Герб України

Рішення від 20.02.2025 по справі 160/32091/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2025 рокуСправа №160/32091/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства освіти і науки України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ДП Інфоресурс про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

03.12.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до відповідача - 1: Міністерства освіти і науки України, відповідача 2: Державного університету інформаційно комунікаційних технологій (ДУІКТ), третя особа: ДП Інфоресурс, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо не вчинення всіх необхідних дій з метою виключення/видалення з Єдиної державної електронної бази з питань освіти недостовірної інформації про навчання ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій з параметрами навчання освітній рівень Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017- 15.03.2021. Поточний статус навчання «Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230)», Дата встановлення статусу 04.02.2020 року, як такої що порушує права та створює перешкоди для здійснення громадянином ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) його прав і законних інтересів чи свобод; відносно не внесення змін до даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти відносно ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) про послідовність здобуття ним освіти в порядку, визначеному частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»;

- зобов`язати Міністерство освіти і науки України внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", відносно інформації про навчання ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій з параметрами навчання освітній рівень Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017-15.03.2021. Поточний статус навчання «Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230)», Дата встановлення статусу 04.02.2020 року та внести зміни до даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти відносно ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) із внесенням в полі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту» - вказати «Так, не порушує».

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що в Єдиній державній електронній базі з питань освіти відносно нього міститься інформація про навчання, зокрема: що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) нібито здобував освітній рівень Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017-15.03.2021. Поточний статус навчання «Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230)», Дата встановлення статусу 04.02.2020 року.

Позивач зауважив, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) не укладав та/або не підписував з Державним університетом інформаційно-комунікаційних технологій будь-якого контракту чи договору на здобуття освітнього рівня Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка, не сплачував і не зобов`язаний був сплачувати Державному університету інформаційно-комунікаційних технологій коштів за освітні послуги, яких він не отримував. У позивача відсутній примірник такого контракту чи договору з Державним університетом інформаційно-комунікаційних технологій. Крім того, позивач зазначив, що нікого не уповноважував підписувати такий договір/контракт від його імені, а відтак, Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій зберіг і поширив персональні дані позивача до ЄДЕБО без його згоди з недостовірною інформацією, протиправно.

Через такі недостовірні дані про позивача, як здобувача освіти, що містяться в ЄДЕБО, зокрема, у Реєстрі документів про освіту, фактично є діючий документ про освіту з рівнем, не нижчим, ніж рівень поточного навчання ОСОБА_1 за денною або дуальною формою, за яким формується Довідка (за таблицею послідовності рівнів), в полі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», зазначається «Ні, порушує».

Позивач зауважив, що у порівнянні з даними про фактично здобуту освіту ним послідовність рівнів не було порушено, оскільки ОСОБА_1 не приступив до занять у Державному університеті телекомунікацій протягом 10 днів, тому це здобуття освіти не вважається порушенням послідовності і, відповідно, у Довідці відносно ОСОБА_1 має бути зазначено «Так, не порушує».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.12.2024 року відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження. Також, данною ухвалою відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог за позовом ОСОБА_1 до Державного університету інформаційно комунікаційних технологій (ДУІКТ) про скасування наказу Державного університету телекомунікацій від 14.09.2017 року №333 в частині п. 4 та скасування наказу Державного університету телекомунікацій від 30.10.2017 р. №425 в частині п. 1 відносно ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ).

17.12.2024 року відповідачем було надано відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що відповідно до Закону України «Про вищу освіту», вища освіта визначається як сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень ніж рівень повної загальної середньої освіти. Після першого зарахування на навчання для здобуття відповідного рівня освіти, особі, яка приступила до навчання, впродовж періоду навчання надавалися необхідні освітні послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти. Повторне зарахування означає, що особа знову формуватиме такі знання, уміння, навички та загальні компетентності. У термінах визначення послідовності здобуття освіти це свідчить про здобуття освіти в непослідовному порядку.

Зауважив, що згідно з інформацією, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, ОСОБА_1 у 2017 році був зарахований до Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії за спеціальністю 172 «Телекомунікації та радіотехніка», відрахований 30.10.2017. У 2024 році позивач був зарахований до Інституту чорної металургії ім. З.І. Некрасова Національної академії наук України за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії за спеціальністю 132 «Матеріалознавство». Отже, відповідач вважає, що ОСОБА_1 здобуває освіту в непослідовному порядку, тому у довідці, на підставі даних, що містяться в ЄДЕБО у відповідному полі буде зазначено «Ні, порушує».

Стосовно внесення змін у картці здобувача освіти в ЄДЕБО, відповідач зауважує, що така вимога позивача не може бути задоволена, оскільки внесення змін до картки здобувача освіти в ЄДЕБО, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 № 752 «Про створення Єдиної державної електронної бази з питань освіти» (із змінами, внесеними згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 №1060) визначено, що державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління розпорядника Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Міністерства освіти і науки України, є технічним адміністратором ЄДЕБО.

Внесення змін до картки здобувача освіти в ЄДЕБО, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 № 752 «Про створення Єдиної державної електронної бази з питань освіти» (із змінами, внесеними згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 №1060) визначено, що державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління розпорядника Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Міністерства освіти і науки України, є технічним адміністратором ЄДЕБО.

Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 10 статті 13 Закону України «Про вищу освіту», Міністерство освіти і науки України: бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері вищої освіти, науки, підготовки фахівців з вищою освітою;систематично відстежує та аналізує потреби вітчизняного ринку праці, вносить пропозиції щодо обсягів і напрямів державної підтримки підготовки фахівців з вищою освітою;провадить аналітично-прогностичну діяльність у сфері вищої освіти, визначає тенденції її розвитку, вплив демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, формує стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів, узагальнює світовий і вітчизняний досвід розвитку вищої освіти; формує пропозиції і розміщує державне замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою у порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про освіту» та з метою реалізації пункту 62 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, згідно з дорученням Міністра освіти і науки України від 31.05.2024 № 1/34-Д-24, встановлено алгоритм визначення послідовності здобуття освіти, здійснено розроблення технічного опису та забезпечено доопрацювання відповідно до нього програмного забезпечення Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

19.12.2024 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано позицію, викладену в позовній заяві. Також зазначено, що відповідач у відзиві не спростував доводи позовної заяви. Зауважено, що відповідач помилково ігнорує те, що в Єдиній державній електронній базі з питань освіти відносно позивача вказано про те, що у 2017 році позивач був зарахований до Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій та вказано «Дати початку та закінчення навчання 15.03.2017-15.03.2021», які суперечать інформації, вказаній у витягу з наказу від 14.09.2017 року №333, де відображено інші відомості з терміном навчання «з 15.09.2017 по 15.09.2021».

Позивачем звернуто увагу, що він не приступав до навчання в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій ані з 15.03.2017 року, ані з 15.09.2017 року по 31.10.2017 року.

Отже, позивач вважає, що на Міністерство освіти і науки України може бути покладено обов`язок усунути порушення прав позивача ОСОБА_1 шляхом внесення виправлення у записі в Єдиній державній електронній базі з питань освіти відомостей про порушення ОСОБА_1 , послідовності здобуття освіти, а саме, в розділі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст. 10 Закону України «Про освіту» - вказати «Так, не порушує».

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом з матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) навчався у Саксаганському природничо-науковом ліцеї м. Кривий Ріг (Атестат серії НР №11373430 від 19.06.1999); у Дніпропетровському національному університеті (Диплом бакалавра серії НОМЕР_2 від 02.07.2003, Диплом спеціаліста серії НОМЕР_3 від 30.06.2004).

Також, згідно з Випискою з Єдиної державної електронної бази з питань освіти, позивач навчався в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій з параметрами навчання: освітній рівень: Доктор філософії, заочної форми навчання, спеціальність: 172 Телекомунікації та радіотехніка; фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017- 5.03.2021. Поточний статус навчання: Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230); Дата встановлення статусу: 04.02.2020.

У 2024 році позивач був зарахований до Інституту чорної металургії ім. З.І. Некрасова Національної академії наук України за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії за спеціальністю 132 «Матеріалознавство». Дата початку та закінчення навчання: 01.10.2024-30.09.2028.

Згідно з Випискою з Єдиної державної електронної бази з питань освіти, позивач порушує послідовність навчання.

Як зазначив позивач, він не приступив до занять у Державному університеті телекомунікацій, тому, це здобуття освіти не вважається порушенням послідовності і відповідно у Довідці відносно ОСОБА_1 має бути зазначено «Так, не порушує».

04.11.2024 року позивач звернувся зі скаргою (вх. №Л-11944/0-24 від 04.11.2024 року) до Міністерства освіти та науки України, в якій просив звернути увагу на те, що внесена Державним університетом телекомунікацій/ Державним університетом інформаційно-комунікаційних технологій до ЄДЕБО інформація відносно навчання ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) є недостовірною і має бути видалена з ЄДЕБО повністю.

Міністерство освіти і науки України листом від 28.11.2024 року № 3/9444-24 повідомило позивача про те, що: «Законом України «Про вищу освіту» вища освіта визначається як сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень ніж рівень повної загальної середньої освіти.

Після першого зарахування на навчання для здобуття відповідного рівня освіти, особі, яка приступила до навчання, впродовж періоду навчання надавалися необхідні освітні послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти.

Повторне зарахування означає, що особа знову формуватиме такі знання, уміння, навички та загальні компетентності. У термінах визначення послідовності здобуття освіти це свідчить про здобуття освіти в непослідовному порядку.

Згідно з інформацією, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, ОСОБА_1 (07.08.1982) у 2017 році був зарахований до Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії за спеціальністю 172 «Телекомунікації та радіотехніка», відраховано 30.10.2017. У 2024 році був зарахований до Інституту чорної металургії ім. З.І. Некрасова Національної академії наук України за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії за спеціальністю 132 «Матеріалознавство». Саме тому у довідці, на підставі даних, що містяться в ЄДЕБО у відповідному полі буде зазначено «Ні, порушує»».

Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (строк дії воєнного стану в Україні продовжено надалі іншими Указами до сьогоднішнього дня).

Одночасно із введенням воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 №65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженого Законом України від 03.03.2022 №2105-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом (строк проведення загальної мобілізації продовжено надалі іншими Указами до сьогоднішнього дня).

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 №3543-XII призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

Згідно з частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VIIІ (далі Закон №2145-VIIІ) рівнями освіти є: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі- Порядок №560)

Додатком 9 до зазначеного Порядку затверджено форму довідки, яка формується за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти та має підтверджувати статус здобувача вищої освіти, а також на підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти формувати висновок щодо того, чи порушує поточне здобуття освіти послідовність, визначену частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

Відповідно до абзацу першого пункту 62 Порядку №560, здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

Згідно з ч.2 статті 10 Закону №2145-VIIІ, рівнями освіти є, зокрема, у послідовності:

перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

фахова передвища освіта;

початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;

другий (магістерський) рівень вищої освіти;

третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

З метою реалізації пункту 62 Порядку №560 Міністр освіти і науки України дорученням від 31.05.2024 №1/34-Д-24 доручив директорату фахової передвищої, вищої освіти, директорату професійної освіти, департаменту атестації кадрів вищої освіти Міністерства освіти і науки України та робочій групі, утвореній відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13.09.2023 №1122, здійснити розроблення технічного опису та забезпечити доопрацювання відповідно до нього програмного забезпечення ЄДЕБО з метою забезпечення закладам освіти можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною у додатку 9 до Порядку №560.

Зазначеним дорученням визначено наступний алгоритм визначення послідовності здобуття освіти згідно частини другої статті 10 Закону України «Про освіту»:

якщо в даних здобувача освіти, що містяться в ЄДЕБО, зокрема у Реєстрі документів про освіту, є діючий документ про освіту з рівнем, не нижчим ніж рівень поточного навчання, за яким формується Довідка (за таблицею послідовності рівнів, наведеною в додатку 2 до цього доручення), в полі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту» зазначається «Ні, порушує»;

в іншому випадку здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, - якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує», а якщо відсутня «Так, не порушує».

Водночас не вважається порушенням послідовності таке здобуття освіти:

1) здобувача освіти було поновлено на навчання або переведено з іншого закладу освіти (в історії поточного навчання перший статус «Поновлено», «Поновлено (з іншого ЗО)», «Переведено (з іншого ЗО))», а попереднє навчання (запис про яке у статусі «Відраховано із ЗО)» було за таким же рівнем, що й поточне навчання (аналогічно, якщо поточне навчання за ОПС «Фаховий молодший бакалавр», а попереднє - за ОКР «Молодший спеціаліст», або поточне навчання за ОС «Бакалавр» (на основі ПЗСО), а попереднє - за ОС «Магістр» (на основі ПЗСО)). При цьому в записах про попереднє навчання рік початку навчання не менше року початку поточного навчання. Як виняток рік початку навчання не порівнюється, якщо особу було відраховано до дати початку навчання або з причиною «За невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу (після зарахування не приступили до занять протягом 10 днів)»;

2) наявні інші записи про навчання у статусі «Скасовано запис про навчання (запис був створений помилково)»;

3) наявні інші записи про освіту, що здобувається або її здобуття призупинено, на такому ж рівні, як поточне навчання, в яких:

дата початку іншого навчання більша ніж дата початку поточного навчання;

дата початку іншого навчання співпадає з датою початку поточного навчання та його дата та його дата завершення не менше дати завершення поточного навчання;

рік початку іншого навчання (не за денною або дуальною формою) не менше ніж рік початку поточного навчання.

Крім зазначеного, порушенням послідовності є поточне навчання за ОС «Магістр» (на основі ПЗСО/НРК5) за наявності диплома бакалавра.

Додатком 2 до доручення визначено послідовність освітніх рівнів:

кваліфікований робітник - диплом кваліфікованого робітника;

фаховий молодший бакалавр - диплом фахового молодшого бакалавра;

молодший спеціаліст - диплом молодшого спеціаліста;

молодший бакалавр - диплом молодшого бакалавра;

бакалавр - диплом бакалавра;

спеціаліст - диплом спеціаліста;

магістр - диплом магістра;

доктор філософії - диплом доктора філософії;

доктор філософії - диплом кандидата наук;

доктор мистецтва - диплом доктора мистецтва;

доктор наук - диплом доктора наук.

При цьому, згідно з ст. 40 Закону України «Про освіту», після успішного завершення навчання за освітньою програмою здобувачі освіти (крім вихованців дошкільних закладів освіти) отримують відповідний документ про освіту.

Тобто, відповідно до наведених положень, в разі успішного завершення навчання здобувачу освіти видається диплом, свідоцтво, атестат тощо, тобто, документ про освіту.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України від 01.07.2014 №1556-VII "Про вищу освіту" (далі Закон №1556-VII), вища освіта - це сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень повної загальної середньої освіти. Згідно з абзацами першим-п`ятим частини першої статті 5 Закону №1556-VII, підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/ освітньо-творчий) рівень.

Статтею 7 Закону №1556-VII встановлено, що документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями: диплом молодшого бакалавра; диплом бакалавра; диплом магістра; диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

Невід`ємною частиною диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва є додаток до диплома європейського зразка, що містить структуровану інформацію про завершене навчання. У додатку до диплома наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України.

Інформація про видані дипломи вноситься закладами вищої освіти, крім вищих військових навчальних закладів, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

Отже, наведеними нормами передбачено умову здобуття рівня освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону №2145-VIII.

При цьому, обов`язковим є завершеність певного етапу освіти та отримання відповідного документа про освіту.

Таким чином, Закон України «Про освіту» та Закон України «Про вищу освіту» чітко визначають, що здобуття рівня освіти можливо тільки після виконання відповідної освітньої програми, проходження атестації та підтверджується отриманням відповідного диплома. Виходячи із системного аналізу законодавства України про освіту, можна зробити висновок, що під рівнем освіти розуміється саме завершений етап освіти, що характеризується певною складністю, певним рівнем компетентності, яку цей рівень надає, та певним стандартом, та підтверджується відповідним документом про освіту.

Як вбачається з матеріалів справи, спірним питанням є, зокрема, здобування позивачем освіти у Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій за освітньо-кваліфікаційним ступенем доктор філософії, що міститься в ЄДЕБО, з рівнем, не нижчим ніж рівень поточного навчання за денною фомою.

Як зазначив позивач, він не приступав до навчання в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій ані з 15.03.2017 року, ані з 15.09.2017 року по 31.10.2017 року та послідовність рівнів ним не було порушено.

Суд зазначає, що в Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 261 (в редакції, чинній на 2017 рік), зокрема, зазначено, що Аспіранти (ад`юнкти) і докторанти проводять наукові дослідження згідно з індивідуальним планом наукової роботи, в якому визначаються зміст, строки виконання та обсяг наукових робіт, а також запланований строк захисту дисертації протягом строку підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) та докторантурі.

Індивідуальний план наукової роботи погоджується здобувачем з його науковим керівником (консультантом) та затверджується вченою радою вищого навчального закладу (наукової установи) або вченою радою відповідного структурного підрозділу.

Підготовка в аспірантурі (ад`юнктурі) та докторантурі завершується захистом наукових досягнень аспіранта (ад`юнкта) або докторанта у спеціалізованій вченій раді.

Усі аспіранти (ад`юнкти) незалежно від форми навчання зобов`язані відвідувати аудиторні заняття і проходити всі форми поточного та підсумкового контролю, передбачені індивідуальним навчальним планом аспіранта (ад`юнкта) та освітньо-науковою програмою аспірантури (ад`юнктури) вищого навчального закладу (наукової установи).

Разом з цим, матеріали справи не містять доказів на підставі чого відбулось перше зарахування позивача на навчання для здобуття відповідного рівня освіти в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій та на підставі чого; доказів надання в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій необхідних освітних послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти, тощо та на підставі чого (договір, контракт відсутній); доказів сформування індивідуального навчального плану позивача та індивідуального плану наукової роботи, які погоджено з науковим керівником; доказів завершення підготовки позивача в аспірантурі в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій захистом наукових досягнень аспіранта у спеціалізованій вченій раді; доказів оплати за навчання в аспірантурі.

Відповідачем під час судового розгляду не надано доказів на спростування наведених позивачем обставин.

Отже, як свідчать матеріали справи, та не спростовано відповідачем, ОСОБА_1 не приступав до навчання в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій і відповідно впродовж періоду навчання йому не надавалися необхідні освітні послуги, що, в свою чергу, свідчить про відсутність повторного зарахування та про здобуття освіти в непослідовному порядку.

Пояснення відповідача про те, що «після першого зарахування на навчання для здобуття відповідного рівня освіти, особі, яка приступила до навчання, впродовж періоду навчання надавалися необхідні освітні послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти. Повторне зарахування означає, що особа знову формуватиме такі знання, уміння, навички та загальні компетентності. У термінах визначення послідовності здобуття освіти це свідчить про здобуття освіти в непослідовному порядку», є не лише нелогічним, а і не відповідає законодавству.

Як було зазначено, відповідно до ст.7 Закону України «Про вищу освіту», єдиним документом, що підтверджує той факт, що особа успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію є диплом про вищу освіту.

Оскільки, під час судового розгляду справи було встановлено, що позивач ОСОБА_1 у т.ч. не отримав свого часу диплом доктора філософії в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій, відтак, вважається, що він не пройшов та не виконав відповідну освітню програму за цим рівнем, як наслідок, відсутні перешкоди для його повторного зарахування для навчання за цим рівнем вищої освіти.

Таким чином, суд враховує, що позивачем належним чином доведено факт послідовного навчання (здобуття освіти), а також порушення відповідачем чинного законодавства України в частині невірного відображення відомостей у ЄДЕБО.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що процес здобуття освіти позивачем є послідовним у розумінні частини другої статті 10 Закону України «Про освіту», проте, Міністерство освіти і науки України в порушення чинного законодавства України не забезпечило належного функціонування системи ЄДЕБО.

Статтею 74 Закону № 2145-VIII встановлено, що у системі освіти функціонує інтегрована інформаційна система - Єдина державна електронна база з питань освіти (далі - Електронна база).

Електронна база містить такі складові: Реєстр суб`єктів освітньої діяльності, Реєстр здобувачів освіти, Реєстр документів про освіту, Реєстр сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання, Реєстр студентських (учнівських) квитків, Реєстр педагогічних, науково-педагогічних працівників, Реєстр сертифікатів педагогічних працівників (далі - публічні електронні реєстри у сфері освіти).

Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти та порядок її ведення затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов`язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Адміністратор Електронної бази: здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Електронної бази; відповідає за технічне і технологічне забезпечення Електронної бази, збереження та захист інформації (даних), що містяться в Електронній базі; забезпечує надання та анулювання доступу до Електронної бази; проводить навчання для роботи з Електронною базою; здійснює інші заходи, передбачені законом.

Створення, ведення та адміністрування Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти здійснюються відповідно до цього Закону та законів України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про захист персональних даних", "Про авторське право і суміжні права" та "Про публічні електронні реєстри".

Суб`єктами ведення Електронної бази є, зокрема, держатель та адміністратор Електронної бази.

Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки. Адміністратор Електронної бази: здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Електронної бази; відповідає за технічне і технологічне забезпечення Електронної бази, збереження та захист інформації (даних), що містяться в Електронній базі; забезпечує надання та анулювання доступу до Електронної бази; проводить навчання для роботи з Електронною базою; здійснює інші заходи, передбачені законом.

Відповідно до пункту 1 розділу І Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 620, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.10.2018 за №1132/32584 (далі - Положення), це Положення розроблено відповідно до статті 74 Закону України "Про освіту" (далі - Закон) з метою визначення порядку функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі - ЄДЕБО) в галузі освіти як автоматизованої системи збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо здобувачів освіти, суб`єктів освітньої діяльності, що формується (створюється) та використовується для забезпечення потреб фізичних та юридичних осіб.

Пунктом 5 розділу І Положення передбачено, що власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором - державне підприємство "Інфоресурс", що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.

Основні функції уповноважених суб`єктів у ЄДЕБО визначені розділом ІV Положення, зокрема, розпорядник ЄДЕБО, зокрема, вживає організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО; використовує інформацію, що міститься в ЄДЕБО, у тому числі персональні дані, з метою прийняття управлінських рішень та виконання повноважень, визначених законодавством; вносить до ЄДЕБО іншу інформацію, визначену законодавством; забезпечує верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначеної підпунктами 1, 2 пункту 8, абзацами п`ятим - сьомим підпункту 1 та підпунктом 4 пункту 9 розділу III цього Положення, що підтверджується накладенням кваліфікованого електронного підпису.

Адміністратор ЄДЕБО забезпечує: функціонування ЄДЕБО у порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; здійснення заходів із технічного і технологічного забезпечення ЄДЕБО, створення, модернізації і супроводження її програмного забезпечення та веб-сайту з інформаційно-пошуковою системою доступу до відкритих даних, що містяться в ЄДЕБО; структурну систематизацію даних, що містяться в ЄДЕБО, відповідно до державних та/або галузевих класифікаторів; взаємодію ЄДЕБО з іншими автоматизованими системами, інформаційними ресурсами та державними реєстрами у випадках та у порядку, визначених законодавством; оброблення, ведення обліку та зберігання в ЄДЕБО замовлень, поданих суб`єктами освітньої діяльності в електронній формі, на формування інформації, що відтворюється в документах про освіту, студентських (учнівських) квитках державного зразка, в порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; оброблення в ЄДЕБО інформації про прийом, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти; внесення та верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначена відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО; виконання інших заходів із забезпечення функціонування ЄДЕБО у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.

Отже, Міністерство освіти і науки України має повноваження щодо внесення змін до ЄДЕБО про відсутність порушення послідовності здобуття освіти, визначеної частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" щодо позивача.

Представник позивача у прохальній частині позову просить визнати протиправною бездіяльність відповідача.

Суд зазначає, що відповідно до загальних засад права, бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.

В свою чергу, дії - це юридично значуща активна (тобто врегульована нормами права) поведінка суб`єкта владних повноважень, що спричиняє юридичні наслідки.

Як встановлено, відповідач не вніс змін до системи ЄДЕБО щодо позивача в частині послідовності навчання, тобто не вчинив дії.

Враховуючи зазначене вище, суд вважає, що позов слід задовольнити шляхом визнання протиправними дій Міністерства освіти і науки України щодо відмови у внесенні виправлення у записі в Єдиній державній електронній базі з питань освіти відносно позивача про послідовність здобуття ним освіти в порядку, визначеному частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», викладеної у листі №3/9444-24 від 28.11.2024, та зобов`язання Міністерство освіти і науки України внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", відносно інформації про навчання ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій з параметрами навчання освітній рівень Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017-15.03.2021. Поточний статус навчання «Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230)», Дата встановлення статусу 04.02.2020 року, та внести зміни до даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти відносно ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) із внесенням в полі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту» - вказати «Так, не порушує».

Відповідно до статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Приписами частини 1 статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Міністерства освіти і науки України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ДП Інфоресурс про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Міністерства освіти і науки України щодо відмови у внесенні виправлення у запис в Єдиній державній електронній базі з питань освіти відносно ОСОБА_1 про послідовність здобуття ним освіти в порядку, визначеному частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», викладеної у листі №3/9444-24 від 28.11.2024.

Зобов`язати Міністерство освіти і науки України внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення ОСОБА_1 черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", відносно інформації про навчання ОСОБА_1 в Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій з параметрами навчання освітній рівень Доктор філософії, заочної форми навчання на спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка фінансування за контрактом; дата початку та закінчення навчання: 15.03.2017-15.03.2021. Поточний статус навчання «Відраховано із ЗО (картка здобувача:7987230)», Дата встановлення статусу 04.02.2020 року, та внести зміни до даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти відносно ОСОБА_1 із внесенням в полі «На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту» - вказати «Так, не порушує».

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства освіти і науки України на користь ОСОБА_1 понесені позивачем судові витрати в сумі 605,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Кальник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено20.03.2025
Номер документу125921611
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —160/32091/24

Ухвала від 17.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 21.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 20.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні