ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2010 року № 27 277/09/9104
Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Онишкевича Т.В., Сапіги В.П.
розглянувши у порядку пись мового провадження у м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України в Володимир-Волинському райо ні Волинської області на пос танову Володимир-Волинськог о міського суду Волинської о бласті від 16 березня 2009 року у с праві за позовом ОСОБА_1 д о управління Пенсійного фонд у України в Володимир-Волинс ькому районі Волинської обла сті про стягнення допомоги д ітям війни,-
В С Т А Н О В И Л А:
У лютому 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенс ійного фонду України в Волод имир-Волинському районі Воли нської області, в якому проси ть зобов' язати відповідача нарахувати на його користь н едоплачену щомісячну держав ну соціальну грошову допомог у як дитині війни за 2006-2007 роки т а за 11 місяців 2008 року у розмірі 3792,60 грн. Позивач просить понов ити строк звернення до суду.
Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилався н а те, що маючи статус дитини в ійни, згідно ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», має право на отрим ання державної щомісячної гр ошової соціальної допомоги в розмірі 30% розміру мінімально ї пенсії за віком. Однак відпо відач, недивлячись на рішенн я Конституційного суду Украї ни від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, не випла чує йому соціальну допомогу, заборгувавши позивачу в так ий спосіб 3792,60 грн.
Постановою Володимир-Воли нського міського суду Волинс ької області від 16 березня 2009 р оку позов задоволено частков о. Зобов' язано управління П енсійного фонду України в Во лодимир-Волинському районі В олинської області провести н арахування ОСОБА_1 щоміся чної державної соціальної до помоги як дитині війни за пер іод з 9 липня 2007 року до 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 г рудня 2008 року в розмірі 30% мінім альної пенсії за віком. В задо воленні решти позовних вимог відмовлено.
Постанова суду першої інст анції мотивована тим, що щомі сячна державна соціальна доп омога позивачу як дитині вій ни в розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком у 2007-2008 роках повин на виплачуватися відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , оскільки окремі положення с таттей Законів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік», які зменш ували розмір оспорюваної доп омоги, визнано неконституцій ними (рішення Конституційног о Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 ро ку та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року). Після
Головуючий у 1-й інст. суддя С еник Р.П. ряд. ст. зв. № 2.19.6 суд дя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-228/09/0301 справа № 27277/09/9104.doc
прийняття Рішень Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку №6-рп/2007 та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року , якими визнано неконституці йними окремі положення Закон ів України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» та «Про Державний бюджет України на 2008 рік», якими зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», пози вачу повинна нараховуватись та виплачуватись щомісячна державна соціальна допомога , визначена зазначеною нормо ю Закону в розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком з врахува нням положень Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік». Так им чином, позивач має право на виплату недоплаченої щоміся чної державної соціальної до помоги в розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком за період з 9 липня 2007 року до 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
Що стосується позовних ви мог позивача в частині зобов 'язання відповідача нарахува ти щомісячну соціальну допом огу за період 2006 року, то такі н е підлягають до задоволення, оскільки положення Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежувалася дія ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війн» на предмет конституційності не розглядалися, у встановле ному порядку неконституційн ими визнані не були та своєї ч инності не втратили.
Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Володимир-Волинськ ого міського суду Волинської області від 16 березня 2009 року т а ухвалити нове рішення, яким повністю відмовити у задово ленні позовних вимог.
Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсій , призначених згідно з цим Зак оном. Питання, пов' язані з пі двищенням розміру пенсії чи державної соціальної допомо ги, яка виплачується замість пенсії відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», слід вир ішувати шляхом внесення змін до цього Закону. Законодавст вом не визначено, які органи повинні виплачувати підвище ння розміру пенсії, за рахуно к яких коштів і джерел, в якому порядку і яким чином обчислю вати даний розмір.
Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:
Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Розглядаючи спір, колегія с уддів вважає, що висновки суд у першої інстанції лише част ково відповідають нормам мат еріального та процесуальног о права та фактичним обстави нам справи.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивач ОСОБА_1, ІНФОРМА ЦІЯ_1, є дитиною війни, що ств ерджується паспортом позива ча та пенсійним посвідченням . У Законі України «Про соціал ьний захист дітей війни» виз начено, що державні соціальн і гарантії дітям війни, встан овлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищується на 30% мінімаль ної пенсії за віком.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мав п раво на отримання щомісячног о підвищення до пенсії як дит ина війни відповідно до ст.6 за значеного Закону.
Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).
Оскільки Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було опубліковане 12.07.2007 року, то позивач дізнався або повинен був дізнатися пр о порушення свого права на пі двищення до пенсії в липні 2007 р оку.
Із матеріалів справи вбача ється, що ОСОБА_1 звернувс я до суду з даним позовом лише 05.02.2009 року, а відповідач наполя гав на застосуванні строків звернення до суду. В матеріал ах справи відсутні доводи по зивача, які б свідчили про пов ажність причини пропуску стр оку звернення до суду.
Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів зазначає що по зивачем без поважних причин пропущено строк звернення до суду, а тому не підлягають до задоволення позовні вимоги щ одо доплати до пенсії за пері од з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. А відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року по 30.11.2008 року, згідно позо вних вимог, має право на отрим ання щомісячного підвищення до пенсії як дитина війни в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни».
Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Доводи відповідача про те, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом, том у цей розмір не може застосов уватись для інших розрахункі в (доплат, підвищень, дотацій, надбавок), є безпідставними, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання підвищення р озміру пенсії, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, як це встановлено ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни «Про виконання рішень та застосування практики Євр опейського суду з прав людин и» суди застосовують при роз гляді справ Конвенцію та пра ктику суду як джерело права.
Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.
За таких обставин, колегія с уддів вважає, що приймаючи За кони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік».
З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.
На думку колегії суддів, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що по зовні вимоги позивача в част ині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити поз ивачу щомісячну державну соц іальну грошову допомогу за 2006 рік не підлягають до задовол ення, оскільки положення Зак ону України «Про Державний б юджет на 2006 рік», якими обмежув алася дія ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» на предмет конституці йності не розглядалися, у вст ановленому порядку неконсти туційними визнані не були та своєї чинності не втратили.
З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.
Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в Володимир-Волинсь кому районі Волинської облас ті, відповідний обов' язок с лід покласти на відповідача у справі.
Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.
Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в Володимир-Волинському ра йоні Волинської області задо вольнити частково.
Постанову Володимир-Волин ського міського суду Волинсь кої області від 16 березня 2009 ро ку у справі № 2-а-228/09 скасувати та прийняти нову постанову, яко ю адміністративний позов О СОБА_1 задовольнити частков о.
Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України в Володимир-Волинс ькому районі Волинської обла сті щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 щомісячно го підвищення до пенсії як ди тині війни в розмірі 30% мініма льної пенсії за віком відпов ідно до ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» за період з 22 трав ня 2008 року по 30 листопада 2008 року з врахуванням ст. 28 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння».
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Во лодимир-Волинському районі В олинської області нарахуват и та виплатити ОСОБА_1 щом ісячне підвищення до пенсії як дитині війни в розмірі 30% мі німальної пенсії за віком ві дповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» за період з 22 травня 2008 року по 30 листопада 200 8 року з врахуванням ст. 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» та виплачених сум.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку шляхом подачі к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.
Головуючий суддя Я.С. П опко
Судді Т.В. Они шкевич
В.П . Сапіга
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2010 |
Оприлюднено | 04.12.2010 |
Номер документу | 12581029 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Роздольненський районний суд Автономної Республіки Крим
Пиркало Т. В.
Адміністративне
Красноградський районний суд Харківської області
Болотова Л.І.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Я.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні