Рішення
від 14.03.2025 по справі 420/18306/22
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 420/18306/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Грабової Т.П., представників позивача Степовика С.В., Назаренко І.М., представника відповідача Бейліна К.С., представники третіх осіб не з`явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» до Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадська організація «Страж-Ю.Г.», Громадська організація «За рулем», Обслуговуючий кооператив «Чорноморець», Споживче товариство «Пенсіонер-Авто» про визнання протиправним та нечинним рішення в частині,

ВСТАНОВИВ:

Громадська спілка Асоціація автомобілістів Одеської області (далі - Позивач, ГС Асоціація автомобілістів Одеської області) звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської міської ради (далі - Відповідач), треті особи: громадська організація Страж-Ю.Г. (далі - Третя особа 1), громадська організація За рулем (далі - Третя особа 2), обслуговуючий кооператив Чорноморець (далі - Третя особа 3), Споживче товариство Пенсіонер-Авто (далі Третя особа - 4), в якому просить визнати пункт 6 рішення Одеської міської ради Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі №970-VIII від 29 червня 2022 року (далі Рішення №970-VIII) в частині спеціально відведених автостоянок, пункт 1 додатку 2 до Рішення №970-VIII протиправними та нечинними.

В обґрунтовування позовних вимог позивач послався на відсутність публічного обговорення намірів підвищити ставки збору за місця для паркування транспортних засобів та визначених розмірів самих ставок цього збору. Позивач зазначив, що Відповідач мав би розглянути позицію операторів місць паркування, яка базується на тому, що розміри ставок повинні враховувати те, що більшість автостоянок побудовані і облаштовані за власні кошти автолюбителів, а не за кошти комунального бюджету. Крім того, зазначив, що збільшення надходження до міського бюджету шляхом підвищення ставок збору планується за рахунок добросовісних операторів місць паркування, у той час як існує значна кількість автостоянок, які функціонують без сплати земельного податку, орендної плати чи збору за місця для паркування транспортних засобів, і до таких недобросовісних користувачів місць паркування міська влада не вживає дієвих заходів. Позивач також зазначив, що він, як і більшість добросовісних операторів місць паркування, є неприбутковою організацією, яка фінансується за рахунок членських внесків користувачів, тому підвищення ставок збору на 60% автоматично збільшить і розмір членських внесків, що в умовах війни є необґрунтованим, так як автомобілісти перестануть користуватись послугами автостоянок, що унеможливить сплату збору до бюджету.

Також Позивач вказав, що відповідач не забезпечив інформування населення та зацікавлених осіб про підготовку та прийняття оскаржуваного рішення, допустивши необґрунтоване і невиправдане обмеження права на доступ до публічної інформації (проекту рішення) та порушив строки оприлюднення проекту рішення. Крім того, Позивач посилається на порушення порядку прийняття оскаржуваного рішення та проведення сесії Одеської міської ради, а саме її проведення в дистанційному режимі.

Доповнюючи підстави позову, позивач також зазначив про порушення відповідачем вимог статті 268-1 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказав, що розробниками нормативно-правового акту не було враховано місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу місць для паркування та їх кількість, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність. Також зазначив, що оскаржуваним рішенням про встановлення збору не були одночасно затверджені Перелік осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів, та Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому повинні були б зазначені їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти позову та в обґрунтування своєї позиції зазначив, що Рішення №970-VIII прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений нормами чинного законодавства, з легітимною метою збільшення доходної частини бюджету територіальної громади.

Вказав, що затверджена Рішенням №970-VIII ставка збору за місця для паркування транспортних засобів є в рази меншою (в деяких випадках - в 10 разів меншою) від розміру ставок збору, встановлених в інших містах України, що свідчить про виважений та компромісний підхід виконавчих органів міської ради до прийняття вказаного рішення, яке направлене на збільшення доходної частини бюджету територіальної громади для підняття рівня паркувального простору у місті до європейських стандартів.

Також посилався на те, що відсутність конкретних цифр щодо завантаженості автостоянок в рішенні органу місцевого самоврядування про затвердження ставки збору за місця для паркування в жодному випадку не свідчить про те, що така інформація не враховувалася розробниками Рішення № 970-VІІІ. При цьому вказав, що під час підготовки проекту Рішення №970-VІІІ взято до уваги інформацію щодо діючих автостоянок, з якими у КП «Одестранспарксервіс» укладено договори балансоутримання, та інформація щодо яких є належною для встановлення актуальної ставки збору за місця для паркування транспортних засобів.

Відповідач зазначив, що спосіб постановки транспортних засобів впливає виключно на кількість машиномісць, розташованих на автостоянці, водночас наведена інформація прямо передбачена в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженому рішенням Одеської міської ради від 27 серпня 2014 року №5286-VII, що ігнорується позивачем. При цьому зазначив, що наведений перелік з 2011 року затверджений окремо від рішення міської ради про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів, і такий підхід до адміністрування зазначеного переліку не заперечувався компетентними органами та операторами, які сплачували відповідний збір.

Також відповідач зауважив, що статтею 268-1 ПК України передбачено, що при визначенні ставки збору за місця для паркування транспортних засобів органом місцевого самоврядування беруться до уваги відомості з переліку спеціальних земельних ділянок, а не визначено, що на підставі даних критеріїв здійснюється певний розрахунок за встановленою формулою, за наслідком чого вираховується ставка збору.

На думку відповідача, посилання Позивача на те, що неврахування передбачених підпунктом 268-1.3.2 пункту 268-1.3 статті 268-1 ПК України критеріїв безпідставно призвело до підвищення збору за місця для паркування транспортних засобів, жодним чином не підтверджені Позивачем та є його власними судженнями, які не можуть бути обґрунтованою та достатньою підставою для скасування оскаржуваного рішення №970-VIII.

Крім того, зауважив, що встановлення місцевих податків належить до виключної компетенції відповідного органу місцевого самоврядування, тоді як необхідність перегляду ставок такого податку у встановленому законом порядку є дискреційними повноваженнями такого органу, втручання в які сторонніми суб`єктами не допускається.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року, у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 12.09.2024 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.

29.10.2024 року дана справа надійшла до Одеського окружного адміністративного суду та після проведення автоматичного розподілу справу призначено до розгляду судді Андрухіву В.В.

Ухвалою судді від 04.11.2024 року прийнято до провадження вказану справу та ухвалено про її розгляд за правилами загального позовного провадження спочатку зі стадії відкриття провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою від 16.01.2025 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання, призначене на 14.03.2025 року о 10 год. 00 хв., з`явилися представники позивача та представник відповідача.

Треті особи у судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.

Відповідно до приписів п.1 ч.3 ст.205 КАС України суд ухвалив про розгляд справи за відсутності третіх осіб.

Під час судового розгляду справи представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та заяві про зміну підстав позову.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши вступне слово представників позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що рішенням Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» від 31 січня 2011 року №281-VI (із змінами, внесеними рішеннями №2162-VI від 24 липня 2012 року, №1603-VII від 08 лютого 2017 року, №2781-VII від 14 грудня 2017 року, №3358-VII від 06 червня 2018 року, №4430-VII від 20 березня 2019 року) встановлено розміри ставок збору за місця для паркування транспортних засобів від 0,0015 до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати в залежності від територіальних зон та місцезнаходжень земельних ділянок, відведених для організації та провадження такої діяльності на майданчиках для платного паркування або спеціально відведених автостоянках (щодо спеціально відведених автостоянок: І територіальна зона - 0,015; ІІ територіальна зона - 0,035; ІІІ територіальна зона - 0,015; Перелік місцезнаходжень земельних ділянок 1 - 0,0015; Перелік місцезнаходжень земельних ділянок 2 - 0,006; інші вулиці, які не увійшли до меж територіальних зон та переліків - 0,015).

Рішенням Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27 серпня 2014 року №5286-VІ затверджено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (місця для паркування) у новій редакції (Додаток №1) та затверджено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) у новій редакції (Додаток №2).

За пунктами Додатку 2 до вищевказаного рішення №5286-VІ земельні ділянки, на яких здійснюють діяльність ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» та треті особи, включені до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки).

Відповідно до пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27 серпня 2014 року №5286-VІ юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи-підприємці, які організують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках, адреси яких зазначені у Додатках до цього рішення, є уповноваженими особами з організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів.

ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» зареєстрована як юридична особа 17 липня 2013 року та діє на підставі Статуту, затвердженого протоколом установчих зборів засновників від 20 травня 2013 року.

Позивач організовує та провадить діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) на стоянках загальною площею 1 838,50 кв.м., що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Кінна, 2/4-12, 13; вул. Єлісаветинська, 1, 2.

ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» є платником збору за місця для паркування транспортних засобів за ставкою 0,0015 відсотка мінімальної заробітної плати у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, відповідно до рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» (із змінами) від 31 січня 2011 року №281-VI та рішення Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27 серпня 2014 року №5286-VІ.

Треті особи на стороні Позивача, які не заявляють самостійних вимог у цій справі, також є платниками збору за місця для паркування транспортних засобів за ставкою 0,0015 відсотка мінімальної заробітної плати, оскільки організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) на стоянках.

Рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року №791-VIII затверджено План діяльності Одеської міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2022 рік.

Пунктом 2 цього документа заплановано на I півріччя 2022 року прийняття рішення про внесення змін до рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» від 31 січня 2011 року № 281-VI.

Це рішення оприлюднено 13 грудня 2021 року на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/council/187318/.

Відповідальними органами за розробку проекту рішення визначені Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, Комунальне підприємство «Одестранспарксервіс», постійна комісія Одеської міської ради з питань транспорту і дорожнього господарства, постійна комісія Одеської міської ради з питань регламенту, депутатської етики, реалізації державної регуляторної політики та запобігання корупції.

Метою розробки проекту зазначено: встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів, відповідно до вимог ПК України; реалізація заходів, спрямованих на збільшення доходної частини бюджету Одеської міської територіальної громади.

Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради 08 червня 2022 року на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/news/228331/ оприлюднено «Повідомлення про оприлюднення проекту рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів», а також проект самого рішення.

У повідомленні зазначено, що зауваження та пропозиції до проекту рішення Одеської міської ради приймаються Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради до 15 червня 2022 року.

Постійною комісією з питань планування, бюджету і фінансів Одеської міської ради на засіданні 09 червня 2022 року рекомендовано проект рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» для розгляду на засіданні виконавчого комітету Одеської міської ради та для подальшого розгляду на сесії міської ради.

Листом Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13 червня 2022 року №65-02/841 погоджено проект рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів».

На офіційному веб-сайті Одеської міської ради 20 червня 2022 року за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/projects/committee/191868/ оприлюднено проект рішення виконавчого комітету Одеської міської ради «Про внесення на розгляд Одеській міській раді проекту рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі» разом із проектом рішення ради про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів.

Одеським міським головою видано розпорядження «Про скликання та проведення дистанційного засідання XIV сесії Одеської міської ради VІІІ скликання» №256 від 17 червня 2022 року, яким вирішено скликати XIV сесію Одеської міської ради на 29 червня 2022 року.

До того ж, визнано таким, що втратило чинність, розпорядження міського голови «Про скликання та порядок денний XIV сесії Одеської міської ради VІІІ скликання» від 21 лютого 2022 року №90.

Розпорядження №256 від 17 червня 2022 року оприлюднено 17 червня 2022 року на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/mayor/191852/.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №118 від 21 червня 2022 року внесено на розгляд Одеській міській раді проект рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».

Рішення виконавчого комітету разом із проектом рішення ради про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів 23 червня 2022 року оприлюднено на веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/committee/191901/.

Сесію Одеської міської ради, згідно з пунктом 1 розпорядження вирішено провести в режимі відеоконференції (дистанційного засідання) на підставі статей 42, 46, пункту 11-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування» та затвердженого розпорядженням міського голови від 14 червня 2022 року №249 «Порядку проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану».

22 червня 2022 року на веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI_2022/PROEKTI/Gorsovet/Viyskoviy_stan/poryadok.docx, оприлюднено порядок денний XІV сесії Одеської міської ради VIII скликання з додатками.

Також зазначений порядок денний оприлюднено за посиланням https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI_2022/PROEKTI/Gorsovet/Viyskoviy_stan/29_06_2.zip, разом із проектами рішень.

Пунктом 8 Порядку денного зазначено питання «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».

Одеська міська рада 29 червня 2022 року прийняла рішення №970-VIII «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».

Пунктами 1, 2, 3 цього рішення унормовано: встановити на території м. Одеси збір за місця для паркування транспортних засобів; затвердити Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі згідно з Додатком 1; встановити ставки збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі у розмірі згідно з Додатком 2.

Пунктом 6 рішення передбачено, що з 01 січня 2023 року вважати таким, що втратило чинність, рішення Одеської міської ради від 31 січня 2011 року №281-VI «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів».

Пунктом 1 Додатку 2 до рішення від 29 червня 2022 року №970-VIII встановлено ставку збору за місця для паркування транспортних засобів для спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені автостоянки), крім тих, що розташовані у зоні узбережжя м. Одеси, в розмірі 0,0025 (за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 квадратний метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у відсотках мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня податкового (звітного) року).

За прийняття рішення проголосувало 38 депутатів міської ради, з яких 6 депутатів брали участь в засіданні дистанційно.

Рішення з додатками, а також результати поіменного голосування оприлюднено на офіційному веб-сайті Одеської міської ради 01 липня 2022 року за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/council/191973/.

Наслідком застосування оскарженого рішення до Позивача та третіх осіб є збільшення розміру ставки збору з 0,0015 до 0,0025 відсотка мінімальної заробітної плати за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 квадратний метр площі земельної ділянки.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.10.2 ст.10 Податкового кодексу України до місцевих зборів належать, зокрема: збір за місця для паркування транспортних засобів (пп.10.2.1).

Пунктом 10.3 ст.10 ПК України передбачено, що місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору та земельного податку за лісові землі.

Статтею 268-1 Податкового кодексу України встановлено особливості встановлення та сплати збору за місця для паркування транспортних засобів.

Відповідно до підпункту 268-1.1.1 пункту 268-1.1 статті 268-1 Податкового кодексу України, платниками збору є юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи - підприємці, які згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках.

Підпунктом 268-1.1.2 пункту 268-1.1 статті 268-1 Податкового кодексу України встановлено, що перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, затверджується рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, про встановлення збору.

Таке рішення разом з переліком осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів, надається виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, контролюючому органу в порядку, встановленому розділом I цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 268-1.3.1 пункту 268-1.3 статті 268-1 ПК України ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Згідно з підпунктом 268-1.3.2 пункту 268-1.3 статті 268-1 ПК України при визначенні ставки збору сільські, селищні, міські ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, враховують місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність.

Пунктом 268-1.4 статті 268-1 Податкового кодексу України встановлено, що ставка збору та порядок сплати збору до бюджету встановлюються відповідною сільською, селищною, міською радою або радою об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Суд бере до уваги доводи позивача, що підпункт 268-1.1.2 пункту 268-1.1 та підпункт 268-1.3.2 пункту 268 -1.3 статті 268-1 ПК України є імперативними та таким, що мають бути виконані суб`єктами владних повноважень під час прийняття рішення про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів. Однак Одеська міська рада не виконала приписів вказаних статей під час прийняття рішення №970-VIII, що є грубим порушенням вимог Податкового законодавства.

Під час розгляду справи Одеською міською радою надано до матеріалів справи документи, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а саме: Інформацію до проєкту рішення Виконавчого комітету ОМР Про внесення на розгляд Одеської міської ради проєкту рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів», копії листів, Витяг з протоколу постійної комісії з питань планування, бюджету і фінансів.

Відповідно до Інформації до проєкту рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради Про надання на розгляд Одеської міської ради проєкту рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі», підписаної директором Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху, підставою для прийняття рішення стало намагання прийняти «зрівнюючу» ставку збору для всіх автостоянок міста, спонукання до укладання договорів нових операторів та плани по додатковим надходженням до міського бюджету з спеціально відведених автостоянок у розмірі 9408942,50 грн. Про виконання підпункту 268-1.3.2 пункту 268-1.3 статті 268-1 ПК України та врахування основних критеріїв при встановленні нових ставок збору ані в Інформації до вищевказаного проєкту рішення, ані в інших листах та документах, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення, не вказується.

Такі критерії як місцезнаходження земельної ділянки, площа та кількість місць для паркування транспортних засобів зазначені в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, кількість місць для паркування транспортних засобів, технічне облаштування. Відповідно до вимог підпункту 268-1.1.2 пункту 268 -1.3 статті 268-1 Податкового кодексу України такий перелік приймається разом з рішенням про встановлення ставок збору.

Одеська міська рада в порушення вищевказаної статті не прийняла новий Перелік разом з рішенням № 970-VIII, як того вимагає Податковий кодекс України.

Судом досліджено як доказ по справі Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затверджений рішенням Одеської міської ради від 27.08.2014 р.№5286-VI від «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» (зі змінами), до Додатку № 2 якого включено перелік спеціально відведених автостоянок. В рішення неодноразово вносились зміни.

При цьому суд бере до уваги доводи позивача, що Перелік, затверджений рішенням №5286-VІ, не застосовувався під час прийняття оскаржуваного рішення №970-VIII, що підтверджується такими обставинами.

Так, відповідно до підпункту 268-1.1.2 пункту 268-1.1 статті 268-1 Податкового кодексу України перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, затверджується рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, про встановлення збору.

При цьому, відповідно до п. 6 рішення № 970-VIII з 01 січня 2023 року рішення Одеської міської ради від 31 січня 2011 року № 281-VI «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» втратило чинність. Згідно з преамбулою рішення Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ дане рішення приймалось у відповідності до рішення Одеської міської ради від 31.01.2011р. № 281-VI «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів».

З огляду на скасування оскаржуваним рішенням рішення Одеської міської ради від 31.01.2011р. № 281-VI застосування Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ є протиправним, оскільки вказане рішення приймалось відповідно до скасованого рішення № 281-VI.

Крім того, в інформації до проєкту рішення виконавчого комітету Одеської міської ради Про внесення на розгляд Одеської міської ради проєкту рішення «Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів» для обґрунтування необхідності прийняття рішення наведено 228 адрес спеціально відведених автостоянок за договорами балансоутримання місць паркування транспортних засобів, а також 100 спеціально відведених автостоянок, з якими не укладено такий договір. Тобто для обґрунтування встановлення нових ставок збору було взято до уваги усього 328 спеціально відведених автостоянок (228 + 100). Однак, відповідно до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішення №5286-VІ, згідно Додатку №2 (зі змінами) на території міста налічується 437 спеціально відведених автостоянок (358 спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення№5286-VI). Отже розробниками рішення №970-VIII на момент прийняття цього рішення взято до уваги 328 спеціально відведених автостоянок, замість 437 спеціально відведених автостоянок, вказаних у рішенні №5286-VІ, що свідчить про те, що під час прийняття рішення №970-VIII Перелік, затверджений рішенням №5286-VІ, не використовувався, а відтак Одеська міська рада разом із рішенням про встановлення ставок збору зобов`язана була прийняти новий Перелік земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси на 328 спеціально відведених автостоянок. Зменшення кількості автостоянок у порівнянні з Переліком вказує на намагання штучно збільшити ставку збору за місця для паркування.

Нормами Податкового кодексу України не передбачено договору балансоутримання місць паркування транспортних засобів, як підставу для прийняття рішення про встановлення збору. Однак в Інформації до проєкту рішення йде мова про договори балансоутримання, однак не про спеціально відведені автостоянки відповідно до Переліку.

Таким чином, для обґрунтування необхідності прийняття рішення №970-VIII не було враховано Перелік, затверджений рішенням №5286-VI від 27.08.2014 р., та як наслідок місцезнаходження, площу та кількість місць для паркування транспортних засобів на всіх спеціально відведених автостоянках міста Одеси згідно Переліку, як того вимагає пп.268-1.3.2 статті 268-1 ПК України. Одеська міська рада в такому разі, приймаючи рішення про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів, зобов`язана була прийняти новий Перелік.

Критерій способу постановки транспортних засобів впливає на кількість машиномісць, розташованих на певній площі автостоянки, яка обкладається збором за місця для паркування транспортних засобів. Відповідно до ДБН В.2.3-15:2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів» площа одного машиномісця на автостоянці може бути 13,75 кв.м. (паркування паралельно, під кутом 90 градусів до бардюру), 17,5 кв.м. (паркування транспортного засобу інваліда), 25 кв. м. (гараж) в залежності від способу паркування транспортного засобу. Отже кількість машиномісць на автостоянці напряму залежить від способу постановки транспортних засобів. Такий критерій відсутній в Переліку та має встановлюватись перевірками виконавчих органів перед прийняттям рішення про встановлення ставок збору.

Якщо критерії місцезнаходження спеціально відведеного місця для паркування транспортних засобів, площі спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб постановлення транспортних засобів на стоянку є відносно постійними, то завантаженість автостоянки має встановлюватись уповноваженими органами кожного разу перед прийняттям рішення про встановлення ставок збору.

Інформація до проекту рішення №970-VIII не містить даних про врахування способу постановки транспортних засобів та завантаженості автостоянок на час прийняття оскаржуваного рішення.

Отже, з огляду на вищенаведені обставини, суд дійшов висновку, що встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів відбулося з порушенням вимог ст. 268-1 Податкового кодексу України, без урахування місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площі спеціально відведеного місця, кількості місць для паркування транспортних засобів, способу поставлення транспортних засобів на стоянку, режиму роботи та їх заповнюваність у місті Одесі, наслідком чого стало необґрунтоване підвищення збору за місця для паркування транспортних засобів.

Резюмуючи положення двох вказаних пунктів ст. 268-1 Податкового кодексу України, вбачається під час прийняття рішення про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів обов`язковою умовою є наявність актуального на такий момент Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації паркування транспортних засобів, оскільки в ньому зазначено більшість критеріїв, визначених пп. 268-1.3.2 п. 268-1.3 ст. 268-1 Податкового кодексу України.

Також слід зауважити, що під час прийняття оскаржуваного рішення № 970-VIII у пояснювальній записці до проєкту рішення зазначено, що у процесі підготовки рішення виконавчими органами Одеської міської розглядалось 228 спеціально відведених автостоянок, за якими укладено договори балансоутримання із зазначенням їх площі, без визначення місцезнаходження, та 100 спеціально відведених автостоянок, з якими планується укладення договору. При цьому не зазначено місцезнаходження цих 100 автостоянок, займану площу та кількість машиномісць.

Під час розгляду справи судом Відповідач вказував, що під час прийняття оскаржуваного рішення № 970-VIII також використовувалась інформація Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації паркування транспортних засобів у м. Одесі, затвердженого рішенням ОМР від 27.08.2014 р. №5286-VI від «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» (зі змінами).

Однак, як вказував Позивач, у рішенні №5286-VI наявна значно більша кількість спеціально відведених автостоянок, аніж та, яка фігурувала під час підготовки рішення № 970-VIII (328 автостоянок). З метою встановлення фактичних обставин справи підраховано кількість спеціально відведених автостоянок у рішенні №5286-VI, в тому числі зі змінами.

Як зазначалось вище, рішення №5286-VI має два додатки:

- Додаток №1 Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації паркування транспортних засобів у м. Одесі (місця для паркування).

- Додаток №2 Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки).

В Додатку №2 до рішення №5286-VI «Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки)» на момент прийняття рішення вказано 358 спеціально відведених автостоянок за чотирма районами міста. Рішення 970-VIII було прийнято 29 червня 2022 р., а тому за період з моменту прийняття рішення №5286-VI з 27.08.2014 р. до 29 червня 2022 р. Одеською міською радою прийнято 8 рішень про внесення змін до рішення №5286-VI від 27.08.2014 р., а саме:

- рішення Одеської міської ради № 836-VIII від 08.12.2021

- рішення Одеської міської ради №6485-VII від 16.09.2020

- рішення Одеської міської ради №5954-VII від 29.04.2020

- рішення Одеської міської ради № 3221-VII від 25.04.2018

- рішення Одеської міської ради №2477-VIІ від 04.10.2017

- рішення Одеської міської ради №1813-VIІ від 15.03.2017

- рішення Одеської міської ради №926-VIІ від 30.06.2016

- рішення Одеської міської ради №6536-VI від 16.04.2015.

Рішенням №6536-VI від 16.04.2015 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 3 автостоянка: 1 у Київському районі, 2 у Приморському районі, виключено 1 автостоянку у Київському районі. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 360 (358+3-1).

Рішенням №926-VIІ від 30.06.2016 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 13 автостоянками: 2 у Малиновському районі, 4 у Приморському районі, 7 у Суворовському районі виключено 5 автостоянок - у Київському районі 2, у Малиновському районі 3. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 368 (360+13-5).

Рішенням №1813-VIІ від 15.03.2017 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 8 автостоянками: 1 у Київському районі, 1 Малиновському районі, 4 у Приморському районі, 2 Суворовському районі. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 376 (368+8).

Рішенням №2477-VIІ від 04.10.2017 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 3 автостоянками: 2 у Малиновському районі, 1 у Приморському районі, виключено 3 автостоянки - у Київському районі 2, у Малиновському районі 1. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 376 (376+3- 3).

Рішенням № 3221-VII від 25.04.2018 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 16 автостоянками: 1 у Київському районі, 1 у Малиновському районі, 4 у Приморському районі, 10 у Суворовському районі, виключено 1 автостоянку - у Приморському районі. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 391 (376+16-1).

Рішенням №5954-VII від 29.04.2020 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 22 автостоянками: 5 у Київському районі, 8 у Малиновському районі, 9 у Приморському районі, виключено 5 автостоянок у Малиновському районі 2, у Приморському районі 3. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 408 (391+22-5).

Рішенням №6485-VII від 16.09.2020 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності з забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 8 автостоянками: 1 у Малиновському районі, 2 у Приморському районі, 5 у Суворовському районі виключено 1 автостоянку у Приморському районі. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 415 (408+8-1).

Рішенням № 836-VIII від 08.12.2021 р. доповнено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки) 6 автостоянками: 2 у Малиновському районі, 1 у Приморському районі, 3 у Суворовському районі виключено 7 автостоянок у Київському районі 1, у Малиновському районі 4, у Приморському районі 2. Отже кількість спеціально відведених автостоянок на момент прийняття рішення стала 414 (415+6-7).

Отже Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі (спеціально відведені автостоянки), затверджений рішенням Одеської міської ради №5286-VI з 27.08.2014 р. (зі змінами), на момент прийняття оскаржуваного рішення № 970-VIII налічував 414 спеціально відведених автостоянок, тоді як під час прийняття оскаржуваного рішення використовувалось 328 автостоянок. Різниця складає 86 спеціально відведених автостоянок, які не було враховано під час прийняття оскаржуваного рішення № 970-VIII.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно прийняв рішення Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі №970-VIII від 29 червня 2022 року в частині спеціально відведених автостоянок, та пункт 1 додатку 2 до Рішення №970-VIII.

Решта доводів і заперечень учасників справи висновків суду не спростовують, а тому не беруться судом до уваги.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За викладених обставин, суд дійшов висновку, що пункт 6 рішення Одеської міської ради Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі №970-VIII від 29 червня 2022 року в частині спеціально відведених автостоянок, та пункт 1 додатку 2 до вказаного рішення Одеської міської ради №970-VIII від 29 червня 2022 року слід визнати протиправним та нечинним, а тому позов Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» підлягає повному задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу здійснені ним документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» (адреса: вул. Іцхака Рабіна, 28, м. Одеса, 65072, код ЄДРПОУ 38786773) до Одеської міської ради (адреса: пл. Думська, 1, м. Одеса, 65004, код ЄДРПОУ 26597691), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадської організації «Страж-Ю.Г.» (адреса: вул. Райдужна, 37, м. Одеса, 65033, код ЄДРПОУ 25933678), Громадської організації «За рулем» (адреса: вул. Новікова, 2а, буд. 42а, м. Одеса, 65000, код ЄДРПОУ 20992989), Обслуговуючого кооперативу «Чорноморець» (адреса: пр. Економічний, 2, кв. 13, м. Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 38848677), Споживчого товариства «Пенсіонер-Авто» (адреса: вул. Гастелло, 51, м. Одеса, 65033, код ЄДРПОУ 19051419) задовольнити повністю.

Визнати протиправними та нечинними пункт 6 рішення Одеської міської ради Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі №970-VIII від 29 червня 2022 року в частині спеціально відведених автостоянок, та пункт 1 додатку 2 до вказаного рішення Одеської міської ради №970-VIII від 29 червня 2022 року.

Стягнути з Одеської міської ради за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» сплачений судовий збір у розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 14 березня 2025 року.

Суддя В.В. Андрухів

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення14.03.2025
Оприлюднено17.03.2025
Номер документу125850317
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —420/18306/22

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 15.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 21.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 14.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні