ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.03.2025 Справа № 914/1496/24
За позовною заявою: Львівської міської ради, м.Львів
до відповідача-1: Товариства з обмеженою відповідальністю Газавтосервіс Плюс, м.Львів
до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю Атмосфера-Центр-К, м.Львів
до відповідача-3: Фізичної особи - підприємця Колодій Євгенії Іванівни, м.Львів
про: стягнення 550459,57грн безпідставно збережених коштів.
Суддя Ділай У.І.
Секретар О.Старостенко
За участі представників:
Від позивача: Н.І.Гузюк представник;
Від відповідача-1: не з`явився;
Від відповідача-2: не з`явився;
Від відповідача-3: не з`явився.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.06.2024, справу №914/1496/24 розподілено судді У.І.Ділай.
Ухвалою від 17.06.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 02.07.2024.
Ухвалою від 02.07.2024 підготовче засідання відкладено на 18.07.2024.
Ухвалою від 18.07.2024 продовжено строк розгляду підготовчого провадження та судове засідання відкладено на 17.09.2024.
Ухвалою від 17.09.2024 підготовче засідання відкладено на 26.09.2024.
Ухвалою від 26.09.2024 залучено до участі у справі як відповідача-3 Фізичну особу-підприємця Колодій Євгенію Іванівну. Відкладено підготовче засідання на 31.10.2024.
Ухвалою від 31.10.2024 підготовче засідання відкладено на 14.11.2024.
Ухвалою від 14.11.2024 підготовче провадження закрито. Призначено справу до судового розгляду по суті на 10.12.2024.
Ухвалами від 10.12.2024, від 02.01.2025, від 30.01.2025, від 18.02.2025 та від 03.03.2025 розгляд справи відкладено.
Представник позивача в судовому засіданні від 13.03.2025 підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві та з посиланням на матеріали справи.
У судове засідання від 13.03.2025 представник відповідача-1 не з`явився. Після завершення судового засідання на електронну пошту суду надійшов лист (без цифрового підпису) від представника відповідача про відкладення розгляду справи.
Відповідачі-2,3 в судове засідання від 13.03.2025 повторно явку повноважних представника не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.
Про розгляд справи відповідачі-2,3 належним чином повідомлені на адресу, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Конверти з ухвалами в цій справі, надіслані відповідачу-3, повернуті поштовим відділенням з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
У разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.
Сам лише факт неотримання скаржником кореспонденції, якою суд із додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки наведене зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на її адресу (аналогічна позиція викладена в постановах КГС ВС від 16.05.2018 у справі № 910/15442/17, від 10.09.2018 у справі № 910/23064/17, від 24.07.2018 у справі № 906/587/17).
У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.12.2020 у справі № 902/1025/19 cуд звернув увагу на те, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у цьому випадку суду (аналогічний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження № 11-268заі18), постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).
Відповідачі-2,3 протягом розгляду справи не скористалися своїм правом подання відзиву на позовну заяву та надання доказів в порядку статті 80 Господарського процесуального кодексу України.
Отже, господарським судом виконані всі можливі заходи щодо сповіщення відповідачів-2,3 про час та місце судового засідання.
Стаття 43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Враховуючи те, що норми статті 81 Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пункт 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства - свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом створені належні умови для надання сторонами доказів в обґрунтування своєї правової позиції.
У зв`язку з тим, що відповідачі-2,3 не використали наданого законом права на подання відзиву на позов та доказів, а матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін і неявка відповідача не перешкоджає вирішенню спору, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку ч. 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України за наявними у ній матеріалами.
В процесі розгляду матеріалів справи суд
встановив:
На підставі особистого звернення ТзОВ Газавтосервіс плюс та ФОП Є.І.Колодій ухвалою Львівської міської ради від 22.03.2018 №3238 «Про надання ТзОВ Газавтосервіс плюс та ФОП Колодій Є. І. дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 » надано Товариству з обмеженою відповідальністю Газавтосервіс плюс та фізичній особі- підприємцю Колодій Євгенії Іванівні дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,2351 га на АДРЕСА_1 для обслуговування нежитлових будівель за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Ухвалою Львівської міської ради від 29.11.2018 № 4340 внесено зміни до ухвали міської ради від 22.03.2018 № 3238 замінивши у назві та тексті слова "товариство з додатковою відповідальністю "Газавтосервіс" словами "товариство з обмеженою відповідальністю "Газавтосервіс плюс" у відповідних відмінках.
Ухвали Львівською міською ради щодо передачі в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Газавтосервіс плюс" зазначеної земельної ділянки не приймалося.
19.04.2023 ФОП Колодій Є. І. відчужив об`єкти нерухомого майна ТзОВ Газавтосервіс плюс.
За твердженням позивача, з моменту виникнення права власності на майно у ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ФОП Колодій Є. І. виник обов`язок не лише оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, а й сплачувати орендну плату за користування нею.
За повідомленням позивача Колодій Є.І. є одним із власників ТзОВ "Газавтосервіс плюс", а власником ТзОВ «Атмосфера-Центр-К» є Колодій П.Н.
Зважаючи на зазначене, позивач вважає, що відповідач ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ФОП Колодій Є. І. за період з 14.01.2022 по 18.04.2023 були фактичним користувачами земельної ділянки (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за адресою: м. Львів, Рудненська,30.
15.12.2023 Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради було проведено обстеження земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Рудненська,30 та встановлено, що ТзОВ "Газавтосервіс плюс" та ТзОВ "Атмосфера-Центр-К" фактично використовують земельну ділянку площею 1,2351 га (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) для обслуговування будівель та споруд, в яких здійснюється підприємницька діяльність, пов`язана з отриманням прибутку (об`єкти дорожнього сервісу) на вул. Рудненській,30 у місті Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Також під час обстеження встановлено, що земельна ділянка частково засмічена металобрухтом та автомобільними шинами. На земельній ділянці здійснюється розміщення вантажної техніки. Доступ до земельної ділянки частково обмежений бетонним парканом та металевими воротами.
Також позивач зазначив, що ТОВ «Атмосфера-Центр-К» розміщено на зазначеній земельній ділянці комунальної власності цистерни для зберігання та продажу газу пропан-бутан, на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним виданої Головним управлінням ДПС у Львівській області N613030314201900234 від 01.07.2019 строком до 01.07.2024, та розміщено тимчасову металеву споруду «КАСА» де здійснюється розрахунок за продаж пального.
За результатами обстеження управлінням державного контролю за використанням та охороною земель складено акт обстеження земельної ділянки від 15.12.2023 №435 та вимогу №2412-вих-6848 від 18.01.2024, які скеровувались на адресу ТзОВ «Газавтосервіс Плюс».
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.04.2024 №375845270 на вулиці Рудненській,30 в приватній власності ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» до 14.02.2024 перебували об`єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі: літ."А-2" заг. пл, 412,8 кв. м; літ. "Б-1" заг.пл. 963,4 кв.м; літ."В-1" заг.пл. 665,8 кв. м; літ.Т-1" заг.пл. 639,9 кв.м.; літ."Д-1" заг. пл. 214,2 кв, м: та нежитлова будівля: заг.пл. 424,6 кв.м (дата набуття права приватної власності з 21.06.2018 та 19.04.2023).
У приватній власності ТзОВ «Атмосфера-Центр-К» з 14.02.2024 (дата набуття права приватної власності) перебувають об`єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі: літ."А-2" заг. пл. 412,8 кв.м; літ. "Б-1" заг.пл. 963,4 кв.м; літ."В-1" заг.пл. 665,8 кв. м; літ."Г-1" заг.пл. 639,9 кв.м; літ."Д-1" заг. пл. 214,2 кв. м: Е-1 заг.пл. 424,6 кв.м.
Як зазначив позивач до 14.02.2024 ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» був фактичним користувачем земельної ділянки (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за адресою: м. Львів, Рудненська,30 а ТзОВ «Атмосфера-Центр-К» є фактичним користувачем вищезгаданої земельної ділянки з 14.02.2024 по теперішній час.
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.04,2024 № НВ-9937825782024 (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286), нормативно грошова оцінка становить 19944526,36 грн.
Позовні вимоги враховують період використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів з 14.01.2022 по 01.03.2024.
Відповідно до ухвали Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», затверджено порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові. Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018.
Пунктом 3.4. Розділу 3 вказаного Порядку визначено, підставою для визначення розміру орендної плати за землю є ухвала міської ради про надання земельної ділянки в оренду з обов`язковим визначенням категорії земель та цільового призначення земельної ділянки (відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель) та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за поточний рік.
Відповідно до п. п. 3.5.1. Розділу 3 Порядку встановлено, що річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про надання земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 3.6 - 3.19 цього Порядку.
Позивач зазначає, оскільки відповідачі-1,2,3 не є власниками спірної земельної ділянки та не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата, тому при визначенні розміру безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за кожний із періодів розраховується як 3% від нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого управлінням земельних ресурсів департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 1,2351 га (кадастровий номер: 4610136300:06:020:0286) на вул. Рудненська, 30 у м. Львові, за період з 14.01.2022 по 01.03.2024 становить 836534,24 грн.
Позивач звернув увагу, що ТзОВ "Газавтосервіс Плюс" здійснював сплату земельного податку за користування земельною ділянкою за кадастровим номером 4610136300:06:020:0286 за період з 14.01.2022 по 14.04.2024 та ТзОВ " Атмосфера-Центр-К" з 15.02.2024 за ставкою земельного податку у розмірі 1%.
Разом з тим, позивач зазначив, що відповідач-1 самостійно нараховував та сплачував земельний податок за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136300:06:020:0286 та площею 1,2351 га.
Разом з тим, за період 14.01.2022 по 18.04.2023. фактичними землекористувачами за адресою: м.Львів, Рудненська,30 були ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ФОП Колодій Є.І., відтак, за твердженням позивача, сума коштів за вказаний період підлягає розподілу між ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ФОП Колодій Є.І.
Відповідно до детального розрахунку суми недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого управлінням земельних ресурсів департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 1,2351 га (кадастровий номер: 4610136300:06:020:0286) на вул. Рудненська, 30 у м. Львові, за період з 14.01.2022 по 19.04.2024 становить 456 377,08 грн.
У зв`язку з тим, що за період з 14.01.2022 по 18.04.2023 на спірній земельній ділянці у ТОВ «Газавтосервіс Плюс» перебували будівлі площею 1830,3 а у ФОП Колодій Є.І площею 1590,4 кв.м. то сума розрахунку суми недоотриманих коштів міським бюджетом у сумі 456377,08 грн підлягає розподілу пропорційно відповідно до загальної площі об`єктів нерухомого майна, що розташовані за земельній ділянці та суми нарахованих коштів. Отже, у власності ТОВ «Газавтосервіс Плюс» перебувало 53,5% об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці кадастровим номером 4610136300:06:020:0286 (1830,3 * 100% : 3420,7), а у ФОП Колодій Є.І. 46,5 % ( 1590,4* 100% : 3420,7).
Таким чином, розподіл суми 456377,08 грн підлягає розподілу відповідно до відсоткового співвідношення об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці, що перебували між ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ФОП Колодій і розрахунок виглядає наступним чином:
-ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» за фактичне використання земельної ділянки з 14.01.2022 по 18.04.2023 повинно сплатити 244161,74 грн (456 377,08 грн *- 53,5%),
-ФОП Колодій Є.І. за фактичне використання земельної ділянки з 14.01.2022 по 18.04.2023 повинен сплатити 212 215,34 грн (456 377,08 грн * 46,5 %).
Відповідно до листа Головного управління ДПС у Львівській області від 03.04.2024 № 1.8-13668-24 за період позовних вимог від ТзОВ "Газавтосервіс Плюс" надійшло 279 697,91грн земельного податку та від ТзОВ "Атмосфера-Центр-К" 6376,76грн земельного податку за користування земельною ділянкою за кадастровим номером 4610136300:06:020:0286 площею 1,2351 га за адресою: м. Львів, вул. Рудненська, 30.
Остаточна сума, що підлягає сплаті за ТзОВ "Газавтосервіс Плюс" за фактичне використання земельної ділянки з 14.01.2022 по 18.04.2023 становить 84668,4 грн (244161,74грн нараховано - 159493,34 грн сплачена земельним податком), й за період з 19.04.2023 по 14.02.2024 становить 234162,25 грн Загальна сума з 14.01.2022- 14.02.2024 складає 318 830,65 грн.
Відповідно до листа управління адміністрування місцевих та залучених фінансів від 01.08.2024, за період 14.01.2022 по 18.04.2023 від ФОП Колодій Є.І. коштів за користування земельною ділянкою в бюджет Львівської міської ради не надходило.
Остаточна сума, що підлягає сплаті за ФОП Колодій Є.І. за фактичне використання земельної ділянки з 14.01.2022 по 18.04.2023 становить 212215,34грн.
За розрахунком позивача загальна сума заборгованості ТзОВ "Атмосфера-Центр К" за період з 15.02.2024 по 01.03.2024 становить 19 413,58 грн (25790,34 грн нарахованого податку - 6376,76 грн сплаченого земельного податку).
Спір виник внаслідок несплати відповідачами відповідних орендних платежів за користування земельною ділянкою комунальної власності. Відтак, Львівська міська рада подала позов про стягнення з відповідачів безпідставно збережених коштів на загальну суму 550459,67грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю Газавтосервіс Плюс заперечив проти позову, зазначивши таке.
21.06.2018 ТОВ «Газавтосервіс Плюс» набуло право приватної власності на нерухоме майно, загальною площею 1830,9 кв.м, що розташоване за адресою: м. Львів, вул. Рудненська, 30.
За твердженням відповідача-1, до 19.04.2023 ТОВ «Газавтосервіс Плюс» користувалося земельною ділянкою виключно в межах об`єктів нерухомого майна, що належали їй на праві власності, площею 1830,3 кв.м.
Обставину використання земельної ділянки більшою площею ТОВ «Газавтосервіс Плюс» не визнає та заперечує.
19.04.2023, відповідно до рішення учасників про прийняття нового учасника та збільшення розміру статутного капіталу ТОВ «Газавтосервіс Плюс», Є.І. Колодій передала нежитлові приміщення які вказані в акті приймання-передачі нежитлового приміщення від 19.04.2023.
За міркуваннями відповідаач-1, акт обстеження земельної ділянки та визначення площі від 15.12.2023, не доводить фактичного розміру використання земельної ділянки відповідача-1. Відтак, вказаний акт не може бути використаний як доказ, оскільки такий не підтверджує використання відповідачем земельної ділянки у розмірах: площею 1,2351 га (кадастровий номер 4610136300:06:020:0268). Акт та розрахунок збитків складений позивачем, а не комісією в складі представників районної державної адміністрації, власника земельної ділянки, представника відповідача, представників територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки, тобто вказаний акт складений з порушенням Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284.
На думку відповідача-1, та обставина, що відповідачу належать на праві приватної власності нежитлові приміщення, загальною площею 3420,7 кв.м, що розташовані на земельній ділянці площею 1,2351 га (кадастровий номер 4610136300:06:020:0268), не є доказом використання ним земельної ділянки площею 1,2351 га, тим більше не є доказом використання інших земельних ділянок, які зазначені в акті обстеження.
Таким чином, відповідач-1 зазначив, що зі складеного позивачем акту обстеження земельних ділянок за адресою: м. Львів, вул. Рудненська, 30, площею 1,2351 га (кадастровий номер 4610136300:06:020:0268) не можливо встановити, яка площа земельної ділянки фактично використовується відповідачем-1, що унеможливлює встановлення дійсних обставин справи.
Відповідачі-2,3 відзиву на позов не подали.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси і континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності, згідно з статтею 80 Земельного кодексу України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Статтями 7, 140, 142 Конституції України та ст. ст. 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, функціонування якого гарантується державою, є рухоме і нерухоме майно, доходи міських бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.
Згідно з ст. ст. 26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного природоохоронного законодавства, використання і охороною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною 5 ст. 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України та п. 14.1.147. ст.14 Податкового кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин). Отже, законодавець розмежовує поняття «земельний податок» та «орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності» в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Згідно зі ст. 1212 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження відбулось за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Для кондиційних зобов`язань наявність вини набувача (зберігача) майна не є необхідною обставиною. Визначальним є наявність факту неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності. Набувач має обов`язок повернути майно, яке він безпідставно набув (зберігав), або його вартість.
Кваліфікація спірних правовідносин як зобов`язань у зв`язку із набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави, означає необхідність застосування норм, передбачених ст.ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України та правових наслідків дій/бездіяльності відповідача у вигляді збереження (заощадження) у себе відповідних сум орендної плати.
Такі висновки суду відповідають висновкам, викладеним у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17, від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, у постановах Верховного Суду від 12.04.2019 у справі № 922/981/18, від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20.
Як встановлено судом та не заперечено сторонами, за період 14.01.2022 - по 18.04.2023 фактичними землекористувачами спірної земельної ділянки були ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та ОСОБА_1 . За період 19.04.2024 - 14.02.2024 одноосібним землекористувачем спірної земельної ділянки був ТзОВ «Газавтосервіс Плюс». З 14.02.2024 одноосібним землекористувачем спірної земельної ділянки є ТзОВ « Атмосфера-Центр- К».
Таким чином, відповідачі, як фактичні користувачі земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення виробничих об`єктів по обслуговуванню кар`єру, площею 1,2351га з кадастровим номером 4610136300:06:020:0286, без достатньої правової підстави зберегли в себе кошти, які мали заплатити за користування нею її власнику. Такими діями відповідачі порушили право позивача (власника земельної ділянки) на отримання вказаних коштів. Це право позивача підлягає захисту в судовому порядку на підставі ст. 1212 Цивільного Кодексу України.
Відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідачів жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як і фактичний добросовісний землекористувач.
Зважаючи на аргументи сторін, а також практику вирішення подібних спорів Верховним Судом, для вирішення спору суду необхідно встановити такі обставини справи: формування земельної ділянки, фактичне, без правових підстав користування відповідачем земельними ділянками, правильність нарахування.
Щодо формування земельної ділянки.
Згідно з ч. 1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі (постанова Верховного Суду від 05 серпня 2022 року у справі № 922/2060/20). Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.
Згідно з матеріалами справи земельній ділянці - землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення виробничих об`єктів по обслуговуванню кар`єру, площею 1,2351га з кадастровим номером 4610136300:06:020:0286, що свідчить про те, що відповідна ділянка є сформованою.
Щодо користування відповідачами земельними ділянками без правових підстав.
Як встановлено судом та не заперечено сторонами, за період 14.01.2022 - по 18.04.2023 фактичними землекористувачами спірної земельної ділянки були ТзОВ «Газавтосервіс Плюс» та Колодій Є.І. За період 19.04.2024 - 14.02.2024 одноосібним землекористувачем спірної земельної ділянки був ТзОВ «Газавтосервіс Плюс». З 14.02.2024 одноосібним землекористувачем спірної земельної ділянки є ТзОВ « Атмосфера-Центр- К».
Докази наявності чинних договорів чи іншої правової підстави користування, які укладені з міською радою за період з 14.01.2022 до 01.03.2024, - відсутні.
Щодо розміру безпідставно збережених коштів за період з 14.01.2022 до 01.03.2024.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового Кодексу України).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено приписами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України.
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України «Про оцінку земель»).
Відповідно до статті 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами … нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Частиною 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Згідно з положеннями частини 3 статті 23 цього Закону Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Суд враховує, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18).
При цьому, чинне законодавство не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, формування такого здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявника, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (вказаний правовий висновок викладено у постанові ВС від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19).
Верховний Суд у справі № 922/2060/20 вказує, що «витяг може бути доказом проведення оцінки та визначати дані про акту оцінку як на момент його видачі, так за попередній період, за умови, що нормативно-грошова оцінка була сталою і не зазнала змін у цей період».
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.04,2024 № НВ-9937825782024, нормативна грошова оцінка становить 19944526,36 грн.
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 11.04.2024 № 0-13-0.91-1444/15-24 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за 2023 рік становить 1081,21 грн за 1 м кв., за 2022 рік становить 940,18 грн за 1 м кв., за 2021 рік становить 854,71 грн за 1 м кв.
Відповідачі не подали будь-якого контррозрахунку розміру безпідставно збережених грошових коштів позивача.
Відповідно до ухвали Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», затверджено порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові. Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018.
Пунктом 3.4. Розділу 3 вказаного Порядку визначено, підставою для визначення розміру орендної плати за землю є ухвала міської ради про надання земельної ділянки в оренду з обов`язковим визначенням категорії земель та цільового призначення земельної ділянки (відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель) та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за поточний рік.
Відповідно до п. п. 3.5.1. Розділу 3 Порядку встановлено, що річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про надання земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 3.6 - 3.19 цього Порядку.
Заперечення відповідача-1 про те, що не доведено, яка площа земельної ділянки фактично використовувалася відповідачем-1, господарський суд відхиляє з огляду на те, що ТзОВ "Газавтосервіс плюс" самостійно нараховував та сплачував земельний податок за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136300:06:020:0286 та площею 1,2351 га. Отже, такі дії підтверджують визнання відповідачем-1 факту користування земельною ділянкою відповідною площею, а не меншою. Також відповідачем-1 не надано доказів на підтвердження формування за спірною адресою земельної ділянки меншої чи більшої площі для експлуатації та обслуговування будівлі, яка перебувала в його власності.
Перевіривши наданий розрахунок за період з 14.01.2022 до 01.03.2024 на загальну суму в розмірі 550459,57грн (з яких: ТзОВ "Газавтосервіс Плюс" має сплатити 318830,65 грн за період 14.01.2022- 14.02.2024; ФОП Колодій Є.І має сплатити 212215,34грн за період з 14.01.2022 по 18.04.2023; ТзОВ "Атмосфера-Центр К" має сплатити 19413,58 грн за період з 15.02.2024 по 01.03.2024) суд доходить висновку, що такий відповідає правовим приписам та позов підлягає задоволенню.
Судовий збір слід покласти пропорційно на відповідачів, оскільки спір виник з їх вини.
Керуючись статтями 4, 7, 8, 73, 76-79, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задоволити.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Газавтосервіс Плюс» (79052, Львівська область, місто Львів, вулиця Рудненська, будинок 30, ідентифікаційний код 42245058) на користь Львівської міської ради (79006, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) 318830,65 грн безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за період з 14.01.2022 - 14.02.2024 без правовстановлюючих документів та 4780, 74 грн судового збору.
3.Стягнути з Фізичної особи підприємця Колодій Євгенії Іванівни ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на користь Львівської міської ради (79006, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) 212215,34 грн безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за період з 14.01.2022 -18.04.2023 без правовстановлюючих документів та 3187,17 грн судового збору.
4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Атмосфера-Центр-К» (79052, Львівська область, місто Львів, вулиця Рудненська, будинок 30, ідентифікаційний код 20818719) на користь Львівської міської ради (79006, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) 19413,58 грн безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер 4610136300:06:020:0286) за період з 15.02.2024 - 01.03.2024 без правовстановлюючих документів та 288,99 грн судового збору.
5.Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки передбачені ст.ст. 241, 256, 257 ГПК України та може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Інформацію по справі, яка розглядається можна отримати за наступною веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua/sud5015.
Повне рішення складено 24.03.2025.
Суддя Уляна ДІЛАЙ
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2025 |
Оприлюднено | 26.03.2025 |
Номер документу | 126085012 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Ділай У.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні