ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"10" березня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/42/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.
секретар судового засідання Дерік М.О.
при розгляді справи за позовом: Заступника керівника Приморської окружної прокуратури міста Одеси (65062, м. Одеса, вул. Черняховського, 6) в інтересах держави в особі:
1. Південного офісу Держаудитслужби (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Канатна, буд. 83)
2. Одеської міської ради (65026, м. Одеса, вул. Думська, 1)
до відповідачів: 1. Управління капітального будівництва Одеської міської ради (65091, Одеська обл., м.Одеса, вул. Комітетська, буд. 10-А)
2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй-Еліт" (01103, м. Київ, вул.Товарна, буд. 1, оф. 302)
про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору, стягнення 4699 135,68 грн
за участю представників сторін:
від прокуратури: Бойчук М.М.
від позивача 1: не з`явився;
від позивача 2: не з`явився;
від відповідача 1: Дементьєва О.В. самопредставництво;
від відповідача 2: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Приморської окружної прокуратури міста Одеси звернувся до Господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Південного офісу Держаудитслужбу та Одеської міської ради з позовною заявою до Управління капітального будівництва Одеської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй-Еліт", в якій, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:
- визнати недійсним договір про закупівлю за державні кошти № 55-17/П від 09.06.2017, укладений між Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ "Строй-Еліт", як такий, що суперечить інтересам держави та суспільства з умислу останнього;
- стягнути з ТОВ "Строй-Еліт" на користь Управління капітального будівництва Одеської міської ради 4 699 135,68 грн, а з Управління капітального будівництва Одеської міської ради одержані ним за цим рішенням суду 4 699 135,68 грн в дохід держави.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради було проведено відкриті торги із закупівлі послуг "Ремонтно-реставраційні роботи фасадів та покрівель будівель, розташованих в історичній частині м. Одеси. Пам`ятка архітектури місцевого значення. Вул. Пушкінська, 4 ріг вул. Дерибасівської, 8, ідентифікатор публічної закупівлі № UA-2017-05-03-001952-b за ДК 021:2015:45453000-7 "Капітальний ремонт і реставрація". Переможцем торгів обрано ТОВ "Строй-Еліт", з яким Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради укладено договір №55-17/П від 09.06.2017.
Водночас, рішенням Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 26.10.2021 № 140-р/тк у справі № 07-02/2020 встановлені обставини вчинення ТОВ "Строй-Еліт" та ТОВ Аквилон Гранд (інший учасник торгів) порушення, передбаченого п. 1 ст. 50, п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів вказаних торгів.
Така неправомірна поведінка учасників торгів суперечить нормам п. 1 ст. 50 та п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, спрямована на порушення законодавчо встановленого порядку з метою одержання права на укладення договору про закупівлю за державні кошти Nє 55-17/П від 09.06.2017 не на конкурентних засадах, не узгоджується із законною господарською діяльністю у сфері публічних закупівель, а отже суперечить інтересам держави та суспільства, оскільки порушує правові та економічні засади функціонування вказаної сфери суспільних відносин, не сприяє, а навпаки, обмежує розвиток конкуренції у державі.
З урахуванням означеного, як вказує прокурор, договір про закупівлю за державні кошти №55-17/П від 09.06.2017 є таким, що укладений за підсумками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, та підлягає визнанню недійсним, як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу ТОВ "Строй-Еліт", на підставі ст. 203, 215, 228 ЦК України.
ТОВ "Строй-Еліт", маючи намір на отримання незаконного права для укладення договору про закупівлю за державні кошти №55-17/П від 09.06.2017 та з метою одержання прибутку, порушуючи інтереси держави та суспільства, а також інших учасників ринкових відносин, усвідомлюючи протиправність таких дій, їх суперечність інтересам держави і суспільства, прагнучи та свідомо допускаючи настання протиправних наслідків, прийняло участь у проведенні конкурентної процедури закупівлі, знівелювавши змагальність у ній, внаслідок чого привласнило бюджетні кошти в сумі 4 699 135,68 грн.
Вищенаведене свідчить про наявність у ТОВ "Строй-Еліт" умислу на укладення спірного договору, який суперечить інтересам держави і суспільства з метою отримання прибутку.
Враховуючи наявність умислу лише у ТОВ "Строй-Еліт", як сторони оспорюваного договору про закупівлю за державні кошти, одержані ним кошти в сумі 4 699 135,68 грн за цим правочином повинні бути повернуті Управлінню капітального будівництва як іншій стороні договору, а отримані останнім за рішенням суду кошти - підлягають стягненню в дохід держави.
Ухвалою суду від 17.01.2024 відкрито провадження у справі № 916/42/24, справу прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання.
19.01.2024 до суду від прокуратури надійшло клопотання про залучення до участі у справі Антимонопольного комітету України в якості третьої особи.
23.01.2024 прокурором подано заяву про забезпечення позову, в якій останній просить суд накласти арешт на грошові кошти Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй-Еліт" в розмірі 4 699 135,68 грн, які знаходяться в банківських установах на всіх рахунках цього відповідача, інформація про які буде виявлена в процесі виконання ухвали суду про забезпечення позову.
Ухвалою суду від 24.01.2024 заяву Заступника керівника Приморської окружної прокуратури міста Одеси про забезпечення позову задоволено.
Протокольною ухвалою від 14.02.2024 судом відкладено підготовче засідання при розгляді справи на 06.03.2024 о 12:00. Крім того, судом відмовлено у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі Антимонопольного комітету України в якості третьої особи.
05.03.2024 до суду від позивача-1 надійшли додаткові пояснення по справі та клопотання про розгляд справи без участі останнього.
В судове засідання 06.03.2024 з`явився прокурор. Позивач-1, позивач-2, відповідач-1 та відповідач-2 до суду не з`явилися.
Протокольною ухвалою від 06.03.2024 судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 календарних днів та відкладено підготовче засідання на 25.03.2024 о 14:00.
У подальшому, враховуючи підстави подання позову, з огляду на те, що правовий висновок Великої Палати Верховного Суду у справі №918/1043/21 (зокрема щодо застосування частини третьої статті 228 ЦК України) може мати суттєве значення для правильного вирішення спірного питання у даній справі, ухвалою суду від 25.03.2024 провадження у справі №916/42/24 зупинено до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 918/1043/21.
Як було встановлено судом з Єдиного державного реєстру судових рішень, Постановою Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2024 у справі № 918/1043/21 касаційну скаргу Приватного підприємства «Фірма «ДАН» задоволено частково, рішення Господарського суду Рівненської області від 26.04.2022 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.08.2022 у справі №918/1043/21 змінено у частині.
Ухвалою від 12.02.2025 суд поновив провадження у справі №916/42/24 та призначив підготовче засідання на "10" березня 2025 р. о 12:30.
10.03.2025 в судовому засіданні представник відповідача повідомив суду, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду ухвалою від 13.11.2024 передав справу №922/3456/23 на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду для відступу від висновків щодо застосування норм права (частини першої статті 203, частини першої статті 215, частини третьої статті 228 Цивільного кодексу України, частини першої статті 208 Господарського кодексу України, статей 6, 50, 51, 52, 55 Закону України Про захист економічної конкуренції), викладених в раніше ухваленій постанові Верховного Суду від 17.10.2024 у справі №914/1507/23.
Перевіривши вказану інформацію, суд встановив, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду ухвалою від 13.11.2024 передав справу №922/3456/23 на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду. Підставою для передачі зазначено необхідність відступити від висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 17.10.2024 у cправі № 914/1507/23, про те, що встановлене порушення законодавства про захист економічної конкуренції є підставою для визнання недійсним договору, укладеного з переможцем закупівлі, відповідно до частини третьої статті 228 ЦК України, а також про наявність підстав для застосування правових наслідків, передбачених частиною третьою статті 228 ЦК України, у разі визнання недійсним правочину, вчиненого з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства.
Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду ухвалою від 20.12.2024 прийняв до розгляду справу №922/3456/23 за касаційними скаргами Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради та Приватного підприємства "ЛСВ Моноліт" на рішення Господарського суду Харківської області від 22.11.2023 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 24.01.2024 та призначив її до розгляду у відкритому судовому засіданні у приміщенні Касаційного господарського суду.
Відповідно до пункту 4 частини четвертої статті 17 Закону України Про судоустрій і статус суддів єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема, єдністю судової практики.
У відповідності до частини шостої статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів та частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 228 Господарського процесуального кодексу України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.
У такому випадку, згідно з приписами пункту 11 частини 1 статті 229 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.
За змістом названої норми, вирішення питання про зупинення провадження у справі обумовлено необхідністю досягнення правової визначеності у правозастосуванні відносно конкретної категорії справ.
Подібність правовідносин означає, зокрема, схожість суб`єктного складу учасників господарських відносин, об`єкта і предмета правового регулювання, підстав позову, фактичних обставин, що формують зміст спірних правовідносин, та їх матеріально-правового регулювання, а також умов застосування правових норм (зокрема, часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин). При цьому зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності визначається обставинами кожної конкретної справи.
Оскільки правовідносини у справі №916/42/24 і у справі №922/3456/23 стосуються застосування положень частини третьої статті 228 Цивільного кодексу України з урахуванням статей 203, 216 цього Кодексу та статті 208 Господарського кодексу України, суд вважає, що правовідносини в цих справах є подібними.
Враховуючи, що правовий висновок Об`єднаної Палати Верховного Суду у справі №922/3456/23 може мати суттєве значення для правильного вирішення спірного питання у цій справі, з метою єдності судової практики, господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для зупинення провадження у справі №916/42/24 до закінчення розгляду Верховним Судом справи №922/3456/23.
Суд також враховує сталу судову практику касаційної інстанцій щодо зупинення провадження у подібних справах, зокрема №918/680/24, 908/2965/23, 908/38/24 тощо.
Керуючись п. 7 ч.1 ст.228, 229, ст.234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Провадження у справі №916/42/24 зупинити до закінчення розгляду Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 922/3456/23.
Ухвала набирає чинності 10.03.2025 та може бути оскаржена в порядку ст.256 ГПК України.
Суддя Ю.М. Щавинська
Суд | Іванівський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2025 |
Оприлюднено | 12.03.2025 |
Номер документу | 125731900 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Щавинська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні