Герб України

Рішення від 17.03.2025 по справі 460/2056/25

Рівненський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

17 березня 2025 року м. Рівне№460/2056/25

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" до Головного управління ДПС в Рівненській області, Державної податкова служба України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Рівненській області, Державної податкова служба України (далі - відповідач 1, 2), в якому просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 року № 10734/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 531 554 грн. 50 коп.; 2) визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України щодо внесення до електронного кабінету, інтегрованої картки платника податків та інших інформаційних систем ДПС України, ведення яких здійснюється Головним управлінням ДПС у Рівненській області та/або Державною податковою службою України, інформації про наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" грошового зобов`язання, що виникло на підставі податкового повідомлення-рішення від 18.12.2023 року № 10734/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 531 554 грн. 50 коп.; 3) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.12.2023 року № 10724/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 16 782 грн. 42 коп., визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України щодо внесення до електронного кабінету, інтегрованої картки платника податків та інших інформаційних систем ДПС України, ведення яких здійснюється Головним управлінням ДПС у Рівненській області та/або Державною податковою службою України, інформації про наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" грошового зобов`язання, що виникло на підставі податкового повідомлення-рішення від 18.12.2023 року № 10724/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 16 782 грн. 42 коп.; 4) зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області та Державну податкову службу України виключити з електронного кабінету, інтегрованої картки платника податків та інших інформаційних систем ДПС України, ведення яких здійснюється Головним управлінням ДПС у Рівненській області та/або Державною податковою службою України, інформацію про наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" грошового зобов`язання на підставі податкового повідомлення-рішення від 18.12.2023 року № 10734/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 531 554 грн. 50 коп., та на підставі податкового повідомлення-рішення від 18.12.2023 року № 10724/17000406 про накладення штрафних санкцій у розмірі 16 782 грн. 42 коп. Обґрунтовуючи підстави позовної заяви, позивач зазначає про відсутність у платника податків належним чином виконувати свої податкові зобов`язання з посиланням на пункт 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. При цьому, керівником підприємства був виданий наказ про призупинення трудових відносин зі своїми працівниками. Також стверджує про неврахування відповідачем пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, який звільняє платників податку від відповідальності за порушення податкового законодавства на період дії карантину, який тривав на момент спірних правовідносин, що виключає можливість застосування штрафних санкцій. Крім того, позивач оскаржив спірні рішення відповідача в адміністративному порядку, однак рішення за результатами розгляду скарги не отримав, тому вважає, що його скарга задоволена, а спірні рішення скасовані.

Відповідач 1 подав відзив на позов в якому заперечує проти вимог. Свої заперечення аргументує тим, що позивачем самостійно визначено суму грошового зобов`язання з рентної плати за користування надрами за 2 квартал 2021 року, за 1 квартал 2022 року і з орендної плати за землю за лютий 2022 - червень 2023 року, тому такі зобов`язання є узгодженими. Згідно проведеної перевірки встановлено порушення термінів сплати узгоджених грошових зобов`язання у зв`язку із чим застосовано штрафні санкції. При цьому вважає безпідставними твердження позивача стосовно того, що оскільки порушення вимог податкового законодавства в частині сплати узгоджених сум податкових зобов`язань з плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин допущені позивачем у період дії карантину, то в силу положень п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за такі порушення штрафні санкції не застосовуються. Також зазначає, що з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних. Для тих платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, законодавець передбачив можливість звільнення від відповідальності, зокрема за несвоєчасну сплату податків і зборів, за умови, що така сплата буде здійснена у строк до 01 серпня 2022 року. Для тих же платників, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо сплати податків і зборів, законодавець передбачив звільнення від відповідальності за умови виконання такого обов`язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. При цьому встановлене абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України звільнення від відповідальності є залежним від отримання рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку відповідно до вимог Порядку № 225. Проте, позивачем до ГУ ДПС у Рівненській області не надано жодних документів для підтвердження обставин неможливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання, зокрема, щодо сплати орендної плати за землю та рентної плати за користування надрами, а також інформації щодо прийняття контролюючим органом відповідного рішення про можливість чи неможливість виконання платником податків податкових обов`язків. Таким чином позивачем не доведено факту неможливості виконання податкового обов`язку у спірний період, а тому ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» віднесено до категорії платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, і, відповідно, позивач підлягає притягненню до фінансової відповідальності на підставі статті 124 ПК України за порушення граничних строків сплати узгоджених податкових зобов`язань. Просить у задоволенні позову відмовити.

Відповідач 2 подав відзив на позов в якому заперечує проти позову та зазначає, що здійснення контролю та ведення повноти даних ІКП платників податків закріплено за відповідним територіальним органом ДПС, отже позовні вимоги звернені до неналежного відповідача. Крім того, ДПС отримано скаргу ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» від 02.01.2024 (вх. ДПС № 192/6 від 03.01.2024) на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 № 10734/17000406, № 10724/17000406. Для з`ясування обставин справи, керуючись пунктом 56.9 статті 56 Податкового кодексу України, рішенням від 16.01.2024 № 1128/6/99-00-06-03-02-06 вирішено продовжити строк розгляду скарги до 02.03.2024 (включно). Юридичною адреса ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» є : 34552, Рівненська обл., Сарненський р-н, село Селище. Рішення ДПС України від 28.02.2024 № 5246/6/99-00-06-03-02-06 за наслідками розгляду скарги ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 № 10734/17000406, №10724/7000406 було направлено на цю ж адресу позивача 28.02.2024, що підтверджується копіями: списку згрупованих поштових відправлень № 180 від 28.02.2024 про відправку ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» рекомендованого листа № 0600093526268 від 28.02.2024. При цьому, належним доказом відправлення документів іншій стороні є: чек, який підтверджує оплату послуги відправлення; список згрупованих відправлень (опис вкладення), який містить інформацію про відправлені листи із зазначенням адресата. Відповідно до ст. 32 Закону України «Про поштовий зв`язок» за невиконання чи неналежне виконання послуг з пересилання внутрішніх поштових відправлень, доручень користувачів щодо поштових переказів оператори поштового зв`язку несуть перед користувачами відповідальність. Враховуючи викладене та положення статей 42, 56 ПК України, вважає, що рішення ДПС України за наслідками розгляду скарги ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» належним чином направлено позивачу та вважається врученим в силу закону. Просить у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповіді на відзиви відповідачів в яких наводить схожі за змістом позову доводи та аргументи.

Відповідач 1 подав заперечення на відповідь на відзив в якому підтримує позицію, викладену у відзиві з тих же підстав.

Позовна заява надійшла до суду 07.02.2025.

Ухвалою суду від 10.02.2025 позов залишений без руху.

Ухвалою суду від 12.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 27.02.2025 відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в судовому засіданні.

Ухвалою суду від 28.02.2025 відмовлено в задоволенні клопотання відповідача 1 про розгляд справи в судовому засіданні.

З`ясувавши доводи та аргументи сторін, наведені в заявах по суті справи, додаткових письмових поясненнях, дослідивши зібрані у справі докази, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 16041200000000080.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності позивача є КВЕД 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу та глинистого сланцю.

ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» подало до податкового органу податкові декларації з плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин у яких самостійно визначило податкові зобов`язання з орендної плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за податковий період 2021 -2023 років.

Контролюючим органом на підставі підпункту 20.1.4 пункту.20.1 статті.20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку позивача щодо порушення термінів сплати (перерахування) рентної плати за спеціальне використання водних ресурсів, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності).

За результатами такої перевірки 29.11.2023 складено акт № 11055/Ж5/17-00-04-06/14338719.

В ході проведення перевірки встановлено, що ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» на порушення вимог ПК України допущено несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки та рентної плати за користування надрами із затримкою до 30 календарних днів включно та більше 30 календарних днів наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання.

Згідно висновків акту камеральної перевірки встановлено, що позивачем порушено, зокрема: терміни сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами, для видобування корисних копалин, визначених п. 57.1 ст. 57, п. 257.5 ст. 257 ПК України за 2квартал 2021року в сумі 36888,56грн, по терміну нарахування 19.08.2021року; за 1квартал 2022року в сумі 149380,01грн по терміну нарахування 14.07.2022року; терміни сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності ), визначених п.287.3 статті 287 ПК України:

за лютий 2022року в сумі 307191,31грн, по терміну нарахування 30.03.2022року;

за березень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 03.05.2022року;

за квітень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.05.2022року;

за травень 2022року в сумі 307217,85грн. по терміну нарахування 30.06.2022року;

за червень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 01.08.2022року;

за липень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.08.2022року;

за серпень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.09.2022року;

за вересень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 31.10.2022року;

за жовтень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.11.2022року;

за листопад 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.12.2022року;

за грудень 2022року в сумі 307217,82грн, по терміну нарахування 30.01.2023року;

за січень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 02.03.2023року;

за лютий 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 30.03.2023року;

за березень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 01.05.2023року;

за квітень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 30.05.2023року;

за травень 2023року в сумі 353300,53грн по терміну нарахування 30.06.2023року;

за червень 2023року в сумі 169642,36грн. по терміну нарахування 31.07.2023року.

На підставі висновків акту перевірки, податковим органом 18.12.2023 прийняті наступні податкові повідомлення-рішення:

1)податкове повідомленням-рішенням форми «Ш» № 10734/17000406, яким застосовано штраф у розмірі 531554,50грн. за порушення п.287.3 ст. 287 ПКУ, щодо несвоєчасної сплати узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності);

2)податкове повідомленням-рішенням форми «Ш» № 10724/17000406, яким застосовано штраф у розмірі 16782,43грн за порушення п.57.1 ст.57, п.257.5 ст.257 ПКУ, щодо несвоєчасної сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами, для видобування корисних копалин за 2квартал 2021року в сумі 36888,56грн, по терміну нарахування 19.08.2021року, фактично сплачено 26.08.2021року, за 1квартал 2022року в сумі 149380,01грн по терміну нарахування 14.07.2022року, фактично сплачено 20.09.2022р., 28.09.2022р., 07.12.2022р., 05.01.2023р.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку.

Рішенням ДПС України від 16.01.2024 № 1128/6/99-00-06-03-02-06 вирішено продовжити строк розгляду скарги до 02.03.2024.

Рішенням ДПС України від 28.02.2024 № 5246/6/99-00-06-03-02-06, скаргу ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» залишено без задоволення, податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 № 10734/17000406, № 10724/7000406 залишено без змін.

Дане рішення було направлено на адресу позивача 28.02.2024, що підтверджується копією чеку, який підтверджує оплату послуги відправлення та копією списку згрупованих поштових відправлень № 180 від 28.02.2024 про відправку ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» рекомендованого листа № 0600093526268 від 28.02.2024.

Документи відправлені позивачу на адресу: 34552, Рівненська обл., Сарненський р-н, село Селище. Ця ж адреса зазначена і у витягу з ЄДРПОУ позивача.

Позивач, не погоджуючись із такими податковими повідомленнями-рішеннями, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їхні права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їхніх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Приписами пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

За змістом положень ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Згідно із п. 31.1 ст. 31 ПК України строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

Відповідно до п. 54.1 ст. 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/ або пені вважається узгодженою.

За змістом п.257.2. ст. 257 ПК України платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.

Пунктом 257.1. ст. 257 ПК України визначено, що базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.

Пунктом 257.5 ст. 257 ПК України передбачено, що сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Відповідно до пп.258.1.1. п. 258.1. ст. 258 ПК України на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Згідно п.287.1 ст. 287 ПК України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій.

Згідно із п. 287.3 ст. 287 ПК України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Зважаючи на наведене, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податків забезпечити своєчасну сплату визначеного у податковій декларації податкового зобов`язання.

Разом з тим, сплачуючи податкові зобов`язання за межами визначеного податковим законодавством строку, платник податків неналежно виконує вимоги ПК України, що становить закінчене податкове правопорушення.

Податковим законодавством, зокрема, п. 124.1 ст. 124 ПК України встановлено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Із викладеної норми права вбачається, що податкове правопорушення за несвоєчасну сплату узгодженого грошового зобов`язання є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну сплати такого грошового зобов`язання, передбаченого п. 3 ст. 287 та п. 257.5 ст. 257 ПК України.

При цьому, розмір штрафної (фінансової) санкції встановлений ст. 124 ПК України у відсотках до погашеної суми податкового боргу, а тому сума штрафної санкції за порушення строку сплати узгоджених сум грошових зобов`язань, зважаючи на положення ст. 124 ПК України, розраховується за період з дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов`язань, і до дня фактичної сплати боргу. Штрафна санкція нараховується на суму фактичної сплати в залежності від кількості днів затримки сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.

Як наведено вище та не заперечується позивачем, ним до податкового органу подано податкові декларації з плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин у яких товариство самостійно визначило податкові зобов`язання з орендної плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за податковий період 2021 -2023 років.

Також позивачем не заперечується факт порушення, щодо, зокрема: термінів сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами, для видобування корисних копалин, визначених п. 57.1 ст. 57, п. 257.5 ст. 257 ПК України за 2 квартал 2021року в сумі 36888,56грн, по терміну нарахування 19.08.2021 фактично сплачено у вересні 2022 року; за 1 квартал 2022року в сумі 149380,01грн по терміну нарахування 14.07.2022року фактично сплачено у грудні 2022 року;

термінів сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), визначених п.287.3 статті 287 ПК України:

за лютий 2022року в сумі 307191,31грн, по терміну нарахування 30.03.2022року;

за березень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 03.05.2022року;

за квітень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.05.2022року;

за травень 2022року в сумі 307217,85грн. по терміну нарахування 30.06.2022року;

за червень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 01.08.2022року;

за липень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.08.2022року;

за серпень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.09.2022року;

за вересень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 31.10.2022року;

за жовтень 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.11.2022року;

за листопад 2022року в сумі 307217,85грн, по терміну нарахування 30.12.2022року;

граничний термін сплати по яких припадав на 01.08.2022, 30.11.2022, 30.12.2022, 30.05.2022, 30.08.2022, 03.05,2022, 30.06.2022, 30.09.2022, а фактично сплачено у червні, липні, серпні 2023 року.

за грудень 2022року в сумі 307217,82грн, по терміну нарахування 30.01.2023року;

за січень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 02.03.2023року;

за лютий 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 30.03.2023року;

за березень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 01.05.2023року;

за квітень 2023року в сумі 353300,53грн, по терміну нарахування 30.05.2023року;

за травень 2023року в сумі 353300,53грн по терміну нарахування 30.06.2023року;

за червень 2023року в сумі 169642,36грн. по терміну нарахування 31.07.2023року,

фактично сплачено у липні-листопаді 2023 року.

Тобто, позивач визнає несвоєчасну сплату ним узгоджених грошових зобов`язань, які він же сам і визначив у податкових деклараціях з рентної плати за користування надрами, для видобування корисних копалин та з орендної плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за 2021-2023 роки.

Спірним у даному випадку є питання правомірності нарахування контролюючим органом штрафних санкцій за несвоєчасну сплату позивачем узгодженого грошового зобов`язання, зокрема, з урахуванням пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України та пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Так, 18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі - Закон № 533-IX).

У зв`язку з набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

При цьому перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Таким чином законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів сплати податків і зборів.

Карантин був встановлений Кабінетом Міністрів України на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року і постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України встановлений карантин.

Проте, до завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває досі.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

27 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо сплати податків і зборів.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

З огляду на викладене, суд уважає, що відсутня будь-яка колізія між нормами Податкового кодексу України або неоднозначне (множинне) трактування норм Податкового кодексу, зокрема, п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та пп 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України з 27.05.2022 року.

За наведених обставин, твердження позивача про те, що оскільки порушення вимог податкового законодавства в частині сплати узгоджених сум податкових зобов`язань з плати за землю та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин допущені позивачем у період дії карантину, то в силу положень п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за такі порушення штрафні санкції не застосовуються, є безпідставними.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року, підпункт 69.1 викладено в новій редакції, згідно якої, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Також, згідно внесених змін до цього пункту, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень-травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).

Таким чином, зважаючи на викладені приписи закону, платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податків та зборів за звітні податкові періоди, в яких діяв мораторій, запроваджений пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року проте, лише у випадку сплати таких податкових зобов`язань не пізніше 1 серпня 2022 року або у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів.

При цьому, податкове правопорушення щодо несвоєчасної сплати податків та зборів є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем сплати узгоджених податкових зобов`язань.

Припиняється ж таке порушення в день фактичної сплати податків та зборів. Тому у випадку коли платник податку несвоєчасно сплатив податки та збори за звітні (податкові) періоди, які припадали на період дії мораторію, і фактична сплата таких узгоджених податкових зобов`язань здійснена після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків сплати податків та зборів застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

Тут варто нагадати, що як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Отже, якщо платником податків порушено граничний строк сплати узгоджених податкових зобов`язань за звітні періоди, які припадали на період дії мораторію (січень - травень 2022 року), а сплата таких податкових зобов`язань відбулась з порушенням строку після 01 серпня 2022 року, у контролюючого органу наявні правові підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 124.1 статті 124 ПК України (а саме: за порушення строків сплати податків та зборів після 01.08.2022 року по день фактичної сплати податкових зобов`язань).

Виключенням же є другий випадок, коли у платника податків відсутня можливість виконати свій податковий обов`язок.

Так, вносячи до ПК України зміни в частині особливостей справляння податків і зборів на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, законодавець виходив з того, що внаслідок настання указаних обставин з`явились дві категорії платників податків, а саме: ті, що мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, і ті, у яких така можливість відсутня.

Про такі обставини свідчить зміст пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України в редакції Закону № 2118-IX, які Законом № 2260-IX були уточнені.

При цьому, для тих платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, законодавець передбачив можливість звільнення від відповідальності, зокрема, за несвоєчасну сплату податків і зборів, за умови, що така сплата буде здійснена у строк до 01 серпня 2022 року. А для тих платників податків, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо сплати податків і зборів, законодавець передбачив звільнення від відповідальності за умови виконання такого обов`язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Разом з тим, встановлене абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України звільнення від відповідальності, є залежним від отримання рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку відповідно до вимог Порядку № 225.

Суд повторює, що підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

При цьому та обставина, що Порядок № 225 набрав чинності лише 06 вересня 2022 року, не позбавляла платників податків права довести у визначений спосіб факту неможливості своєчасно виконати свій обов`язок і після указаної дати, вказавши у заяві про відповідний період, що прямо передбачено указаним Порядком.

Суд звертає увагу, що камеральна перевірка була проведена у листопаді 2023 року, тоді як у разі дійсної неможливості виконання податкових обов`язків позивач мав би звернутися до податкового органу з відповідною заявою до 30 вересня 2022 року, тобто задовго до моменту проведення перевірки.

При цьому посилання позивача на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення термінів сплати податків і зборів, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків сплати податків і зборів, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Суд уважає, що позивач мав реальну можливість та достатній строк до проведення перевірки для звернення з відповідною заявою про неможливість виконання податкових обов`язків, але докази такого звернення у матеріалах справи відсутні, у зв`язку з чим посилання позивача на такі обставини є безпідставними.

Щодо виключення інформації про наявність у ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» грошового зобов`язання.

Наказом Міністерства фінансів України № 5 від 12.01.2021 року, затверджений Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Порядок № 5).

Цей Порядок визначає організацію діяльності з ведення органами Державної податкової служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Згідно п. 2 Порядку № 5 інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску (далі - платежі), що ведеться за кожним видом платежу; інформаційна система - інтегрований комплекс процесів, компонентів та засобів апаратного і програмного забезпечення для виконання цільової функції.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу. Облік нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску відображається в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення. Інформаційна система органів ДПС після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.

Перелік форм ІКП та методичні рекомендації щодо ведення форм оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Методичні рекомендації) затверджені наказом Державної фіскальної служби України № 267 від 10.04.2015 «Про організацію оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Зворотний бік інтегрованої картки відображає стан розрахунків платника (суми нарахованих та сплачених платежів, пені, штрафних (фінансових) санкцій, процентів за користування розстроченням (відстроченням) грошових зобов`язань (податкового боргу), суми податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, надміру та/або помилково сплачені, заявлені до відшкодування тощо) за податками, зборами, митними платежами та єдиним внеском.

Згідно з пп. 1, 2 п. 4 розділу V Порядку № 5, працівники підрозділів адміністративного/ судового оскарження податкового органу, до компетенції яких належать розгляд скарг під час проведення процедури адміністративного оскарження або супроводження справ у судах, під час проведення процедури судового оскарження прийнятих податкових повідомлень-рішень / рішень / вимог та/ або рішень щодо єдиного внеску, в установленому порядку відповідно до вимог регламентів використання відповідних інформаційних систем вносять дані до інформаційних систем, які забезпечують відображення результатів адміністративного та/або судового оскарження, у день отримання чи складання відповідних документів або отримання інформації з подальшим збереженням даних та встановленням зв`язків записів зазначених інформаційних систем із записами підсистеми, що відображає результати контрольно-перевірочної роботи.

Відображенню в інформаційній системі підлягають матеріали, які зареєстровані інформаційних системах, що забезпечують відображення результатів адміністративного та/або судового оскарження, та мають безпосередній зв`язок з матеріалами, внесеними до підсистеми, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи в ході виконання її функцій.

До таких матеріалів відносять: скарга (заява) платника податків; рішення про результати розгляду скарги (заяви); ухвала суду про відкриття провадження; рішення суду, прийняте по суті.

Залежно від інформації, яка завантажена в інформаційну систему з інформаційних систем, які забезпечують відображення результатів адміністративного та/ або судового оскарження, в підсистемі, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи, одночасно змінюється статус податкових повідомлень-рішень/вимог та/або рішень щодо єдиного внеску та в ІКП відображається така інформація щодо оскарження донарахованих сум та прийнятих рішень відповідними органами: інформація з рішення суду, прийнятого по суті.

Статус податкових повідомлень-рішень/вимог та/або рішень щодо єдиного внеску змінюється відповідно до суті рішення (постанови) («Скасовується в судовому порядку»/ «Вручено, судовий розгляд»). У підсистемі, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи, статус податкових повідомлень - рішень/ вимог та рішень щодо єдиного внеску змінюється на «Скасовується в судовому порядку» / «Вручено, судовий розгляд».

У разі якщо за результатами судового оскарження донарахована/зменшена сума з урахуванням її складових (платіж, санкція, пеня) у повному обсязі скасовується (статус податкових повідомлень - рішень/вимог та/або рішень щодо єдиного внеску в підсистемі, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи, змінюється на «Скасовується в судовому порядку», то в ІКП відображення облікових показників (операцій) щодо донарахування/зменшення суми не проводиться.

Відповідно до глави 1 розділу ІІ Порядку № 5: «Для забезпечення ведення оперативного обліку податків, зборів, платежів, єдиного внеску в ІКС ДПС відкриваються ІКП за кожним кодом класифікації доходів бюджету / технологічним кодом єдиного внеску щодо кожного платника, територіального органу ДПС, що відповідає місцю обліку платника або обліку об`єкта оподаткування, коду території територіальної громади згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 листопада 2020 року № 290 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 12 січня 2021 року № 3).

ІКП містить інформацію про первинні показники оперативного обліку, облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

Під час проведення облікової операції в ІКП зазначаються дата запису операції, зміст операції та/або документ, на підставі якого здійснюється запис.

ІКП відкривається: за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання осіб (фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців, самозайнятих осіб) (основне місце обліку); за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням, або через які проводиться діяльність (неосновне місце обліку).

Податковому органу, в якому перебуває платник за основним місцем обліку, надається доступ до ІКП, відкритих за основним місцем обліку, для внесення відповідної інформації, а за неосновним місцем обліку - в режимі перегляду.

З огляду на викладене вбачається, що здійснення контролю та ведення повноти даних ІКП платників податків закріплено за відповідним територіальним органом ДПС.

Разом з тим, підставою для внесення змін до інтегрованої картки платника податків шляхом виключення даних про наявність податкового боргу є скасування податкового повідомлення-рішення в адміністративному або судовому порядку, тому відсутні підстави визначати зміст позовних вимог зобов`язального характеру щодо виключення з електронного кабінету, інтегрованої картки платника податків та інших інформаційних систем ДПС України, ведення яких здійснюється територіальним органом ДПС та/або Державною податковою службою України, інформацію про наявність у платника податків грошового зобов`язання на підставі податкових повідомлень-рішень у разі скасування їх в судовому порядку.

Щодо неотримання позивачем рішення ДПС України за результатами розгляду скарги на спірні податкові повідомлення-рішення.

Згідно із п. 56.2 ст. 56 ПК України у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.

За змістом п. 56.3 ст. 56 ПК України скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.

Скарги на рішення контролюючих органів в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональних територіальних органів та митниць подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Пунктом 56.8 статті 56 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.

У свою чергу, за правилами п. 56.9 ст. 56 ПК України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.

Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.

Наведені правові норми дають підстави для висновку, що юридичним наслідком порушення контролюючим органом встановленого Податковим кодексом України або продовженого рішенням керівника контролюючого органу (його заступника) строку розгляду скарги платника податків, та не направлення впродовж цих строків платнику податків вмотивованого рішення за результатами розгляду скарги на адресу платника податків з повідомленням про вручення, є визнання скарги такою, що повністю задоволена на користь платника податків з наступного за днем закінчення зазначених строків дня.

Пунктом 42.2 статті 42 ПК України встановлено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Відповідно до п. 42.4 ст. 42 ПК України у разі, якщо пошта не може вручити платнику податків документ через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їх відмову прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

Згідно із п. 45.2 ст. 45 ПК України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Податковою адресою підприємства, переданого у довірче управління, є місцезнаходження довірчого власника.

Матеріалами справи стверджується, що юридичною адреса ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» : 34552, Рівненська обл., Сарненський р-н, село Селище (витяг з ЄДРПОУ).

Рішення ДПС України від 28.02.2024 № 5246/6/99-00-06-03-02-06 за наслідками розгляду скарги ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 № 10734/17000406, № 10724/7000406 було направлено на цю ж адресу позивача 28.02.2024, що підтверджується копіями: чеку, який підтверджує оплату послуги відправлення, списку згрупованих поштових відправлень № 180 від 28.02.2024 про відправку ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» рекомендованого листа № 0600093526268 від 28.02.2024.

Такі докази є належними та підтверджують відправлення документів позивачу.

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про поштовий зв`язок» за невиконання чи неналежне виконання послуг з пересилання внутрішніх поштових відправлень, доручень користувачів щодо поштових переказів оператори поштового зв`язку несуть перед користувачами відповідальність.

Така ж позиція наведено у постанові Верховного Суду від 20.06.2018 № 820/1186/17.

За наведеного суд уважає, що рішення ДПС України від 28.02.2024 № 5246/6/99-00-06-03-02-06 за наслідками розгляду скарги ТОВ «Селищанський гранітний кар`єр» на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 18.12.2023 № 10734/17000406, № 10724/7000406 належним чином направлено позивачу та вважається врученим в силу закону.

Зважаючи на викладене в його сукупності, суд дійшов висновків про відсутність підстав для скасування податкових повідомлень-рішень від 18.12.2023 № 10734/17000406, № 10724/7000406.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29). Суди повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).

Інші аргументи сторін не є визначальними для вирішення даної справи та не спростовують висновок суду про відсутність підстав для задоволення позову.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Наведене вище дозволяє дійти висновку, що відповідачем доведено правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, підстави для розподілу понесених позивачем судових витрат згідно ст. 139 КАС України, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" до Головного управління ДПС в Рівненській області, Державної податкова служба України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 18.12.2023 № 10724/17000406, № 10734/7000406, залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 17 березня 2025 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанський гранітний кар`єр" (с. Селище,Сарненський р-н, Рівненська обл.,34552, ЄДРПОУ/РНОКПП 14338719)

Відповідач - Головне управління ДПС в Рівненській області (вул. Відінська, 12, м. Рівне, Рівненська обл., Рівненський р-н, 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2025
Оприлюднено19.03.2025
Номер документу125886919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —460/2056/25

Ухвала від 28.10.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 13.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 18.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 17.03.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 28.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні