ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" березня 2025 р. справа № 347/1309/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Гомельчука С.В.,
при секретарі Логазі М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом: Національного природного парку Гуцульщина до Косівського відділу Державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
До Івано-Франківського окружного адміністративного суду за підсудністю надійшла справа за скаргою, яка за формою та змістом є позовом Національного природного парку «Гуцульщина» (позивач) до Косівського відділу Державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною та скасування постанови про стягнення виконавчого збору від 10.09.2024 №76009164 у сумі 32000 грн.
Адміністративний позов обґрунтований тим, що рішенням Косівського районного суду від 18.06.2024 у справі №347/1309/23 зобов`язано Національний природний парк «Гуцульщина» усунути перешкоди ОСОБА_1 в користуванні земельною ділянкою кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 площею 0,25 га за адресою участок Погар, с. Шешори, Косівського району, Івано-Франківської області, зобов`язавши Національний природний парк «Гуцульщина» передати власнику земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 Калиновській Зірці Степанівні ключі для відкриття встановленого Національним природним парком «Гуцульщина» шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 та не чинити перешкоди в користуванні і доступі до земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959. На виконання вказаного рішення позивачем було видано наказ №85, відповідно до якого замок, встановлений на шлагбаумі, було демонтовано та листом від 11.07.2024 №373/11 було повідомлено ОСОБА_1 про можливість отримання ключів від замка, який був встановлений на шлагбаумі за адресою Івано-Франківська область, Косівський район, село Шешори, вул. Чорновола, 54. Проте, до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження №76009164 від 10.09.2024 за ключем ніхто не звертався. Надалі, державним виконавцем, у межах виконавчого провадження №76009164, винесено постанову про стягнення виконавчого збору у розмірі 32000 грн. Однак, представник позивач вважає таку постанову протиправною, оскільки рішення Косівського районного суду у справі №347/1309/23 від 10.07.2024 НПП «Гуцульщина» виконав у повному обсязі до винесення спірної постанови.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.03.2025 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами, передбаченими ст. 287 КАС України.
26.03.2025 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представниця заперечила щодо задоволення позовних вимог. Зазначила, що до Косівського відділу державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 10.09.2024 надійшла заява про відкриття виконавчого провадження від представника Калиновської З.С. 10.09.2024 державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №760099164 від 10.09.2024 щодо виконання виконавчого листа №347/1309/23 від 06.08.2024, який виданий Косівським районним судом Івано-Франківської області та постанову про стягнення виконавчого збору в розмірі 32000 грн. Представниця відповідача зауважує, що державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору. Відповідно до акту державного виконавця від 20.09.2024 ключі для відкриття встановленого НПП «Гуцульщина» шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки з кадастровим номером: 2623688801:01:001:0959 передано представнику Калиновської Зірки Степанівни. Представниця наголошує на тому, що підстави для скасування постанови про стягнення виконавчого збору відсутні, адже рішення суду виконане після відкриття виконавчого провадження, а саме 20.09.2024.
У судове засідання, призначене на 27.03.2025 на 10:30 год, відповідач не прибув, однак про час, дату та місце судового засідання повідомлений належним чином.
При цьому у матеріалах справи наявне клопотання представника Косівського державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про розгляд справи без участі представника.
Представники позивача 27.03.2025 у судовому засіданні позов підтримали. В усних поясненнях зазначили, що постанова про стягнення виконавчого збору є протиправною, адже рішення суду у справі №347/1309/23 від 10.07.2024 НПП «Гуцульщина» виконане в повному обсязі. Звернули увагу, що передати ключі від шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки із кадастровим номером: 2623688801:01:001:0959 не було можливості, оскільки ОСОБА_1 перебувала за кордоном.
27.03.2025 суд вирішив перейти до стадії проголошення рішення - до 31.03.2025. 31.03.2025 сторони в судове засідання, яким завершується розгляд справи, не з`явились. Відповідно до ч.4 ст. 250 КАС України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання суд підписує рішення (повне чи скорочене) без його проголошення.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
Рішенням Косівського районного суду Івано-Франківської області від 18.06.2024 у справі №347/1309/23, зокрема, зобов`язано Національний природний парк «Гуцульщина» усунути перешкоди ОСОБА_1 в користуванні земельною ділянкою кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 площею 0,25 га за адресою участок Погар, с. Шешори, Косівського району, Івано-Франківської області, зобов`язавши Національний природний парк «Гуцульщина» передати власнику земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 ОСОБА_1 ключі для відкриття встановленого Національним природним парком «Гуцульщина» шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959 та не чинити перешкоди в користуванні і доступі до земельної ділянки кадастровий номер: 2623688801:01:001:0959.
На виконання рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 18.06.2024 у справі №347/1309/23 Національним природним парком «Гуцульщина» винесено наказ №85 від 10.07.2024 про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою (а.с.4).
Пунктом 1 вищезазначеного наказу вирішено усунути перешкоди ОСОБА_1 в користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером: 2623688801:01:001:0959 площею 0,25 га, за адресою: участок Погар, с. Шешори, Косівського району, Івано-Франківської області.
Відповідно до п. 2 наказу №85 від 10.07.2024 визначено на звернення ОСОБА_1 передати ключі для відкриття встановленого шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки із кадастровим номером: 2623688801:01:001:0959 та не чинити перешкод в користуванні і доступі до вказаної земельної ділянки.
У відповідності до п.3 наказу №85 від 10.07.2024 вирішено до моменту передачі ключів здійснити демонтаж замка, встановленого на шлагбаумі.
11.07.2024 НПП «Гуцульщина» листом №373/11 повідомило ОСОБА_1 про усунення перешкод в доступі до земельної ділянки та можливість отримання ключів від замка, який був встановлений на шлагбаумі (а.с.5).
06.08.2024 Косівським районним судом Івано-Франківської області видано виконавчий лист на виконання рішення суду від 18.06.2024 у справі №347/1309/23, яке вступило в законну силу 19.07.2024 (а.с.145).
10.09.2024 головним державним виконавцем Косівського відділу державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Ганущак Р.І. відкрито виконавче провадження по виконанню виконавчого листа №347/1309/23 від 06.08.2024 та винесено постанову про стягнення виконавчого збору у розмірі 32000 грн (а.с. 146 на звороті-149).
Не погоджуючись із постановою державного виконавця від 10.09.2024 №76009164 про стягнення виконавчого збору в розмірі 32000 грн, позивач у межах строку, визначеного статтею 287 КАС України, звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 129-1 Конституції Українивстановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Відповідно достатті 370 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Спеціальним законом, що здійснює регулювання правовідносин, які склалися в процесі примусового виконання судових рішень та рішень інших органів, єЗакон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 № 1404-VIIIз наступними змінами та доповненнями у редакції, яка є чинною на час виникнення спірних правовідносин (далі- Закон № 1404-VIIІ).
У силу статей1та5 Закону № 1404-VIIIвиконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією України, законами та нормативно-правовими актами.
Частиною 1статті 18 Закону № 1404-VІІІна виконавця покладено обов`язок вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Види заходів примусового виконання рішень визначеністаттею 10 Закону № 1404-VІІІ.
Згідно з пунктом 1 частини 1статті 26 Закону № 1404-VIIIвиконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного устатті 3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Частиною 5 вказаної статті встановлено, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника податидекларацію про доходита майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленомустаттею 27 цього Закону.
Відповідно до частин 1 та 3статті 27 Закону № 1404-VІІІвиконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Як визначено у частині 4статті 27 Закону № 1404-VІІІ, державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).
Згідно із частиною 5статті 27 Закону № 1404-VIIIвиконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню (крім спеціальної виписки з Реєстру аграрних нот); 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, яка підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" та Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності зазначеними законами.Також частиною 9 вказаної статті передбачено, що виконавчий збір не стягується у разі, зокрема, закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження.
Наведені приписи свідчать про те, що стягнення виконавчого збору пов`язується з початком примусового виконання, оскільки державний виконавець одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження виносить постанову про стягнення виконавчого збору. При цьому стягнення виконавчого збору є безумовною дією, яку здійснює державний виконавець у межах виконавчого провадження, незалежно від виконання як таких виконавчих дій, і є встановленою державою складовою процедури виконавчого провадження, що гарантує ефективне здійснення виконання рішення суду боржником за допомогою стимулювання боржника до намагання виконати виконавчий документ самостійно до відкриття виконавчого провадження у зв`язку із ймовірністю стягнення відповідної суми у випадку примусового виконання.
Подібні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 28.04.2020 у справі № 480/3452/19, від 28.01.2021 у справі № 640/24233/19.
Матеріалами справи підтверджується, що головним державним виконавцем 10.09.2024 у межах ВП № 76009164 було відкрито виконавче провадження з одночасним винесенням постанови про стягнення виконавчого збору в сумі 32000,00 грн.
Отже, суд зазначає, що постанову про стягнення з боржника суми виконавчого збору прийнято головним державним виконавцем на виконання вимог частини 4статті 27 Закону № 1404-VIII.
Разом з тим, доказів того, що НПП «Гуцульщина» рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 18.06.2024 у справі № 347/1309/23 було виконано у добровільному порядку та в повному обсязі до відкриття виконавчого провадження ВП № 76009164, матеріали даної справи не містять.
Доводи представників позивача, що НПП «Гуцульщина» винесено наказ №85 від 10.07.2024 про усунення перешкод в користуванні земельної ділянкою та надсилання листа від 11.07.2024 №373/11 про можливість отримання ключів від замка, який був встановлений на шлагбаумі, не можуть бути розцінені судом як повне та належне виконання судового рішення до відкриття виконавчого провадження.
При цьому у матеріалах справи наявний акт державного виконавця від 20.09.2024, яким встановлено, що представнику Калиновської З.С. передано ключі НПП «Гуцульщина» для відкриття шлагбауму на під`їзній дорозі до земельної ділянки із кадастровим номером: 2623688801:01:001:0959 (а.с. 149 на звороті).
Вищенаведене свідчить про те, що рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 18.06.2024 у справі № 347/1309/23 виконане належним чином 20.09.2024, тобто після відкриття виконавчого провадження №76009164.
Відтак, суд доходить висновку, що постанова Косівського відділу Державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 10.09.2024 ВП № 76009164 про стягнення виконавчого збору в розмірі 32000 грн є правомірною та скасуванню не підлягає.
За змістом частини 2статті 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частинами 1 та 2статті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннямистатті 90 КАС Українивизначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Врахувавши все наведене вище в сукупності, перевіривши в межах доводів позовної заяви оскаржуване рішення відповідача на відповідність приписам частини 2статті 2 КАС України, суд вважає, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
З огляду на викладене та беручи до уваги положеннястатті 139 КАС України, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, ч. 4 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Національного природного парку Гуцульщина до Косівського відділу Державної виконавчої служби у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.
Рішення суду направити учасникам справи через підсистему Електронний суд.
Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ Мої справи.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його складання в повному обсязі.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя Гомельчук С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2025 |
Оприлюднено | 02.04.2025 |
Номер документу | 126233293 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні