Рішення
від 17.03.2025 по справі 600/682/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2025 р. м. Чернівці справа № 600/682/24

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" звернулось з позовом до суду, в якому просить суд:

1) визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернівецькій області:

- №9669962/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №108 від 12.07.2023р.;

- №9669965/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №114 від 12.07.2023р.;

- №9669961/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №151 від 14.07.2023р.;

- №9669968/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №154 від 14.07.2023р.;

- №9669959/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №214 від 24.07.2023р.;

- №9669960/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №219 від 24.07.2023р.;

- №9669964/37722736 від 06.10.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №244 від 27.07.2023р.

2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум":

- №108 від 12.07.2023р. (Отримувач/покупець ТОВ "Вюрт-України") на суму 6319,64грн, в тому числі ПДВ 1053,27грн;

- №114 від 12.07.2023р. (Отримувач/покупець ПАТ "САВ 92") на суму 7945,11грн, в тому числі ПДВ 1324,19грн;

- №151 від 14.07.2023р. (Отримувач/покупець ТОВ "УПГ-Інвест") на суму 14163,14грн, в тому числі ПДВ 2360,52грн;

- №154 від 14.07.2023р. (Отримувач/покупець КНП "Вікнянський центр первинної медико-санітарної допомоги") на суму 6100,06грн, в тому числі ПДВ 1016,68грн;

- №214 від 24.07.2023р. (Отримувач/покупець ТОВ "Полігран-Трейд") на суму 13296,89грн, в тому числі ПДВ 2216,15грн;

- №219 від 24.07.2023р. (Отримувач/покупець ТОВ ВКФ "Балакком") на суму 8574,21грн, в тому числі ПДВ 1429,04грн;

- №244 від 27.07.2023р. (Отримувач/покупець ТОВ "Мрія Сервіс") на суму 15625,93грн, в тому числі ПДВ 2604,32грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН прийняті рішення, якими відмовлено в реєстрації поданих позивачем податкових накладних: №108 від 12.07.2023, №114 від 12.07.2023, №151 від 14.07.2023, №154 від 14.07.2023, №214 від 24.07.2023, №219 від 24.07.2023, №244 від 27.07.2023, у зв`язку з - "ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".

Позивач пояснив, що підставою зупинення реєстрації податкових накладних №108, №151, №154, №214, №219 у квитанціях зазначено - обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.І Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Щодо ПН №114 від 12.07.2023 - відсутні відомості в Реєстрі платників акцизного з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну/розрахунок коригування. в якій зазначено товар 2710 122 500, що відповідає п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Після того як позивачем було надано документи, які на його думку достатні для реєстрації податкових накладних, Головне управління ДПС у Чернівецькій області, надіслало в особистий кабінет платнику повідомлення про необхідність подання додаткових документів. У подальшому, у зв`язку з неподанням платником додаткових пояснень, відповідачем прийнято оскаржувані рішення.

Разом із тим, позивач наполягає на тому, що стосовно господарських операцій, відображених у поданих на реєстрацію податкових накладних, було надано вичерпні пояснення та копії документів, яких достатньо для підтвердження інформації по господарських операціях та для реєстрації податкових накладних. Відтак, на думку позивача, рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, прийняті відповідачем є протиправними і підлягають скасуванню.

Ухвалою судді відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Вказаною ухвалою, серед іншого відповідачам запропоновано протягом 15 днів з дня отримання даної ухвали подати відзив на позовну заяву.

У поданому відзиві Головне управління ДПС у Чернівецькій області позов не визнало. Відповідач зазначив, що реєстрація податкових накладних №№108, 151, 154, 214, 219, 244 була зупинена відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, так як, код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 2853 (вода дистильована) відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Крім того, зупинка реєстрації податкової накладної №114 відбулась відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення oперацій, оскільки відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну/розрахунок коригування в якій зазначено товар 2710122500

Тому платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказував, що на підтвердження реальності господарської операції позивачем не надано комісії регіонального рівня первинні документи, в яких міститься інформація щодо проведених господарських операцій, чим порушено п.4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної і розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, до ПН №№108, 151, 154, 214, 219, 244 платником не надано на розгляд комісії жодних документів щодо походження товару за номенклатурою «вода дистильована» за кодом згідно УКТЗЕД 2853. До ПН №114 від 12.07.2023 року не надано копії первинних документів щодо походження товару з кодом УКТ ЗЕД 2710122506, по якому зупинено реєстрацію ПН. Платником не надано на розгляд комісії жодних документів щодо походження товару за номенклатурою: «вода дистильована» за кодом згідно УКТЗЕД 2710122500. Крім цього не надано жодної інформації щодо того чи належить даний товар (очисник гальм) до підакцизних товарів.

Державна податкова служба України у встановлений судом строк відзиву до суду не направила, у зв`язку з чим, суд вважає за можливе вирішувати справу на підставі наявних у ній матеріалів, що відповідає ч.6 ст.162 КАС України.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (вул.Енергетична, 2Г, м.Чернівці, код ЄДРПОУ 37722736) перебуває на обліку як платник податків та є платником податку на додану вартість, основними видати діяльності підприємства є здійснення роздрібної торгівлі автомобілями (КВЕД 45.11), запасними частинами (КВЕД 45.32), а також ремонт автотранспортних засобів (КВЕД 45.20), сервісне та гарантійне обслуговування як за замовленням населення, так і юридичних осіб.

19.08.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вюрт Україна» (Сторона 2) укладено договір №051/2019 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.24-27).

12.07.2023р. виписано податкову накладну №108 на суму 6319,64грн, в тому числі ПДВ 1053,27 грн. (а.с.19).

Проте, квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.07.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №108 від 12.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.21).

04.05.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та ПАТ "САВ 92" (Сторона 2) укладено договір №0420 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.40-43).

12.07.2023р. виписано податкову накладну №114 на суму 6 945,11грн, в тому числі ПДВ 1324,19грн. (а.с.39).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.07.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №114 від 12.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного з реалізації пального щодо субєкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну/розрахунок коригування, в якій зазначено товар 2710 122 500, що відповідає п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.38).

01.01.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та ТОВ "УПГ-Інвест" (Сторона 2) укладено договір №113/2023 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.56-58).

14.07.2023р. виписано податкову накладну №151 на суму 14163,14грн, в тому числі ПДВ 2360,52грн (а.с.52-53).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.07.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №151 від 14.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.54).

24.05.2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та КНП "Вікнянський центр первинної медико-санітарної допомоги" (Сторона 2) укладено договір №072/2022 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.72-75).

14.07.2023р. виписано податкову накладну №154 на суму 6100,06грн., в тому числі ПДВ 1016,68грн. (а.с.68-69).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.07.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №154 від 14.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.70).

06.09.2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та ТОВ "Полігран-Трейд" (Сторона 2) укладено договір №118/2022 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.89-92).

24.07.2023р. виписано податкову накладну №214 на суму 13296,89грн., в тому числі ПДВ 2216,15грн. (а.с.85-86).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.08.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №214 від 24.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.87).

19.07.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та ТОВ ВКФ "Балакком" (Сторона 2) укладено договір №144/2023 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів згідно з Переліком (а.с.107-110).

24.07.2023р. виписано податкову накладну №219 на суму 8574,21грн., в тому числі ПДВ 1429,04грн. (а.с.103-104).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.08.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №219 від 24.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.105).

26.11.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (Сторона 1) та ТОВ "Мрія Сервіс" (Сторона 2) укладено договір №261121/1 по виконанню зобов`язань по ремонту та/або сервісному обслуговуванню автомобілів Сторони 2, здійснення продажу замовлених Стороною 2 автозапчастин і комплектуючих до автомобілів (а.с.123-127).

27.07.2023р. виписано податкову накладну №244 на суму на суму 15625,93грн., в тому числі ПДВ 2604,32грн. (а.с.119-120).

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.08.2023, сформованою та відправленою за допомогою "Автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС країни, версія 2.3.8.74, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної №244 від 27.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2853 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.121).

Позивачем подано на розгляд комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області пояснення та копії первинних документів щодо податкових накладених, реєстрацію яких зупинено.

27.09.2023 податковим органом направлено платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У повідомленнях, які стосуються податкових накладних №108, №151, №154, №214, №219 та №244 зазначено перелік документів, які товариство має додатково надати контролюючому органу, із зазначенням додаткової інформації: «не надано копій первинних документів щодо походження товару з кодом УКТЗЕД 2853 по якому зупинено реєстрацію ПН».

У повідомленні щодо ПН №114 разом з переліком документів, які ТОВ «Автоподіум» має додатково подати до відповідача зазначено: «не надано копій первинних документів щодо походження товару з кодом УКТ ЗЕД 2710 122 500 по якому зупинено реєстрацію ПН.

Позивач у позові пояснив, що товариство вчасно не ознайомилося із змістом надісланих відповідачем повідомлень про надання додаткових пояснень та документів (у термін, що становить 5 робочих днів).

Рішеннями від 06.10.2023р. №9669962/37722736, №9669965/37722736, №9669961/37722736, №9669968/37722736, №9669959/37722736, №9669960/37722736, №9669964/37722736 позивачу було відмолено у реєстрації ПН/РК №108 від 12.07.2023, №114 від 12.07.2023, №151 від 14.07.2023, №154 від 14.07.2023, №214 від 24.07.2023, №219 від 24.07.2023, №244 від 27.07.2023 в ЄРПН з підстав ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в єдиному peєстpi податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або дoкyмeнтiв, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному peєстpi податкових накладних, платником податку (а.с.34-35, 50-51, 66-67, 83-84, 99-100, 117-118, 135-136).

Вважаючи протиправними оскаржувані рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України), Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок №1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).

За приписами абзаців "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності / невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня

Згідно п. 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.

Пунктом 10 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п.11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку №1165).

Встановлено, що реєстрація податкових накладних №№108, 151, 154, 214, 219, 244 зупинена із посиланням виключно на п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Реєстрація податкової накладної №114 з посиланням на п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції (п.1 додатку 3 до Порядку №1165 в редакції на час виникнення спірних правовідносин) є випадок, якщо: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідно до пункту 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції (п.3 додатку 3 до Порядку №1165 в редакції на час виникнення спірних правовідносин) є відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

Вище зазначені норми законодавства передбачають, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є наявність об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній та/або ймовірність уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку, тобто господарська операція має бути реальною, впливати на активи платника податку та породжувати податкові зобов`язання.

Поряд з цим, як зазначалось вище, пунктом 11 Порядку №1165 встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, пропозиції щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Тобто, на час формування квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивача, податкове законодавство України мітить вимоги до змісту такої квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, які є конкретними та не можуть містити абстрактний характер.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

Пунктами 4, 5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) і строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).

Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений пунктом 5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.

При таких обставинах, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Разом з тим, з наявних у справі матеріалів вбачається, що при зупиненні реєстрації податкових накладних №108, №114, №151, №154, №214, №219, №244 у квитанції відсутній конкретний перелік необхідних документів, що має бути наданий платником податків для прийняття рішення про реєстрацію таких податкових накладних.

Крім того, запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі №822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 520/15348/20).

Отже, не зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної податкової накладної.

Окрім того, суд зважає на зауваження позивача з приводу того, що при наданні пояснень з додатковими документами після зупинення реєстрації поданих накладних, керувався прикладом переліку поданих раніше документів для реєстрації податкових накладних, реєстрація яких була зупинена у вересні 2022 року та червні 2023 року з тих самих причин та які згодом було зареєстровано. Відтак, надавши контролюючому органу ідентичний перелік документів, який на його думку, був достатній для підтвердження здійснення господарської операції та прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №№108, 114, 151, 154, 214, 219, 244, позивач, на переконання суду, обґрунтовано очікував на подальшу їх реєстрацію.

За таких обставин суд вважає протиправним зупинення реєстрації податкових накладних №108, №151, №154, №214, №219, №244 з підстав відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та №114 з підстав відповідності пункту 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з цим, матеріали справи не містять жодних належних та допустимих доказів, які давали можливість віднести розглядувані у даній справі господарські операції до п.п.1, 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій платника податку на додану вартість.

Зважаючи на це, суд приходить до висновку, що у відповідача не було законних та обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

З матеріалів справи вбачається, що після отримання рішення про зупинення реєстрації поданих податкових накладних №108, №114, №151, №154, №214, №219, №244 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у яких відсутній конкретний перелік необхідних документів, що має бути наданий платником податків для прийняття рішення про реєстрацію таких податкових накладних, позивачем було направлено контролюючому органу пояснення та матеріали на підтвердження вчинення ним господарської операції з контрагентами.

За наслідками розгляду поданих позивачем пояснень та матеріалів на підтвердження вчинення господарської операції відповідачем повідомлено платника про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, згідно з якими податковий орган просив надати копії документів договорів, первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, накладних, розрахункових документів. У додатковій інформації, податковим органом уточнено: не надано копії первинних документів щодо походження товару з кодом УКТ ЗЕД 2853, а щодо податкової накладної №114 у додатковій інформації уточнено: не надано копій первинних документів щодо походження товару з кодом УКТ ЗЕД 2710 122500.

У поданому позові позивач пояснив, що на вимогу податкового органу щодо реальності господарських операцій з контрагентами було надано усі наявні документи, достатні для реєстрації спірних накладних, в тому числі з урахуванням досвіду реєстрації попередніх аналогічних податкових накладних. Крім того, пояснив, що оскільки вчасно не ознайомився із змістом надісланих повідомлень про надання додаткових пояснень та документів (у термін до 5 днів) позивачем додаткові документи на направлялись.

Вирішуючи вказаний спір, суд звертає увагу на постанову від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, в якій Верховний Суд зауважив, що чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зазначає, що з огляду на протиправність зупинення реєстрації податкових накладних, що є предметом спору та відсутність у відповідних квитанціях про зупинення їх реєстрації конкретного переліку документів, які необхідно було подати для проведення реєстрації, відмова у реєстрації таких податкових накладних з підстав неподання позивачем необхідних документів не може вважатись законною та обґрунтованою, що свідчить про протиправність спірних рішень від 06.10.2023р. №№9669962/37722736, 9669965/37722736, 9669961/37722736, 9669968/37722736, 9669959/37722736, 9669960/37722736, 9669964/37722736.

На думку суду, надані позивачем документи до пояснень в своїй сукупності є достатніми для реєстрації податкових накладних №108 від 12.07.2023, №114 від 12.07.2023, №151 від 14.07.2023, №154 від 14.07.2023, №214 від 24.07.2023, №219 від 24.07.2023, №244 від 27.07.2023 та висновку про реальність господарських операцій між позивачем та ТОВ "Вюрт-України", ПАТ "САВ 92", ТОВ "УПГ-Інвест", КНП "Вікнянський центр первинної медико-санітарної допомоги", ТОВ "Полігран-Трейд", ТОВ ВКФ "Балакком", ТОВ "Мрія Сервіс".

Суд звертає увагу на те, що метою перевірки податкових накладних, поданих на реєстрацію в ЄРПН, є не перевірка ведення бухгалтерського обліку платником податку чи правильність формування податкового кредиту чи відображення податкових зобов`язань, а встановлення ризиків порушення платником податку податкового законодавства, уникнення ним виконання податкового обов`язку через відображення в податковому обліку операцій з постачання товарів/послуг, у яких наявні об`єктивні ознаки неможливості їх здійснення (проведення).

З огляду на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 по справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН.

Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у ПН. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині щодо визнання протиправними та скасування спірних рішень.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.

Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були та є достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Обставин, які б унеможливлювали їх реєстрацію, судом не встановлено.

Відповідно до ч.3 ст.245 КАС України (далі - КАС України), у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.

Враховуючи те, що позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір, у відповідності до правил ст.139 КАС України, підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Чернівецькій області.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669962/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №108 від 12.07.2023р.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №108 від 12.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669965/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №114 від 12.07.2023р.

5. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №114 від 12.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669961/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №151 від 14.07.2023р.

7. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №151 від 14.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

8. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669968/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №154 від 14.07.2023р.

9. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №154 від 14.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

10. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669959/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №214 від 24.07.2023р.

11. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №214 від 24.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

12. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669960/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №219 від 24.07.2023р.

13. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №219 від 24.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

14. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області №9669964/37722736 від 06.10.2023р. про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" в реєстрації податкової накладної №244 від 27.07.2023р.

15. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" №244 від 27.07.2023р., датою її подання на реєстрацію.

16. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області судовий збір у розмірі 21196,00 грн.

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Автоподіум" (вул.Енергетична, 2-В, м.Чернівці, 58007; код ЄДРПОУ 37722736);

Відповідач 1 - Головного управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м.Чернівці, 58013; код ЄДРПОУ 44057187)

Відповідач 2 - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393)

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2025
Оприлюднено19.03.2025
Номер документу125888917
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —600/682/24-а

Ухвала від 22.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 16.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 17.03.2025

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні