав скласти та подати податкові накладні, а в разі зміни податкових зобов`язань подати до них розрахунки коригувань.

Як наслідок, за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 Товариством зареєстровано податкового кредиту з податку на додану вартість у сумі 1 869 783 гривень.

Перевіркою достовірності і правильності визначено та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації суми податкового кредиту (рядок 17 (колонка Б) Декларації: встановлено його завищення за грудень 2023 року на суму 1 868 885 грн., внаслідок заниження показника рядку 9 (колонка Б) Декларації за жовтень 2023 року на суму 3 120 698 грн.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 9 - рядок 17 декларації) (позитивне значення), яке сплачується до державне бюджету (показник рядка 18 Декларації) встановлено його заниження за жовтень 2023 року на суму 1 251 813 грн., внаслідок заниження показника рядку 9 (колонка Б) Декларації за жовтень 2023 року на суму 3 120 698 грн.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України:

на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України:

при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладний платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

В порушення абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1. пункту 201.10 статті 201 ПК України ТОВ «СТАР КОМ УА» не складено та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну за товарами, послугами (роботами), придбаними з податком на додану вартість, які використані в операціях, що не пов`язані з господарською діяльністю, на загальну суму податкового зобов`язання з податку на додану вартість 3 120 698 грн. в т.ч. за жовтень 2023 року на суму 3 120 698 гривень.

За таких обставин, аналізуючи наведені норми чинного законодавства та наявні в матеріалах справи докази, суд вважає, що твердження відповідача про порушення позивачем норм податкового законодавства, є такими, що відповідають фактичним обставинам справи, а відтак, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Згідно з частиною першою статті 9, статтею 72, частинами першою, другою, п`ятою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

А тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Інші доводи сторін не спростовують викладеного та не доводять протилежного.

Згідно з частиною п`ятою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. В даному випадку позивач в силу норм Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору не звільнений та відомості щодо понесених відповідачем судових витрат відсутні

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАР КОМ УА» відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Шевченко А.В.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 10 березня 2025 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено12.03.2025
Номер документу125694294
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —320/43457/24

Ухвала від 09.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні