Рішення
від 25.03.2025 по справі 420/39900/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/39900/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабенка Д.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін згідно зі ст.262 КАС України адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

25 грудня 2024 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області, в якій, з урахуванням уточненої позовної заяви від 21.01.2025, просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень КНП «Березівський міський ЦПМСД», що на заяву від 09.08.2024 відмовив ОСОБА_1 в оформленні інвалідності, яка могла б бути встановлена вже з 14.08.2024, та 21.08.2024 за вих. №76 повернув медичні документи, підготовлені нею на МСЕК: направлення на МСЕК (форма 088/о) від 02.07.2024, заповнена сімейним лікарем ОСОБА_2 , та інші медичні документи в кількості 70 аркушів;

- зобов`язати КНП «Березівський міський ЦПМСД» прийняти в ОСОБА_1 направлення на МСЕК (форма 088/о) від 02.07.2024, заповнене сімейним лікарем ОСОБА_2 , що працює в Амбулаторії сімейної медицини села Котлярево, Миколаївського району, Миколаївської області та медичні документи підготовлені на МСЕК в кількості 70 аркушів, що подавалися ОСОБА_1 09.08.2024 та на їх підставі на засіданні МСЕК, чи іншої комісії, якщо будуть зміни в законодавстві, переоформити і встановити ОСОБА_1 інвалідність згідно чинного законодавства, з урахуванням дії в Україні військового стану і введенням МОЗ інновацій, які діють у період воєнного стану, чи діяли на момент її звернення у серпні 2024, рішення щодо продовження їй строку тимчасової непрацездатності прийняти датою не пізніше як з 14.08.2024.

У позовній заяві вказано, що позивач зареєстрована за адресою проживання у селі Котляреве Миколаївського (Жовтневого) району Миколаївської області, у лютому 2022 року через повномасштабне вторгнення рф на територію України позивач евакуювалась до с Яснопілля Березівського району Одеської області та отримала статус ВПО.

Як зазначено у позовній заяві, позивач є особою з інвалідністю з дитинства з 2014 року з діагнозом «Бронхіальна астма ІІІ персистуюча, частково контрольована, ДН-ІІ» із супутніми захворюваннями: «Хронічний токсичний гепатит, гепатомегалія, фіброз печінки, синдром холестазу, хронічний некалькулярний холецистит в стадії ремісії, хронічний панкреатит в стадії ремісії». Позивач зазначає, що не має можливості переоформити інвалідність після виповнення 18 років через неправомірні дії посадових осіб лікарні КНП «Березівський міський ЦПМСД» Березівської міської ради Одеської області.

Позивач вказує, що вона звернулась до сімейного лікаря ОСОБА_2 , з якою у позивача укладена декларація №0001-9581-МТ00 «Про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу» від 26.11.2019 в с Котляреве Миколаївської області, де позивач проживала до 2022 року. Сімейний лікар на підставі медичної карти позивача заповнила направлення на МСЕК (форма №088/о) на переоформлення інвалідності та видала її позивачу, а також виписала електронні направлення до лікарів вузьких спеціальностей по профілю захворювань позивача та електронні направлення на проходження безкоштовно окремих лабораторних та інструментальних досліджень та обстежень.

Позивач зазначає, що у зв`язку з навчання у м. Києві, вона звернулася в студентську поліклініку в м. Києві до вузьких спеціалістів з метою проходження медичного обстеження та отримання консультативних висновків з приводу своїх захворювань, для того, щоб переоформити інвалідність.

В подальшому, як вказує позивач, після проходження повного обстеження, сімейний лікар, на основі поданої медичної амбулаторної документації, дозаповнила направлення на МСЕК форма №088/о на 15 аркушах в частині пройдених обстежень, лабораторних аналізів та встановлених діагнозів, завірила встановлені діагнози лікарями спеціалістами своїм підписом і печаткою, а на титульній сторінці поставила штамп амбулаторії загальної практики сімейної медицини с. Котляреве, яка відноситься до КП «МЦПМСД» Мішково-Погорілівської сільської ради, оформила виписку із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого форма форми 027/о, оформила документ «Огляд сімейного лікаря» та склала «План медичної реабілітації інвалідів». За твердженням позивача, сімейний лікар написала детальний список документів, які потрібно подати на МСЕК та направила до голови ЛКК лікарні за місцем проживання або за місцем реєстрації з метою підписання членами ЛКК форми №088/о та направлення на МСЕК.

В позові зазначається., що 09.08.2024 позивач звернулась за місцем проживання до голови ЛКК КНП «Березівський. міський ЦПМСД» ОСОБА_3 на особистий прийом, надала медичні документи, які сімейний лікар вказала приготувати на МСЕК у кількості 65 аркушів та свою медичну амбулаторну карту в кількості понад 700 аркушів, просила перевірити та прийняти документи, завірити форму № 088/о, та передати медичні документи на МСЕК для переоформлення інвалідності, проте, позивачу відмовлено у прийнятті документів.

Позивач вказує, що неправомірні дії голови ЛКК КНП «Березівський міський ЦПМСД» Громадченка О.В. вона оскаржила до поліції, однак через місяць отримала відповідь з поліції та медичні документи, підготовлені на МСЕК з лікарні із супроводжуючим листом-відмовою від директора КНП «Березівський міський ЦПМСД», в якій зазначено, що КНП «Березівський міський ЦПМСД» «... не має юридичного права дооформлювати документ (форму № 088/о), який розпочатий іншим медичним закладом».

На переконання позивача, відмова у проходженні ЛКК і МСЕК за місцем проживання і повернення медичних документів на МСЕК директором КНП «Березівський міський ЦПМСД» є неправомірною, яка не відповідає чинному законодавству. При цьому, позивач покликається на наказ МОЗ від 19.03.2018 №503 щодо вибору, зміни та відмови від лікаря, який надає ПМД.

На думку позивача, враховуючи ті обставини, що попередня інвалідність оформлялась саме в КНП «Березівський міський ЦПМСД» і, переоформлюючи її, щоб зберегти виплати за ті місяці, доки проходила обстеження, необхідно, щоб на засіданні МСЕК був присутній представник того пенсійного фонду, який надалі виплачуватиме грошові виплати в зв`язку з інвалідністю, а оскільки на даний час позивач є ВПО в Березівському районі Одеської області, то позивач була зацікавлена в тому, щоб переоформити інвалідність за місцем проживання, щоб на МСЕК був представник саме того пенсійного фонду, який робитиме виплати по інвалідності. Позивач повторно написала заяву про переоформлення і встановлення інвалідності на ім`я директора КНП «Березівський міський ЦПМСД» ОСОБА_4 та 04.09.2024 відправила свої медичні документи підготовлені на МСЕК до КНП «Березівський міський ЦПМСД» рекомендованим листом з повідомленням з описом вмісту.

Позивач зауважила, що у поданій заяві пояснила, що має статус інвалід з дитинства з діагнозом «Бронхіальна астма Ш персистуюча, частково контрольована, ДН-ІІ» із супутніми захворюваннями: «Хронічний токсичний гепатит, гепатомегалія, фіброз печінки, синдром холестазу, хронічний некалькулярний холецистит в стадії ремісії, хронічний панкреатин в стадії ремісії». В зв`язку з тим, що позивачу виповнилося 18 років, вона звернулась з метою переоформлення інвалідності, для чого подає документи для проходження медико- соціальної експертизи з метою підтвердження стійкого обмеження життєдіяльності та встановлення статусу «особа з інвалідністю», передбаченим Постановою КМУ №501 від 03.05.2024. У зазначеній заяві від 04.09.2024 позивач, зокрема просила:

забезпечити її право проходження МСЕК за місцем проживання;

зобов`язати голову ЛКК КНП «Березівський міський ЦПМСД» ОСОБА_3 подати на МСЕК медичні документи позивача;

забезпечити проведення медико-соціальної експертизи заочно за медичними документами протягом п`яти робочих днів;

переоформити інвалідність на підставі вказаних діагнозів лікарів-спеціалістів у консультативних висновках, вказавши дві причини інвалідності та супутні захворювання;

встановити причинний зв`язок інвалідності з хворобами перенесеними в дитинстві у 2008 році;

встановити II групу інвалідності;

прийняти рішення про встановлення інвалідності заочно на підставі поданих документів.

На обґрунтування правової позиції, позивач покликалась на норми Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 «Питання медико-соціальної експертизи», якою затверджено Положення про медико-соціальну експертизу, Постанови Кабінету Міністрів України від 08.03.2022 №225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України».

Позивач звернула увагу, що, на її переконання, в постанові не вказується, що медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням сімейного лікаря лише із даного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я, тобто лікуючий лікар чи сімейний лікар, що виписує направлення за формою №088/о, не обов`язково повинен саме з того ЛПЗ, який направляє документи на МСЕК для переоформлення і встановлення інвалідності.

У позові також вказано, що згідно з абзацом 1 п.6. Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1317, комісія за участю представників Пенсійного фонду України приймає рішення щодо продовження строку тимчасової непрацездатності: особам, що звертаються для встановлення інвалідності, у разі безперервної тимчасової непрацездатності не пізніше ніж через чотири місяці з дня її настання чи у зв`язку з одним і тим же захворюванням протягом п`яти місяців з перервою за останніх 12 місяців. Позивач вказує, що вона є інвалідом з дитинства з 2014 року і має перерву із 04.06.2024 р. - з дня повноліття.

Позивач зауважила, що на прийом до голови ЛКК КНП «Березівський міський ЦПМСД» Громадченка О.В. вона звернулася через два місяці і 5 днів після виповнення повноліття - 09.08.2024, і в той же день відправила медичні документи поштою, після того, як в лікарні відмовились їх прийняти. Отже, на думку позивача, вона мала право на продовження строку тимчасової непрацездатності, починаючи з наступного дня після виповнення повноліття - 05.06.2024, в разі, якщо б прийняли документи та переоформили інвалідність згідно з Законом.

У позові також зазначається, що 09.10.2024 Укрпошта вручила медичні документи позивача з супровідним листом-відмовою від директора ОСОБА_4 та голови ЛКК Громадченка О.В. КНП «Березівський міський ЦПМСД», в якому, з посиланням на Інструкцію щодо заповнення форми первинно медичної документації, затвердженої Наказом МОЗ № 110 від 14.02.2012, зазначено, що форма № 088/о заповнюється лише лікуючим лікарем, що пацієнт повинен бути присутній, що повинні підписати дану форму Голова ЛКК та члени комісії закладу, що направив хворого на МСЕК. Додатково у листі зазначено, що позивачу необхідно пройти хірурга, невропатолога та офтальмонолога.

На переконання позивача, законодавством не передбачено, що проходити ЛКК потрібно за місцем роботи свого сімейного лікаря, а відтак, позивач мала повне право за переоформленням інвалідності звернутися до КНП «Березівський міський ЦПМСД».

Позивач також зауважила, що вона пройшла обстеження офтальмонолога і невролога, про що є запис у формі у формі № 088/о, а захворювань по профілю хірургії у позивача немає.

Як вказує позивач у позовній заяві, в подальшому, 11.10.2024, вона звернулась на «гарячу лінію» МОЗ зі скаргою на посадових осіб КНП «Березівський міський ЦПМСД», які відмовили позивачу у переоформленні та встановленні інвалідності. Письмову відповідь з приводу звернення в МОЗ від посадових осіб КНП «Березівський міський ЦПМСД», аналогічну таку як надалі раніше, позивач отримала лише в кінці листопада. При цьому, в телефонному режимі позивачу рекомендовано звернутись до суду.

На основі викладеного у позовній заяві, позивач вважає відмову КНП «Березівський міський ЦПМСД» в переоформленні і встановленні їй інвалідності неправомірною, так як, на думку позивача, причини відмови не відповідають чинному законодавству, інноваціям МОЗ, які введені з урахуванням дії в Україні військового стану, а тому позивач вимушена звернутися до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 30.12.2024 позовну заяву залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду (з копією для відповідача) уточненої позовної заяви, а також надати визначену судом інформацію.

21 січня 2025 року позивачем до суду подано заяву про усунення недоліків, додатком до якої є уточнена позовна заява із зазначенням усіх відомостей, зазначених в ухвалі суду від 30.12.2024.

Суд ухвалою від 24.01.2025 звільнив позивача ОСОБА_1 від сплати судового збору на підставі пп.3 ч.1 та ч.2 ст.8 Закону України «Про судовий збір», прийняв до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 та відкрив провадження у справі, вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до ст.262 КАС України, встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Відповідно до Інформації про направлення документів учасникам судового процесу засобами електронного зв`язку, електронний примірник ухвали про відкриття провадження та позовну заяву з додатками надіслано на електронну пошту відповідача 27.01.2025.

Окрім того, ухвалу суду від 24.01.2025 надіслано на адресу відповідача: вул. Лікарняна, буд. 6, Березівка, Березівський р-н, Одеська область, 67300, - через національного поштового оператора АТ «Укрпошта» засобами поштового зв`язку із рекомендованим повідомленням про вручення (номер поштового відправлення 0610226282273).

14 лютого 2025 року поштове відправлення №0610226282273 отримано представником відповідача 04.02.2025, що підтверджується підписом у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, наявним в матеріалах справи.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав.

Станом на 25 березня 2025 року інших заяв по суті справи (відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень), а також додаткових доказів, клопотань з боку сторін до суду не надходило.

За приписами ч.4. ст.159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 1 ст. 120 КАС України, перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок. Відповідно до ч.6 ст. 120 КАС України, якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Враховуючи наведені приписи КАС України, адміністративна справа вирішується судом 25.03.2025 в межах граничного строку, визначеного ст.258 КАС України.

Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, і перевіривши їх доказами, суд встановив такі обставини.

Суд встановив, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є внутрішньо переміщеною особою та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 (т.1 а.с.10).

Відповідно до медичного висновку від 23.11.2023 №36, який виданий ЛКК КНП «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області, позивач є дитиною-інвалідом. Висновок дійсний до 04.06.2024, дата переогляду 04.06.2024 (т.1 а.с.11).

Як зазначено в індивідуальній програмі реабілітації інваліда від 12.12.2023 №16, позивач з травня 2014 року перебуває на інвалідності (т.1 а.с.11 зворотній бік).

Судом встановлено, що 02.07.2024 сімейним лікарем ОСОБА_2 амбулаторії загальної практики сімейної медицини с Котляреве Миколаївського району Миколаївської області КП «МЦПМСД» Мішково-Погорілівської сільської ради, заповнено направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК) (т.1 а.с.20-34).

08 серпня 2024 року позивач звернулась до відповідача із заявою про переоформлення та встановлення інвалідності, в якій, зокрема просила:

переоформити їй інвалідність на підставі вказаних діагнозів лікарів-спеціалістів в консультативних висновках, вказавши дві причини інвалідності та супутні захворювання;

встановити причинний зв`язок інвалідності з хворобами, перенесеними в дитинстві у 2008 році;

встановити ІІ групу інвалідності заочно на підставі поданих документів. Додатки до заяви на 71 аркуші. (т.1 а.с.40-42).

Матеріалами справи підтверджується, що зазначена заява з документами на 71 аркуші направлена позивачем на адресу відповідача засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» 09.08.2024, що підтверджується фіскальним чеком від 09.08.2024, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення та описом вкладення до поштового відправлення (т.1 а.с.38-39). При цьому, 13.08.2024 поштове відправлення отримано представником відповідача 13.08.2024, про що свідчить підпис про отримання на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (т.1 а.с.38-зворотній бік).

Судом також встановлено, що позивач звернулась до Березівського РВП ГУНП України в Одеській області із заявою про встановлення факту реєстрації медичної документації на МСЕК, що направлена позивачем листом 09.08.2024 (т.1 а.с.43, 43-зворотній бік), за результатом розгляду якої не виявилось можливим встановити наявність ознак правопорушень, а тому припинено подальший розгляд звернення позивача (т.1 а.с.44).

21 серпня 2024 року відповідач листом №76 повідомив позивача про те, що направлення на медико-соціально-експертну комісію (форма первинної облікової документації №088/о), яке видане комунальним підприємством «Медичний центр первинної медико-санітарної допомоги» Мішково-Погорілівської сільської ради, не оформлено належним чином. У листі також зазначено, що КНП «Березівський міський ЦПМСД» немає юридичного права дооформлювати документ (ф №088/о), який розпочато іншим медичним закладом. Пакет документів у кількості 70 аркушів додається (т.1 а.с.45).

04 вересня 2024 року позивач повторно склала заяву про переоформлення та встановлення інвалідності, в якій просила:

на засідання МСЕК при переоформленні та встановленні інвалідності запросити представника з Управління Пенсійного фонду України в Березівському районі Одеської області та за його участі прийняти рішення щодо продовження позивачу строку тимчасової непрацездатності, починаючи з 05.06.2024;

забезпечити право позивача на проходження МСЕК за місцем поживання;

зобов`язати голову ЛКК КНП «Березівський міський ЦПМСД» ОСОБА_3 подати на МСЕК медичні документи позивача;

забезпечити проведення медико-соціальної експертизи заочно за медичними документами позивача протягом п`яти робочих днів;

переоформити інвалідність позивачу на підставі вказаних діагнозів лікарів-спеціалістів в консультативних висновках, вказавши дві причини інвалідності та супутні захворювання;

встановити причинний зв`язок інвалідності з хворобами, перенесеними в дитинстві у 2008 році;

встановити ІІ групу інвалідності заочно на підставі поданих документів.

Додатки до заяви на 71 аркуші. (т.1 а.с.46-49).

Повторну заяву на переоформлення інвалідності позивач направила на адресу відповідача 04.09.2024 засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» з описом вкладення (т.1 а.с.50, 50-зворотній бік).

У відповідь на подану повторну заяву позивача відповідач надіслав лист від 26.09.2024 №89 разом з медичними документами на 69 аркушах (т.1 а.с.51). У зазначеному листі відповідач повідомив, що згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14.02.2012 №110, згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.02.202 №587, направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК) п.2 форми №088/о заповнюється лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я за місцем проживання чи лікування хворого, підписується головою і членами лікарсько-консультаційної комісії і надсилається в медико-соціально-експертну комісію. Пацієнт обов`язково повинен бути присутній, пройти огляд хірурга, невролога та офтальмолога, які є членами комісії та підписантами даної форми.

Як вказує відповідач у листі від 26.09.2024 №89, заповнена форма №088/о завіряється головою лікарсько-консультаційної комісії та її членами, завіряється печаткою закладу охорони здоров`я, який направив хворого на МСЕК. Будь-яка інша форма направлення на МСЕК чинними нормативно-правовими документами не передбачена.

07 жовтня 2024 року, у відповідь на звернення ОСОБА_5 з приводу ОСОБА_1 відповідач надіслав лист №140, в якому зазначив, що вперше заява ОСОБА_1 про переоформлення та встановлення інвалідності отримана відповідачем засобами поштового зв`язку 13.08.2024 з відповідним пакетом медичних документів, в тому числі ф 088/о «Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК), оформлене КП «МЦПМСД» Мішково-Погорілівської сільської ради, амбулаторія загальної практики сімейної медицини ОСОБА_2 , яке оформлене неналежним чином, відсутні консультації хірурга, невролога, офтальмолога.

У листі повідомлено, що КНП «Березівський міський ЦПМСД» немає юридичного права дооформлювати документ (ф №088/о), який розпочато іншим медичним закладом.

Як вказує відповідач у листі від 07.10.2024 №140, 17.09.2024 відповідач вдруге отримав заяву з пакетом документів, в яких форма 088/о заповнена самостійно заявницею. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14.02.2012 №110, згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.02.202 №587, направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК) п.2 форми №088/о заповнюється лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я за місцем проживання чи лікування хворого, підписується головою і членами лікарсько-консультаційної комісії.

У вказаному листі зазначено, що ОСОБА_1 є дієздатною повнолітньою особою, є студенткою ІІ курсу НМУ ім. О.О. Богомольця м. Київ, яка не з`являється до лікаря ЗПСМ для оформлення ф 088/о з подальшим оглядом членами ЛКК та скерування на МСЕК для встановлення груп інвалідності (т.1 а.с.57, 57-зворотній бік).

Вважаючи протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області щодо непроведення МСЕК на підставі направлення форми №088/0 та медичних документів, наданих позивачем, остання звернулась до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративну справу та надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Статтею 46 Конституції України передбачено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в України» від 6 жовтня 2005 року №2961-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон №2961-IV), особа з інвалідністю - повнолітня особа зі стійким обмеженням життєдіяльності, якій у порядку, визначеному законодавством, встановлено інвалідність. Дитина з інвалідністю особа до досягнення нею повноліття (віком до 18 років) зі стійким обмеженням життєдіяльності, якій у порядку, визначеному законодавством, встановлено інвалідність.

Медико-соціальна експертиза встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності.

Статтею 7 Закону №2961-IV передбачено, що медико-соціальна експертиза осіб з обмеженнями повсякденного функціонування та осіб з інвалідністю проводиться медико-соціальними експертними комісіями, а дітей - лікарсько-консультативними комісіями закладів охорони здоров`я.

Особа з обмеженнями повсякденного функціонування направляється для проходження медико-соціальної експертизи з метою підтвердження стійкого обмеження життєдіяльності та встановлення статусу «особа з інвалідністю» або «дитина з інвалідністю» у разі виявлення мультидисциплінарною реабілітаційною командою ознак стійкого обмеження життєдіяльності, що зазначається в індивідуальному реабілітаційному плані.

Залежно від ступеня стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, та можливого обмеження життєдіяльності при взаємодії із зовнішнім середовищем внаслідок втрати здоров`я особі, визнаній особою з інвалідністю, встановлюється перша, друга чи третя група інвалідності.

Особам у віці до 18 років лікарсько-консультативними комісіями закладів охорони здоров`я встановлюється категорія «дитина з інвалідністю», а особам у віці до 18 років з виключно високою мірою втрати здоров`я та з надзвичайною залежністю від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду інших осіб і які фактично не здатні до самообслуговування, - категорія «дитина з інвалідністю» підгрупи А.

Медико-соціальні експертні комісії визначають:

групу інвалідності, її причину і час настання. Особа може одночасно бути визнана особою з інвалідністю однієї групи і лише з однієї причини. При підвищенні групи інвалідності в разі виникнення більш тяжкого захворювання причина інвалідності встановлюється на вибір особи з інвалідністю. У разі якщо однією з причин інвалідності є інвалідність з дитинства, вказуються дві причини інвалідності;

види трудової діяльності, рекомендовані особі з інвалідністю за станом здоров`я. Висновок про нездатність до трудової діяльності внаслідок інвалідності готується виключно за згодою особи з інвалідністю (крім випадків, коли особу з інвалідністю визнано недієздатною);

причинний зв`язок інвалідності із захворюванням чи каліцтвом, що виникли у дитинстві, вродженою вадою;

ступінь втрати професійної працездатності потерпілим від нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання;

ступінь втрати здоров`я, групу інвалідності, причину, зв`язок і час настання інвалідності громадян, які постраждали внаслідок політичних репресій або Чорнобильської катастрофи, військової агресії Російської Федерації проти України;

медичні показання на право одержання особами з інвалідністю автомобіля і протипоказання до керування ним.

Медико-соціальні експертні комісії:

встановлюють компенсаторно-адаптаційні можливості особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації;

складають (коригують) індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю, в якій визначаються реабілітаційні заходи і строки їх виконання, та здійснюють контроль за повнотою та ефективністю виконання цієї програми;

вивчають виробничі, медичні, психологічні, екологічні, соціальні причини виникнення інвалідності, її рівня і динаміки та беруть участь у розробленні комплексних заходів щодо профілактики і зниження рівня інвалідності серед повнолітніх осіб, удосконалення реабілітаційних заходів;

забезпечують своєчасний огляд (переогляд) повнолітніх осіб з порушеннями стану здоров`я, осіб з інвалідністю. У разі якщо особа, яка звертається для встановлення інвалідності, не може прибути на огляд (переогляд) до комісії за станом здоров`я згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії, огляд (переогляд) проводиться за місцем її проживання (вдома), у тому числі за місцем проживання у стаціонарних установах для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб або в закладах охорони здоров`я, в яких така особа перебуває на лікуванні;

вносять до централізованого банку даних з проблем інвалідності інформацію про повнолітніх осіб, яких визнано особами з інвалідністю.

Лікарсько-консультативні комісії закладів охорони здоров`я:

визначають наявність стійкого розладу функцій організму дитини та відповідно можливі обмеження її життєдіяльності при взаємодії із зовнішнім середовищем;

складають (коригують) індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю, в якій визначаються реабілітаційні заходи і строки їх виконання, та здійснюють контроль за повнотою та ефективністю виконання цієї програми;

надають консультативну допомогу з питань реабілітації та стороннього догляду, диспансерного нагляду або допомоги дітям з інвалідністю;

забезпечують своєчасний огляд (переогляд) дітей з порушеннями стану здоров`я та дітей з інвалідністю.

Медико-соціальні послуги з огляду повнолітніх осіб і послуги лікарсько-консультативних комісій з огляду дітей надаються безоплатно.

Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями та лікарсько-консультативними комісіями закладів охорони здоров`я затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 9 Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. № 917 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що інвалідність встановлюється дітям до досягнення ними 18 років у разі наявності стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюваннями, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що призводять до обмеження життєдіяльності дитини, неефективності реабілітаційних заходів, неможливості відновлення соціальної адаптації, несприятливого прогнозу відновлення працездатності з урахуванням реальних соціально-економічних обставин за місцем проживання дитини з інвалідністю. Перелік захворювань та патологічних станів, що дають право на встановлення дітям інвалідності відразу до досягнення ними 18 років визначається МОЗ.

Відповідно до Порядку організації експертизи тимчасової втрати працездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.04.2008 №189 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин, далі Наказ №189), при лікувально-профілактичних закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, утворюються ЛКК

До основних завдань ЛКК належить, зокрема здійснення направлення хворих на огляд та обстеження до МСЕК для встановлення інвалідності, а також надання до МСЕК документів хворого, направленого на огляд та обстеження (пункт 1,3 розділу III).

Згідно з п.2 розділу ІІ Наказу №189, у разі наявності в пацієнта стійкого чи необоротного характеру захворювання, а також у разі безперервної тимчасової непрацездатності, що засвідчена медичними висновками, не пізніше ніж через 120 днів (а у випадках, коли випадок тимчасової непрацездатності переривався, то не пізніше, ніж через 156 днів) із дня її настання чи у зв`язку з одним і тим самим захворюванням, а у разі захворювання на туберкульоз - протягом 10 місяців з дня настання непрацездатності, лікуючий лікар суб`єкта господарювання ініціює питання перед ЛКК щодо направлення хворого на МСЕК шляхом заповнення форми первинної облікової документації № 088/0 «Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК)» відповідно до вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 088/о «Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК)», затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за №695/21008.

Відповідно до п.2 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації №088/о «Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК)», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Інструкція №110), форма №088/о заповнюється лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я за місцем проживання чи лікування хворого, підписується головою і членами лікарсько-консультаційної комісії і надсилається в медико-соціально-експертну комісію (далі - МСЕК).

Пунктом 3 Інструкції №110 передбачено, що підставами для направлення на МСЕК є, зокрема, наявність ознак інвалідності, закінчення терміну інвалідності, необхідність продовження листка непрацездатності.

Як зазначено у п.6-8 Інструкції №110, Графа 5 заповнюється в тому випадку, якщо хворий повторно направляється на МСЕК для переогляду з метою продовження терміну інвалідності чи у разі погіршення стану здоров`я

У графах 6-8 вказуються місце роботи хворого, адреса місця роботи, спеціальність, за якою працює хворий, займана посада.

У графах 9, 10 зазначаються найменування закладу охорони здоров`я, який направив хворого на МСЕК, та з якого часу хворий перебуває під наглядом даного закладу.

У графі 17 вказується діагноз при направленні хворого на МСЕК: основний, супутні захворювання та ускладнення основного захворювання. Діагноз вписується розбірливо, без скорочень, а у графі 18 вказується причина направлення хворого на МСЕК (п.11-12 Інструкції №110).

Відповідно до п.13-14 Інструкції №110, заповнена форма №088/о завіряється головою лікарсько-консультаційної комісії (прізвище, ім`я та по батькові, підпис) та її членами, завіряється печаткою закладу охорони здоров`я, який направив хворого на МСЕК. За результатами огляду хворого (інваліда) та прийнятого рішення лікарем-експертом МСЕК заповнюється «Повідомлення лікувально-профілактичного закладу про рішення МСЕК», яке підписується головою МСЕК і повертається до закладу охорони здоров`я, який направив хворого (інваліда) на МСЕК. «Повідомлення лікувально-профілактичного закладу про рішення МСЕК» зберігається в амбулаторній карті весь термін її зберігання.

Процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації визначено Положенням про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 (далі - Положення №1317, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.3 Положення №1317, медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

Пунктом 15, 16 Положення №1317 передбачено, що комісії проводять своєчасно огляд (повторний огляд) осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за місцем їх проживання або лікування, у тому числі за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після пред`явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу.

Голова лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я представляє хворого, що досяг повноліття, потерпілого від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, який направляється на комісію вперше, документи цієї особи у разі заочного проведення медико-соціальної експертизи. Для вирішення соціальних питань і створення з урахуванням ступеня втрати життєдіяльності та професії потерпілого спеціальних умов для виконання роботи запрошується представник власника підприємства, установи та організації, де працює хворий, що досяг повноліття, потерпілий від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, або представник уповноваженого ним органу та профспілкового комітету.

Згідно з п.17, 18 Положення №1317, медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

Відповідальність за якість медичного обстеження, своєчасність та обґрунтованість направлення громадян на медико-соціальну експертизу покладається на керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я.

Голова комісії або керівник закладу охорони здоров`я у разі виявлення фактів зловживання службовим становищем, службового підроблення або службової недбалості під час направлення хворих лікарсько-консультативними комісіями на огляд до комісій для встановлення інвалідності інформують у триденний строк про це правоохоронні органи.

Порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями визначено у Положенні про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, яке затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. №1317.

Пунктами 3, 4, 7 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності передбачено, що медико-соціальна експертиза проводиться з метою встановлення інвалідності хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи.

Лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров`я направляє осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, на огляд комісії згідно з цим Положенням.

Для проходження медико-соціальної експертизи особа, що звертається для встановлення інвалідності, повинна подати такі документи:

паспорт громадянина України та витяг з реєстру територіальної громади (у разі пред`явлення паспорта громадянина України у формі пластикової картки (ID картки), довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи - для внутрішньо переміщеної особи (за наявності);

довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відповідну відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою);

військовий квиток (тимчасове посвідчення військовозобов`язаного) чи посвідчення про приписку до призовної дільниці або довідку територіального центру комплектування та соціальної підтримки про перебування на військовому обліку (за наявності) - для чоловіків віком від 18 до 60 років;

паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, - для іноземців та осіб без громадянства, які перебувають на території України на законних підставах;

довідку про перебування осіб у місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України або інтернування в нейтральних державах, видану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 2023 р. № 55 «Про затвердження Порядку оформлення довідок про перебування осіб у місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України або інтернування в нейтральних державах» (Офіційний вісник України, 2023 р., № 13, ст. 787), або рішення Комісії з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, що діє відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2022 р. № 1281 «Деякі питання виконання Закону України «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей»(Офіційний вісник України, 2022 р., № 92, ст. 5733), - для осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України або інтернування в нейтральних державах.

Лікарсько-консультативні комісії подають до комісії медичні документи, зокрема такі, що свідчать про втрату працездатності або ступінь порушення функцій організму особи, а саме:

направлення на огляд комісії за формою, затвердженою МОЗ;

медичні документи, що стосуються захворювання чи стану здоров`я, відповідно до якого особу направлено на огляд комісії:

- у разі надання медичної допомоги в умовах стаціонару, що пов`язано з діагнозом або станом здоров`я, відповідно до якого особу направлено на огляд комісії, - виписку з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого за формою, затвердженою МОЗ, в обсязі лише тих даних, на підставі яких встановлено ступінь важкості захворювання або діагноз, який розглядатиметься комісією;

- у разі надання медичної допомоги в амбулаторних умовах, що пов`язано з діагнозом або станом здоров`я, відповідно до якого особу направлено на огляд комісії, - виписку з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого за формою, затвердженою МОЗ, за останній рік із закладу (закладів) охорони здоров`я, де проводилося лікування або обстеження, та/або оригінали консультативних висновків лікарів та/або діагностичних досліджень за останній рік щодо діагнозу або стану здоров`я, який розглядатиметься комісією;

результати лабораторних, інструментальних, променевих та інших обстежень, що підтверджують діагнози або стани здоров`я та ступінь їх важкості (подаються до усіх направлень на огляд комісії);

план медичної та професійної реабілітації (за наявності);

копію індивідуального реабілітаційного плану (за наявності);

документи, зазначені в пунктах 11 і 13 цього Положення (за наявності);

документи, що підтверджують причинний зв`язок інвалідності, зазначені в пунктах 9, 10, 12, 14-18, 19-1 19-5 цього Положення (за наявності);

постанову військово-лікарської комісії, оформлену як довідка військово-лікарської комісії, свідоцтво про хворобу або витяг з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії за формою, затвердженою Міноборони, для діючих військовослужбовців або осіб, звільнених з військової служби (за наявності). Документи, зазначені в цьому абзаці, можуть бути подані у формі паперових копій електронних документів, засвідчених відповідно до пункту 3 Порядку здійснення в особливий період обміну медичними та іншими документами військовослужбовців між закладами охорони здоров`я державної та комунальної власності, державними установами Національної академії медичних наук, в яких військовослужбовці перебували (перебувають) на лікуванні, та військовими частинами, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2023 р. № 901 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 83, ст. 4763) (за наявності);

документи або інформацію, що підтверджують безперервну тимчасову непрацездатність протягом чотирьох місяців з дня її настання чи у зв`язку з одним і тим самим захворюванням протягом п`яти місяців з перервою за останні 12 місяців, а у разі захворювання на туберкульоз - протягом 10 місяців з дня настання непрацездатності (за наявності):

- інформацію про медичний (медичні) висновок (висновки) про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, сформований (сформовані) відповідно до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, який затверджено МОЗ; та/або

- листки непрацездатності, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, у паперовій формі, видані відповідно до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої МОЗ.

Комісія приймає документи осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за наявності у них стійкого чи необоротного характеру захворювання, а також у разі безперервної тимчасової непрацездатності не пізніше ніж через чотири місяці з дня її настання чи у зв`язку з одним і тим самим захворюванням протягом п`яти місяців з перервою за останні 12 місяців, а у разі захворювання на туберкульоз - протягом 10 місяців з дня настання непрацездатності.

Комісія проводить огляд тимчасово непрацездатної особи, що звернулася для проведення медико-соціальної експертизи, протягом п`яти робочих днів з дня надходження направлення лікарсько-консультативної комісії та приймає рішення про наявність чи відсутність інвалідності.

Відповідно до статті 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні», Кабінет Міністрів України прийняв Постанову від 8 березня 2022 р. №225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Постанова №225).

Постановою №225 передбачено, що на період дії воєнного стану на території України та протягом шести місяців після його припинення або скасування:

1) у разі коли особа, що звертається для встановлення інвалідності, не може прибути на огляд до медико-соціальної експертної комісії, така комісія може приймати рішення про встановлення інвалідності заочно на підставі направлення лікарсько-консультативної комісії;

2) Кримська республіканська, обласні, центральні міські у мм. Києві та Севастополі, міські, міжрайонні та районні медико-соціальні експертні комісії здійснюють свої функції з забезпеченням принципу екстериторіальності та забезпечують проведення медико-соціальної експертизи за направленням лікарсько-консультативною комісією незалежно від місця реєстрації, проживання або перебування особи, що звертається для встановлення інвалідності.

Постановою №225 також установлено, що на період дії воєнного стану на території України:

1) пункт 5 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317 Питання медико-соціальної експертизи (Офіційний вісник України, 2009 р., № 95, ст. 3265), не застосовується;

2) у разі неможливості направлення лікарем або лікарсько-консультативною комісією, в тому числі заочно, осіб з тимчасовою непрацездатністю на медико-соціальну експертизу в строки, визначені абзацом другим пункту 6 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317 «Питання медико-соціальної експертизи»:

рішення щодо продовження тимчасової непрацездатності за її наявності приймається без направлення на медико-соціальну експертизу лікуючим лікарем або лікарсько-консультативною комісією;

направлення лікарем чи лікарсько-консультативною комісією на медико-соціальну експертизу здійснюється не пізніше ніж через місяць після припинення або скасування воєнного стану.

Повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, переноситься на строк після припинення або скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців після його припинення або скасування за умови неможливості направлення:

осіб з інвалідністю та осіб, яким встановлено ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках), лікарсько-консультативною комісією на медико-соціальну експертизу відповідно до Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317;

дітей з інвалідністю лікарем до лікарсько-консультативної комісії відповідно до Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. №917 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 100, ст. 3666).

При цьому інвалідність та ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд.

У разі коли в індивідуальній програмі реабілітації особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю встановлений строк повторного огляду, що припав на період дії воєнного стану на території України, та в особи з інвалідністю відсутня можливість пройти медико-соціальну експертну комісію, а в дитини з інвалідністю - лікарсько-консультативну комісію закладу охорони здоров`я, їх індивідуальна програма реабілітації продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд і не отримано відповідну індивідуальну програму реабілітації.

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що медико-соціальна експертиза особи з метою встановлення їй групи інвалідності проводиться на підставі направлення ЛКК відповідного медичного закладу, зокрема форми №088/о, яка має відповідати Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації №088/о «Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК)», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110.

При цьому, як вже зазначено судом, відповідальність за якість медичного обстеження, своєчасність та обґрунтованість направлення громадян на медико-соціальну експертизу покладається на керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я.

Судом встановлено, що позивач є дитиною-інвалідом, з метою переоформлення та встановлення групи інвалідності, звернулась до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області із заявою, в якій просила, зокрема встановити їй ІІ групу інвалідності шляхом прийняття рішення заочно на підставі наданих позивачем направлення та медичних документів.

Як вбачається з направлення форми №088/0 від 02.07.2024, яке заповнено сімейним лікарем ОСОБА_2 амбулаторії загальної практики сімейної медицини с Котляреве Миколаївського району Миколаївської області КП «МЦПМСД» Мішково-Погорілівської сільської ради, у графі 9 зазначено заклад, який направив хворого: Амбулаторія загальної практики сімейної медицини с Котляреве Миколаївського району Миколаївської області, який належить до сфери управління комунальним підприємством «Медичний центр первинної медико-санітарної допомоги» Мішково-Погорілівської сільської ради, про що свідчить відповідний штамп на титульному аркуші направлення (т.1 а.с.20).

Однак, код за ЄДРПОУ медичного закладу зазначений 38822156, що належить Комунальному некомерційному підприємству «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області.

Водночас, зазначене направлення не містить підписів членів та голови ЛКК, печатки закладу охорони здоров`я, який направив хворого на МСЕК, що не відповідає вимогам наказу Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року №110.

Тобто, позивач фактично надала відповідачу направлення на медико-соціально-медичну комісію, яке заповнене сімейним лікарем позивача, без відповідних висновків, підписів голови та членів ЛКК закладу охорони здоров`я, що направляє особу на МСЕК.

Отже, надане позивачем направлення на МСЕК фактично не приймалось ЛКК комунального підприємства «Медичний центр первинної медико-санітарної допомоги» Мішково-Погорілівської сільської ради, а заповнене сімейним лікарем позивача з частковим заповненням даних відповідача, зокрема його коду ЄДРПОУ.

За таких підстав, суд доходить висновку, що у разі відсутності належним чином оформленого направлення на проведення медико-соціально-експертної комісії у відповідності до вимог законодавства, відповідач позбавлений можливості здійснити відповідний огляд особи та встановити відповідну групу інвалідності.

Окрім того, матеріали справи не містять доказів звернення позивача до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області із заявою про надання відповідного направлення на проходження медико-соціально-експертної комісії з метою встановлення групи інвалідності.

Суд вважає помилковими твердження позивача про те, що в постанові №1317 не вказується, що медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням сімейного лікаря лише із даного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я, тобто лікуючий лікар чи сімейний лікар, що виписує направлення за формою №088/о, не обов`язково має бути саме з того ЛПЗ, який направляє документи на МСЕК для переоформлення і встановлення інвалідності, з огляду на таке.

Суд зауважує, що законодавством не перебачено заповнення направлення на МСЕК форми №088/о та засвідчення такого направлення головою лікарсько-консультаційної комісії та її членами, печаткою закладу охорони здоров`я, в різних медичних закладах, оскільки відповідальність за якість медичного обстеження, своєчасність та обґрунтованість направлення громадян на медико-соціальну експертизу покладається на керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я.

Сама по собі заповнена форма направлення на медико-соціально-медичну комісію без засвідчення головою лікарсько-консультаційної комісії та її членами, печаткою закладу охорони здоров`я, який направляє особу на МСЕК, не створює правових підстав для проведення відповідної медико-соціальної експертизи, адже саме до повноважень ЛКК належить здійснення направлення хворих на огляд та обстеження до МСЕК для встановлення інвалідності, а також надання до МСЕК документів хворого, направленого на огляд та обстеження.

При цьому, суд вважає, що позивач дійшла помилкового висновку, що надання направлення на МСЕК належить до повноважень відповідного сімейного лікаря.

За таких підстав, суд дійшов висновку про правомірність повернення медичних документів позивача Комунальним некомерційним підприємством «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області без розгляду через відсутність направлення на проведення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК), яке відповідає вимогам наказу Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року №110.

Суд також відхиляє покликання позивача на Постанову Кабінету Міністрів України від 08.03.2022 №225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України» щодо заочного прийняття рішення про встановлення інвалідності на підставі направлення лікарсько-консультативної комісії, оскільки судом встановлено, що позивачем на надано відповідачу направлення лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, який направляє хворого на МСЕК, а направлення на МСЕК, що заповнене сімейним лікарем позивача, не відповідає вимогам законодавства, оскільки не містить висновків, підписів голови та членів ЛКК відповідного медичного закладу.

За положеннями частини першої статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першої та четвертої статті 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до приписів статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частиною першою статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії не підлягають задоволенню.

Оскільки в цьому випадку суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, а також враховуючи, що суд ухвалою від 24.01.2025 звільнив позивача від сплати судового збору на підставі пп.3 ч.1, 2 ст.8 Закону України «Про судовий збір», розподіл судових витрат у справі не здійснюється.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 72, 77, 90, 120, 139, 241-246, 258, 262, 293, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідач: Комунальне некомерційне підприємство «Березівський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Березівської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 38822156, місцезнаходження: вул. Лікарняна, буд.6, м. Березівка, Березівський район, Одеська область, 67300.

Суддя Дмитро БАБЕНКО

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126099886
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —420/39900/24

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 25.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бабeнко Д.А.

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бабeнко Д.А.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бабeнко Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні