ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2025 року
м. Хмельницький
Справа № 607/23905/23
Провадження № 22-ц/820/416/25
Хмельницький апеляційний суд у складі
колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Талалай О. І. (суддя-доповідач), П`єнти І. В., Янчук Т. О.,
секретар судового засідання Заворотна А. В.,
з участю: представника позивача Притули О. Б.,
представника відповідача Редькви Н. М.,
третіх осіб ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , Гаврилюк О. В.,
представників третіх осіб Мелех О. Р., ОСОБА_7 , ОСОБА_8
розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_9 на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 16 жовтня 2024 року (суддя Герчаківська О. Я., повне судове рішення складено 28 жовтня 2024 року) у справі за позовом ОСОБА_9 до Спеціалізованого комунального підприємства «Ритуальна служба» Тернопільської міської ради, треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору виконавчий комітет Тернопільської міської ради, Український інститут національної пам`яті, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії.
Заслухавши доповідача, пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, суд
у с т а н о в и в :
У грудні 2023 року ОСОБА_9 , звертаючись до суду із вказаним позовом, зазначав, що його син ОСОБА_16 з 02 березня 2022 року проходив військову службу у Збройних Силах України і ІНФОРМАЦІЯ_1 загинув при виконанні бойового завдання, проявивши сміливість і мужність при захисті Батьківщини. Похований син 08 жовтня 2022 року на Микулинецькому кладовищі по вул. Микулинецькій, 29 у м. Тернополі. Спеціалізоване комунальне підприємство «Ритуальна служба» Тернопільської міської ради (далі - СКП «Ритуальна служба») на ім`я брата загиблого ОСОБА_17 видало свідоцтво про поховання реєстраційний номер 419 від 07 жовтня 2022 року, в якому зазначено, що поховання ОСОБА_16 здійснено 08 жовтня 2022 року на ділянці № АТО в одинарній могилі на Микулинецькому кладовищі, розміщеному в м. Тернополі. Інформація щодо номера ділянки (сектору), ряду, місця поховання не зазначена. У свідоцтві про поховання також зазначено, що відповідно до ст. 25 Закону України «Про поховання та похоронну справу» користувач має право на встановлення намогильної споруди в межах виділеної земельної ділянки для поховання чи надання згоди на встановлення надмогильної споруди іншим членам родини; вирішення питань про проведення підпоховання в зазначену могилу інших померлих членів родини, розпорядження щодо догляду за могилою; здійснення інших дій, пов`язаних з використанням місця поховання, якщо це не суперечить чинному законодавству».
У жовтні 2022 року родина загиблого визначилася щодо виготовлення та встановлення на спільні кошти намогильної споруди, про що 24 травня 2023 року ОСОБА_18 (матір ОСОБА_16 ) уклала відповідний договір і здійснила передоплату.
В процесі виготовлення проекту намогильної споруди дізнався про те, що під могилу для поховання загиблих воїнів надано земельну ділянку меншого розміру, ніж встановлено чинним законодавством України. Фактично під могилу ОСОБА_16 надано місце на земельній ділянці кладовища шириною не більше 1,35 м (ширина могили 1 м + 20 см справа + 15 см зліва половини відстані між сусідніми могилами). Виходячи з цих розмірів, виготовлявся проект намогильної споруди.
16 жовтня 2023 року бригадою майстрів з відома керівника СКП «Ритуальна служба» ОСОБА_19 було залито фундамент під намогильну споруду, а 18 жовтня 2023 року встановлена гранітна плита (основа споруди).
17 жовтня 2023 року працівники СКП «Ритуальна служба» залили фундамент на сусідніх могилах загиблих ОСОБА_11 і ОСОБА_20
20 жовтня 2023 року СКП «Ритуальна служба» адресувала ОСОБА_18 вимогу за вих. № 95 від 19 жовтня 2023 року про демонтаж конструкції намогильної споруди, як самовільно встановленої на місці поховання ОСОБА_16 на території Пантеону Героїв Тернополя, оскільки їх дії суперечать вимогам Закону України «Про поховання та похоронну справу», Порядку утримання кладовищ та інших місць поховань, затвердженому наказом Держжитлокомунгоспу України від 19 листопада 2003 року № 193, Положення про Пантеон Героїв Тернополя, затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради. Запропоновано самостійно демонтувати намогильну споруду до 24 жовтня 2023 року, а в разі невиконання вимоги підприємство здійснить демонтаж власними засобами.
24 жовтня 2023 року о 07.30 год СКП «Ритуальна служба» здійснило демонтаж намогильної плити на могилі ОСОБА_16 разом із фундаментом.
При здійсненнімонтажу намогильноїспоруди намогилі синародина ОСОБА_21 не порушиланорми чинногозаконодавства України. Відповідно до діючого законодавства має право на встановлення індивідуальної пам`ятної споруди на могилі сина. Згоди на встановлення іншої намогильної споруди родина не надавала. Положення про порядок надання ритуальних послуг на території Тернопільської міської територіальної громади, затверджене рішенням Тернопільської міської ради від 21 серпня 202 року № 7/54/30, визначає обов`язок ритуальної служби забезпечити безперешкодний доступ на територію кладовища транспортного засобу, на якому перевозиться намогильна споруда, визначена в документі.
На його звернення відповідач не повідомив конкретне місце поховання загиблого сина, а саме номер ділянки (сектора), ряду, місця поховання, розмір могили та земельної ділянки.
Зі змісту договору-замовлення № 419 від 07 жовтня 2022 року на організацію та проведення поховання вбачається, що він не укладений, оскільки підпис у графі «замовник» відсутній. Зміст договору не відповідає Примірному договору-замовленню на організацію та проведення поховання, в якому передбачено зазначення місця поховання: ряд, сектор, розмір могили, місце, вид поховання.
Земельна ділянка для сектору пантеон Героїв Тернополя на ОСОБА_22 кладовищі під поховання військових, які загинули (померли) з ІНФОРМАЦІЯ_2 у війні з росією не виділялася.
Топографічно-геодезичні та картографічні послуги не були предметом закупівлі на новий об`єкт будівництва Пантеон Героїв Тернополя. Також не була предметом закупівлі станом на 16 серпня 2023 року (дата погодження виконавчим комітетом Положення про Пантеон Героїв Тернополя) проектна документація на об`єкт «Нове будівництво Національного військового меморіального кладовища за адресою АДРЕСА_1 », план-схема з якої долучена до Положення, як затверджений зразок і розмір намогильної споруди на території Пантеону Героїв Тернополя.
Відсутність такої документації свідчить, що поховання загиблих воїнів здійснюється на міському Микулинецькому кладовищі з порушенням встановлених державних санітарних правил та норм, Порядку утримання кладовищ та інших місць поховань (наказ від 19 листопада 2003 року № 193), Положення про порядок надання ритуальних послуг та території Тернопільської міської територіальної громади, а саме не дотримуються гігієнічні вимоги щодо норм відведення земельної ділянки для одинарного поховання, які є єдиними діючими нормами, а саме: замість ширини могили - 1 м, надається 0,80 м та 0,70; довжина могили 2,1 м замість 2,2 м, ширина земельної ділянки під могилу 1,35 замість 1,5 м, площа земельної ділянки під могилу 2,8 кв. м замість 3,3 кв. м, відстань між могилами для проходу 0,5 м не виділяється.
Положення ПроПантеон ГероївТернополя погоджено виконавчим комітетом міської ради пізніше дати поховання ОСОБА_16 , а тому не може звужувати права, визначені законом на дату поховання сина.
СКП «Ритуальна служба» зводить намогильні споруди, які не є окремими, а одинарними, що об`єднують по шість могил, а індивідуальною ознакою для кожного похованого воїна є встановлення хреста на цій споруді. Також, на цій споруді передбачено квітники - один на дві могили, що є порушенням Національного стандарту України Настанова з улаштування квітників та огорож намогильних (ДСТУ-Н Б В.2.2-36:2013), затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.01.2013 № 18, відповідно до якого квітники та огорожі є елементами благоустрою могили (п. 5.1) та встановлюються в межах площі земельної ділянки відведеної під поховання у встановленому порядку зокрема, одинарне поховання: площа ділянки - 3,3 кв. м, довжина - 2,2 м, ширина - 1,5 м.
Дії відповідача щодо виділення земельної ділянки під могилу одинарного поховання загиблого ОСОБА_16 в меншому розмірі, щодо заборони встановлювати індивідуальну намогильну споруду є примушенням робити те, що не передбачено законодавством.
Тому ОСОБА_9 просив визнати незаконними дії СКП «Ритуальна служба»: щодо визначення розміру земельної ділянки, виділеної під могилу одинарного поховання загиблого ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 на території кладовища ОСОБА_22 за адресою: АДРЕСА_1 та неповідомлення позивачу фактичних розмірів та фактичного місця розташування даної земельної ділянки; щодо встановлення намогильних споруд на земельній ділянці, виділеній під могилу одинарного поховання загиблого ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 на території АДРЕСА_1 ) без згоди його близьких родичів; щодо вчинення перешкод позивачу та членам його сім`ї щодо встановлення намогильної споруди на земельній ділянці, виділеній під могилу одинарного поховання загиблого ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 на території АДРЕСА_1 ).
Зобов`язати СКП «Ритуальна служба» надати інформацію (з точним визначенням) про фактичне місце поховання та фактичні розміри земельної ділянки, виділеної під могилу одинарного поховання щодо поховання загиблого ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 станом на дату його поховання 08 жовтня 2022 року.
Зобов`язати СКП «Ритуальна служба» не чинити перешкоди позивачу та членам його сім`ї у встановленні намогильної споруди індивідуального замовлення на могилі загиблого ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 у межах фактично виділеної під його поховання земельної ділянки на території міського кладовища ОСОБА_22 за адресою: АДРЕСА_1 .
Протокольною ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 31 січня 2024 року до участі у справі залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Український інститут національної пам`яті, Державну служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (а. с. 228-230, т. 1).
Протокольною ухвалою Тернопільського міськрайонного суду тернопільської області від 21.03.2024 до участі у справі залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ОСОБА_14 , ОСОБА_15 (а. с. 79-82, т. 2).
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 16 жовтня 2024 року в позові відмовлено.
ОСОБА_9 , не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, в апеляційній скарзі просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову. Посилається на невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права. Вважає, що він є користувачем місця поховання ОСОБА_16 , оскільки на час подання позову і на теперішній час у нього знаходиться свідоцтво про смерть похованого та свідоцтво про поховання. Питання, що стосуються поховання сина та спір у справі впливає на його права та інтереси, визначені статтями 2, 25 Закону України «Про поховання та похоронну справу», які порушені відповідачем. Суд не врахував, що форма виданого свідоцтва про поховання не відповідає вимогам, передбаченим для його оформлення. Дії СКП «Ритуальна служба» щодо визначення розміру земельної ділянки, виділеної під могилу та неповідомлення фактичних розмірів та фактичного місця розташування земельної ділянки суперечить вимогам законодавства. Місце для поховання виділено без затвердженої проектної документації. Розміри могили не відповідають встановленим нормам. Ні міською радою, ні виконавчим комітетом не приймалися рішення з питання виділення на Микулинецькому кладовищі земельної ділянки для сектору Пантеон Героїв Тернополя під поховання військових, які загинули з 24.02.2022 у війні з росією. На його запити щодо повідомлення розмірів та місця розташування виділеної під поховання земельної ділянки відповіді не надано і права залишаються порушеними. У Положенні про ОСОБА_23 відсутні норми, що передбачають порядок поширення його дії на територію місць поховання, які здійсненні до моменту його прийняття. Відповідно до частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. На момент поховання ОСОБА_16 на зазначені правовідносини поширювались норми Закону України «Про поховання та похоронну справу», відповідно до вимог якого він має право на встановлення намогильної споруди за індивідуальним замовленням. СКП «Ритуальна служба» чинить йому перешкоди у встановленні такої споруди. Дії відповідача порушують його право на встановлення намогильної споруди на могилі сина в межах виділеної земельної ділянки та покладають додатково обов`язок на отримання від адміністрації кладовища дозволу на таке встановлення, що не передбачено діючим законодавством. Зазначені обставини суд не врахував і дійшов необґрунтованого висновку про відмову в позові.
У додаткових обґрунтуваннях апеляційної скарги представник позивача зазначила, що постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2024 у справі № 500/2145/24 ухвалено нове судове рішення, яким визнано протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 975 від 16.08.2023 у частині погодження та запровадження пункту 17 Положення про Пантеон Героїв Тернополя, яким було передбачено заборону на встановлення індивідуальної намогильної споруди на території Пантеону Героїв Тернополя. Зазначеним судовим рішенням встановлені обставини, які не підлягають доведенню у справі, що переглядається.
У відзивах виконавчий комітет Тернопільської міської ради, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Спеціалізоване комунальне підприємство «Ритуальна служба» Тернопільської міської ради та ОСОБА_4 просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на необґрунтованість її доводів. Вважають рішення суду законним та обґрунтованим.
У засіданні апеляційного суду представник позивача ОСОБА_24 апеляційну скаргу підтримала.
Представник відповідача ОСОБА_25 , треті особи ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , представники третіх осіб ОСОБА_26 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 апеляційну скаргу не визнали.
Інші учасники судового процесу не з`явилися, про розгляд справи повідомлені відповідно до вимог ЦПК України.
Представник Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів подала заяву про розгляд справи за її відсутності.
Апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до частини 1 статті 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно установив, що ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_3 , батьками якого є ОСОБА_9 і ОСОБА_18 , з 02 березня 2022 року проходив військову службу у Збройних Силах України (а. с. 29, 30, т. 1).
За змістом сповіщення сім`ї № 5377 від жовтня 2022 року ОСОБА_16 , вірний військовій присязі, приймаючи участь у заходах із забезпечення оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, виявивши стійкість і мужність, ІНФОРМАЦІЯ_1 загинув під час артилерійського обстрілу населеного пункту Давидів Брід Бериславського району Херсонської області (а. с. 31, т. 1)
Відповідно до свідоцтва про поховання реєстраційний номер 419 від 07 жовтня 2022 року, яке видано ОСОБА_17 , поховання померлого ОСОБА_16 здійснено ІНФОРМАЦІЯ_1 на ділянці № АТО, в одинарній могилі, на Микулинецькому кладовищі розміщеному в м. Тернополі. У вказаному свідоцтві зазначено, що відповідно до ст. 25 Закону України «Про поховання та похоронну справу» користувач має право на встановлення намогильної споруди в межах виділеної земельної ділянки для поховання чи надання згоди на встановлення надмогильної споруди іншим членам родини; вирішення питань про проведення підпоховання в зазначену могилу інших померлих членів родини, розпорядження щодо догляду за могилою; здійснення інших дій, пов`язаних з використанням місця поховання, якщо це не суперечить чинному законодавству» (а. с. 32, т. 1).
Договір-замовлення на організацію та проведення поховання № 419 від 07 жовтня 2022 року щодо організації та проведення поховання померлого, облаштування місця поховання ОСОБА_16 на ОСОБА_22 кладовищі містить: найменування наданих послуг (викопка могили, автокатафалк, тимчасовий пам`ятний знак, прапор, флагшток), їх кількість, вартість (6851 грн), запис про забезпечення прибуття транспорту для обслуговування поховання за вказаною адресою о 12 год 08 жовтня 2022 року та напису тексту на табличці, на хресті і на траурних стрічках до похоронних вінків. Замовником вказано ОСОБА_17 , підпис у графі «Замовник» відсутній (а. с. 33, 56, т. 1).
Позивач є користувачем місця поховання ОСОБА_16 , оскільки володіє свідоцтвом про смерть сина та свідоцтвом про поховання.
24 травня 2023 року оформлено замовлення № 19 на ім`я ОСОБА_18 на виготовлення намогильної споруди індивідуального зразка загиблому ОСОБА_16 . У додатку до замовлення № 19 зазначені розміри фундаменту 135 см - ширина, 220 см довжина. Проведена передоплата 80000 грн (а. с. 34-36, т. 1).
16 жовтня 2023 року на могилі ОСОБА_16 було розпочато роботи з установлення намогильної споруди індивідуального замовлення.
19 жовтня 2023 року СКП «Ритуальна служба» склала вимогу № 95 на ім`я ОСОБА_18 , відповідно до якої запропоновано самостійно демонтувати самовільно установлену конструкцію намогильної споруди на місці поховання ОСОБА_16 на території Пантеону Героїв Тернополя в термін до 23 жовтня 2023 року та повідомлено, що намогильні споруди, які встановлені з порушенням меж відведеної земельної ділянки для поховання військових, підлягають демонтажу, який у разі невиконання вимоги буде проведено підприємством без попередження з подальшим відшкодуванням вартості робіт з демонтажу (а. с. 37, т. 1).
23 жовтня 2023 року ОСОБА_9 звернувся із заявою до начальника СКП «Ритуальна служба» про надання дозволу на проїзд на Микулинецьке кладовище для установлення одинарної намогильної споруди на могилі сина ОСОБА_16 та просив повідомити розмір і межі наданого місця на земельній ділянці для поховання. Додатком у заяві зазначено свідоцтво про поховання, довідка виробника намогильної споруди (а. с. 38, т. 1).
Також 23 жовтня 2024 року ОСОБА_9 звернувся із заявою до Тернопільського відділу поліції ГУНП у Тернопільській області про недопущення вчинення з боку керівництва СКП «Ритуальна служба» демонтажу намогильної плити на місці поховання сина ОСОБА_16 на Микулинецькому кладовищі (а. с. 39, т. 1).
ОСОБА_18 24 жовтня 2023 року звернулася до СКП «Ритуальна служба» із заявами, в яких вимагала припинити проведення будь-яких дій на могилі її сина ОСОБА_27 та надати дозвіл на проїзд на Микулинецьке кладовище для приведення у відповідність могили після демонтажу намогильної плити і щоб забрати демонтовану намогильну плиту (а. с. 42, 43, т.1).
Відповідач повідомивлистом від23жовтня 2023року №86 ОСОБА_9 і листом від 24 жовтня 2023 року № 187 ОСОБА_18 про прийняття Положення про Пантеон Героїв Тернополя, згідно з яким намогильні споруди виготовляються відповідно до затвердженого зразка і розмірів. Самовільне встановлення намогильної споруди на об`єкті будівництва Пантеон Героїв Тернополя заборонено, тому у видачі перепустки на здійснення будівельних робіт на кладовищі відмовлено (а. с. 40, 41. т. 1).
Листом від 24 жовтня 2023 року № 88 СКП «Ритуальна служба» на звернення ОСОБА_18 повідомило, що плити граніту можна забрати з території СКП «Ритуальна служба» по АДРЕСА_2 (а. с. 44, т. 1).
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 30 листопада 2016 року № 1027 «Про виділення території під меморіальний комплекс» погоджено СКП «Ритуальна служба» використання земельної ділянки площею 0,06 га під меморіальний комплекс для одиночних поховань загиблих в Антитерористичній операції та померлих внаслідок отриманих поранень в зоні АТО, що знаходиться на базі меморіального комплексу загиблих у II Світовій війні (сектор 7) на міському кладовищі за адресою АДРЕСА_3 (а. с. 51, 61, т. 1).
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованим 02 червня 2023 року, земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:09004:0357 загальною площею 21.1505 га за адресою АДРЕСА_1 , перебуває у комунальній власності; вид цільового призначення земельної ділянки: 03.12 Для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування. Додатком до цього витягу є кадастровий план земельної ділянки (а с. 192, т. 1).
Наказом начальника СКП «Ритуальна служба» № 24 від 08 березня 2022 року «Про впорядкування поховання військових» передбачено здійснення поховання загиблих військових у війні російської федерації проти України на земельній ділянці площею 0,06 га, виділеній під меморіальний комплекс для одиночних поховань загиблих в Антитерористичних операціях, що знаходиться на базі меморіального комплексу загиблих у ІІ світовій війні (сектор 7) на Микулинецькому кладовищі за адресою АДРЕСА_3 (а. с. 195, т. 1).
Згідно з витягом з Інтернет ресурсу сайту «proz*rro»; звітом про договір закупівлю від 22 червня 2023 року; договором № 22/06/63 від 22 червня 2023 року, укладеним між СКП «Ритуальна служба» та ФОП ОСОБА_28 з додатками; договором № 28/12/114 від 28 грудня 2022 року, укладеним між СКП «Ритуальна служба» та КП «Земельно-кадастрове бюро» з додатками; оголошенням Звіт про укладений договір; протоколом розкриття тендерних пропозицій; договором № 53-23 від 15 вересня 2023 року, укладеним між ФОП ОСОБА_29 і СКП «Ритуальна служба» відповідач здійснює господарську діяльність, у тому числі з надання послуг на поховання померлих осіб, які загинули в бойових діях у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України (а. с. 62-90, т. 1).
27 липня 2023 року між СКП «Ритуальна служба» та ПП «Бусол» укладено договір № 27/07/73 на виготовлення та встановлення намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захороненні на міських кладовищах (а. с. 110-115, т. 1).
15 листопада 2023 року СКП «Ритуальна служба» здійснило закупівлю без використання електронної системи. Переможцем аукціону стала ФОП ОСОБА_30 , предмет закупівлі - розроблення проектної документації стадії «Ескізний проект» по об`єкту: «Облаштування кладовища «Пантеон Героїв м.Тернополя» з будівництвом каплиці по АДРЕСА_1 . Нове будівництво». Строк виконання робіт чи надання послуг: 15 листопада 2023 року - 16 грудня 2023 року, ціна - 78623 грн. На розроблення проектної документації 15 листопада 2023 року укладений договір. Склад та обсяг робіт, що є предметом цього договору, визначені у Додатку № 1 Завдання на проектування, який є невід`ємною частиною цього договору, (а. с. 100, 101-108, т. 1).
Зі змісту обмірних креслень існуючих військових поховань, виконаних ФОП ОСОБА_30 , вбачається в який спосіб будуть розміщені одинарні могили полеглих захисників на Пантеоні Героїв Тернополя (а. с. 210, т. 1).
Питання створення Пантеону Героїв Тернополя було предметом розгляду на зборах та обговореннях за участі сімей загиблих, що підтверджується протоколами № 1 від 23 лютого 2023 року, № 2 від 18 травня 2023 року, № 3 від 15 серпня 2023 року (а. с. 196, 199, 213, т. 1).
16 серпня 2023 року рішенням № 975 виконавчий комітет Тернопільської міської ради погодив Положення про Пантеон Героїв Тернополя.
Наказом начальника СКП «Ритуальна служба» № 52 від 17 серпня 2023 року передбачено: здійснювати почесні поховання загиблих осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у війні російської федерації проти України у відповідності до Положення про Пантеон Героїв Тернополя на земельній ділянці площею 0,06 га, виділеній під меморіальний комплекс для одиночних поховань загиблих в Антитерористичній операції, що знаходиться на базі меморіального комплексу загиблих у ІІ світовій війні (сектор 7) на Микулинецькому кладовищі за адресою АДРЕСА_3 ; виділення місця для поховання загиблого (померлого) здійснюється СКП «Ритуальна служба» на підставі підписаного договору-замовлення; після проведення чину поховання на кожній могилі встановлюються намогильні споруди відповідно до затвердженого зразка і розміру, передбаченого додатком до Положення про Пантеон Героїв Тернополя, погодженого рішенням виконавчого комітету міської ради № 975 від 16 серпня 2023 року (а. с. 212, т. 1).
На адвокатський запит адвоката Притули О. Б. від 08 листопада 2023 року № 08/11 СКП «Ритуальна служба» надала відповідь № 109 від 28 листопада 2023 року із переліком запитуваних документів: копії Книги реєстрації поховань та перепоховань померлих громадян, де міститься запис про реєстрацію поховання ОСОБА_16 , свідоцтво № НОМЕР_1 ; копії договору-замовлення на організацію та проведення поховань № 419 від 07 жовтня 2022 року; відповіді СКП «Ритуальна служба» № 108 від 28 листопада 2023 року на запит О. Притули від 08 листопада 2023 року (повідомлено інформацію, що могила ОСОБА_31 знаходиться на території сектору для військових поховань - Пантеону Героїв Тернополя; СКП «Ритуальна служба» є замовником в розрізі Закону України «Про публічні закупівлі» і всі договори з підрядниками, які укладались для створення (спорудження) на Пантеоні Героїв Тернополя пам`ятних споруд знаходиться у відкритому доступі на веб-порталі Прозоро»; схеми земельної ділянки; Генерального плану Пантеону Героїв Тернополя; плану Микулинецького кладовища; копії рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 1027 від 30 листопада 2016 «Про виділення території під меморіальний комплекс» (а. с. 52-61, т. 1).
Листом від 13 лютого 2024 року № 3105-Ф/2024 заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради на звернення ОСОБА_9 від 29 грудня 2023 року надано відповідь, що земельна ділянка, на якій розташоване Микулинецьке кладовище, надана у постійне користування СКП «Ритуальна служба». Рішенням виконавчого комітету міської ради від 30 листопада 2016 року № 1027 «Про виділення території під меморіальний комплекс» погоджено СКП «Ритуальна служба» використання земельної ділянки площею 0,06 та під меморіальний комплекс для одиночних поховань загиблих в Антитерористичній операції та померлих внаслідок отриманих поранень в зоні АТО, що знаходиться на базі меморіального комплексу загиблих у II Світовій війні (сектор 7) на міському кладовищі за адресою АДРЕСА_3 . Саме на земельній ділянці, яка в 2016 році вказаним рішенням виконавчого комітету міської ради була погоджена СКП «Ритуальна служба» під меморіальний комплекс, 08 жовтня 2023 року похований ОСОБА_16 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 при захисті Батьківщини в українсько-російській війні. Під час постійних зустрічей з родинами загиблих Героїв обговорювалось облаштування військових поховань на Микулинецькому кладовищі. Заслухавши усі думки, побажання щодо зовнішнього вигляду військових поховань та окремих елементів намогильних споруд рішенням виконавчого комітету міської ради погоджено Положення про Пантеон Героїв Тернополя з урахуванням єдиної концепції, запропонованої родинами загиблих Героїв. Метою створення Пантеону Героїв Тернополя є гідне вшанування загиблих осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, забезпечували виконання службових обов`язків та присяги на вірність Українському народу та віддання їм належних військових почестей. Поховання загиблого (померлого) здійснюється СКП «Ритуальна служба» у строк, визначений договором-замовлення. Витрати на почесне поховання загиблих (померлих) осіб на території Пантеону Героїв Тернополя та витрати на виготовлення і встановлення намогильної споруди, здійснюються за рахунок коштів місцевого бюджету відповідно до закону або за рахунок коштів статутного капіталу СКП «Ритуальна служба». Положенням про Пантеон Героїв Тернополя передбачено, що довжина могили повинна бути не менше 2 м, ширина - 1 м, глибина - не менше ніж 1,5 м від поверхні землі до кришки труни з урахуванням місцевих і ґрунтово-кліматичних умов. На кожній могилі військового, після проведення чину поховання, працівниками СКП «Ритуальна служба» встановлюється тимчасовий металевий флагшток з національним прапором України. Прапори замінюються після втрати ними належного вигляду. Намогильні споруди виготовляються відповідно до затвердженого зразка і розмірів намогильної споруди (а. с. 69-70, т. 3).
Наведені обставини підтверджуються матеріалами справи.
Відмову в позові суд першої інстанції мотивував безпідставністю вимог.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду.
Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу з таких підстав.
Загальні правові засади здійснення в Україні діяльності з поховання померлих, регулювання відносин, що виникають після смерті (загибелі) особи, щодо проведення процедури поховання, а також встановлення гарантій належного ставлення до тіла (останків, праху) померлого та збереження місця поховання визначає Закон України «Про поховання та похоронну справу» (далі - Закон № 1102-IV).
За змістом статті 1 цього Закону поховання - діяльність відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у межах повноважень, визначених цим Законом, а також суб`єктів господарювання, спрямована на: забезпечення належного ставлення до тіла (останків, праху) померлого (далі - тіла); забезпечення права громадян на захоронення їхнього тіла відповідно до їх волевиявлення, якщо таке є; створення та експлуатацію об`єктів, призначених для поховання, утримання і збереження місць поховань; організацію і проведення поховань померлих та/або загиблих (далі - померлих); надання ритуальних послуг, реалізацію предметів ритуальної належності.
У статті 2 Закону № 1102-IV наведено значення термінів, які вживаються у ньому: місце поховання - кладовище, крематорій, колумбарій або інша будівля чи споруда, призначена для організації поховання померлих; місце почесного поховання - спеціально відведена земельна ділянка на території кладовища чи за його межами, призначена для організації почесних поховань, а також Національне військове меморіальне кладовище; могила - місце на кладовищі, у крематорії, колумбарії або в іншій будівлі чи споруді, призначеній для організації поховання померлих, де похована труна з тілом померлого чи урна з прахом; намогильні споруди - пам`ятні споруди, що встановлюються на могилах та увічнюють пам`ять про померлих; кладовище - відведена в установленому законом порядку земельна ділянка з облаштованими могилами та/або побудованими крематоріями, колумбаріями чи іншими будівлями та спорудами, призначеними для організації поховання та утримання місць поховань; користувач місця поховання (місця родинного поховання) - особа, яка здійснила перше поховання на відведеному місці поховання (родинного поховання) та/або має відповідне свідоцтво про смерть похованого і свідоцтво про поховання, передбачене статтею 25 цього Закону.
Частинами 1, 4-7 статті 8 Закону № 1102-IV передбачено, що організація діяльності в галузі поховання померлих здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами.
Місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням санітарних правил у галузі поховання, а також правил благоустрою, вирішують відповідно до закону питання про відведення земельних ділянок для організації місць поховання, здійснюють інші повноваження, передбачені законом.
Органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи в межах своєї компетенції: 1) вирішують відповідно до закону питання про відведення земельних ділянок для організації місць поховання, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону; 2) забезпечують будівництво, утримання в належному стані та охорону місць поховання, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону; 3) створюють ритуальні служби; 4) вирішують питання про надання за рахунок коштів місцевих бюджетів ритуальних послуг у зв`язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян; про надання допомоги на поховання померлих громадян в інших випадках, передбачених цим Законом; 5) здійснюють контроль за дотриманням законодавства стосовно захисту прав споживачів у частині надання суб`єктами господарювання ритуальних послуг та реалізацією ними предметів ритуальної належності; 6) здійснюють інші повноваження, передбачені цим та іншими законами.
Для організації (утворення), будівництва, утримання в належному стані та охорони місць поховання сільські, селищні, міські ради можуть створювати спеціалізовані комунальні підприємства.
З метою оперативного забезпечення населення інформацією про суб`єкти господарювання, що надають ритуальні послуги та виготовляють предмети ритуальної належності, органи місцевого самоврядування можуть створювати спеціалізовані госпрозрахункові інформаційні служби. Порядок діяльності таких служб визначається органами місцевого самоврядування відповідно до законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 9 Закону № 1102-IV ритуальні служби - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону.
Відповідно до частин 1-4, 6 Закону № 1102-IV для розміщення місця поховання рішенням уповноваженого органу в установленому законом порядку відповідному спеціалізованому комунальному підприємству, установі, організації в постійне користування надається земельна ділянка.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад забезпечують планування та впорядкування території місць поховання згідно з генеральними планами забудови відповідних населених пунктів та іншої містобудівної документації з дотриманням обов`язкових містобудівних, екологічних та санітарно-гігієнічних вимог.
Рішенням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у місцях поховання можуть бути відведені сектори для почесних поховань, поховання померлих (загиблих) військовослужбовців (сектори військових поховань), а також сектори для поховання померлих за національною чи релігійною ознакою.
Для почесних поховань органи місцевого самоврядування можуть відводити земельні ділянки поза територією місць поховання, на яких створюються меморіальні бульвари, сквери, парки і кургани Слави.
Порядок функціонування місць поховань визначається виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.
На підставічастини 1статті 30 Закону № 1102-IV утримання кладовищ, військових кладовищ, військових ділянок на кладовищах, військових братських та одиночних могил, земельних ділянок для почесних поховань, братських могил, а також могил померлих одиноких громадян, померлих осіб без певного місця проживання, померлих, від поховання яких відмовилися рідні, місць поховання знайдених невпізнаних трупів забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради за рахунок коштів місцевого бюджету, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону.
Згідно з частинами 1-5 статті 25 Закону № 1102-IV за зверненням виконавця волевиявлення померлого або особи, яка взяла на себе зобов`язання поховати померлого, на території кладовища безоплатно виділяється місце для поховання померлого відповідно до затвердженої проектної документації.
За бажанням одного з родичів, визначених у частині п`ятій статті 6 цього Закону, для поховання двох чи більше померлих безоплатно виділяється місце для родинного поховання.
Після здійснення поховання померлого виконавцю волевиявлення померлого або особі, яка взяла на себе зобов`язання поховати померлого, як користувачу місця поховання (користувачу місця родинного поховання) спеціалізованим комунальним підприємством (а в разі його відсутності - виконавчим органом сільської, селищної, міської ради) видається відповідне свідоцтво, зразок якого затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Це свідоцтво дає право його пред`явнику на встановлення намогильних споруд у межах могили (родинного поховання), вирішення питання про проведення підпоховання, здійснювати інші дії, пов`язані з використанням місця поховання, якщо це не суперечить законодавству.
На могилах (місцях родинного поховання) можуть встановлюватися намогильні споруди, склепи за індивідуальним замовленням у межах, встановлених для могили (родинного поховання). Встановлені намогильні споруди, склепи реєструються спеціалізованим комунальним підприємством (а в разі його відсутності - виконавчим органом сільської, селищної, міської ради) у книзі обліку намогильних споруд, форму якої затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
З метою реалізації положень Закону України «Про поховання та похоронну справу» наказом Держжитлокомунгоспу України від 19 листопада 2003 року № 193, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2004 року за № 1113/9712, затверджено Порядок утримання кладовищ та інших місць поховань (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 1.1. Порядку для розміщення місця поховання спеціалізованому комунальному підприємству, установі, організації в постійне користування відповідно до вимог земельного законодавства та гігієнічних вимог щодо облаштування і утримання кладовищ у населених пунктах України (ДСанПіН 2.2.2.028.99) надається земельна ділянка. Наявність місця поховання передбачається проектом планування та забудови населеного пункту з урахуванням подальшого розширення його території.
Сектори територіїмісць похованьподіляються наряди тамісця,відстань міжрядами повиннабути 1метр,між ділянкамипоховань вряду -0,5м (пункт 1.7. Порядку).
Згідно з пунктами 2.5., 2.6. Порядку кожне поховання померлого здійснюється в окремій могилі. Довжина могили для дорослого повинна бути не менше 2 метрів, ширина - 1 м, глибина - не менше 1,5 м від поверхні землі до кришки труни, з урахуванням місцевих ґрунтово-кліматичних умов. Відстань від дна могили до рівня стояння ґрунтових вод повинна бути не менше 0,5 м, висота намогильного горбка - 0,5 м.
Відповідно до пунктів 2.8., 2.9. Порядку під кожну могилу надається ділянка таких розмірів: одинарне поховання - розмір земельної ділянки 3,3 кв. м, довжина 2,2 м, ширина 1,5 м, розмір могили - довжина - 2,0 м, ширина -1,0 м.
Рішенням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у місцях поховання можуть бути відведені сектори для почесних поховань, поховання померлих (загиблих) військовослужбовців (сектори військових поховань).
Рішення про почесне поховання приймається в кожному конкретному випадку.
Пунктом 2.11. Порядку визначено, що після здійснення поховання Виконавцю волевиявлення померлого або особі, яка взяла на себе зобов`язання поховати померлого, як користувачу місця поховання видається відповідне свідоцтво про поховання, яке дає право на встановлення намогильної споруди в межах могили, вирішення питання про проведення підпоховання, облаштування місця поховання, здійснення інших дій, які не суперечать чинному законодавству.
За змістом пункту 2.13. Порядку на могилах (місцях родинного поховання), у межах наданої земельної ділянки, можуть установлюватися намогильні споруди та елементи благоустрою могили.
Для установлення намогильної споруди до ритуальної служби або виконавчого органу сільської, селищної, міської ради подаються такі документи: оригінал свідоцтва про смерть похованого; свідоцтво про поховання або в разі його відсутності письмову згоду користувача місця поховання (користувача місця родинного поховання) на встановлення намогильної споруди; документи, що підтверджують придбання намогильної споруди, її ціну та дату реалізації; реквізити виконавця намогильної споруди.
Одразу після отримання ритуальною службою або виконавчим органом сільської, селищної, міської ради документів, визначених у цьому пункті, вони мають забезпечити безперешкодний доступ на територію кладовища транспортного засобу, на якому перевозиться намогильна споруда, визначена у документі.
Постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01 липня 1999 року № 28 затверджені Державні санітарні правила та норми «Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України» ДСанПіН 2.2.2.028-99, які є нормативним документом, обов`язковим для виконання органами державної виконавчої влади, місцевого і регіонального самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та громадянами і включають основні гігієнічні вимоги щодо планування нових, утримання і санітарного упорядкування діючих кладовищ в населених пунктах України. Гігієнічні вимоги до експлуатації та утримання кладовищ визначені главою 4, згідно з пунктом 4.4. якої могили повинні мати глибину не менше 1,5 м, довжину не менше 2 м, ширину - 1 м. Відстань між могилами не менше 1 м з довгого боку і 0,5 м з короткого. Площа на одну могилу 5 кв. м для дорослих і 4 кв. м для дітей. Після просадки ґрунту на могилі може бути установлений пам`ятник.
У пункті 9 Порядку організації здійснення почесних поховань на військовому кладовищі та увічнення пам`яті у музейному комплексі Національного військового меморіального кладовища, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2022 року № 1109, визначено, що виділення місця для поховання загиблого (померлого) здійснюється державною організацією на підставі підписаного договору-замовлення. Довжина могили для дорослого повинна бути не менше 2 метрів, ширина - 1 метр, глибина - не менше ніж 1,5 метра від поверхні землі до кришки труни з урахуванням місцевих ґрунтово-кліматичних умов.
З метою гідного вшанування загиблих осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, забезпечували виконання службових обов`язків та присяги на вірність Українському народу та віддання їм належних військових почестей виконавчий комітет Тернопільської міської ради 16 серпня 2023 року рішенням № 975 погодив Положення про Пантеон Героїв Тернополя, яке регламентує порядок діяльності пантеону героїв Тернополя та здійснення почесних поховань на його території загиблих осіб.
Вказаним Положенням передбачено, що виділення місця поховання загиблого (померлого) здійснюється СКП «Ритуальна служба Тернопільської міської ради на підставі письмового договору-замовлення. Довжина могили повинна бути не менше двох метрів, ширина 1 м, глибина не менше ніж 1,5 м від поверхні землі до кришки труни з урахуванням місцевих ґрунтово-кліматичних умов (пункт 10). Поховання загиблих (померлих) на території Пантеону Героїв Тернополя здійснюється з військовими почестями та базується на принципах створення рівних умов поховання (пункт 11). Встановлення намогильних споруд, відмінних від визначених у пунктах 15, 16 даного Положення, на території пантеону Героїв Тернополя забороняється (пункт 13). Намогильні споруди виготовляються відповідно до затвердженого зразка і розмірів намогильної споруди згідно з Додатком (пункт 15). Намогильна споруда складається з пам`ятника, постаменту та намогильної плити. Пам`ятник у формі мальтійського хреста, інші елементи намогильної споруди прямокутної форми виготовляються з природного каменю (пісковика), завтовшки не менше як 30 сантиметрів. На лицьовій поверхні пам`ятника карбується портрет загиблого (померлого), виготовлений з фото-скла чорно-білих кольорів, дата його народження і смерті, прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), військове звання, а також за бажанням виконавця волевиявлення загиблого (померлого) або особи, яка зобов`язалася його поховати, можуть карбуватися за наявності, нагороди (пункт 16). Самостійне встановлення будь-яких інших намогильних споруд на території Пантеону Героїв Тернополя заборонено (пункт 17).
У справі установлено, що рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 30 листопада 2016 року № 1027 погоджено СКП «Ритуальна служба» використання земельної ділянки площею 0,06 га під меморіальний комплекс для одиночних поховань загиблих в Антитерористичній операції та померлих внаслідок отриманих поранень в зоні АТО, що знаходиться на базі меморіального комплексу загиблих у II Світовій війні (сектор 7) на міському кладовищі за адресою АДРЕСА_3 .
У зв`язкуз військовоюагресією російськоїфедерації протиУкраїни з метоювпорядкування похованьзагиблих після24лютого 2022року воїнівна підставінаказів начальникаСКП «Ритуальнаслужба» №24від 08березня 2022року та№ 52від 17серпня 2023року похованнязагиблих військовиху війніросійської федераціїпроти Україниздійснювалося наземельній ділянціплощею 0,06га,виділеній підмеморіальний комплексдля одиночнихпоховань загиблихв Антитерористичнихопераціях,що знаходитьсяна базімеморіального комплексузагиблих уІІ світовійвійні (сектор7)по АДРЕСА_1 .
Саме на цій земельній ділянці 08 жовтня 2022 року з військовими почестями здійснено поховання сина позивача ОСОБА_16 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 під час виконання бойового завдання при захисті України.
У Книзі реєстрації поховань та перепоховань померлих громадян під №373 міститься запис щодо поховання 08 жовтня 2022 року ОСОБА_16 , як про військове поховання, місце поховання АТО Микулинецьке кладивище (а. с. 54-55, т. 1).
ОСОБА_9 фактично обізнаний про місце поховання сина і розміри могили та земельної ділянки, проте не погоджується з ними. Це вбачається із змісту позовної заяви та відповідей, які надавав відповідач на звернення родини ОСОБА_21 .
Установивши вказані обставини, суд першої інстанції обґрунтовано прийшов до висновку про відмову в позові про визнання незаконними дій відповідача щодо визначення розміру земельної ділянки, виділеної під могилу одинарного поховання загиблого ОСОБА_16 на території ОСОБА_22 кладовища та неповідомлення позивачу фактичних розмірів та фактичного місця розташування земельної ділянки і зобов`язання надати інформацію про фактичне місце поховання та фактичні розміри земельної ділянки.
Відсутність інформації про ряд, номер місця поховання у свідоцтві про поховання зумовлено порядком здійснення поховань від останнього ряду і неможливістю точно вказати зазначену інформацію, оскільки поховання на території Пантеону Героїв Тернополя не завершені.
Поховання ОСОБА_16 проведено у жовтні 2022 року до затвердження Положення про Пантеон Героїв Тернополя у серпні 2023 року.
З метою врахування інтересів сімей загиблих, які вже були поховані у секторі військових поховань, та врегулювання спорів питання створення Пантеону Героїв Тернополя було предметом обговорення за участі сімей загиблих у лютому, травні, серпні 2023 року, в яких брали участь члени родини ОСОБА_21 , і не висловлювали на них своїх заперечень.
Встановлення намогильної споруди індивідуального зразка на місці поховання ОСОБА_32 розпочато у жовтні 2023 року, коли діяло Положення про Пантеон Героїв Тернополя, були визначені розміри могил, зразок і розміри намогильних споруд, та на ділянці поховань уже було розпочато роботи з установлення намогильних споруд єдиного зразка.
Посилання позивача на визнання на підставі постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2024 року у справі №500/2145/24 протиправним і нечинним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 975 від 16 серпня 2023 року в частині погодження та запровадження пункту 17 Положення про Пантеон Героїв Тернополя (заборона самостійного встановлення будь-яких інших намогильних споруд на території ОСОБА_33 ) не може бути прийнято до уваги, оскільки зазначений пункт Положення був чинним на час ухвалення рішення судом першої інстанції. У разі визнання незаконним (протиправним) нормативно-правовий, якщо інше не встановлено законом або не зазначено судом, втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.
Крім того, пункти 13, 15 і 16 Положення про Пантеон Героїв Тернополя (заборона встановлення намогильних споруд, відмінних від зазначених у пунктах 15, 16 Положення на території Пантеону Героїв Тернополя, виготовлення намогильних споруд відповідно до затвердженого зразка і розмірів згідно з Додатком) є чинними.
У справі приватний інтерес позивача протиставлено суспільному інтересу громади.
Верховний Суд у постанові від 18 травня 2022 року у справі № 280/988/19 сформулював висновок, що дотримання необхідного (справедливого) балансу між суспільними (публічними) та приватними інтересами (принципу пропорційності) є важливою вимогою громадянського суспільства, демократичної, соціальної та правової держави та складовою принципу верховенства права. Критеріями дотримання такого балансу є: 1) втручання суб`єкта владних повноважень у приватне право особи є виправданим лише за умови, коли це є надзвичайно необхідним для захисту суспільних (публічних) інтересів; 2) можливість суб`єктів владних повноважень змінювати або відкликати окремі власні адміністративні рішення лише в інтересах суспільства, якщо це необхідно, але з урахуванням права та інтересів приватних осіб; 3) наявність обов`язкової та справедливої компенсації особі у разі втручання в її приватне право, що викликане суспільною необхідністю; 4) обов`язковість дотримання розумного співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається для захисту суспільного (публічного) інтересу, та засобами, які використовуються для її досягнення.
Прецедентна практика Європейського суду з прав людини розглядає принцип «пропорційності» як невід`ємну складову та інструмент верховенства права.
Апеляційний суд вважає, що за обставинами справи не може надаватися перевага приватному інтересу над інтересами громади.
Тому СКП «Ритуальна служба» підставно надало час для демонтажу, а в подальшому вжило заходів для проведення демонтажу гранітних плит основи намогильної споруди індивідуального зразка на могилі ОСОБА_34 .
З урахуванням наведеного вище підстав для задоволення вимог про визнання незаконними дій відповідача щодо встановлення намогильних споруд без згоди близьких родичів, щодо вчинення перешкод та зобов`язання не чинити перешкоди у встановленні намогильної споруди індивідуального замовлення на могилі загиблого ОСОБА_16 немає.
Колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги про відсутність проектної документації на дату погодження виконавчим комітетом Положення про Пантеон Героїв Тернополя, як на підставу для скасування рішення.
На тойчас буврозроблений ескізнийпроект,що єодним зетапів виготовленняпроектної документаціїна об`єкт«Нове будівництвоНаціонального військовогомеморіального кладовищаза адресою АДРЕСА_1 ».
Розробка проектної документації вимагає значного періоду часу, а необхідність проведення поховань загиблих військових вимагало облаштування кладовища.
В подальшому ФОП ОСОБА_30 був розроблений Робочий проект «Облаштування кладовища «Пантеон Героїв Тернополя» з будівництвом каплиці за адресою місто Тернопіль вул. Микулинецька». І черга.
Суд першої інстанції помилково вважав неукладеним договір-замовлення на організацію та проведення поховання № 419 від 07 жовтня 2022 року, про що зазначив у судовому рішенні, оскільки не можна вважати неукладеним договір після його повного чи часткового виконання сторонами. Проте це не призвело до неправильного вирішення справи.
Порушення норм процесуального права, які б були підставою для скасування рішення, суд не допустив.
Інші доводи апеляційної скарги на законність рішення суду не впливають і його висновок не спростовують.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, має бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010).
Рішення суду першої інстанції ухвалено відповідно до норм матеріального права, з додержанням норм процесуального права і підстав для його скасування у межах доводів апеляційної скарги немає.
Керуючись статтями 374, 375, 382, 384 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_9 залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 16 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення, проте може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 24 березня 2025 року.
Суддя-доповідач О. І. Талалай
Судді І. В. П`єнта
Т. О. Янчук
Суд | Хмельницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2025 |
Оприлюднено | 26.03.2025 |
Номер документу | 126075285 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Хмельницький апеляційний суд
Талалай О. І.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні