Восьмий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 460/4245/24 пров. № А/857/24027/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді - Мікули О. І.,
суддів- Курильця А. Р., Пліша М. А.,
з участю секретаря судового засідання Єршової Ю. С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в залі суду в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2024 року у справі №460/4245/24 за адміністративним позовом Комунального підприємства "Рівненська обласна дитяча лікарня" Рівненської обласної ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Мистецтво смаку" про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі,-
суддя в 1-й інстанції Поліщук О. В.,
дата ухвалення рішення 22 серпня 2024 року,
місце ухвалення рішення м. Рівне,
дата складання повного тексту рішення 02 вересня 2024 року,
в с т а н о в и в:
Позивач Комунальне підприємство "Рівненська обласна дитяча лікарня" Рівненської обласної ради звернулося в суд з позовом до відповідача Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Мистецтво смаку", в якому просило визнати протиправним та скасувати висновок від 08 квітня 2024 року Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області про результати моніторингу закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а від 08 квітня 2024 року.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що, виявивши під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Укрексімгруп» невідповідності, позивач, в порушення вимог пункту 43 Особливостей, не розмістив в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість вказаному учаснику їх усунути. Зазначає, що під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» позивач не виявив невідповідностей та на порушення вимог пункту 43 Особливостей не включив їх до розміщеного в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей та тим самим не надав можливість їх усунути. Відповідач зауважує, що зазначені дії свідчать про неоднакове ставлення позивача до учасників процедури закупівлі. Вказує, що у разі дотримання замовником вимог Закону №922 та Особливостей, відносин між переможцем закупівлі та Лікарнею не виникло та Договір №115 не був би укладений. З врахуванням наведеного вище вважає, що оскаржуваний висновок моніторингу прийнято правомірно та підстави для його скасування відсутні. Таким чином, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Відзив на апеляційну скаргу позивачем поданий не був. Відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Представник відповідача (апелянта) Франчук І. О. у судовому засіданні в режимі відеоконференції підтримала доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Решта учасників справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, тому суд вважає можливим проведення розгляду справи у відсутності учасників справи за наявними у справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 19 лютого 2024 року Комунальним підприємством "Рівненська обласна дитяча лікарня" Рівненської обласної ради було оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів UA-2024-02-01-012897-a на послуги з харчування пацієнтів ДК 021:2015:55520000-1: Кейтерингові послуги.
На виконання вимог частини першої статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" Комунальним підприємством "Рівненська обласна дитяча лікарня" Рівненської обласної ради оприлюднено тендерну документацію, яку затверджено рішенням уповноваженої особи відповідно до протоколу №52 від 12 лютого 2024 року, згідно з предметом закупівлі з урахуванням вимог наказу МОЗ України від 03 вересня 2017 року №1073 «Про затвердження Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах і енергії», Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 №771/97-ВР, наказу МОЗ України «Про удосконалення організації лікувального харчування та роботи дієтологічної системи в Україні» від 29.10.2013 №931.
Згідно з реєстром отриманих тендерних пропозицій UA-2024-02-01-012897-а для участі у процедурі закупівлі UA-2024-02-01-012897-а подано три тендерні пропозиції:
1) ТОВ «Укрексімгруп»; 2) ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку», 3) ФОП ОСОБА_1 .
Відповідно до протоколу розкриття тендерних пропозицій UA-2024-02-01-012897-а розглядалися пропозиції учасників ТОВ «Укрексімгруп» та ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку».
Тендерну пропозицію ТОВ «Укрексімгруп» відхилено на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.
За результатами проведення закупівлі позивачем (замовником) відповідно до частини 15 статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі" згідно з протоколом №70 від 01 березня 2024 року визначено переможцем відкритих торгів з особливостями UA-2024-02-01-012897-а - ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» з ціновою пропозицією 9600000,00 грн з ПДВ.
01 березня 2024 року розміщено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у електронній системі закупівель «ProZorro».
12 березня 2024 року між Комунальним підприємством "Рівненська обласна дитяча лікарня" Рівненської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Мистецтво смаку» укладено договір про закупівлю №115. Строк дії договору - до 31.12.2024 та до повного виконання сторонами зобов`язань.
Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області відповідно до наказу від 19 березня 2024 року №24-З " Про початок моніторингу закупівель" проведено моніторинг процедури закупівлі, зокрема, UA-2024-02-01-012897-а, за результатами якого складено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а від 08 квітня 2024 року (далі - Висновок).
За змістом пункту 1 розділу ІІ констатуючої частини Висновку органом державного фінансового контролю встановлено, що відповідно до пунктів 1 та 6 розділу ІІІ тендерної документації Замовника для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним характеристикам предмета закупівлі «Послуги з харчування пацієнтів» учасник надає інформацію та документи, передбачені Додатком 1 тендерної документації.
Так, в Додатку 1 тендерної документації встановлено вимогу до предмету закупівлі щодо надання його у відповідності до меню, наданих учасником у складі пропозиції та розроблених з урахуванням вимог раціонального харчування й дотриманням Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах і енергії та Інструкції з організації лікувального харчування у закладах охорони здоров`я, затверджених наказами Міністерства охорони здоров`я України від 03 вересня 2017 року №1073 та від 29 жовтня 2013 року №931, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23 грудня 1997 року №771/97-ВР та інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.
Учасники процедури закупівлі ТОВ "Укрексімгруп" та ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» у складі своїх тендерних пропозицій надали інформацію про відповідність запропонованих ними послуг з харчування пацієнтів технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим Замовником у Додатку №1 до тендерної документації (від 10 лютого 2024 року №211 файл «Технічні» та від 16 лютого 2024 року №1602/18 файл «Технічне завдання» відповідно). При цьому, послуги з харчування пацієнтів учасниками торгів ТОВ "Укрексімгруп" та ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» надаватимуться у відповідності до розроблених ними тижневих меню, що містяться у складі їх тендерних пропозицій (від 10 лютого 2024 року №214 та від 16 лютого 2024 року №1602/19 файли «Меню» відповідно).
Рішенням уповноваженої особи від 23 лютого 2024 року №65 тендерна пропозиція ТОВ "Укрексімгруп", яка була визначена найбільш економічно вигідною, відхилена на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178, в частині її не відповідності умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а саме у зв`язку із відсутністю у розробленому меню продуктів харчування таких як овочі, фрукти, молочна продукція, сир, тощо, передбачених таблицею 2 «Норми харчування на одного хворого на день у дитячих лікарнях та відділеннях» додатку №2 Порядку №931.
Проведеним аналізом розробленого учасником торгів ТОВ "Укрексімгруп" меню встановлено, що воно не містить наступних продуктів харчування: хліба пшеничного/житнього, борошна пшеничного, фруктів свіжих, соків фруктових/овочевих, кисломолочних продуктів (кефіру, йогурту, наріне), сиру м`якого, сиру твердого, сметани, томатної пасти/пюре, какао, кондитерських виробів, включення яких до раціону харчування передбачене таблицею 2 «Норми харчування на одного хворого на день у дитячих лікарнях та відділеннях» додатку №2 Порядку №931.
Водночас, моніторингом установлено, що розроблене учасником торгів ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку», розгляд тендерної пропозиції якого здійснювався після відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції та якого в подальшому обрано переможцем, меню також не містить усіх продуктів харчування, передбачених таблицею 2 «Норми харчування на одного хворого на день у дитячих лікарнях та відділеннях» додатку №2 Порядку №931, а саме: хліба житнього, фруктів свіжих, соків фруктових/ овочевих, кисломолочних продуктів (кефіру, йогурту, наріне), сиру твердого, какао.
Відповідно до пункту 3 Постанови №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Постанови №1178 та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Пунктом 43 Постанови №1178 визначено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Отже, виявивши під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "Укрексімгруп" вищевказані невідповідності Замовник, на порушення вимог пункту 43 Постанови №1178, не розмістив в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість вказаному учаснику їх усунути.
Разом з тим, Замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» не виявив вищезазначених невідповідностей та на порушення вимог пункту 43 Постанови №1178 не включив їх до розміщеного в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей при підтвердженні кваліфікаційних критеріїв, та тим самим не надав можливості їх усунути. Таким чином, на порушення вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178 Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та обрав його переможцем й уклав із ним договір від 12 березня 2024 року №115 на загальну суму 9600000,00 грн. Зазначено, що різниця між остаточними ціновими пропозиціями ТОВ "Укрексімгруп" та ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» (переможець торгів) складає 1840000,00 грн. Враховуючи наведене, Замовником порушено принципи здійснення публічних закупівель, що визначені статтею 5 Закону, зокрема, щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.
У пункті 2 розділу ІІ констатуючої частини Висновку про наявність або відсутність порушення законодавства зазначено:
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Укрексімгруп» установлено порушення вимог пункту 43 Постанови №1178.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Торговий дім мистецтво смаку» установлено порушення вимог пункту 43 та абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178 та статті 5 Закону, зокрема, щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.
У пункті 3 розділу ІІ констатуючої частини Висновку зазначено: з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Зазначений висновок оприлюднений відповідачем у системі "ProZorro" 08 квітня 2024 року.
Не погоджуючись з таким висновком відповідача та вважаючи його протиправним, позивач звернувся у суд з цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що тендерна пропозиція переможця торгів відповідала вимогам, як Закону №922-VIII, так і вимогам тендерної документації, а такий захід реагування у виді припинення зобов`язання за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням зі сторони Замовника; втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів), однак у даному випадку в ході проведення моніторингу закупівель відповідачем не було встановлено порушення, яке має негативний вплив для бюджету, у спірному висновку не зазначено щодо неефективного, незаконного, нецільового використання бюджетних коштів, не встановлено обставин, що створюють загрозу корупційним діям та зловживанням з боку учасників торгів, а тому спірний висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а, який оприлюднено в електронній системі закупівель 08 квітня 2024 року, не відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям, відтак підлягає скасуванню.
Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно зі ст.1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» №2939-XII від 26 січня 1993 року (далі - Закон №2939-XII) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
За змістом ст.5 Закону №2939-XIІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Відповідно до п.1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі - Положення №43) Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно з пп.3 п.4 Положення №43 Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Вимогами п.7 Положення №43 передбачено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
З системного аналізу наведених вище правових норм вбачається, що чинне законодавство надає органу державного фінансового контролю право здійснення контролю за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства право на пред`явлення обов`язкових до виконання вимог щодо усунення таких правопорушень та визначає процедуру звернення органу державного фінансового контролю до суду, проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі».
За змістом п.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року №922-VIII (з наступними змінами і доповненнями тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №922-VIII) моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Статтею 5 Закону №922-VIII визначено принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників. Так, закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч.1, 2 ст.8 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно з ч.3, 4 ст.8 Закону №922-VIII повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Частина 5 ст.8 Закону №922-VIII передбачає, що протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
За змістом ч.6 ст.8 цього Закону за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно до ч.7 ст.8 Закону №922-VIII у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися і додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Згідно з ч.8 ст.8 Закону №922-VIII замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, усунення виявлених порушень.
За змістом ч.10 ст.8 Закону №922-VIII у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Відповідно до ч.11 ст.8 Закону №922-VIII якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.
Як вбачається з матеріалів справи, в оскаржуваному висновку про результати моніторингу закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» із урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178, в редакції чинній на час здійснення закупівлі, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Зі змісту висновку моніторингу вбачається, що під час здійснення моніторингу проаналізовано річний план закупівель Комунального підприємства «Рівненська обласна дитяча лікарня» Рівненської обласної ради (Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію із змінами, затверджену рішеннями уповноваженої особи від 01, 06 та 12 лютого 2024 року, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції ТОВ "Укрексімгруп" та ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «Торговий дім «Мистецтво смаку» до 29 лютого 2024 року, рішення уповноваженої особи від 23 лютого та 01 березня 2024 року (протоколи №65, №70), повідомлення про намір укласти договір, договір від 12 березня 2024 року №115, звіт про результати проведення процедури закупівлі від 12 березня 2024 року та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 29 березня 2024 року через електронну систему закупівель.
Так, за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Укрексімгруп» установлено порушення вимог пункту 43 Постанови №1178.
При цьому, відповідно до п.3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості) прийнятою відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, зобов`язано замовників проводити публічні закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих Особливостей.
Як вбачається з матеріалів справи, пропозицію учасника ТОВ «Укрексімгруп», який мав найменшу цінову пропозицію було відхилено згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей, в частині відхилення замовником тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
За змістом абз.2 п.2 ч.1 ст.31 Закону №922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Матеріалами справи стверджується, що тендерну пропозицію ТОВ «Укрексімгруп» відхилено протоколом уповноваженої особи від 23 лютого 2024 року №65 із зазначенням, що при формуванні меню не дотримано норм Наказу МОЗ України №931 від 29 жовтня 2013 року «Про удосконалення організації лікувального харчування та роботи дієтологічної системи в України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2013 року за №2205/24737, в розділі Порядок організації системи лікувального харчування хворих у закладах охорони здоров`я, а саме: пункту 1.3 Методології системи харчування хворих, що визначає добову кількість основних продуктів харчування відповідно до харчового статусу визначена у Нормах харчування на одного хворого в день у закладах охорони здоров`я відповідно до профілю, які наведені в додатку 2 (Таблиця 2) до цього Порядку даного наказу.
Запропоноване Учасником меню у складі тендерної документації не містить продуктів харчування, які наведені у Таблиці 2. Відсутні овочі, фрукти, молочна продукція, сир тощо. Також з проведеного аналізу меню встановлено, що таке не містить хліба пшеничного/житнього, борошна пшеничного, соків фруктових/овочевих, кондитерських виробів, включених до раціону харчування, передбаченого таблицею 2 (а.с.61). Відсутність даних продуктів у лікувальному раціоні пацієнтів негативно впливає на лікувальний процес та здоров`я пацієнтів.
Таким чином, враховуючи наведене вище, тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
При цьому, тендерна документація до цього тендеру, затверджена рішенням уповноваженої особи згідно з протоколом №52 від 12 лютого 2024 року, містить вимогу, що для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним характеристикам предмета закупівлі «Послуги з харчування пацієнтів» учасник надає інформацію та документи, передбачені Додатком 1 тендерної документації.
У Додатку 1 тендерної документації встановлено вимогу до предмету закупівлі щодо надання його у відповідності до меню, наданих учасником у складі пропозиції та розроблених з урахуванням вимог раціонального харчування й дотриманням Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах і енергії та Інструкції з організації лікувального харчування у закладах охорони здоров`я, затверджених наказами Міністерства охорони здоров`я України від 03 вересня 2017 року №1073 та від 29 жовтня 2013 року №931, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23 грудня 1997 року №771/97-ВР, та інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.
Підпунктами 1 та 2 Наказу МОЗ України №931 від 29.10.2013 «Про удосконалення організації лікувального харчування та роботи дієтологічної системи в України» затверджено Порядок організації системи лікувального харчування хворих у закладах охорони здоров`я, що додається; Інструкцію з організації лікувального харчування у закладах охорони здоров`я, що додається.
Порядок організації системи лікувального харчування хворих у закладах охорони здоров`я визначає систему лікувального харчування, що складається з принципів та методології організації харчування хворих у закладах охорони здоров`я державної та комунальної форм власності.
Так, в основу системи лікувального харчування покладено принципи достатнього та збалансованого харчування. Харчування хворих базується на основі фізіологічних потреб у харчових речовинах та енергії здорової людини.
Принципами лікувального харчування хворих є: лікувальне харчування хворого є невід`ємною складовою лікувального процесу; обов`язковою складовою догляду за хворим є забезпечення його адекватними рідинами та нутрієнтами перорально.
Додаток 2 до Порядку організації системи лікувального харчування хворих у закладах охорони здоров`я містить норми харчування на одного хворого на день у загальних відділеннях (терапевтичні, хірургічні відділення). Таблиця 2 містить норми харчування на одного хворого на день у дитячих лікарнях та відділеннях (кількість продуктів, г/нетто).
На підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Учасником ТОВ «Укрексімгруп» у складі тендерної пропозиції було надано меню, яке не відповідає вимогам Наказу №931, у якому також відсутні технічні та якісні характеристики предмету закупівлі відповідно до тендерної документації.
Відповідно до абз.1,2 п.43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
При цьому, під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з п.19 ч.2 ст.22 Закону №922-VIII формальними (несуттєвими) помилками є такі, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
На виконання вимог абзацу дванадцятого пункту 11 частини першої статті 9 Закону №922-VIII Наказом Міністерства економіки України від 15.04.2020 №710 «Про затвердження Переліку формальних помилок», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за №715/34998, затверджено Перелік формальних помилок.
Суд першої інстанції правильно зауважив, що цей Перелік є вичерпним, і не містить такої формальної (несуттєвої), тобто пов`язаної з оформленням тендерної пропозиції помилки, як відсутність інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції. До формальних помилок належать технічні, механічні та інші помилки, допущені учасниками в документах, які вони подали у складі тендерної пропозиції, і такі, що не нівелюють технічний потенціал та конкурентоздатність учасника. Крім того, звернуто увагу, що формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. Наголошено на тому, що законодавець передбачив перелік помилок, які унеможливлюють беззаперечного відхилення тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі.
Таким чином, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі безумовно, впливають на якість предмета закупівлі, а відсутність інформації про ці характеристики згідно з пунктом 43 Особливостей не є формальним порушенням.
У разі не зазначення учасником процедури закупівлі в своїй тендерній пропозиції інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі: у замовника не виникає передбачений абзацом першим пункту 43 Особливостей обов`язок розміщувати в строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель; замовник має відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, оскільки тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (абзац другий підпункту 2 пункту 44 Особливостей).
З врахуванням наведених вище обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що вимоги абзацу першого пункту 43 Особливостей (щодо розміщення в строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель) на Замовника в процедурі публічної закупівлі UA-2024-02-01-012897-а стосовно тендерної пропозиції ТОВ «Укрексімгруп» не поширюються.
Крім того, законодавством не передбачено усунення учасником невідповідностей у таких випадках як, зокрема, відсутність інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній документації.
Таким чином, на виконання вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, у зв`язку з відсутністю в складі тендерної пропозиції ТОВ «Укрексімгруп» інформації про якісні характеристики предмета закупівлі, зокрема склад меню тендерної пропозиції, перелік страв та продуктів в ньому, в т.ч. таких продуктів як овочі, фрукти, молочна продукція або їхня комбінації чи інші види кулінарної обробки, що впливають на якість предмета закупівлі, тендерна пропозиція цього учасника протоколом уповноваженої особи КП «Рівненська обласна дитяча лікарня» від 23 лютого 2024 року №65 правомірно відхилена, як така, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмету закупівлі тендерної документації.
Матеріалами справи також стверджується, що після відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції було здійснено розгляд тендерної пропозиції учасника торгів ТОВ «Торговий дім «Мистецтво Смаку», якого у подальшому було обрано переможцем, при цьому, розроблене цим учасником торгів меню також не містило усіх продуктів харчування, передбачених таблицею 2 «Норми харчування на одного хворого на день у дитячих лікарнях та відділеннях» додатку №2 Порядку №931.
Разом з тим, суд першої інстанції правильно звернув увагу на п.1.7 Інструкції з організації лікувального харчування у закладах охорони здоров`я, згідно з яким заміна харчових продуктів проводиться відповідно до додатків 1, 2 до цієї Інструкції.
При цьому, додаток 1 до Інструкції передбачає взаємозамінність продуктів при приготуванні дієтичних страв. У свою чергу, Додаток 2 до Інструкції передбачає заміну продуктів за білками й вуглеводами.
Як вбачається з матеріалів справи, у складі тендерної пропозиції ТОВ «Торговий дім «Мистецтво Смаку» враховано наступні фактори: відповідність загальним принципам методології системи лікувального харчування хворих; вимогам, що висуваються до раціонального харчування; добової потреби дитячого населення в білках, жирах, вуглеводах, енергії та мінеральних речовинах згідно Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах і енергії, затверджених наказом МОЗ України №1073 від 03.09.2017; можливість заміни продуктів харчування, передбачених Порядком, на інші продукти, які мають аналогічну харчову та енергетичну цінність, їх комбінації та види кулінарної обробки, принцип взаємозамінності продуктів, передбачений додатками 1 та 2 Інструкції з організації лікувального харчування у закладах охорони здоров`я, що затверджена наказом МОЗ України №931 від 29.10.2013 та Додатком 2 «Норми харчування на одного хворого на день у загальних відділеннях (терапевтичні, хірургічні відділення)» до Порядку.
Таким чином, тижневе меню ТОВ «Торговий дім «Мистецтво Смаку» було складено з врахуванням умов тендерної документації, відтак замовником обґрунтовано не розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, у зв`язку з чим відсутнє порушення позивачем вимог пункту 43 та абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Постанови №1178 та статті 5 Закону №922-VIII, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності.
З врахуванням наведеного вище, колегія суддів дійшла висновку, що тендерна пропозиція переможця торгів відповідала вимогам, як Закону №922-VIII, так і вимогам тендерної документації, а такий захід реагування у виді зобов`язання припинити зобов`язання за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням та зауваження Держаудитслужби носить формальний характер, так як воно не пов`язане із забезпеченням ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції.
При цьому, судом мають враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені, та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами.
Колегія вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що тендерна документація відповідає вимогам законодавства у сфері публічних закупівель і порушення спірних пунктів Постанови №1178 зі сторони позивача відсутні.
Таким чином, враховуючи, що жодного іншого порушення позивачем законодавства у сфері публічних закупівель, крім зазначеного, Північним офісом Держаудитслужби у Вінницькій обалсті не виявило, колегія суддів вважає, що зобов`язання відповідача щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у спірних правовідносинах є необгрунтованим.
Крім того, колегія суддів зауважує, що оскаржуваний висновок не відповідає критерію "пропорційності", оскільки вимога вжити заходів щодо розірвання договору, який сумлінно виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів сторін договору.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач, приймаючи оскаржуваний висновок, діяв необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, зокрема без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи, і цілями, на досягнення яких спрямоване таке рішення, що не відповідає принципу обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а тому оскаржуваний висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-02-01-012897-а, який оприлюднено в електронній системі закупівель 08 квітня 2024 року є протиправним та підлягає скасуванню.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Крім того, колегія суддів зазначає, що інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Оскільки колегія суддів залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись ст.139, 195, 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2024 року у справі №460/4245/24 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку лише у випадках, передбачених ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. А. Пліш Повне судове рішення складено 10 березня 2025 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 12.03.2025 |
Номер документу | 125706541 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні