Постанова
від 06.03.2025 по справі 160/28292/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 березня 2025 року м. Дніпросправа № 160/28292/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Олефіренко Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради

на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.12.2024 року (головуючий суддя Рянська В.В.)

в адміністративній справі №160/28292/24 за позовом Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради до відповідача Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "КИ.МОД" Кам`янська міська рада

про скасування містобудівних умов та обмежень,-

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради до Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради про скасування містобудівних умов та обмежень, наданих Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД», затверджених наказом від 16.04.2018 № 6 «МД».

Ухвалою від 11.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД»; призначено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні); встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

Ухвалою суду від 25.11.2024 за клопотанням позивача залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Кам`янську міську раду.

23.12.2024 надійшла заява Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради про забезпечення позову, у якій позивач просить зупинити дію містобудівних умов та обмежень, наданих Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД», затверджених наказом від 16.04.2018 № 6 «МД», до набрання законної сили рішенням суду у даній справі.

Заяву обґрунтовано тим, що у зв`язку з набранням законної сили рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 у справі №160/14988/24, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2024, зупинення оскаржуваних містобудівних умов та обмежень фактично скасовано та відновлено їх дію. У разі подальшого застосування оскаржуваних містобудівних умов та обмежень для будівництва об`єкта за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Широка, 353-А з порушеннями можуть настати тяжкі наслідки для територіальної громади. Існує небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача та територіальної громади до ухвалення рішення в адміністративній справі. У разі заподіяння такої шкоди для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль. Невжиття заходів забезпечення позову може призвести до порушення законних прав та інтересів позивача, ускладнить або унеможливить виконання рішення, внаслідок чого для відновлення порушених прав необхідно буде докласти значних зусиль.

24.12.2024 до суду надійшло сформоване у підсистемі ЄСІТС «Електронний суд» 23.12.2024 клопотання ТОВ «КИ.МОД», подане його представником адвокатом Мельник Ганною Володимирівною, у якому третя особа-1 просить відмовити в задоволенні заяви про забезпечення позову. У клопотанні зазначено, що з 25.08.2021 дію оскаржуваних містобудівних умов та обмежень, виданих ТОВ «КИ.МОД», зупинено і станом на 23.12.2024 не відновлено. Тому відсутні підстави для задоволення заяви позивача про забезпечення позову.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.12.2024 року у задоволенні заяви Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради про забезпечення позову відмовлено.

Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що позивачем не доведено та документально не підтверджено обставини, які би вказували на очевидну небезпеку заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, що унеможливило би захист його прав, свобод та інтересів без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі, як і не доведено того, що невжиття заходів забезпечення позову може ускладнити чи зробити неможливим виконання рішення суду у цій справі.

Не погодившись з ухвалою суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу суду першої інстанції. Винести постанову, якою заяву Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради про забезпечення позову, задовольнити та зупинити дію містобудівних умов та обмежень, які були надані Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД» затверджені наказом Управління від 16.04.2018 №6 «МД» до ухвалення рішення в адміністративній справі та набрання законної сили.

Вказує, що невідповідність намірів забудови земельної ділянки є підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. При цьому невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання конкретного населеного пункту. Наміри забудови земельної ділянки, на яку надаються містобудівні умови та обмеження, мають відповідати у повній мірі генеральному плану населеного пункту та плану зонування, якщо такий розроблено.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції ухвали від 26.12.2024 року, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає таке.

Згідно з ч. 1 ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 150 КАС України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Частиною 4 статті 150 КАС України передбачено, що подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.

Згідно з ч. 1 ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено:

зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;

забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;

зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 151 КАС України заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами.

Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Положеннями процесуального закону передбачено конкретні умови і підстави для застосування судом заходів забезпечення позову.

Заходи забезпечення позову повинні бути нерозривно пов`язані з предметом позову і правами, про судовий захист яких іде мова, а заява, подана в порядку вказаних статей КАС України, повинна містити належні обґрунтування необхідності застосування таких процесуальних повноважень з поданням на їх підтвердження належних, допустимих, достовірних і достатніх доказів.

Заходи забезпечення позову застосовуються задля гарантування реального виконання в майбутньому судового рішення у випадку його ухвалення на користь позивача.

Водночас для виконання таких заходів потрібно додержуватися щонайменше однієї з умов, визначених у частині другій статті 150 КАС України.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що позивач пред`явив позовні вимоги про скасування містобудівних умов та обмежень, наданих Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД», затверджених наказом від 16.04.2018 № 6 «МД», та просить забезпечити позов шляхом зупинення дії оскаржуваних містобудівних умов та обмежень до набрання законної сили рішенням суду у справі за його позовом.

Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради від 22.02.2024 № 2и/54 рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво річкового терміналу на території існуючого комплексу будівель та споруд за адресою: вул. Широка, 353А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, прийнято 25.08.2021 листом про наявність містобудівних умов та обмежень в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва за кваліфікованим електронним підписом начальника управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради - головного архітектора міста - Саєнко Ю.В.

Згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 у справі №160/14988/24, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2024:

визнано протиправним та скасовано рішення, прийняте 25.08.2021 листом про наявність містобудівних умов та обмежень в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва за кваліфікованим електронним підписом начальника управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради - головного архітектора міста - Саєнко Ю.В., про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво річкового терміналу на території існуючого комплексу будівель та споруд» за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Широка, 353А;

визнано протиправними дії Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради щодо внесення в електронний реєстр містобудівних умов та обмежень відомостей про зупинення дії, виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво річкового терміналу на території існуючого комплексу будівель та споруд» за адресою: вул. Широка, 353А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область;

зобов`язано Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради щодо ТОВ «КИ.МОД» виключити з державних електронних реєстрів і систем інформацію про зупинення дії виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво річкового терміналу на території існуючого комплексу будівель та споруд» за адресою: вул. Широка, 353А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область;

зобов`язано Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради включити в Єдину державну електронну систему у сфері будівництва інформацію про дію виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво річкового терміналу на території існуючого комплексу будівель та споруд» за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Широка, 353А.

Згідно з інформацією на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва станом на 26.12.2024 статус документа містобудівні умови та обмеження реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:0191-7464-3204-2666 (такий номер зазначено в листі про наявність містобудівних умов та обмежень, створеному 25.08.2021 в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва) зупинений.

При цьому, у позовній заяві зазначено, що на підставі рішення Кам`янської міської ради № 1122-35/VIII від 16.06.2023 «Про вилучення з користування земельних ділянок у ТОВ «КИ.МОД» та передачу в користування на умовах оренди земельних ділянок ТОВ «ДНФ» право користування земельною ділянкою кадастровий номер 1210400000:03:035:0273, розташованою за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Широка, 353-А, на умовах оренди надано ТОВ «ДНФ».

Слід зазначити, що разом із заявою про забезпечення позову не надано та в матеріалах справи відсутні докази застосування станом на час розгляду справи оскаржуваних містобудівних умов та обмежень для будівництва об`єкта за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Широка, 353-А, зокрема, проведення будівельних робіт.

Судом першої інстанції не встановлено наявності очевидних ознак протиправності містобудівних умов та обмежень.

Суд першої інстанції зазначив, що факт їх протиправності потребує доведення та встановлення судом шляхом повного, всебічного та об`єктивного дослідження всіх доказів у справі.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції такий висновок суду першої інстанції є обґрунтованим виходячи з наступного.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 28.03.2018 у справі № 800/521/17, позов не може бути забезпечено таким способом, який фактично підмінює собою судове рішення у справі та вирішує позовні вимоги до розгляду справи по суті судом.

Постанову Верховного Суду від 29.11.2023 у справі № 120/2426/23, на яку посилається позивач у заяві про забезпечення позову, було прийнято за інших фактичних обставин справи.

За змістом цієї постанови позов було забезпечено шляхом зупинення до вирішення спору дії містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки щодо реконструкції з добудовою та надбудовою багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями, зупинення дії дозволу на виконання будівельних робіт та заборони проведення будівельних робіт на земельній ділянці, розташованій в історичному ареалі, в зоні охорони археологічного культурного шару, в зоні регулювання забудови пам`ятки-домінанти національного значення, яка є невідновлювальним природним ресурсом та об`єктом охорони культурної спадщини.

Доказів на підтвердження існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам та інтересам позивача - Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради або територіальної громади до ухвалення судового рішення в адміністративній справі, а також, що відновлення прав та інтересів позивача без вжиття заходів забезпечення позову стане неможливим, суду не надано.

Інститут забезпечення адміністративного позову дійсно є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення, прийнятого в адміністративній справі.

Проте сам по собі факт надання Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради Товариству з обмеженою відповідальністю «КИ.МОД» містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом від 16.04.2018 № 6 «МД», які ймовірно стосуються прав та інтересів позивача, не може автоматично свідчити про те, що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити виконання рішення суду, а факт порушення прав та інтересів позивача підлягає доведенню у встановленому законом порядку.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не доведено та документально не підтверджено обставини, які би вказували на очевидну небезпеку заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, що унеможливило би захист його прав, свобод та інтересів без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі, як і не доведено того, що невжиття заходів забезпечення позову може ускладнити чи зробити неможливим виконання рішення суду у цій справі.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що доводи позивача, якими обґрунтовано заяву про забезпечення позову, не можуть бути підставою для забезпечення позову.

Керуючись ст. 150, 151, 308, 311 312, 382 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янської міської ради залишити без задоволення.

Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.12.2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 06.03.2025 та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяН.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2025
Оприлюднено19.03.2025
Номер документу125890045
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —160/28292/24

Постанова від 06.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні