Не вказано
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний номер 638/9516/24
Номер провадження 22-ц/818/688/25
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 березня 2025 року м. Харків
Харківський апеляційний суд у складі:
головуючого судді Мальованого Ю.М.,
суддів: Маміної О.В., Пилипчук Н.П.,
за участю:
секретаря судового засідання Супрун Я.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача адвоката Керімова А. З.,
представника відповідача адвоката Зеленського М. С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дзержинського районного суду м. Харкова від 25 вересня 2024 року в складі судді Теслікової І.І. по справі № 638/9516/24 за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр служби крові» про скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
В С Т А Н О В И В:
У травні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр служби крові» (далі КНП ХОР «ОЦСК», КНП) про скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Позов мотивовано тим, що з 30 вересня 2017 року він перебував у трудових відносинах з КНП ХОР «ОЦСК», де працював юрисконсультом.
29 лютого 2024 року його письмово повідомлено про скорочення займаної ним посади на підприємстві (загальний фонд) на підставі Наказу № 31 від 22 лютого 2024 року «Про внесення змін до штатного розпису та скорочення штату і кількості працівників».
Наказом № 90/к/тр від 30 квітня 2024 року «Про звільнення з посади ОСОБА_2 » його звільнено з посади юрисконсульта.
Зазначає, що він працював на КНП ХОР «ОЦСК» майже 7 років на посаді юрисконсульта, маючи загальний стаж юридичної практики більше 17 років, з них понад 10 років в системі закладів охорони здоров`я. Починаючи з 24 лютого 2022 року по 01 червня 2022 року він постійно та цілодобово перебував на робочому місці у КНП ХОР ОЦСК максимальній наближеності до місця бойового зіткнення виконуючи різноманітну роботу у тому числі охоронця у нічний час, оскільки підприємство працювало цілодобово.
Після зміни керівництва на початку січня 2024 року, новий керівник ОСОБА_3 почала тиснути на нього, його усунуто від виконання обов`язків у не правовий спосіб та з січня 2024 року по квітень 2024 за вказівкою керівництва створювались умови для його звільнення з займаної посади та недопущення у разі скорочення пропозицій щодо переведення на іншу посаду.
У зв`язку з вищевказаними обставинами він звертався до керівництва КНП з заявами 29 квітня 2024 року та 30 квітня 2024 року, проте отримав формальну відповідь про відсутність порушення його прав.
Відповідно до листа-повідомлення № 17-ВК від 29 лютого 2024 року на його скорочення надано згоду комітету первинної профспілкової організації КНП ХОР «ОЦСК» № 02 від 29 лютого 2024 року, проте йому не було відомо про проведення такої наради, його на неї не запрошували та про існування такого рішення не повідомляли. Належних обґрунтувань вказане рішення профспілкової організації також не містить.
Оскільки звільнення проведено з порушенням вимог трудового законодавства, ОСОБА_1 просив скасувати Наказ № 90/к/тр від 30 квітня 2024 року «Про звільнення з посади ОСОБА_2 », поновити його на роботі в КНП ХОР «Обласний центр служби крові» з дати звільнення на посаді юрисконсульта, стягнути з КНП ХОР «Обласний центр служби крові» середньомісячну заробітну плату за час вимушеного прогулу з моменту звільнення по дату поновлення на роботі судом у розмірі 22 176, 23 грн.
10 липня 2024 року КНП ХОР «ОЦСК» подано відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову у зв`язку з його безпідставністю та необґрунтованістю.
Відзив мотивовано тим, що звільнення ОСОБА_1 проведено відповідно до вимог законодавства та у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників.
19 січня 2024 року за Доповідною запискою №14 «Стосовно приведення штатного розпису та чисельності працівників у відповідність до бюджетного фінансування» на підставі лімітної довідки від 19 січня 2024 року було запропоновано розглянути можливість:
- переходу на аутсорсинг за можливими напрямками, які можуть здійснюватися на умовах укладених договорів про виконання зовнішніх (аутсорсингових) робіт/послуг та дозволять оптимізувати організаційну структуру підприємства, скоротити видатки на заробітну плату працівників з метою приведення цих видатків до бюджетного фінансування;
- скорочення штату та чисельності.
До вказаної доповідної записки також додано Техніко-економічне обґрунтування необхідності внесення змін до організаційної структури та штатного розпису, скорочення штату та чисельності працівників КНП від 19 січня 2024 року за № 15 згідно з яким зазначено про необхідність внесення змін до штатного розпису та скоротити штат та чисельність працівників з 210,75 штатних одиниць до 198,75 штатних одиниць. Зважаючи на те, що КНП є об`єктом критичної інфраструктури та його діяльність спрямована на забезпечення потреб закладів охорони здоров`я донорською кров`ю, та компонентами крові в повному обсязі, важливим було збереження кадрового потенціалу (посад у штатному розписі), які безпосередньо задіяні у виробничому процесі заготівлі донорської крові та компонентів крові, їх тестуванні, зберіганні та розподілу, тобто того напрямку, який неможливо передати третім особам за аутсорсингом на підставі укладених договорів.
Наказом КНП від 19 січня 2024 року за № 7 створено комісію з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП, скорочення штату та чисельності працівників, якій доручено визначити напрямки, які можуть здійснюватися на умовах укладених договорів про виконання зовнішніх (аутсорсингових) робіт/послуг та дозволять оптимізувати організаційну структуру та штатний розпис підприємства, а також визначити перелік посад, які підлягають вилученню зі штатного розпису.
27 січня 2024 року комісією з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП, скорочення штату та чисельності працівників визначено перелік посад, які можуть бути виведені із штатного розпису та які не впливають на якість та обсяги основної діяльності КНП.
Всього запропоновано для виведення зі штатного розпису 9.75 штатних одиниць по загальному фонду та 1.50 штатних одиниць по спеціальному фонду, серед яких: з адміністративно-управлінського персоналу юрисконсульт 1 штатна одиниця та з адміністративно-управлінського персоналу (спеціальний фонд) юрисконсульт 1 штатна одиниця (тобто усі посади юрисконсультів), а також штатні одиниці: оператор комп`ютерного набору, водій, дезінфектор, гардеробник, касир тощо. Комісією вирішено перейти на аутсорсинг з правової допомоги та здійснення мікробіологічного тестування крові та компонентів крові, а також запропонувати всі вакантні посади працівникам, які займають посади, що планується скоротити (вивести зі штатного розпису), з урахуванням їх кваліфікації.
Вказані пропозиції затверджено наказом КНП від 29 січня 2024 року за № 12, а також внесено з 01 травня 2024 року відповідні зміни до штатного розпису (загальний та спеціальний фонди), а також повідомлено первинну профспілкову організацію. Профспілковим комітетом первинної профспілкової організації КНП погоджено вказаний наказ та надано згоду на скорочення штату та чисельності працівників.
Наказом КНП від 22 лютого 2024 року № 30 «Про внесення змін до штатного розпису (спеціальний фонд) та скорочення штату і чисельності працівників КНП» з 01 травня 2024 року внесено відповідні зміни до штатного розпису (спеціальний фонд) та з нього виключено всього 1.50 штатних одиниць, зокрема, 1.0 штатних одиниць юрисконсульта. Наказом КНП від 22 лютого 2024 року № 31 «Про внесення змін до штатного розпису та скорочення штату і чисельності працівників КНП» з 01 травня 2024 року внесено відповідні зміни до штатного розпису (загальний фонд) та з нього виключено всього 9.75 штатних одиниць, зокрема, 1.0 штатних одиниць юрисконсульта. Штатний розпис 29 лютого 2024 року погоджено з Департаментом охорони здоров`я Харківської обласної військової адміністрації та Харківською обласною радою.
Наказом КНП від 29 лютого 2024 року № 36 «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням штату та чисельності» вирішено цього ж дня підготувати письмові попередження про наступні вивільнення працівників, у тому числі юрисконсульта адміністративного-управлінського персоналу ОСОБА_1 та юрисконсульта адміністративного-управлінського персоналу (спеціальний фонд) ОСОБА_4 .
Листом від 29 лютого 2024 року за вихідним № 17-вк юрисконсульта адміністративно-управлінського персоналу КНП ОСОБА_1 повідомлено про введення в дію з 01 травня 2024 року нового штатного розпису, яким окрім іншого передбачено виведення із штатного розпису посади, а також про його наступне звільнення 30 квітня 2024 року із займаної посади на підставі п.1 ст. 40 КЗпП України.
Одночасно ОСОБА_1 запропоновано переведення на вакантні посади, перелік яких з 29 лютого 2024 року до 30 квітня 2024 року не змінювався, усього було 11.25 вакантних посад із різною зайнятістю.
Станом на 30 квітня 2024 року ОСОБА_1 не повідомив свого бажання бути переведеним на запропоновані вакантні посади, а саме: реєстратора медичного відділу донорів, техніка відділу заготівлі крові та його компонентів, молодшого медичного брата (санітара) тощо. При цьому, посад юрисконсультів чи інших посад пов`язаних з юриспруденцією чи правознавством штатним розписом КНП з 01 травня 2024 року не було передбачено. Зважаючи на відсутність згоди на зайняття будь- якої з запропонованих та наявних посад, звільнення ОСОБА_1 було проведено з дотриманням вимог трудового законодавства України, а тому відсутні підстави для визнання незаконним та скасування наказу № 90/к/тр від 30 квітня 2024 року та поновлення позивача на роботі.
Рішення Дзержинського районного суду м. Харкова від 25 вересня 2024 року позов ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що звільнення позивача проведено відповідно до вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим підстави для скасування наказу № 90/к/тр від 30 квітня 2024 року «Про звільнення з посади ОСОБА_2 » та поновлення його на посаді юрисконсульта КНП ХОР «Обласний центр служби крові» відсутні.
25 жовтня 2024 року через систему «Електронний суд» ОСОБА_1 , в особі свого представника адвоката Керімов Аліка Заміровича, на вказане судове рішення подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права, неправильне застосування норм матеріального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
Апеляційна скарга мотивована тим, що наказ № 31 від 22 лютого 2024 року «Про внесення змін до штатного розпису та скорочення штату і чисельності працівників» не має поіменного переліку працівників до яких він був доведений, відсутня інформація про те, за рахунок яких саме працівників скорочується саме чисельність.
Скорочення заздалегідь не передбачало його залишення на роботі, оскільки відповідно до назви наказу передбачалось саме «звільнення з посади ОСОБА_2 ». Інші особи з підприємства не звільнялися, а отже скорочення мотивовано необхідністю звільнити саме його з займаної посади за особистим неприязним відношенням директорки ОСОБА_3 .
На момент звільнення позивача на підприємстві працювало 2 (два) юрисконсульта - ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , яка працює за спеціальним фондом лише декілька місяців. Станом на момент звернення з апеляційною скаргою, юрисконсульт Лисяк О.В. продовжує працювати на підприємстві. ЇЇ переведено на посаду, що відповідає її освітньому рівню та кваліфікації.
Запропоновані 29 лютого 2024 року посади не відповідали не тільки його професійному досвіду, а й освітньо-кваліфікаційному рівню, адже всі посади прибиральників (санітарів) та робітника з комплексного обслуговування й ремонту будинків 2-го розряду інженерно-господарської служби не мають нічого спільного з його професійною діяльністю. Серед вакантних посад були наявні посади з вимогою до вищої освіти, тобто такі що відповідають освітньо кваліфікаційному рівню, проте судом першої інстанції не надано оцінки зазначеним обставинам.
Також, відповідач не запропонував йому вакантні посади на підприємстві актуальні станом на 30 квітня 2024 року, хоча мав це зробити, а тому рішення про недосягнення згоди було передчасним.
Також, під час його звільнення не надавалась оцінка щодо переважного права на залишення на роботі у разі скорочення чисельності працівників та залишення другого юрисконсульта (на посаді уповноваженої з питань корупції).
Вказував про відсутність повноважень у адвоката Зеленського М.С. представляти інтереси КНП ХОР «ОЦСК», у зв`язку з чим у суду першої інстанції не було підстав для надання оцінки доводам відповідача.
Додана до відзиву довіреність сформована в системі електронного суду та надає лише можливість доступу до справи саме засобами ЄСІТС, та без надання належним чином заповненого та підписаного ордеру не наділяє представницькими функціями.
19 листопада 2024 року через систему «Електронний суд» КНП ХОР «ОЦСК» подано відзив, в якому відповідач просив рішення суду залишити без змін.
Відзив мотивовано тим, що роботодавцем дотримано порядок звільнення працівника у разі скорочення штату.
Доводи позивача про те, що йому не було запропоновано вакантні посади на підприємстві є безпідставними. КНП як роботодавцем було запропоновано позивачу всі вакансії, що існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював. Факт ознайомлення ОСОБА_1 з наявними протягом 29 лютого 2024 року -30 квітня 2024 року вакантними посадами у КНП фактично ним не заперечується та підтверджується його підписами на ряді документах. Проте, позивач свідомо проігнорував ці пропозиції та не повідомив про прийняте ним рішення щодо переведення на запропоновані вакантні посади 30 квітня 2024 року по закінченні робочого дня.
Скорочення штату це зменшення кількості посад або ліквідація певних посад, спеціальностей, професій тощо, а скорочення чисельності це звільнення працівників у зв`язку з тим, що фактична кількість працівників є економічно необґрунтованою і має бути зменшена. У разі скорочення штату звільняються працівники певної професії, що мало місце на КНП - обидва юрисконсульти, а у разі скорочення чисельності зменшують кількість працівників певної професії (інші посади у відповідному наказі кількість яких скорчено).
Посилання ОСОБА_1 на відсутність повноважень у адвоката Зеленського М.С. спростовується матеріалами справи, у яких наявні як відповідна довіреність від КНП, так і Ордер про надання правничої допомоги, а також копія відповідного Свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю.
Апеляційний суд вважає можливим розглянути справу у відсутність осіб, що не з`явилися, явка яких у судове засідання обов`язковою не визнавалась, оскільки відповідно до частини 2 статті 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, позивача ОСОБА_1 та його представника адвоката Керімова А. З., які підтримали апеляційну скаргу, представника відповідача адвоката Зеленського М.С., який проти скарги заперечував, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Згідно з частиною 3 статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення (пункт1 частини 1 статті 374 ЦПК України).
Згідно з частинами 1, 2 та 5 статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає зазначеним вище вимогам цивільного процесуального законодавства України.
Судом встановлено, що відповідно до Лімітної довідки про бюджетні асигнування та кредитування на 2024 рік, складеної 04 січня 2024 року Департаментом охорони здоров`я Харківської обласної державної адміністрації, розмір витрат на утримання КНП ХОР «ОЦСК» визначено у сум 26 246 769 грн (том 1, а. с. 74).
На підставі вказаної довідки 19 січня 2024 року Заступником директора з економічних питань КНП ХОР «ОЦСК» складено Доповідну запискою за № 14 «Стосовно приведення штатного розпису та чисельності працівників у відповідність до бюджетного фінансування» відповідно до якої на виплату заробітної плати з нарахуванням працівникам підприємства надано бюджетне фінансування у обсязі 55% від розрахункової потреби на виплату заробітної плати на 2024 рік, а тому з метою забезпечення фінансової стійкості підприємства, необхідності скорочення витрат на заробітну плату, оптимізації організаційної структури для приведення штатного розпису та чисельності працівників у відповідність до бюджетного фінансування (згідно ст. 51 БК України) запропоновано розглянути можливість:
-переходу на аутсорсинг за можливими напрямками, які можуть здійснюватися на умовах укладених договорів про виконання зовнішніх (аутсорсингових) робіт/послуг та дозволять оптимізувати організаційну структуру підприємства, скоротити видатки на заробітну плату працівників з метою приведення цих видатків до бюджетного фінансування;
-скорочення штату та чисельності.
До вказаної доповідної записки також додано Техніко-економічне обґрунтування необхідності внесення змін до організаційної структури та штатного розпису, скорочення штату та чисельності працівників КНП від 19 січня 2024 року за № 15, згідно з якого, виходячи із наявних сум та кількості посад у штатному розписі (210,75 штатних одиниць), на одну посаду припадає 6 699,88 грн, що не відповідає Закону України «Про оплату праці», а тому для забезпечення працівників заробітною платою на рівні мінімальної, потрібно внести зміни до штатного розпису та скоротити штат та чисельність працівників до 198,75 штатних одиниць (атом 1, а.с. 73).
Наказом № 7 від 19 січня 2024 року «Про створення комісії з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників» створено комісію з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників. Доручено Комісії:
- визначити напрямки, які можуть здійснюватися на умовах укладених договорів про виконання зовнішніх (аутсорсингових) робіт/ послуг та дозволять оптимізувати організаційну структуру та штатний розпис підприємства;
- визначити перелік посад, які підлягають вилученню зі штатного розпису. У строк до 30 січня 2024 року надати відповідні пропозиції (том 1, а. с. 75).
Відповідно до протоколу № 1 засідання комісією з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників від 27 січня 2024 року вирішено надати наступні пропозиції в.о. директора Олені Малигон: визначити напрямки, які можуть здійснюватися на умовах укладених договорів про виконання зовнішніх (аутсорсингових) робіт/ послуг та дозволять оптимізувати організаційну структуру підприємства, скоротити видатки на заробітну плату працівників з метою приведення цих видатків до бюджетного фінансування, а саме - перейти на аутсорсинг з правової допомоги, що дозволить отримувати правовий супровід КНП ХОР «ОЦСК» та заощадити на виплаті заробітної плати для штатних юрисконсультів; перейти на аутсорсинг здійснення мікробіологічне тестування цільної крові та компонентів крові, що дозволить заощадити на витратах по утриманню бактеріологічної лабораторії у складі відділу контролю якості з бактеріологічною лабораторією.
Визначити перелік посад для виведення зі штатного розпису:
з адміністративно-управлінського персоналу - юрисконсульт - 1 штатна одиниця;
з відділу бухгалтерського обліку - касир - 0,5 штатної одиниці;
з відділу автоматизованої системи управління - оператор комп?ютерного набору - 2 штатні одиниці;
з відділу заготівлі крові та її компонентів - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 1 штатна одиниця;
з лабораторного відділення - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 1 штатна одиниця;
з відділу контролю якості з бактеріологічною лабораторією - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 2 штатні одиниці;
з центрального стерилізаційного відділення - дезінфектор - 0,5 штатної одиниці;
з інженерно-господарської служби - працівник з господарської діяльності закладу охорони здоров`я - 0,75 штатної одиниці; гардеробник - 1 штатна одиниця;
Спеціальний фонд:
з адміністративно-управлінського персоналу (спеціальний фонд): юрисконсульт - 1 штатна одиниця;
водій автотранспортних засобів 0,5 штатної одиниці.
Всього пропонувалося для виведення зі штатного розпису 9,75 штатних одиниць по загальному фонду та 1,50 штатних одиниць по спеціальному фонду. Запропонувати всі вакантні посади працівникам, які займають посади, що плануються скоротити (вивести зі штатного розпису), з урахуванням їх кваліфікації (том 1, а.с.76-80, 82-84).
Наказом № 12 від 29 січня 2024 року «Про внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників» з метою забезпечення фінансової стійкості КНП ХОР «ОЦСК» в 2024 році шляхом скорочення витрат на заробітну плату для оптимізації умов виробництва та праці, приведення штатного розпису у відповідність до бюджетного фінансування (згідно ст. 51 Бюджетного кодексу України), у зв`язку із необхідністю внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників, наказано:
1. Затвердити пропозиції комісії з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників, створеної відповідно до наказу від 19 січня 2024 року № 7 (додаток 2 до протоколу № 1 засідання комісії з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників від 27 січня 2024 року).
2. Внести з 01 травня 2024 року зміни до штатного розпису КНП ХОР «ОЦСК» (загальний фонд):
2.1. Вивести зі штатного розпису (загальний фонд):
з адміністративно-управлінського персоналу - юрисконсульт - 1 штатна одиниця;
з відділу бухгалтерського обліку - касир - 0,5 штатної одиниці;
з відділу автоматизованої системи управління - оператор комп?ютерного набору - 2 штатні одиниці;
з відділу заготівлі крові та її компонентів - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 1 штатна одиниця;
з лабораторного відділення - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 1 штатна одиниця;
з відділу контролю якості з бактеріологічною лабораторією - молодша медична сестра (санітарка)/молодший медичний брат (санітар) - 2 штатні одиниці;
з центрального стерилізаційного відділення - дезінфектор - 0,5 штатної одиниці;
з інженерно-господарської служби - працівник з господарської діяльності закладу охорони здоров`я - 0,75 штатної одиниці;
гардеробник - 1 штатна одиниця;
2.2. Вивести зі штатного розпису (спеціальний фонд):
з адміністративно-управлінського персоналу (спеціальний фонд) - юрисконсульт - 1 штатна одиниця;
водій автотранспортних засобів - 0,5 штатної одиниці.
Керуючись ст. 49-4 Кодексу законів про працю України, ч. 3 ст. 22 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», повідомити первинну профспілкову організацію КНП ХОР «ОЦСК» про заплановане скорочення штату та чисельності працівників. Комісії, створеній відповідно до наказу від 19 січня 2024 року № 7 представляти інтереси адміністрації КНП ХОР «ОЦСК» у відносинах із первинною профспілковою організацією КНП ХОР «ОЦСК» при проведенні консультацій про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом?якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень (том 1, а. с. 85-88).
Відповідно до протоколу № 01 спільного засідання профспілкового комітету первинної профспілкової організації КНП ХОР «ОЦСК» та комісії з розгляду питань щодо внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників (далі Комісія), створеної відповідно до наказу від 19 січня 2024 року № 7, яка уповноважена представляти адміністрацію КНП ХОР «ОЦСК» відповідно до наказу від 29 січня 2024 року № 12, проведеного 29 лютого 2024 року, за результатами обговорення схвалено комплекс заходів щодо пом?якшення умов скорочення штату та чисельності працівників КНП ХОР «ОЦСК», а саме: Персонально попередитипрацівників,посади якихскорочуються,про наступнеможливе вивільненняне пізнішеніж задва місяці(ч.1ст.49-2КЗпП України,п.3.1.4Колективного договору).Працівникам,які отрималиписьмове попередженняпро вивільнення,запропонувати усінаявні уКНП ХОР«ОЦСК» вакантніпосади.Надавати працівникам,посади якихскорочуються,інформацію щодоутворення вакантнихпосад до01травня 2024року.Не розриватитрудовий договірз працівниками,перед якимиіснує заборгованістьіз заробітноїплати таінших витрат(п.3.1.6.Колективного договору).Надавати працівникам,попередженим проможливе майбутнєвивільнення до4годин робочогочасу натиждень іззбереженням заробітноїплати дляпошуку роботи(п.3.1.7.Колективного договору).Не допускатизвільнення вагітнихжінок іжінок (чоловіків),які маютьдітей вікомдо трьохроків (дошести років)-(ч.2ст.179КЗпП України),одиноких матерівза наявностідитини вікомдо чотирнадцятироків абодитини зінвалідністю (ст.184КЗпП України)(п.32.6.Колективного договору.(том 1, а.с. 89).
29 лютого 2024 року Профспілка КНП ХОР «ОЦСК», надано згоду на скорочення штату та чисельності працівників КНП ХОР «ОЦСК», погоджено наказ від 29 січня 2024 року № 12 про внесення змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників, надано згоду на скорочення штату та чисельності працівників КНП ХОР «ОЦСК» (том 1, а. с. 90).
Наказом № 30 від 22 лютого 2024 року «Про внесення змін до штатного розпису (спеціальний фонд) та скорочення штату і чисельності працівників КНП ХОР «Обласний центр служби крові» з 01 травня 2024 року внесено зміни до штатного розпису КНП ХОР «ОЦСК» (спеціальний фонд), а саме:
1.1. Виключено зі штатного розпису всього 1,50 штатних одиниць, а саме: «АДМІНІСТРАТИВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ ПЕРСОНАЛ (СПЕЦІАЛЬНИЙ ФОНД)»: 1,0 штатних одиниць юрисконсульта; 0,5 штатних одиниць водія автотранспортних засобів. ( том 1, а.с. 11- 12, 91).
Наказом № 31 від 22 лютого 2024 року «Про внесення змін до штатного розпису та скорочення штату і чисельності працівників КНП ХОР «Обласний центр служби крові» з 01 травня 2024 року внесено з 01 травня 2024 року зміни до штатного розпису КНП ХОР «ОЦСК» (загальний фонд), а саме:
1.1. Виключено зі штатного розпису всього 9,75 штатних одиниць з відділів, а саме:
«АДМІНІСТРАТІВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ ПЕРСОНАЛ»: - 1,0 штатну одиницю юрисконсульта;
«ВІДДІЛ БУХГАЛТЕРСКОГО ОБЛІКУ» - 0,5 штатних одиниць касира;
«ВІДДІЛ АВТОМАТИЗОВАНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ» - 2,0 штатних одиниць оператора комп`ютерного набору;
«ВІДДІЛ ЗАГОТІВЛІ КРОВІ ТА ЇЇ КОМПОНЕНТІВ» - 1,0 штатних одиниць молодшої медичної сестри (санітарки)/молодшого медичного брата (санітара);
«ЛАБОРАТОРНЕ ВІДДІЛЕННЯ» - 1,0 штатних одиниць молодшої медичної сестри (санітарки)/молодшого медичного брата (санітара);
«Відділ контролю якості з бактеріологічною лабораторією» «ЛАБОРАТОРНЕ ВІДДІЛЕННЯ» - 2,0 штатних одиниць молодшої медичної сестри (санітарки)/молодшого медичного брата (санітара);
«ЦЕНТРАЛЬНЕ СТЕРІЗАЛІЦІЙНЕ ВІДДІЛЕННЯ» - 0,5 штатних одиниць дезінфектора;
«ІНЖЕНЕРНО-ГОСПОДАРСЬКА СЛУЖБА» - 0,75 штатних одиниць працівника з господарської діяльності закладу охорони здоров`я, 1,0 штатна одиниця гардеробника (том 1, а.с. 92, 93).
29 лютого 2024 року в.о. директора КНП ХОР «ОЦСК» затверджено штатний розпис КНП ХОР «Обласний центр служби крові» з 01 травня 2024 року, відповідно до якого посади юрисконсультів відсутні. Вказаний штатний розпис затверджено в.о. директора Департаменту охорони здоров`я Харківської обласної державної (військової) адміністрації, та погоджено головою обласної ради (том 1, а.с. 93 -97).
Відповідно до п. 1.1. Наказу № 36 від 29 лютого 2024 року «Про попередження працівників про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням штату та чисельності» Начальнику відділу кадрів Юлії Кошелевій наказано підготувати у термін 29 лютого 2024 року письмові повідомлення про наступне вивільнення відповідно до п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України працівників, посади яких скорочено у зв`язку зі змінами в організації виробництва та праці КНП ХОР «ОЦСК», внесенням змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників з переліком наявних вакантних посад у КНП ХОР «ОЦСК»:
ОСОБА_5 - працівнику з господарської діяльності закладу охорони здоров?я (внутрішній сумісник) інженерно-господарської служби;
ОСОБА_1 - юрисконсульту адміністративно-управлінського персоналу;
ОСОБА_4 - юрисконсульту адміністративно-управлінського персоналу (спеціальний фонд);
ОСОБА_6 - оператору комп?ютерного набору (внутрішній сумісник) відділу автоматизованої системи управління.
1.2. Попередити працівників, вказаних у п. 1.1. даного наказу, про наступне вивільнення 30 квітня 2024 відповідно до п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України у зв`язку зі змінами в організації виробництва та праці КНП ХОР «ОЦСК», внесенням змін в організаційну структуру та штатний розпис КНП ХОР «ОЦСК», скорочення штату та чисельності працівників та запропонувати таким працівникам наявні вакантні посади у КНП ХОР «ОЦСК».
1.3. Надавати працівникам, вказаним у п. 1.1. даного наказу, які попереджені про майбутнє вивільнення 30 квітня 2024 року інформацію щодо утворення вакантних посад до 01 травня 2024 року (том 1, а.с. 98).
Листом КНП ХОР «ОЦСК» від 29 лютого 2024 року ОСОБА_1 повідомлено про введення в дію з 01 травня 2024 року нового штатного розпису, яким окрім іншого передбачено виведення із штатного розпису посади, шо він обіймав (усього 11,25 посад, у тому числі усіх (2-х) юрисконсультів), а також про його наступне звільнення 30 квітня 2024 року із займаної посади на підставі п.1 ст.40 КЗпП України. Одночасно ОСОБА_1 запропоновано переведення на вакантні посади: реєстратора медичного відділу відбору донорів (з неповним робочим днем тривалістю 5 год.); реєстратора медичного відділу відбору донорів (на період відсутності основного працівника); техніка відділу заготівлі крові та її компонентів; молодшого медичного брата (санітара) відділу заготівлі крові та її компонентів; реєстратора медичного виїзної бригади № 2 відділу заготівлі крові та її компонентів; молодшого медичного брата (санітара) виїзної бригади № 1 відділу заготівлі крові та її компонентів; молодшого медичного брата (санітара) виїзної бригади № 2 відділу заготівлі крові та її компонентів; молодшого медичного брата (санітара) лабораторного відділення; молодшого медичного брата (санітара) відділу довгострокового зберігання клітин крові (склад, карантинізація) відділення логістики з центром управління запасами; дезінфектора центрального стерилізаційного відділення (з неповним робочим днем тривалістю 4 год.); молодшого медичного брата (санітара) центру гемокорекції (спеціальний фонд); робітника з комплексного обслуговування й ремонту будинків 2-го розряду інженерно-господарської служби. У разі прийняття пропозиції щодо переведення повідомлено про необхідність подання відповідну заяву до відділу кадрів КНП ХОР «ОЦСК» у строк до 30 квітня 2024 року. У разі відмови у той самий термін повідомити про прийняте рішення працівників відділу кадрів і зробити відповідну відмітку на другому примірнику повідомлення. Також ОСОБА_1 повідомлено, що у разі відмови від пропозиції він підлягатиме звільненню (том 1, а. с. 16, 99).
30 квітня 2024 року начальником відділу кадрів Юлією Кошелевою, головним бухгалтером ОСОБА_7 , економістом з праці планово-економічного відділу Ларисою Пушкар, інспектором з кадрів відділу кадрів Вікторією Ігнатенко складено акт № 1 «Про відмову ОСОБА_2 від переведення на вакантні посади», відповідно якого 30 квітня 2024 року станом на 17:30 юрисконсульт адміністративно-управлінського персоналу ОСОБА_8 не повідомив про прийняте ним рішення щодо переведення на жодну із запропонованих вакантних посад, зазначених у листі-повідомленні про заплановане звільнення у зв`язку зі скороченням штату та чисельності працівників від 29 лютого 2024 року № 17-вк. З наказом про звільнення на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України ОСОБА_8 ознайомився та отримав завірену копію наказу від 30 квітня 2024 року № 90/к/тр, повідомлення про нараховані та виплачені суми при звільненні від 30 квітня 2024 року № 13 під особистий підпис (том 1, а.с. 100).
Наказом № 90/к/тр від 30 квітня 2024 року «Про звільнення з посади ОСОБА_2 » позивача звільнено з посади юрисконсульта адміністративно-управлінського персоналу з 30 квітня 2024 року, у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників, відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП (том 1, а. с. 17,185).
Відповідно до повідомлення від 30 квітня 2024 року ОСОБА_1 при звільненні було виплачено 32326,33 грн, що включало в себе заробітну плату за серпень 2023 року, вихідну допомогу та компенсацію за невикористані відпустки (том 1, а. с. 18, 184).
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
За змістом статті 51 КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Згідно з пунктом 1 частини 1, частиною 2 статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників. Звільнення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини 1 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Право власника або уповноваженого ним органу визначати чисельність працівників і штатний розпис закріплено у статті 64 ГК України, згідно з якою підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
У пункті 1 частини 1 статті 40 КЗпП України визначено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Процедура звільнення працівника у разі скорочення має відбуватися на підставі пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України, відповідно до якого скорочення чисельності або штату працівників - одна з підстав для розірвання трудового договору.
Розірвання трудового договору за зазначеною підставою відбувається в разі реорганізації підприємства (через злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення), зміни його власника, ухвалення власником або уповноваженим ним органом рішення про скорочення чисельності або штату у зв`язку з перепрофілюванням, а також з інших причин, які супроводжуються змінами у складі працівників за посадами, спеціальністю, кваліфікацією, професією.
Розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням відповідно до пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України, суди мають з`ясувати питання про те, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник, або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджувався він за 2 місяці про наступне вивільнення.
Згідно з правовими позиціями Верховного Суду у постановах від 16 січня 2018 року у справі № 519/160/16-ц, від 06 лютого 2018 року у справі № 696/985/15-ц, від 12 червня 2019 року у справі № 297/868/18, від 28 квітня 2021 року у справі № 373/2133/17, суд не може вдаватися до обговорення та оцінки питання про доцільність і правомірність скорочення штату та чисельності працівників. Право визначати чисельність і штат працівників належить винятково власнику або уповноваженому ним органу, суд зобов`язаний тільки з`ясувати наявність підстав для звільнення.
Відповідно до статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи.
Власник вважається таким, що належно виконав вимоги частини 2 статті 40, частини 3 статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.
Наведені правові висновки викладено в постановах Верховного Суду від 07 квітня 2021 року у справі № 444/2600/19, від 22 липня 2021 року у справі № 456/57/20, від 23 липня 2021 року у справі № 766/12805/19, від 27 серпня 2021 року у справі № 712/10548/19, від 09 грудня 2021 року у справі № 646/2661/20, від 24 січня 2022 року у справі № 358/404/20.
Згідно з статтею 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.
Відповідно до положень частини 3 статті 12, частини 1 статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно із частиною 6 статті 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Частиною 1 статті 76 ЦПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина 1 статті 77 ЦПК України).
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України).
У частині 1 статті 89 ЦПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Надавши оцінку наданим сторонами доказам, встановивши, що у відповідача відбулися зміни в організації виробництва і праці, а позивача за два місяця було попереджено про наступне вивільнення та запропоновано перелік вакантних посад, від яких він відмовився, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки звільнення ОСОБА_1 із займаної посади відбулося з дотриманням вимог трудового законодавства.
Доводи позивача, що його звільнення було викликано лише неприязними стосунками з новим керівництвом є необґрунтованим. У штаті відповідача впроваджено скорочення працівників з метою зменшення видатків, та, зважаючи, що питання визначення структури підприємства чи установи, про зміну в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників є складовою права на управління діяльністю підприємством, здійснення дій по оптимізації господарської діяльності не свідчить про наявність наміру припинити трудові відносини саме з ОСОБА_1 .
Доводи апеляційної скарги про те, що ОСОБА_1 мав переважне право на залишення на роботі підлягають відхиленню, оскільки рівнозначних (однотипних) посад, аналогічних посаді, яку обіймав позивач на час скорочення, на підприємстві не було.
Також, із матеріалів справи не вбачається, що позивач надав згоду на зайняття однієї із запропонованих йому вакансій та, що на підприємстві існували інші вакантні посади, які б відповідали його кваліфікації, проте не були йому запропоновані. Наведене свідчить про об`єктивну неможливість продовження трудових правовідносин та наявність підстав для звільнення позивача за пунктом 1 частини 1 статті 40 КЗпП України.
Доводи ОСОБА_1 про відсутність повноважень у адвоката Зеленського М.С. на представництво інтересів КНП ХОР «ОЦСК» є необґрунтованими та спростовуються матеріалами справи, які містять відповідних ордер, який було подано разом з відзивом на позовну заяву.
Інші доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, фактично зводиться до переоцінки доказів, яким судом надана належна оцінка.
Відповідно до статті 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Оскільки апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для нового розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, а також розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, немає.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Дзержинського районного суду м. Харкова від 25 вересня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено 31 березня 2025 року.
Головуючий Ю.М. Мальований
Судді О.В. Маміна
Н.П. Пилипчук
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2025 |
Оприлюднено | 01.04.2025 |
Номер документу | 126210359 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Мальований Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні