Рішення
від 11.11.2010 по справі 11/126-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/126-10

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця,  Хмельницьке шосе, 7  тел. 66-03-00, 66-11-31       http://vn.arbitr.gov.ua


І м е н е м     У к р а ї н и

РІШЕННЯ

11 листопада 2010 р.           Справа 11/126-10

за позовом     Могилів-Подільського міжрайпрокурора в інтересах держави в особі

                       Фонду державного майна України, м. Київ     

третя особа    Міністерство транспорту та зв'язку України, м. Київ

до                    виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради,

                       м. Могилів-Подільський

третя особа    відкрите акціонерне  товариство «Київський річковий порт», м. Київ      

про                 скасування п.1.1 та 1.2 рішення

                                                                               Суддя      В. Матвійчук

     при секретарі судового засідання Т. Кармаліта, за участю представників:

   прокурор          В. Сувалов;

   від позивача     О. Коваленко,  О. Сідненко за  довіреностями

   третьої особи    не з'явився;

   від відповідача не з'явився;

   третьої особи    В. Логінов  за  довіреністю.

СУТЬ СПОРУ:

Заявлено позов про скасування п. 1.1. та 1.2. рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 434 від 05.12.2006 року «Про оформлення права колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна», як незаконні.

Позовні вимоги мотивовано тим, що рішенням виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради № 434   (п.п. 1.1 та 1.2) було визнано право колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна  в м. Могилеві-Подільському розташовані по вул. Горького, 38 та по вул. Київській, 2/2 за відкритим акціонерним товариством «Київський річковий порт»пристань «Могилів-Подільська».  При цьому, документи, які слугували підставою прийняття оскаржуваного рішення, не відповідають в повному обсязі документам визначеним Положенням про порядок оформлення права власності на нерухоме майно в м. Могилеві-Подільському, затвердженому рішенням 3 сесії Могилів-Подільської міської ради 4 скликання № 58 від 22.08.2002р..

Згідно з п. 4.2 Статуту акціонерного товариства «Київський річковий порт», до його структури були включені  підрозділи, без права юридичної особи, зокрема, пристань у м. Могилів-Подільський. Тоді як вказане майно перебувало у державній власності, жодних рішень щодо реформування даного майна (зміну його форми власності) у встановленому законодавством порядку Фондом не приймалось. Крім того, листами Фонду позивачу були надані переліки нерухомого майна, переданого до статутного фонду товариства. Майно пристані «Могилів-Подільський»у зазначених переліках відсутнє.

Відповідач пояснень щодо обставин викладених в позовній заяві не надав. При розгляді справи його представник заперечував проти позову.

Третя особа –відкрите акціонерне товариство «Київський річковий порт»в поясненнях заперечує проти позову та зокрема вказує, що відповідно до п. 1.2 Статуту акціонерного товариства «Київський річковий порт»(у редакції станом на 1993 рік), затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15.01.1993 року № 25 , ВАТ «Київський річковий порт»з моменту його реєстрації є правонаступником державного підприємства Київський річковий порт з переходом до нього усіх майнових прав і зобов'язань останнього.

Згідно з пунктом 4.2. Статуту акціонерного товариства «Київський річковий порт»,  з метою виконання основних завдань ВАТ «Київський річковий порт»на час реєстрації Статуту включає до свого складу низку підрозділів без права юридичної особи, в тому числі пристань Вінниця і пристань «Могилів-Ііодільська».

Відповідно до пункту 5.3. Статуту, ВАТ «Київський річковий порт»є власником майна перетвореного державного підприємства, а пункт 5.6. Статуту встановлює, що майно, надане ВАТ «Київський річковий порт»в порядку, визначеному п. 5.3., що знаходиться на території України, захищені правом власника у відповідності до законодавства України.

За таких обставин вбачається, що майно пристані Могилів-ІІодільська входило до складу Вінницького районного управління річного транспорту, яке в 1985 році було приєднано разом з майном до Київського річкового порту на правах внутрішнього підрозділу.

Крім того, зауважує, що під час оцінки усього майна Київського річкового порту під час приватизації, за винятком майна, що не увійшло до статутного фонду було прийнято за основу вартість за консолідованим балансом підприємства станом на 1992 рік, за виключенням об'єктів, що не увійшли до статутного фонду згідно вказаного переліку.

Поміж з тим, третьою особою подано заяву про припинення провадження у справі з посиланням на те, що рішення виконавчого комітету Могилів-Польської міської ради Вінницької області носить публічний характер, а тому законодавством визначений інший порядок його оскарження, а саме за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши дану заяву суд не вбачає підстав для її задоволення зважаючи на таке.

Позовні вимоги про скасування п. 1.1. та 1.2. рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 434 від 05.12.2006 року «Про оформлення права колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна»   є похідними від вимоги про право власності. Отже, предметом спору в даній справі  є відновлення порушеного права зі сторони інших осіб, тобто між сторонами існує спір про право, який не належить до адміністративної юрисдикції, що виключає розгляд справи у порядку адміністративного судочинства.

Дослідивши матеріали інвентаризаційних справ, перевіривши доводи представників сторін доказами та оцінивши їх на засадах всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, судом встановлено наступне.

Згідно з Наказом Фонду державного майна України «Про перетворення підприємств і організацій Українського міжгалузевого державного об'єднання річкового флоту «Укррічфлот»в акціонерні товариства»від 10.11.1992р. № 477, створено на базі державного майна транзитного (магістрального) флоту, головного підприємства, 20 підприємств та структурних одиниць «Укррічфлот»(додаток № 1) «Державну акціонерну судноплавну компанію «Укррічфлот»шляхом випуску акцій на повну вартість її майна.

Затверджено Статут «Державної акціонерної компанії «Укррічфлот».

На базі інших підприємств МДО «Укррічфлот», що не ввійшли до складу судноплавної компанії (додаток № 2), створено окремі акціонерні товариства,  в тому рахунку Київський річковий порт.

Відповідно до Наказу Фонду державного майна України № 25 від 15.01.1993р. затверджено Статут акціонерного товариства Київський річковий порт, в якому визначено акціонерне товариство правонаступником прав та обов'язків державного підприємства, на базі майна якого воно створено.

Відповідно до п. 1.5 Статуту Товариство засноване на базі державного майна «Київський річковий порт»шляхом випуску акцій на повну вартість цього майна.

Згідно з пунктом 4.2. Статуту до складу Товариства як структурний підрозділ  входить пристань «Могилів-Подільська».

У 2004 році, в процесі корпоратизації Товариства, загальними зборами акціонерів відкритого акціонерного товариства «Київський річковий порт»(протокол № 5 від 14.07.2004р.) затверджено Статут відкритого акціонерного товариства  «Київський річковий порт». Державну реєстрацію якого проведеного 23.009.2004р. за номером 10711050001000366.

За заявою відкритого акціонерного товариства «Київський річковий порт»рішенням виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради № 434  від 05.12.2006р. «Про оформлення права колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна»оформлено право колективної власності в цілому на нежитлові об'єкти нерухомого майна:

1.1.          Нежитлові будівлі, що складаються з майстерні літ. «А», добудови літ. «а», ганків літ. «а1», «а2», загальною площею 125,4 кв.м., що розташовані в м. Могилеві-Подільському по вул. Горького, 38 за ВАТ «Київський річковий порт»Могилів-Подільська пристань.

1.2.          Річковий вокзал літ. «А», «А1», загальною площею 455,6 кв.м., сходи, підпірна стіна, що розташовані в м. Могилів-Подільському  по вул. Київській, 2/2, за ВАТ «Київський річковий порт»Могилів-Подільська пристань.  

Беручи до уваги встановлені обставини, суд прийшов до наступних висновків.

Пунктом першим статті 5 Закону України «Про приватизацію майна державних підприємств»(в редакції, чинній на момент приватизації АТ «Київський річковий порт») встановлено, що до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать: майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, що виділяються в самостійні підприємства і є єдиними (цілісними) майновими комплексами; незавершене будівництво; частки (паї, акції), що належать державі у майні господарських товариств та інших об'єднань.

Статтею 7 цього  Закону України визначено, що Державну політику в сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, органи приватизації Республіки Крим та адміністративно-територіальних одиниць.

Пунктом 6 ст. 18 Закону України «Про приватизацію майна державних підприємств»встановлено, що створене акціонерне товариство є правонаступником приватизованого підприємства.

У статті 20 вказаного Закону України, зазначено, що визначення початкової ціни об'єкта приватизації або розміру статутного фонду господарського товариства, що створюється на основі державного підприємства, здійснюється виходячи з оцінки у відновній вартості основних фондів за вирахуванням їх зносу, фактичної вартості оборотних фондів та врахування дебіторської та кредиторської заборгованості відповідно до методики, що затверджується Кабінетом Міністрів України. У випадках, передбачених Державною та місцевими програмами приватизації, початкову ціну майна державного підприємства може бути змінено з урахуванням потенційної прибутковості.

Під час оцінки усього майна Київського річкового порту під час приватизації, за винятком майна, що не увійшло до статутного фонду (перелік затверджений заступником голови Фонду державного майна України) було прийнято за основу вартість за консолідованим балансом підприємства станом на 1992 рік, за виключенням об'єктів, що не увійшли до статутного фонду згідно вказаного переліку.

Зідно із ст. 37 Цивільного кодексу Української РСР (який діяв на момент корпоратизації ВАТ «Київський річковий порт») при злитті і поділі юридичних осіб майно (права і обов'язки) переходить до нововиниклих юридичних осіб. При приєднанні юридичної особи до іншої юридичної особи її майно (права і обов'язки) переходить до останньої. Майно переходить в день підписання передаточного балансу, якщо інше не передбачене законом або постановою про реорганізацію.

Крім того, суд зважає, що при вирішенні питання про правонаступництво, потрібно мати на увазі, що запис в установчих документах про правонаступництво має істотне значення для визнання правонаступництва. Однак суттєве значення мають також фактично здійснені організаційно-економічні перетворення, з якими чинне законодавство пов'язує перехід майнових прав та обов'язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передаточного або розподільного акта чи балансу.          

Згідно інвентаризаційної відомості, зведеного акту вартості будівель ВАТ «Київський річковий порт», останні не містить інформації стосовно нежитлових будівель, що знаходяться у м. Могилів-Подільський за адресою: вул. Київська, 2/2 та вул. Горького, 38.

Поряд із цим, позивач листом від 19.04.1997 р. № 10-21-3959 на запит ВАТ «Київський річковий порт»від 19.03.1997 р. № 01-29-107 надав витяг з відомості результатів інвентаризації щодо нерухомого майна, яке було передано до статутного фонду товариства.

Серед цього майна нежитлові будівлі, що знаходяться у м. Могилів-Подільський за адресою: вул. Київська, 2/2 та вул. Горького, 38, не обліковуються.

Вказана обставина також підтверджується аудиторським висновком № 59 від 23.01.2006р. по відкритому акціонерному товариству «Київський річковий порт».   

Наведеним стверджується, що майно  Могилів-Подільської  пристані не передавалось до статутного фонду акціонерного товариства «Київський річковий порт», а відтак, обставини на які вказує третя особа на стороні відповідача є недоведеними.

Поміж з тим суд зважає, що відповідно до ч. 2 ст. 41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Згідно зі ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Положення стаття 59 Господарського кодексу України визначають, що реорганізація може проводитись шляхом злиття, приєднання, поділ (виділення), перетворення.  В силу частини 4 даної норми, у разі поділу суб'єкта господарювання усі його майнові права і обов'язки переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках до кожного з нових суб'єктів господарювання, що утворені внаслідок цього поділу. У разі виділення одного або кількох нових суб'єктів господарювання до кожного з них переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках майнові права і обов'язки реорганізованого суб'єкта.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про господарські товариства»Товариство є власником майна, переданого йому учасниками у власність як вклад до статутного (складеного) капіталу.

В силу приписів Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно державній реєстрації в бюро технічної інвентаризації підлягають об'єкти нерухомості, розташовані на всій території України. Державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна в БТІ є обов'язковою для власників, незалежно від форм власності. Реєстрація поділяється на первинну і поточну.

Первинна реєстрація – це така реєстрація, коли об'єкт нерухомості вперше записується в реєстрову книгу і йому присвоюється черговий реєстровий номер у книзі. Разом з об'єктом нерухомості в реєстрову книгу під тим же номером записується і суб'єкт права власності.

Поточна реєстрація прав власності на об'єкти нерухомого майна - це реєстрація переходу прав власності від одних власників до інших. Правовстановлюючий документ, що свідчить про перехід права власності не може бути зареєстрований в БТІ, якщо не проведена первинна реєстрація.

Як стверджується матеріалами інвентаризаційних справ на об'єкти нерухомого майна в м. Могилів-Подільському, по вул. Київська, 2/2 та вул. Горького, 38, первинної реєстрації за АТ «Київський річковий порт»не було.

Таким чином, реєстрація права власності на вказані об'єкти нерухомого майна за ВАТ «Київський річковий порт»не узгоджується з наведеним вище.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що п.п. 1.1., 1.2. рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 434 від 05.12.2006 р. «Про оформлення права колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна»винесено з порушенням положень діючого законодавства, що потягло за собою порушення  права власності держави в особі Фонду державного майна  на вільне користування та розпорядження об'єктом нерухомості.

Відповідно до статті 393 Цивільного кодексу України встановлено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

При цьому суд зауважує, що в силу ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст.ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення для господарського суду не є обов'язковим.

За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.

Враховуючи що позовні вимоги є обгрунтованими, відповідають  фактичним обставинам, матеріалам справи та законодавству, а отже підлягають  задоволенню з покладенням судових витрат на відповідача  за правилами ст. 49 ГПК України.

Керуючись  ст.ст.43, 33, 43, 49, 82, 84, 85, 115 Господарського процесуального кодексу України, -

В И Р І Ш И В:   

1.          Позов задоволити.

2.          Скасувати п. 1.1. та 1.2. рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 434 від 05.12.2006 року «Про оформлення права колективної власності на нежитлові об'єкти нерухомого майна».

3.          Стягнути з виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради (24000, Вінницька область, м. Могилів-Подільський, пл. Шевченка, 6/16, код 04051052) до Державного бюджету України 85 (вісімдесят п'ять) грн. –державного мита та 236 (двісті тридцять шість) грн. –витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

4.          Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

                                                                       

Повне рішення складено 16.11.2010р.

                                        Суддя                                                        В. Матвійчук     

                                                                                                                                                                          

         

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - відповідачу (Вінницька область, м. Могилів-Подільський, пл. Шевченко, 6/16)

3 - третій особі (01135, м. Київ,  проспект Перемоги, 14)

 

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення11.11.2010
Оприлюднено06.12.2010
Номер документу12613153
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/126-10

Ухвала від 16.09.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Юрій Олексійович

Ухвала від 16.09.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Юрій Олексійович

Ухвала від 21.06.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Черленяк М.І.

Ухвала від 09.07.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Черленяк М.І.

Постанова від 18.01.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 27.12.2010

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Рішення від 11.11.2010

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 23.09.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський Сергій Олексійович

Ухвала від 16.09.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Юрій Олексійович

Ухвала від 31.08.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Юрій Олексійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні