П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 400/4110/24
Категорія:109020100Головуючий в 1 інстанції: Малих О.В.
Місце ухвалення: м. Миколаїв
Дата складання повного тексту: 30.09.2024 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
при секретарі Молодові В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Миколаївської обласної прокуратури в інтересах Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання прийняти рішення,
В С Т А Н О В И Л А :
У травні 2024 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулися до суду з позовом до Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області (далі Веснянської СР) (з урахуванням уточнення позовних вимог) про:
-визнання протиправним і скасування рішення сесії Веснянської СР від 03 серпня 2023 року №15 та №24 від 22 травня 2024 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської СР;
-зобов`язання Веснянської СР прийняти рішення за заявами ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ; 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) СР у встановлений законом строк.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що згідно зі змістом виконавчого листа та рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23 Веснянську СР зобов`язано розглянути заяви ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами:
- 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ;
- 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 ,
для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) СР та прийняти рішення відповідно до норм ЗК України.
СР на виконання вказаного рішення суду прийняла рішення №15 від 03 серпня 2023 року про відмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність вказаним громадянам для ведення особистого селянського господарства відповідно ст. 12, п.п.5 п.27 р.Х Перехідних положень ЗК України, п.34 ч.1 ст. 26, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), Указу Президента України від 01 травня 2023 року "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Відповідач позов не визнав, вказуючи на Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" від 24 березня 2002 року, який доповнив Розділ Х "Перехідні положення" ЗК України п.п.27 і 28, які урегульовують більшість питань щодо використання земельних ділянок. Відповідно п.п.5, 27 під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. За таких обставин, враховуючи пряму вимогу Кодексу, у відповідача не було повноваження не ухвалення будь-якого іншого рішення.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Веснянської СР задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Веснянскої СР від 03 серпня 2023 року №15 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства".
Зобов`язано Веснянську СР прийняти рішення за заявами ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ; 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) у встановлений законом строк.
Відстрочено виконання даного рішення у зобов`язальній частині до припинення (скасування) на території України воєнного стану.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Веснянської СР на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 968,96 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Веснянської СР на користь ОСОБА_2 судові витрати у сумі 968,96 грн.
В апеляційній скарзі Миколаївської обласної прокуратури в інтересах Веснянської СР ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
-рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/231 на Веснянську СР покладався лише обов`язок розглянути заяви позивачів та прийняти рішення відповідно до норм ЗК України. Такий обов`язок СР виконано розглянуто заяви позивачів та прийнято оскаржуване рішення від 03 серпня 2023 року №15, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність. При цьому, СР обґрунтовано враховано встановлену на законодавчому рівні заборону на передачу комунальних земель у приватну власність на час дії воєнного стану;
-суд першої інстанції, скасувавши рішення сільської ради та зобов`язавши її прийняти рішення за заявами позивачів про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних у власність порушив вимоги законодавства, спрямовані на збереження земельних ресурсів країни під час воєнного стану;
-суд не врахував висновки Верховного Суду викладені в постанові від 03 серпня 2023 року у справі №300/3771/22 про те, що чинне законодавство, яке регулює відносини у період воєнного стану, не містить винятків у застосуванні положень пп.5 п.27 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України, а також не містить застережень, що розгляд питань про передачу земель у приватну власність переноситься на період після припинення воєнного стану, не зупиняє перебіг строків, встановлених для розгляду цих питань;
-у зв`язку з безпідставним та необґрунтованим задоволенням судом позовних вимог, що може мати наслідком незаконне набуття права приватної власності на комунальні земельні ділянки, та неналежним вжиттям заходів до їх охорони з боку уповноваженого органу, наявні підстави для вступу у справу прокурора в інтересах держави в особі Веснянської СР, як того вимагає ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (далі Закон 1697-VII) та ст. 53 КАС України, шляхом подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції у справі № 400/4110/24;
-виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття "інтерес держави". У даній справі прокурор при зверненні з апеляційною скаргою наявність "інтересів держави" обґрунтовує порушеннями земельного законодавства за умови заборони на законодавчому рівні передачі землі у власність під час воєнного стану.;
-землі, передусім сільськогосподарського призначення, в нашій державі є найбільшою цінністю, оскільки саме вони є вихідним фактором виробництва та запорукою продовольчої безпеки. З огляду на це в умовах воєнного стану врегулювання земельних відносин відіграє неабияку роль, тому що від цього залежить безпека не лише земельної та аграрної сфер, а й усієї країни в цілому. Тимчасова заборона на передачу земель всіх категорій у приватну власність вочевидь обумовлена необхідністю забезпечення продовольчої безпеки, можливістю їх використання для оборони та інших цілей, пов`язаних із збереженням держави загалом;
-у даному випадку Веснянська СР, уповноважена на розпорядження спірними комунальними землями, у тому числі шляхом прийняття рішень за результатами розгляду заяв громадян про затвердження землевпорядної документації, яка є підставою для набуття комунальних земель у приватну власність, листом від 07 листопада 2024 року (отриманий прокуратурою 14 листопада 2024 року) повідомила Миколаївську обласну прокуратуру, що, незважаючи на незгоду з рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду у справі №400/4110/24, не має можливості оскаржити це рішення. Вказане свідчить про нездійснення суб`єктом владних повноважень покладених на нього державою обов`язків щодо захисту інтересів держави (територіальної громади) у спірних правовідносинах, а відтак - про наявність у прокурора обґрунтованих підстав для захисту цих;
-строк на оскарження прокурором рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року у справі №400/4110/24 пропущено з поважних причин, оскільки прокурор не брав участь у розгляді справи у суді першої інстанції, Веснянська СР про наявність такого спору у суді та прийняття негативного для держави рішення обласну прокуратуру не повідомляла та про необґрунтованість судового рішення прокурору стало відомо лише після ознайомлення 26 листопада 2024 року з матеріалами справи, безпосередньо з яких вбачається, що рішення суду ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
У відзиві ОСОБА_1 на апеляційну скаргу вказується, що рішення суду першої інстанції є правильним, а тому у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року іншими учасниками справи не оскаржено.
Таким чином, відповідно до правил ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції, перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, тобто, в частині задоволених позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Миколаївської обласної прокуратури в інтересах Веснянської СР, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23 частково задоволено позов ОСОБА_2 та ОСОБА_1 до Веснянської СР:
-визнано протиправною бездіяльність Веснянської СР щодо неприйняття рішенняза заявами ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 та кадастровим номером: 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 у встановлений законом строк;
-зобов`язано Веснянську СР розглянути заяви ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ; 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) та прийняти рішення відповідно до норм ЗК України.
Як зазначено у рішенні суду, оскільки в даних спірних правовідносинах відповідач допустив протиправну бездіяльність та ним не розглянуто клопотання позивачів про затвердження Проекту та не прийняв жодного рішення, передбаченого ст.ст. 118,186 ЗК України, то належним способом захисту судом визначено зобов`язання відповідача розглянути заяви та прийняти рішення по суті відповідно до норм ЗК України.
02 листопада 2023 року було відкриті виконавчі провадження, а на адвокатський запит отримано відповідь Веснянської СР від 10 листопада 2023 року №2923-0904-23 з доданими копіями рішення СР №15 від 03 серпня 2023 року про відмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність позивачам для ведення особистого селянського господарства.
Так, згідно зі змістом виконавчого листа та рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23 Веснянську СР зобов`язано розглянути заяви ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами:
- 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ;
- 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га гр. ОСОБА_2 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) СР та прийняти рішення відповідно до норм ЗК України.
СР на виконання вказаного рішення суду прийняла рішення №15 від 03 серпня 2023 року про відмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність вказаним громадянам для ведення особистого селянського господарства відповідно до ст. 12, п.п.5 п.27 р. Х Перехідних положень ЗК України, п.34 ч.1 ст. 26, ст. 59 Закону №280/97-ВР, Указу Президента України від 01 травня 2023 року "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні". Зокрема:п.1 "відмовити у наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України:
1.1. ОСОБА_2 площею 1,3616 га, кадастровий номер 4824282000:01:000:0499 для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в межах території Веснянської СР;
1.2. ОСОБА_1 , площею 1.9386 га кадастровий номер 4824282000:01:000:0502 для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в межах території Веснянської СР.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки обставини дії в Україні воєнного стану унеможливлюють виконання відповідачем рішення суду щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та надання її у власність, то в силу положень ч.3 ст. 378 КАС України наявні підстави для відстрочення виконання судового рішення в цій частині до припинення (скасування) в Україні воєнного стану.
Колегія суддів не погоджується з цими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 14 Конституції України гарантовано право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно ч.1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно ч.1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, ЗК України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Положеннями п."а" "в" ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно п."б" ч.1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначені ст. 116 ЗК України, згідно з абз.1 ч.1, ч.2 якої встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За приписами ч.ч.6 7, 9 11 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Відповідно ч.1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому статтею 186 цього Кодексу.
За приписами п.6 ч.3 ст. 186 ЗК України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно ч.ч.7, 8 ст. 186 ЗК України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії таких висновків є необмеженим.
Підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Земельним Кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою.
При цьому, з аналізу положень ст. 118 ЗК України вбачається, що порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів: звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування; розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, відповідно ст. 118 ЗК України, є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23 позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Веснянської СР щодо неприйняття рішення за заявами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 та кадастровим номером: 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га -гр. ОСОБА_2 у встановлений законом строк.
Зобов`язано Веснянську СР розглянути заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 4824282000:01:000:0499 площею 1.3616 га для передачі у власність гр. ОСОБА_1 ; 4824282000:01:000:0502 площею 1.9386 га -гр. ОСОБА_2 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської (Кривобалківської) та прийняти рішення відповідно до норм ЗК України.
В решті позову відмовлено.
Тобто вказаним рішенням Веснянську СР зобов`язано лише розглянути заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що за вказаним рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23 відповідач повинен був прийняти рішення про затвердження відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Окрім того, колегія суддів також враховує, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" від 24 березня 2022 року №2145-ХІ, який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до ЗК України.
Вказаним законом, зокрема розділ X "Перехідні положення" ЗК України, доповнено п.27 пп.5 якого безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється на час дій воєнного стану.
Тобто, пп5 п.27 розділу Х ЗК України була встановлена заборона, зокрема, на надання дозволів на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою безоплатної передачі земельної ділянки у власність на період воєнного стану.
Є доречним посилання Миколаївської обласної прокуратури на правову позицію Верховного Суду, що викладена в постанові від 03 серпня 2023 року №300/3771/22, де розглядалося питання про відмову у наданні, органом місцевого самоврядування, особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, в період оголошення в Україні воєнного стану.
У вказаному рішенні суд касаційної інстанції відзначив, що з огляду на зміни, які внесені до ЗК України Законом №2145-IX, із 07 квітня 2022 року до припинення (скасування) воєнного стану в Україні, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, забороняється безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.
На думку суду касаційної інстанції, позивачі, після закінчення воєнного стану в Україні не позбавлені можливості отримати у встановленому порядку відповідні дозволи на затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.
Як вбачається з рішення від 03 серпня 2023 року №15 та №24 від 22 травня 2024 року Веснянської СР відмовила ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у задоволенні заяви про затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, серед іншого, відповідно вимог пп.5 п.27 ст.12 розділу Х Перехідні положення ЗК України, Указу Президента України від 01 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 02 травня 2023 року №3057-ІХ.
З огляду на викладене, приймаючи рішення від 03 серпня 2023 року №15 та №24 від 22 травня 2024 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах території Веснянської СР, остання діяла в межах вимог чинного законодавства та відповідно рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року у справі №400/4626/23.
Таким чином, є обґрунтованим довід апелянта про відсутність підстав для визнання протиправним і скасування рішення сесії Веснянської СР від 03 серпня 2023 року №15 та №24 від 22 травня 2024 року.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст. 315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Миколаївської обласної прокуратури в інтересах Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області задовольнити.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року скасувати.
Ухвалити у справі нове судове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 , ОСОБА_2 у задоволенні позову до Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання прийняти рішення.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 07 березня 2025 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
Оприлюднено | 12.03.2025 |
Номер документу | 125701392 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні